Cyklomost slobody v Devรญnskej Novej Vsi: Spojil brehy aj ฤพudรญ
Myลกlienka opรคtovne prepojiลฅ slovenskรฝ aย rakรบsky breh rieky Morava vznikla uลพ pred 15 rokmi. Naลกi susedia vลกak tomuto nรกpadu spoฤiatku neboli naklonenรญ, dokonca ho vย referende zamietli. Slovenskรก strana najprv zapracovala na verejnej mienke vย priฤพahlรฝch obciach Dolnรฉho Rakรบska aย potom sa dostal na stรดl samotnรฝ projekt. Hoci internetovรฉ hlasovanie oย nรกzve mosta vyvolalo rozruch aj vย zahraniฤรญ, napokon sa obyvatelia Devรญnskej Novej Vsi aย Schlosshofu doฤkali Cyklomosta slobody, ktorรฝ sa okamลพite stal atraktรญvnym miestom aktรญvneho oddychu.
Rakรบsko kย Jadranu, Slovensko kย BaltuNevyhnutnรฝm krokom kย realizรกcii mosta bolo, aby sa objavil vย rakรบskych รบzemnรฝch plรกnovacรญch dokumentoch aย zรกroveล sa dostal do bratislavskรฉho รบzemnรฉho plรกnu vย roku 2007. Vย roku 2009 sa zaฤala prรญpravnรก fรกza projektu vย rรกmci slovensko-rakรบskej cezhraniฤnej spoluprรกce aย na jeseล vย roku 2011 sa mohlo zaฤaลฅ sย vรฝstavbou. Po zvรกลพenรญ vลกetkรฝch vplyvov (vlastnรญcke vzลฅahy, zรกplavovรฉ รบzemie, 4. stupeล ochrany prรญrody, plavebnรก ลกรญrka aย vรฝลกka na rieke Morava) sa ukรกzalo, ลพe najvhodnejลกรญm umiestnenรญm bude lรญnia predoลกlรฉho mosta zย roku 1771. Na oboch brehoch sรบ eลกte aj dnes viditeฤพnรฉ pรดvodnรฉ drevenรฉ pilรณty, neporuลกenรฉ ani vรฝstavbou cyklomosta. Ponad rieku sa vtedy klenula drevenรก ฤasลฅ, ktorรบ dvakrรกt zniฤili ฤพadovรฉ kryhy povodลovej vody. Ako kuriozita sa dnes javรญ aj to, ลพe Slovensko svoj geodetickรฝ systรฉm aย nadmorskรฉ vรฝลกky odvodzuje od hladiny Baltskรฉho mora aย Rakรบsko od Jadranskรฉho aย vzniknutรฉ vรฝลกkovรฉ aย smerovรฉ nezrovnalosti museli projektanti zosรบladiลฅ.
Konลกtrukcia mosta
Hoci autor architektonickรฉho rieลกenia Ing.ย arch. Milan Belรกฤek zachoval kompozรญciu nasmerovanรบ na hlavnรฝ portรกl zรกmku Schlosshof, most nie je ani len nรกznakom replikou svojho predchodcu. Oceฤพovรก konลกtrukcia sย vรฝraznรฝm stredovรฝm prevรฝลกenรญm vyvolanรฝm 8-metrovou vรฝลกkou plavebnรฉho gabaritu pri zvรฝลกenej hladine rieky pรดsobรญ veฤพmi dynamicky. Striedma farebnosลฅ, ktorรบ zรกsadne pripomienkovali rakรบski ochranรกri, prรญjemne zapadรก do farebnej ลกkรกly krajiny, hoci kombinรกcia neutrรกlnej sivej aย sรฝtej zelenej je dostatoฤne vรฝraznรก, aby pรบtala pozornosลฅ. Vรฝslednรบ konลกtrukciu mosta ovplyvnila aj ฤalลกia poลพiadavka, aby vรฝลกka mosta neprekroฤila รบroveล korรบn stromov. Most je poloลพenรฝ ลกikmo na os rieky vย 53ยฐย uhle. Mostovรฝ oceฤพovรฝ objekt meria 525ย m. Rozpรคtie hlavnรฉho strednรฉho mostnรฉho poฤพa je 30 + 120 + 30 m, ยญpriฤพahlรฉ oceฤพovรฉ konลกtrukcie na oboch stranรกch aย hlavnรฉ mostnรฉ pole majรบ 105 + 180 + 90 + 60 + 90ย m spolu 525ย m, rozpรคtie vย inundaciรญ je 30 m. Pomocou prepรคtรฝch oceฤพovรฝch tyฤovรฝch zรกvesov sย priemerom 56, 76 aย 100ย mm, zย ktorรฝch najdlhลกie majรบ aลพ 31 m, je stredovรฝ oblรบk zavesenรฝ na oceฤพovรฝch stฤบpoch โ pylรณnoch, ktorรฉ sรบ spojenรฉ prieฤnym ลฅahadlom aย tvoria dvojkฤบbovรฝ rรกm. Kvรดli rovnovรกhe sรบ pod vrcholom oblรบka hlavnรฉho poฤพa rรบrkovรฉho trojbokรฉho nosnรญka umiestnenรฉ kompenzรกtory tlmiace vibrรกcie od zaลฅaลพenia chodcami.
Cyklomost slobody Miesto:ย Devรญnska Novรก Ves โ Schlosshof Investor: Bratislavskรฝ samosprรกvny kraj aย Spolkovรก krajina Dolnรฉ Rakรบsko Autor: Ing. arch. Milan Belรกฤek Generรกlny projektant:ย Ing. ฤฝuboลก Rojko, PhD., PROJKON, s. r. o. Statika oceฤพovej konลกtrukcie: prof. h. c. prof. Dr. Ing. Zoltรกn Agรณcs, PhD. Zakladanie:ย prof. Ing. Peter Turฤek, CSc. Hlavnรฝ dodรกvateฤพ stavby, spracovateฤพ dokumentรกcie realizรกcie stavby, spracovateฤพ vรฝrobnej dokumentรกcie:ย Zdruลพenie Cyklomost Ingsteel & Doprastav Subdodรกvateฤพ pre montรกลพ oceฤพovej konลกtrukcie: Hutnรญ montรกลพe, a. s. Slovenskรฉ lodenice Komรกrno vyrรกbali vo svojich dielลach konลกtrukciu hlavnรฉho dilataฤnรฉho celku nad riekou. Stavebnรฉ nรกklady: 3,1 mil. eur Lehota vรฝstavby: 09/2011 โ 06/2012 |
Ing. arch. Milan Belรกฤek: โVรฝslednรบ konลกtrukciu mosta ovplyvnila okrem inรฉho aj vรฝลกka hladiny pri storoฤnej vode ฤi podmienka, aby sme nepresiahli koruny stromov.โ | Ing. Jozef Zajonc: โStavenisko nรกm trikrรกt zaplavila voda. Odbornรก zdatnosลฅ naลกich konลกtruktรฉrov vลกak rakรบskych kolegov prรญjemne prekvapila.โ |
Koniec obchรกdzky
Prechรกdzka po moste je prรญjemnรฝ zรกลพitok. Samotnรก vรฝstavba vลกak pripomรญnala skรดr dobrodruลพstvo. Ako spomรญna Ing. Jozef Zajonc, zรกstupca vรฝrobno-technickรฉho riaditeฤพa generรกlneho dodรกvateฤพa stavby, stavenisko trikrรกt zaplavila zvรฝลกenรก hladina rieky Morava, najmรค zย dรดvodu zvรฝลกenia hladiny samotnรฉho Dunaja, ktorรก spรคtnรฝm vzdutรญm ovplyvลuje hladinu vย tomto mieste. Najvรคฤลกie oceฤพovรฉ ฤasti sa vyrรกbali vย komรกrลanskej lodenici. Napokon vลกak slovenskรญ konลกtruktรฉri รบspeลกne zvlรกdli vลกetky fรกzy nรกroฤnej vรฝstavby aย navyลกe dodrลพali veฤพmi smelรฝ rozpoฤet, ฤรญm prรญjemne prekvapili svojich rakรบskych kolegov aย partnerov. Jedinรบ pripomienku kย priebehu vรฝstavby mal Ing. Zajonc: โPrivรญtali by sme, keby sme na prechod od jednรฉho kย druhรฉmu brehu mohli pouลพรญvaลฅ motorovรฝ ฤln. Takto sme vลพdy museli, aลพ do spojenia mosta, absolvovaลฅ 60-kilometrovรบ obchรกdzku.โ Dobrou sprรกvou pre vลกetkรฝch zรกujemcov je, ลพe vฤaka cyklomostu sรบ dnes na druhom brehu za niekoฤพko minรบt aย ako bonus majรบ pohyb na ฤerstvom vzduchu.
Mรกria Novรกkovรก
Foto: Dano Veselskรฝ
Projektovรก dokumentรกcia: Ing. arch. Milan Belรกฤek
Cyklomost, Devรญnska Novรก Ves โ odbornรฝm okom Cyklomost vย Devรญnskej Novej Vsi je uย nรกs vย sรบฤasnosti ojedinelรก stavba. Oย jej vรฝstavbu sa okrem domรกcich zรกujemcov uchรกdzali vย medzinรกrodnom vรฝberovom konanรญ aj zhotovovatelia zย krajรญn Eurรณpy (Rakรบsko, Nรณrsko). Vรญลฅazom sa stalo konzorcium domรกcich stavebnรฝch firiem, ktorรฉ takto dostali prรญleลพitosลฅ preukรกzaลฅ svoju odbornosลฅ vย nie ฤพahkej disciplรญne, akou sรบ stavby mostov. Cyklomost je zavesenรก trojpoฤพovรก oceฤพovรก konลกtrukcia, ktorรก kopรญruje pรดvodnรบ trasu niekdajลกieho mosta aย kriลพuje rieku pod uhlom, nie kolmo na prรบdnicu. Strednรฉ najvรคฤลกie pole mรก rozpรคtie 120 m. Zachovanie pรดvodnej trasy mosta umoลพลuje aj zaujรญmavรบ konfrontรกciu vรฝvoja stavebnรฝch technolรณgiรญ. Predpolie mosta na rakรบskej strane tvorรญ opravenรก kamennรก oblรบkovรก konลกtrukcia, ktorรก bola sรบฤasลฅou niekdajลกieho mosta eลกte zย ฤias Mรกrie Terรฉzie. Na viacerรฝch miestach popri moste vidno hlavy pรดvodnรฝch drevenรฝch pilรณt, ktorรฉ sรบ pozostatkom drevenรฉho premostenia. Okrem historickรฝch sรบvislostรญ sรบ na moste aj inรฉ zaujรญmavosti. Strednรฉ pole mosta je oblรบkovo vzopรคtรฉ ponad rieku, aby bol zachovanรฝ plavebnรฝ gabarit pre plรกnovanรบ plavbu rieฤnych lodรญ po rieke Morava. Vo vrchole oblรบka je vรฝลกka nad vodnou hladinou 21,5 m. Strednรฉ pole mosta nie je zavesenรฉ na lanรกch, ale na ลกpeciรกlne vyrobenรฝch plnoprofilovรฝch tyฤiach, ktorรฉ boli hydraulicky napรญnanรฉ, aby zabezpeฤili poลพadovanรบ podporu oblรบkovรฉmu nosnรญku mosta. Tlmenie rozkmitu aย vibrรกciรญ oblรบka zย pรดsobenia zaลฅaลพenia zabezpeฤujรบ ลฅahadlรก sย protizรกvaลพรญm, ktorรฉ je zavesenรฉ pod mostnรฝm nosnรญkom. Tak ako na kaลพdej stavbe aj tu sa nรกjdu drobnรฉ chybiฤky krรกsy. Jedna zย nich je viditeฤพnรก po daลพdi, keฤ na mostovke vย ฤastiach sย nulovรฝm pozdฤบลพnym spรกdom aย so strechovitรฝm prieฤnym spรกdovanรญm pri okrajoch ostรกvajรบ miestami stรกลฅ kaluลพe vody (obr. 1). Na inรบ upozorลuje zvlnenรก teflรณnovรก vloลพka vย dilatรกcii medzi prvรฝm aย druhรฝm poฤพom. Pri bliลพลกom pohฤพade vidno, ลพe vย mieste spoja nemajรบ spรกjanรฉ polia rovnakรฝ prieฤny spรกd. Napriek tomu mรดลพeme vysloviลฅ tomuto dielu uznanie aย popriaลฅ mu dlhรบ budรบcnosลฅ. Ing. Mariรกn Kaลกลกรกk Autor pracuje ako stavebnรฝ aย technickรฝ dozor najmรค na veฤพkรฝch projektoch bytovรฝch domov. |
Cyklomost slobody, Devรญnska Novรก Ves โ Schlosshof
Prieฤny rez pri podpere P2
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ vย ฤasopise ASB.