ilustr.obr.

Mosty na diaฤพnici D3 Hodฤ›jovice โ€“ Tล™ebonรญn

Partneri sekcie:

Dฤบลพka diaฤพniฤnรฉho รบseku je 12,536 km, sรบฤasลฅou trasy je aj 25 mostov (z toho 17 je na diaฤพnici, tri sรบ nadjazdy, dva mosty sรบ ลพelezniฤnรฉ, jeden most je provizรณrny a buduje sa nadchod pre zver). V ฤlรกnku pribliลพujeme dva z nich vrรกtane najdlhลกieho diaฤพniฤnรฉho mosta na danom รบseku.

SO 203 Diaฤพniฤnรฝ most cez rieku Malลกe

Estakรกda s 19 poฤพami premosลฅuje rieku Malลกe a jej zรกplavovรฉ รบzemie, priฤพahlรฉ poฤพnรฉ cesty, biokoridor a cestu III. triedy medzi obcami Roudnรฉ a Vidov. Vรฝลกka mosta nad terรฉnom je v najvyลกลกom mieste 10 m.ย  Most je zaloลพenรฝ hlbinne na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.

Spodnรบ stavbu mosta tvoria monolitickรฉ opery a 18 radov pilierov. Piliere sa skladajรบ z driekov s premennou vรฝลกkou a z hlavice. Vรฝstavba spodnej stavby prebiehala sรบฤasne na ฤพavom aj pravom moste. Nosnรก konลกtrukcia je spojitรก predpรคtรก trรกmovรก, uloลพenรก na kalotovรฝch loลพiskรกch.

S vรฝstavbou nosnej konลกtrukcie sa zaฤalo na konci roka 2020 na pravom moste. V 1. etape bol vybudovanรฝ zรกrodok nosnej konลกtrukcie na pevnej skruลพi nad pilierom P2 s dฤบลพkou 14 m. Poฤas 2. etapy vรฝstavby bola k zรกrodku pripevnenรก hornรก vรฝsuvnรก skruลพ s dvomi hlavnรฝmi nosnรญkmi. Dodรกvateฤพom skruลพe je nรณrska firma Strukturas.

Realizรกcia taktu s dฤบลพkou pribliลพne 42 m prebieha 15 dnรญ a zahล•ลˆa presun skruลพe, nastavenie do poลพadovanej polohy, armovanie dosky, uloลพenie predpรญnacej vรฝstuลพe, betonรกลพ a nรกslednรฉ predopnutie konลกtrukcie.

Pohฤพad na vรฝstavbu mosta cez รบdolie Plavnice
Pohฤพad na vรฝstavbu mosta cez รบdolie Plavnice | Zdroj: Doprastav, a. s.

Aktuรกlne prebieha presun skruลพe do etapy BD LM 19, ฤo predstavuje poslednรฝ zรกber. Na pravom moste sa realizuje 15. celok vonkajลกรญch rรญms z celkovรฉho poฤtu 19 zรกberov. Sรบbeลพne sa realizujรบ vnรบtornรฉ rรญmsy ฤพavรฉho aj pravรฉho mosta, kde prebieha 3. etapa.

SO 209 Most cez รบdolie Plavnice

Most s dฤบลพkou 450 m a 11 poฤพami je druhรฝ najdlhลกรญ diaฤพniฤnรฝ most รบseku. Nosnรบ konลกtrukciu tvoria oceฤพovรฉ nosnรญky a spriahnutรก doska. Spodnรก stavba sa skladรก z opier a 10 radov pilierov. Most je zaloลพenรฝ hlbinne na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Oceฤพovรก konลกtrukcia, ktorรก sa skladรก z dvoch hlavnรฝch plnostennรฝch nosnรญkov a prieฤnikov, bola pozdฤบลพne vysunutรก do koneฤnej polohy tlaฤnรฝm zariadenรญm.

Estakรกda s 19 poฤพami premosลฅuje rieku Malลกe a jej zรกplavovรฉ รบzemie.
Estakรกda s 19 poฤพami premosลฅuje rieku Malลกe a jej zรกplavovรฉ รบzemie. | Zdroj: Doprastav, a. s.

V mieste opery OP1 bola zriadenรก vรฝrobลˆa pre pravรฝ aj ฤพavรฝ most, kde prebiehalo zvรกranie oceฤพovรฝch nosnรญkov a realizovali sa povrchovรฉ รบpravy konลกtrukcie PKO. Dฤบลพka vysรบvanรฉho poฤพa bola 42 m. Po zรกvereฤnom vรฝsuve bola konลกtrukcia spustenรก hydraulickรฝmi valcami na kalotovรฉ loลพiskรก a zakotvenรก podliatรญm pevnรฉho loลพiska.

Betonรกลพ spriahnutej dosky sa realizovala vyuลพitรญm systรฉmovรฉho vozรญka pre spriahnutรฉ dosky v taktoch s dฤบลพkou 21 m tzv. pรบtnickรฝm spรดsobom, keฤ prebieha 1. fรกza v poli a nรกsledne sa vozรญk vrรกti nad pilier โ€“ tento postup sa zopakoval pri vลกetkรฝch 20 poliach kaลพdรฉho mosta.ย  Aktuรกlne prebieha realizรกcia 13. zรกberu vonkajลกej rรญmsy pravรฉho mosta a sรบbeลพne bola zahรกjenรก realizรกcia vnรบtornรฝch rรญms.

Rieลกenie nepredvรญdateฤพnรฝch udalostรญ

Poฤas realizรกcie povrchovรฝch odkryvnรฝch zemnรฝch prรกc vo svahu pri SO 101.B Diaฤพnica v km 141,900 โ€“ 145,300 boli v km 141,900 โ€“142,200 zaznamenanรฉ nรกznaky zosuvnรฝch plรดch. Doplnkovรฝm geologickรฝm prieskumom v km 141,900 aลพ 142,200 sa vลกak nezistili vรฝrazne odliลกnรฉ skutoฤnosti, ktorรฉ by podstatnรฝm spรดsobom menili vรฝpovednรบ hodnotu predchรกdzajรบcich etรกp geologickรฝch prieskumov.

Spodnรก stavba mosta cez รบdolie Plavnice sa skladรกz opier a 10 radov pilierov.
Spodnรก stavba mosta cez รบdolie Plavnice sa skladรก z opier a 10 radov pilierov. | Zdroj: Doprastav, a. s.

Boli zistenรฉ, nie vลกak pomenovanรฉ, jednotlivรฉ terasy postupnรฉho erodovania povrchu skalnรฉho podloลพia svahu. V rรกmci doplลˆujรบcich stabilitnรฝch vรฝpoฤtov sa zistilo, ลพe โ€žzosuvnรฉ plochyโ€œ vykreslenรฉ v prieskume vykazujรบ pri pouลพitรญ reziduรกlnych parametrov stupeลˆ stability podstatne prevyลกujรบci hodnotu 1,0.

V rรกmci vรฝvoja projektu a odbornรฝch diskusiรญ sa preverovali aj ฤalลกie โ€žproblematickรฉ rezyโ€œ a vyลกetrovali rรดzne polohy โ€žลกmykovรฝch plรดchโ€œ.ย  Po zohฤพadnenรญ vyplรฝvajรบcich rizรญk sa prijalo rozhodnutie, ลพe je nevyhnutnรฉ venovaลฅ zvรฝลกenรบ pozornosลฅ stabilite pรคty svahu. V celom รบseku bola preto navrhnutรก pilรณtovรก stena z pilรณt s priemerom 900 mm a s osovou vzdialenosลฅou 1,75 m.

Pilรณtovรก stena

Vrty pre pilรณty boli realizovanรฉ vrtnou sรบpravou (DELMAG RH 24 24/270 a HVS-354) s paลพenรญm pomocou oceฤพovej vรฝpaลพnice, priฤom paลพenie bolo hnanรฉ bezpeฤne pred poฤvou vrtu, aby nedochรกdzalo k strate stability. Po dokonฤenรญ a vyฤistenรญ vrtu sa osadila vรฝstuลพ pilรณty (B500B) a vykonala plynulรก betonรกลพ drieku pilรณty (C 25/30 โ€“ XA2, XC2).

Vรฝstavba mosta cez rieku Malลกe
Vรฝstavba mosta cez rieku Malลกe | Zdroj: Doprastav, a. s.

Pri suchรฝch vrtoch sa betonรกลพ realizovala iba usmernenรญm. Tam, kde doลกlo k lokรกlnym priesakom vody, sa betonรกลพ realizovala odspodu tak, aby bola znehodnotenรก betรณnovรก zmes vytlaฤovanรก smerom hore. Na hlavรกch pilรณt bol ฤalej zrealizovanรฝ ลพelezobetรณnovรฝ trรกm so zรกvernou stenou (C 30/37 XF2, B500B).

Skruลพ pouลพitรก pri stavbe diaฤพniฤnรฉho mosta cez rieku Malลกe
Skruลพ pouลพitรก pri stavbe diaฤพniฤnรฉho mosta cez rieku Malลกe | Zdroj: Doprastav, a. s.

Zรกkladnรก dฤบลพka dilataฤnรฝch รบsekov ลพelezobetรณnovรฉho trรกmu je 14 m. Cez trรกm sa realizovalo kotvenie pomocou trvalรฝch 5-lanovรฝch kotiev s ร˜ Ls15,7 mm a dฤบลพkou 20 m, predopnutรฝch na silu 500 KN. V kaลพdom dilataฤnom celku sa zrealizovali tri kotvy a boli osadenรฉ prechodky pre prรญpadnรฉ ฤalลกie dve kotvy. Na zrealizovanรฝ ลพelezobetรณnovรฝ trรกm sa osadili pozorovacie body tak, aby bolo moลพnรฉ sledovaลฅ reรกlne sprรกvanie svahu a steny v ฤase.

TEXT Aย FOTO: Doprastav, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 6/2022

Najฤรญtanejลกie