Modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch koridorov na Slovensku
Galรฉria(3)

Modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch koridorov na Slovensku

Partneri sekcie:

Projekty aย realizรกcia modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch koridorov na Slovensku za poslednรฉ roky stratili potrebnรบ dynamiku aย uลพ vรดbec ich nemoลพno porovnรกvaลฅ so stavbami vย cestnej infraลกtruktรบre.

Vย 90. rokoch minulรฉho storoฤia sa otvoril eurรณpsky dopravnรฝ trh sย vรฝnimkou ลพelezniฤnej dopravy. Eurรณpska dopravnรก politika sa preto vย sรบฤasnosti zameriava na rieลกenie tejto prioritnej otรกzky, priฤom otvorenรญm trhu ลพelezniฤnej dopravy sa oฤakรกva zvรฝลกenie podielu ลพelezniฤnej dopravy pri preprave tovarov aย osรดb. Cieฤพom liberalizรกcie trhu ลพelezniฤnej dopravy vย SR do roku 2015 je minimรกlne zachovaลฅ jej sรบฤasnรฝ podiel (asi 21โ€‰%) na celkovom objeme prepravenรฝch tovarov aย osรดb aย vytvรกraลฅ podmienky na jej ฤalลกรญ rast. Doterajลกรญ spรดsob modernizรกcie aย rozvoja ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry na Slovensku vyvolal vย porovnanรญ sย okolitรฝmi ลกtรกtmi zaostรกvanie vย rozvoji koridorovรฝch tratรญ, zniลพovanie konkurencieschopnosti aย rast cien, najmรค vย nรกkladnej doprave. V dopravnej politike SR do roku 2015 sa prijali tieto opatrenia:
a)ย ย ย  postupne realizovaลฅ modernizรกciu aย rozvoj tratรญ vย รบsekoch zaradenรฝch do TEN-T:

  • Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ ฤŒierna nad Tisou โ€“ ลกtรกtna hranica sย Ukrajinou, prioritne modernizovaลฅ รบsek ลฝilina โ€“ Novรฉ Mesto nad Vรกhom (koridor V),
  • Poฤพsko/ลกtรกtna hranica SR โ€“ Skalitรฉ โ€“ ฤŒadca โ€“ ลฝilina (koridor VI),
  • Rakรบsko (Viedeลˆ)/ลกtรกtna hranica SR โ€“ Bratislava โ€“ cezhraniฤnรก ฤasลฅ,
  • ฤŒesko/ลกtรกtna hranica SR โ€“ Kรบty โ€“ Bratislava โ€“ ล tรบrovo โ€“ ลกtรกtna hranica SR/Maฤarsko (koridor IV),
  • ลพelezniฤnรฉ prepojenie Letiska Bratislava aย Letiska Koลกice na sieลฅ TEN-T,

b)ย ย ย  modernizovaลฅ aย rozvรญjaลฅ ลพelezniฤnรฉ trate mimo sietรญ TEN-T, prioritne traลฅ Plaveฤ โ€“ Preลกov โ€“ Kysak โ€“ Koลกice โ€“ ฤŒaลˆa,
c)ย ย ย  podporovaลฅ realizรกciu elektrickej trakcie, najmรค vย prรญmestskej ลพelezniฤnej doprave regionรกlnych centier.

Uznesenรญm vlรกdy SR ฤ. 445 zย 8. jรบna 2005 bola schvรกlenรก Dopravnรก politika SR do roku 2015, v ktorej sa stanovujรบ tieto ลกpecifickรฉ ciele:

  • vytvoriลฅ transparentnรฉ aย harmonizovanรฉ podmienky hospodรกrskej sรบลฅaลพe na dopravnom trhu aย zabezpeฤiลฅ proporcionรกlny rozvoj vลกetkรฝch druhov dopravy,
  • zabezpeฤiลฅ modernizรกciu aย rozvoj dopravnej infraลกtruktรบry,
  • zabezpeฤiลฅ primeranรฉ financovanie vย sektore dopravy,
  • zniลพovaลฅ negatรญvne vplyvy dopravy na ลพivotnรฉ prostredie,
  • zvyลกovaลฅ kvalitu aย rozvoj sluลพieb vย doprave,
  • zvyลกovaลฅ bezpeฤnosลฅ dopravy aย bezpeฤnostnej ochrany,
  • podporovaลฅ vรฝskum aย vรฝvoj vย doprave,
  • zvlรกdnuลฅ dosahy globalizรกcie dopravy.

Modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch tratรญ musรญ zabezpeฤiลฅ:

  • dosiahnutie ลกtandardov definovanรฝch vย dohodรกch AGC aย AGTC,
  • interoperabilitu traลฅovรฝch รบsekov siete TEN-T,
  • zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti konvenฤnรฝch ลพelezniฤnรฝch tratรญ podฤพa moลพnostรญ na 160โ€‰km/h (sย moลพnosลฅou prevรกdzky rรฝchlosลฅou aลพ do 200โ€‰km/h pri vlakovรฝch sรบpravรกch sย vรฝkyvnรฝmi skriลˆami) aย pri vybranรฝch nรกkladnรฝch vlakoch na 120โ€‰km/h sย elektrickou prevรกdzkou,
  • realizรกciu peronizรกcie aย poloperonizรกcie ลพelezniฤnรฝch stanรญc aย zastรกvok sย moลพnosลฅou bezbariรฉrovรฉho prรญstupu pre cestujรบcich,
  • dostatoฤnรบ dฤบลพku nรกstupรญsk,
  • zvรฝลกenie bezpeฤnosti prevรกdzky.

Modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch koridorov na Slovensku
Modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch koridorov na รบzemรญ SR vychรกdza zย eurรณpskych dohรดd AGC, AGTCV aย zย ich spresnenรญ na II. aย III. paneurรณpskej konferencii ministrov dopravy. Vย kontexte tรฝchto dohรดd boli do programu modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ zaradenรฉ aj vybratรฉ trate vย sieti ลฝSR. Prรญprava modernizรกcie medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch koridorov sa na slovenskรฝch ลพelezniciach zaฤala uลพ vย roku 1994. Hlavnรฉ aย dnes preferovanรฉ sรบ:

  • koridor ฤ. Va โ€“ Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice โ€“ ฤŒierna nad Tisou โ€“ ลกtรกtna hranica sย Ukrajinou โ€“ vย dฤบลพke 545โ€‰km,
  • koridor ฤ. IV โ€“ ลกtรกtna hranica sย ฤŒR โ€“ Kรบty โ€“ Bratislava โ€“ ล tรบrovo โ€“ ลกtรกtna hranica sย Maฤarskom โ€“ vย dฤบลพke 203โ€‰km,
  • koridor ฤ. VI โ€“ ลฝilina โ€“ ฤŒadca โ€“ Skalitรฉ โ€“ ลกtรกtna hranica sย Poฤพskom โ€“ vย dฤบลพke 51 km.

Do roku 2010 sa dokonฤilo aย na plรกnovanรบ rรฝchlosลฅ 160โ€‰km/h sa sprevรกdzkovalo iba necelรฝch 100โ€‰km trate vย รบseku od ลพelezniฤnej stanice Bratislava-Raฤa po ลพelezniฤnรบ stanicu vย Novom Meste nad Vรกhom, ฤo predstavuje asi len 12,5 % zย celkovej dฤบลพky siete medzinรกrodnรฝch koridorov na Slovensku, zahrnutรฝch do Eurรณpskej siete TENT-T. Je to ลพalostne mรกlo, najmรค vย porovnanรญ so ลพeleznicami susednรฝch ลกtรกtov. Projektovรฉ, inลพinierske aย konzultaฤnรฉ firmy ลกpecializovanรฉ na ลพelezniฤnรบ infraลกtruktรบru preto predpokladajรบ vย roku 2010 pokles trลพieb aย vรฝkonov.

Stratรฉgia rozvoja ลพelezniฤnej dopravy na Slovensku by mala preto vย najbliลพลกรญch rokoch sledovaลฅ novรฉ trendy, aย to:

  • ฤo najskรดr zaviesลฅ vย grafikone dopravy jednoznaฤnรบ aย podฤพa moลพnostรญ nemennรบ aย pravidelnรบ โ€“ intervalovรบ osobnรบ dopravu tak, aby sa stala pre verejnosลฅ ฤo najviac spoฤพahlivou, aย tรฝm aj zaujรญmavou,
  • investovaลฅ prostriedky do novรฝch modernรฝch vlakovรฝch sรบprav pre osobnรบ dopravu, aby sa cestovanie vlakom stalo pre cestujรบcich pohodlnรฝm aย prรญjemnรฝm,
  • zaฤaลฅ mohutnรบ revitalizรกciu ลพelezniฤnรฝch stanรญc aย zastรกvok (modernรฉ aย kvalitnรฉ sociรกlne vybavenie, jednotnรฝ aย komfortnรฝ informaฤnรฝ aย orientaฤnรฝ systรฉm, kamerovรฉ bezpeฤnostnรฉ systรฉmy, parkovacie plochy pre osobnรฉ autรก, bicykle aย podobne) aย koncepฤne ich rieลกiลฅ uลพ ako terminรกly integrovanej verejnej osobnej dopravy,
  • zabezpeฤiลฅ integrรกciu verejnej osobnej dopravy vย regiรณnoch, najmรค vย bratislavskom aย koลกickom.

Je nevyhnutnรฉ, aby prebiehajรบca modernizรกcia nabrala vรคฤลกiu dynamiku, pretoลพe po skonฤenรญ plรกnovacieho obdobia 2007 aลพ 2013 mรดลพe byลฅ jej financovanie neprรญjemne veฤพkou zรกลฅaลพou pre ลกtรกtny rozpoฤet.
Na Slovensku sa vย ostatnom ฤase zabรบda na vedฤพajลกie aย regionรกlne trate, ktorรฉ sรบ vลกak vย rรกmci dopravnej politiky ลกtรกtu rovnako ako koridorovรฉ trate nevyhnutnou sรบฤasลฅou schรฉmy prepravy po ลพeleznici. Preto ich modernizรกciu aย elektrifikรกciu treba zaradiลฅ do dlhodobรฉho plรกnu stratรฉgie rozvoja ลพeleznรญc na Slovensku.ย ย 
Sย prevรกdzkou na modernizovanรฝch koridoroch รบzko sรบvisรญ aj modernizรกcia vozลˆovรฉho parku. Ak bude pretrvรกvaลฅ tendencia prevรกdzkovaลฅ ลกtรกtom aj nรกkladnรบ dopravu, bude potrebnรฉ primerane investovaลฅ aj do modernizรกcie vozลˆovรฉho parku.

Financovanie sektora dopravy
Rozvoj dopravnej infraลกtruktรบry sa opiera oย viaczdrojovรฉ financovanie โ€“ verejnรฉ zdroje, ktorรฉ tvoria nรกrodnรฉ rozpoฤtovรฉ zdroje, fondy Eรš aย prostriedky vytvorenรฉ koncesnรฝm systรฉmom (prevody vรฝnosov zย poplatkov), sรบkromnรฉ zdroje (projekty sย privรกtnym partnerstvom PPP) aย ostatnรฉ zdroje (bankovรฉ รบvery, ลกtรกtne dlhopisy). รšroveลˆ vรฝdavkov vynaloลพenรฝch na dopravnรบ infraลกtruktรบru vo vyspelรฝch krajinรกch Eรš predstavuje vย sรบฤasnosti asi 2โ€‰% HDP. Vย SR zatiaฤพ tieto vรฝdavky predstavujรบ iba 1,5โ€‰% HDP. รšspech rozvoja dopravnej infraลกtruktรบry na Slovensku aย moลพnosลฅ ฤerpania finanฤnรฝch prostriedkov zย fondov Eรš zรกvisรญ aj od seriรณzne stanovenej ceny stavebnรฝch aย projektovรฝch prรกc. Ako vyplรฝva zย doterajลกรญch ลกtatistรญk, ceny stavieb diaฤพnic ฤi modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ sรบ na viacerรฝch รบsekoch neprimerane vysokรฉ.
ย 
Vysokorรฝchlostnรฉ trate
Osobnรก doprava na vysokorรฝchlostnรฝch tratiach sa vย ekonomicky vyspelรฝch krajinรกch Eurรณpy, ale aj niektorรฝch ekonomicky vyspelรฝch aglomerรกciรกch รzie vย sรบฤasnosti povaลพuje za najprogresรญvnejลกรญ, ekologicky prijateฤพnรฝ aย druhรฝ zย najrรฝchlejลกรญch aย najbezpeฤnejลกรญch spรดsobov dopravy. Dokonca sa stรกva vรกลพnou konkurenciou leteckej dopravy. Privรกtny sektor sa zaฤรญna podieฤพaลฅ na jej budovanรญ aย prevรกdzke vย rรกmci projektov PPP, najmรค keฤ takรฝto projekt rieลกi komplexne vย jednom koridore naprรญklad aj diaฤพniฤnรบ infraลกtruktรบru. Zdรดvodnenie vรฝstavby aย prevรกdzky vysokorรฝchlostnรฝch tratรญ (VRT) je vลกak mimoriadne ลฅaลพkรฉ. Kย dneลกnรฉmu dลˆu sa koncepฤne aย strategicky nedorieลกilo budovanie VRT na รบzemรญ SR ani nadvรคznosลฅ na sieลฅ VRT vย Eรš. Doteraz sa sรญce vypracovali viacerรฉ materiรกly (rรดznej zรกvรคznosti) pre moลพnรฉ trasovanie VRT, ktorรฉ sรบ zapracovanรฉ aj vย รบzemnรฝch plรกnoch VรšC, miest aย obcรญ, avลกak bez aktualizรกcie potrieb aย zdรดvodnenia. Analรฝzou stavu podmienok moลพno dospieลฅ kย prijateฤพnej รบrovni stanovenia koncepcie VRT na รบzemรญ SR, priฤom sa treba zameraลฅ na:

  • hospodรกrske aย ekonomickรฉ potreby โ€“ vย SR aย susediacich ลกtรกtoch bola aย eลกte stรกle je zvรฝrazลˆovanรก potreba rozvoja dopravnej infraลกtruktรบry najmรค vย osi sever โ€“ juh. Na osi vรฝchod โ€“ zรกpad sa vย poslednรฝch rokoch znรญลพil medzinรกrodnรฝ zรกujem aย zรกujem zostal iba na vnรบtroลกtรกtnej รบrovni. Aลพ pripravovanรฉ rozลกรญrenie Eรš smerom na vรฝchod pridรกva tejto osi na vรฝzname;
  • podmienky existujรบcej infraลกtruktรบry โ€“ pre severojuลพnรฉ prepojenie (modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch tratรญ na IV., V. aย VI. koridore) aย pre vรฝchodozรกpadnรฉ prepojenie (modernizรกcia ลพelezniฤnej trate na V. koridore). Sรบฤasลฅou

V. medzinรกrodnรฉho koridoru je prakticky aj os vรฝchod โ€“ zรกpad, tzv. severnรฝ hlavnรฝ ลพelezniฤnรฝ ลฅah. Vย pokroฤilejลกom ลกtรกdiu realizรกcie modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ vย osi sever โ€“ juh je ฤŒeskรก republika. Tieto skutoฤnosti zniลพujรบ reรกlnosลฅ moลพnosti trasovania VRT vย severojuลพnom smere, teda Povaลพรญm;

  • รบzemnรฉ podmienky โ€“ morfolรณgia รบzemia SR je vย porovnanรญ sย okolitรฝmi ลกtรกtmi (Poฤพsko, Maฤarsko) vรฝrazne ฤlenitejลกia aย na budovanie dopravnej infraลกtruktรบry technicky, aย najmรค ekonomicky omnoho nรกroฤnejลกia. Na takรฝto investiฤnรฝ zรกmer je zย pohฤพadu morfolรณgie รบzemia jednoznaฤne vรฝhodnejลกie trasa VRT juลพnรฝm รบzemรญm Slovenska.

Zรกver
Pozitรญvnym prezentovanรญm ลพelezniฤnej dopravy aย optimalizรกciou spoplatnenia ลพelezniฤnej dopravnej cesty pre nรกkladnรบ iย osobnรบ dopravu sa mรดลพe zรกsadne zmeniลฅ postoj podnikateฤพskej obce aย verejnosti kย ลพelezniฤnej doprave. Na to je vลกak potrebnรฉ, aby vlรกda SR pri tvorbe ลกtรกtneho rozpoฤtu na najbliลพลกie roky reลกpektovala schvรกlenรบ dopravnรบ politiku vย celom rozsahu aย koneฤne primerane zvรฝลกila prรญsun finanฤnรฝch prostriedkov na modernizรกciu ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry na Slovensku, ฤรญm sa odstrรกni doterajลกรญ vรฝraznรฝ nepomer vย prospech cestnej dopravnej infraลกtruktรบry.

TEXT: Ing.ย Slavomรญr Podmanickรฝ
FOTO: REMING Consult

Slavomรญr Podmanickรฝ je generรกlnym riaditeฤพom
spoloฤnosti REMING Consult, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie