image 66143 25 v1
Galรฉria(7)

Monitorovanie Prรญstavnรฉho mosta v Bratislave

Partneri sekcie:

Monitorovanie stavu mostnรฝch konลกtrukciรญ je v sรบฤasnosti zaloลพenรฉ vรคฤลกinou na vizuรกlnych metรณdach, ktorรฉ sรบ prรญpadne dopฤบลˆanรฉ odoberanรญm rรดznych vzoriek. Ani jedna z tรฝchto metรณd nรกm vลกak nedรกva potrebnรฉ ucelenรฉ informรกcie o sprรกvanรญ sa celej konลกtrukcie. Dnes je Prรญstavnรฝ most v Bratislave najvyลฅaลพenejลกรญm mostom na Slovensku. Najmรค jeho diaฤพniฤnรก ฤasลฅ nebola projektovanรก na sรบฤasnรฉ dopravnรฉ a tranzitnรฉ nรกroky, preto bude v najbliลพลกom obdobรญ potrebnรฉ venovaลฅ pozornosลฅ stavu jeho nosnej konลกtrukcie.

01 peter paulik
02 peter paulik
03 michal fabry
04 michal fabry
05 michal fabry
06 michal fabry

Histรณria mosta

V polovici 70. rokov sa rozhodlo o potrebe vรฝstavby novรฉho, v poradรญ uลพ tretieho bratislavskรฉho mosta. Samotnรก vรฝstavba prebiehala v rokoch 1977 โ€“ 1985. Pรดvodne niesol meno Most hrdinov Dukly a dostal aj ฤพudovรฉ pomenovanie โ€“ ลฝelezniฤnรฝ most. Tento nรกzov vyplynul z toho, ลพe sa otvรกral v dvoch krokoch. Prvรก (ลพelezniฤnรก) ฤasลฅ sa otvorila uลพ v roku 1983, cestnรก mostovka sa sprรญstupnila verejnosti aลพ o dva roky neskรดr. V roku 1993 sa most premenoval na Prรญstavnรฝ most. Prรกve pri tomto moste vznikla tradรญcia v pomenovanรญ bratislavskรฝch mostov podฤพa objektov na ฤพavom brehu Dunaja. Samotnรฝ Prรญstavnรฝ most sa skladรก z viacerรฝch mostnรฝch objektov, ktorรฝch sรบฤasลฅou sรบ priฤพahlรฉ estakรกdy a predpolia na bratislavskej a petrลพalskej strane Dunaja. Hlavnou รบlohou mosta bolo odvรกdzaลฅ tranzitnรบ dopravu z centra mesta a od roku 2002, keฤ bol sprevรกdzkovanรฝ diaฤพniฤnรฝ privรกdzaฤ Mierovรก ulica โ€“ Seneckรก ulica, sa stal sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho obchvatu hlavnรฉho mesta.
Generรกlnym projektantom stavby mosta bola spoloฤnosลฅ DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava, samotnรฉ prรกce realizovala spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s., s poddodรกvateฤพmi Hutnรญ montรกลพe Ostrava a Mostรกreลˆ Vรญtkovice.

Detail pripojenia diagonál k hlavným nosníkom

Hlavnรฝ mostnรฝ objekt

Ide o zdruลพenรฝ diaฤพniฤno-ลพelezniฤnรฝ most s celkovou dฤบลพkou 460,8 m so ลกtyrmi poฤพami 102,4 + 204,8 + 64,0 + 89,6 m. Nosnรบ konลกtrukciu tvoria tri oceฤพovรฉ priehradovรฉ nosnรญky vysokรฉ 11,7 m, ktorรฉ sรบ v osovej vzdialenosti 6,5 m. V spodnej ฤasti mosta vedie ลพelezniฤnรก traลฅ ฤ. 132 medzi stanicami Bratislava รšNS a Bratislava-Petrลพalka. V hornej ฤasti mosta vedie diaฤพnica D1 v รบseku Prรญstavnรฝ most โ€“ Mierovรก ulica. V spodnej ฤasti sรบ konzolovo na oboch stranรกch mosta umiestnenรฉ lรกvky pre cyklistov a chodcov. Pod lรกvkami sรบ vedenรฉ inลพinierske siete. Hlavnรฝ mostnรฝ objekt mรก troch sprรกvcov. Diaฤพniฤnรก ฤasลฅ je v sprรกve Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, ลพeleznica je v sprรกve ลฝeleznรญc Slovenskej republiky a lรกvky sรบ v sprรกve Magistrรกtu hlavnรฉho mesta SR Bratislavy.
Prierezy priehradovรฝch nosnรญkov sรบ uzatvorenรฉ. Hornรฝ a dolnรฝ pรกs majรบ pribliลพnรฉ rozmery 1 630 ร— 930 mm a diagonรกly majรบ rozmer pribliลพne 926 ร— 1 030 mm. Hrรบbka plechov jednotlivรฝch prvkov sa po dฤบลพke mosta menรญ. Zo statickรฉho hฤพadiska nejde o pravรบ priehradovรบ konลกtrukciu, pretoลพe pripojenie pรกsov k diagonรกlam je rieลกenรฉ pomocou niekoฤพkรฝch tisรญcok vysokopevnostnรฝch skrutiek. Takรฉto pripojenie uลพ nemoลพno povaลพovaลฅ za kฤบbovรฉ, ale mรดลพeme skรดr hovoriลฅ o tuhom spojenรญ. Oceฤพovรก konลกtrukcia pรดsobรญ ako priestorovรก konลกtrukcia, do ktorej tuhosti sรบ zahrnutรฉ aj pozdฤบลพne stuลพovadlรก v rovinรกch hornรฝch a dolnรฝch pรกsov. Na moste sa pouลพili hrncovรฉ loลพiskรก s nosnosลฅou 12 aลพ 55 MN a vodotesnรฉ dilataฤnรฉ zรกvery na cestnej vozovke a chodnรญkoch. Na dosiahnutie centrickรฉho zaลฅaลพenia รบloลพnรฝch styฤnรญkov hlavnรฝch nosnรญkov aj pri pozdฤบลพnych posunoch mosta sa loลพiskรก montovali v obrรกtenej polohe, t. j. klznou plochou na pilieri. Pod strednรฝm hlavnรฝm nosnรญkom na pilieri ฤ. III je pevnรฉ loลพisko, na ostatnรฝch pilieroch sรบ jednosmernรฉ klznรฉ loลพiskรก. Loลพiskรก pod krajnรฝmi hlavnรฝmi nosnรญkmi sรบ obojsmerne posuvnรฉ. Celkovo sa na stavbu spotrebovalo 13โ€ฏ200 ton ocele a 323 000 skrutiek.

Spodnรบ stavbu mosta tvorรญ pรคลฅ masรญvnych pilierov s vรฝลกkou od 12 do 22 m, so ลกesลฅuholnรญkovรฝm pรดdorysom, ktorรฝ sa smerom nahor kรณnicky rozลกiruje. ล tyri piliere sรบ zaloลพenรฉ s ochrannou podzemnou stenou, piaty pilier je zaloลพenรฝ na vล•tanรฝch veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Druhรฝ pilier, ktorรฝ sa nachรกdza priamo v koryte, bol zakladanรฝ na umelom ostrove.

Postup výstavby Prístavného mosta

ลฝelezniฤnรก mostovka

Zaลฅaลพenie spรดsobenรฉ ลพelezniฤnou dopravou je prenรกลกanรฉ pomocou troch hlavnรฝch nosnรญkov. Keฤลพe je ลพelezniฤnรก mostovka navrhnutรก ako prvkovรก s centrickรฝm uloลพenรญm mostnรญc, zaลฅaลพenie sa prenรกลกa do hlavnรฝch nosnรญkov cez pozdฤบลพniky a prieฤniky. Vzhฤพadom na to, ลพe pozdฤบลพniky boli pripojenรฉ na prieฤniky aลพ pri รบplnom stรกlom zaลฅaลพenรญ, s hlavnou mostnou konลกtrukciou spolupรดsobia iba na premennรฉ zaลฅaลพenie.

Diaฤพniฤnรก mostovka

Tรกto mostovka je navrhnutรก ako plรกvajรบca, ฤiลพe nie je spojenรก s hlavnรฝmi nosnรญkmi priamo, ale pomocou posuvnรฝch loลพรญsk. Konลกtrukcia mostovky je navrhnutรก ako spriahnutรก, zloลพenรก z dvoch oceฤพovรฝch nosnรญkov s prierezom I 340, na ktorรฝch sรบ poloลพenรฉ prefabrikovanรฉ betรณnovรฉ panely. Tie sรบ navzรกjom aj s I-nosnรญkmi spriahnutรฉ pomocou druhej vrstvy betรณnu a spriahovacรญch tล•ลˆov. Loลพiskรก sรบ vo vzdialenosti pribliลพne 1,8 m. Mostovka je neposuvne uloลพenรก v strede mosta len na strednom hlavnom nosnรญku. Ostatnรฉ prieฤne spriahnutรฉ I-nosnรญky sรบ uloลพenรฉ posuvne len v pozdฤบลพnom smere. Na krajnรฝch hlavnรฝch nosnรญkoch a na rรญmsovรฝch nosnรญkoch sรบ posuvnรฉ obojsmerne. Takรฝmto uloลพenรญm mostovka nespolupรดsobรญ s hlavnรฝmi nosnรญkmi a staticky tvorรญ spojitรบ ลพelezobetรณnovรบ dosku.

Prieฤny rez mostom

Monitoring mosta

Prรญstavnรฝ most je v sรบฤasnosti najvyลฅaลพenejลกรญm mostom v Bratislave. Pรดvodne bol projektovanรฝ na kapacitu 50โ€ฏ000 vozidiel denne. Dnes sa cez most prepravรญ viac ako 100โ€ฏ000 vozidiel/24 h, ฤo predstavuje raz toฤพko vozidiel, ako bol pรดvodnรฝ predpoklad. Takรฝto nรกrast dopravy mรก vplyv najmรค na รบnavu konลกtrukฤnรฝch detailov. Z tohto dรดvodu sa Prรญstavnรฝ most vybral ako pilotnรฝ projekt na tvorbu dlhodobรฉho monitoringu mostnรฝch konลกtrukciรญ na Slovensku. Samozrejme, pri vรฝbere vhodnรฉho mosta sa posudzovalo viacero konลกtrukฤnรฝch faktorov. Na tomto projekte sa podieฤพajรบ vรฝskumnรญci zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave v spoluprรกci s Nรกrodnou diaฤพniฤnou spoloฤnosลฅou a ลฝeleznicami Slovenskej republiky.

Monitorovanie stavu mostnรฝch konลกtrukciรญ bude prebiehaลฅ na zรกklade takzvanรฝch nedeลกtruktรญvnych dynamickรฝch metรณd. Zรกklad merania tvorรญ zisลฅovanie vlastnรฝch frekvenciรญ konลกtrukcie mosta. Monitoring mostnรฝch konลกtrukciรญ je zaloลพenรฝ na dlhodobom sledovanรญ tรฝchto vlastnรฝch frekvenciรญ. Zjednoduลกene sa dรก tento proces opรญsaลฅ tak, ลพe pri zaznamenanรญ zmeny hodnoty vlastnรฝch frekvenciรญ nastala na konลกtrukcii mosta porucha. Celรฝ tento proces je vลกak mnohonรกsobne komplikovanejลกรญ. Okrem vytvorenia viacerรฝch numerickรฝch modelov v programoch zaloลพenรฝch na metรณde koneฤnรฝch prvkov bude potrebnรฉ vyvinรบลฅ softvรฉr, ktorรฝ umoลพnรญ lokalizรกciu chรฝb na konลกtrukcii mosta. V sรบฤasnosti prebieha prรญprava laboratรณrneho modelu Prรญstavnรฉho mosta, na ktorom sa budรบ overovaลฅ a kalibrovaลฅ meracie zariadenia. Tento model bude slรบลพiลฅ aj na primรกrne testy samotnรฉho monitorovania konลกtrukcie mosta.

3D priestorový model mosta vytvorený v programe RFEM 5

Ako uลพ bolo spomenutรฉ, monitorovanie konลกtrukciรญ je zaloลพenรฉ na nedeลกtruktรญvnej metรณde, konkrรฉtne oznaฤovanej AVM (ambient vibration method). Vรฝhodou tejto metรณdy je, ลพe na budenie konลกtrukcie sa vyuลพรญvajรบ beลพnรฉ zaลฅaลพenia konลกtrukcie, ako sรบ zaลฅaลพenie dopravou alebo vetrom. Takisto nie je potrebnรฉ vyuลพรญvaลฅ nijakรฉ ลกpeciรกlne budiace vozidlรก ani zariadenia, ani odoberaลฅ ลพiadne vzorky z konลกtrukcie. Treba si uvedomiลฅ, ลพe dynamickรฉ merania, ktorรฉ si nevyลพadujรบ obmedzenia dopravy, majรบ najmรค pri strategickรฝch mostnรฝch konลกtrukciรกch aj nesmierny ekonomickรฝ prรญnos. Po nakalibrovanรญ celej metรณdy budeme schopnรญ zรญskavaลฅ informรกcie o konลกtrukcii v reรกlnom ฤase, ฤo by malo v koneฤnom dรดsledku nielen vรฝrazne znรญลพiลฅ bezpeฤnostnรฉ rizikรก pre uลพรญvateฤพov, ale aj minimalizovaลฅ nรกklady na รบdrลพbu chรฝb na konลกtrukcii vฤaka ich skorej detekcii. AVM metรณda by vลกak nemala slรบลพiลฅ na nahradenie tradiฤnรฝch metรณd kontroly mostnรฝch konลกtrukciรญ, skรดr by ich mala dopฤบลˆaลฅ a vytvรกraลฅ systematickรฉ hodnotenie ich stavu.

Keฤลพe mosty tvoria dรดleลพitรบ ฤasลฅ infraลกtruktรบry, je potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ ich spoฤพahlivosลฅ poฤas celej ลพivotnosti. Prรญstavnรฝ most v Bratislave mรดลพeme v sรบฤasnosti jednoznaฤne oznaฤiลฅ ako najstrategickejลกรญ most na Slovensku. Jeho vypadnutie zo siete infraลกtruktรบry bez adekvรกtnej nรกhrady by dnes malo veฤพmi nepriaznivรฝ vplyv nielen na ลพivot v Bratislave, ale aj celรบ zรกpadnรบ ฤasลฅ Slovenska. Monitorovanie mostov nรกm mรดลพe poskytnรบลฅ informรกcie potrebnรฉ pri ich inลกpekcii, opravรกch a rekonลกtrukciรกch eลกte vo veฤพmi skorom ลกtรกdiu.

3D priestorový model mosta

Zรกver

Sรบฤasลฅou projektu zameranรฉho na dlhodobรฉ monitorovanie mostnรฝch konลกtrukciรญ bude viacero takรฝchto objektov na Slovensku. Samotnรฝ vรฝber bude reprezentovaลฅ typickรฉ konลกtrukcie, s ktorรฝmi sa u nรกs moลพno stretnรบลฅ. Prรญstavnรฝ most je prvรฝm pokusom o vytvorenie dlhodobรฉho systรฉmu na identifikรกciu stavu mostnรฝch konลกtrukciรญ.

Prรญspevok vznikol s podporou vรฝskumnรฉho grantu APVV 0236-12 โ€“ Monitorovanie nosnรฝch konลกtrukciรญ mostov opakovanรฝmi dynamickรฝmi experimentmi.

TEXT: Ing. Michal Fรกbry, Ing. Tomรกลก ลฝivner, PhD., doc. Ing. Rudolf รroch, PhD., prof. Ing. Milan Sokol, PhD.
FOTO a OBRรZKY: Ing. Peter Paulรญk, PhD., autori

Autori pracujรบ na Stavebnej fakulte STU v Bratislave.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie