Diaฤพnica Kysuce
Galรฉria(7)

Mosty na diaฤพnici D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ Oลกฤadnica

Partneri sekcie:

Sprรกvny nรกvrh mostnรฉho objektu vrรกtane technolรณgie jeho budovania je kฤพรบฤovรฝ pre budรบceho realizรกtora. Pri vรฝstavbe diaฤพniฤnรฝch รบsekov v zloลพitรฝch รบzemnรฝch podmienkach, kde sa nachรกdzajรบ desiatky mostov, si to od projektanta vyลพaduje vedomosti a skรบsenosti. V ฤlรกnku sรบ struฤne opรญsanรฉ mosty navrhnutรฉ na รบseku D3 Kysuckรฉ novรฉ Mesto โ€“ Oลกฤadnica.

Diaฤพnica D3 je sรบฤasลฅou nosnรฉho eurรณpskeho koridoru (Gdansk โ€“ Grudziฤ…dz/Varลกava โ€“ Katovice โ€“ Skalitรฉ โ€“ ฤŒadca โ€“ ลฝilina) a tvorรญ jeden z najvyลฅaลพenejลกรญch vnรบtroลกtรกtnych dopravnรฝch ลฅahov, preto je nevyhnutnรฉ dobudovaลฅ ju v ฤo najkratลกom ฤase. Spoloฤnosลฅ Amberg Engineering Slovakia, s.r.o., je spracovateฤพom dokumentรกcie DSP/DRS a DP jednรฉho zย troch absentujรบcich รบsekov, a to D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ Oลกฤadnica. Na รบseku dlhom zhruba 9,5 km sa nachรกdza 22 mostnรฝch objektov v celkovej dฤบลพke pribliลพne 1,9 km.

Nรกvrh mostnรฝch konลกtrukciรญ bolo potrebnรฉ prispรดsobiลฅ najmรค poลพiadavke na zachovanie dopravy na sรบbeลพnej ceste I/11 a na minimalizovanie ฤasu vรฝstavby. Typy konลกtrukciรญ sรบ ลกtandardnรฉ, overenรฉ aย prinรกลกajรบ aj budรบcim sprรกvcom predpoklad bezproblรฉmovej prevรกdzky poฤas celej ich ลพivotnosti.

Mosty na diaฤพnici D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ Oลกฤadnica
Obr. 1 รšsek diaฤพnice D3 Kysuckรฉ Novรฉ mesto โ€“ Oลกฤadnica, oranลพovou farbou sรบ vyznaฤenรฉ mostnรฉ objekty. | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia, s.r.o.

Navrhnutรฉ typy mostnรฝch konลกtrukciรญ

Nรกvrh mostnรฝch objektov zohฤพadลˆuje realizovateฤพnosลฅ mostov poฤas prevรกdzky existujรบcej cesty I/11, snahu o rรฝchlosลฅ vรฝstavby, ale aj o pouลพitie overenรฝch aย bezproblรฉmovรฝch konลกtrukciรญ. Na stavbe sรบ navrhnutรฉ mosty s takรฝmito konลกtrukciami:

  • monolitickรฉ rรกmovรฉ mosty: 8 ks (4 ks mosty s presypรกvkou, 4 ks priamo pojazdnรก konลกtrukcia),
  • klenbovรฉ prefabrikovanรฉ mosty: 4 ks,
  • monolitickรฉ zย predpรคtรฉho betรณnu s dvojtrรกmovรฝm prierezom: 3 ks,
  • mosty zย prefabrikovanรฝch tyฤovรฝch prefabrikรกtov aย spriahajรบcou doskou: 2 ks,
  • monolitickรฉ zย predpรคtรฉho betรณnu sย doskovรฝm prierezom: 2 ks,
  • monolitickรฉ zย predpรคtรฉho betรณnu s komorovรฝm prierezom: 1 ks,
  • spriahnutรก oceฤพobetรณnovรก konลกtrukcia: 1 ks.

Monolitickรฉ rรกmovรฉ mosty

Nad preloลพkami poฤพnรฝch ciest a รบprav potoka sรบ navrhnutรฉ monolitickรฉ rรกmovรฉ ลพelezobetรณnovรฉ konลกtrukcie s rรดznymi rozpรคtiami. Za zmienku stoja mostnรฉ objekty 209-00 aย 209-10. Sรบ toย rรกmy sย rozpรคtรญm poฤพa 11,5 m.

Mosty na diaฤพnici D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ Oลกฤadnica
Obr. 2 Pozdฤบลพny rez mostom 210-00 | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia, s.r.o.

Most 209-00 prevรกdza diaฤพnicu D3 aย most 209-10 preloลพku cesty I/11 ponad preloลพku Drozdovho potoka. Ide oย integrovanรฉ mosty, t. j. bez oddelenia nosnej konลกtrukcie od spodnej stavby. Dilataฤnรฝ pohyb sa aktivuje len vo vozovke, kde sรบ narezanรฉ ลกkรกry vyplnenรฉ pruลพnou zรกlievkou. Poฤas vรฝstavby dรดjde kย zรบลพeniu existujรบceho mosta na ceste I/11 tak, aby sa mohol zrealizovaลฅ most na preloลพke. Po presmerovanรญ dopravy sa existujรบci most kompletne zdemoluje aย postavรญ sa novรฝ diaฤพniฤnรฝ most.

Klenbovรฉ prefabrikovanรฉ mosty

Klenbovรฉ prefabrikovanรฉ mosty boli navrhnutรฉ vย dvoch prรญpadoch. Vย prvom prรญpade prevรกdzajรบ diaฤพnicu (210-00), resp. cestu I/11 (210-10) ponad preloลพku bezmennรฉho potoka aย chodnรญk pre peลกรญch. Vย druhom prรญpade (objekty 220-00 aย 220-10) je prevรกdzanรฝ ponad novobudovanรบ diaฤพnicu D3 aj ponad existujรบcu cestu I/11 migraฤnรฝ koridor. Ide oย ekodukty sย voฤพnou ลกรญrkou 80 m, ktorรก je ohraniฤenรก drevenรฝm oplotenรญm.

Prefabrikรกcia sa zvolila najmรค sย ohฤพadom na rรฝchlosลฅ vรฝstavby, pretoลพe objekt nad cestou I/11 sa bude realizovaลฅ poฤas jej prevรกdzky (s vรฝnimkou kladenia klenieb). Pri dฤบลพke pribliลพne 100 m dokรกลพe pouลพite prefabrikovanรฝch dielov uลกetriลฅ zhotoviteฤพovi aj niekoฤพko mesiacov, ฤo pri predpokladanom ฤase vรฝstavby pribliลพne tri roky nie je zanedbateฤพnรก รบspora.

Mosty na diaฤพnici D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ Oลกฤadnica
Obr. 3 Situรกcia, most 210-00 | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia, s.r.o.

Monolitickรฉ mosty z predpรคtรฉho betรณnu s dvojtrรกmovรฝm prierezom

Ide o beลพne pouลพรญvanรฉ konลกtrukcie s optimรกlnym vyuลพitรญm pri rozpรคtiach 30 โ€“ 40 m vo vzลฅahu k vรฝลกke prierezu aย zรกroveลˆ s akceptovateฤพnou materiรกlovou spotrebou. Pri ich pouลพitรญ (oproti komรดrkovรฝm mostom) odpadรก รบdrลพba o vnรบtornรฉ priestory komรดrok. Nespornou vรฝhodou je aj jednoduchลกia realizรกcia. Vย rรกmci stavby sรบ takto navrhnutรฉ tri mostnรฉ objekty (211-00, 213-00 aย 214-00).

Mosty 213-00 aย 214-00 prevรกdzajรบ diaฤพnicu D3 aย cestu I/11 ponad rieku Bystrica aย cestu II/520 vย blรญzkosti intravilรกnu mesta Krรกsno nad Kysucou. Prรกve vรฝstavba plnohodnotnej kriลพovatky vย tomto mieste je najzloลพitejลกรญm uzlom celej stavby. Zachovanie premรกvky na ceste I/11 si vyลพaduje naplรกnovanie viacerรฝch fรกz vรฝstavby, ktorรฉ sa tรฝkajรบ aj uvedenรฝch mostnรฝch objektov.

Most 213-00 s celkovou dฤบลพkou 358,67 m je najvรคฤลกรญm mostom v rรกmci stavby aย nachรกdza sa vย mieste existujรบcej MรšK. Ide o 8-poฤพovรฝ most s rozpรคtiami 30 + 6 ร— 40 + 30 m. Prieฤny rez tvorรญ monolitickรฝ dvojtrรกmovรฝ prierez s konลกtantnou vรฝลกkou 2,3 m. Medzi trรกmami sa nachรกdza monolitickรก doska s premennou hrรบbkou 0,3 aลพ 0,5 m. Na okrajoch mosta sรบ konzolovรฉ dosky s premennou hrรบbkou 0,25 aลพ 0,5 m. Prieฤny rez je po celej dฤบลพke mosta konลกtantnรฝ, na konci mosta sa nachรกdzajรบ koncovรฉ prieฤniky. ล รญrka ฤพavรฉho mosta je 14,7 m a pravรฉho mosta 13,2 m. Prieฤny sklon je premennรฝ. Obe nosnรฉ konลกtrukcie sรบ uloลพenรฉ na spodnรบ stavbu prostrednรญctvom hrncovรฝch loลพรญsk.

Spodnรบ stavbu tvoria krajnรฉ opory a medziฤพahlรฉ podpery. Tie tvorรญ dvojica pilierov s obdฤบลพnikovรฝm prierezom (1,6 ร— 2,0 m) so skosenรฝmi hranami (0,2 ร— 0,2 m) votknutรฝmi do zรกkladovรฝch dosiek s rozmermi 6 ร— 9,5 m a vรฝลกkou 1,7 m. Vรฝลกka pilierov je pribliลพne 7 โ€“ 14 m. Opory sa skladajรบ zo ลพelezobetรณnovรฉho รบloลพnรฉho prahu, zรกvernรฉho mรบrika aย z pozdฤบลพnych krรญdel (v smere komunikรกcie). รšloลพnรฝ prah mรก ลกรญrku (v pozdฤบลพnom smere mosta) 4,0 m, nadvรคzuje na neho zรกvernรฝ mรบrik s hrรบbkou 0,75 m. Vรฝลกka รบloลพnรฉho prahu opory je premennรก (v mieste nivelety 2,5 m).

Mosty na diaฤพnici D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ Oลกฤadnica
Obr. 4 Pozdฤบลพny rez ekoduktom โ€žDunajโ€œ | Zdroj: Amberg Engineering Slovakia, s.r.o.

Za zรกvernรฝm mรบrikom sa nachรกdzajรบ pozdฤบลพne krรญdla, ktorรฉ sรบ monoliticky spojenรฉ s รบloลพnรฝm prahom opory. Na rubovej strane opรดr v hornej ฤasti zรกvernรฉho mรบrika je kฤบbovo uloลพenรก prechodovรก doska. Most je zaloลพenรฝ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach sย priemerom 900 mm a dฤบลพkou od 9 do 15 m.

Na moste je navrhnutรก asfaltovรก vozovka a celomonolitickรฉ rรญmsy. Odvodnenie je zabezpeฤenรฉ odvodลˆovaฤmi aย zbernรฝm odvodลˆovacรญm potrubรญm zaรบstenรฝm do diaฤพniฤnej kanalizรกcie. Na krajnรฝch rรญmsach sa nachรกdzajรบ oceฤพovรฉ zvodidlรก sย รบrovลˆou zachytenia H3 aย protihlukovรฉ steny. Na vnรบtornรฝch rรญmsach sa nachรกdzajรบ dve oceฤพovรฉ zvodidlรก s รบrovลˆou zachytenia H2.

Budovanie nosnej konลกtrukcie ฤพavรฉho aย pravรฉho mosta je rozdelenรฉ na 8 etรกp na pevnej skruลพi. ฤฝavรฝ aย pravรฝ most sa vลกak budรบ realizovaลฅ sย odstupom, pretoลพe vรฝstavbe ฤพavรฉho brรกni prevรกdzka cesty I/11. Vย prvej etape teda pรดjde oย vรฝstavbu pravรฉho mosta 213-00 vย celkovej dฤบลพke 302 m. Dobudujรบ sa prechodovรฉ oblasti aย spustรญ sa na ลˆom premรกvka po doฤasnej obchรกdzkovej trase. Nรกsledne sa pristรบpi k demolรกcii nosnej konลกtrukcie na existujรบcom moste na ceste I/11 moste s ev. ฤ. 11-216 aย รบprave jeho spodnej stavby.

Po zrealizovanรญ รบprav sa vybuduje novรก nosnรก konลกtrukcia,ย dokonฤรญ sa most aย spustรญ sa premรกvka. Po tejto etape saย dobuduje NK ฤพavรฉho mosta objektu 213-00, odstrรกni doฤasnรก obchรกdzkovรก trasa aย celรฝ objekt sa napojรญ na priฤพahlรฉ รบseky diaฤพnice.

Pri moste 214-00 ide oย rekonลกtrukciu existujรบceho mosta ev. ฤ. 11-216 na ceste I/11.ย  Vย sรบฤasnosti je most 8-poฤพovรฝ, sย rozpรคtiami 40,1 + 6 ร— 40,7 + 40,1 m. Nosnรบ konลกtrukciu tvoria predpรคtรฉ nosnรญky I-73 s atypickou dฤบลพkou 40,66 m. Staticky pรดsobia ako prostรฉ polia, nad podperami sรบ bezdilataฤnรฉ styky. Vย rรกmci rekonลกtrukcie saย odstrรกni pรดvodnรก nosnรก konลกtrukcia,ย znรญลพi poฤet polรญ na 4 aย upravรญ sa vรฝลกkovรฉ aj smerovรฉ vedenie. Odstrรกnenie nosnej konลกtrukcie sa bude vzhฤพadom na jeho dฤบลพku aย zloลพitรฉ priestorovรฉ realizovaลฅ podmienky zavรกลพacรญm ลพeriavom.

V rรกmci nรกvrhu bola nevyhnutnรก aj รบprava spodnej stavby, kde dรดjde kย odstrรกneniu oboch opรดr aย ลกtyroch medziฤพahlรฝch podpier (2 โ€“ 5). Na zvyลกnรฝch podperรกch sa odbรบrajรบ hlavy aย ฤasลฅ driekov (vybudovanie krรกtkych pilierov) a upravia sa na osadenie novej nosnej konลกtrukcie, ktorรกย  je podฤพa prepoฤtov ฤพahลกia pribliลพne oย 5 %. Zรกroveลˆ je niลพลกia vรฝลกka pilierov, takลพe celkovรฉ รบฤinky na zakladanie mosta sรบ niลพลกie. Na koncoch mosta sa vybudujรบ novรฉ krajnรฉ opory.

Novรก nosnรก konลกtrukcia je 4-poฤพovรก s rozpรคtiami 30 + 40,6 + 40,7 + 30 m. Prieฤny rez tvorรญ monolitickรฝ dvojtrรกmovรฝ prierez s konลกtantnou vรฝลกkou 2,3 m. Medzi trรกmami sa nachรกdza monolitickรก doska s premennou hrรบbkou 0,3 โ€“ 0,5 m. Na okrajoch mosta sa nachรกdzajรบ konzolovรฉ dosky s premennou hrรบbkou 0,25 โ€“ 0,5 m. Prieฤny rez je po celej dฤบลพke mosta konลกtantnรฝ, nad prieฤnikmi je navrhnutรฉ prieฤne stuลพenie a na zaฤiatku a konci mosta sa nachรกdzajรบ koncovรฉ prieฤniky.

ล รญrka ฤพavรฉho mosta je 14,7 m, pravรฉho 13,2 m. Prieฤny sklon je premennรฝ. Nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na spodnรบ stavbu prostrednรญctvom hrncovรฝch loลพรญsk aย pevne na podperรกch ฤ.ย 9 (10).

Na moste je navrhnutรก asfaltovรก vozovka a celomonolitickรฉ rรญmsy. Odvodnenie je zabezpeฤenรฉ odvodลˆovaฤmi aย zbernรฝm odvodลˆovacรญm potrubรญm zaรบstenรฝm do rozptylovej ลกachty za mostom. Na ฤพavej rรญmse sa nachรกdzajรบ oceฤพovรฉ zvodidlรก sย รบrovลˆou zachytenia H3 aย protihlukovรก stena. Na pravej rรญmse sa nachรกdzajรบ oceฤพovรฉ zvodidlรก s รบrovลˆou zachytenia H3 aย oceฤพovรฉ zรกbradlie.

Mosty na diaฤพnici D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ Oลกฤadnica
Mosty na diaฤพnici D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ Oลกฤadnica
Mosty na diaฤพnici D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ Oลกฤadnica
Mosty na diaฤพnici D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ Oลกฤadnica
Mosty na diaฤพnici D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ Oลกฤadnica
Mosty na diaฤพnici D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ Oลกฤadnica

Zรกver

Stavba predmetnรฉho รบseku diaฤพnice sa bude realizovaลฅ v komplikovanรฝch morfologickรฝch a geologickรฝch podmienkach aย bude zahล•ลˆaลฅ mosty viacerรฝch typov. Navrhnutรฉ boli ลกtandardnรฉ typy konลกtrukciรญ beลพne pouลพรญvanรฉ na รบzemรญ SR, no danรฝ รบsek, ktorรฝ sa bude realizovaลฅ spolu s ฤalลกรญmi dvoma priฤพahlรฝmi รบsekmi, je mimoriadne nรกroฤnรฝ na postup a ฤas vรฝstavby.

Znaฤnou komplikรกciou stavby bude jej rozdelenie na viacerรฉ stavebnรฉ fรกzy, keฤลพe sa stavba bude realizovaลฅ v tesnej blรญzkosti existujรบcej cesty I/11, obฤianskej zรกstavby a miestnych komunikรกciรญ, pri ktorรฝch je nevyhnutnรฉ minimalizovaลฅ obmedzenie dopravy. Budรบci zhotoviteฤพ musรญ nรกvrh zhodnotiลฅ podฤพa vlastnรฝch technologickรฝch moลพnostรญ a technologickรฉho vybavenia a doladiลฅ postup tak, aby sa stavba mohla รบspeลกne zrealizovaลฅ.

TEXT A FOTOGRAFIE: Amberg Engineering Slovakia, s.r.o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 6/2024.