Obr. 6 Vรฝstavba mosta nad veslรกrskou drรกhou aprรญl 2020
Galรฉria(8)

Nรกvrh a vรฝstavba Dunajskรฉho sรบmostia

Partneri sekcie:

Projekt PPP D4R7 pozostรกva z ฤasti tzv. nultรฉho bratislavskรฉho obchvatu (D4) a z novej radiรกlnej rรฝchlostnej cesty z hlavnรฉho mesta (R7), ktorรก sa zaฤรญna v kriลพovatke Prievoz. Realizรกcia bude maลฅ veฤพmi priaznivรฝ vplyv na hlavnรฉ mesto โ€“ umoลพnรญ presmerovaลฅ tranzit a odฤพahฤรญ centrum mesta od dopravy.

Okrem obnovy aย vylepลกovania ฤalลกรญch dopravnรฝch uzlov, najmรค na mimoรบrovลˆovej kriลพovatke Prievoz, zahล•ลˆa projekt viac ako 100 novรฝch mostov rozmanitรฝch konลกtrukฤnรฝch typov โ€“ ฤi uลพ ide oย prefabrikovanรฉ nosnรญky, dodatoฤne predpรคtรฉ monolitickรฉ dosky, podjazdy, ekodukty, lรกvky pre chodcov atฤ. Najznรกmejลกou aย najvรฝraznejลกou stavbou projektu je ลกiesty most cez Dunaj vย Bratislave.

Vย lete 2015 sa uskutoฤnila medzinรกrodnรก sรบลฅaลพ na vypracovanie PPP projektu (verejno-sรบkromnรฉ partnerstvo), ktorรก zahล•ลˆala projektovanie aย vรฝstavbu diaฤพnice (predpokladanรฉ trvanie ลกtyri roky โ€“ od 2016 do 2020) aย koncesiu na jej รบdrลพbu aย ochranu poฤas nasledujรบcich 30 rokov.

Tento typ verejnรฉho obstarรกvania projektu (PPP na zรกklade zmluvy oย projektovanรญ aย vรฝstavbe) umoลพลˆuje zmeny oproti predchรกdzajรบcemu referenฤnรฉmu projektu (DSP) sย cieฤพom optimalizovaลฅ technickรฉ rieลกenia aย zรญskaลฅ ฤo najefektรญvnejลกiu koneฤnรบ ponuku.

Vย polovici roku 2016 bol oficiรกlne vybranรฝ nรกvrh predloลพenรฝ konzorciom Zero Bypass Bratislava zloลพenรฝm zo spoloฤnostรญ FERROVIAL aย PORR.

Obidve spoloฤnosti konzorcia materskรฉho zhotoviteฤพa (sย รบฤasลฅou dcรฉrskych spoloฤnostรญ pre koncesiu aย vรฝstavbu) sa zรบฤastnili na podobnรฝch alebo vรคฤลกรญch projektoch dopravnej infraลกtruktรบry vย rรดznych krajinรกch, vย ktorรฝch sa uplatnili alternatรญvy kย technickรฉmu rieลกeniu.

Obr. 1 Dunajskรฉ sรบmostie 3D model
Obr. 2 Dunajskรฉ sรบmostie situรกcia
Obr. 3 Prieฤny rez
Obr. 4 Leteckรฝ pohฤพad na vรฝstavbu Dunajskรฉho sรบmostia aprรญl 2020
Obr. 5 Vรฝstavba mosta cez Dunaj aprรญl 2020
Obr. 6 Vรฝstavba mosta nad veslรกrskou drรกhou aprรญl 2020
Obr. 7 Betรณnovacรญ vozรญk konzol v nasadenรญ na vรฝchodnom predmostรญ nad Biskupickรฝm ramenom

Posudzovanie navrhovanรฝch alternatรญv kย technickรฉmu rieลกeniu sa zvaลพovalo vย rรกmci optimalizรกcie princรญpov โ€ž4 Eโ€œ: Efektรญvne (funkฤne aย konลกtrukฤne), Ekonomicky (poฤas vรฝstavby aj poฤas prevรกdzky), Esteticky (veฤพkรก ฤasลฅ projektu je vo vysoko urbanizovanom prostredรญ), Environmentรกlne (znaฤnรก ฤasลฅ trasy projektu prechรกdza prรญrodnou krajinou sย najvyลกลกou triedou ochrany aย eurรณpskeho vรฝznamu NATURA 2000).

Technickรฝ nรกvrh, ktorรฝ je sรบฤasลฅou koncesnej zmluvy, vyรบstil do rozsiahlych zmien referenฤnรฉho projektu โ€“ do zmeny nivelety aย konfigurรกcie ลกรญrky samotnej diaฤพnice aย rรฝchlostnej cesty vrรกtane kriลพovatiek, do konลกtrukฤnรฝch zmien mostov, รบpravy odvodลˆovacieho systรฉmu atฤ., ako aj do รบpravy sรบvisiacich objektov, najmรค preloลพky existujรบcich ciest aย inลพinierskych sietรญ.

Technickรก prรญprava realizรกcie projektu sa zaฤala vย jรบni 2016, keฤ konzorcium ZBL (Zero Bypass Bratislava, konzorcium koncesionรกra) uzavrelo so spoloฤnosลฅou D4R7 Construction, s. r. o., (dcรฉrska spoloฤnosลฅ stavebnรฝch spoloฤnostรญ FERROVIAL AGROMAN, S.A. aย Porr Bau GmbH) zmluvu oย projektovanรญ aย vรฝstavbe diaฤพnice D4 aย rรฝchlostnej cesty R7 (EPC zmluva).

Projektovanie zabezpeฤuje tรญm spoloฤnostรญ DOPRAVOPROJEKT, a. s., (DPP, hlavnรฝ konzultant stavby), Torroja Ing. (stavby) aย BGG Consult (geotechnika). Poslednรญ dvaja sรบ ลกpecializovanรญ konzultanti, ktorรญ sa podieฤพali aj na vypracovanรญ koneฤnej ponuky.

Vย prรญpade Dunajskรฉho sรบmostia zahล•ลˆa projektovรฝ tรญm aj technickรบ spoluprรกcu spoloฤnostรญ Strรกskรฝ, Hustรฝ & Partners (SHP, konzultanti sย predchรกdzajรบcimi skรบsenosลฅami sย tรฝmto typom mostov). Nezรกvislรบ kontrolu konลกtrukciรญ kat. III vykonรกva spoloฤnosลฅ FHECOR Ing. vย spoluprรกci so Stavebnou fakultou STU. Na projekte spolupracovala aj spoloฤnosลฅ CEMOS, s. r. o.

Etapu podrobnรฉho nรกvrhu Dunajskรฉho sรบmostia riadila projektovรก rada vedenรก projektovรฝm tรญmom D4R7 sย cieฤพom koordinovaลฅ aย dohodnรบลฅ medzi projektantmi vลกetky aspekty projektu.

Veฤพkรก rรดznorodosลฅ prรญstupov (projektanti zo Slovenska, ล panielska, Rakรบska aย zย ฤŒeskej republiky), ako aj poฤiatoฤnรฉ vstupy zo strany vรฝstavby (D4R7 plus Berd aย Construgomes zย Portugalska) umoลพnili dosiahnuลฅ efektรญvne aย optimalizovanรฉ rieลกenie prispรดsobenรฉ pouลพitรฝm technickรฝm aย technologickรฝm prostriedkom vรฝstavby.

Projektovanie mosta cez Dunaj aย vรฝchodnรฉho predmostia prebiehalo vย rรฉลพii inลพinierov zย Torroja Ing., za projektovanie mosta ponad veslรกrsku drรกhu aย zรกpadnรฉho predmostia zodpovedรก DPP. Vย ฤase vzniku ฤlรกnku (marec 2020) je Dunajskรฉ sรบmostie vo fรกze vรฝstavby.

Na tejto fรกze sa okrem inรฝch spoloฤnostรญ zรบฤastลˆujรบ (okrem Porr aย Ferrovial) aj Construgomes (subdodรกvateฤพ pre mosty, Portugalsko), Berd (vรฝsuvnรก skruลพ, Portugalsko), Ulma (betรณnovacรญ vozรญk konzol, ล panielsko) aย Silga (โ€ždoplnkovรฝโ€œ dohฤพad nad projektom, ล panielsko).

Mosty aย konลกtrukcie

Vย projekte je spolu 116 mostov, ktorรฝch celkovรก pรดdorysnรก plocha je pribliลพne 200โ€ฏ000โ€ฏm2. Polovicu tejto plochy predstavuje Dunajskรฉ sรบmostie dlhรฉ 3 km. Ostatnรฉ stavby zahล•ลˆajรบ opornรฉ mรบry, zย ktorรฝch vรคฤลกina je zhotovenรก zย vystuลพenรฝch zemnรฝch konลกtrukciรญ sย betรณnovรฝm fasรกdnym obkladom sย viditeฤพnou (ฤelnou) stranou, presahujรบcou plochu 55 000 m2.

ฤŽalej sa vย mostnรฝch zรกkladoch pouลพilo 1 092 ks veฤพkopriemerovรฝch pilรณt sย celkovou dฤบลพkou 12 300 m. Znaฤnรก pozornosลฅ sa venovala nรกvrhu mostov, pri ktorรฝch by bolo moลพnรฉ efektรญvne vyuลพรญvaลฅ prefabrikovanรฉ prvky. Charakter staveniska bol vhodnรฝ na vyuลพitie prefabrikรกtov, ktorรฉ sa vyuลพili vย najvรคฤลกej moลพnej miere.

Vรฝsledkom statickej aย konลกtrukฤnej optimalizรกcie bolo vytvorenie radu novรฝch prefabrikovanรฝch nosnรญkov sย rรดznymi dฤบลพkami, vรฝลกkami aย sย prieฤnym rezom vย tvare I. Dva typy nosnรญkov (Aย aย B) boli zย hฤพadiska ลกรญrky ich hornej aย spodnej prรญruby aย vรฝลกky prieฤneho rezu navrhnutรฉ vย rozsahu od 800 do 1 900 mm.

Keฤ sa tieto nosnรญky inลกtalujรบ vย osovej vzdialenosti 2,0 m od seba, sรบ vhodnรฉ na cestnรฉ mosty sย maximรกlnym mostnรฝm poฤพom 19 aลพ 39 m. Na stavbu 66 mostov sa pouลพรญva viac ako 1 000 prefabrikovanรฝch predpรคtรฝch nosnรญkov, priฤom celkovรก dฤบลพka nosnรญkov je 32 075 m.

Dunajskรฉ sรบmostie

Dunajskรฉ sรบmostie pozostรกva zย 3 km sรบvislej diaฤพnice na mostnej konลกtrukcii ponad veslรกrsku drรกhu, koryto Dunaja, jeho nivu aย priฤพahlรฉ oblasti (obr. 1 aย 2).

Pozostรกva zo ลกtyroch nezรกvislรฝch รบsekov:

Zรกpadnรฉ predmostie

Zahล•ลˆa prรญstupovรฉ polia, krรญลพenie hrรกdze aย sรบvisiaceho priesakovรฉho kanรกla na zรกpadnom brehu aย Jaroveckรฉ rameno, ktorรฉ je spojenรฉ sย hlavnรฝm tokom po prรบde aย obvykle nemรก ลพiadny rieฤny tok (sย vรฝnimkou povodลˆovรฝch udalostรญ). Vย sรบฤasnosti je to oblasลฅ obytnรฝch hausbรณtov aย rekreaฤnรฝch vodnรฝch aktivรญt.

Podฤพa technickรฝch poลพiadaviek tendra nesmie maลฅ toto premostenie vnรบtri Jaroveckรฉho ramena (pri typickej vodnej hladine) viac ako 5 pilierov, priฤom poloha kaลพdรฉho piliera mosta musรญ reลกpektovaลฅ minimรกlnu voฤพnรบ ลกรญrku od hrรกdze aย priesakovรฉho kanรกla (to platรญ aj pri vรฝchodnej hrรกdzi). Tรกto podmienka predurฤuje minimรกlnu dฤบลพku mostnรฉho poฤพa na 55 aลพ 60 m.

Most ponad veslรกrsku drรกhu

Kriลพuje รบplne izolovanรฝ kanรกl obdฤบลพnikovรฉho tvaru sย dฤบลพkou 2 000 m aย ลกรญrkou 200 m (ktorรฝ nie je spojenรฝ sย hlavnรฝm tokom rieky ani sย typickou vodnou hladinou Jaroveckรฉho ramena), obklopenรฝ pobreลพnou vegetรกciou. Kanรกl sa vyuลพรญva na veslรกrske vodรกcke aktivity aย vย budรบcnosti by mohol potenciรกlne zahล•ลˆaลฅ aj sรบvisiace ลกportovรฉ zariadenia.

Podฤพa technickรฝch poลพiadaviek tendra nesmie maลฅ most vย tomto kanรกli ลพiadny pilier aย musรญ zabezpeฤiลฅ svetlรบ vรฝลกku 4 m nad vodnou hladinou. Je to najprรญsnejลกia poลพiadavka na usporiadanie mostnรฉho poฤพa, podฤพa ktorej je potrebnรฉ zachovaลฅ svetlosลฅ hlavnรฉho mostnรฉho poฤพa 200 m.

Most cez Dunaj

Prechรกdza nad hlavnรฝm tokom Dunaja, ktorรฝ je na tomto รบseku za normรกlnych okolnostรญ pribliลพne 300 m ลกirokรฝ aย 6 m hlbokรฝ. Podฤพa technickรฝch poลพiadaviek tendra musรญ most umoลพลˆovaลฅ plavebnรฝ profil so ลกรญrkou 150 m aย vรฝลกkou 10 m pri najvyลกลกej vodnej hladine pre plavbu (132,4 m n. m.).

Vรฝchodnรฉ predmostie

Vedie zย vรฝchodnรฉho brehu Dunaja na vรฝchodnรบ hrรกdzu, na dฤบลพke 325 m ide oย รบsek hustej vegetรกcie aย oblasti ฤastรฝch zรกplav. Za hrรกdzou sa na krรกtkej vzdialenosti (225 m) nachรกdza priesakovรฝ kanรกl aย poslednรฝ รบsek Biskupickรฉho ramena, ktorรฝ je prudko zoลกikmenรฝ kย nivelete mosta.

Podฤพa technickรฝch poลพiadaviek tendra bude tento bรฝvalรฝ kanรกl obnovenรฝ ako sรบฤasลฅ environmentรกlnych kompenzaฤnรฝch opatrenรญ aย nebudรบ sa vย ลˆom nachรกdzaลฅ ลพiadne mostnรฉ podpery.

Tรกto poslednรก poลพiadavka aย obmedzenia vyplรฝvajรบce zย priฤพahlej hrรกdze aย priesakovรฉho kanรกla sรบ hlavnรฝmi obmedzeniami na vรฝchodnom predmostรญ, pokiaฤพ ide oย umiestnenie pilierov. ล ikmรฉ premostenie si potom vyลพaduje 70-metrovรฉ mostnรฉ pole.

ฤŽalลกรญch 650 m, mimo zรกplavovej oblasti, je chrรกnenou lesnou oblasลฅou spadajรบcou pod oblasลฅ NATURA 2000. Vย technickรฝch poลพiadavkรกch tendra sa vyลพaduje, aby sa dฤบลพka mosta predฤบลพila sย dostatoฤnou svetlou vรฝลกkou na prechod zveri, ponechรกvajรบc tak pridanรฝ ochrannรฝ pรกs pre chrรกnenรบ oblasลฅ.

Obr. 1 Dunajskรฉ sรบmostie 3D model
Obr. 1 Dunajskรฉ sรบmostie, 3D model |

Prieฤny rez mostom

Podฤพa technickรฝch poลพiadaviek tendra obsahuje funkฤnรฝ prieฤny rez:

  • 2 + 2 dopravnรฉ pruhy sย rozลกรญrenรฝmi krajnicami, ktorรฉ umoลพลˆujรบ 3 + 3 pruhy vย nรบdzovej situรกcii,
  • dva boฤnรฉ 1,5-metrovรฉ koridory medzi zvodidlami aย zรกbranami proti vtรกkom,
  • dva boฤnรฉ chodnรญky pre chodcov so ลกรญrkou 3,0 m (na jednej strane) aย pre cyklistov (na druhej strane).

Tรกto konfigurรกcia si vyลพaduje minimรกlnu ลกรญrku prieฤneho rezu 34,5 m, ฤo predstavuje najdรดleลพitejลกรญ nรกvrhovรฝ parameter pre konลกtrukฤnรฉ usporiadanie mosta. Vย prvej ฤasti zรกpadnรฉho predmostia je prieฤny rez eลกte trochu ลกirลกรญ zย dรดvodu pripรกjacieho pruhu na most (na pravej strane) (obr. 3).

ล pecifickรฉ technickรฉ poลพiadavky

Vลกetky stavebnรฉ objekty sรบ navrhnutรฉ vย sรบlade so slovenskรฝmi technickรฝmi normami (STN, ON) aย predpismi aย najmรค sย eurรณpskymi normami (EC) aย ich slovenskรฝmi nรกrodnรฝmi prรญlohami. Niektorรฉ konkrรฉtne poลพiadavky projektu boli:

  • nรกvrh vลกetkรฝch mostov pre kategรณriu nรกvrhovej ลพivotnosti 5 โ€“ informatรญvna nรกvrhovรก ลพivotnosลฅ 100 rokov (STN EN 1990);
  • konลกtrukฤnรฉ zaลฅaลพenie pre letmรบ betonรกลพ (STN EN 1991-1-6);
  • nรกraz plavidla: 20 000 kN pozdฤบลพny nรกraz pre loฤ triedy VII vย sรบlade sย klasifikaฤnรฝm systรฉmom CEMT (STN EN 1991-1-7);
  • zaลฅaลพenie seizmickรฝm รบฤinkom: zvaลพovalo sa nรกvrhovรฉ seizmickรฉ zrรฝchlenie 0,63 m/s2 (STN EN 1991-8 ฤasti 1 aย 2);
  • รบฤinky vlastnej tiaลพe zohฤพadลˆujรบce postup vรฝstavby (STN EN1990);
  • tlak prรบdiacej vody na pilier (STN EN 1991-1-6).

Zรกsady projektovania dunajskรฉho sรบmostia

Aby sa vypracoval uspokojivรฝ aย konkurencieschopnรฝ, ekonomicky efektรญvny nรกvrh, plne vย sรบlade sย poลพiadavkami projektu, dodrลพiavali sa tieto hlavnรฉ zรกsady:

Harmonizovanรฉ rieลกenia

Cieฤพom bolo dosiahnuลฅ optimรกlne rieลกenie pre kaลพdรบ lokalitu aย aplikovaลฅ ho na vลกetky kriลพujรบce รบseky sย rovnakรฝmi konลกtrukฤnรฝmi obmedzeniami. Bolo zrejmรฉ, ลพe predmostia (vรฝchodnรฉ aย zรกpadnรฉ) na jednej strane aย hlavnรฉ mosty (most ponad veslรกrsku drรกhu aย most cez Dunaj) na druhej strane majรบ dosลฅ podobnรฉ konลกtrukฤnรฉ obmedzenia, preto by mali viesลฅ kย rovnakรฝm alebo podobnรฝm konลกtrukฤnรฝm rieลกeniam.

Geometrickรฉ รบpravy

Dฤบลพka premostenia na zรกpadnom predmostรญ bola na ฤพavej strane priesakovรฉho kanรกla skrรกtenรก (vย porovnanรญ sย referenฤnรฝm projektom), ฤรญm sa prediลกlo zbytoฤnej dฤบลพke konลกtrukcie navyลกe. Okrem toho sa vykonala รบprava nivelety premostenia, aby sa splnili prรญsne poลพadovanรฉ svetlรฉ vรฝลกky. Iลกlo oย nรกkladovo efektรญvne opatrenie, no prinieslo to aj environmentรกlne vรฝhody (sย ohฤพadom na vizuรกlny efekt aย pozitรญvny vplyv na vtรกctvo).

Stratรฉgia vรฝstavby

Zย dรดvodu ฤasovรฉho obmedzenia fรกzy vรฝstavby projektu sa predpokladalo, ลพe kaลพdรฝ most Dunajskรฉho sรบmostia bude postavenรฝ samostatnรฝm stavebnรฝm zariadenรญm aย realizovanรฝ nezรกvisle aย simultรกnne takรฝm spรดsobom, aby dokonฤenie jednรฉho mosta neohrozilo dokonฤenie ktorรฉhokoฤพvek inรฉho mosta.

Usporiadanie polรญ na predmostiach

Zmena dฤบลพky polรญ (alebo akรกkoฤพvek inรก geometrickรก zmena medzi susednรฝmi poฤพami) si vyลพaduje รบpravy pomocnรฝch zariadenรญ (debnenie, รบseky vรฝsuvnรฝch skruลพรญ atฤ.), ฤo predstavuje zastavenia aย oneskorenia vรฝstavby.

Sย cieฤพom optimalizรกcie produktivity vรฝstavby na predmostiach boli vลกetky polia zharmonizovanรฉ na rovnakรบ dฤบลพku polรญ aย geometriu.

Po preskรบmanรญ obmedzenรญ aย po niekoฤพkรฝch predbeลพnรฝch posรบdeniach konลกtrukcie sa vรฝchodnรฉ predmostie navrhlo ako jeden dilataฤnรฝ celok: 1 250-metrovรฝ most so 16 rovnakรฝmi rovnรฝmi poฤพami sย dฤบลพkou 70 m (dฤบลพka je predurฤenรก ลกikmรฝm Biskupickรฝm ramenom). Rovnakรฝm postupom sa navrhlo zรกpadnรฉ predmostie vย jednom dilataฤnom celku sย 10 rovnakรฝmi poฤพami sย dฤบลพkou 67,5โ€ฏm.

Pre obmedzenia na koncoch nie sรบ dฤบลพky boฤnรฝch polรญ kย typickรฝm dฤบลพkam mostnรฝch polรญ predmostรญ presne vย optimรกlnom pomere. Tรบto statickรบ โ€žnezrovnalosลฅโ€œ (tzn. prรญdavnรฉ predpรญnacie jednotky vย krajnรฝch poliach) jednoznaฤne kompenzujรบ vรฝhody harmonizรกcie typickรฝch polรญ.

Obr. 4 Leteckรฝ pohฤพad na vรฝstavbu Dunajskรฉho sรบmostia aprรญl 2020
Obr. 4 Leteckรฝ pohฤพad na vรฝstavbu Dunajskรฉho sรบmostia (aprรญl 2020) |

Usporiadanie polรญ na hlavnรฝch mostoch

Pri hlavnรฝch mostoch (most ponad veslรกrsku drรกhu aย most cez Dunaj) sa poลพadovanรฉ minimรกlne dฤบลพky hlavnรฝch polรญ stanovili na 170 aย 200 m. Na zรกklade analรฝzy vลกetkรฝch obmedzenรญ (vzdialenosลฅ medzi poฤพami aย spojenia sย predmostiami) moลพno poฤรญtaลฅ sย dvomi moลพnosลฅami:

  1. Dva mosty, priฤom kaลพdรฝ mรก tri polia (130 + 210 + 130) aย (130 + 170 + 130),
  2. Jeden most sย tromi hlavnรฝmi poฤพami + dvomi boฤnรฝmi poฤพami (120 + 3 ร— 220 + 120).

Prvรก moลพnosลฅ vyplynula zย kritรฉria โ€žminimรกlnej dฤบลพky poฤพaโ€œ (najefektรญvnejลกie rieลกenie zย hฤพadiska stavebnรฝch nรกkladov), zatiaฤพ ฤo druhรก moลพnosลฅ uprednostnila kritรฉrium โ€žharmonizรกcieโ€œ. Na zรกklade porovnania (vplyv na loลพiskรก, piliere aย zakladanie vย rieke, vรฝstavba รบsekov mostovky na pevnej skruลพi atฤ.) aย po niekoฤพkรฝch diskusiรกch sa prijala moลพnosลฅ ฤ. 1.

Konลกtrukฤnรฝ typ mostov

Vย prvom rade sa predpokladal rovnakรฝ konลกtrukฤnรฝ typ โ€“ dodatoฤne predpรคtรฉ betรณnovรฉ komorovรฉ jadro nosnej konลกtrukcie โ€“ pri vลกetkรฝch mostoch, ฤo sa aj neskรดr potvrdilo ako optimรกlne rieลกenie zย hฤพadiska stavebnรฝch nรกkladov aj ลพivotnosti:

  • pri oboch hlavnรฝch mostoch pri minimรกlnej poลพadovanej dฤบลพke poฤพa (200 m, resp. 170 m) aย predpokladanom pouลพitรญ technolรณgie letmej betonรกลพe je to plne akceptovateฤพnรฉ. Nebolo preto potrebnรฉ pouลพiลฅ typ zavesenรฉho mosta, ฤo by malo za nรกsledok menej konkurencieschopnรฉ rieลกenie (pri uvedenรฝch dฤบลพkach polรญ). Zรกroveลˆ sa vย rovinatej prรญrodnej krajine plnej vegetรกcie zdรก byลฅ vhodnejลกia forma trรกmovรฉho mosta.
  • poลพadovanรก dฤบลพka poฤพa pre predmostia (pribliลพne 70 m) dobre vyhovuje dodatoฤne predpรคtรฉmu komorovรฉmu jadru nosnej konลกtrukcie, ktorรฉ by sa vย zรกsade mohlo postaviลฅ metรณdou prefabrikovanej segmentovej vรฝstavby, postupnรฉho vysรบvania alebo vรฝsuvnej skruลพe. Prvรฉ dve metรณdy sa vylรบฤili, pretoลพe nie sรบ pri tomto usporiadanรญ optimรกlne โ€“ prefabrikovanรฉ segmenty by sa museli budovaลฅ konzolovo (70 m je na postupnรบ montรกลพ polรญ โ€žvpredโ€œ jedno po druhom priveฤพa) aย bolo by to pomalลกie ako pri inรฝch moลพnostiach. Takisto by vznikli logistickรฉ problรฉmy sย doฤasnรฝm uloลพenรญm aย sย dopravou segmentov na druhรฝ breh. Pokiaฤพ ide oย postupnรฉ vysรบvanie, ide oย znaฤnรบ dฤบลพku konลกtrukcie (najmรค na vรฝchodnom predmostรญ), ktorรก by sa musela vysรบvaลฅ iba zย jednej opory aย vย protispรกde. Preto sa vybrala metรณda vรฝsuvnej skruลพe. Vย sรบฤasnosti dostupnรฉ zariadenie na trhu takรบ dฤบลพku poฤพa (70 m) umoลพลˆuje aย nรกroฤnรก investรญcia je vykompenzovanรก mnohรฝmi opakovanรฝmi identickรฝmi poฤพami vย priamej nivelete. Kฤพรบฤovรฝm faktorom pri rozhodovanรญ boli aj miestne slovenskรฉ referencie na podobnรฉ mosty [4].

Konลกtrukฤnรฝ typ prieฤneho rezu

Analyzovali sa dve moลพnosti:

  • dve mostovky (dva paralelnรฉ aย oddelenรฉ komorovรฉ trรกmovรฉ mosty),
  • jedna mostovka (jeden most sย 35 m ลกirokรฝm prieฤnym rezom).

Prvรก moลพnosลฅ (dve mostovky) mรก pri kaลพdom moste, ktorรฝ sa mรก postaviลฅ vย jednej fรกze, ลกรญrku typickรฉho prieฤneho rezu 17,5 m. Nevรฝhodou je, ลพe si vyลพaduje dvojnรกsobnรฝ poฤet zariadenรญ (aย stavebnรฝch tรญmov atฤ.) aย hrozia potenciรกlne kolรญzie vย zrkadle pri realizรกcii druhej mostovky.

Druhรก moลพnosลฅ (jedna mostovka) si vyลพaduje postupnรบ vรฝstavbu. Vย prvej fรกze sa mรก postaviลฅ ฤasลฅ komorovรฉho jadra pomocou vรฝsuvnej skruลพe (vย predmostiach) alebo betonรกrskeho vozรญka (vย hlavnรฝch mostoch), vย druhej fรกze sa dobudujรบ pouลพitรญm betรณnovacรญch vozรญkov konzoly prieฤneho rezu.

Konzoly sรบ podopretรฉ na jadre komorovรฉho nosnรญka pomocou ลกikmรฝch vzpier, ktorรฉ sรบ รบฤinnejลกie ako prieฤne rebrรก (pri takom veฤพkom vyloลพenรญ konzol) alebo viackomorovรฝ prierez.

Toto usporiadanie prieฤneho rezu (jadro komorovรฉho nosnรญka so vzperami), ktorรฉ sa pรดvodne uplatnilo na niektorรฝch mostoch postavenรฝch vย Nemecku pred niekoฤพkรฝmi desaลฅroฤiami, sa stรกva trendom vo viacerรฝch nedรกvnych projektoch na celom svete aย mรกme aj niekoฤพko prรญkladov na Slovensku [4].

Typ predpรญnania

Vnรบtornรฉ predpรญnanie (sรบdrลพnรฉ) sa uprednostnilo pred externรฝm (nesรบdrลพnรฝm). Medzi fakty, ktorรฉ rozhodli, patrรญ vรคฤลกia excentricita, aย teda รบฤinnosลฅ sรบdrลพnรฝch jednotiek, to, ลพe sa externรฉ predpรญnanie vnรกลกa sย dlhลกรญm ฤasovรฝm odstupom, ลพe sรบ sรบdrลพnรฉ kรกble lacnejลกie aย ich ลพivotnosลฅ moลพno povaลพovaลฅ za zaruฤenejลกiu.

Na predmostiach sa kontinuita predpรญnacรญch kรกblov rieลกila ich presahom namiesto pouลพitia spojok โ€“ 50 % vย kaลพdom nรกliatku.

Loลพiskรก

Navrhnutรฉ sรบ sfรฉrickรฉ โ€“ kalotovรฉ loลพiskรก (Maurer), ktorรฉ majรบ vย porovnanรญ sย hrncovรฝmi loลพiskami pri rovnakej veฤพkosti (aลพ 210 MN, priemer 2,5 m) vyลกลกiu kapacitu. Majรบ tieลพ dlhลกiu prevรกdzkovรบ ลพivotnosลฅ, priฤom vลกetky piliere boli navrhnutรฉ tak, aby umoลพลˆovali vรฝmenu loลพรญsk.

Seizmicita

Vย zmysle platnรฝch noriem bolo potrebnรฉ vykonaลฅ na hlavnรฝch pilieroch oboch hlavnรฝch mostov (veฤพkรก sรบstredenรก hmotnosลฅ) aย na ลกtyroch vnรบtornรฝch podperรกch vรฝchodnรฉho predmostia (dฤบลพka 1 250 m) protiseizmickรฉ konลกtrukฤnรฉ opatrenia.

Kฤพรบฤovรฉ parametre rieลกenia hlavnรฝch mostov

Most ponad veslรกrsku drรกhu je trojpoฤพovรฝ spojitรฝ komorovรฝ trรกmovรฝ most (130 + 210 + 130 m). Konลกtrukฤnรก vรฝลกka mostovky sa pohybuje od 4,3 m (kraj polรญ aย stred vnรบtornรฉho poฤพa) aลพ do 13,0 m nad hlavnรฝmi piliermi.

Most cez Dunaj je trojpoฤพovรฝ spojitรฝ komorovรฝ trรกmovรฝ most (130 + 170 + 130โ€ฏm). Hrรบbka mostovky sa pohybuje od 4,3 m vย poli aลพ do 10,0 m nad hlavnรฝmi piliermi.

Technolรณgia aย postup vรฝstavby

Oba hlavnรฉ mosty sa budujรบ vย 1. fรกze (komorovรฉ jadro) technolรณgiou letmej betonรกลพe vahadlovรฝm spรดsobom zย hlavnรฝch pilierov. Poฤiatoฤnรก asymetria aย stabilita vahadla sa rieลกi doฤasnรฝm pilierom, ktorรฝ je spojenรฝ predpรญnacรญmi kรกblami so zhlavรญm pilรณt, aย doฤasnรฝm prieฤnikom vย komore nosnej konลกtrukcie (14T31 na moste ponad veslรกrsku drรกhu aย 10T31 na moste cez Dunaj).

Na takto vytvorenej dvojici pilierov sa zhotovil zรกrodok sย dฤบลพkou 20 m, ฤo umoลพลˆuje montรกลพ oboch betonรกrskych vozรญkov (2 ร— 20 m) sรบฤasne. Kaลพdรฝ betonรกrsky vozรญk vรกลพi 170 t aย mรก maximรกlnu kapacitu 430 t aย maximรกlnu dฤบลพku lamely 5 m.

Konzola vahadla mosta ponad veslรกrsku drรกhu pozostรกva zย 20 lamiel (6 ร— 3,9 m + 14 ร— 5 m) aย mosta cez Dunaj zo 16 lamiel (7 ร— 4,2 m + 9 ร— 5 m).

Po dokonฤenรญ 1. fรกzy vรฝstavby nosnej konลกtrukcie aย uzatvorenรญ vnรบtornรฉho mostnรฉho poฤพa sa aplikuje predpรคtie spojitosti (2. fรกza). Nรกsledne sa prostrednรญctvom betonรกrskeho vozรญka realizujรบ konzoly, ktorรฉ sรบ podopieranรฉ ลกikmรฝmi vzperami, aย predpรญnajรบ sa kรกble prieฤneho predpรคtia (3. fรกza).

Zรกklady hlavnรฝch pilierov

Hlavnรฉ piliere mosta cez veslรกrsku drรกhu sa zrealizovali pod ochranou ลกtetovnรญc na oboch brehoch veslรกrskeho kanรกla aย spoฤรญvajรบ na pilรณtovom zhlavรญ sย rozmermi 27,5โ€ฏร— 22,6 m (30 pilรณt sย priemerom 1,8 m) pod รบrovลˆou terรฉnu, aby tak spฤบลˆali poลพadovanรบ voฤพnรบ ลกรญrku (voฤพnรฝch 200 m medzi ลกachtami). Hlavnรฉ piliere mosta cez Dunaj sรบ umiestnenรฉ vย hlavnom toku rieky (sย hฤบbkou 6 m pri normรกlnej hladine).

Jeho ลกesลฅuholnรญkovรฉ pilรณtovรฉ zhlavie sย rozmermi 42,2 m ร— 17,2 m (26 pilรณt sย priemerom 1,80 m) sย hydrodynamickรฝm tvarom sa umiestnilo vrรกtane vonkajลกej obruby vo vรฝลกke vodnej hladiny tak, aby jeho kontรบry boli viditeฤพnรฉ vย rozmedzรญ vรฝลกok splavnej vodnej hladiny (poลพiadavka Dopravnรฉho รบradu pre vodnรบ cestu Dunaj).

Pilรณty, ktorรฉ sa pre optimalizรกciu celkovรฝch rozmerov hlavy pilรณty umiestnili striedavo, sรบ vรฝluฤne pod vodou aย siahajรบ po rieฤne koryto (aj pilรณty aj hlavy pilรณt sรบ zย betรณnu vhodnรฉho na tรบto รบroveลˆ obrusovania).

Tento nรกvrh zabezpeฤuje odolnosลฅ proti vplyvom plavidiel aย uฤพahฤuje vรฝstavbu vย rieke tรฝm, ลพe obmedzuje vรฝkopy vย ohrรกdzke pod vodou na realizรกciu hlavy pilรณty. Je to rieลกenie, ktorรฉ sa vyuลพรญva aj pri inรฝch veฤพkรฝch projektoch.

Vรฝstavba postupuje takto: Pomocou pontรณnov sa postavila ลกtetovnicovรก ohrรกdzka, ktorรก sa vyplnila zrnitรฝm materiรกlom. Zrealizovali sa pilรณty (zvrchu), neskรดr sa pod รบrovลˆou terรฉnu zrealizovala tryskovรก injektรกลพ sย cieฤพom hydroizolรกcie vnรบtra ohrรกdzky, ktorรฉ sa neskรดr vykopalo. Zrealizovalo sa zhlavie pilรณt aย nakoniec sa odstrรกnili ลกtetovnice.

Kฤพรบฤovรฉ parametre rieลกenia predmostรญ

Zรกpadnรฉ predmostie (780,5 m) je spojitรฝ komorovรฝ trรกmovรฝ most (53 + 10 ร— 67,5 + 52,5โ€ฏm) sย konลกtantnou vรฝลกkou mostovky 4,3โ€ฏm. Vรฝchodnรฉ predmostie (1 247,5 m) je spojitรฝ komorovรฝ trรกmovรฝ most (65 + 16 ร— 70 + 62,5 m) takisto sย konลกtantnou vรฝลกkou mostovky 4,3 m. Obidva mosty sรบ dodatoฤne predpรคtรฉ vย pozdฤบลพnom aj vย prieฤnom smere.

Uloลพenie mostovky na podperรกch

Zรกpadnรฝ viadukt mรก pozdฤบลพne zafixovanรฉ podpery vย troch stredovรฝch pilieroch. Poฤas vรฝstavby, aลพ kรฝm sa nedosiahnu stredovรฉ piliere, je mostovka doฤasne aย postupne zablokovanรก vย tom pilieri, na ktorom sa mostovka uลพ zrealizovala, aย to pred tรฝm, neลพ sa vรฝsuvnรก skruลพ vysunie na ฤalลกรญ pilier.

Vรฝchodnรฝ viadukt mรก pozdฤบลพne zafixovanรฉ podpery vย ลกtyroch stredovรฝch pilieroch aย aลพ kรฝm sa nedosiahnu stredovรฉ piliere, je mostovka doฤasne zablokovanรก vย prvom pilieri pri podpere. Na vลกetkรฝch podperรกch sรบ kalotovรฉ loลพiskรก.

Obr. 7 Betรณnovacรญ vozรญk konzol v nasadenรญ na vรฝchodnom predmostรญ nad Biskupickรฝm ramenom
Obr. 7 Betรณnovacรญ vozรญk konzol v nasadenรญ na vรฝchodnom predmostรญ nad Biskupickรฝm ramenom |

Technolรณgia aย postup vรฝstavby

Jadro komorovรฉho nosnรญka (so ลกรญrkou 14,3โ€ฏm) sa realizuje vย cykle โ€žmostnรฉ pole po mostnom poliโ€œ (70 m dฤบลพky vย cykle sย priemernรฝm trvanรญm dva tรฝลพdne) pomocou vรฝsuvnej skruลพe (MSS). Po dokonฤenรญ novรฉho mostnรฉho poฤพa sa predpรญnajรบ pozdฤบลพne lanรก vย prvej fรกze.

Vรฝsuvnรก skruลพ je vybavenรก ลกpeciรกlnym systรฉmom (od firmy BERD), mรก hornรฝ oblรบkovitรฝ vรฝstuลพnรฝ nosnรญk aย tzv. organickรฝ predpรญnacรญ systรฉm (OPS), ktorรฝ aktivuje predpรญnacie lanรก vย dolnom pรกse priehradovรฉho nosnรญka po dosiahnutรญ stanovenรฉho limitu zvislรฉho priehybu.

Vย druhej fรกze sa na celom premostenรญ budujรบ vย zรกberoch sย dฤบลพkou 20 m krajnรฉ konzoly prieฤneho rezu. Umiestnia sa prefabrikovanรฉ vzpery aย vybetรณnuje sa doska konzoly. Tรกto fรกza zahล•ลˆa predpรญnanie prieฤnych kรกblov hornej dosky. Potom sa predpรญna druhรก fรกza pozdฤบลพnych kรกblov, ktorรฉ pรดsobia uลพ na celรฝ prierez.

Medziฤพahlรฉ podpery aย zรกrodky

Nosnรก konลกtrukcia oboch predpolรญ spoฤรญva na medziฤพahlรฝch ฤlenenรฝch podperรกch, pozostรกvajรบcich zย dvoch stฤบpov, vย spodnej ฤasti stuลพenรฝch stenou (tรก mรก vรฝznam aj proti hromadeniu aย zakliesneniu naplavenรญn vย prรญpade zaplavenia รบzemia).

Optimalizovanรฝ nรกvrh je vรฝsledkom rozhodnutia pouลพiลฅ โ€žzรกrodokโ€œ mostovky na pilieri (sย tuhรฝm prieฤnikom), zhotovenรฝ vย predstihu pred โ€žprรญjazdomโ€œ vรฝsuvnej skruลพe. Hornรก vรฝsuvnรก skruลพ spรดsobuje zvyฤajne pri podopieranรญ na pilieroch komplikรกcie.

Pouลพรญvajรบ sa vรคฤลกinou kovovรฉ rรกmy zafixovanรฉ do upravenรฝch hlรกv pilierov, priฤom urฤitรฉ ฤasti musia prechรกdzaลฅ vynechanรฝmi otvormi vย mostovke, ktorรฉ sa dodatoฤne musia vyplniลฅ. Zรกrodok prinรกลกa dรดleลพitรฉ vรฝhody.

Realizuje sa pred prรญjazdom vรฝsuvnej skruลพe, teda mimo kritickej cesty vรฝstavby, aย eliminuje potrebu obฤas nรกroฤnรฝch รบprav hlรกv pilierov. Zรกrodok (uloลพenรฝ na definitรญvnych loลพiskรกch) musรญ byลฅ pri vysรบvanรญ nosnรญkov skruลพe aย pri betonรกลพi mostnรฉho poฤพa tuho spojenรฝ sย piliermi.

Na tento รบฤel navrhnutรฉ oceฤพovรฉ profily sรบ vyuลพitรฉ aj na podopretie debnenia pri betonรกลพi samotnรฉho zรกrodku. Prieฤnik aย rozmery priechodnรฉho otvoru vย ลˆom museli zohฤพadniลฅ ลกpecifickรฉ namรกhanie od lisov pri budรบcej vรฝmene loลพรญsk aย umoลพniลฅ prechod vnรบtornรฉho posuvnรฉho debnenia hornej dosky aย stien.

Zรกvery

PPP projekt D4R7 je projekt komplexnรฝ aย nรกroฤnรฝ. Vzhฤพadom na โ€žotvorenรฝ tenderโ€œ, zย ktorรฉho vyplynuli zmeny takmer vลกetkรฝch stavebnรฝch objektov, sa vyskytla ลกpecifickรก situรกcia, pri ktorej projektovรฉ ฤinnosti vย rรดznych fรกzach projektovej dokumentรกcie (dokumentรกcia na posรบdenie zmien vย rรกmci procesu EIA/zmena navrhovanej ฤinnosti, spracovanie dokumentรกcie pre potreby zmeny existujรบcich stavebnรฝch povolenรญ/DZSD, dokumentรกcia pre realizรกciu stavby aย vรฝrobno-technickรก dokumentรกcia/DRS, VTD) prebiehali sรบฤasne sย vรฝstavbou.

Technickรฉ rieลกenia aย ich podrobnosti dรดkladne zanalyzovali poฤetnรฉ skupiny odbornรญkov. Pri navrhovanรญ rieลกenรญ, ktorรฉ doteraz eลกte na Slovensku neboli pouลพitรฉ, spolupracovalo mnoลพstvo inลพinierov pod vedenรญm technickej kancelรกrie spoloฤnosti D4R7 Construction aย tรญmu projektantov zo spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT.

ล piฤkovรญ odbornรญci zo slovenskรฝch univerzรญt aย zย vรฝskumnรฝch inลกtitรบtov (aj zo zahraniฤia) boli prizรฝvanรญ na posudzovanie tรฝchto nรกvrhov.

Navyลกe, materskรฉ spoloฤnosti ฤlenov zhotoviteฤพskรฉho konzorcia zapojili svojich odbornรญkov, ktorรญ buฤ nezรกvisle alebo spolu so slovenskรฝmi odbornรญkmi potvrdili nรกvrh aย efektรญvnosลฅ predloลพenรฝch rieลกenรญ. Vรฝnimoฤnou stavbou je najmรค opisovanรฉ Dunajskรฉ sรบmostie so svojou dฤบลพkou 3 km.

Text: Luis Martรญn-Tereso, Wojciech Wlodzimirski, Juraj Kopฤรกk, Ramรณn Merino, Angel Carriazo, Adrian Chalupec, ฤฝudovรญt Naฤ
Foto: D4R7
Luis Martรญn-Tereso pรดsobรญ vo Ferrovial-Agromรกn. Wojciech Wlodzimirski aย ฤฝudovรญt Naฤ pรดsobia vย spoloฤnosti D4R7. Juraj Kopฤรกk aย Adrian Chalupec pรดsobia vย spoloฤnosti Dopravoprojekt. Ramรณn Merino aย Angel Carriazo pรดsobia vย Torroja Ing.

Literatรบra

  1. MANTEROLA, J. Construction and Design Features of the Bridge over the Danube River. Bulgaria. 37th IABSE Symposium Madrid, 2014.
  2. PACHECO, P. High Productivity in Bridge Construction โ€“ the OPS Effect. Multi-Span Large Bridges. Pacheco & Magalhaes (Eds.)
  3. PACHECO, P. et al. Overcoming the Challenges of Multi-span Viaducts Construction. VIII Congress. ACHE. Aย Coruรฑa, June 2017.
  4. STRรSKร, J. Viaducts with Progressively Erected Decks Multi-Span Large Bridges. Pacheco & Magalhaes (Eds.)
  5. REVOLTร“S, J. et al. Trapagaran Viaduct. Hormigรณn y Acero. Nยบ 274.
  6. MILLANES, F. Detailed Design of the Approach Viaducts of the New Pumarejo Bridge in Barranquilla, Colombia. VIII Congress. ACHE. Aย Coruรฑa, June 2017.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 2/2020.

Najฤรญtanejลกie