Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Pieลกลฅany โ Novรฉ Mesto nad Vรกhom
Pracovnรญci musia pouลพรญvaลฅ pri stavebnych prรกcach vhodnรฉ rukavice, ochranu zraku a hlavy. Vรฝstavba ลพelezniฤnรฝch koridorov na Slovensku pokraฤuje aย naberรก ฤalej na obrรกtkach. Pri porovnanรญ finanฤnรฝch objemov prestavanรฝch prรกc alebo dฤบลพky zrealizovanรฝch รบsekov je uลพ dnes evidentnรฉ, ลพe modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch tratรญ dobieha vรฝstavbu diaฤพnic. Vย decembri tohto roka sa ukonฤรญ modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Pieลกลฅany โ Novรฉ Mesto nad Vรกhom pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 160 km/h.
Stavba โลฝSR, Modernizรกcia trate Pieลกลฅany โ Novรฉ Mesto nad Vรกhom pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 160โkm/hโ na takmer 20 kilometrovom รบseku podstatne zlepลกรญ podmienky aย bezpeฤnosลฅ cestujรบcich aj zamestnancov ลพeleznรญc aย cestnรบ dopravu (pri kriลพovaniach sย traลฅou). Stavba sa zrealizovala sย rozpoฤtovรฝmi nรกkladmi 3,5 miliardy Sk. Vรฝลกka grantu zย Eurรณpskej รบnie predstavovala 2ย 467ย 481ย 329โSk, ฤiลพe 69,2โ% zย celkovรฝch rozpoฤtovรฝch nรกkladov stavby. Stavba sa delรญ na 5 ucelenรฝch ฤastรญ: UฤS 19 โ rekonลกtrukcia ลพelezniฤnej stanice Pieลกลฅany, UฤS 20 โ prestavba trate Pieลกลฅany โ Brunovce, UฤS 21 โ ลพelezniฤnรก stanica Brunovce, UฤS 22 โ traลฅ Brunovce โ Novรฉ Mesto nad Vรกhom aย UฤS 23 โ stanica Novรฉ Mesto nad Vรกhom.ย
Realizรกcia stavby tohto typu je pre zhotoviteฤพa veฤพmi nรกroฤnรฝm dielom, lebo vย sebe zahลลa mnoลพstvo technolรณgiรญ. Dokรกzala sa vลกak pri nej vย plnej miere zabezpeฤiลฅ koordinรกcia nรกroฤnรฝch pracovnรฝch postupov vo vรฝlukรกch sย prevรกdzkou na tratiach aย minimalizovanรญm meลกkania vlakov, aย to napriek tomu, ลพe sa pรดvodne plรกnovanรฝ ฤas vรฝstavby skrรกtil zo 42 na 32 mesiacov.
Vรฝstavba sa zaฤala slรกvnostnรฝm poklepanรญm zรกkladnรฉho kameลa vย mรกji roku 2006, jej predpokladanรฉ ukonฤenie je vย decembri roku 2008. Dnes sa stavba nachรกdza vย takom stave, ลพe spฤบลa vลกetky predpoklady na jej celkovรฉ ukonฤenie, aย to vย poลพadovanej kvalite aย najmรค vย danom termรญne.
Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate
Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Pieลกลฅany โ Novรฉ Mesto nad Vรกhom pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 160โkm/h predstavovala vย skutoฤnosti:
- modernizรกciu infraลกtruktรบry (koฤพaje, zabezpeฤovacie zariadenia, celรก technika) na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 160โkm/h,
- modernizรกciu infraลกtruktรบry ลพelezniฤnรฝch stanรญc Pieลกลฅany aย Novรฉ Mesto nad Vรกhom, ฤiastoฤne aj budovy stanรญc,
- modernizรกciu troch medzistaniฤnรฝch รบsekov aย troch zastรกvok (Hornรก Streda, Brunovce aย Povaลพany),
- zruลกenie vลกetkรฝch kriลพovanรญ ลพeleznice sย cestou aย nahradenie cestnรฝmi nadjazdmi, premostenie potoka Dubovรก,
- realizรกciu jednรฉho cestnรฉho mosta vedฤพa podjazdu vย ลพelezniฤnej stanici Novรฉ Mesto nad Vรกhom,
- novรฉ podchody pre verejnosลฅ vย ลพelezniฤnรฝch staniciach,
- zastreลกenie prรญstupov do schodรญลกลฅ vย ลพelezniฤnรฝch staniciach,
- รบpravu, resp. vybudovanie novรฝch nรกstupรญลกลฅ vย ลพelezniฤnรฝch staniciach aย na zastรกvkach,
- vybudovanie zastreลกenia sย osvetlenรญm aย informaฤnรฝm systรฉmom novรฝch nรกstupรญลกลฅ na ลพelezniฤnรฝch staniciach aย zastรกvkach,
- vรฝstavbu piatich protihlukovรฝch stien (ลพelezniฤnรก stanica Pieลกลฅany, Pieลกลฅany โ Brunovce, ลพelezniฤnรก stanica Brunovce, Brunovce โ Novรฉ Mesto nad Vรกhom, ลพelezniฤnรก stanica Novรฉ Mesto nad Vรกhom),
- รบpravu vลกetkรฝch nรกstupรญลกลฅ aj pre obฤanov so znรญลพenou schopnosลฅou pohybu,
- novรฉ osvetlenie vย stanici Pieลกลฅany aย na zรกstavke Brunovce,
- novovybudovanรฉ batoลพinovรฉ tunely vย ลพelezniฤnej stanici Pieลกลฅany aย Novรฉ Mesto nad Vรกhom,
- novรบ รบschovลu bicyklov pri staniฤnej budove Novรฉ Mesto nad Vรกhom.
Technickรฉ parametre รบseku stavby Pieลกลฅany โ Novรฉ Mesto nad Vรกhom
Modernizรกcia tohto รบseku ลพelezniฤnej trate so zrealizovanรญm vลกetkรฝch uvedenรฝch รบprav priniesla markantnรฝ nรกrast kultรบry cestovania vlakom. Prispelo kย tomu najmรค vybudovanie novรฝch nรกstupรญลกลฅ, zastรกvok, batoลพinovรฝch tunelov aย zrealizovanieย รบprav budov stanรญc โ napr. zastreลกenia, osvetlenia, informaฤnรฉho systรฉmu aย pod.ย
Podchody, nรกstupiลกtia aย mimoรบrovลovรฉ kriลพovania sย cestnou dopravou zabezpeฤili zase zvรฝลกenie bezpeฤnosti. Obmedzรญ sa na minimum moลพnosลฅ kolรญziรญ รกut aย vlakov, priฤom rรฝchlosลฅ cestovania vlakom sa zvyลกuje aลพ do rรฝchlosti 160โkm/h.
Modernizรกciou koฤพajรญ, ktorรฉ umoลพลujรบ vysokรฉ rรฝchlosti, sa paradoxne dosahuje niลพลกia hluฤnosลฅ cestovania, minulosลฅou bude aj starรฉ znรกme hrkotanie vo vlaku. Na zamedzenie ลกรญrenia hluku od koฤพaje sa budujรบ vย blรญzkosti tratรญ protihlukovรฉ bariรฉry. Cesta vlakom (podobne ako na diaฤพnici) bude plynulejลกia, bezpeฤnejลกia, rรฝchlejลกia aย starรก technika sa nahradรญ novou.
Dokonฤenie vลกetkรฝch piatich ucelenรฝch ฤastรญ stavby sa stรกva realitou, ktorรก uลพ vย tomto roku umoลพnรญ cestujรบcej verejnosti vyuลพรญvaลฅ vลกetky jej prednosti aย zariadenia na eurรณpskej รบrovni. Vรฝstavba vลกak pokraฤuje aj na ฤalลกรญch รบsekoch ลพelezniฤnej trate, takลพe ฤoskoro bude moลพnosลฅ odviezลฅ sa po novom nielen zย Bratislavy do Novรฉho Mesta, ale aj ฤalej zย Trenฤรญna do ลฝiliny.
UฤS 23 Novรฉ Mesto nad Vรกhom Stavba sa zaฤala vย marci 2007 aย uลพ vย tomto roku sa tu vybudovali, resp. obnovili vลกetky dรดleลพitรฉ objekty tรฝkajรบce sa ลพelezniฤnej prevรกdzky. Prรกce sa zaฤali ฤiastoฤnou vรฝlukou prepravy. Vย prvej etape sa tรฝkala nepรกrnych koฤพajรญ 1, 3, 5 aย 7, na ktorรฝch sa uskutoฤnila vรฝmena ลพelezniฤnรฉho spodku aย zvrลกku vย oblasti stanice. Realizovali sa aj vรฝkopy aย budovali sa ฤasti podchodu aย batoลพinovรฉho tunela (ich celkovรก dฤบลพka je 36โm), ktorรฉ spรกjajรบ stanicu sย dvoma nรกstupiลกลฅami. Tunely sa budovali vย zabaranenรฝch larsenovรฝch obhrรกdzkach, aลพ po ukonฤenรญ ich hrubej stavby mohli zaฤaลฅ nadvรคznรฉ prรกce (kladenie ลพelezniฤnรฉho zvrลกku aย nรกstupiลกte), takลพe dodrลพaลฅ stanovenรฝ termรญn bolo veฤพmi dรดleลพitรฉ. Podarilo sa to nakoniec vย oboch prรญpadoch, ฤiลพe aj pri vรฝluke pรกrnych koฤพajรญ zaฤatej vย jรบli, ฤรญm sa prispelo kย vฤasnรฉmu spusteniu ลพelezniฤnej dopravy na celom koฤพajisku stanice eลกte vย minulom roku. Dohotovenรฉ boli tieลพ ลกachty vรฝลฅahov vedรบcich zย batoลพinovรฉho tunela aย podchodu na nรกstupiลกtia aย na stanicu. Sรบฤasลฅou stavby je aj cestnรฝ podjazd vย blรญzkosti stanice na Pieลกลฅanskej ulici, ako aj prestavba aย modernizรกcia sย nรญm susediaceho podchodu pre peลกรญch. Podchod pre peลกรญch, ktorรฝ svojimi rampami sย miernym sklonom umoลพลuje pouลพitie aj obฤanom na vozรญฤkoch, je uลพ sprevรกdzkovanรฝ aย prรกce na podjazde sa dokonฤujรบ. |
Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Pieลกลฅany โ Novรฉ Mesto nad Vรกhom pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 160โkm/h Zaฤiatok vรฝstavby: mรกj 2006 Ukonฤenie vรฝstavby: december 2008 Realizรกcia: zdruลพenie DOPRASTAV, a. s. (lรญder zdruลพenia), OHL ลฝS Brno, SUBTERRA, a. s., ALPINE Slovakia, a. s. Projektant: Reming, a. s, ลฝSR |
Ing. Klaudius Janฤoviฤ
Foto: Ing. Jรกn Babiar, Ing. Jรกn Kลaลพko (Doprastav)
Autor je zรกstupcom riaditeฤพa vรฝstavby Zdruลพenie SK Novรฉ Mesto a pรดsobรญ v spoloฤnosti Doprastav ako projektovรฝ manaลพรฉr.