Mosty nad železničnou traťou v Štrbe a Prešove
Článok opisuje dva mosty nad železničnou traťou, ktoré bolo potrebné zbúrať a na ich mieste postaviť nové. Prvý, viac ako 90-ročný most sa nachádza pred obcou Štrba. Druhý most sa nachádza v meste Prešov.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
V oboch prípadoch ide o mosty premosťujúce železnicu navrhnuté z oceľových konštrukcií, spriahnutých železobetónovou doskou.
Tieto konštrukcie sú výhodné hlavne z toho dôvodu, že počas ich výstavby nie je výrazne obmedzovaná doprava na železnici a v priestore pod mostom nie sú potrebné žiadne pomocné konštrukcie. Veľkou výhodou je aj samotná rýchlosť výstavby. Článok sa zaoberá aj spôsobmi demolácie mostov, ktoré boli navrhnuté tak, aby železničná doprava v Štrbe na železničnej trati Žilina – Košice a v Prešove na regionálnej trati Prešov – Kapušany bola čo najmenej obmedzovaná.
Komplexnú demoláciu viac ako 90-ročného mostného objektu pred obcou Štrba premosťujúceho hlavnú železničnú trať Žilina – Košice, si vynútil jeho veľmi zlý stavebno-technický stav (kategorizovaný stupňom 6) a tiež mostný otvor, ktorý nezodpovedá súčasným normovým požiadavkám pre prejazdný profil železnice.
Demolácia mosta musela byť realizovaná tak, aby bola zabezpečená doprava aspoň na jednej koľaji. Nový mostný objekt je navrhnutý ako rámový jednopoľový most so spriahnutou oceľovo-betónovou mostovkou, ktorá je votknutá do opôr zo železobetónu.
Druhý most sa nachádza v meste Prešov. Nový mostný objekt je vzhľadom na výškové obmedzenia limitované polohou priľahlých jestvujúcich komunikácií a jestvujúcej železničnej trate navrhnutý ako jednopoľový, oblúkový so spodnou mostovkou. Nosnú konštrukciu tvorí dvojica oceľových oblúkov, na ktoré je pomocou vysokopevnostných oceľových tyčí zavesený oceľový rošt, spriahnutý so železobetónovou mostovkou.
Most v Štrbe
Búranie mosta na ceste III/3060 prebiehalo tak, aby bola na železnici zabezpečená doprava, keďže ide o hlavnú železničnú trať ŽSR č. 180 v úseku Svit – Štrba. Pôvodný most bol trojpoľový, rámový s previslými koncami v pozdĺžnom smere a s trámovou železobetónovou nosnou konštrukciou v priečnom smere. Najzávažnejšou poruchou na mostnom objekte bola pomerne veľká korózia nosnej výstuže spôsobená jej malým krytím a zatekaním. Pôvodný mostný objekt bol postavený v roku 1932, zbúraný tak bol po 92 rokoch.
Demolácia mosta
Mostný objekt bol zdemolovaný postupným rezaním a odstraňovaním vyrezaných častí. Počas búrania bola doprava z jednej koľaje vylúčená a boli postavené dočasné konštrukcie tak, aby sa zabezpečila stabilita mosta počas jeho rozoberania (obr. 2). Nosná konštrukcia bola rozrezávaná v pozdĺžnom smere pomocou okružnej píly a v priečnom smere pomocou lanovej píly. Maximálna hmotnosť vyrezaných častí bola 20 t.
Nový mostný objekt
Novovybudovaný mostný objekt v extraviláne obce Štrba je súčasťou cesty III/3060 a slúži cestnej doprave. Objekt je navrhnutý ako rámový jednopoľový most so spriahnutou oceľovo-betónovou nosnou konštrukciou. Rozpätie má 24,90 m a šírku nosnej konštrukcie 10,55 m. Ide o dvojpruhový most so šírkou medzi obrubami 7,5 m a s dvojmetrovým chodníkom na ľavej strane.
Nosnú konštrukciu tvorí 5 oceľových nosníkov, ktoré sú spriahnuté železobetónovou doskou s hrúbkou 220 mm. Výška oceľových nosníkov sa mení od 550 mm v strede poľa do 1 480 mm v mieste železobetónových opôr, do ktorých sú votknuté. Nosníky sú priečne prepojené pomocou oceľových priečnikov, ktoré majú viacero funkcií. Počas betonáže zabezpečujú priestorovú stabilitu nosnej konštrukcie, v konečnom štádiu zabezpečujú spodnú pásnicu v mieste záporného ohybového momentu proti klopeniu a zároveň zlepšujú priečny roznos medzi nosníkmi.
Železobetónová doska tvorí hornú mostovku mosta. Na betonáž dosky sa použilo stratené debnenie v podobe cementovláknitých dosiek. Zo statického hľadiska pôsobí nosná konštrukcia ako rám a tvorí jeden dilatačný celok. Na zvýšenie kapacity nosnej konštrukcie bola navrhnutá jej postupná betonáž, pričom v prvej etape bola navrhnutá betonáž rámových rohov.
Až po zatvrdnutí betónu, a teda zo statického hľadiska už na rámovom prvku, sa realizovala betonáž strednej časti spriahajúcej dosky. Takýmto technickým riešením nosnej konštrukcie a postupu výstavby bolo možné docieliť minimálnu výšku nosnej konštrukcie nad železnicou, rovnajúcu sa približne 1/32 rozpätia mosta.
Spodnú stavbu tvorí dvojica krajných stenových opôr, do ktorých sú votknuté hlavné nosníky. Stenové opory sú založené na mikropilótach, pričom nabiehajú smerom k rámovému rohu a sú tvarované tak, aby do mikropilót prenášali čo najmenší ohybový moment. Svah pri každej opore zabezpečuje dvojica šikmých stenových krídel, ktoré sú takisto založené na mikropilótach. Minimalizáciu sadania prechodových oblastí zabezpečujú prechodové dosky s dĺžkou 4,0 m, uložené na stenových oporách.
Most v Prešove
Na ceste III/3450 na ulici Lesík delostrelcov v Prešove sa nachádzal trojpoľový prefabrikovaný most s jednopoľovými prefabrikovanými lávkami pre peších po oboch stranách mosta. Mostný objekt bol vo veľmi zlom stavebno-technickom stave a priľahlé lávky pre peších boli uzatvorené vzhľadom na ich havarijný stav. Podobne ako v Štrbe, aj v Prešove bolo potrebné pôvodnú konštrukciu zbúrať. Ďalším dôvodom búrania bol aj v tomto prípade nedostatočný prejazdný profil pre železnicu.
Demolácia mosta
Demolácia mosta a lávok sa realizovala pomocou búracích klieští. Železničná koľaj bola ochránená dreveným rezivom a geotextíliou, presypanou štrkodrvinou s hrúbkou min. 0,75 m a prekrytou vrstvou cestných panelov. Samotná demolácia prebehla pomerne rýchlo, železničná doprava bola vylúčená len necelé 4 dni.
Nový mostný objekt
Nový mostný objekt sa nachádza na ceste III/3450, šírka vozovky medzi zvodidlami je navrhnutá na 15,5 m. Po oboch stranách mosta je združený chodník so šírkou 3,0 m pre peších a cyklistov. Most premosťuje železničnú trať ŽSR č. 195 na trase Prešov – Kapušany a zároveň nový obojsmerný chodník s celkovou šírkou 3,0 m, vedený popri opore č. 1.
Návrh mostného objektu zohľadňuje aj výhľadovú železničnú trať, ktorá je dvojkoľajová s elektrickou trakciou (aktuálne jednokoľajová bez trakcie). Rozhodujúci vplyv na návrh konštrukcie mosta malo najmä napojenie na jestvujúce komunikácie a výškové obmedzenie výhľadovej železničnej trate s trakciou, kde musí byť zabezpečený priechodný prierez železničných dráh s výškou 6,0 m, s rezervou 10 cm.
Mostný objekt je jednopoľový, oblúkový so spodnou mostovkou. Rozpätie mosta je 30,90 m, vzopätie oblúka 4,50 m. Šírka nosnej konštrukcie mosta je 23,50 m a osová vzdialenosť medzi oblúkmi 16,80 m. Most je navrhnutý ako šikmý, so šikmosťou 79,391 g. Výškovo vedie komunikácia na moste v stúpaní 2,53 %, v priečnom smere má vozovka strechovitý sklon 2,50 %.
Nosnú konštrukciu tvorí dvojica oceľových oblúkov s oceľovým ťahadlom a oceľovými závesmi, spriahnutými oceľovo-betónovými priečnikmi a oceľovými konzolami, na ktorých je položená pochôdzna železobetónová rímsa.
Oblúky majú obdĺžnikový tvar s prierezom 0,60 × 0,50 m s nábehom smerom k oporám. Hrúbka stien oblúka je 30 mm. Ťahadlo je navrhnuté ako zváraný I-profil s výškou 0,95 m. Horná pásnica má rozmery 540 × 50 mm, spodná pásnica 600 × 50 mm a stena má hrúbku 20 mm. Oblúk s tiahlom je prepojený pomocou vysokopevnostných tyčí s priemerom 52 mm.
Priečniky sú navrhnuté ako zvárané I-profily s premennou výškou od 420 do 600 mm, spriahnuté so železobetónovou mostovkovou doskou s hrúbkou 200 mm. Výhodou tohto usporiadania je, že stavebná výška mosta mimo vozovky je iba 620 – 800 mm, čo umožnilo bezproblémové preklenutie danej prekážky. Na zvárané prvky sa použila oceľ S355, na závesy vysokopevnostná oceľ S540.
Pochôdzne rímsy a spriahajúca mostovková doska sú z betónu C40/50. Spoje oceľových prvkov sú okrem skrutkovaného spoja medzi konzolami a ťahadlom zvárané.
Spodnú stavbu tvorí dvojica krajných opôr, ktoré sú navrhnuté ako hĺbkovo založené železobetónové úložné prahy s votknutými mostnými krídlami a so záverným múrikom. Na opore č. 1 je v jej spodnej časti železobetónová konzola, po ktorej bude viesť pešia a cyklistická doprava. Most je založený na mikropilótach s dĺžkou 12,0 m a priemerom vrtu 220 mm, s výstužou z oceľovej rúrky Ø 108/16 mm.
Mostný objekt tvorí jeden dilatačný celok a je uložený na 4 elastomérnych ložiskách (po dve ložiská na oporu). Na každej opore sa nachádza aj dvojica seizmických zarážok, ktoré zabezpečia most proti zrúteniu pri seizmickej udalosti. Keďže je most v intraviláne mesta a v jeho blízkosti sa nachádzajú bytové domy, použili sa na ňom asfaltové mostné závery. Ich hlavnou prednosťou je nízka hlučnosť pri prejazde vozidiel.
Záver
Oba mosty v súčasnosti slúžia verejnosti. Most v Prešove bol odovzdaný do užívania 30. septembra 2024 a vodiči po ňom mohli prvýkrát prejsť vo štvrtok 31. októbra od ranných hodín. Počas slávnostného ceremoniálu bolo zverejnené aj jeho nové meno – Župný most.
Novovybudovaný most ponad železničnú trať v podtatranskej obci Štrba bol oficiálne odovzdaný do užívania 25. novembra 2024. V oboch prípadoch predchádzala odovzdaniu mostov ich zaťažovacia skúška, ktorá potvrdila predpoklady podľa projektu.
Zhotoviteľom Župného mosta v Prešove bola firma Metrostav DS a.s. a zhotoviteľom mosta v Štrbe bola firma STRABAG s.r.o.
TEXT: Ing. Juraj Kopčák, vedúci oddelenia mosty, Ing. Dávid Oravec, obaja DOPRAVOPROJEKT a.s., divízia Prešov
FOTO: DOPRAVOPROJEKT a.s., Metrostav DS a.s., STRABAG s.r.o.