Obr. 12 Pohฤพad na vysรบvanรฝ most pri Ruลพomberku SO 213 poฤas vรฝstavby
Galรฉria(17)

Histรณria betรณnovรฝch mostov zhotovenรฝch technolรณgiou vysรบvania

Partneri sekcie:

Aj keฤ sa technolรณgia vysรบvania pouลพรญvala uลพ v 19. storoฤรญ pri vรฝstavbe oceฤพovรฝch mostov, jej rozvoj pri vรฝstavbe betรณnovรฝch mostov umoลพnil aลพ vรฝvoj materiรกlov s nรญzkym koeficientom trenia, medzi ktorรฉ patrรญ aj polytetraflรณretylรฉn (PTFE), znรกmy ako teflรณn. Teflรณn nahradil naolejovanรฉ dosky, ฤรญm sa vรฝrazne znรญลพilo trenie, s ktorรฝm sรบvisรญ namรกhanie pilierov horizontรกlnou silou pri vysรบvanรญ, ako aj poลพiadavky na hydraulickรฉ vรฝsuvnรฉ zariadenia. Vฤaka znรญลพeniu trenia bolo moลพnรฉ vysรบvaลฅ dlhลกie a ลฅaลพลกie mosty aj na pomerne vysokรฝch pilieroch.

Prvรฝm betรณnovรฝm mostom, ktorรฝ bol zhotovenรฝ technolรณgiou vysรบvania, bol trojpoฤพovรฝ 56 metrov dlhรฝ most Vaux-sur-Seine vo Francรบzku, postavenรฝ v roku 1950. Bol to zรกroveลˆ prvรฝ most, pri ktorom sa pouลพilo externรฉ predpรคtie na zabezpeฤenie spojitosti. Spรดsob vรฝstavby sa vลกak od technolรณgie, ako ju poznรกme dnes, znaฤne lรญลกil.

Most sa zhotovil za oporami, odkiaฤพ sa vysunul ponad prekรกลพku na podpernej skruลพi, priฤom sa posรบval na naolejovanรฝch trรกmoch. Nรกsledne sa dve vysunutรฉ polovice mosta v strede strednรฉho poฤพa zmonolitnili.
ฤŽalลกou modifikรกciou technolรณgie bolo vyuลพitie prefabrikovanรฝch segmentov pri vรฝstavbe mosta ponad rieku Ager v Nemecku v roku 1959 (obr. 1).

Prefabrikovanรฉ segmenty, dlhรฉ 9,5 m, sa vyrobili za oporou a vysรบvali sa ponad รบdolie po podpernej konลกtrukcii, na ktorej boli osadenรฉ drevenรฉ naolejovanรฉ hranoly. Nรกsledne sa dobetรณnovali ลกkรกry a most sa predopol. Veฤพkou nevรฝhodou bola potrebnรก podpernรก skruลพ vo vลกetkรฝch ลกtyroch budovanรฝch poliach mosta. Celkovรก dฤบลพka mosta bola 280 m.

Obr. 1 Most Agerbrucke โ€“ prefabrikovanรฉ segmenty sa vysรบvali po podpernej skruลพi [1].
Obr. 2 Vรฝstavba mosta ponad rieku Rio Caronni vo Venezuele [1]
Obr. 3 Prvรฝ vysรบvanรฝ most ฤŒeskoslovenska v Tomiciach, fotografia po dokonฤenรญ vysรบvania [2]
Obr. 4 Schรฉma vรฝstavby mosta v Tomiciach [2]
Obr. 5 Vรฝstavba 1. vysรบvanรฉho mosta na รบzemรญ Slovenska v ล trbe 2005
Obr. 6 Pohฤพad na vysรบvanรฝ most v Povaลพskej Bystrici a nadvรคzujรบce prรญpojnรฉ a odboฤujรบce vetvy
Obr. 7 ฤŒasลฅ vysรบvanรฉho mosta na ktorรฝ sa po vysunutรญ napojรญ most odboฤujรบcej vetvy budovanej na pevnej skruลพi
Obr. 8 Vysรบvanรฝ most v Nitre pohฤพad na vรฝsuvnรฉ nosy

Prvรฝ most zhotovenรฝ technolรณgiou vysรบvania tak, ako ju poznรกme dnes, bol most ponad rieku Rio Caronni vo Venezuele, postavenรฝ v roku 1961 (obr. 2). Pri jeho vรฝstavbe sa pouลพil uลพ aj vรฝsuvnรฝ nos, priฤom vysรบvanie, na rozdiel od predchรกdzajรบcich stavieb, uลพ neprebiehalo na skruลพi, ale len na klznรฝch loลพiskรกch umiestnenรฝch na pilieroch.

Pri vysรบvanรญ sa klznรฉ loลพiskรก posรบvali po pilieri, tzn., ลพe po kaลพdom kroku vรฝsunu, keฤ priลกli loลพiskรก aลพ na okraj klznej plochy, sa musel most nadvihnรบลฅ (naraz na vลกetkรฝch pilieroch) a klznรฉ loลพiskรก sa museli premiestniลฅ na druhรบ stranu klznej plochy na pilieri.

Tรกto operรกcia bola veฤพmi zdฤบhavรก, takลพe sa postupne prestala pri vรฝstavbe vysรบvanรฝch mostov pouลพรญvaลฅ โ€“ nahradili ju fixovanรฉ klznรฉ loลพiskรก a klznรฉ platne, ktorรฉ sa vkladajรบ medzi klznรฉ loลพisko a konลกtrukciu mosta. Pri stavbe mosta ponad rieku Rio Caronni bol jednรฝm z ฤalลกรญch rozdielov oproti modernej vรฝstavbe vysรบvanรญm aj spรดsob zhotovenia hornej stavby.

Celรฝ most sa pripravil z prefabrikovanรฝch segmentov za oporou, odkiaฤพ sa nรกsledne ako jeden celok vysunul. Predpรคtie vytvorili voฤพne vedenรฉ centrickรฉ kรกble v komore mosta, ktorรฉ boli kotvenรฉ v krajnรฝch prieฤnikoch. Po vysunutรญ mosta sa geometria tรฝchto kรกblov zmenila na polygรณn, ฤรญm sa predpรคtie stalo staticky รบฤinnejลกรญm, no realizรกcia tejto zmeny geometrie kรกblov predstavovala veฤพmi nรกroฤnรบ operรกciu, takลพe pri ฤalลกรญch mostoch sa toto rieลกenie viac nepouลพilo.

Pri ฤalลกรญch mostoch stavanรฝch technolรณgiou vysรบvania sa uลพ navrhli dva typy kรกblov, a to centrickรฉ kรกble na pokrytie รบฤinkov najmรค vlastnej tiaลพe poฤas vรฝsunu, ktorรฉ sa nรกsledne po dokonฤenรญ vรฝsunu doplnili polygonรกlnymi kรกblami na pokrytie รบฤinkov dopravy. Nepraktickรฝm sa ukรกzalo aj zhotovenie celรฉho mosta za oporou, takลพe ฤalลกie mosty sa uลพ stavali po jednotlivรฝch zรกberoch, ktorรฉ sa postupne vysรบvali z vรฝrobne ponad รบdolie, resp. rieku.

Neprehliadnite: Most pre zranenรฉ mesto

Prvรฝm takรฝmto mostom bol most ponad rieku Inn v Kufsteine v Nemecku, postavenรฝ v roku 1965. Pri jeho vรฝstavbe sa takisto pouลพili doฤasnรฉ piliere, ฤรญm sa รบplne eliminovala potreba predpรคtia v ลกtรกdiรกch vรฝstavby (v tejto fรกze bol most vystuลพenรฝ len betonรกrskou vรฝstuลพou). Po vysunutรญ mosta sa zhotovili parabolickรฉ predpรญnacie kรกble a odstrรกnili sa doฤasnรฉ podpery.

Technolรณgiu vysรบvania si dal patentovaลฅ prof. Leonhardt v roku 1967 v Nemecku. V nasledujรบcich 10 rokoch (teda od roku 1967 do roku 1977) sa postavilo touto technolรณgiou na svete 80 mostov s celkovou dฤบลพkou 25 km. Rozmachu technolรณgie vysรบvania v ฤalลกรญch rokoch vรฝznamne pomohli skรบsenosti a vedomosti zรญskanรฉ v pilotnรฝch projektoch, ako aj dostupnosลฅ teflรณnovรฝch platnรญ.

V snahe urรฝchliลฅ vรฝstavbu, resp. znรญลพiลฅ cenu stavby, sa postupne objavili rรดzne modifikรกcie technolรณgie, ako aj jej aplikรกcie pri ฤoraz zloลพitejลกej geometrii mostov. V sรบฤasnosti patrรญ tรกto metรณda vรฝstavby betรณnovรฝch mostov medzi najprogresรญvnejลกie a technicky najprepracovanejลกie technolรณgie.

Obr. 3 Prvรฝ vysรบvanรฝ most ฤŒeskoslovenska v Tomiciach, fotografia po dokonฤenรญ vysรบvania [2]
Obr. 3 Prvรฝ vysรบvanรฝ most ฤŒeskoslovenska v Tomiciach, fotografia po dokonฤenรญ vysรบvania [2] |

Vรฝvoj na Slovensku

Prvรฝm vysรบvanรฝm mostom v bรฝvalom ฤŒeskoslovensku bol most postavenรฝ v roku 1972 v Tomiciach, dnes v ฤŒR (obr. 3). Iลกlo o trojpoฤพovรฝ most s dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie 122 m a s maximรกlnym rozpรคtรญm strednรฉho poฤพa 51 m. Vรฝลกka komory mosta bola 2,5 m (pomer vรฝลกky prierezu k max. rozpรคtiu (h/L) bol pribliลพne 1/20,5). Tento most slรบลพil ako experimentรกlny most na overenie funkฤnosti a efektivity technolรณgie vysรบvania.

Pri vรฝstavbe sa pouลพili ลกtyri doฤasnรฉ piliere, jeden v krajnรฝch poliach a dva v strednom poli. Na redukciu ohybovรฉho momentu poฤas vรฝsunu sa pouลพil navyลกe aj doฤasnรฝ pylรณn s rektifikovateฤพnou silou v zรกvesoch, ktorรก sa regulovala pomocou hydraulickรฉho lisu umiestnenรฉho v pรคte pylรณnu. Dobovรก schรฉma vรฝstavby je na obr. 4.

Pri nadvihovanรญ pylรณnu sa zvรคฤลกovala ลฅahovรก sila v zรกvesoch, ฤรญm sa redukoval zรกpornรฝ moment na konzole. Pri vรฝsune sa na znรญลพenie trenia pouลพili klznรฉ loลพiskรก a teflรณnovรฉ platne. Oceฤพovรฝ vรฝsuvnรฝ nos, ktorรฝ dnes patrรญ medzi zรกkladnรฉ ฤasti tejto technolรณgie, sa vลกak nepouลพil. Aj napriek tomu, ลพe iลกlo o krรกtky most, technolรณgia bola v porovnanรญ s pevnou skruลพou vyhodnotenรก ako ekonomicky vรฝhodnejลกia a rรฝchlejลกia.

รšspech pri vรฝstavbe experimentรกlneho vysรบvanรฉho mosta v Tomiciach viedol k ฤalลกรญm aplikรกciรกm tejto technolรณgie na รบzemรญ ฤŒeskej republiky. Na รบzemรญ Slovenska sa tรกto technolรณgia nepouลพila aลพ do roku 2005, keฤ sa zaฤala vรฝstavba prvรฉho vysรบvanรฉho mosta v ล trbe (obr. 5).

Obr. 4 Schรฉma vรฝstavby mosta v Tomiciach [2]
Obr. 4 Schรฉma vรฝstavby mosta v Tomiciach [2] |
Hlavnรฝ dรดvod, preฤo sa tรกto technolรณgia na Slovensku dovtedy neuplatnila, predstavovali rozvinutรฉ konkurenฤnรฉ technolรณgie, ktorรฉ mali na Slovensku dlhoroฤnรบ tradรญciu, a to najmรค letmรก montรกลพ (PDK) a tyฤovรฉ prefabrikรกty. Aลพ rozmach diaฤพniฤnej vรฝstavby a plnรก vyลฅaลพenosลฅ vรฝrobnรญ prefabrikรกtov viedli k hฤพadaniu inรฝch, ekonomicky vรฝhodnรฝch technolรณgiรญ.

Veฤพkรบ zรกsluhu na zavedenรญ technolรณgie vysรบvania na รบzemรญ SR mal najmรค Ing. Matรบลก Bรบci, ktorรฝ zรญskal prax pri vรฝstavbe vysรบvanรฝch mostov v Nemecku. V spoluprรกci s nemeckou firmou tak mohol Doprastav aplikovaลฅ tรบto technolรณgiu na รบseku Vaลพec โ€“ Mengusovce, na 598 m dlhom moste pri obci ล trba.

รšspech, akรฝ tรกto technolรณgia priniesla z ekonomickรฉho hฤพadiska a tieลพ z hฤพadiska rรฝchlosti vรฝstavby, pomohol v nasledujรบcich rokoch k jej rozmachu aj na รบzemรญ SR. Necelรฝch 10 rokov po dokonฤenรญ mosta v ล trbe, v roku 2017, boli na Slovensku vo vรฝstavbe naraz aลพ tri betรณnovรฉ vysรบvanรฉ mosty.

Celkovo sa na รบzemรญ SR zrealizovalo dodnes (2019) vysรบvanรญm sedem mostnรฝch estakรกd, jedna je aktuรกlne vo vรฝstavbe (estakรกda pri Preลกove). Technolรณgia vysรบvania sa tak stala ลกtandardnou technolรณgiou pouลพรญvanou pri vรฝstavbe betรณnovรฝch diaฤพniฤnรฝch mostov na Slovensku.

Obr. 5 Vรฝstavba 1. vysรบvanรฉho mosta na รบzemรญ Slovenska v ล trbe 2005
Obr. 5 Vรฝstavba 1. vysรบvanรฉho mosta na รบzemรญ Slovenska v ล trbe 2005 |

Prehฤพad vysรบvanรฝch betรณnovรฝch mostov postavenรฝch na Slovensku v rokoch 2005 aลพ 2019

Most pri ล trbe (D1, Vaลพec โ€“ Mengusovce, obj. 205)

Ide o prvรฝ vysรบvanรฝ most na รบzemรญ SR. Most je v konลกtantnom smerovom oblรบku a vzhฤพadom na technolรณgiu vysรบvania mรก pomerne veฤพkรฝ pozdฤบลพny sklon 3,4 %. Fotografia z vรฝstavby mosta je na obr. 5. Doplลˆujรบce informรกcie z vรฝstavby sรบ uvedenรฉ v [3].

Most v Povaลพskej Bystrici (D1, Sverepec โ€“ Vrtiลพer, obj. 206)

V poradรญ druhรฝm vysรบvanรฝm mostom na Slovensku bol most v Povaลพskej Bystrici (obr. 6), na ktorom sa na rozdiel od mosta v ล trbe nepouลพili na vรฝsun hydraulickรฉ zdvihรกky a lanรก, ale pouลพilo sa hydraulickรฉ dvojฤinnรฉ krokovacie zariadenie. Komplikรกciou pri vรฝsune bolo napojenie odboฤujรบcej vetvy (obr. 7), ktorej zรกrodok sa vybetรณnoval v rรกmci komory mosta vo vรฝrobni. Komplexnรก geometria tohto zรกrodku si vyลพiadala modifikรกciu debnenia vรฝrobne v danom vรฝrobnom takte a ovplyvnila aj nรกvrh predpรคtia v ลกtรกdiu vรฝstavby [4].

Most v Nitre (R1, Nitra, zรกpad โ€“ Selenec, obj. 209)

Most na obchvate Nitry je dodnes najdlhลกรญm mostom v SR postavenรฝm technolรณgiou vysรบvania s dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie 806,6 m. Na rozdiel od klasickรฉho postupu, keฤ sa najprv vybuduje jeden most a technolรณgia sa premiestni na paralelnรฝ most, sa v tomto prรญpade budovali oba mosty naraz (obr. 8).

Toto rieลกenie urรฝchlilo vรฝstavbu, aj keฤ si, samozrejme, vyลพadovalo dvojnรกsobnรฝ poฤet potrebnรฝch technologickรฝch ฤastรญ, ฤรญm sa cena stavby zvรฝลกila. Pri kaลพdom moste sa pouลพili dva pรกry synchronizovanรฝch krokovacรญch hydraulickรฝch zariadenรญ, ktorรฉ boli umiestnenรฉ na oporรกch a na doฤasnรฝch masรญvnych podperรกch (obr. 9) pri pilieroch pribliลพne v strede mosta [5].

Obr. 8 Vysรบvanรฝ most v Nitre pohฤพad na vรฝsuvnรฉ nosy
Obr. 8 Vysรบvanรฝ most v Nitre pohฤพad na vรฝsuvnรฉ nosy |

Most pri Levoฤi (D1, Jรกnovce โ€“ Jablonov, obj. 205)

ฤŽalลกรญm mostom, ktorรฝ sa staval technolรณgiou vysรบvania, bola estakรกda na diaฤพniฤnom รบseku Jรกnovce โ€“ Jablonov (obr. 10) ponad รบdolie a Iliรกลกovskรฝ potok s dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie 407 m [6].

Most pri ลฝiline (D1, Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka, obj. 201)

Vysรบvanรฝ most pri Dolnom Hriฤove (obr. 11) je vรฝnimoฤnรฝ najmรค maximรกlnym rozpรคtรญm svojich dvoch polรญ, ktorรฉ dosahuje aลพ 68 m a bolo poฤas vysรบvania preklenutรฉ bez pouลพitia doฤasnรฝch pilierov. Rozpรคtia ostatnรฝch polรญ boli od 37,1 do 60 m.

Nasadenie technolรณgie vysรบvania pri takomto moste s vรฝrazne rozdielnymi dฤบลพkami polรญ a bez doฤasnรฝch pilierov v najdlhลกรญch poliach mรดลพeme povaลพovaลฅ za neลกtandardnรฉ. Pouลพitie technolรณgie vysรบvania v tomto prรญpade vyplynulo z potreby premostiลฅ cestu a ลพeleznicu s minimรกlnymi obmedzeniami dopravy, ฤo by nebolo moลพnรฉ s pouลพitรญm inej technolรณgie [7].

Most pri Ruลพomberku (D1, Hubovรก โ€“ Ivachnovรก, obj. 213)

Druhรฝm najdlhลกรญm mostom, akรฝ bol na Slovensku postavenรฝ technolรณgiou vysรบvania, je diaฤพniฤnรก estakรกda s pracovnรฝm oznaฤenรญm SO-213 (obr.โ€ฏ12) na รบseku Hubovรก โ€“ Ivachnovรก. Dฤบลพka nosnej konลกtrukcie je 756 m. Ide zรกroveลˆ o najvyลกลกรญ most stavanรฝ touto technolรณgiou na Slovensku (vรฝลกka pilierov dosahuje 41 m). Zaujรญmavosลฅou je aj odฤพahฤenie konzoly poฤas vรฝstavby tรฝm, ลพe sa ฤasลฅ hornej dosky komory pri vรฝsuvnom nose dobetรณnovala dodatoฤne aลพ po vysunutรญ mosta [8].

Most pri obci Svrฤinovec (D3, Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ, obj. 237)

Pri vรฝstavbe tohto diaฤพniฤnรฉho mosta sa pouลพila veฤพmi netradiฤnรก modifikรกcia technolรณgie vysรบvania. Blรญzkosลฅ staveniska tunela znemoลพnila umiestniลฅ vรฝrobลˆu v poลพadovanej vzdialenosti od opory, ฤo viedlo k osadeniu vรฝsuvnรฉho zariadenia na pilier. Na zachytenie veฤพkej horizontรกlnej sily, ktorรก pรดsobila na tomto pilieri pri vysรบvanรญ, sa medzi pilier a oporu osadili rozpernรฉ rรกmy.

Tรฝmto rieลกenรญm sa zaistil prenos horizontรกlnej sily z piliera do opory, ฤรญm sa vรฝrazne zredukovalo namรกhanie piliera v ลกtรกdiu vรฝstavby. Vฤaka takรฉmuto rieลกeniu bolo moลพnรฉ v stiesnenรฝch podmienkach umiestniลฅ vรฝrobลˆu tesne za oporu. Na obr. 13 je pohฤพad na most, ฤasลฅ vรฝrobne tesne za oporou a na pilier, na ktorom sรบ uloลพenรฉ vรฝsuvnรฉ zariadenia [9].

Preลกov (D1, Preลกov, zรกpad โ€“ Preลกov, juh, obj. 206)

S vรฝstavbou mosta pri Preลกove (obr. 14), ktorรฝ je situovanรฝ vo vรฝลกkovom oblรบku, sa zaฤalo v roku 2018. Na rozdiel od predoลกlรฝch vysรบvanรฝch mostov na Slovensku, na ktorรฝch sa takmer celรก technolรณgia rieลกila vลพdy formou zahraniฤnej subdodรกvky, pri tomto moste navrhol vลกetky technologickรฉ ฤasti Ing. M. Bรบci a dodala ich firma Doprastav v spoluprรกci so ลกvajฤiarskou firmou Hebetec. Tento most je, ลพiaฤพ, zรกroveลˆ poslednรฝm vysรบvanรฝm mostom, na ktorom sa Ing. M. Bรบci podieฤพal.

Obr. 14 Pohฤพad na vรฝstavbu mosta pri Preลกove SO 206
Obr. 14 Pohฤพad na vรฝstavbu mosta pri Preลกove SO 206 |

Zรกver

Na Slovensku sa za poslednรฝch 15 rokov postavilo 7 betรณnovรฝch estakรกd technolรณgiou vysรบvania, priฤom sa pouลพili rรดzne varianty technickรฝch rieลกenรญ, a technolรณgia vysรบvania betรณnovรฝch mostov sa pouลพila aj pri pomerne komplikovanรฝch mostoch s odboฤujรบcimi vetvami. Ukรกzalo sa, ลพe technolรณgia vysรบvania je dnes uลพ dobre zvlรกdnutรก a stala sa ลกtandardnou technolรณgiou pri vรฝstavbe betรณnovรฝch mostov aj na Slovensku.

O jej rozvoj u nรกs sa vo veฤพkej miere zaslรบลพil Ing. Matรบลก Bรบci, pod ktorรฉho vedenรญm som viac ako rok pracoval v ล trbe a nรกsledne po mojom odchode z Doprastavu sme ฤasto spolupracovali pri rieลกenรญ rรดznych technickรฝch problรฉmov spojenรฝch s touto technolรณgiou. Z osobnej skรบsenosti teda mรดลพem uviesลฅ, ลพe mostรกrska obec priลกla o vรฝznamnรฉho odbornรญka a inovรกtora.

ลฝivot vลกak ide ฤalej a verรญm, ลพe odkaz, ktorรฝ zanechal, poslรบลพi ฤalลกรญm generรกciรกm mostรกrov ako inลกpirรกcia a technolรณgia vysรบvania sa bude na Slovensku ฤalej rozvรญjaลฅ. Matรบลก, ak si toto niekde v mostรกrskom nebi ฤรญtate, vedzte, ลพe na vรกs nezabudneme.

Prรญspevok vznikol s podporou vรฝskumnรฉho projektu APVV-17-0204.

Text: doc. Ing. Peter Paulรญk, PhD.
Foto: archรญv autora

Peter Paulรญk je prezident SNK fib, pรดsobรญ na Katedre betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov SvF STU v Bratislave.

Literatรบra

  1. Pauser, A.: Massivbrรผcken, ISBN 3-9501576-0-3, Wien, 2002.
  2. Dahinter, K.: Prvnรญ most zย pล™edpjatรฉho betonu postavenรฝ vย ฤŒSSR metodou vysouvรกnรญ. In: Inลพenรฝrskรฉ stavby, ฤรญslo 4/1974.
  3. Bรบci, M. โ€“ Paulรญk, P.: Vysรบvanรฝ most vย ล trbe โ€“ poznatky aย skรบsenosti zย realizรกcie. Betรณn na Slovensku 2006 โ€“ 2010, Bratislava: JAGA Group, 2010.
  4. Vorschneider, R. โ€“ Pisarฤรญk, R. โ€“ Meฤพovรก, T. โ€“ Hurbรกnek, P. โ€“ Engler, V.: Diaฤพnica D1, Sverepec โ€“ Vrtiลพer 206-02B Mestskรก estakรกda โ€“ dilataฤnรฝ celok 2. Betรณn na Slovensku 2006 โ€“ 2010, Bratislava: JAGA Group, 2010.
  5. Sedlรกk, A. โ€“ Magyar, R. โ€“ Placek, ฤฝ.: Most nad Priemyselnou ulicou na rรฝchlostnej ceste R1 Nitra โ€“ Selenec. Betรณn na Slovensku 2006 โ€“ 2010, Bratislava: JAGA Group, 2010.
  6. Meฤพovรก, T. โ€“ ล รญstek, M.: Diaฤพnica D1 Jรกnovce โ€“ Jablonov, I. รบsek, 205-00 Most na diaฤพnici nad Iliaลกovskรฝm potokom. In: Inลพinierske stavby, ฤ. 6/2013.
  7. Chalupec, A. โ€“ Kroฤka, J. โ€“ Ondroลก, M.: Estakรกda vย Dolnom Hriฤove na diaฤพnici D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka vย km 24,740. Betรณn na Slovensku 2014 โ€“ 2018, Bratislava: IRIS, 2018.
  8. Hanuลก, F. aย kol.: Most 213 na dรกlnici D1 vย รบseku Hubovรก โ€“ Ivachnovรก vย km 8,214 โ€“ 8,969. Betรณn na Slovensku 2014 โ€“ 2018, Bratislava: IRIS, 2018.
  9. Bรบci, M. โ€“ Kvasniฤka, V.: Diaฤพnica D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ, SO-237-10 most na diaฤพnici vย kriลพovatke Svrฤinovec nad traลฅou ลฝSR, ล lahorovรฝm potokom aย cestou I/11 vย km 21,780 โ€“ 22,220. Betรณn na Slovensku 2014 โ€“ 2018, Bratislava: IRIS, 2018.
  10. Bรบci, M. โ€“ Paulรญk, P. โ€“ Sermet, M.: Vysรบvanรฝ most pri Preลกove: problematika nรกvrhu technolรณgie vysรบvania sย ohฤพadom na sily vyvodenรฉ trenรญm na klznรฝch loลพiskรกch. In: Betonรกrske dni 2018, Bratislava, 2018.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 2/2019.

Najฤรญtanejลกie