Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Pieลกลฅany โ€“ Novรฉ Mesto nad Vรกhom
Galรฉria(6)

Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Pieลกลฅany โ€“ Novรฉ Mesto nad Vรกhom

Partneri sekcie:

Pracovnรญci musia pouลพรญvaลฅ pri stavebnych prรกcach vhodnรฉ rukavice, ochranu zraku a hlavy. Vรฝstavba ลพelezniฤnรฝch koridorov na Slovensku pokraฤuje aย naberรก ฤalej na obrรกtkach. Pri porovnanรญ finanฤnรฝch objemov prestavanรฝch prรกc alebo dฤบลพky zrealizovanรฝch รบsekov je uลพ dnes evidentnรฉ, ลพe modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch tratรญ dobieha vรฝstavbu diaฤพnic. Vย decembri tohto roka sa ukonฤรญ modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Pieลกลฅany โ€“ Novรฉ Mesto nad Vรกhom pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 160 km/h.


Stavba โ€žลฝSR, Modernizรกcia trate Pieลกลฅany โ€“ Novรฉ Mesto nad Vรกhom pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 160โ€‰km/hโ€œ na takmer 20 kilometrovom รบseku podstatne zlepลกรญ podmienky aย bezpeฤnosลฅ cestujรบcich aj zamestnancov ลพeleznรญc aย cestnรบ dopravu (pri kriลพovaniach sย traลฅou). Stavba sa zrealizovala sย rozpoฤtovรฝmi nรกkladmi 3,5 miliardy Sk. Vรฝลกka grantu zย Eurรณpskej รบnie predstavovala 2ย 467ย 481ย 329โ€‰Sk, ฤiลพe 69,2โ€‰% zย celkovรฝch rozpoฤtovรฝch nรกkladov stavby. Stavba sa delรญ na 5 ucelenรฝch ฤastรญ: UฤŒS 19 โ€“ rekonลกtrukcia ลพelezniฤnej stanice Pieลกลฅany, UฤŒS 20 โ€“ prestavba trate Pieลกลฅany โ€“ Brunovce, UฤŒS 21 โ€“ ลพelezniฤnรก stanica Brunovce, UฤŒS 22 โ€“ traลฅ Brunovce โ€“ Novรฉ Mesto nad Vรกhom aย UฤŒS 23 โ€“ stanica Novรฉ Mesto nad Vรกhom.ย 

Realizรกcia stavby tohto typu je pre zhotoviteฤพa veฤพmi nรกroฤnรฝm dielom, lebo vย sebe zahล•ลˆa mnoลพstvo technolรณgiรญ. Dokรกzala sa vลกak pri nej vย plnej miere zabezpeฤiลฅ koordinรกcia nรกroฤnรฝch pracovnรฝch postupov vo vรฝlukรกch sย prevรกdzkou na tratiach aย minimalizovanรญm meลกkania vlakov, aย to napriek tomu, ลพe sa pรดvodne plรกnovanรฝ ฤas vรฝstavby skrรกtil zo 42 na 32 mesiacov.

Vรฝstavba sa zaฤala slรกvnostnรฝm poklepanรญm zรกkladnรฉho kameลˆa vย mรกji roku 2006, jej predpokladanรฉ ukonฤenie je vย decembri roku 2008. Dnes sa stavba nachรกdza vย takom stave, ลพe spฤบลˆa vลกetky predpoklady na jej celkovรฉ ukonฤenie, aย to vย poลพadovanej kvalite aย najmรค vย danom termรญne.

Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate
Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Pieลกลฅany โ€“ Novรฉ Mesto nad Vรกhom pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 160โ€‰km/h predstavovala vย skutoฤnosti:

  • modernizรกciu infraลกtruktรบry (koฤพaje, zabezpeฤovacie zariadenia, celรก technika) na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 160โ€‰km/h,
  • modernizรกciu infraลกtruktรบry ลพelezniฤnรฝch stanรญc Pieลกลฅany aย Novรฉ Mesto nad Vรกhom, ฤiastoฤne aj budovy stanรญc,
  • modernizรกciu troch medzistaniฤnรฝch รบsekov aย troch zastรกvok (Hornรก Streda, Brunovce aย Povaลพany),
  • zruลกenie vลกetkรฝch kriลพovanรญ ลพeleznice sย cestou aย nahradenie cestnรฝmi nadjazdmi, premostenie potoka Dubovรก,
  • realizรกciu jednรฉho cestnรฉho mosta vedฤพa podjazdu vย ลพelezniฤnej stanici Novรฉ Mesto nad Vรกhom,
  • novรฉ podchody pre verejnosลฅ vย ลพelezniฤnรฝch staniciach,
  • zastreลกenie prรญstupov do schodรญลกลฅ vย ลพelezniฤnรฝch staniciach,
  • รบpravu, resp. vybudovanie novรฝch nรกstupรญลกลฅ vย ลพelezniฤnรฝch staniciach aย na zastรกvkach,
  • vybudovanie zastreลกenia sย osvetlenรญm aย informaฤnรฝm systรฉmom novรฝch nรกstupรญลกลฅ na ลพelezniฤnรฝch staniciach aย zastรกvkach,
  • vรฝstavbu piatich protihlukovรฝch stien (ลพelezniฤnรก stanica Pieลกลฅany, Pieลกลฅany โ€“ Brunovce, ลพelezniฤnรก stanica Brunovce, Brunovce โ€“ Novรฉ Mesto nad Vรกhom, ลพelezniฤnรก stanica Novรฉ Mesto nad Vรกhom),
  • รบpravu vลกetkรฝch nรกstupรญลกลฅ aj pre obฤanov so znรญลพenou schopnosลฅou pohybu,
  • novรฉ osvetlenie vย stanici Pieลกลฅany aย na zรกstavke Brunovce,
  • novovybudovanรฉ batoลพinovรฉ tunely vย ลพelezniฤnej stanici Pieลกลฅany aย Novรฉ Mesto nad Vรกhom,
  • novรบ รบschovลˆu bicyklov pri staniฤnej budove Novรฉ Mesto nad Vรกhom.

Technickรฉ parametre รบseku stavby Pieลกลฅany โ€“ Novรฉ Mesto nad Vรกhom

Modernizรกcia tohto รบseku ลพelezniฤnej trate so zrealizovanรญm vลกetkรฝch uvedenรฝch รบprav priniesla markantnรฝ nรกrast kultรบry cestovania vlakom. Prispelo kย tomu najmรค vybudovanie novรฝch nรกstupรญลกลฅ, zastรกvok, batoลพinovรฝch tunelov aย zrealizovanieย  รบprav budov stanรญc โ€“ napr. zastreลกenia, osvetlenia, informaฤnรฉho systรฉmu aย pod.ย 

Podchody, nรกstupiลกtia aย mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovania sย cestnou dopravou zabezpeฤili zase zvรฝลกenie bezpeฤnosti. Obmedzรญ sa na minimum moลพnosลฅ kolรญziรญ รกut aย vlakov, priฤom rรฝchlosลฅ cestovania vlakom sa zvyลกuje aลพ do rรฝchlosti 160โ€‰km/h.

Modernizรกciou koฤพajรญ, ktorรฉ umoลพลˆujรบ vysokรฉ rรฝchlosti, sa paradoxne dosahuje niลพลกia hluฤnosลฅ cestovania, minulosลฅou bude aj starรฉ znรกme hrkotanie vo vlaku. Na zamedzenie ลกรญrenia hluku od koฤพaje sa budujรบ vย blรญzkosti tratรญ protihlukovรฉ bariรฉry. Cesta vlakom (podobne ako na diaฤพnici) bude plynulejลกia, bezpeฤnejลกia, rรฝchlejลกia aย starรก technika sa nahradรญ novou.

Dokonฤenie vลกetkรฝch piatich ucelenรฝch ฤastรญ stavby sa stรกva realitou, ktorรก uลพ vย tomto roku umoลพnรญ cestujรบcej verejnosti vyuลพรญvaลฅ vลกetky jej prednosti aย zariadenia na eurรณpskej รบrovni. Vรฝstavba vลกak pokraฤuje aj na ฤalลกรญch รบsekoch ลพelezniฤnej trate, takลพe ฤoskoro bude moลพnosลฅ odviezลฅ sa po novom nielen zย Bratislavy do Novรฉho Mesta, ale aj ฤalej zย Trenฤรญna do ลฝiliny.

UฤŒS 23 Novรฉ Mesto nad Vรกhom
Stavba sa zaฤala vย marci 2007 aย uลพ vย tomto roku sa tu vybudovali, resp. obnovili vลกetky dรดleลพitรฉ objekty tรฝkajรบce sa ลพelezniฤnej prevรกdzky.

Prรกce sa zaฤali ฤiastoฤnou vรฝlukou prepravy. Vย prvej etape sa tรฝkala nepรกrnych koฤพajรญ 1, 3, 5 aย 7, na ktorรฝch sa uskutoฤnila vรฝmena ลพelezniฤnรฉho spodku aย zvrลกku vย oblasti stanice. Realizovali sa aj vรฝkopy aย budovali sa ฤasti podchodu aย batoลพinovรฉho tunela (ich celkovรก dฤบลพka je 36โ€‰m), ktorรฉ spรกjajรบ stanicu sย dvoma nรกstupiลกลฅami. Tunely sa budovali vย zabaranenรฝch larsenovรฝch obhrรกdzkach, aลพ po ukonฤenรญ ich hrubej stavby mohli zaฤaลฅ nadvรคznรฉ prรกce (kladenie ลพelezniฤnรฉho zvrลกku aย nรกstupiลกte), takลพe dodrลพaลฅ stanovenรฝ termรญn bolo veฤพmi dรดleลพitรฉ. Podarilo sa to nakoniec vย oboch prรญpadoch, ฤiลพe aj pri vรฝluke pรกrnych koฤพajรญ zaฤatej vย jรบli, ฤรญm sa prispelo kย vฤasnรฉmu spusteniu ลพelezniฤnej dopravy na celom koฤพajisku stanice eลกte vย minulom roku. Dohotovenรฉ boli tieลพ ลกachty vรฝลฅahov vedรบcich zย batoลพinovรฉho tunela aย podchodu na nรกstupiลกtia aย na stanicu.

Sรบฤasลฅou stavby je aj cestnรฝ podjazd vย blรญzkosti stanice na Pieลกลฅanskej ulici, ako aj prestavba aย modernizรกcia sย nรญm susediaceho podchodu pre peลกรญch. Podchod pre peลกรญch, ktorรฝ svojimi rampami sย miernym sklonom umoลพลˆuje pouลพitie aj obฤanom na vozรญฤkoch, je uลพ sprevรกdzkovanรฝ aย prรกce na podjazde sa dokonฤujรบ.

Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Pieลกลฅany โ€“ Novรฉ Mesto nad Vรกhom pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 160โ€‰km/h
Zaฤiatok vรฝstavby: mรกj 2006
Ukonฤenie vรฝstavby: december 2008
Realizรกcia: zdruลพenie DOPRASTAV, a. s. (lรญder zdruลพenia), OHL ลฝS Brno, SUBTERRA, a. s., ALPINE Slovakia, a. s.
Projektant: Reming, a. s, ลฝSR

Ing. Klaudius Janฤoviฤ
Foto: Ing. Jรกn Babiar, Ing. Jรกn Kลˆaลพko (Doprastav)

Autor je zรกstupcom riaditeฤพa vรฝstavby Zdruลพenie SK Novรฉ Mesto a pรดsobรญ v spoloฤnosti Doprastav ako projektovรฝ manaลพรฉr.

Najฤรญtanejลกie