Monitorovanie Prรญstavnรฉho mosta v Bratislave
Monitorovanie stavu mostnรฝch konลกtrukciรญ je v sรบฤasnosti zaloลพenรฉ vรคฤลกinou na vizuรกlnych metรณdach, ktorรฉ sรบ prรญpadne dopฤบลanรฉ odoberanรญm rรดznych vzoriek. Ani jedna z tรฝchto metรณd nรกm vลกak nedรกva potrebnรฉ ucelenรฉ informรกcie o sprรกvanรญ sa celej konลกtrukcie. Dnes je Prรญstavnรฝ most v Bratislave najvyลฅaลพenejลกรญm mostom na Slovensku. Najmรค jeho diaฤพniฤnรก ฤasลฅ nebola projektovanรก na sรบฤasnรฉ dopravnรฉ a tranzitnรฉ nรกroky, preto bude v najbliลพลกom obdobรญ potrebnรฉ venovaลฅ pozornosลฅ stavu jeho nosnej konลกtrukcie.
Histรณria mosta
V polovici 70. rokov sa rozhodlo o potrebe vรฝstavby novรฉho, v poradรญ uลพ tretieho bratislavskรฉho mosta. Samotnรก vรฝstavba prebiehala v rokoch 1977 โ 1985. Pรดvodne niesol meno Most hrdinov Dukly a dostal aj ฤพudovรฉ pomenovanie โ ลฝelezniฤnรฝ most. Tento nรกzov vyplynul z toho, ลพe sa otvรกral v dvoch krokoch. Prvรก (ลพelezniฤnรก) ฤasลฅ sa otvorila uลพ v roku 1983, cestnรก mostovka sa sprรญstupnila verejnosti aลพ o dva roky neskรดr. V roku 1993 sa most premenoval na Prรญstavnรฝ most. Prรกve pri tomto moste vznikla tradรญcia v pomenovanรญ bratislavskรฝch mostov podฤพa objektov na ฤพavom brehu Dunaja. Samotnรฝ Prรญstavnรฝ most sa skladรก z viacerรฝch mostnรฝch objektov, ktorรฝch sรบฤasลฅou sรบ priฤพahlรฉ estakรกdy a predpolia na bratislavskej a petrลพalskej strane Dunaja. Hlavnou รบlohou mosta bolo odvรกdzaลฅ tranzitnรบ dopravu z centra mesta a od roku 2002, keฤ bol sprevรกdzkovanรฝ diaฤพniฤnรฝ privรกdzaฤ Mierovรก ulica โ Seneckรก ulica, sa stal sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho obchvatu hlavnรฉho mesta.
Generรกlnym projektantom stavby mosta bola spoloฤnosลฅ DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava, samotnรฉ prรกce realizovala spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s., s poddodรกvateฤพmi Hutnรญ montรกลพe Ostrava a Mostรกreล Vรญtkovice.
Hlavnรฝ mostnรฝ objekt
Ide o zdruลพenรฝ diaฤพniฤno-ลพelezniฤnรฝ most s celkovou dฤบลพkou 460,8 m so ลกtyrmi poฤพami 102,4 + 204,8 + 64,0 + 89,6 m. Nosnรบ konลกtrukciu tvoria tri oceฤพovรฉ priehradovรฉ nosnรญky vysokรฉ 11,7 m, ktorรฉ sรบ v osovej vzdialenosti 6,5 m. V spodnej ฤasti mosta vedie ลพelezniฤnรก traลฅ ฤ. 132 medzi stanicami Bratislava รNS a Bratislava-Petrลพalka. V hornej ฤasti mosta vedie diaฤพnica D1 v รบseku Prรญstavnรฝ most โ Mierovรก ulica. V spodnej ฤasti sรบ konzolovo na oboch stranรกch mosta umiestnenรฉ lรกvky pre cyklistov a chodcov. Pod lรกvkami sรบ vedenรฉ inลพinierske siete. Hlavnรฝ mostnรฝ objekt mรก troch sprรกvcov. Diaฤพniฤnรก ฤasลฅ je v sprรกve Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, ลพeleznica je v sprรกve ลฝeleznรญc Slovenskej republiky a lรกvky sรบ v sprรกve Magistrรกtu hlavnรฉho mesta SR Bratislavy.
Prierezy priehradovรฝch nosnรญkov sรบ uzatvorenรฉ. Hornรฝ a dolnรฝ pรกs majรบ pribliลพnรฉ rozmery 1 630 ร 930 mm a diagonรกly majรบ rozmer pribliลพne 926 ร 1 030 mm. Hrรบbka plechov jednotlivรฝch prvkov sa po dฤบลพke mosta menรญ. Zo statickรฉho hฤพadiska nejde o pravรบ priehradovรบ konลกtrukciu, pretoลพe pripojenie pรกsov k diagonรกlam je rieลกenรฉ pomocou niekoฤพkรฝch tisรญcok vysokopevnostnรฝch skrutiek. Takรฉto pripojenie uลพ nemoลพno povaลพovaลฅ za kฤบbovรฉ, ale mรดลพeme skรดr hovoriลฅ o tuhom spojenรญ. Oceฤพovรก konลกtrukcia pรดsobรญ ako priestorovรก konลกtrukcia, do ktorej tuhosti sรบ zahrnutรฉ aj pozdฤบลพne stuลพovadlรก v rovinรกch hornรฝch a dolnรฝch pรกsov. Na moste sa pouลพili hrncovรฉ loลพiskรก s nosnosลฅou 12 aลพ 55 MN a vodotesnรฉ dilataฤnรฉ zรกvery na cestnej vozovke a chodnรญkoch. Na dosiahnutie centrickรฉho zaลฅaลพenia รบloลพnรฝch styฤnรญkov hlavnรฝch nosnรญkov aj pri pozdฤบลพnych posunoch mosta sa loลพiskรก montovali v obrรกtenej polohe, t. j. klznou plochou na pilieri. Pod strednรฝm hlavnรฝm nosnรญkom na pilieri ฤ. III je pevnรฉ loลพisko, na ostatnรฝch pilieroch sรบ jednosmernรฉ klznรฉ loลพiskรก. Loลพiskรก pod krajnรฝmi hlavnรฝmi nosnรญkmi sรบ obojsmerne posuvnรฉ. Celkovo sa na stavbu spotrebovalo 13โฏ200 ton ocele a 323 000 skrutiek.
Spodnรบ stavbu mosta tvorรญ pรคลฅ masรญvnych pilierov s vรฝลกkou od 12 do 22 m, so ลกesลฅuholnรญkovรฝm pรดdorysom, ktorรฝ sa smerom nahor kรณnicky rozลกiruje. ล tyri piliere sรบ zaloลพenรฉ s ochrannou podzemnou stenou, piaty pilier je zaloลพenรฝ na vลtanรฝch veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Druhรฝ pilier, ktorรฝ sa nachรกdza priamo v koryte, bol zakladanรฝ na umelom ostrove.
ลฝelezniฤnรก mostovka
Zaลฅaลพenie spรดsobenรฉ ลพelezniฤnou dopravou je prenรกลกanรฉ pomocou troch hlavnรฝch nosnรญkov. Keฤลพe je ลพelezniฤnรก mostovka navrhnutรก ako prvkovรก s centrickรฝm uloลพenรญm mostnรญc, zaลฅaลพenie sa prenรกลกa do hlavnรฝch nosnรญkov cez pozdฤบลพniky a prieฤniky. Vzhฤพadom na to, ลพe pozdฤบลพniky boli pripojenรฉ na prieฤniky aลพ pri รบplnom stรกlom zaลฅaลพenรญ, s hlavnou mostnou konลกtrukciou spolupรดsobia iba na premennรฉ zaลฅaลพenie.
Diaฤพniฤnรก mostovka
Tรกto mostovka je navrhnutรก ako plรกvajรบca, ฤiลพe nie je spojenรก s hlavnรฝmi nosnรญkmi priamo, ale pomocou posuvnรฝch loลพรญsk. Konลกtrukcia mostovky je navrhnutรก ako spriahnutรก, zloลพenรก z dvoch oceฤพovรฝch nosnรญkov s prierezom I 340, na ktorรฝch sรบ poloลพenรฉ prefabrikovanรฉ betรณnovรฉ panely. Tie sรบ navzรกjom aj s I-nosnรญkmi spriahnutรฉ pomocou druhej vrstvy betรณnu a spriahovacรญch tลลov. Loลพiskรก sรบ vo vzdialenosti pribliลพne 1,8 m. Mostovka je neposuvne uloลพenรก v strede mosta len na strednom hlavnom nosnรญku. Ostatnรฉ prieฤne spriahnutรฉ I-nosnรญky sรบ uloลพenรฉ posuvne len v pozdฤบลพnom smere. Na krajnรฝch hlavnรฝch nosnรญkoch a na rรญmsovรฝch nosnรญkoch sรบ posuvnรฉ obojsmerne. Takรฝmto uloลพenรญm mostovka nespolupรดsobรญ s hlavnรฝmi nosnรญkmi a staticky tvorรญ spojitรบ ลพelezobetรณnovรบ dosku.
Monitoring mosta
Prรญstavnรฝ most je v sรบฤasnosti najvyลฅaลพenejลกรญm mostom v Bratislave. Pรดvodne bol projektovanรฝ na kapacitu 50โฏ000 vozidiel denne. Dnes sa cez most prepravรญ viac ako 100โฏ000 vozidiel/24 h, ฤo predstavuje raz toฤพko vozidiel, ako bol pรดvodnรฝ predpoklad. Takรฝto nรกrast dopravy mรก vplyv najmรค na รบnavu konลกtrukฤnรฝch detailov. Z tohto dรดvodu sa Prรญstavnรฝ most vybral ako pilotnรฝ projekt na tvorbu dlhodobรฉho monitoringu mostnรฝch konลกtrukciรญ na Slovensku. Samozrejme, pri vรฝbere vhodnรฉho mosta sa posudzovalo viacero konลกtrukฤnรฝch faktorov. Na tomto projekte sa podieฤพajรบ vรฝskumnรญci zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave v spoluprรกci s Nรกrodnou diaฤพniฤnou spoloฤnosลฅou a ลฝeleznicami Slovenskej republiky.
Monitorovanie stavu mostnรฝch konลกtrukciรญ bude prebiehaลฅ na zรกklade takzvanรฝch nedeลกtruktรญvnych dynamickรฝch metรณd. Zรกklad merania tvorรญ zisลฅovanie vlastnรฝch frekvenciรญ konลกtrukcie mosta. Monitoring mostnรฝch konลกtrukciรญ je zaloลพenรฝ na dlhodobom sledovanรญ tรฝchto vlastnรฝch frekvenciรญ. Zjednoduลกene sa dรก tento proces opรญsaลฅ tak, ลพe pri zaznamenanรญ zmeny hodnoty vlastnรฝch frekvenciรญ nastala na konลกtrukcii mosta porucha. Celรฝ tento proces je vลกak mnohonรกsobne komplikovanejลกรญ. Okrem vytvorenia viacerรฝch numerickรฝch modelov v programoch zaloลพenรฝch na metรณde koneฤnรฝch prvkov bude potrebnรฉ vyvinรบลฅ softvรฉr, ktorรฝ umoลพnรญ lokalizรกciu chรฝb na konลกtrukcii mosta. V sรบฤasnosti prebieha prรญprava laboratรณrneho modelu Prรญstavnรฉho mosta, na ktorom sa budรบ overovaลฅ a kalibrovaลฅ meracie zariadenia. Tento model bude slรบลพiลฅ aj na primรกrne testy samotnรฉho monitorovania konลกtrukcie mosta.
Ako uลพ bolo spomenutรฉ, monitorovanie konลกtrukciรญ je zaloลพenรฉ na nedeลกtruktรญvnej metรณde, konkrรฉtne oznaฤovanej AVM (ambient vibration method). Vรฝhodou tejto metรณdy je, ลพe na budenie konลกtrukcie sa vyuลพรญvajรบ beลพnรฉ zaลฅaลพenia konลกtrukcie, ako sรบ zaลฅaลพenie dopravou alebo vetrom. Takisto nie je potrebnรฉ vyuลพรญvaลฅ nijakรฉ ลกpeciรกlne budiace vozidlรก ani zariadenia, ani odoberaลฅ ลพiadne vzorky z konลกtrukcie. Treba si uvedomiลฅ, ลพe dynamickรฉ merania, ktorรฉ si nevyลพadujรบ obmedzenia dopravy, majรบ najmรค pri strategickรฝch mostnรฝch konลกtrukciรกch aj nesmierny ekonomickรฝ prรญnos. Po nakalibrovanรญ celej metรณdy budeme schopnรญ zรญskavaลฅ informรกcie o konลกtrukcii v reรกlnom ฤase, ฤo by malo v koneฤnom dรดsledku nielen vรฝrazne znรญลพiลฅ bezpeฤnostnรฉ rizikรก pre uลพรญvateฤพov, ale aj minimalizovaลฅ nรกklady na รบdrลพbu chรฝb na konลกtrukcii vฤaka ich skorej detekcii. AVM metรณda by vลกak nemala slรบลพiลฅ na nahradenie tradiฤnรฝch metรณd kontroly mostnรฝch konลกtrukciรญ, skรดr by ich mala dopฤบลaลฅ a vytvรกraลฅ systematickรฉ hodnotenie ich stavu.
Keฤลพe mosty tvoria dรดleลพitรบ ฤasลฅ infraลกtruktรบry, je potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ ich spoฤพahlivosลฅ poฤas celej ลพivotnosti. Prรญstavnรฝ most v Bratislave mรดลพeme v sรบฤasnosti jednoznaฤne oznaฤiลฅ ako najstrategickejลกรญ most na Slovensku. Jeho vypadnutie zo siete infraลกtruktรบry bez adekvรกtnej nรกhrady by dnes malo veฤพmi nepriaznivรฝ vplyv nielen na ลพivot v Bratislave, ale aj celรบ zรกpadnรบ ฤasลฅ Slovenska. Monitorovanie mostov nรกm mรดลพe poskytnรบลฅ informรกcie potrebnรฉ pri ich inลกpekcii, opravรกch a rekonลกtrukciรกch eลกte vo veฤพmi skorom ลกtรกdiu.
Zรกver
Sรบฤasลฅou projektu zameranรฉho na dlhodobรฉ monitorovanie mostnรฝch konลกtrukciรญ bude viacero takรฝchto objektov na Slovensku. Samotnรฝ vรฝber bude reprezentovaลฅ typickรฉ konลกtrukcie, s ktorรฝmi sa u nรกs moลพno stretnรบลฅ. Prรญstavnรฝ most je prvรฝm pokusom o vytvorenie dlhodobรฉho systรฉmu na identifikรกciu stavu mostnรฝch konลกtrukciรญ.
Prรญspevok vznikol s podporou vรฝskumnรฉho grantu APVV 0236-12 โ Monitorovanie nosnรฝch konลกtrukciรญ mostov opakovanรฝmi dynamickรฝmi experimentmi.
TEXT: Ing. Michal Fรกbry, Ing. Tomรกลก ลฝivner, PhD., doc. Ing. Rudolf รroch, PhD., prof. Ing. Milan Sokol, PhD.
FOTO a OBRรZKY: Ing. Peter Paulรญk, PhD., autori
Autori pracujรบ na Stavebnej fakulte STU v Bratislave.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.