Histรณria betรณnovรฝch mostov zhotovenรฝch technolรณgiou vysรบvania
Aj keฤ sa technolรณgia vysรบvania pouลพรญvala uลพ v 19. storoฤรญ pri vรฝstavbe oceฤพovรฝch mostov, jej rozvoj pri vรฝstavbe betรณnovรฝch mostov umoลพnil aลพ vรฝvoj materiรกlov s nรญzkym koeficientom trenia, medzi ktorรฉ patrรญ aj polytetraflรณretylรฉn (PTFE), znรกmy ako teflรณn. Teflรณn nahradil naolejovanรฉ dosky, ฤรญm sa vรฝrazne znรญลพilo trenie, s ktorรฝm sรบvisรญ namรกhanie pilierov horizontรกlnou silou pri vysรบvanรญ, ako aj poลพiadavky na hydraulickรฉ vรฝsuvnรฉ zariadenia. Vฤaka znรญลพeniu trenia bolo moลพnรฉ vysรบvaลฅ dlhลกie a ลฅaลพลกie mosty aj na pomerne vysokรฝch pilieroch.
Prvรฝm betรณnovรฝm mostom, ktorรฝ bol zhotovenรฝ technolรณgiou vysรบvania, bol trojpoฤพovรฝ 56 metrov dlhรฝ most Vaux-sur-Seine vo Francรบzku, postavenรฝ v roku 1950. Bol to zรกroveล prvรฝ most, pri ktorom sa pouลพilo externรฉ predpรคtie na zabezpeฤenie spojitosti. Spรดsob vรฝstavby sa vลกak od technolรณgie, ako ju poznรกme dnes, znaฤne lรญลกil.
Most sa zhotovil za oporami, odkiaฤพ sa vysunul ponad prekรกลพku na podpernej skruลพi, priฤom sa posรบval na naolejovanรฝch trรกmoch. Nรกsledne sa dve vysunutรฉ polovice mosta v strede strednรฉho poฤพa zmonolitnili.
ฤalลกou modifikรกciou technolรณgie bolo vyuลพitie prefabrikovanรฝch segmentov pri vรฝstavbe mosta ponad rieku Ager v Nemecku v roku 1959 (obr. 1).
Prefabrikovanรฉ segmenty, dlhรฉ 9,5 m, sa vyrobili za oporou a vysรบvali sa ponad รบdolie po podpernej konลกtrukcii, na ktorej boli osadenรฉ drevenรฉ naolejovanรฉ hranoly. Nรกsledne sa dobetรณnovali ลกkรกry a most sa predopol. Veฤพkou nevรฝhodou bola potrebnรก podpernรก skruลพ vo vลกetkรฝch ลกtyroch budovanรฝch poliach mosta. Celkovรก dฤบลพka mosta bola 280 m.
Prvรฝ most zhotovenรฝ technolรณgiou vysรบvania tak, ako ju poznรกme dnes, bol most ponad rieku Rio Caronni vo Venezuele, postavenรฝ v roku 1961 (obr. 2). Pri jeho vรฝstavbe sa pouลพil uลพ aj vรฝsuvnรฝ nos, priฤom vysรบvanie, na rozdiel od predchรกdzajรบcich stavieb, uลพ neprebiehalo na skruลพi, ale len na klznรฝch loลพiskรกch umiestnenรฝch na pilieroch.
Pri vysรบvanรญ sa klznรฉ loลพiskรก posรบvali po pilieri, tzn., ลพe po kaลพdom kroku vรฝsunu, keฤ priลกli loลพiskรก aลพ na okraj klznej plochy, sa musel most nadvihnรบลฅ (naraz na vลกetkรฝch pilieroch) a klznรฉ loลพiskรก sa museli premiestniลฅ na druhรบ stranu klznej plochy na pilieri.
Tรกto operรกcia bola veฤพmi zdฤบhavรก, takลพe sa postupne prestala pri vรฝstavbe vysรบvanรฝch mostov pouลพรญvaลฅ โ nahradili ju fixovanรฉ klznรฉ loลพiskรก a klznรฉ platne, ktorรฉ sa vkladajรบ medzi klznรฉ loลพisko a konลกtrukciu mosta. Pri stavbe mosta ponad rieku Rio Caronni bol jednรฝm z ฤalลกรญch rozdielov oproti modernej vรฝstavbe vysรบvanรญm aj spรดsob zhotovenia hornej stavby.
Celรฝ most sa pripravil z prefabrikovanรฝch segmentov za oporou, odkiaฤพ sa nรกsledne ako jeden celok vysunul. Predpรคtie vytvorili voฤพne vedenรฉ centrickรฉ kรกble v komore mosta, ktorรฉ boli kotvenรฉ v krajnรฝch prieฤnikoch. Po vysunutรญ mosta sa geometria tรฝchto kรกblov zmenila na polygรณn, ฤรญm sa predpรคtie stalo staticky รบฤinnejลกรญm, no realizรกcia tejto zmeny geometrie kรกblov predstavovala veฤพmi nรกroฤnรบ operรกciu, takลพe pri ฤalลกรญch mostoch sa toto rieลกenie viac nepouลพilo.
Pri ฤalลกรญch mostoch stavanรฝch technolรณgiou vysรบvania sa uลพ navrhli dva typy kรกblov, a to centrickรฉ kรกble na pokrytie รบฤinkov najmรค vlastnej tiaลพe poฤas vรฝsunu, ktorรฉ sa nรกsledne po dokonฤenรญ vรฝsunu doplnili polygonรกlnymi kรกblami na pokrytie รบฤinkov dopravy. Nepraktickรฝm sa ukรกzalo aj zhotovenie celรฉho mosta za oporou, takลพe ฤalลกie mosty sa uลพ stavali po jednotlivรฝch zรกberoch, ktorรฉ sa postupne vysรบvali z vรฝrobne ponad รบdolie, resp. rieku.
Neprehliadnite: Most pre zranenรฉ mesto
Prvรฝm takรฝmto mostom bol most ponad rieku Inn v Kufsteine v Nemecku, postavenรฝ v roku 1965. Pri jeho vรฝstavbe sa takisto pouลพili doฤasnรฉ piliere, ฤรญm sa รบplne eliminovala potreba predpรคtia v ลกtรกdiรกch vรฝstavby (v tejto fรกze bol most vystuลพenรฝ len betonรกrskou vรฝstuลพou). Po vysunutรญ mosta sa zhotovili parabolickรฉ predpรญnacie kรกble a odstrรกnili sa doฤasnรฉ podpery.
Technolรณgiu vysรบvania si dal patentovaลฅ prof. Leonhardt v roku 1967 v Nemecku. V nasledujรบcich 10 rokoch (teda od roku 1967 do roku 1977) sa postavilo touto technolรณgiou na svete 80 mostov s celkovou dฤบลพkou 25 km. Rozmachu technolรณgie vysรบvania v ฤalลกรญch rokoch vรฝznamne pomohli skรบsenosti a vedomosti zรญskanรฉ v pilotnรฝch projektoch, ako aj dostupnosลฅ teflรณnovรฝch platnรญ.
V snahe urรฝchliลฅ vรฝstavbu, resp. znรญลพiลฅ cenu stavby, sa postupne objavili rรดzne modifikรกcie technolรณgie, ako aj jej aplikรกcie pri ฤoraz zloลพitejลกej geometrii mostov. V sรบฤasnosti patrรญ tรกto metรณda vรฝstavby betรณnovรฝch mostov medzi najprogresรญvnejลกie a technicky najprepracovanejลกie technolรณgie.
Vรฝvoj na Slovensku
Prvรฝm vysรบvanรฝm mostom v bรฝvalom ฤeskoslovensku bol most postavenรฝ v roku 1972 v Tomiciach, dnes v ฤR (obr. 3). Iลกlo o trojpoฤพovรฝ most s dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie 122 m a s maximรกlnym rozpรคtรญm strednรฉho poฤพa 51 m. Vรฝลกka komory mosta bola 2,5 m (pomer vรฝลกky prierezu k max. rozpรคtiu (h/L) bol pribliลพne 1/20,5). Tento most slรบลพil ako experimentรกlny most na overenie funkฤnosti a efektivity technolรณgie vysรบvania.
Pri vรฝstavbe sa pouลพili ลกtyri doฤasnรฉ piliere, jeden v krajnรฝch poliach a dva v strednom poli. Na redukciu ohybovรฉho momentu poฤas vรฝsunu sa pouลพil navyลกe aj doฤasnรฝ pylรณn s rektifikovateฤพnou silou v zรกvesoch, ktorรก sa regulovala pomocou hydraulickรฉho lisu umiestnenรฉho v pรคte pylรณnu. Dobovรก schรฉma vรฝstavby je na obr. 4.
Pri nadvihovanรญ pylรณnu sa zvรคฤลกovala ลฅahovรก sila v zรกvesoch, ฤรญm sa redukoval zรกpornรฝ moment na konzole. Pri vรฝsune sa na znรญลพenie trenia pouลพili klznรฉ loลพiskรก a teflรณnovรฉ platne. Oceฤพovรฝ vรฝsuvnรฝ nos, ktorรฝ dnes patrรญ medzi zรกkladnรฉ ฤasti tejto technolรณgie, sa vลกak nepouลพil. Aj napriek tomu, ลพe iลกlo o krรกtky most, technolรณgia bola v porovnanรญ s pevnou skruลพou vyhodnotenรก ako ekonomicky vรฝhodnejลกia a rรฝchlejลกia.
รspech pri vรฝstavbe experimentรกlneho vysรบvanรฉho mosta v Tomiciach viedol k ฤalลกรญm aplikรกciรกm tejto technolรณgie na รบzemรญ ฤeskej republiky. Na รบzemรญ Slovenska sa tรกto technolรณgia nepouลพila aลพ do roku 2005, keฤ sa zaฤala vรฝstavba prvรฉho vysรบvanรฉho mosta v ล trbe (obr. 5).
Hlavnรฝ dรดvod, preฤo sa tรกto technolรณgia na Slovensku dovtedy neuplatnila, predstavovali rozvinutรฉ konkurenฤnรฉ technolรณgie, ktorรฉ mali na Slovensku dlhoroฤnรบ tradรญciu, a to najmรค letmรก montรกลพ (PDK) a tyฤovรฉ prefabrikรกty. Aลพ rozmach diaฤพniฤnej vรฝstavby a plnรก vyลฅaลพenosลฅ vรฝrobnรญ prefabrikรกtov viedli k hฤพadaniu inรฝch, ekonomicky vรฝhodnรฝch technolรณgiรญ.
Veฤพkรบ zรกsluhu na zavedenรญ technolรณgie vysรบvania na รบzemรญ SR mal najmรค Ing. Matรบลก Bรบci, ktorรฝ zรญskal prax pri vรฝstavbe vysรบvanรฝch mostov v Nemecku. V spoluprรกci s nemeckou firmou tak mohol Doprastav aplikovaลฅ tรบto technolรณgiu na รบseku Vaลพec โ Mengusovce, na 598 m dlhom moste pri obci ล trba.
รspech, akรฝ tรกto technolรณgia priniesla z ekonomickรฉho hฤพadiska a tieลพ z hฤพadiska rรฝchlosti vรฝstavby, pomohol v nasledujรบcich rokoch k jej rozmachu aj na รบzemรญ SR. Necelรฝch 10 rokov po dokonฤenรญ mosta v ล trbe, v roku 2017, boli na Slovensku vo vรฝstavbe naraz aลพ tri betรณnovรฉ vysรบvanรฉ mosty.
Celkovo sa na รบzemรญ SR zrealizovalo dodnes (2019) vysรบvanรญm sedem mostnรฝch estakรกd, jedna je aktuรกlne vo vรฝstavbe (estakรกda pri Preลกove). Technolรณgia vysรบvania sa tak stala ลกtandardnou technolรณgiou pouลพรญvanou pri vรฝstavbe betรณnovรฝch diaฤพniฤnรฝch mostov na Slovensku.
Prehฤพad vysรบvanรฝch betรณnovรฝch mostov postavenรฝch na Slovensku v rokoch 2005 aลพ 2019
Most pri ล trbe (D1, Vaลพec โ Mengusovce, obj. 205)
Ide o prvรฝ vysรบvanรฝ most na รบzemรญ SR. Most je v konลกtantnom smerovom oblรบku a vzhฤพadom na technolรณgiu vysรบvania mรก pomerne veฤพkรฝ pozdฤบลพny sklon 3,4 %. Fotografia z vรฝstavby mosta je na obr. 5. Doplลujรบce informรกcie z vรฝstavby sรบ uvedenรฉ v [3].
Most v Povaลพskej Bystrici (D1, Sverepec โ Vrtiลพer, obj. 206)
V poradรญ druhรฝm vysรบvanรฝm mostom na Slovensku bol most v Povaลพskej Bystrici (obr. 6), na ktorom sa na rozdiel od mosta v ล trbe nepouลพili na vรฝsun hydraulickรฉ zdvihรกky a lanรก, ale pouลพilo sa hydraulickรฉ dvojฤinnรฉ krokovacie zariadenie. Komplikรกciou pri vรฝsune bolo napojenie odboฤujรบcej vetvy (obr. 7), ktorej zรกrodok sa vybetรณnoval v rรกmci komory mosta vo vรฝrobni. Komplexnรก geometria tohto zรกrodku si vyลพiadala modifikรกciu debnenia vรฝrobne v danom vรฝrobnom takte a ovplyvnila aj nรกvrh predpรคtia v ลกtรกdiu vรฝstavby [4].
Most v Nitre (R1, Nitra, zรกpad โ Selenec, obj. 209)
Most na obchvate Nitry je dodnes najdlhลกรญm mostom v SR postavenรฝm technolรณgiou vysรบvania s dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie 806,6 m. Na rozdiel od klasickรฉho postupu, keฤ sa najprv vybuduje jeden most a technolรณgia sa premiestni na paralelnรฝ most, sa v tomto prรญpade budovali oba mosty naraz (obr. 8).
Toto rieลกenie urรฝchlilo vรฝstavbu, aj keฤ si, samozrejme, vyลพadovalo dvojnรกsobnรฝ poฤet potrebnรฝch technologickรฝch ฤastรญ, ฤรญm sa cena stavby zvรฝลกila. Pri kaลพdom moste sa pouลพili dva pรกry synchronizovanรฝch krokovacรญch hydraulickรฝch zariadenรญ, ktorรฉ boli umiestnenรฉ na oporรกch a na doฤasnรฝch masรญvnych podperรกch (obr. 9) pri pilieroch pribliลพne v strede mosta [5].
Most pri Levoฤi (D1, Jรกnovce โ Jablonov, obj. 205)
ฤalลกรญm mostom, ktorรฝ sa staval technolรณgiou vysรบvania, bola estakรกda na diaฤพniฤnom รบseku Jรกnovce โ Jablonov (obr. 10) ponad รบdolie a Iliรกลกovskรฝ potok s dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie 407 m [6].
Most pri ลฝiline (D1, Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka, obj. 201)
Vysรบvanรฝ most pri Dolnom Hriฤove (obr. 11) je vรฝnimoฤnรฝ najmรค maximรกlnym rozpรคtรญm svojich dvoch polรญ, ktorรฉ dosahuje aลพ 68 m a bolo poฤas vysรบvania preklenutรฉ bez pouลพitia doฤasnรฝch pilierov. Rozpรคtia ostatnรฝch polรญ boli od 37,1 do 60 m.
Nasadenie technolรณgie vysรบvania pri takomto moste s vรฝrazne rozdielnymi dฤบลพkami polรญ a bez doฤasnรฝch pilierov v najdlhลกรญch poliach mรดลพeme povaลพovaลฅ za neลกtandardnรฉ. Pouลพitie technolรณgie vysรบvania v tomto prรญpade vyplynulo z potreby premostiลฅ cestu a ลพeleznicu s minimรกlnymi obmedzeniami dopravy, ฤo by nebolo moลพnรฉ s pouลพitรญm inej technolรณgie [7].
Most pri Ruลพomberku (D1, Hubovรก โ Ivachnovรก, obj. 213)
Druhรฝm najdlhลกรญm mostom, akรฝ bol na Slovensku postavenรฝ technolรณgiou vysรบvania, je diaฤพniฤnรก estakรกda s pracovnรฝm oznaฤenรญm SO-213 (obr.โฏ12) na รบseku Hubovรก โ Ivachnovรก. Dฤบลพka nosnej konลกtrukcie je 756 m. Ide zรกroveล o najvyลกลกรญ most stavanรฝ touto technolรณgiou na Slovensku (vรฝลกka pilierov dosahuje 41 m). Zaujรญmavosลฅou je aj odฤพahฤenie konzoly poฤas vรฝstavby tรฝm, ลพe sa ฤasลฅ hornej dosky komory pri vรฝsuvnom nose dobetรณnovala dodatoฤne aลพ po vysunutรญ mosta [8].
Most pri obci Svrฤinovec (D3, Svrฤinovec โ Skalitรฉ, obj. 237)
Pri vรฝstavbe tohto diaฤพniฤnรฉho mosta sa pouลพila veฤพmi netradiฤnรก modifikรกcia technolรณgie vysรบvania. Blรญzkosลฅ staveniska tunela znemoลพnila umiestniลฅ vรฝrobลu v poลพadovanej vzdialenosti od opory, ฤo viedlo k osadeniu vรฝsuvnรฉho zariadenia na pilier. Na zachytenie veฤพkej horizontรกlnej sily, ktorรก pรดsobila na tomto pilieri pri vysรบvanรญ, sa medzi pilier a oporu osadili rozpernรฉ rรกmy.
Tรฝmto rieลกenรญm sa zaistil prenos horizontรกlnej sily z piliera do opory, ฤรญm sa vรฝrazne zredukovalo namรกhanie piliera v ลกtรกdiu vรฝstavby. Vฤaka takรฉmuto rieลกeniu bolo moลพnรฉ v stiesnenรฝch podmienkach umiestniลฅ vรฝrobลu tesne za oporu. Na obr. 13 je pohฤพad na most, ฤasลฅ vรฝrobne tesne za oporou a na pilier, na ktorom sรบ uloลพenรฉ vรฝsuvnรฉ zariadenia [9].
Preลกov (D1, Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh, obj. 206)
S vรฝstavbou mosta pri Preลกove (obr. 14), ktorรฝ je situovanรฝ vo vรฝลกkovom oblรบku, sa zaฤalo v roku 2018. Na rozdiel od predoลกlรฝch vysรบvanรฝch mostov na Slovensku, na ktorรฝch sa takmer celรก technolรณgia rieลกila vลพdy formou zahraniฤnej subdodรกvky, pri tomto moste navrhol vลกetky technologickรฉ ฤasti Ing. M. Bรบci a dodala ich firma Doprastav v spoluprรกci so ลกvajฤiarskou firmou Hebetec. Tento most je, ลพiaฤพ, zรกroveล poslednรฝm vysรบvanรฝm mostom, na ktorom sa Ing. M. Bรบci podieฤพal.
Zรกver
Na Slovensku sa za poslednรฝch 15 rokov postavilo 7 betรณnovรฝch estakรกd technolรณgiou vysรบvania, priฤom sa pouลพili rรดzne varianty technickรฝch rieลกenรญ, a technolรณgia vysรบvania betรณnovรฝch mostov sa pouลพila aj pri pomerne komplikovanรฝch mostoch s odboฤujรบcimi vetvami. Ukรกzalo sa, ลพe technolรณgia vysรบvania je dnes uลพ dobre zvlรกdnutรก a stala sa ลกtandardnou technolรณgiou pri vรฝstavbe betรณnovรฝch mostov aj na Slovensku.
O jej rozvoj u nรกs sa vo veฤพkej miere zaslรบลพil Ing. Matรบลก Bรบci, pod ktorรฉho vedenรญm som viac ako rok pracoval v ล trbe a nรกsledne po mojom odchode z Doprastavu sme ฤasto spolupracovali pri rieลกenรญ rรดznych technickรฝch problรฉmov spojenรฝch s touto technolรณgiou. Z osobnej skรบsenosti teda mรดลพem uviesลฅ, ลพe mostรกrska obec priลกla o vรฝznamnรฉho odbornรญka a inovรกtora.
ลฝivot vลกak ide ฤalej a verรญm, ลพe odkaz, ktorรฝ zanechal, poslรบลพi ฤalลกรญm generรกciรกm mostรกrov ako inลกpirรกcia a technolรณgia vysรบvania sa bude na Slovensku ฤalej rozvรญjaลฅ. Matรบลก, ak si toto niekde v mostรกrskom nebi ฤรญtate, vedzte, ลพe na vรกs nezabudneme.
Prรญspevok vznikol s podporou vรฝskumnรฉho projektu APVV-17-0204.
Foto: archรญv autora
Peter Paulรญk je prezident SNK fib, pรดsobรญ na Katedre betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov SvF STU v Bratislave.
Literatรบra
- Pauser, A.: Massivbrรผcken, ISBN 3-9501576-0-3, Wien, 2002.
- Dahinter, K.: Prvnรญ most zย pลedpjatรฉho betonu postavenรฝ vย ฤSSR metodou vysouvรกnรญ. In: Inลพenรฝrskรฉ stavby, ฤรญslo 4/1974.
- Bรบci, M. โ Paulรญk, P.: Vysรบvanรฝ most vย ล trbe โ poznatky aย skรบsenosti zย realizรกcie. Betรณn na Slovensku 2006 โ 2010, Bratislava: JAGA Group, 2010.
- Vorschneider, R. โ Pisarฤรญk, R. โ Meฤพovรก, T. โ Hurbรกnek, P. โ Engler, V.: Diaฤพnica D1, Sverepec โ Vrtiลพer 206-02B Mestskรก estakรกda โ dilataฤnรฝ celok 2. Betรณn na Slovensku 2006 โ 2010, Bratislava: JAGA Group, 2010.
- Sedlรกk, A. โ Magyar, R. โ Placek, ฤฝ.: Most nad Priemyselnou ulicou na rรฝchlostnej ceste R1 Nitra โ Selenec. Betรณn na Slovensku 2006 โ 2010, Bratislava: JAGA Group, 2010.
- Meฤพovรก, T. โ ล รญstek, M.: Diaฤพnica D1 Jรกnovce โ Jablonov, I. รบsek, 205-00 Most na diaฤพnici nad Iliaลกovskรฝm potokom. In: Inลพinierske stavby, ฤ. 6/2013.
- Chalupec, A. โ Kroฤka, J. โ Ondroลก, M.: Estakรกda vย Dolnom Hriฤove na diaฤพnici D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka vย km 24,740. Betรณn na Slovensku 2014 โ 2018, Bratislava: IRIS, 2018.
- Hanuลก, F. aย kol.: Most 213 na dรกlnici D1 vย รบseku Hubovรก โ Ivachnovรก vย km 8,214 โ 8,969. Betรณn na Slovensku 2014 โ 2018, Bratislava: IRIS, 2018.
- Bรบci, M. โ Kvasniฤka, V.: Diaฤพnica D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ, SO-237-10 most na diaฤพnici vย kriลพovatke Svrฤinovec nad traลฅou ลฝSR, ล lahorovรฝm potokom aย cestou I/11 vย km 21,780 โ 22,220. Betรณn na Slovensku 2014 โ 2018, Bratislava: IRIS, 2018.
- Bรบci, M. โ Paulรญk, P. โ Sermet, M.: Vysรบvanรฝ most pri Preลกove: problematika nรกvrhu technolรณgie vysรบvania sย ohฤพadom na sily vyvodenรฉ trenรญm na klznรฝch loลพiskรกch. In: Betonรกrske dni 2018, Bratislava, 2018.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 2/2019.