modernizacia zeleznicnej trate zilina krasno nad kysucou
Galรฉria(9)

Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ€“ Krรกsno nad Kysucou

Partneri sekcie:

ลฝelezniฤnรฝ traลฅovรฝ รบsek ลฝilina โ€“ ฤŒadca je sรบฤasลฅou eurรณpskej magistrรกly C-E 40 aย na zรกklade dohรดd patrรญ medzi eurรณpske koridory รบrovne VI. Zย tohto zaฤlenenia do medzinรกrodnej siete kombinovanej dopravy vyplynula potreba modernizรกcie nielen samotnej ลพelezniฤnej trate, ale celej dopravnej infraลกtruktรบry tak, aby zodpovedala poลพiadavkรกm prijatรฝm vย rรกmci eurรณpskych dohรดd AGC aย AGTC.

2 big image
3 big image
4 big image
5 big image
6 big image
7 big image
8 big image
modernizacia zeleznicnej trate zilina krasno nad kysucou 5759 big image
Modernizรกcia trate ลฝilina โ€“ Krรกsno nad Kysucou je prvou etapou tejto รบlohy ลกtรกtu modernizovaลฅ koridor vedรบci zo ลฝiliny cez Kysuce kย hranici sย Poฤพskom. Obstarรกvateฤพom stavby boli ลฝeleznice Slovenskej republiky aย zhotovovateฤพom Zdruลพenie ลฝilina โ€“ Krรกsno, ktorรฉho vedรบcim ฤlenom je Doprastav, a.ย s. ฤŽalลกรญmi ฤlenmi sรบ Skanska BS, a. s., Vรกhostav โ€“ SK, a. s., aย OHL ลฝS, a. s. Cieฤพom stavby je zlepลกenie technickej infraลกtruktรบry jestvujรบcej trate, rozลกรญrenie jej vybavenosti aย pouลพiteฤพnosti, priฤom zรกkladnรฝmi kritรฉriami je zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti, priestorovej priechodnosti, รบnosnosti ลพelezniฤnรฉho spodku, bezpeฤnosti prevรกdzky aย zlepลกenie kvality aย kultรบry cestovania.

Zรกkladnรฉ รบdaje oย stavbe
Traลฅovรฝ รบsek je vย celej dฤบลพke dvojkoฤพajovรฝ, elektrifikovanรฝ jednosmernou sรบstavou 3 kV.
Stavebnรก dฤบลพka traลฅovรฉho รบseku: 18,974 km
Navrhovanรก traลฅovรก rรฝchlosลฅ: 120 km/h
Staniฤenie podฤพa sลพkm: od ลฝiliny 251,109 po Krรกsno nad Kysucou 269, 979
Staniฤenie podฤพa nลพkm: od ลฝiliny 251,109 po Krรกsno nad Kysucou 270, 031
Rozdelenie trate:

  • medzistaniฤnรฉ รบseky

โ€“ย ย ย  stavebnรฝ รบsek ฤ. 1:
ลฝilina โ€“ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto
โ€“ย ย ย  stavebnรฝ รบsek ฤ. 3:
Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ Krรกsno nad Kysucou

  • medziฤพahlรฉ stanice

โ€“ย ย ย  stavebnรฝ รบsek ฤ. 2: ลพst. Kysuckรฉ Novรฉ Mesto
โ€“ย ย ย  stavebnรฝ รบsek ฤ. 4: ลพst. Krรกsno nad Kysucou
โ€“ย ย ย  stavebnรฝ รบsek ฤ. 5: รบpravy vย ลพst. ลฝilina aย ลพst. ฤŒadca
Celkovรฝ rozsah stavby:
130 prevรกdzkovรฝch sรบborov
219 stavebnรฝch objektov
Termรญny vรฝstavby:
zaฤiatok vรฝstavby: 6. august 2008
koniec vรฝstavby: 6. jรบn 2011
ฤas vรฝstavby: 34 mesiacov
predฤบลพenie vรฝstavby podฤพa Dodatku ฤ. 3 Zmluvy oย dielo do 30. 11. 2011

Technickรฝ opis stavby
Smerovรฉ vedenie trasy vย maximรกlnej moลพnej miere sleduje pรดvodnรบ trasu. Vย dvoch รบsekoch si vลกak zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti vyลพiadalo รบpravu smerovรฝch pomerov, aย to zvรคฤลกenรญm polomerov smerovรฝch oblรบkov medzi Ochodnicou aย Dunajovom, ako aj pri obci Brodno.

รšpravy vย staniciach predstavujรบ najmรค rekonลกtrukciu zhlavรญ, รบplnรบ peronizรกciu so zastreลกenรญm aย vybudovanie podchodov pre cestujรบcich, ktorรฉ zabezpeฤia mimoรบrovลˆovรฝ prรญstup na vลกetky nรกstupiลกtia.

Vย obciach Rudina aย Dunajov sรบ vybudovanรฉ novรฉ objekty zastรกvok aย zastรกvka vย Ochodnici je zrekonลกtruovanรก. Vย celom รบseku stavby sa poloลพilo pribliลพne 39,76 km novรฝch koฤพajรญ.

Vย Kysuckom Novom Meste je zrekonลกtruovanรก trakฤnรก meniareลˆ nielen zย hฤพadiska stavebnรฉho, ale aj technologickรฉho. Vย novej prรญstavbe sa osadili novรฉ transformรกtory.

Vย dรดsledku vรฝลกkovej alebo smerovej รบpravy koฤพaje alebo nedostatoฤnej zaลฅaลพiteฤพnosti doลกlo kย rekonลกtrukcii deviatich mostnรฝch objektov, vรฝstavbe jednรฉho novรฉho ลพelezniฤnรฉho mosta aย vybudovaniu dvoch cestnรฝch mostov. Ostatnรฉ mostnรฉ objekty modernizรกcii trate vyhovujรบ.

Novรฉ mosty sรบ zย vรคฤลกej ฤasti ลพelezobetรณnovรฉ so zabudovanรฝmi oceฤพovรฝmi nosnรญkmi, prรญpadne ide oย mosty menลกรญch rozpรคtรญ zย prefabrikovanรฝch rรกmovรฝch prvkov DZR.

Pozdฤบลพ ลพelezniฤnej trate sรบ vย miestach vzniku neprimeranรฉho hluku navrhnutรฉ protihlukovรฉ opatrenia vo forme protihlukovรฝch stien. Vyrobenรฉ sรบ prevaลพne zย prefabrikovanรฝch ลพelezobetรณnovรฝch dielcov sย aktรญvnou pohltivou plochou zย Durisolu. Celkovรก dฤบลพka protihlukovรฝch bariรฉr je 9 518 bm.

Kompletnou rekonลกtrukciou vย rozsahu celej stavby preลกla trakฤnรก napรกjacia sรบstava sย trakฤnรฝmi stoลพiarmi, zostavou trakฤnรฉho vedenia aย trakฤnou napรกjacou stanicou, ako aj spรญnacou stanicou, ktorรฉ sa vybudovali poฤas elektrifikรกcie trate vย roku 1964 aย vย sรบฤasnosti sรบ uลพ materiรกlovo aย vyuลพitรญm nevyhovujรบce.

Rekonลกtrukcia ลพst. Krรกsno nad Kysucou
Stavba zaฤala koncom leta 2008 prรกcami na 4. รบseku, ktorรฝ realizovala spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s., zรกvod Bratislava prostrednรญctvom strediska pod vedenรญm Ing. Vladimรญra Sameka. Predmetom bola rekonลกtrukcia ลพelezniฤnej stanice Krรกsno nad Kysucou. Prรกce vย zmysle schvรกlenรฉho harmonogramu zahrลˆovali รบplnรบ rekonลกtrukciu koฤพajiska stanice vrรกtane zhlavรญ aย vรฝhybiek, ฤo predstavuje vytrhanie starรฝch koฤพajรญ, odลฅaลพenie pรดvodnรฉho ลกtrkovรฉho lรดลพka aย odkopanie podloลพia aลพ na รบroveลˆ ลพelezniฤnej plรกne podloลพia. Odลฅaลพenรฉ kamenivo ลพelezniฤnรฉho zvrลกku prebehlo procesom recyklรกcie, ฤo predstavuje jeho preฤistenie. Takto zรญskanรฝ recyklรกt sa pouลพรญva na budovanie novรฝch nรกsypovรฝch telies aลพ po plรกลˆ ลพelezniฤnรฉho zvrลกku. Teleso ลพelezniฤnรฉho zvrลกku bolo vลพdy budovanรฉ zย novรฉho kameniva vย rรกmci celej stavby aย novรฉho koฤพajovรฉho roลกtu sย koฤพajnicami UIC 60 vย hlavnรฝch koฤพajรกch spรกjanรฝch do bezstykovej koฤพaje.

ฤŽalลกรญmi objektmi vย rรกmci modernizรกcie stanice boli novรฉ nรกstupiลกtia sย mimoรบrovลˆovรฝm prรญstupom podchodom, ktorรฝ je vybavenรฝ aj vรฝลฅahmi pre telesne postihnutรฝch cestujรบcich, ฤo sa uลพ stรกva na modernizovanรฝch รบsekoch trate aj inรฝch รบsekoch samozrejmosลฅou.

Nรกstupiลกtia sรบ po celej ploche zastreลกenรฉ ฤพahkou oceฤพovou konลกtrukciou.

Novรฝ, modernรฝ zabezpeฤovacรญ systรฉm vย rozsahu celej stavby zabezpeฤovala firma OHL ลฝS, a. s., ktorรก bola ฤlenom Zdruลพenia, aย jej hlavnรฝ podzhotovovateฤพ firma Siemens, s. r. o. Rekonลกtrukcia trakฤnej sรบstavy zahล•ลˆala kompletnรบ vรฝmenu vลกetkรฝch stoลพiarov, zรกvesnรฝch systรฉmov trakฤnรฝch lรกn, trolejov aย vย obvode stanice Krรกsno nad Kysucou รบplnรบ rekonลกtrukciu trafostanice aย spรญnacej stanice. Tieto silnoprรบdovรฉ prรกce realizovala nielen na 4. รบseku, ale aj na ostatnรฝch รบsekoch stavby ako podzhotovovateฤพ firma
ELTRA, s. r. o.
ย 
Medzistaniฤnรฝ รบsek trate Krรกsno nadย Kysucou โ€“ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto
Vย roku 2009 nastรบpila na prรกce 3. รบseku spoloฤnosลฅ Skanska BS, a. s., โ€“ tento รบsek stavby predstavoval medzistaniฤnรฝ รบsek trate medzi ลพelezniฤnรฝmi stanicami Krรกsno nad Kysucou aย Kysuckรฉ Novรฉ Mesto. ลคaลพiskom prรกc bola rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho zvrลกku aย spodku vrรกtane novรฝch priepustov aย rekonลกtrukciรญ mostov vย trati aj mimo nej. Vย รบseku sa nachรกdzajรบ dve zastรกvky โ€“ Dunajov aย Ochodnica, kde sa realizovali novรฉ nรกstupiลกtia aย staniฤnรฉ budovy sย vybavenรญm.

Vย rรกmci 3. รบseku stavby sa realizovala aj nรกhradnรก vรฝsadba zelene vย rozsahu celej stavby. Zapojili sa do nej vลกetky obce aย mestรก, vย katastroch ktorรฝch prรกce prebiehali, aby tรฝmto spรดsobom zรญskali kompenzรกcie za nevyhnutnรฉ vรฝruby drevรญn pre potreby stavby.
ย 
Modernizรกcia ลพst. Kysuckรฉ Novรฉ Mesto
Na konci 1. ลกtvrลฅroka 2009 sa zaฤali prรกce aj na 2. รบseku spoloฤnosลฅou Vรกhostav-SK, a. s. Tento รบsek predstavoval modernizรกciu ลพelezniฤnej stanice Kysuckรฉ Novรฉ Mesto, vย ktorej podobne ako vย Krรกsne nad Kysucou doลกlo kย รบplnej vรฝmene ลพelezniฤnรฉho spodku aย zvrลกku vย rozsahu celej stanice vrรกtane zhlavรญ aย vรฝhybiek. Pohyb cestujรบcich sa takisto zabezpeฤuje mimoรบrovลˆovรฝm podchodom sย vรฝลฅahmi na novรฉ nรกstupiลกtia, ktorรฉ sรบ zastreลกenรฉ ฤพahkou oceฤพovou konลกtrukciou. ฤŒasลฅ zastreลกenia presvetฤพuje plexisklo.
Vย rรกmci ลกpeciรกlnych prรกc na 2.ย รบseku sa celkovo zrekonลกtruovala transformaฤnรก aย napรกjacia stanica, kde sa navrhla kompletnรก vรฝmena technolรณgie, ako aj budova aย okolie sย oplotenรญm aย osvetlenรญm areรกlu. Na tรฝchto prรกcach sa podieฤพali spoloฤne firmy Vรกhostav-SK, a. s., OHL-ลฝS, a. s., Eltra, s. r.ย o., aย Siemens, s. r. o.
ย 
Medzistaniฤnรฝ รบsek medzi Kysuckรฝm Novรฝm Mestom aย zaฤiatkom staniฤnรฉho obvodu ลฝilina
Prรกce na zostรกvajรบcom 1. รบseku, ktorรฝ sa reaยญlizoval ako poslednรฝ, zaฤali koncom roka 2009 aย hlavnรฉ ลฅaลพisko prรกc prebiehalo vย roku 2010. 1. รบsek tvorรญ medzistaniฤnรฝ รบsek medzi Kysuckรฝm Novรฝm Mestom aย zaฤiatkom staniฤnรฉho obvodu ลฝilina. Hlavnรฝ objem prรกc spoฤรญval opรคลฅ vย rekonลกtrukcii telesa trate aย rekonลกtrukcii mostov aย priepustov vย trati. Vย traลฅovรฝch รบsekoch, vย ktorรฝch รบnosnosลฅ podloลพia nevyhovovala podmienkam VTKPS, bolo podloลพie spevลˆovanรฉ vรกpennou stabilizรกciou realizovanou priamo vย trase trate.

Prรกce na 1. รบseku, ako aj na 4. รบseku realizovala spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s., zรกvod Bratislava prostrednรญctvom vรฝrobnรฉho strediskaย 1 vedenรฉho Ing. Vladimรญrom Samekom. Hlavnรฝm stavbyvedรบcim bol Ing. Tisoลˆ.

Vย obci Rudina sa zrekonลกtruovala zastรกvka vrรกtane novej budovy aย vย obci Brodno sa vybudovali novรฉ nรกstupiลกtia sย prรญstreลกkami pre cestujรบcich.

Poฤas realizรกcie stavby sa klรกdol zvรฝลกenรฝ dรดraz na vplyv hluku novej zmodernizovanej trate na okolie. Vzhฤพadom na to, ลพe traลฅ vedie cez relatรญvne husto osรญdlenรฉ รบzemie vย รบdolรญ rieky Kysuca, sa uลพ vย pรดvodnom realizaฤnom projekte stavby navrhol pomerne rozsiahly systรฉm protihlukovรฝch stien, umiestลˆovanรฝch vย miestach kontaktu trate so zastavanรฝm รบzemรญm.

Vย zรกvere stavby bol tento systรฉm protihlukovรฝch opatrenรญ na zรกklade hlukovej ลกtรบdie prehodnotenรฝ projektantom aย vย rรกmci sekundรกrnych protihlukovรฝch opatrenรญ sa zrealizovali ฤalลกie opatrenia vo forme novรฝch stien aย vรฝmeny okennรฝch vรฝplnรญ na rodinnรฝch domoch.
ย 
Zรกver
Napriek tomu, ลพe celรก stavba modernizรกcie sa realizovala tak, ako to uลพ pri tรฝchto stavbรกch bรฝva pravidlom โ€“ za plnej prevรกdzky dopravy, vลพdy vo vรฝlukรกch jednej koฤพaje, prรญpadne koฤพajovej skupiny vย obvode stanรญc, prebehli vลกetky prรกce bez zรกvaลพnรฝch bezpeฤnostnรฝch situรกciรญ, havรกriรญ aย sย dosiahnutรญm vysokej kvality vลกetkรฝch prรกc na vลกetkรฝch stavebnรฝch รบsekoch.

Svedฤรญ oย tom aj fakt, ลพe stavba bola ukonฤenรก vย riadne schvรกlenom termรญne ku koncu novembra 2011 zรกvereฤnรฝm preberacรญm protokolom sย prehlรกsenรญm zรกstupcu obstarรกvateฤพa, ลพe prรกce boli ukonฤenรฉ zhotovovateฤพom bez chรฝb aย nedorobkov.
ย 
TEXT: Ing. Vladimรญr Samek
FOTO: Doprastav
ย 
Vladimรญr Samek je vedรบci vรฝrobnรฉho strediska VS-1 vย spoloฤnosti Doprastav, a. s., zรกvod Bratislava.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

–>–>

Najฤรญtanejลกie