ASB ฤŒlรกnky na tรฉmu

mosty

ฤŒlรกnok sa zaoberรก diagnostikou ลพelezniฤnรฝch betรณnovรฝch aย murovanรฝch mostov vย zlom stave so zameranรญm na zistenie ich reรกlneho stavu aย zaลฅaลพiteฤพnosti. Predmetnรฉ mosty boli diagnostikovanรฉ na รบzemรญ Slovenska aย ฤŒeskej republiky. Vรฝsledkom diagnostiky aย prepoฤtov bolo stanovenie optimรกlneho spรดsobu rekonลกtrukcie, prรญpadne prestavby.

ฤŒasopis Inลพinierske stavby -

Rekonลกtrukcia dvojice ลพelezniฤnรฝch mostov prevรกdzajรบcich traลฅ ลฝSR cez rieku Vรกh je sรบฤasลฅou projektu modernizรกcie ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina. Spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o., je vedรบcim ฤlenom Zdruลพenia pod Dubลˆom, teda zhotoviteฤพa stavebnรฝch prรกc v rรกmci projektu Uzol ลฝilina, a zรกroveลˆ zhotoviteฤพom predmetnรฉho mostnรฉho objektu.

ฤŒasopis Inลพinierske stavby -

Dรดleลพitรฝ most Pustรฝ hrad pri Zvolene preลกiel hฤบbkovou opravou a aktuรกlne uลพ slรบลพi motoristom bez akรฝchkoฤพvek obmedzenรญ. Za necelรฝch ลกesลฅ mesiacov sa ho pri zachovanรญ dopravy podarilo komplexne revitalizovaลฅ a predฤบลพiลฅ jeho ลพivotnosลฅ.

TASR -

ฤŒlรกnok vyhodnocuje skรบsenosti z prรญpravy veฤพkรฝch infraลกtruktรบrnych projektov v dvoch susediacich a blรญzkych krajinรกch z ekonomickรฉho, politickรฉho a historickรฉho hฤพadiska. Venuje sa trom zรกkladnรฝm oblastiam, ktorรฉ podmieลˆujรบ prรญpravu veฤพkรฝch projektov, a to vzdelรกvaniu, projekฤnej prรญprave a verejnรฉmu obstarรกvaniu (vrรกtane zmluvnรฝch podmienok). Zรกroveลˆ poukazuje na rozdiely, ale aj podobnosti a upozorลˆuje na dobrรฉ skรบsenosti ฤi lepลกรญ prรญstup v jednotlivรฝch oblastiach.

ฤŒasopis Inลพinierske stavby -

Hodnotenie spoฤพahlivosti aย zostatkovej ลพivotnosti predpรคtรฝch konลกtrukciรญ aย mostov sa hlavne vo svetle niektorรฝch nedรกvnych mimoriadnych udalostรญ stรกva ฤoraz dรดleลพitejลกรญm. Problematickรฉ predpรคtรฉ mostnรฉ konลกtrukcie prvej generรกcie sรบ vย prevรกdzke uลพ viac ako ลกesลฅdesiat rokov, aย tak je znalosลฅ aktuรกlneho stavu ich predpรคtia zรกkladnรฝm vstupom pri kaลพdom statickom prepoฤte.

Rozhovor

โ€žล tรกt dnes nemรก dostatok finanฤnรฝch prostriedkov na to, aby urobil vลกetko potrebnรฉ, preto sa z pohฤพadu rekonลกtrukcie ciest prvรฝch tried ide orientovaลฅ predovลกetkรฝm na mosty, ktorรฉ sรบ vo veฤพmi zlom stave a ฤasto na hranici ลพivotnosti,โ€œ hovorรญ Igor Choma, ลกtรกtny tajomnรญk Ministerstva dopravy SR.

ฤŒasopis Inลพinierske stavby -

Ilava mรก novรฝ most cez Vรกลพsky kanรกl. Nahradil pรดvodnรฝ most v havarijnom stave, ktorรฉmu hrozilo zrรบtenie. Niekoฤพko tonovรฝ kolos pokladal ลกpeciรกlny ลพeriav, ktorรฝ doviezlo viac ako 40 kamiรณnov. Keฤลพe most pripomรญna most Apollo v Bratislave, domรกci ho tak zaฤali volaลฅ.

redakcia ASB -

Dฤบลพka diaฤพniฤnรฉho รบseku je 12,536 km, sรบฤasลฅou trasy je aj 25 mostov (z toho 17 je na diaฤพnici, tri sรบ nadjazdy, dva mosty sรบ ลพelezniฤnรฉ, jeden most je provizรณrny a buduje sa nadchod pre zver). V ฤlรกnku pribliลพujeme dva z nich vrรกtane najdlhลกieho diaฤพniฤnรฉho mosta na danom รบseku.

ฤŒasopis Inลพinierske stavby -

Stavebnรฉ objekty v รบseku Milรญn โ€“ Lety, SO 222 a v รบseku Hรกje โ€“ Milรญn, SO 223 sรบ prvรฉ svojho druhu pouลพitรฉ v ฤŒesku a na Slovensku. Ide o prefabrikovanรฉ presรฝpanรฉ, oblรบkovรฉ, ลพelezobetรณnovรฉ mosty s rozponom v jednom poli 33,11 m, ฤo predstavuje najdlhลกรญ rozpon v regiรณne.

ฤŒasopis Inลพinierske stavby -

ฤŒlรกnok opisuje dรดvody, prรญpravu nรกvrhu a zรญskanรฉ skรบsenosti z rekonลกtrukcie mostnรฉho objektu na ceste III/3423 ponad potok Krรญลพovianka v obci Krรญลพovany. Pri rekonลกtrukcii sa pรดvodnรก nosnรก konลกtrukcia zo ลพelezobetรณnovรฝch nosnรญkov typu Hรกjek nahradila doskovou konลกtrukciou so zabetรณnovanรฝmi nosnรญkmi.

ฤŒasopis Inลพinierske stavby -

Cyklolรกvka nad rรฝchlostnou cestou R1 svojรญm tvarom a architektonickรฝm rieลกenรญm pรบta pozornosลฅ nielen pri pohฤพade zo zeme, ale aj pri prejazde. Tรบto jedineฤnรบ konลกtrukciu tvorรญ oceฤพovรก dvojkomorovรก ortotropnรก mostovka, excentricky zavesenรก na ลกikmom pylรณne pomocou oceฤพovรฝch zรกvesov.

ฤŒasopis Inลพinierske stavby -

S rรญmsovรฝm debnenรญm novej generรกcie NG moลพno realizovaลฅ vnรบtornรฉ debnenie rรญms vopred a nezรกvisle od ostatnรฉho debnenia. Dodatoฤnรก moลพnosลฅ nastavenia sklonu rรญmsovรฉho debnenia len pomocou akumulรกtorovรฉho skrutkovaฤa uฤพahฤuje a urรฝchฤพuje zadebnenie a oddebnenie rรญms. Vฤaka moลพnosti nastavenia sklonu odpadรก prรกcna vรฝroba a rezanie drevenรฝch ramenรกtov pre podloลพenie debnenia spodnej hrany rรญmsy.

ฤŒasopis Inลพinierske stavby -

Dostavba D1, na ktorรบ sa roky ฤakรก, mรก 10,1 km. Jej sรบฤasลฅou sรบ tri mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovatky, pรคลฅ protihlukovรฝch stien, tri opornรฉ mรบry a 14 mostov v celkovej dฤบลพke 1 907 m. D1, stavba 0136 ล˜รญkovice โ€“ Pล™erov predstavuje poslednรฝ รบsek, ktorรฝ chรฝba na dokonฤenie D1. Bez neho je Pล™erov dlhodobo zahltenรฝ tranzitnou dopravou. Vyvedenรญm dopravy zo zastavanรฉho รบzemia preto dรดjde k zรกsadnรฉmu zlepลกeniu ลพivotnรฉho prostredia v tomto meste.

Najฤรญtanejลกie