image 87880 25 v1
Galรฉria(3)

Most 237-10 na diaฤพnici D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ

Partneri sekcie:

Mostnรฝ objekt 237-10 premosลฅuje ลกirokรฉ รบdolie ล lahorovho potoka zo zรกpadnej ฤasti obce Svrฤinovec vo vรฝลกke 40 m, ลพelezniฤnรบ traลฅ ลฝilina โ€“ hranica SR/ฤŒR, cestu I/11 v smere ลฝilina โ€“ hranica SR/ฤŒR a novobudovanรบ vetvu kriลพovatky A1. Premostenie je rieลกenรฉ dvomi monolitickรฝmi jednokomorovรฝmi predpรคtรฝmi mostmi.

Obr 1 23710
Obr 2 23710

Pravรฝ most mรก rozpรคtia polรญ 26 + 38 + 5 ร— 52 + 48 + 32 m, ฤพavรฝ most mรก rozpรคtia 8 + 2 ร— 52 + 2 ร— 49 + 52 + 43 + 32,08 m. Sรบฤasลฅou ฤพavรฉho mosta je aj vetva B1 s rozpรคtรญm polรญ 20,47 + 20 +29 +17 m. Obidva mosty sรบ po celej dฤบลพke v pรดdorysnom oblรบku, prvรฉ pole pravรฉho mosta je v prechodnici. Nosnรก konลกtrukcia sa budovala metรณdou postupnรฉho vysรบvania z vรฝrobne, ktorรก bola umiestnenรก za krajnou oporou 10. Vetva B1 sa betรณnovala na pevnej skruลพi.

Zakladanie mosta

Opory a vลกetky piliere sรบ zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach ร˜1,18 a 0,88 m v stavebnรฝch jamรกch. V oblasti od opory 1 aลพ po piliere 5L a 5P a pri vลกetkรฝch podperรกch vetvy B1 sa vyskytovalo zosuvnรฉ delรบvium v hrรบbkach pribliลพne aลพ 6,4 m pod terรฉnom. Takto zosuvom ohrozenรฉ piliere boli zaistenรฉ vลพdy samostatnou konลกtrukciou โ€“ kotvenou pilรณtovou stenou, ktorรก mรก preniesลฅ sily od zosuvu a zabrรกniลฅ tak ich pรดsobeniu na vlastnรฝ zรกklad piliera. Krajnรฉ opory O1P, O2L, O4B sa zaistili pomocou kotevnรฝch ลฅahovรฝch mikropilรณt a zvรฝลกenรฝm poฤtom veฤพkopriemerovรฝch pilรณt.

Spodnรก stavba

Zรกkladovรฉ bloky pilierov majรบ ลกtvorcovรฝ tvar s rozmermi 8 ร— 8 m, resp. obdฤบลพnikovรฝ tvar s rozmermi 8 ร— 7 m, na vetve B1 majรบ bloky rozmery 4,8 ร— 3,6 m. Hornรฝ povrch zรกkladu je pozdฤบลพne vyspรกdovanรฝ v sklone 4 %, pouลพil sa betรณn C30/37. Do zรกkladov sa uloลพila aj ลกtartovacia vรฝstuลพ nadvรคzujรบcich driekov pilierov.

Piliere sa navrhli a zrealizovali v troch typoch: s komorovรฝm prierezom 5,6 ร— 3,5 m (piliere 5L, 5P, 6L, 6P, 7L, 7P, 8L, 8P), s plnรฝm prierezom 5,6 ร— 2,5 m (piliere 2P, 3P, 3L, 4P, 4L, 9P, 9L) a s plnรฝm prierezom 3,45 ร— 2,5 m na vetve B1. Prieฤny rez je v tvare pรญsmena I. Vลกetky piliere sa budovali v pracovnรฝch zรกberoch 5 m. Vรฝลกka hlavy pilierov je 4,615 m a rozลกiruje sa aลพ na ลกรญrku 7,5 m.

Vnรบtornรฝ priestor dutรฝch pilierov je prรญstupnรฝ cez revรญzny otvor v hornej doske zastropenia piliera v รบrovni blokov pre mostnรฉ loลพiskรก. Medzi jednotlivรฝmi zรกbermi betonรกลพรญ sa v รบrovni pracovnej ลกkรกry vkladala prefabrikovanรก betรณnovรก doska s hrรบbkou 230 mm s prieleznรฝm otvorom. Najvyลกลกรญ pilier mรก vรฝลกku 35,146 m.

Nosnรก konลกtrukcia

Nosnรก konลกtrukcia je spojitรก konลกtrukcia z predpรคtรฉho betรณnu, dvojtrรกmovรก, jednokomorovรก s obojstrannรฝmi konzolami. Samotnรฝ vรฝsuv prebiehal v smere proti staniฤeniu zo smeru Skalitรฉ smerom k ลฝiline, teda โ€žz kopcaโ€œ. ฤฝavรฝ most mal 14 vรฝsuvnรฝch taktov, pravรฝ 17 taktov.

Ako sme uลพ spomรญnali, vysรบvanie sa realizovalo z vรฝrobne umiestnenej tesne za oporou 10. Toto umiestnenie nebolo z hฤพadiska technolรณgie ideรกlne, ale vzhฤพadom na pomery na celom stavenisku bolo najvรฝhodnejลกie. Takรกto pozรญcia vรฝrobne si vyลพadovala zhotovenie provizรณrnych pilierov HSL a HSP medzi pilierom 9 a oporou 10.

Samotnรฝ postup vรฝstavby sa zaฤรญnal zriadenรญm vรฝrobne, ฤiลพe pracovnรฉho priestoru na vรฝrobu celรฉho mostu na jednom mieste. Do vรฝrobne sa presne namontoval oceฤพovรฝ vรฝsuvnรฝ nos โ€“ konลกtrukcia s dฤบลพkou 36 m a hmotnosลฅou 110 t, ktorรก slรบลพi na zredukovanie namรกhania betรณnovej konลกtrukcie pri samotnรฝch vรฝsunoch.

Potom uลพ prebiehalo samotnรฉ armovanie a betonรกลพ spodnej dosky, trรกmov a hornej dosky. Vรฝsuvnรฝ nos sa spojil s vyhotovenou ฤasลฅou predpรญnacรญmi tyฤami a po predopnutรญ kรกblov centrickรฉho predpรคtia sa zaฤal samotnรฝ vรฝsun hotovej ฤasti mosta. Na vรฝsuv tejto konลกtrukcie sa pouลพilo hydraulickรฉ krokovacie zariadenie osadenรฉ na hlave piliera 9. Celรก technolรณgia vรฝsuvu s potrebnรฝmi zariadeniami a oceฤพovรฝmi konลกtrukciami bola prenajatรก od ลกpecializovanรฉho poddodรกvateฤพa.

Vรฝrobลˆa bola postavenรก na maximรกlnu dฤบลพku taktu 26 m. Dฤบลพka taktov je zvyฤajne polovica rozpรคtia prรญsluลกnรฉho poฤพa. Po vysunutรญ celรฉho ฤพavรฉho mosta sa kompletne celรก vรฝrobลˆa prieฤne presunula do novej polohy na pravรฝ most, kde sa zaฤal ten istรฝ proces s nastavenรญm a montรกลพou vรฝsuvnรฉho nosa a nรกslednou betonรกลพou jednotlivรฝch taktov.

Vรฝhodou takejto metรณdy vรฝstavby je rรฝchlosลฅ. Pri ลกtandardnรฝch podmienkach je vรฝroba jednรฉho taktu s vรฝsunom zรกleลพitosลฅou siedmich dnรญ. Pri atypickรฝch ฤastiach konลกtrukcie โ€“ ako naprรญklad na tomto moste, kde sa tri takty prispรดsobili napojeniu vetvy B1 โ€“ sa ฤas vรฝstavby taktu adekvรกtne predlลพuje. Podstatnou podmienkou na dosiahnutie ฤo najkratลกieho ฤasu vรฝroby taktu je vyladenรก receptรบru betรณnovej zmesi, ktorรก musรญ po 36 hodinรกch od zabudovania dosiahnuลฅ 80 % 28-dลˆovej pevnosti, inak  konลกtrukciu nemoลพno predopnรบลฅ.

Dฤบลพka ฤพavรฉho mosta je 370,9 m a pravรฉho 410,8 m. Vรฝstavba nosnej konลกtrukcie ฤพavรฉho mosta trvala od 1. 3. 2015 s prvรฝm vรฝsunom 20. 3. 2015 a poslednรฝm vรฝsunom 13. 7. 2015, pravรฝ most sa zaฤal vysรบvaลฅ 3. 10. 2016 a jeho vรฝroba sa ukonฤila poslednรฝm vรฝsunom 8. 3. 2016.

Postupne sa zabetรณnovali zรกvernรฉ mรบriky na vลกetkรฝch oporรกch a realizovali sa nรกsypy za oporami s protimrazovรฝm klinom. Sรบฤasลฅou mosta je aj opornรฝ mรบr medzi krajnรฝmi oporami mostov 237-10 a 237-20 s dฤบลพkou 29,3 m, ktorรฝ sa vybudoval z lรญcovรฝch prefabrikรกtov MACRES s horizontรกlnou geosyntetickou vรฝstuลพou.

Most je vo finálnej fáze dokonฤovania, v 43. týลพdni sa realizovala obrusná vrstva SMA, asfaltové zálievky a dokonฤovala sa montáลพ zvodníc na zvodidlách.

Prรญsluลกenstvo mosta

Vozovka mรก ลกtandardnรบ konลกtrukciu:
– obrusnรก vrstva SMA 11 PMB (STN 73 6242) 40 mm
– spojovacรญ postrek โ€“ modifikovanรก asfaltovรก emulzia 0,3 kg/m2
– ochrannรก vrstva ACO 11 PMB (STN 73 6242) 45 mm
– spojovacรญ postrek โ€“ modifikovanรก asfaltovรก emulzia 0,3 kg/m2
– izolaฤnรก vrstva AIP 5 mm
– ลกpeciรกlna รบprava povrchu NK โ€“ zapeฤaลฅujรบca vrstva podฤพa STN 73 6242
– รบprava povrchu NK obrokovanรญm

Ako prvรฉ sa realizovali izolรกcie pod rรญmsami na ฤพavom moste, potom na pravom. Rรญmsy sรบ monolitickรฉ, ลพelezobetรณnovรฉ, z prevzduลกnenรฉho betรณnu C35/45 so ลกรญrkou 1 720 mm na vonkajลกรญch stranรกch mostov a 900 mm na vnรบtornรฝch stranรกch. Na realizรกciu sa pouลพili montรกลพne ploลกiny BETOMAX a prekladanรฉ zรกvesnรฉ debnenie s predmontรกลพou kotiev pri betonรกลพi mostovky.

Prรกce napredovali veฤพmi sluลกnรฝm tempom โ€“ 30 m hotovej rรญmsy za dva dni โ€“ a boli ukonฤenรฉ (aj spolu s rรญmsami na krรญdlach opรดr a rรญmsou na stene opornรฉho mรบra) koncom septembra tohto roku. Na moste sรบ zvodidlรก VOEST-ALPINE, โ€žKB1 RH3 mostyโ€œ s รบrovลˆou zachytenia H3. Celkovรก dฤบลพka zvodidla na obidvoch mostoch je 1 711 m. Zรกbradlie je zrealizovanรฉ na vonkajลกรญch rรญmsach v celkovej dฤบลพke 759 m.

Je navrhnutรฉ z plnostennรฝch valcovanรฝch otvorenรฝch profilov s vรฝลกkou 1 100 mm a pozostรกva zo samostatnรฝch polรญ, ktorรฉ nie sรบ navzรกjom spojenรฉ. Nad traลฅou ลฝSR a nad cestnรฝmi komunikรกciami sรบ osadenรฉ panely s vรฝplลˆou z ลฅahokovu, ktorรฉ slรบลพia ako zรกbrana proti pรกdu predmetov.

Na pravom moste sa zรกbradlie konฤรญ pri prvom stฤบpiku protihlukovej steny, pribliลพne 100 m od opory 10P. Na prekrytie zrkadla medzi pravรฝm a ฤพavรฝm mostom sa pouลพili roลกty z vlรกknobetรณnu, prekrรฝvala sa ลกรญrka zrkadla od 0,2 do 1,0 m na dฤบลพke 100 m.

Zรกver

Most je vo finรกlnej fรกze dokonฤovania, v 43. tรฝลพdni sa realizovali asfaltovรฉ zรกlievky, obrusnรก vrstva SMA a dokonฤovala sa montรกลพ zvodnรญc na zvodidlรกch. Zรกroveลˆ prebiehajรบ prรกce na terรฉnnych รบpravรกch pod mostmi, ktorรฝch sรบฤasลฅou sรบ aj obsluลพnรฉ chodnรญky, schody, kamennรฉ dlaลพby a rovnaniny z lomovรฉho kameลˆa na ochranu strmรฝch svahov proti erรณzii.

Bridge structure 237-10 on the highway D3 Svrฤinovec – Skalitรฉ

Bridge structure 237-10 spans above a wide valley of stream ล ฤพahorov from the western part of the village Svrฤinovec at height of 40 m, railway ลฝilina – border Slovakia/Czech Republic, road I / 11 in the direction of ลฝilina – border Slovakia/Czech Republic and newly constructed branch junction A1. Bridge is designed with two monolithic, single, pre-tensioned bridges.

TEXT: Ing. Branislav Mรกlik
FOTO: Doprastav, a. s.

Branislav Mรกlik je stavbyvedรบci PT Svrฤinovec a obj. 237-10.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2016.

Najฤรญtanejลกie