Mosty na diaฤพnici D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ Oลกฤadnica
Sprรกvny nรกvrh mostnรฉho objektu vrรกtane technolรณgie jeho budovania je kฤพรบฤovรฝ pre budรบceho realizรกtora. Pri vรฝstavbe diaฤพniฤnรฝch รบsekov v zloลพitรฝch รบzemnรฝch podmienkach, kde sa nachรกdzajรบ desiatky mostov, si to od projektanta vyลพaduje vedomosti a skรบsenosti. V ฤlรกnku sรบ struฤne opรญsanรฉ mosty navrhnutรฉ na รบseku D3 Kysuckรฉ novรฉ Mesto โ Oลกฤadnica.
Poznรกte vรฝhody Klubu ASB? Staฤรญ bezplatnรก registrรกcia a zรญskate sektorovรฉ analรฝzy slovenskรฉho stavebnรญctva s rebrรญฤkami firiem ⟶ |
Diaฤพnica D3 je sรบฤasลฅou nosnรฉho eurรณpskeho koridoru (Gdansk โ Grudziฤ dz/Varลกava โ Katovice โ Skalitรฉ โ ฤadca โ ลฝilina) a tvorรญ jeden z najvyลฅaลพenejลกรญch vnรบtroลกtรกtnych dopravnรฝch ลฅahov, preto je nevyhnutnรฉ dobudovaลฅ ju v ฤo najkratลกom ฤase. Spoloฤnosลฅ Amberg Engineering Slovakia, s.r.o., je spracovateฤพom dokumentรกcie DSP/DRS a DP jednรฉho zย troch absentujรบcich รบsekov, a to D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ Oลกฤadnica. Na รบseku dlhom zhruba 9,5 km sa nachรกdza 22 mostnรฝch objektov v celkovej dฤบลพke pribliลพne 1,9 km.
Nรกvrh mostnรฝch konลกtrukciรญ bolo potrebnรฉ prispรดsobiลฅ najmรค poลพiadavke na zachovanie dopravy na sรบbeลพnej ceste I/11 a na minimalizovanie ฤasu vรฝstavby. Typy konลกtrukciรญ sรบ ลกtandardnรฉ, overenรฉ aย prinรกลกajรบ aj budรบcim sprรกvcom predpoklad bezproblรฉmovej prevรกdzky poฤas celej ich ลพivotnosti.
Navrhnutรฉ typy mostnรฝch konลกtrukciรญ
Nรกvrh mostnรฝch objektov zohฤพadลuje realizovateฤพnosลฅ mostov poฤas prevรกdzky existujรบcej cesty I/11, snahu o rรฝchlosลฅ vรฝstavby, ale aj o pouลพitie overenรฝch aย bezproblรฉmovรฝch konลกtrukciรญ. Na stavbe sรบ navrhnutรฉ mosty s takรฝmito konลกtrukciami:
- monolitickรฉ rรกmovรฉ mosty: 8 ks (4 ks mosty s presypรกvkou, 4 ks priamo pojazdnรก konลกtrukcia),
- klenbovรฉ prefabrikovanรฉ mosty: 4 ks,
- monolitickรฉ zย predpรคtรฉho betรณnu s dvojtrรกmovรฝm prierezom: 3 ks,
- mosty zย prefabrikovanรฝch tyฤovรฝch prefabrikรกtov aย spriahajรบcou doskou: 2 ks,
- monolitickรฉ zย predpรคtรฉho betรณnu sย doskovรฝm prierezom: 2 ks,
- monolitickรฉ zย predpรคtรฉho betรณnu s komorovรฝm prierezom: 1 ks,
- spriahnutรก oceฤพobetรณnovรก konลกtrukcia: 1 ks.
Monolitickรฉ rรกmovรฉ mosty
Nad preloลพkami poฤพnรฝch ciest a รบprav potoka sรบ navrhnutรฉ monolitickรฉ rรกmovรฉ ลพelezobetรณnovรฉ konลกtrukcie s rรดznymi rozpรคtiami. Za zmienku stoja mostnรฉ objekty 209-00 aย 209-10. Sรบ toย rรกmy sย rozpรคtรญm poฤพa 11,5 m.
Most 209-00 prevรกdza diaฤพnicu D3 aย most 209-10 preloลพku cesty I/11 ponad preloลพku Drozdovho potoka. Ide oย integrovanรฉ mosty, t. j. bez oddelenia nosnej konลกtrukcie od spodnej stavby. Dilataฤnรฝ pohyb sa aktivuje len vo vozovke, kde sรบ narezanรฉ ลกkรกry vyplnenรฉ pruลพnou zรกlievkou. Poฤas vรฝstavby dรดjde kย zรบลพeniu existujรบceho mosta na ceste I/11 tak, aby sa mohol zrealizovaลฅ most na preloลพke. Po presmerovanรญ dopravy sa existujรบci most kompletne zdemoluje aย postavรญ sa novรฝ diaฤพniฤnรฝ most.
Klenbovรฉ prefabrikovanรฉ mosty
Klenbovรฉ prefabrikovanรฉ mosty boli navrhnutรฉ vย dvoch prรญpadoch. Vย prvom prรญpade prevรกdzajรบ diaฤพnicu (210-00), resp. cestu I/11 (210-10) ponad preloลพku bezmennรฉho potoka aย chodnรญk pre peลกรญch. Vย druhom prรญpade (objekty 220-00 aย 220-10) je prevรกdzanรฝ ponad novobudovanรบ diaฤพnicu D3 aj ponad existujรบcu cestu I/11 migraฤnรฝ koridor. Ide oย ekodukty sย voฤพnou ลกรญrkou 80 m, ktorรก je ohraniฤenรก drevenรฝm oplotenรญm.
Prefabrikรกcia sa zvolila najmรค sย ohฤพadom na rรฝchlosลฅ vรฝstavby, pretoลพe objekt nad cestou I/11 sa bude realizovaลฅ poฤas jej prevรกdzky (s vรฝnimkou kladenia klenieb). Pri dฤบลพke pribliลพne 100 m dokรกลพe pouลพite prefabrikovanรฝch dielov uลกetriลฅ zhotoviteฤพovi aj niekoฤพko mesiacov, ฤo pri predpokladanom ฤase vรฝstavby pribliลพne tri roky nie je zanedbateฤพnรก รบspora.
Monolitickรฉ mosty z predpรคtรฉho betรณnu s dvojtrรกmovรฝm prierezom
Ide o beลพne pouลพรญvanรฉ konลกtrukcie s optimรกlnym vyuลพitรญm pri rozpรคtiach 30 โ 40 m vo vzลฅahu k vรฝลกke prierezu aย zรกroveล s akceptovateฤพnou materiรกlovou spotrebou. Pri ich pouลพitรญ (oproti komรดrkovรฝm mostom) odpadรก รบdrลพba o vnรบtornรฉ priestory komรดrok. Nespornou vรฝhodou je aj jednoduchลกia realizรกcia. Vย rรกmci stavby sรบ takto navrhnutรฉ tri mostnรฉ objekty (211-00, 213-00 aย 214-00).
Mosty 213-00 aย 214-00 prevรกdzajรบ diaฤพnicu D3 aย cestu I/11 ponad rieku Bystrica aย cestu II/520 vย blรญzkosti intravilรกnu mesta Krรกsno nad Kysucou. Prรกve vรฝstavba plnohodnotnej kriลพovatky vย tomto mieste je najzloลพitejลกรญm uzlom celej stavby. Zachovanie premรกvky na ceste I/11 si vyลพaduje naplรกnovanie viacerรฝch fรกz vรฝstavby, ktorรฉ sa tรฝkajรบ aj uvedenรฝch mostnรฝch objektov.
Most 213-00 s celkovou dฤบลพkou 358,67 m je najvรคฤลกรญm mostom v rรกmci stavby aย nachรกdza sa vย mieste existujรบcej MรK. Ide o 8-poฤพovรฝ most s rozpรคtiami 30 + 6 ร 40 + 30 m. Prieฤny rez tvorรญ monolitickรฝ dvojtrรกmovรฝ prierez s konลกtantnou vรฝลกkou 2,3 m. Medzi trรกmami sa nachรกdza monolitickรก doska s premennou hrรบbkou 0,3 aลพ 0,5 m. Na okrajoch mosta sรบ konzolovรฉ dosky s premennou hrรบbkou 0,25 aลพ 0,5 m. Prieฤny rez je po celej dฤบลพke mosta konลกtantnรฝ, na konci mosta sa nachรกdzajรบ koncovรฉ prieฤniky. ล รญrka ฤพavรฉho mosta je 14,7 m a pravรฉho mosta 13,2 m. Prieฤny sklon je premennรฝ. Obe nosnรฉ konลกtrukcie sรบ uloลพenรฉ na spodnรบ stavbu prostrednรญctvom hrncovรฝch loลพรญsk.
Spodnรบ stavbu tvoria krajnรฉ opory a medziฤพahlรฉ podpery. Tie tvorรญ dvojica pilierov s obdฤบลพnikovรฝm prierezom (1,6 ร 2,0 m) so skosenรฝmi hranami (0,2 ร 0,2 m) votknutรฝmi do zรกkladovรฝch dosiek s rozmermi 6 ร 9,5 m a vรฝลกkou 1,7 m. Vรฝลกka pilierov je pribliลพne 7 โ 14 m. Opory sa skladajรบ zo ลพelezobetรณnovรฉho รบloลพnรฉho prahu, zรกvernรฉho mรบrika aย z pozdฤบลพnych krรญdel (v smere komunikรกcie). รloลพnรฝ prah mรก ลกรญrku (v pozdฤบลพnom smere mosta) 4,0 m, nadvรคzuje na neho zรกvernรฝ mรบrik s hrรบbkou 0,75 m. Vรฝลกka รบloลพnรฉho prahu opory je premennรก (v mieste nivelety 2,5 m).
Za zรกvernรฝm mรบrikom sa nachรกdzajรบ pozdฤบลพne krรญdla, ktorรฉ sรบ monoliticky spojenรฉ s รบloลพnรฝm prahom opory. Na rubovej strane opรดr v hornej ฤasti zรกvernรฉho mรบrika je kฤบbovo uloลพenรก prechodovรก doska. Most je zaloลพenรฝ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach sย priemerom 900 mm a dฤบลพkou od 9 do 15 m.
Na moste je navrhnutรก asfaltovรก vozovka a celomonolitickรฉ rรญmsy. Odvodnenie je zabezpeฤenรฉ odvodลovaฤmi aย zbernรฝm odvodลovacรญm potrubรญm zaรบstenรฝm do diaฤพniฤnej kanalizรกcie. Na krajnรฝch rรญmsach sa nachรกdzajรบ oceฤพovรฉ zvodidlรก sย รบrovลou zachytenia H3 aย protihlukovรฉ steny. Na vnรบtornรฝch rรญmsach sa nachรกdzajรบ dve oceฤพovรฉ zvodidlรก s รบrovลou zachytenia H2.
Budovanie nosnej konลกtrukcie ฤพavรฉho aย pravรฉho mosta je rozdelenรฉ na 8 etรกp na pevnej skruลพi. ฤฝavรฝ aย pravรฝ most sa vลกak budรบ realizovaลฅ sย odstupom, pretoลพe vรฝstavbe ฤพavรฉho brรกni prevรกdzka cesty I/11. Vย prvej etape teda pรดjde oย vรฝstavbu pravรฉho mosta 213-00 vย celkovej dฤบลพke 302 m. Dobudujรบ sa prechodovรฉ oblasti aย spustรญ sa na ลom premรกvka po doฤasnej obchรกdzkovej trase. Nรกsledne sa pristรบpi k demolรกcii nosnej konลกtrukcie na existujรบcom moste na ceste I/11 moste s ev. ฤ. 11-216 aย รบprave jeho spodnej stavby.
Po zrealizovanรญ รบprav sa vybuduje novรก nosnรก konลกtrukcia,ย dokonฤรญ sa most aย spustรญ sa premรกvka. Po tejto etape saย dobuduje NK ฤพavรฉho mosta objektu 213-00, odstrรกni doฤasnรก obchรกdzkovรก trasa aย celรฝ objekt sa napojรญ na priฤพahlรฉ รบseky diaฤพnice.
Pri moste 214-00 ide oย rekonลกtrukciu existujรบceho mosta ev. ฤ. 11-216 na ceste I/11.ย Vย sรบฤasnosti je most 8-poฤพovรฝ, sย rozpรคtiami 40,1 + 6 ร 40,7 + 40,1 m. Nosnรบ konลกtrukciu tvoria predpรคtรฉ nosnรญky I-73 s atypickou dฤบลพkou 40,66 m. Staticky pรดsobia ako prostรฉ polia, nad podperami sรบ bezdilataฤnรฉ styky. Vย rรกmci rekonลกtrukcie saย odstrรกni pรดvodnรก nosnรก konลกtrukcia,ย znรญลพi poฤet polรญ na 4 aย upravรญ sa vรฝลกkovรฉ aj smerovรฉ vedenie. Odstrรกnenie nosnej konลกtrukcie sa bude vzhฤพadom na jeho dฤบลพku aย zloลพitรฉ priestorovรฉ realizovaลฅ podmienky zavรกลพacรญm ลพeriavom.
V rรกmci nรกvrhu bola nevyhnutnรก aj รบprava spodnej stavby, kde dรดjde kย odstrรกneniu oboch opรดr aย ลกtyroch medziฤพahlรฝch podpier (2 โ 5). Na zvyลกnรฝch podperรกch sa odbรบrajรบ hlavy aย ฤasลฅ driekov (vybudovanie krรกtkych pilierov) a upravia sa na osadenie novej nosnej konลกtrukcie, ktorรกย je podฤพa prepoฤtov ฤพahลกia pribliลพne oย 5 %. Zรกroveล je niลพลกia vรฝลกka pilierov, takลพe celkovรฉ รบฤinky na zakladanie mosta sรบ niลพลกie. Na koncoch mosta sa vybudujรบ novรฉ krajnรฉ opory.
Novรก nosnรก konลกtrukcia je 4-poฤพovรก s rozpรคtiami 30 + 40,6 + 40,7 + 30 m. Prieฤny rez tvorรญ monolitickรฝ dvojtrรกmovรฝ prierez s konลกtantnou vรฝลกkou 2,3 m. Medzi trรกmami sa nachรกdza monolitickรก doska s premennou hrรบbkou 0,3 โ 0,5 m. Na okrajoch mosta sa nachรกdzajรบ konzolovรฉ dosky s premennou hrรบbkou 0,25 โ 0,5 m. Prieฤny rez je po celej dฤบลพke mosta konลกtantnรฝ, nad prieฤnikmi je navrhnutรฉ prieฤne stuลพenie a na zaฤiatku a konci mosta sa nachรกdzajรบ koncovรฉ prieฤniky.
ล รญrka ฤพavรฉho mosta je 14,7 m, pravรฉho 13,2 m. Prieฤny sklon je premennรฝ. Nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na spodnรบ stavbu prostrednรญctvom hrncovรฝch loลพรญsk aย pevne na podperรกch ฤ.ย 9 (10).
Na moste je navrhnutรก asfaltovรก vozovka a celomonolitickรฉ rรญmsy. Odvodnenie je zabezpeฤenรฉ odvodลovaฤmi aย zbernรฝm odvodลovacรญm potrubรญm zaรบstenรฝm do rozptylovej ลกachty za mostom. Na ฤพavej rรญmse sa nachรกdzajรบ oceฤพovรฉ zvodidlรก sย รบrovลou zachytenia H3 aย protihlukovรก stena. Na pravej rรญmse sa nachรกdzajรบ oceฤพovรฉ zvodidlรก s รบrovลou zachytenia H3 aย oceฤพovรฉ zรกbradlie.
Zรกver
Stavba predmetnรฉho รบseku diaฤพnice sa bude realizovaลฅ v komplikovanรฝch morfologickรฝch a geologickรฝch podmienkach aย bude zahลลaลฅ mosty viacerรฝch typov. Navrhnutรฉ boli ลกtandardnรฉ typy konลกtrukciรญ beลพne pouลพรญvanรฉ na รบzemรญ SR, no danรฝ รบsek, ktorรฝ sa bude realizovaลฅ spolu s ฤalลกรญmi dvoma priฤพahlรฝmi รบsekmi, je mimoriadne nรกroฤnรฝ na postup a ฤas vรฝstavby.
Znaฤnou komplikรกciou stavby bude jej rozdelenie na viacerรฉ stavebnรฉ fรกzy, keฤลพe sa stavba bude realizovaลฅ v tesnej blรญzkosti existujรบcej cesty I/11, obฤianskej zรกstavby a miestnych komunikรกciรญ, pri ktorรฝch je nevyhnutnรฉ minimalizovaลฅ obmedzenie dopravy. Budรบci zhotoviteฤพ musรญ nรกvrh zhodnotiลฅ podฤพa vlastnรฝch technologickรฝch moลพnostรญ a technologickรฉho vybavenia a doladiลฅ postup tak, aby sa stavba mohla รบspeลกne zrealizovaลฅ.
TEXT A FOTOGRAFIE: Amberg Engineering Slovakia, s.r.o.