Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ Krรกsno nad Kysucou
ลฝelezniฤnรฝ traลฅovรฝ รบsek ลฝilina โ ฤadca je sรบฤasลฅou eurรณpskej magistrรกly C-E 40 aย na zรกklade dohรดd patrรญ medzi eurรณpske koridory รบrovne VI. Zย tohto zaฤlenenia do medzinรกrodnej siete kombinovanej dopravy vyplynula potreba modernizรกcie nielen samotnej ลพelezniฤnej trate, ale celej dopravnej infraลกtruktรบry tak, aby zodpovedala poลพiadavkรกm prijatรฝm vย rรกmci eurรณpskych dohรดd AGC aย AGTC.
Modernizรกcia trate ลฝilina โ Krรกsno nad Kysucou je prvou etapou tejto รบlohy ลกtรกtu modernizovaลฅ koridor vedรบci zo ลฝiliny cez Kysuce kย hranici sย Poฤพskom. Obstarรกvateฤพom stavby boli ลฝeleznice Slovenskej republiky aย zhotovovateฤพom Zdruลพenie ลฝilina โ Krรกsno, ktorรฉho vedรบcim ฤlenom je Doprastav, a.ย s. ฤalลกรญmi ฤlenmi sรบ Skanska BS, a. s., Vรกhostav โ SK, a. s., aย OHL ลฝS, a. s. Cieฤพom stavby je zlepลกenie technickej infraลกtruktรบry jestvujรบcej trate, rozลกรญrenie jej vybavenosti aย pouลพiteฤพnosti, priฤom zรกkladnรฝmi kritรฉriami je zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti, priestorovej priechodnosti, รบnosnosti ลพelezniฤnรฉho spodku, bezpeฤnosti prevรกdzky aย zlepลกenie kvality aย kultรบry cestovania.Zรกkladnรฉ รบdaje oย stavbe Traลฅovรฝ รบsek je vย celej dฤบลพke dvojkoฤพajovรฝ, elektrifikovanรฝ jednosmernou sรบstavou 3 kV. Stavebnรก dฤบลพka traลฅovรฉho รบseku: 18,974 km Navrhovanรก traลฅovรก rรฝchlosลฅ: 120 km/h Staniฤenie podฤพa sลพkm: od ลฝiliny 251,109 po Krรกsno nad Kysucou 269, 979 Staniฤenie podฤพa nลพkm: od ลฝiliny 251,109 po Krรกsno nad Kysucou 270, 031 Rozdelenie trate:
โย ย ย stavebnรฝ รบsek ฤ. 1:
โย ย ย stavebnรฝ รบsek ฤ. 2: ลพst. Kysuckรฉ Novรฉ Mesto |
Technickรฝ opis stavby
Smerovรฉ vedenie trasy vย maximรกlnej moลพnej miere sleduje pรดvodnรบ trasu. Vย dvoch รบsekoch si vลกak zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti vyลพiadalo รบpravu smerovรฝch pomerov, aย to zvรคฤลกenรญm polomerov smerovรฝch oblรบkov medzi Ochodnicou aย Dunajovom, ako aj pri obci Brodno.
รpravy vย staniciach predstavujรบ najmรค rekonลกtrukciu zhlavรญ, รบplnรบ peronizรกciu so zastreลกenรญm aย vybudovanie podchodov pre cestujรบcich, ktorรฉ zabezpeฤia mimoรบrovลovรฝ prรญstup na vลกetky nรกstupiลกtia.
Vย obciach Rudina aย Dunajov sรบ vybudovanรฉ novรฉ objekty zastรกvok aย zastรกvka vย Ochodnici je zrekonลกtruovanรก. Vย celom รบseku stavby sa poloลพilo pribliลพne 39,76 km novรฝch koฤพajรญ.
Vย Kysuckom Novom Meste je zrekonลกtruovanรก trakฤnรก meniareล nielen zย hฤพadiska stavebnรฉho, ale aj technologickรฉho. Vย novej prรญstavbe sa osadili novรฉ transformรกtory.
Vย dรดsledku vรฝลกkovej alebo smerovej รบpravy koฤพaje alebo nedostatoฤnej zaลฅaลพiteฤพnosti doลกlo kย rekonลกtrukcii deviatich mostnรฝch objektov, vรฝstavbe jednรฉho novรฉho ลพelezniฤnรฉho mosta aย vybudovaniu dvoch cestnรฝch mostov. Ostatnรฉ mostnรฉ objekty modernizรกcii trate vyhovujรบ.
Novรฉ mosty sรบ zย vรคฤลกej ฤasti ลพelezobetรณnovรฉ so zabudovanรฝmi oceฤพovรฝmi nosnรญkmi, prรญpadne ide oย mosty menลกรญch rozpรคtรญ zย prefabrikovanรฝch rรกmovรฝch prvkov DZR.
Pozdฤบลพ ลพelezniฤnej trate sรบ vย miestach vzniku neprimeranรฉho hluku navrhnutรฉ protihlukovรฉ opatrenia vo forme protihlukovรฝch stien. Vyrobenรฉ sรบ prevaลพne zย prefabrikovanรฝch ลพelezobetรณnovรฝch dielcov sย aktรญvnou pohltivou plochou zย Durisolu. Celkovรก dฤบลพka protihlukovรฝch bariรฉr je 9 518 bm.
Kompletnou rekonลกtrukciou vย rozsahu celej stavby preลกla trakฤnรก napรกjacia sรบstava sย trakฤnรฝmi stoลพiarmi, zostavou trakฤnรฉho vedenia aย trakฤnou napรกjacou stanicou, ako aj spรญnacou stanicou, ktorรฉ sa vybudovali poฤas elektrifikรกcie trate vย roku 1964 aย vย sรบฤasnosti sรบ uลพ materiรกlovo aย vyuลพitรญm nevyhovujรบce.
Rekonลกtrukcia ลพst. Krรกsno nad Kysucou
Stavba zaฤala koncom leta 2008 prรกcami na 4. รบseku, ktorรฝ realizovala spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s., zรกvod Bratislava prostrednรญctvom strediska pod vedenรญm Ing. Vladimรญra Sameka. Predmetom bola rekonลกtrukcia ลพelezniฤnej stanice Krรกsno nad Kysucou. Prรกce vย zmysle schvรกlenรฉho harmonogramu zahrลovali รบplnรบ rekonลกtrukciu koฤพajiska stanice vrรกtane zhlavรญ aย vรฝhybiek, ฤo predstavuje vytrhanie starรฝch koฤพajรญ, odลฅaลพenie pรดvodnรฉho ลกtrkovรฉho lรดลพka aย odkopanie podloลพia aลพ na รบroveล ลพelezniฤnej plรกne podloลพia. Odลฅaลพenรฉ kamenivo ลพelezniฤnรฉho zvrลกku prebehlo procesom recyklรกcie, ฤo predstavuje jeho preฤistenie. Takto zรญskanรฝ recyklรกt sa pouลพรญva na budovanie novรฝch nรกsypovรฝch telies aลพ po plรกล ลพelezniฤnรฉho zvrลกku. Teleso ลพelezniฤnรฉho zvrลกku bolo vลพdy budovanรฉ zย novรฉho kameniva vย rรกmci celej stavby aย novรฉho koฤพajovรฉho roลกtu sย koฤพajnicami UIC 60 vย hlavnรฝch koฤพajรกch spรกjanรฝch do bezstykovej koฤพaje.
ฤalลกรญmi objektmi vย rรกmci modernizรกcie stanice boli novรฉ nรกstupiลกtia sย mimoรบrovลovรฝm prรญstupom podchodom, ktorรฝ je vybavenรฝ aj vรฝลฅahmi pre telesne postihnutรฝch cestujรบcich, ฤo sa uลพ stรกva na modernizovanรฝch รบsekoch trate aj inรฝch รบsekoch samozrejmosลฅou.
Nรกstupiลกtia sรบ po celej ploche zastreลกenรฉ ฤพahkou oceฤพovou konลกtrukciou.
Novรฝ, modernรฝ zabezpeฤovacรญ systรฉm vย rozsahu celej stavby zabezpeฤovala firma OHL ลฝS, a. s., ktorรก bola ฤlenom Zdruลพenia, aย jej hlavnรฝ podzhotovovateฤพ firma Siemens, s. r. o. Rekonลกtrukcia trakฤnej sรบstavy zahลลala kompletnรบ vรฝmenu vลกetkรฝch stoลพiarov, zรกvesnรฝch systรฉmov trakฤnรฝch lรกn, trolejov aย vย obvode stanice Krรกsno nad Kysucou รบplnรบ rekonลกtrukciu trafostanice aย spรญnacej stanice. Tieto silnoprรบdovรฉ prรกce realizovala nielen na 4. รบseku, ale aj na ostatnรฝch รบsekoch stavby ako podzhotovovateฤพ firma
ELTRA, s. r. o.
ย
Medzistaniฤnรฝ รบsek trate Krรกsno nadย Kysucou โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto
Vย roku 2009 nastรบpila na prรกce 3. รบseku spoloฤnosลฅ Skanska BS, a. s., โ tento รบsek stavby predstavoval medzistaniฤnรฝ รบsek trate medzi ลพelezniฤnรฝmi stanicami Krรกsno nad Kysucou aย Kysuckรฉ Novรฉ Mesto. ลคaลพiskom prรกc bola rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho zvrลกku aย spodku vrรกtane novรฝch priepustov aย rekonลกtrukciรญ mostov vย trati aj mimo nej. Vย รบseku sa nachรกdzajรบ dve zastรกvky โ Dunajov aย Ochodnica, kde sa realizovali novรฉ nรกstupiลกtia aย staniฤnรฉ budovy sย vybavenรญm.
Vย rรกmci 3. รบseku stavby sa realizovala aj nรกhradnรก vรฝsadba zelene vย rozsahu celej stavby. Zapojili sa do nej vลกetky obce aย mestรก, vย katastroch ktorรฝch prรกce prebiehali, aby tรฝmto spรดsobom zรญskali kompenzรกcie za nevyhnutnรฉ vรฝruby drevรญn pre potreby stavby.
ย
Modernizรกcia ลพst. Kysuckรฉ Novรฉ Mesto
Na konci 1. ลกtvrลฅroka 2009 sa zaฤali prรกce aj na 2. รบseku spoloฤnosลฅou Vรกhostav-SK, a. s. Tento รบsek predstavoval modernizรกciu ลพelezniฤnej stanice Kysuckรฉ Novรฉ Mesto, vย ktorej podobne ako vย Krรกsne nad Kysucou doลกlo kย รบplnej vรฝmene ลพelezniฤnรฉho spodku aย zvrลกku vย rozsahu celej stanice vrรกtane zhlavรญ aย vรฝhybiek. Pohyb cestujรบcich sa takisto zabezpeฤuje mimoรบrovลovรฝm podchodom sย vรฝลฅahmi na novรฉ nรกstupiลกtia, ktorรฉ sรบ zastreลกenรฉ ฤพahkou oceฤพovou konลกtrukciou. ฤasลฅ zastreลกenia presvetฤพuje plexisklo.
Vย rรกmci ลกpeciรกlnych prรกc na 2.ย รบseku sa celkovo zrekonลกtruovala transformaฤnรก aย napรกjacia stanica, kde sa navrhla kompletnรก vรฝmena technolรณgie, ako aj budova aย okolie sย oplotenรญm aย osvetlenรญm areรกlu. Na tรฝchto prรกcach sa podieฤพali spoloฤne firmy Vรกhostav-SK, a. s., OHL-ลฝS, a. s., Eltra, s. r.ย o., aย Siemens, s. r. o.
ย
Medzistaniฤnรฝ รบsek medzi Kysuckรฝm Novรฝm Mestom aย zaฤiatkom staniฤnรฉho obvodu ลฝilina
Prรกce na zostรกvajรบcom 1. รบseku, ktorรฝ sa reaยญlizoval ako poslednรฝ, zaฤali koncom roka 2009 aย hlavnรฉ ลฅaลพisko prรกc prebiehalo vย roku 2010. 1. รบsek tvorรญ medzistaniฤnรฝ รบsek medzi Kysuckรฝm Novรฝm Mestom aย zaฤiatkom staniฤnรฉho obvodu ลฝilina. Hlavnรฝ objem prรกc spoฤรญval opรคลฅ vย rekonลกtrukcii telesa trate aย rekonลกtrukcii mostov aย priepustov vย trati. Vย traลฅovรฝch รบsekoch, vย ktorรฝch รบnosnosลฅ podloลพia nevyhovovala podmienkam VTKPS, bolo podloลพie spevลovanรฉ vรกpennou stabilizรกciou realizovanou priamo vย trase trate.
Prรกce na 1. รบseku, ako aj na 4. รบseku realizovala spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s., zรกvod Bratislava prostrednรญctvom vรฝrobnรฉho strediskaย 1 vedenรฉho Ing. Vladimรญrom Samekom. Hlavnรฝm stavbyvedรบcim bol Ing. Tisoล.
Vย obci Rudina sa zrekonลกtruovala zastรกvka vrรกtane novej budovy aย vย obci Brodno sa vybudovali novรฉ nรกstupiลกtia sย prรญstreลกkami pre cestujรบcich.
Poฤas realizรกcie stavby sa klรกdol zvรฝลกenรฝ dรดraz na vplyv hluku novej zmodernizovanej trate na okolie. Vzhฤพadom na to, ลพe traลฅ vedie cez relatรญvne husto osรญdlenรฉ รบzemie vย รบdolรญ rieky Kysuca, sa uลพ vย pรดvodnom realizaฤnom projekte stavby navrhol pomerne rozsiahly systรฉm protihlukovรฝch stien, umiestลovanรฝch vย miestach kontaktu trate so zastavanรฝm รบzemรญm.
Vย zรกvere stavby bol tento systรฉm protihlukovรฝch opatrenรญ na zรกklade hlukovej ลกtรบdie prehodnotenรฝ projektantom aย vย rรกmci sekundรกrnych protihlukovรฝch opatrenรญ sa zrealizovali ฤalลกie opatrenia vo forme novรฝch stien aย vรฝmeny okennรฝch vรฝplnรญ na rodinnรฝch domoch.
ย
Zรกver
Napriek tomu, ลพe celรก stavba modernizรกcie sa realizovala tak, ako to uลพ pri tรฝchto stavbรกch bรฝva pravidlom โ za plnej prevรกdzky dopravy, vลพdy vo vรฝlukรกch jednej koฤพaje, prรญpadne koฤพajovej skupiny vย obvode stanรญc, prebehli vลกetky prรกce bez zรกvaลพnรฝch bezpeฤnostnรฝch situรกciรญ, havรกriรญ aย sย dosiahnutรญm vysokej kvality vลกetkรฝch prรกc na vลกetkรฝch stavebnรฝch รบsekoch.
Svedฤรญ oย tom aj fakt, ลพe stavba bola ukonฤenรก vย riadne schvรกlenom termรญne ku koncu novembra 2011 zรกvereฤnรฝm preberacรญm protokolom sย prehlรกsenรญm zรกstupcu obstarรกvateฤพa, ลพe prรกce boli ukonฤenรฉ zhotovovateฤพom bez chรฝb aย nedorobkov.
ย
TEXT: Ing. Vladimรญr Samek
FOTO: Doprastav
ย
Vladimรญr Samek je vedรบci vรฝrobnรฉho strediska VS-1 vย spoloฤnosti Doprastav, a. s., zรกvod Bratislava.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.
–>–>