Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto
Vย roku 1994 sa ลฝeleznice Slovenskej republiky (ลฝSR) pripojili kย projektu transeurรณpskych multimodรกlnych koridorov. Cez รบzemie Slovenskej republiky prechรกdzajรบ koridory ฤ. IV, Vย aย VI. Histรณria ich modernizรกcie sa zaฤala pรญsaลฅ vย roku 2000, keฤ sa zaฤalo aj sย vรฝstavbou trate na V. koridore vย รบseku Cรญfer โ Trnava. Moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe tรกto stavba naลกtartovala proces modernizรกcie slovenskรฝch ลพelezniฤnรฝch koridorovรฝch tratรญ.
Optimalizovanรฉ boli niektorรฉ รบseky IV. koridoru na Zรกhorรญ. Dokonฤenรฝ je modernizovanรฝ รบsek Bratislava โ Novรฉ Mesto nad Vรกhom na V. koridore. Vย roku 2011 boli ukonฤenรฉ prรกce na modernizรกcii VI. koridoru vย รบseku ลฝilina โ Krรกsno nad Kysucou aย vย sรบฤasnosti sa stavia na V. koridore vย รบseku medzi Novรฝm Mestom nad Vรกhom aย Pรบchovom.ย
Cieฤพ modernizรกcie
Modernizรกciou ลพelezniฤnรฝch tratรญ sa rozumie prestavba ลพelezniฤnej dopravnej cesty vย poลพadovanom rozsahu sย cieฤพom rozลกรญriลฅ jej vybavenosลฅ aย pouลพiteฤพnosลฅ zabudovanรญm modernรฝch, progresรญvnych prvkov aย zariadenรญ na zlepลกenie technickรฝch parametrov existujรบcich tratรญ. Cieฤพom modernizรกcie vย podmienkach ลฝSR je prestavbou zabezpeฤiลฅ:
- zvรฝลกenie terajลกej najvyลกลกej traลฅovej rรฝchlosti do rรฝchlosti 160ย km/h (vrรกtane) tak, aby sa rรฝchlosลฅ 160 km/h dosahovala vย ฤo najdlhลกรญch รบsekoch bez obmedzujรบcich rรฝchlostnรฝch skokov,
- priechodnosลฅ na upravenรฝ obrys vozidla 1-VM aย tรฝm priestorovรบ รบpravu existujรบcich stavieb aย zariadenรญ aย vรฝstavbu novรฝch tak, aby vyhovovali priechodnรฉmu prierezu C vrรกtane nadstavca pre elektrifikovanรฉ trate,
- priestorovรบ รบpravu existujรบcich stavieb aย zariadenรญ tak, aby vyhovovali priechodnรฉmu prierezu 1-SME/ลฝSR, ak je prestavba na priechodnรฝ prierez C vrรกtane nadstavca pre elektrifikovanรฉ trate neรบmerne finanฤne nรกkladnรก,
- rรฝchlosลฅ vybranรฝch nรกkladnรฝch vlakov od 100ย km/h do 120ย km/h vrรกtane,
- uplatnenie progresรญvnych systรฉmov riadenia dopravy sย pouลพitรญm modernรฝch prvkov telekomunikaฤnej aย zabezpeฤovacej techniky, elektrotechniky aย energetiky.
Modernizovanรก ลพelezniฤnรก traลฅ musรญ byลฅ elektrifikovanรก aย musรญ umoลพลovaลฅ prevรกdzku jednotiek sย vรฝkyvnรฝmi skriลami (sรบpravy sย vรฝkyvnรฝmi skriลami mรดลพu jazdiลฅ oย asi 25ย % rรฝchยญlejลกie ako je traลฅovรก rรฝchlosลฅ, t. j. do 200ย km/h).
ย
Modernizรกcia VI. medzinรกrodnรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru
VI. medzinรกrodnรฝ koridor zaฤรญna vย ลฝiline aย pokraฤuje cez ฤadcu aย Skalitรฉ na naลกom รบzemรญ aลพ po Gdaลsk vย Poฤพskej republike. Na VI. koridore sa vย rokoch 2008 โ 2011 zrealizovala 2. etapa modernizรกcie vย รบseku ลฝilina โ Krรกsno nad Kysucou (1. etapa: ฤadca โ Skalitรฉ โ Zwardoล). Stavba bola rozdelenรก na ลกtyri stavebnรฉ รบseky (Sร):
- Sร 01: ลฝilina โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto, koฤพaj ฤ.ย 1 aย 2,
- Sร 02: ลพst. Kysuckรฉ Novรฉ Mesto,
- Sร 03: Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ Krรกsno nad Kysucou, koฤพaj ฤ. 1 aย 2,
- Sร 04: ลพst. Krรกsno nad Kysucou.
Spoloฤnosลฅ ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s., realizovala vย rรกmci tejto stavby modernizรกciu ลพelezniฤnรฉho zvrลกku na Sร 01 aย Sร 04 aย modernizรกciu ลพelezniฤnรฝch priecestรญ na Sร 01 aย Sร 04.
ย
Termรญny vรฝstavby Sร 01
Hlavnรฉ prรกce na ลพelezniฤnom zvrลกku, spodku, trolejovom vedenรญ, zabezpeฤovacom aย oznamovacom zariadenรญ aย ลพelezniฤnรฝch priecestiach na Sร 01 sa vykonรกvali vย nepretrลพitรฝch vรฝlukรกch traลฅovej koฤพaje ฤ. 1 aย 2:
- 1. etapa: koฤพaj ฤ. 2, km 252,988 โ 253,455 โ preklรกdka oblรบka 8. 3. โ 29. 3. 2010
- 2. etapa: koฤพaj ฤ. 1, km 251,109 โ 258,705 30. 3. โ 28. 6. 2010
- 3. etapa: koฤพaj ฤ. 2, pokraฤovanie km 251,109 โ 258,705 29. 6. โ 27. 9. 2010
Tab. 1ย Zรกkladnรฉ technickรฉ parametre novรฉho ลพelezniฤnรฉho zvrลกku
Technologickรฝ postup vรฝstavby
Modernizรกcia ลพelezniฤnรฉho zvrลกku sa realizovala klasickou technolรณgiou vรฝstavby so znesenรญm koฤพajovรฉho roลกtu pokladaฤom koฤพajovรฝch polรญ PKP 25/20. Starรฉ koฤพajovรฉ polia (KP) sa demontovali na doฤasnej demontรกลพnej zรกkladni aย materiรกl sa odovzdal sprรกvcovi ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. Odลฅaลพenie koฤพajovรฉho lรดลพka sa na koฤพaji ฤ. 1 realizovalo strojnou ฤistiฤkou koฤพajovรฉho lรดลพka Sฤ 600 sย odvozom sรบpravou vรฝsypnรฝch vozลov ZVโ 35 na recyklaฤnรบ zรกkladลu. Na koฤพaji ฤ. 2 sa na odลฅaลพenie koฤพajovรฉho lรดลพka vyuลพili bagre sย odvozom nรกkladnรฝmi autami. Starรฉ koฤพajovรฉ lรดลพko bolo na recyklaฤnej zรกkladni upravenรฉ na frakciu 0/32 mm aย druhotne pouลพitรฉ do podkladovรฝch vrstiev ลพelezniฤnรฉho spodku. Po odovzdanรญ ลพelezniฤnรฉho spodku sa zriadila spodnรก vrstva koฤพajovรฉho lรดลพka. ล trk frakcie 32/63 mm sa dovรกลพal sรบpravou vรฝsypnรฝch vozลov Dumpcar. Vysรฝpalo sa zo susednej koฤพaje vย noฤnรฝch vรฝlukรกch. รprava koฤพajovรฉho lรดลพka pred poklรกdkou koฤพajovรฝch polรญ sa realizovala pomocou cestnej mechanizรกcie so zhutnenรญm vibraฤnรฝm valcom. Po statickรฝch zaลฅaลพovacรญch skรบลกkach sa klรกdli novรฉ koฤพajovรฉ polia, aย to pokladaฤom PKP 25/20. Novรฉ koฤพajovรฉ polia zย inventรกrnych koฤพajnรญc sa predmontovali pred vรฝlukami traลฅovรฝch koฤพajรญ. Doplnenie koฤพajovรฉho lรดลพka sa vykonรกvalo sรบpravou vozลov Choperdozรกtor. Smerovรก aย vรฝลกkovรก รบprava koฤพaje vrรกtane รบpravy koฤพajovรฉho lรดลพka do predpรญsanรฉho profilu sa realizovala linkou pozostรกvajรบcou zย automatickej strojnej podbรญjaฤky (ASP), pluhu na รบpravu ลกtrkovรฉho lรดลพka aย dynamickรฉho stabilizรกtora. Inventรกrne koฤพajnice sa vymieลali za novรฉ pomocou sรบpravy na vรฝmenu dlhรฝch koฤพajnicovรฝch pรกsov SDK II. Koฤพajnice sa do bezstykovej koฤพaje zvรกrali elektricky stykovรฝm odtavovacรญm spรดsobom โ zvarovacรญm strojom PRSM 3 (montรกลพne zvary) aย zรกvernรฉ zvary aluminotermicky podฤพa schvรกlenรฉho technologickรฉho postupu aย vย zmysle predpisov ลฝSR.
Modernizovanรฉ boli aj ลกtyri ลพelezniฤnรฉ priecestia. Na rozdiel od V. koridoru vลกak neboli nahradenรฉ mimoรบrovลovรฝm krรญลพenรญm. Cestnรก vozovka na ลพelezniฤnรฝch priecestiach sa vyhotovila zย celogumovรฝch panelov typu Strail sย doasfaltovanรญm komunikรกciรญ, prรญpadne zriadenรญm chodnรญkov pre peลกรญch sย povrchom zo zรกmkovej dlaลพby.
ย
Technickรฉ problรฉmy
Na zรกklade skรบsenostรญ zย realizรกciรญ mรดลพeme konลกtatovaลฅ, ลพe pri modernizรกcii ลพelezniฤnรฝch tratรญ vznikajรบ takmer vลพdy dva technickรฉ problรฉmy, ktorรฝch podstata spoฤรญva vย nepruลพnej legislatรญve. Nerieลกenie tรฝchto problรฉmov vย koneฤnom dรดsledku negatรญvne vplรฝva na priebeh aย trvanie preberacรญch konanรญ aย nรกsledne na ekonomickรฉ vรฝsledky stavieb.
Vลกeobecnรฉ technickรฉ poลพiadavky kvality stavieb (VTPKS) aย predpis ลฝSR ลฝ 11: Vลกeobecnรฉ zรกsady aย technickรฉ poลพiadavky na modernizovanรฉ trate ลฝSR rozchodu 1ย 435ย mm ukladajรบ dosiahnutie hodnoty modulu pretvorenia zhutnenej vrstvy koฤพajovรฉho lรดลพka zo ลกtrku frakcie 32/63ย mm vย รบrovni pod loลพnou plochou podvalov (35โฏcm), ktorรก sa zistรญ statickou zaลฅaลพovacou skรบลกkou โ 80ย MPa. Napriek tomu, ลพe vรฝsledky statickรฝch zaลฅaลพovacรญch skรบลกok na plรกni ลพelezniฤnรฉho spodku boli vyhovujรบce, vย mnohรฝch prรญpadoch sa pri statickรฝch zaลฅaลพovacรญch skรบลกkach na koฤพajovom lรดลพku pred poklรกdkou koฤพajovรฝch polรญ nedosiahla predpรญsanรก hodnota modulu pretvorenia. Pred poklรกdkou koฤพajovรฝch polรญ vลกak nemรดลพeme hovoriลฅ oย hrรบbke koฤพajovรฉho lรดลพka 35ย cm, pretoลพe tรก sa dosiahne aลพ po definitรญvnej รบprave smeru aย vรฝลกky koฤพaje tromi podbitiami ASP. ฤalลกรญm hutnenรญm koฤพajovรฉho lรดลพka by dochรกdzalo kย predrveniu kameniva aย zavibrovaniu koฤพajovรฉho lรดลพka do znaฤne saturovanej kontaktnej konลกtrukฤnej vrstvy ลพelezniฤnรฉho spodku.
Vย sรบฤasnosti sa vย mnohรฝch vyspelรฝch ลพelezniฤnรฝch sprรกvach vย Eurรณpe nevykonรกva meranie รบnosnosti koฤพajovรฉho lรดลพka zย dรดvodu jeho znehodnocovania hutnenรญm, keฤ dochรกdza aลพ kย 15-percetnรฉmu nรกrastu objemu jemnรฝch aย drobnรฝch ฤastรญc pod frakciu 32ย mm. Zย tรฝchto dรดvodov sa zaฤalo koฤพajovรฉ lรดลพko homogenizovaลฅ dynamickรฝmi stabilizรกtormi, ktorรฉ dosahujรบ vysokรบ รบฤinnosลฅ formou nรกrastu objemovej hmotnosti kameniva frakcie 32/63 mm. Tak dochรกdza kย dokonalรฉmu zaklineniu zลn aย zvรฝลกeniu odporu proti vyboฤeniu koฤพaje. Pre nedosiahnutie modulu pretvorenia pred kladenรญm KP investor na stavbe ลฝilina โ Krรกsno nad Kysucou neoprรกvnene poลพadoval vykonanie takzvanรฉho 4. podbitia koฤพaje. Tรกto poลพiadavka nemรก oporu vย technickรฝch normรกch ani predpisoch ลฝSR, nehovoriac oย rozpoฤte stavby.
Meranie geometrickej polohy koฤพaje (GPK) sa vykonรกva na ลฝSR meracรญm vozลom, ktorรฝ pre zastaranรฝ systรฉm snรญmania parametrov GPK aย presnosti vรฝsledkov nie je vhodnรฝ na meranie parametrov GPK na modernizovanej trati pre vysokรฉ rรฝchlosti. Skรบsenosti spoloฤnosti ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s., ukazujรบ, ลพe nepresnosti merania sa prejavujรบ najmรค pri parametri smer koฤพaje. Kontrolnรฉ merania vykonanรฉ meracรญm zariadenรญm KRAB tieto predpoklady potvrdzujรบ.
Zรกver
Na zรกver by sme chceli apelovaลฅ na tvorcov ลพelezniฤnรฝch predpisov, aby vypoฤuli hlasy odbornรญkov zย naลกich univerzรญt aย zย radov dodรกvateฤพov aย zmenili predpisy vย duchu najnovลกรญch teoretickรฝch aย praktickรฝch poznatkov. Bude to maลฅ vรฝznamnรฝ vplyv na kvalitu modernizovanรฝch tratรญ.
TEXT: Ing. Jรกn Melcer
FOTO: ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava
ย
Jรกn Melcer je riaditeฤพ Divรญzie inลพinierskych stavieb
firmy ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s.
Literatรบra
1.ย ย ย Predpis ลฝSR ลฝ1 Vลกeobecnรฉ zรกsady aย technickรฉ poลพiadavky na modernizovanรฉ trate ลฝSR sย rozchodom 1 435 mm.
2.ย ย ย Melcer, J.: Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Trnava โ Pieลกลฅany. In: Zbornรญk prednรกลกok 11. seminรกra traลฅovรฉho hospodรกrstva, EDIS ลฝilina, marec 2006.
3.ย ย ย Doboลก, M.: ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s., โ dodรกvateฤพ prรกc pre modernizรกciu ลพelezniฤnรฝch tratรญ. In: Stavebnรฉ aย environmentรกlne inลพinierstvo, 2006, ฤ. 2, EDIS ลฝilina.
4.ย ย ย Melcer, J.: ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s., vย procese modernizรกcie V. medzinรกrodnรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru. In: Stavebnรฉ aย environmentรกlne inลพinierstvo, 2006, ฤ. 2, EDIS ลฝilina.
5.ย ย ย Internetovรก strรกnka ลฝSR.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.