Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate vย รบseku Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Zlatovce
Modernizรกcia existujรบcej dvojkoฤพajovej ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Zlatovce vย ลพelezniฤnom km 100,500 โ 118,200 na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ do 160 km/h sa zaฤala vย septembri 2009. Je sรบฤasลฅou I. aย II. etapy komplexnej rekonลกtrukcie ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Pรบchov.
Hlavnou รบlohou modernizรกcie je umoลพniลฅ lepลกiu prรญstupnosลฅ kย Transeurรณpskej dopravnej sieti aย dopravnej sieti susediacich ลกtรกtov. Navrhovanรก stavba musรญ po realizรกcii spฤบลaลฅ poลพiadavky na zaistenie interoperability Eurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho systรฉmu vย zmysle zรกkona ฤ. 164/1996 Z. z. oย drรกhach vย znenรญ neskorลกรญch predpisov.Modernizรกcia zahลลa komplexnรบ rekonลกtrukciu ลพelezniฤnรฉho spodku, ลพelezniฤnรฉho zvrลกku, vลกetkรฝch mostov aย priepustov na danom รบseku, kompletne novรฉ zabezpeฤovacie aย oznamovacie zariadenie, ako aj komplexnรบ rekonลกtrukciu trakฤnรฉho vedenia.
Vรฝznamnรฝm prvkom stavby je mimoยญรบrovลovรฉ rieลกenie krรญลพenia ลพeleznice sย cestnรฝmi komunikรกciami, priฤom vย rรกmci stavby sa budujรบ ลกtyri novรฉ cestnรฉ nadjazdy. Na vลกetkรฝch staniciach aย zastรกvkach budรบ pre cestujรบcich vybudovanรฉ bezbariรฉrovรฉ podchody na novรฉ nรกstupiลกtia.
Najvรฝznamnejลกou ฤasลฅou stavby je vybudovanie novรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela pod Tureckรฝm vrchom, trasa ktorรฉho nahradรญ existujรบce nevyhovujรบce smerovanie trate. Vย sรบฤasnosti je tunel vyrazenรฝ aย prรกce pokraฤujรบ betonรกลพou ostenia. Prvรฝ vlak by mal prejsลฅ tunelom koncom roka 2012. Keฤลพe podmienkou investora bolo zachovanie ลพelezniฤnej prevรกdzky poฤas celej vรฝstavby, celรก stavba sa realizuje po ฤastiach pomocou dlhodobรฝch vรฝluk vลพdy jednej zย dvoch koฤพajรญ.
Investor:ย ลฝeleznice Slovenskej republiky Projektant:ย REMING Consult, a. s. Zhotoviteฤพ:ย Zdruลพenie firiem pod nรกzvom Novรฉ Mesto โ Zlatovce 2009 v zloลพenรญ: OHL ลฝS, a. s. โ vedรบci ฤlen zdruลพenia Doprastav, a. s., Vรกhostav-SK, a. s., Skanska SK, a. s., Eltra, s. r. o. Termรญn vรฝstavby:ย 9/2009 โ 5/2013 |
Vย roku 2010 bol zrekonลกtruovanรฝ รบsek medzi ลพst. Melฤice aย Zlatovce aย ฤasลฅ รบseku medzi ลพst. Novรฉ Mesto nad Vรกhom aย Trenฤianske Bohuslavice. Vย tomto roku sa zmodernizuje ฤasลฅ medzi Trenฤianskรฝmini Bohuslavicami aย Melฤicami aย zo ลพst. Melฤice sa stane iba zastรกvka Melฤice sย dvoma priebeลพnรฝmi koฤพajami.
Zย pohฤพadu uplatnenia novรฝch prvkov alebo stavebnรฝch konลกtrukciรญ mรก tรกto stavba niekoฤพko prvenstiev. Samotnรฉ vybudovanie novรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela (dฤบลพka 1 775 m) po dlhรฝch rokoch so vลกetkรฝmi modernรฝmi technolรณgiami je svojรญm spรดsobom novinkou, ale celkom novรฝm prvkom vย rรกmci Slovenska je pouลพitie pevnej jazdnej drรกhy vย tuneli aย priฤพahlรฝch oblastiach. Ide oย modernรฝ konลกtrukฤnรฝ prvok vย stavbe ลพeleznรญc, ktorรฝ zabezpeฤรญ bezรบdrลพbovรฉ fungovanie dopravnej cesty po dlhรฉ roky. Zjednoduลกene povedanรฉ, ide oย sรบvislรบ betรณnovรบ dosku, ku ktorej sรบ pomocou pruลพnรฉho upevnenia pripevnenรฉ koฤพajnice. Tento systรฉmvyลพaduje perfektnรฉ vyhotovenie vลกetkรฝch konลกtrukciรญ, ktorรฉ tvoria podklad pod pevnou jazdnou drรกhou, t. j. ลพelezniฤnรฉho spodku, mostov aย priepustov. Po vybudovanรญ je totiลพ veฤพmi obmedzenรก rektifikรกcia polohy koฤพaje. Opravy moลพnรฉho sadania podloลพia sa dajรบ realizovaลฅ iba po milimetroch, aย to podloลพenรญm koฤพajnรญc vย systรฉme ich pruลพnรฉho upevnenia. Zย tohto pohฤพadu ide oย veฤพkรบ vรฝzvu pre zhotovovateฤพov.
Pozornosลฅ si zaslรบลพia aj novรฉ vรฝhybky sย uhlom odboฤenia 1 : 26,5, ktorรฉ umoลพลujรบ jazdu vlakov do odboฤky rรฝchlosลฅou 130 km/h aย na Slovensku sa takisto pouลพijรบ prvรฝkrรกt.
TEXT: Ing. Petr Vilรญmek
FOTO: OHL ลฝS
Petr Vilรญmek je riaditeฤพ zahraniฤnej vรฝstavby vย spoloฤnosti OHL ลฝS, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/inลพenรฝrskรฉ stavby.