Estakรกda Podzรกvoz na diaฤพnici D3
Na novobudovanom, vย sรบฤasnosti rozostavanom รบseku diaฤพnice D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec je najdlhลกรญm mostom SO 205-00 Estakรกda Podzรกvoz. Celkovรก dฤบลพka ฤพavรฉho mosta je 803,0 m, celkovรก dฤบลพka pravรฉho mosta je 832,0 m sย maximรกlnym rozpรคtรญm poฤพa 74,95 m. Spodnรก stavba je zaloลพenรก hฤบbkovo na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Vรฝstavba nosnej konลกtrukcie pozostรกva zย dvoch technolรณgiรญ โ letmej betonรกลพe (komora) aย betonรกลพe na pevnej skruลพi (dvojtrรกm). Most prevรกdza diaฤพnicu D3 vย intravilรกne mesta ฤadca ponad elektrifikovanรบ traลฅ ลฝSR, cestu I. triedy I/11, miestne komunikรกcie aย vodnรฉ toky ฤadeฤanka aย ฤierลanka.
รsek ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec zlepลกรญ vnรบtroลกtรกtnu prepravu, medziลกtรกtne prepojenie so susediacou ฤeskou republikou aย Poฤพskom, sย urฤitosลฅou odฤพahฤรญ dopravu vย meste ฤadca. Mostnรฝ objekt je situovanรฝ vย katastri mesta ฤadca vย lokalite Podzรกvoz.
Prevaลพnรก ฤasลฅ estakรกdy je umiestnenรก na รบzemรญ rovinatรฉho charakteru, aลพ na koncovรฉ oblasti, ktorรฉ sรบ vsadenรฉ do svahovitรฉho terรฉnu. Vรฝลกka mosta nad terรฉnom je 14,5 m. รzemie vย mieste mosta je zastavanรฉ โ od individuรกlnej rodinnej vรฝstavby aลพ po vรคฤลกie vรฝrobnรฉ celky sย budovami dielnรญ aย skladov.
Vรฝstavba mosta si vyลพiadala demolรกcie niektorรฝch existujรบcich objektov. Zรกroveล sa vย mieste vรฝstavby mosta vyskytuje 42 objektov inลพinierskych sietรญ aย sรบvisiacich objektov, ktorรฉ si vyลพiadali aย eลกte budรบ vyลพadovaลฅ preklรกdky, ktorรฉ vรฝraznรฝm spรดsobom ovplyvลujรบ postup realizรกcie objektu.
Investor, Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., si vybral na vรฝstavbu รบseku D3 ฤadca, Bukov โ Svrฤinovec vo verejnej sรบลฅaลพi dodรกvateฤพa Zdruลพenie ฤadca, Bukov sย vedรบcim ฤlenom zdruลพenia spoloฤnosลฅou STRABAG, s.ย r. o., aย ฤlenmi zdruลพenia PORR, s.ย r.ย o., aย HOCHTIEF, s. r. o.
Pre zhotoviteฤพa objektu STRABAG, s. r.ย o., vypracovala realizaฤnรบ dokumentรกciu spoloฤnosลฅ VALBEK, s.ย r.ย o. Realizรกcia sa uskutoฤลuje podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลพltรฉho Fidicu. Stavba diaฤพniฤnรฉho รบseku sa zaฤala vย decembri 2016, predpokladanรฝ dรกtum ukonฤenia je december 2020.
Mostnรฝ objekt prevรกdza ลกtvorpruhovรบ smerovo rozdelenรบ diaฤพnicu kategรณrie D24,5/80 cez รบdolie riek ฤierลanka aย ฤadeฤanka, ponad cestu I/11, ลพelezniฤnรบ elektrifikovanรบ traลฅ ลฝSR, miestne komunikรกcie aย poฤพnรฉ cesty.
Estakรกdu tvoria dva samostatnรฉ sรบbeลพnรฉ mosty vย rรกmci kaลพdรฉho dopravnรฉho smeru diaฤพnice, voฤพnรก ลกรญrka na moste je 2ย ร 11,25 m, dฤบลพka premostenia ฤพavรฉho mosta je 753,5 m aย pravรฉho mosta 761,86 m. Vรฝลกkovo sa most nachรกdza na zaฤiatku vo vrcholovom oblรบku, zvyลกok vedie vย priamej sย klesanรญm ku koncu mosta vย sklone 0,93ย %.
Smerovo vedie na zaฤiatku vย pravotoฤivom oblรบku, nรกsledne prechรกdza do ฤพavotoฤivรฉho oblรบka. Sย ohฤพadom na smerovรฉ vedenie sa prieฤny sklon na moste niekoฤพkokrรกt preklรกpa vย rozsahu od -2,5 do 3,0 %. Nosnรก konลกtrukcia (dvojtrรกm, komora, obr. 1 aย 2) je navrhnutรก ako spojitรฝ viacpoฤพovรฝ nosnรญk zย predpรคtรฉho monolitickรฉho betรณnu.
Rozpรคtia polรญ nosnej konลกtrukcie pri ฤพavom moste sรบ 33 + 3 ร 44 + 52,3 + 3 ร 74,95 + 52,3 + 5 ร 45 + 36 m aย pri pravom moste 33 + 4 ร 40 + 54 + 2 ร 74,95 + 60 + 6 ร 45 + 37 m. Spodnรบ stavbu tvoria krajnรฉ opory aย medziฤพahlรฉ podpery. ฤฝavรฝ most mรก dve opory aย ลกtrnรกsลฅ pilierov. Pravรฝ most mรก dve opory aย pรคtnรกsลฅ pilierov.
Zakladanie aย spodnรก stavba
Inลพinierskogeologickรฝm prieskumom sa overil charakter kvartรฉrnych zemรญn aย predkvartรฉrnych paleogรฉnnych hornรญn. Vย mieste stavby sa podฤพa mapy zosuvov nevyskytujรบ ลพiadne aktรญvne zosuvnรฉ svahy, ktorรฉ by ovplyvลovali zakladanie mosta. Na zรกklade korรณzneho prieskumu treba na mostnom objekte realizovaลฅ zรกkladnรฉ ochrannรฉ opatrenia na obmedzenie vplyvu bludnรฝch prรบdov (stupeล ฤ. 4).
Zaloลพenie krajnรฝch opรดr aย pilierov je hฤบbkovรฉ (pilรณty sย priemerom 1โฏ180 mm). Pod oporami 1L, 1P, 16L sa realizuje trinรกsลฅ pilรณt, pod oporou 17P ลกestnรกsลฅ pilรณt. Pod piliermi dvojtrรกmovej nosnej konลกtrukcie je osem pilรณt. Pod piliermi komorovej nosnej konลกtrukcie sa realizovalo ลกestnรกsลฅ pilรณt. Krรญdla za krajnou oporou 1L aย 1P sรบ zaloลพenรฉ ploลกne na ลกtrkopieskovom vankรบลกi.
Pilรณty sรบ opretรฉ do รบrovne skalnรฝch hornรญn triedy R3-R2 alebo votknutรฉ vย horninรกch R4. Dฤบลพka pilรณt je vย zรกvislosti od rozhodujรบceho zaลฅaลพenia aย geologickรฉho profilu pod piliermi rรดzna โ od 10 do 18 m. Pilรณty sa realizujรบ zย betรณnu C25/30.
Krajnรฉ opory (1L, 1P, 16L, 17P) zo ลพelezobetรณnu tvorรญ รบloลพnรฝ prah, driek, zรกklady aย nadvรคzujรบce pozdฤบลพne krรญdla. Celkovรก vรฝลกka opรดr vrรกtane zรกkladov aย zรกvernรฝch mรบrikov je 8,11 ~ 11,55 m. Krajnรฉ opory sรบ zย betรณnu C30/37. Dvojtrรกmovรก nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na piliere (2L โ 5L, 10L โ 15L aย 2P โ 6P, 10Pย โ 16P) sย dvojicou stojok vย prieฤnom smere, ktorรฉ majรบ spoloฤnรฝ zรกklad.
Pรดdorysnรฝ tvar pilierov je osemuholnรญk vpรญsanรฝ do obdฤบลพnika sย rozmermi 1,5 ร 2,2 m. Osovรก vzdialenosลฅ pilierov vย prieฤnom smere mosta je 6,1 m. Vรฝลกka jednotlivรฝch pilierov sa vzhฤพadom na ฤlenitosลฅ terรฉnu pod mostom menรญ pribliลพne od 9,84 do 13,0 m.
Komorovรก nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na piliere (6L โ 9L aย 7P โ 9P) sย dvojicou stojok vย pozdฤบลพnom smere, ktorรฉ majรบ spoloฤnรฝ zรกklad. Pรดdorysnรฝ tvar stojok pilierov je obdฤบลพnik sย rozmermi 7,4 ร 0,9 m. Osovรก vzdialenosลฅ stojok pilierov vย pozdฤบลพnom smere mosta je 3,7 m. Vรฝลกka jednotlivรฝch pilierov je premennรก, od 11,55 do 13,80 m.
Pri pilieroch je pouลพitรฝ betรณn C30/37, vย miestach moลพnรฉho styku sย posypovรฝmi soฤพami je navrhnutรฝ betรณn C35/45. Vย mieste komorovej konลกtrukcie sรบ piliere rรกmovo spojenรฉ sย nosnou konลกtrukciou, dvojtrรกmovรก konลกtrukcia je uloลพenรก na spodnรบ stavbu pomocou dvojice hrncovรฝch loลพรญsk.
Nosnรก konลกtrukcia aย prรญsluลกenstvo
Nosnรก konลกtrukcia ฤพavรฉho mosta pozostรกva zย pรคtnรกstich polรญ aย tvorรญ jeden dilataฤnรฝ celok sย dฤบลพkou 757,45 m. Pravรฝ most pozostรกva zo ลกestnรกstich polรญ aย pรดsobรญ takisto ako jeden dilataฤnรฝ celok sย dฤบลพkou 765,9 m. Nosnรก konลกtrukcia pri oboch mostoch mรก konลกtantnรบ ลกรญrku 13,4 m. Ako sme uลพ uviedli, objekt sa buduje dvomi technolรณgiami.
Prvou je technolรณgia betonรกลพe na pevnej skruลพi (dvojtrรกmovรก konลกtrukcia) medzi piliermi 1L โ 5L (178,3 m), 1P โ 6P (208,0 m), 10L โ 16L (274,3 m) aย 10Pย โ 17P (328,0 m). Nad piliermi 6L, 7L, 8L, 9L (304,85 m) aย 7P, 8P, 9P (229,9 m) sa buduje komorovรก konลกtrukcia, aย to technolรณgiou letmej betonรกลพe. Navrhnutรฝ je betรณn triedy C35/45.
Konลกtrukcia dvojtrรกmu
Vย prieฤnom smere tvoria NK ฤพavรฉho aj pravรฉho mosta dva trรกmy sย konลกtantnou vรฝลกkou 2,5 m, sย mierne ลกikmรฝmi stenami aย so ลกรญrkou trรกmu pri spodnom povrchu 1 200 mm. Trรกmy sรบ spojenรฉ hornou doskou sย hrรบbkou od 370 mm vo votknutรญ po 280 mm vย strede dosky.
Na trรกmy nadvรคzujรบ konzoly sย vyloลพenรญm 3,15 m (vonkajลกia strana mosta) aย 2,85ย m (vย SDP). Ich hrรบbka vo votknutรญ do trรกmov je 450 mm, na konci 250 mm. Vzdialenosลฅ trรกmov vย prieฤnom smere je konลกtantnรก, 6,1ย m. Na koncoch nosnej konลกtrukcie (nad krajnรฝmi oporami) majรบ koncovรฉ prieฤniky medzi trรกmami ลกรญrku 2,0 m aย konลกtantnรบ vรฝลกku 1,85ย m.
Nad piliermi prieฤniky nie sรบ. Vย oblasti medzi piliermi 5L โ 6L, 6P โ 7P aย 9L โ 10L, 9P โ 10P dochรกdza kย plynulรฉmu nรกbehu prierezu komory na dvojtrรกm nosnej konลกtrukcie (vytratenรญm spodnej dosky komory aย rozลกรญrenรญm stien komory na trรกmy).
Betonรกลพ na pevnej skruลพi sa zaฤรญna betonรกลพnymi dielmi od pilierov 5L, 6P aย 10L, 10P smerom ku krajnรฝm oporรกm 1L, 1P aย 16L, 17P. Dฤบลพka betonรกลพnych dielov je od 28,0 po 74,0 m. Poฤas vรฝstavby bude nosnรก konลกtrukcia na pilieroch 5L, 6P aย 10L, 10P doฤasne fixovanรก aลพ dovtedy, kรฝm nedรดjde kย zmonolitneniu sย komorovou nosnou konลกtrukciou.
Komorovรก konลกtrukcia
Prieฤny rez nosnou konลกtrukciou oboch mostov je jednokomorovรฝ. Vรฝลกka prierezu sa menรญ โ od 2,5 m vย strede rozpรคtia sa smerom nad piliere zvรคฤลกuje nรกbehom na 4,5ย m, ลกรญrka komory (dolnej dosky) 7,4 m je po celej dฤบลพke konลกtantnรก.
Steny komory sรบ zvislรฉ, ich hrรบbka je 0,5 m vย poli aย 0,8 m nad piliermi. Hrรบbka dolnej dosky je vย poli 0,45ย m aย nad piliermi 0,7 m. Nadvรคzujรบce konzoly majรบ vyloลพenie aย hrรบbku rovnakรบ ako prierez dvojtrรกmu. Nad piliermi je vytvorenรฝ prierez nadpodperovรฉho prieฤnika.
Komorovรก konลกtrukcia je po dฤบลพke rozdelenรก na jednotlivรฉ vahadlรก letmej betonรกลพe (4 ฤฝM + 3 PM = 7ย ks) sย dฤบลพkou 70,0ย m (bez spojovacรญch lamiel). Kaลพdรฉ vahadlo tvorรญ zรกrodok sย dฤบลพkou 15,5 m aย obojstrannรฉ lamely, ktorรฉ majรบ smerom od zรกrodku symetricky na obidve strany dฤบลพku 3,25 + 4,0 + 4 ร 5,0 m.
Pri spojovacรญch lamelรกch vahadiel vychรกdza dฤบลพka pribliลพne na 5,0 m. Vรฝstavba komorovej nosnej konลกtrukcie sa zaฤne na ฤพavom moste, ฤomu sa prispรดsobรญ doฤasnรก poloha trakฤnรฝch vedenรญ ลฝSR. Letmรก betonรกลพ bude postupovaลฅ vahadlami 8L, 9L, 7L aย 6L.
Po preloลพenรญ trakฤnรฝch vedenรญ ลฝSR do polohy na vรฝstavbu pravej konลกtrukcie sa bude pokraฤovaลฅ vahadlami 8P, 7P aย 9P, ktorรฉ sa budรบ realizovaลฅ sย nasadenรญm dvoch pรกrov betonรกลพnych vozรญkov. Hmotnosลฅ samotnรฉho betonรกลพneho vozรญka je 60 t aย drevenรฉho debnenia 20 t. Hmotnosลฅ lamiel je 91 aลพ 125 t.
Prรญsluลกenstvo
Mostnรฝ zvrลกok tvoria celomonolitickรฉ rรญmsy, do ktorรฝch sa vย strednom deliacom pรกse osadรญ oceฤพovรฉ zรกbradฤพovรฉ zvodidlo sย รบrovลou zachytenia H2. Na vonkajลกรญch chodnรญkovรฝch rรญmsach je zรกbradฤพovรฉ zvodidlo sย รบrovลou zachytenia H3, po okrajoch sรบ protihlukovรฉ steny sย vรฝลกkou 4,0 m.
Na moste bude dvojvrstvovรก asfaltovรก vozovka sย celkovou hrรบbkou 90 mm. Voda zย mosta je odvedenรก mostnรฝmi odvodลovaฤmi, ktorรฉ sรบ zaรบstenรฉ do zbernรฉho pozdฤบลพneho potrubia. ฤalej, vย prechodovรฝch oblastiach mosta, je potrubie zvedenรฉ do kanalizรกcie diaฤพnice.
Na vyrovnanie dilataฤnรฝch rozdielov sรบ navrhnutรฉ mostnรฉ zรกvery schopnรฉ preniesลฅ celkovรฝ posun 485ย mm (opora 1L aย 1P), resp.ย 650ย mm (opora 16L aย 17P). Komory nosnรฝch konลกtrukciรญ sรบ vybavenรฉ osvetlenรญm, inลพinierske siete diaฤพnice vedรบ pozdฤบลพ mosta.
Postup vรฝstavby
Nรกroฤnosลฅ vรฝstavby estakรกdy spoฤรญva vย tom, ลพe sa realizuje vย katastri mesta vย bezprostrednej blรญzkosti rodinnรฝch domov aย sรบkromnรฝch firiem. Zย tohto dรดvodu je vย niektorรฝch miestach kย dispozรญcii na manipulรกciu len trvalรฝ zรกber stavby, ktorรฝ je zย pohฤพadu rozsahu vรฝstavby veฤพmi obmedzujรบci.
Stavebnรฉ prรกce musia zรกroveล prebiehaลฅ spรดsobom, ktorรฝ minimalizuje zรกsahy do okolitรฉho prostredia. Most kriลพuje frekventovanรบ elektrifikovanรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ, cestu I. triedy I/11, miestne komunikรกcie aย vodnรฉ toky.
Ak sa kย tomu pridajรบ eลกte spomรญnanรฉ sรบvisiace preloลพky inลพinierskych sietรญ rรดzneho rozsahu aย typu (VN, VVN, plynovody, vodovody, kanalizรกcie aย podobne), vรฝsledkom je, ลพe sa poฤas vรฝstavby, hlavne vย prvรฝch mesiacoch, niekoฤพkokrรกt upravoval postup vรฝstavby aย aj samotnรฝ technologickรฝ postup, ktorรฝ zย dรดvodu tรฝchto obmedzenรญ รบplne nekoreลกpondoval sย prvotnรฝm postupom pripravenรฝm eลกte pred zaฤiatkom vรฝstavby.
Zรกroveล sa pracuje za sลฅaลพenรฝch podmienok vย ochrannรฝch pรกsmach VVN aย ลฝSR, vzhฤพadom na to bolo nevyhnutnรฉ vytvoriลฅ tzv. nulovรฉ pole, aย pri ceste I. triedy sย veฤพkou intenzitou dopravy, ฤo nรกroฤnosลฅ eลกte zvyลกuje. Postupom prรกc vรฝstavby celรฉho diaฤพniฤnรฉho รบseku sa vลกak tieto obmedzenia darรญ postupne rieลกiลฅ, takลพe je stรกle menej kolรญznych miest aย obmedzenรญ, ktorรฉ limitujรบ pracovnรฉ postupy.
Zรกver
Vรฝstavba estakรกdy sa zaฤala vย jรบli 2017 zakladanรญm dvojtrรกmovรฝch pilierov. Vย rรกmci aktuรกlnej rozpracovanosti objektu je zhotovenรก pribliลพne polovica dvojtrรกmovej konลกtrukcie na ฤพavom aj pravom moste. ฤo sa tรฝka komorovej konลกtrukcie (letmรก betonรกลพ), je zhotovenรฉ jedno vahadlo (nad pilierom 8L), ฤalลกie je pred dokonฤenรญm (nad pilierom 9L).
Zรกroveล sรบ zhotovenรฉ celรฉ zรกrodky vahadiel nad piliermi 9P aย 7L aย ฤalลกรญ zรกrodok, nad pilierom 6L, je pred dokonฤenรญm. Vo veฤพkom rozsahu prebieha zhotovenie podloลพia pod pevnรบ skruลพ โ vย podstate pod celรฉ pripravovanรฉ ฤasti ฤพavรฉho aj pravรฉho mosta tak, aby sa zachovala kontinuita taktovania vรฝstavby dvojtrรกmu. Predpokladanรฝ termรญn ukonฤenia vรฝstavby mostnรฉho objektu je pred zรกverom roka 2020.
Foto: STRABAG, s. r. o.
Ladislav Chudรญk pรดsobรญ vย spoloฤnosti STRABAG, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2018.