Mosty na diaฤพnici D3 Hodฤjovice โ Tลebonรญn
Dฤบลพka diaฤพniฤnรฉho รบseku je 12,536 km, sรบฤasลฅou trasy je aj 25 mostov (z toho 17 je na diaฤพnici, tri sรบ nadjazdy, dva mosty sรบ ลพelezniฤnรฉ, jeden most je provizรณrny a buduje sa nadchod pre zver). V ฤlรกnku pribliลพujeme dva z nich vrรกtane najdlhลกieho diaฤพniฤnรฉho mosta na danom รบseku.
SO 203 Diaฤพniฤnรฝ most cez rieku Malลกe
Estakรกda s 19 poฤพami premosลฅuje rieku Malลกe a jej zรกplavovรฉ รบzemie, priฤพahlรฉ poฤพnรฉ cesty, biokoridor a cestu III. triedy medzi obcami Roudnรฉ a Vidov. Vรฝลกka mosta nad terรฉnom je v najvyลกลกom mieste 10 m.ย Most je zaloลพenรฝ hlbinne na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.
Spodnรบ stavbu mosta tvoria monolitickรฉ opery a 18 radov pilierov. Piliere sa skladajรบ z driekov s premennou vรฝลกkou a z hlavice. Vรฝstavba spodnej stavby prebiehala sรบฤasne na ฤพavom aj pravom moste. Nosnรก konลกtrukcia je spojitรก predpรคtรก trรกmovรก, uloลพenรก na kalotovรฝch loลพiskรกch.
S vรฝstavbou nosnej konลกtrukcie sa zaฤalo na konci roka 2020 na pravom moste. V 1. etape bol vybudovanรฝ zรกrodok nosnej konลกtrukcie na pevnej skruลพi nad pilierom P2 s dฤบลพkou 14 m. Poฤas 2. etapy vรฝstavby bola k zรกrodku pripevnenรก hornรก vรฝsuvnรก skruลพ s dvomi hlavnรฝmi nosnรญkmi. Dodรกvateฤพom skruลพe je nรณrska firma Strukturas.
Realizรกcia taktu s dฤบลพkou pribliลพne 42 m prebieha 15 dnรญ a zahลลa presun skruลพe, nastavenie do poลพadovanej polohy, armovanie dosky, uloลพenie predpรญnacej vรฝstuลพe, betonรกลพ a nรกslednรฉ predopnutie konลกtrukcie.
Aktuรกlne prebieha presun skruลพe do etapy BD LM 19, ฤo predstavuje poslednรฝ zรกber. Na pravom moste sa realizuje 15. celok vonkajลกรญch rรญms z celkovรฉho poฤtu 19 zรกberov. Sรบbeลพne sa realizujรบ vnรบtornรฉ rรญmsy ฤพavรฉho aj pravรฉho mosta, kde prebieha 3. etapa.
SO 209 Most cez รบdolie Plavnice
Most s dฤบลพkou 450 m a 11 poฤพami je druhรฝ najdlhลกรญ diaฤพniฤnรฝ most รบseku. Nosnรบ konลกtrukciu tvoria oceฤพovรฉ nosnรญky a spriahnutรก doska. Spodnรก stavba sa skladรก z opier a 10 radov pilierov. Most je zaloลพenรฝ hlbinne na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Oceฤพovรก konลกtrukcia, ktorรก sa skladรก z dvoch hlavnรฝch plnostennรฝch nosnรญkov a prieฤnikov, bola pozdฤบลพne vysunutรก do koneฤnej polohy tlaฤnรฝm zariadenรญm.
V mieste opery OP1 bola zriadenรก vรฝrobลa pre pravรฝ aj ฤพavรฝ most, kde prebiehalo zvรกranie oceฤพovรฝch nosnรญkov a realizovali sa povrchovรฉ รบpravy konลกtrukcie PKO. Dฤบลพka vysรบvanรฉho poฤพa bola 42 m. Po zรกvereฤnom vรฝsuve bola konลกtrukcia spustenรก hydraulickรฝmi valcami na kalotovรฉ loลพiskรก a zakotvenรก podliatรญm pevnรฉho loลพiska.
Betonรกลพ spriahnutej dosky sa realizovala vyuลพitรญm systรฉmovรฉho vozรญka pre spriahnutรฉ dosky v taktoch s dฤบลพkou 21 m tzv. pรบtnickรฝm spรดsobom, keฤ prebieha 1. fรกza v poli a nรกsledne sa vozรญk vrรกti nad pilier โ tento postup sa zopakoval pri vลกetkรฝch 20 poliach kaลพdรฉho mosta.ย Aktuรกlne prebieha realizรกcia 13. zรกberu vonkajลกej rรญmsy pravรฉho mosta a sรบbeลพne bola zahรกjenรก realizรกcia vnรบtornรฝch rรญms.
Rieลกenie nepredvรญdateฤพnรฝch udalostรญ
Poฤas realizรกcie povrchovรฝch odkryvnรฝch zemnรฝch prรกc vo svahu pri SO 101.B Diaฤพnica v km 141,900 โ 145,300 boli v km 141,900 โ142,200 zaznamenanรฉ nรกznaky zosuvnรฝch plรดch. Doplnkovรฝm geologickรฝm prieskumom v km 141,900 aลพ 142,200 sa vลกak nezistili vรฝrazne odliลกnรฉ skutoฤnosti, ktorรฉ by podstatnรฝm spรดsobom menili vรฝpovednรบ hodnotu predchรกdzajรบcich etรกp geologickรฝch prieskumov.
Boli zistenรฉ, nie vลกak pomenovanรฉ, jednotlivรฉ terasy postupnรฉho erodovania povrchu skalnรฉho podloลพia svahu. V rรกmci doplลujรบcich stabilitnรฝch vรฝpoฤtov sa zistilo, ลพe โzosuvnรฉ plochyโ vykreslenรฉ v prieskume vykazujรบ pri pouลพitรญ reziduรกlnych parametrov stupeล stability podstatne prevyลกujรบci hodnotu 1,0.
V rรกmci vรฝvoja projektu a odbornรฝch diskusiรญ sa preverovali aj ฤalลกie โproblematickรฉ rezyโ a vyลกetrovali rรดzne polohy โลกmykovรฝch plรดchโ.ย Po zohฤพadnenรญ vyplรฝvajรบcich rizรญk sa prijalo rozhodnutie, ลพe je nevyhnutnรฉ venovaลฅ zvรฝลกenรบ pozornosลฅ stabilite pรคty svahu. V celom รบseku bola preto navrhnutรก pilรณtovรก stena z pilรณt s priemerom 900 mm a s osovou vzdialenosลฅou 1,75 m.
Pilรณtovรก stena
Vrty pre pilรณty boli realizovanรฉ vrtnou sรบpravou (DELMAG RH 24 24/270 a HVS-354) s paลพenรญm pomocou oceฤพovej vรฝpaลพnice, priฤom paลพenie bolo hnanรฉ bezpeฤne pred poฤvou vrtu, aby nedochรกdzalo k strate stability. Po dokonฤenรญ a vyฤistenรญ vrtu sa osadila vรฝstuลพ pilรณty (B500B) a vykonala plynulรก betonรกลพ drieku pilรณty (C 25/30 โ XA2, XC2).
Pri suchรฝch vrtoch sa betonรกลพ realizovala iba usmernenรญm. Tam, kde doลกlo k lokรกlnym priesakom vody, sa betonรกลพ realizovala odspodu tak, aby bola znehodnotenรก betรณnovรก zmes vytlaฤovanรก smerom hore. Na hlavรกch pilรณt bol ฤalej zrealizovanรฝ ลพelezobetรณnovรฝ trรกm so zรกvernou stenou (C 30/37 XF2, B500B).
Zรกkladnรก dฤบลพka dilataฤnรฝch รบsekov ลพelezobetรณnovรฉho trรกmu je 14 m. Cez trรกm sa realizovalo kotvenie pomocou trvalรฝch 5-lanovรฝch kotiev s ร Ls15,7 mm a dฤบลพkou 20 m, predopnutรฝch na silu 500 KN. V kaลพdom dilataฤnom celku sa zrealizovali tri kotvy a boli osadenรฉ prechodky pre prรญpadnรฉ ฤalลกie dve kotvy. Na zrealizovanรฝ ลพelezobetรณnovรฝ trรกm sa osadili pozorovacie body tak, aby bolo moลพnรฉ sledovaลฅ reรกlne sprรกvanie svahu a steny v ฤase.
TEXT Aย FOTO: Doprastav, a. s.