ilustr.obr.

Mosty na diaľnici D3 Hodějovice – Třebonín

Partneri sekcie:

Dĺžka diaľničného úseku je 12,536 km, súčasťou trasy je aj 25 mostov (z toho 17 je na diaľnici, tri sú nadjazdy, dva mosty sú železničné, jeden most je provizórny a buduje sa nadchod pre zver). V článku približujeme dva z nich vrátane najdlhšieho diaľničného mosta na danom úseku.

SO 203 Diaľničný most cez rieku Malše

Estakáda s 19 poľami premosťuje rieku Malše a jej záplavové územie, priľahlé poľné cesty, biokoridor a cestu III. triedy medzi obcami Roudné a Vidov. Výška mosta nad terénom je v najvyššom mieste 10 m.  Most je založený hlbinne na veľkopriemerových pilótach.

Spodnú stavbu mosta tvoria monolitické opery a 18 radov pilierov. Piliere sa skladajú z driekov s premennou výškou a z hlavice. Výstavba spodnej stavby prebiehala súčasne na ľavom aj pravom moste. Nosná konštrukcia je spojitá predpätá trámová, uložená na kalotových ložiskách.

S výstavbou nosnej konštrukcie sa začalo na konci roka 2020 na pravom moste. V 1. etape bol vybudovaný zárodok nosnej konštrukcie na pevnej skruži nad pilierom P2 s dĺžkou 14 m. Počas 2. etapy výstavby bola k zárodku pripevnená horná výsuvná skruž s dvomi hlavnými nosníkmi. Dodávateľom skruže je nórska firma Strukturas.

Realizácia taktu s dĺžkou približne 42 m prebieha 15 dní a zahŕňa presun skruže, nastavenie do požadovanej polohy, armovanie dosky, uloženie predpínacej výstuže, betonáž a následné predopnutie konštrukcie.

Pohľad na výstavbu mosta cez údolie Plavnice
Pohľad na výstavbu mosta cez údolie Plavnice | Zdroj: Doprastav, a. s.

Aktuálne prebieha presun skruže do etapy BD LM 19, čo predstavuje posledný záber. Na pravom moste sa realizuje 15. celok vonkajších ríms z celkového počtu 19 záberov. Súbežne sa realizujú vnútorné rímsy ľavého aj pravého mosta, kde prebieha 3. etapa.

SO 209 Most cez údolie Plavnice

Most s dĺžkou 450 m a 11 poľami je druhý najdlhší diaľničný most úseku. Nosnú konštrukciu tvoria oceľové nosníky a spriahnutá doska. Spodná stavba sa skladá z opier a 10 radov pilierov. Most je založený hlbinne na veľkopriemerových pilótach. Oceľová konštrukcia, ktorá sa skladá z dvoch hlavných plnostenných nosníkov a priečnikov, bola pozdĺžne vysunutá do konečnej polohy tlačným zariadením.

Estakáda s 19 poľami premosťuje rieku Malše a jej záplavové územie.
Estakáda s 19 poľami premosťuje rieku Malše a jej záplavové územie. | Zdroj: Doprastav, a. s.

V mieste opery OP1 bola zriadená výrobňa pre pravý aj ľavý most, kde prebiehalo zváranie oceľových nosníkov a realizovali sa povrchové úpravy konštrukcie PKO. Dĺžka vysúvaného poľa bola 42 m. Po záverečnom výsuve bola konštrukcia spustená hydraulickými valcami na kalotové ložiská a zakotvená podliatím pevného ložiska.

Betonáž spriahnutej dosky sa realizovala využitím systémového vozíka pre spriahnuté dosky v taktoch s dĺžkou 21 m tzv. pútnickým spôsobom, keď prebieha 1. fáza v poli a následne sa vozík vráti nad pilier – tento postup sa zopakoval pri všetkých 20 poliach každého mosta.  Aktuálne prebieha realizácia 13. záberu vonkajšej rímsy pravého mosta a súbežne bola zahájená realizácia vnútorných ríms.

Riešenie nepredvídateľných udalostí

Počas realizácie povrchových odkryvných zemných prác vo svahu pri SO 101.B Diaľnica v km 141,900 – 145,300 boli v km 141,900 –142,200 zaznamenané náznaky zosuvných plôch. Doplnkovým geologickým prieskumom v km 141,900 až 142,200 sa však nezistili výrazne odlišné skutočnosti, ktoré by podstatným spôsobom menili výpovednú hodnotu predchádzajúcich etáp geologických prieskumov.

Spodná stavba mosta cez údolie Plavnice sa skladáz opier a 10 radov pilierov.
Spodná stavba mosta cez údolie Plavnice sa skladá z opier a 10 radov pilierov. | Zdroj: Doprastav, a. s.

Boli zistené, nie však pomenované, jednotlivé terasy postupného erodovania povrchu skalného podložia svahu. V rámci doplňujúcich stabilitných výpočtov sa zistilo, že „zosuvné plochy“ vykreslené v prieskume vykazujú pri použití reziduálnych parametrov stupeň stability podstatne prevyšujúci hodnotu 1,0.

V rámci vývoja projektu a odborných diskusií sa preverovali aj ďalšie „problematické rezy“ a vyšetrovali rôzne polohy „šmykových plôch“.  Po zohľadnení vyplývajúcich rizík sa prijalo rozhodnutie, že je nevyhnutné venovať zvýšenú pozornosť stabilite päty svahu. V celom úseku bola preto navrhnutá pilótová stena z pilót s priemerom 900 mm a s osovou vzdialenosťou 1,75 m.

Pilótová stena

Vrty pre pilóty boli realizované vrtnou súpravou (DELMAG RH 24 24/270 a HVS-354) s pažením pomocou oceľovej výpažnice, pričom paženie bolo hnané bezpečne pred počvou vrtu, aby nedochádzalo k strate stability. Po dokončení a vyčistení vrtu sa osadila výstuž pilóty (B500B) a vykonala plynulá betonáž drieku pilóty (C 25/30 – XA2, XC2).

Výstavba mosta cez rieku Malše
Výstavba mosta cez rieku Malše | Zdroj: Doprastav, a. s.

Pri suchých vrtoch sa betonáž realizovala iba usmernením. Tam, kde došlo k lokálnym priesakom vody, sa betonáž realizovala odspodu tak, aby bola znehodnotená betónová zmes vytlačovaná smerom hore. Na hlavách pilót bol ďalej zrealizovaný železobetónový trám so závernou stenou (C 30/37 XF2, B500B).

Skruž použitá pri stavbe diaľničného mosta cez rieku Malše
Skruž použitá pri stavbe diaľničného mosta cez rieku Malše | Zdroj: Doprastav, a. s.

Základná dĺžka dilatačných úsekov železobetónového trámu je 14 m. Cez trám sa realizovalo kotvenie pomocou trvalých 5-lanových kotiev s Ø Ls15,7 mm a dĺžkou 20 m, predopnutých na silu 500 KN. V každom dilatačnom celku sa zrealizovali tri kotvy a boli osadené prechodky pre prípadné ďalšie dve kotvy. Na zrealizovaný železobetónový trám sa osadili pozorovacie body tak, aby bolo možné sledovať reálne správanie svahu a steny v čase.

TEXT A FOTO: Doprastav, a. s.

Článok bol uverejnený v časopise IS 6/2022