modernizacia zeleznicnej trate zilina kysucke nove mesto
Galรฉria(6)

Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ€“ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto

Partneri sekcie:

Vย roku 1994 sa ลฝeleznice Slovenskej republiky (ลฝSR) pripojili kย projektu transeurรณpskych multimodรกlnych koridorov. Cez รบzemie Slovenskej republiky prechรกdzajรบ koridory ฤ. IV, Vย aย VI. Histรณria ich modernizรกcie sa zaฤala pรญsaลฅ vย roku 2000, keฤ sa zaฤalo aj sย vรฝstavbou trate na V. koridore vย รบseku Cรญfer โ€“ Trnava. Moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe tรกto stavba naลกtartovala proces modernizรกcie slovenskรฝch ลพelezniฤnรฝch koridorovรฝch tratรญ.

01 zeleznicne stavebnictvo big image
05 zeleznicne stavebnictvo big image
04 zeleznicne stavebnictvo big image
03 zeleznicne stavebnictvo big image
modernizacia zeleznicnej trate zilina kysucke nove mesto 5800 big image
Optimalizovanรฉ boli niektorรฉ รบseky IV. koridoru na Zรกhorรญ. Dokonฤenรฝ je modernizovanรฝ รบsek Bratislava โ€“ Novรฉ Mesto nad Vรกhom na V. koridore. Vย roku 2011 boli ukonฤenรฉ prรกce na modernizรกcii VI. koridoru vย รบseku ลฝilina โ€“ Krรกsno nad Kysucou aย vย sรบฤasnosti sa stavia na V. koridore vย รบseku medzi Novรฝm Mestom nad Vรกhom aย Pรบchovom.
ย 
Cieฤพ modernizรกcie
Modernizรกciou ลพelezniฤnรฝch tratรญ sa rozumie prestavba ลพelezniฤnej dopravnej cesty vย poลพadovanom rozsahu sย cieฤพom rozลกรญriลฅ jej vybavenosลฅ aย pouลพiteฤพnosลฅ zabudovanรญm modernรฝch, progresรญvnych prvkov aย zariadenรญ na zlepลกenie technickรฝch parametrov existujรบcich tratรญ. Cieฤพom modernizรกcie vย podmienkach ลฝSR je prestavbou zabezpeฤiลฅ:

  • zvรฝลกenie terajลกej najvyลกลกej traลฅovej rรฝchlosti do rรฝchlosti 160ย km/h (vrรกtane) tak, aby sa rรฝchlosลฅ 160 km/h dosahovala vย ฤo najdlhลกรญch รบsekoch bez obmedzujรบcich rรฝchlostnรฝch skokov,
  • priechodnosลฅ na upravenรฝ obrys vozidla 1-VM aย tรฝm priestorovรบ รบpravu existujรบcich stavieb aย zariadenรญ aย vรฝstavbu novรฝch tak, aby vyhovovali priechodnรฉmu prierezu C vrรกtane nadstavca pre elektrifikovanรฉ trate,
  • priestorovรบ รบpravu existujรบcich stavieb aย zariadenรญ tak, aby vyhovovali priechodnรฉmu prierezu 1-SME/ลฝSR, ak je prestavba na priechodnรฝ prierez C vrรกtane nadstavca pre elektrifikovanรฉ trate neรบmerne finanฤne nรกkladnรก,
  • rรฝchlosลฅ vybranรฝch nรกkladnรฝch vlakov od 100ย km/h do 120ย km/h vrรกtane,
  • uplatnenie progresรญvnych systรฉmov riadenia dopravy sย pouลพitรญm modernรฝch prvkov telekomunikaฤnej aย zabezpeฤovacej techniky, elektrotechniky aย energetiky.

Modernizovanรก ลพelezniฤnรก traลฅ musรญ byลฅ elektrifikovanรก aย musรญ umoลพลˆovaลฅ prevรกdzku jednotiek sย vรฝkyvnรฝmi skriลˆami (sรบpravy sย vรฝkyvnรฝmi skriลˆami mรดลพu jazdiลฅ oย asi 25ย % rรฝchยญlejลกie ako je traลฅovรก rรฝchlosลฅ, t. j. do 200ย km/h).
ย 
Modernizรกcia VI. medzinรกrodnรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru
VI. medzinรกrodnรฝ koridor zaฤรญna vย ลฝiline aย pokraฤuje cez ฤŒadcu aย Skalitรฉ na naลกom รบzemรญ aลพ po Gdaลˆsk vย Poฤพskej republike. Na VI. koridore sa vย rokoch 2008 โ€“ 2011 zrealizovala 2. etapa modernizรกcie vย รบseku ลฝilina โ€“ Krรกsno nad Kysucou (1. etapa: ฤŒadca โ€“ Skalitรฉ โ€“ Zwardoลˆ). Stavba bola rozdelenรก na ลกtyri stavebnรฉ รบseky (Sรš):

  • Sรš 01: ลฝilina โ€“ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto, koฤพaj ฤ.ย 1 aย 2,
  • Sรš 02: ลพst. Kysuckรฉ Novรฉ Mesto,
  • Sรš 03: Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ Krรกsno nad Kysucou, koฤพaj ฤ. 1 aย 2,
  • Sรš 04: ลพst. Krรกsno nad Kysucou.

Spoloฤnosลฅ ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s., realizovala vย rรกmci tejto stavby modernizรกciu ลพelezniฤnรฉho zvrลกku na Sรš 01 aย Sรš 04 aย modernizรกciu ลพelezniฤnรฝch priecestรญ na Sรš 01 aย Sรš 04.
ย 
Termรญny vรฝstavby Sรš 01
Hlavnรฉ prรกce na ลพelezniฤnom zvrลกku, spodku, trolejovom vedenรญ, zabezpeฤovacom aย oznamovacom zariadenรญ aย ลพelezniฤnรฝch priecestiach na Sรš 01 sa vykonรกvali vย nepretrลพitรฝch vรฝlukรกch traลฅovej koฤพaje ฤ. 1 aย 2:

  • 1. etapa: koฤพaj ฤ. 2, km 252,988 โ€“ 253,455 โ€“ preklรกdka oblรบka 8. 3. โ€“ 29. 3. 2010
  • 2. etapa: koฤพaj ฤ. 1, km 251,109 โ€“ 258,705 30. 3. โ€“ 28. 6. 2010
  • 3. etapa: koฤพaj ฤ. 2, pokraฤovanie km 251,109 โ€“ 258,705 29. 6. โ€“ 27. 9. 2010

Tab. 1ย  Zรกkladnรฉ technickรฉ parametre novรฉho ลพelezniฤnรฉho zvrลกku

Technologickรฝ postup vรฝstavby
Modernizรกcia ลพelezniฤnรฉho zvrลกku sa realizovala klasickou technolรณgiou vรฝstavby so znesenรญm koฤพajovรฉho roลกtu pokladaฤom koฤพajovรฝch polรญ PKP 25/20. Starรฉ koฤพajovรฉ polia (KP) sa demontovali na doฤasnej demontรกลพnej zรกkladni aย materiรกl sa odovzdal sprรกvcovi ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. Odลฅaลพenie koฤพajovรฉho lรดลพka sa na koฤพaji ฤ. 1 realizovalo strojnou ฤistiฤkou koฤพajovรฉho lรดลพka SฤŒ 600 sย odvozom sรบpravou vรฝsypnรฝch vozลˆov ZVโ€“ 35 na recyklaฤnรบ zรกkladลˆu. Na koฤพaji ฤ. 2 sa na odลฅaลพenie koฤพajovรฉho lรดลพka vyuลพili bagre sย odvozom nรกkladnรฝmi autami. Starรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko bolo na recyklaฤnej zรกkladni upravenรฉ na frakciu 0/32 mm aย druhotne pouลพitรฉ do podkladovรฝch vrstiev ลพelezniฤnรฉho spodku. Po odovzdanรญ ลพelezniฤnรฉho spodku sa zriadila spodnรก vrstva koฤพajovรฉho lรดลพka. ล trk frakcie 32/63 mm sa dovรกลพal sรบpravou vรฝsypnรฝch vozลˆov Dumpcar. Vysรฝpalo sa zo susednej koฤพaje vย noฤnรฝch vรฝlukรกch. รšprava koฤพajovรฉho lรดลพka pred poklรกdkou koฤพajovรฝch polรญ sa realizovala pomocou cestnej mechanizรกcie so zhutnenรญm vibraฤnรฝm valcom. Po statickรฝch zaลฅaลพovacรญch skรบลกkach sa klรกdli novรฉ koฤพajovรฉ polia, aย to pokladaฤom PKP 25/20. Novรฉ koฤพajovรฉ polia zย inventรกrnych koฤพajnรญc sa predmontovali pred vรฝlukami traลฅovรฝch koฤพajรญ. Doplnenie koฤพajovรฉho lรดลพka sa vykonรกvalo sรบpravou vozลˆov Choperdozรกtor. Smerovรก aย vรฝลกkovรก รบprava koฤพaje vrรกtane รบpravy koฤพajovรฉho lรดลพka do predpรญsanรฉho profilu sa realizovala linkou pozostรกvajรบcou zย automatickej strojnej podbรญjaฤky (ASP), pluhu na รบpravu ลกtrkovรฉho lรดลพka aย dynamickรฉho stabilizรกtora. Inventรกrne koฤพajnice sa vymieลˆali za novรฉ pomocou sรบpravy na vรฝmenu dlhรฝch koฤพajnicovรฝch pรกsov SDK II. Koฤพajnice sa do bezstykovej koฤพaje zvรกrali elektricky stykovรฝm odtavovacรญm spรดsobom โ€“ zvarovacรญm strojom PRSM 3 (montรกลพne zvary) aย zรกvernรฉ zvary aluminotermicky podฤพa schvรกlenรฉho technologickรฉho postupu aย vย zmysle predpisov ลฝSR.

Modernizovanรฉ boli aj ลกtyri ลพelezniฤnรฉ priecestia. Na rozdiel od V. koridoru vลกak neboli nahradenรฉ mimoรบrovลˆovรฝm krรญลพenรญm. Cestnรก vozovka na ลพelezniฤnรฝch priecestiach sa vyhotovila zย celogumovรฝch panelov typu Strail sย doasfaltovanรญm komunikรกciรญ, prรญpadne zriadenรญm chodnรญkov pre peลกรญch sย povrchom zo zรกmkovej dlaลพby.
ย 

Technickรฉ problรฉmy
Na zรกklade skรบsenostรญ zย realizรกciรญ mรดลพeme konลกtatovaลฅ, ลพe pri modernizรกcii ลพelezniฤnรฝch tratรญ vznikajรบ takmer vลพdy dva technickรฉ problรฉmy, ktorรฝch podstata spoฤรญva vย nepruลพnej legislatรญve. Nerieลกenie tรฝchto problรฉmov vย koneฤnom dรดsledku negatรญvne vplรฝva na priebeh aย trvanie preberacรญch konanรญ aย nรกsledne na ekonomickรฉ vรฝsledky stavieb.

Vลกeobecnรฉ technickรฉ poลพiadavky kvality stavieb (VTPKS) aย predpis ลฝSR ลฝ 11: Vลกeobecnรฉ zรกsady aย technickรฉ poลพiadavky na modernizovanรฉ trate ลฝSR rozchodu 1ย 435ย mm ukladajรบ dosiahnutie hodnoty modulu pretvorenia zhutnenej vrstvy koฤพajovรฉho lรดลพka zo ลกtrku frakcie 32/63ย mm vย รบrovni pod loลพnou plochou podvalov (35โ€ฏcm), ktorรก sa zistรญ statickou zaลฅaลพovacou skรบลกkou โ€“ 80ย MPa. Napriek tomu, ลพe vรฝsledky statickรฝch zaลฅaลพovacรญch skรบลกok na plรกni ลพelezniฤnรฉho spodku boli vyhovujรบce, vย mnohรฝch prรญpadoch sa pri statickรฝch zaลฅaลพovacรญch skรบลกkach na koฤพajovom lรดลพku pred poklรกdkou koฤพajovรฝch polรญ nedosiahla predpรญsanรก hodnota modulu pretvorenia. Pred poklรกdkou koฤพajovรฝch polรญ vลกak nemรดลพeme hovoriลฅ oย hrรบbke koฤพajovรฉho lรดลพka 35ย cm, pretoลพe tรก sa dosiahne aลพ po definitรญvnej รบprave smeru aย vรฝลกky koฤพaje tromi podbitiami ASP. ฤŽalลกรญm hutnenรญm koฤพajovรฉho lรดลพka by dochรกdzalo kย predrveniu kameniva aย zavibrovaniu koฤพajovรฉho lรดลพka do znaฤne saturovanej kontaktnej konลกtrukฤnej vrstvy ลพelezniฤnรฉho spodku.

Vย sรบฤasnosti sa vย mnohรฝch vyspelรฝch ลพelezniฤnรฝch sprรกvach vย Eurรณpe nevykonรกva meranie รบnosnosti koฤพajovรฉho lรดลพka zย dรดvodu jeho znehodnocovania hutnenรญm, keฤ dochรกdza aลพ kย 15-percetnรฉmu nรกrastu objemu jemnรฝch aย drobnรฝch ฤastรญc pod frakciu 32ย mm. Zย tรฝchto dรดvodov sa zaฤalo koฤพajovรฉ lรดลพko homogenizovaลฅ dynamickรฝmi stabilizรกtormi, ktorรฉ dosahujรบ vysokรบ รบฤinnosลฅ formou nรกrastu objemovej hmotnosti kameniva frakcie 32/63 mm. Tak dochรกdza kย dokonalรฉmu zaklineniu zล•n aย zvรฝลกeniu odporu proti vyboฤeniu koฤพaje. Pre nedosiahnutie modulu pretvorenia pred kladenรญm KP investor na stavbe ลฝilina โ€“ Krรกsno nad Kysucou neoprรกvnene poลพadoval vykonanie takzvanรฉho 4. podbitia koฤพaje. Tรกto poลพiadavka nemรก oporu vย technickรฝch normรกch ani predpisoch ลฝSR, nehovoriac oย rozpoฤte stavby.

Meranie geometrickej polohy koฤพaje (GPK) sa vykonรกva na ลฝSR meracรญm vozลˆom, ktorรฝ pre zastaranรฝ systรฉm snรญmania parametrov GPK aย presnosti vรฝsledkov nie je vhodnรฝ na meranie parametrov GPK na modernizovanej trati pre vysokรฉ rรฝchlosti. Skรบsenosti spoloฤnosti ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s., ukazujรบ, ลพe nepresnosti merania sa prejavujรบ najmรค pri parametri smer koฤพaje. Kontrolnรฉ merania vykonanรฉ meracรญm zariadenรญm KRAB tieto predpoklady potvrdzujรบ.

Zรกver
Na zรกver by sme chceli apelovaลฅ na tvorcov ลพelezniฤnรฝch predpisov, aby vypoฤuli hlasy odbornรญkov zย naลกich univerzรญt aย zย radov dodรกvateฤพov aย zmenili predpisy vย duchu najnovลกรญch teoretickรฝch aย praktickรฝch poznatkov. Bude to maลฅ vรฝznamnรฝ vplyv na kvalitu modernizovanรฝch tratรญ.

TEXT: Ing. Jรกn Melcer
FOTO: ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava
ย 
Jรกn Melcer je riaditeฤพ Divรญzie inลพinierskych stavieb
firmy ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s.

Literatรบra
1.ย ย ย  Predpis ลฝSR ลฝ1 Vลกeobecnรฉ zรกsady aย technickรฉ poลพiadavky na modernizovanรฉ trate ลฝSR sย rozchodom 1 435 mm.
2.ย ย ย  Melcer, J.: Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Trnava โ€“ Pieลกลฅany. In: Zbornรญk prednรกลกok 11. seminรกra traลฅovรฉho hospodรกrstva, EDIS ลฝilina, marec 2006.
3.ย ย ย  Doboลก, M.: ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s., โ€“ dodรกvateฤพ prรกc pre modernizรกciu ลพelezniฤnรฝch tratรญ. In: Stavebnรฉ aย environmentรกlne inลพinierstvo, 2006, ฤ. 2, EDIS ลฝilina.
4.ย ย ย  Melcer, J.: ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s., vย procese modernizรกcie V. medzinรกrodnรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru. In: Stavebnรฉ aย environmentรกlne inลพinierstvo, 2006, ฤ. 2, EDIS ลฝilina.
5.ย ย ย  Internetovรก strรกnka ลฝSR.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie