Vybudovali novรฝ most medzi mestami Komรกrom a Komรกrno
Novรฝ cestnรฝ most cez Dunaj je jednou zo stavieb projektu Prepojenie elementov zรกkladnej siete v odvetvรญ dopravy: Koridor Rรฝn โ Dunaj, Komรกrom โ Komรกrno cezhraniฤnรฝ most (Projekt vnรบtrozemskรฝch vodnรฝch ciest). Projekt je spolufinancovanรฝ Eurรณpskou รบniou z Nรกstroja na prepรกjanie Eurรณpy (CEF) vo vรฝลกke 85 %.
Jeho cieฤพom je podporiลฅ rozvoj a modernizรกciu koridoru Rรฝn โ Dunaj prostrednรญctvom prepojenia maฤarskรฉho prรญstavu Komรกrom a slovenskรฉho prรญstavu Komรกrno. Mostom bude prechรกdzaลฅ รบsek cestnej komunikรกcie spรกjajรบci hlavnรบ cestu ฤ. 1 na maฤarskej strane so ลกtรกtnou cestou I/63 na slovenskej strane.
Prijรญmateฤพmi grantu sรบ Ministerstvo inovรกciรญ a technolรณgiรญ Maฤarska (ako koordinรกtor projektu) a Ministerstvo dopravy a vรฝstavby Slovenskej republiky. Budovanรฝ most mรก dฤบลพku 601,6 m a je nesymetricky zavesenรฝ na jednom prieฤne naklonenom oceฤพovom pylรณne.
Most mรก pรคลฅ polรญ, nosnรก konลกtrukcia je oceฤพovรก. Hlavnรฉ mostnรฉ pole mรก rozpรคtie 252 m. Vรฝลกka pylรณnu nad vozovkou je 94,5 m (celkovรก vรฝลกka pylรณnu je viac ako 118 m). Vozovka na moste patrรญ do kategรณrie C 11,5/80 s chodnรญkom pre chodcov so ลกรญrkou 1,8 m a cyklistickรฝm chodnรญkom so ลกรญrkou 2,5 m.
Aktรญvna a pasรญvna premรกvka
Spodnรก stavba je ลพelezobetรณnovรก, ลกtyri piliere a jedna krajnรก opora sรบ zaloลพenรฉ na vลtanรฝch ลพelezobetรณnovรฝch pilรณtach. Most bude vybavenรฝ prvkami pasรญvnej a aktรญvnej bezpeฤnosti cestnej premรกvky a vodnej dopravy vrรกtane prรญsluลกnรฝch signalizรกciรญ, ako aj monitorovacieho systรฉmu napojenรฉho na 24-hodinovรฝ dispeฤing sprรกvcu mosta.
Po dokonฤenรญ bude most najvyลกลกรญm mostom nielen na Slovensku, ale aj v Maฤarsku. V sรบฤasnosti zabezpeฤuje cestnรฉ dopravnรฉ prepojenie medzi hraniฤnรฝmi mestami Komรกrno a Komรกrom viac ako 125 rokov starรฝ Alลพbetin most (postavenรฝ v roku 1892) s obmedzenou รบnosnosลฅou (20 t).
Projekt pozostรกva z troch ฤastรญ (na kaลพdรบ z nich sรบ vydanรฉ celkovo tri samostatnรฉ stavebnรฉ povolenia):
- prรญstupovรก komunikรกcia na maฤarskej strane (15 % spolufinancuje maฤarskรก strana),
- most (podiel 15 % je na polovicu spolufinancovanรฝ slovenskou a maฤarskou stranou),
- prรญstupovรก komunikรกcia na slovenskej strane (15 % spolufinancuje slovenskรก strana).
Zรกkladnรฉ a technickรฉ รบdaje stavby
Na moste bude prechรกdzaลฅ รบsek cestnej komunikรกcie spรกjajรบci hlavnรบ cestu ฤ. 1 na maฤarskej strane so ลกtรกtnou cestou I/63 na slovenskej strane. Dฤบลพky jednotlivรฝch รบsekov projektovanej cesty sรบ:
โ od hlavnej cesty ฤ. 1 po most cez Dunaj: 1158 m,
โ na most cez Dunaj: 602 m,
โ od mosta cez Dunaj po ลกtรกtnu cestu I/63: 646 m.
Projektovanรฝ most je umiestnenรฝ (proti prรบdu) vo vzdialenosti 170 m od ลพelezniฤnรฉho mosta a 2,8 km od Alลพbetinho mosta. Most sa nachรกdza v rkm 1 770,57 Dunaja. Je pรดdorysne situovanรฝ v priamke. Niveleta komunikรกcie leลพรญ v konkรกvnom zakruลพovacom oblรบku s R = 15 000 m.
Pripรกjajรบce รบseky zo strany Maฤarska sรบ v sklone 1,5 % a zo strany Slovenska v sklone 3,0 %. Vrchol nivelety je v blรญzkosti stredu plavebnej drรกhy. Most mรก obmedzenรบ voฤพnรบ vรฝลกku (vรฝลกka priechodnรฉho prierezu komunikรกcie je 4,8 m).ย Prieฤny sklon vozovky je 2,5 %. Na strane Maฤarska sa cesta k mostu pripรกja pribliลพne v 2-metrovom zรกreze, na strane Slovenska je to pribliลพne v 10-metrovom nรกsype.
Mostom s celkovou ลกรญrkou 20,4 m bude prechรกdzaลฅ komunikรกcia s dvomi jazdnรฝmi pruhmi. Priechodnรก ลกรญrka vozovky medzi zvodidlami je 11,5 m (2 ร 3,75 m jazdnรฉ pruhy + 2 ร 2,2 m bezpeฤnostnรฉ pruhy), ide o triedu C 11,5/80.
Na protiprรบdnej strane mosta je umiestnenรฝ chodnรญk pre chodcov s dvomi pruhmi so ลกรญrkou 1,8 m, na poprรบdnej strane mosta vedie cyklistickรฝ chodnรญk s dvomi jazdnรฝmi pruhmi s celkovou ลกรญrkou 2,5 m.ย Hlavnรฝ nosnรฝ trรกm mosta tvoria dva oceฤพovรฉ nosnรญky s otvorenรฝm prierezom s oceฤพovou ortotropnou doskou.
Pouลพitie ocele
Vรฝลกka hlavnรฝch nosnรญkov je 2,5 m (ลกtรญhlosลฅ L/100). Osovรก vzdialenosลฅ hlavnรฝch nosnรญkov v รบrovni plechu mostovky je 14,90 m. Ortotropnรก mostovka je vystuลพenรก uzavretรฝmi, 30 cm vysokรฝmi a ลกirokรฝmi vรฝstuhami s lichobeลพnรญkovรฝm tvarom. Pod chodnรญkmi sรบ vรฝstuhy vysokรฉ len 20 cm.
Na moste budรบ pouลพitรฉ oceฤพovรฉ plechy aลพ do hrรบbky 80 mm! Pevnรฉ loลพiskรก mosta sรบ v mieste pylรณnu, t. j. na pilieri ฤ. 3. Zรกchytnรฉ systรฉmy (zvodidlรก, zรกbradlia) sรบ navrhnutรฉ na รบroveล zadrลพania H3. Vรฝลกka zรกbradlia pozdฤบลพ chodnรญkov pre peลกรญch je 1,2 m, pozdฤบลพ cyklistickรฉho chodnรญka je to 1,4 m.
Oceฤพovรฝ most (stavebnรก vรฝลกka 2,869 m) s vรฝลกkou 23,6 m bude pozostรกvaลฅ z piatich polรญ (rozpรคtia 66 + 252 + 120 + 96 + 66 m), z ktorรฝch tri sรบ nad korytom a dve sa nachรกdzajรบ v inundaฤnom รบzemรญ na slovenskej strane.
ฤalลกie รบdaje o stavbe
Hlavnรฉ strednรฉ polia premosลฅuje zavesenรก nosnรก konลกtrukcia s jednรฝm pylรณnom, na ktorรบ sรบ z obidvoch koncov pripojenรฉ spojitรฉ nosnรญky pri obidvoch brehoch. Rozpรคtie hlavnรฉho poฤพa s plavebnรฝm otvorom mรก รบctyhodnรฝch 252 m. Plavebnรฝ gabarit je 190,92 ร 10,00 m.
รnosnosลฅ mosta bude 80 t. Usporiadanie pylรณnu je asymetrickรฉ. Ide o oceฤพovรฝ pylรณn stojaci na nรกvodnej strane s naklonenรญm nad most v prieฤnom smere, zakotvenรฝ do konลกtrukcie spodnej stavby. Celkovรก vรฝลกka pylรณnu je viac ako 118 m.
Pylรณn je zvnรบtra v tlaฤenej oblasti v ฤasti nad maximรกlnou vodnou hladinou vybetรณnovanรฝ (betรณn C 50/60) aลพ do vรฝลกky pribliลพne 70 m v zรกujme prenesenia excentrickej tlakovej sily a ฤo najmenลกej deformรกcie.ย Horizontรกlnu deformรกciu pylรณnu moลพno regulovaลฅ pomocou รดsmich predpรญnacรญch kรกblov s 19 multistrandmi, umiestnenรฝmi vnรบtri pylรณnu v ลฅahanej oblasti. Pylรณnom vedรบ schody k hornรฝm zakotveniam zรกvesov a k leteckej signalizรกcii.
V blรญzkosti schodov je aj montรกลพna ลกachta s rozmermi 1,1 ร 1,6 m. Zรกvesy budรบ umiestnenรฉ v dvoch rovinรกch, ide o vejรกrovรบ sรบstavu. Na kaลพdej strane od pylรณnu bude 16 zรกvesov. Zรกvesy budรบ vyrobenรฉ z paralelnรฝch multistrandov, ich poฤet v kรกbloch sa menรญ od 43 do 85 ks.
Hฤบbkovรฉ zakladanie sa realizuje na opore ฤ. 1 a pilieroch ฤ. 2 aลพ 5 pomocou ลฝB pilรณt s priemermi 1,0 a 1,5 m a dฤบลพkami od 12,0 do 17,5 m. Opora ฤ. 6 je zaloลพenรก ploลกne.ย Dilatรกcie/mostnรฉ zรกvery budรบ lamelovรฉ s dilataฤnรฝm pohybom:
- na opore ฤ. 1 +/- 320 mm,
- na opore ฤ. 6 +/- 280 mm,
- na napojenรญ lรกvok pre cyklistov a chodcov +/- 200 mm.
Loลพiskรก sรบ kalotovรฉ, na pilieri ฤ. 3 (pylรณn) v pozdฤบลพnom smere pevnรฉ. Na ostatnรฝch pilieroch budรบ vลกesmernรฉ, resp. jednosmernรฉ, โ na opore ฤ. 1 s pohybom aลพ +/- 320 mm a na opore ฤ. 6 s pohybom +/- 280 mm.
Farebnosลฅ mosta
ฤo sa tรฝka farebnรฉho rieลกenia mosta, pylรณn, nosnรฝ trรกm a stฤบpy VO budรบ sivรฉ (RAL 7035), zรกbradlia, pรกs medzi vรฝstuhami pylรณnu a kotvenia zรกvesov modrรฉ (RAL 5005). Protikorรณzna ochrana mosta vypracovanรก zhotoviteฤพom je navrhnutรก na stupeล korozรญvnej agresivity C5-I, tzn. veฤพmi vysokรก (priemyselnรก). Jej trvanlivosลฅ โHโ je vysokรก, viac ako 15 rokov.
Betรณny krajnรฝch opรดr a hornรฉ ฤasti pilierov v Dunaji budรบ opatrenรฉ nรกtermi proti soliam vo farebnosti betรณnu urฤenej projektantom. Na ฤistenie mosta bude predpripravenรฝ rozvod pre vysokotlakovรบ vodu.
Vzhฤพadom na vysokรฉ dopravnรฉ nรกroky bude plech mostovky opatrenรฝ izolรกciou na bรกze pruลพnej umelej hmoty. Asfaltovรฝ kryt pozostรกva na zรกklade maฤarskรฝch predpisov z troch vrstiev s navrhnutou celkovou hrรบbkou 13 cm.
Hrรบbka spodnej ochrannej a hornej obrusnej vrstvy je konลกtantnรก, vyrovnanie prรญpadnรฝch nerovnostรญ v rovine plechu mostovky sa mรดลพe realizovaลฅ zmenou hrรบbky strednej spojovacej vrstvy. Pozdฤบลพ obrubnรญkov sa vybuduje vozovka liatym modifikovanรฝm asfaltom.
Prvky pasรญvnej a aktรญvnej bezpeฤnosti na moste
Vozovka mosta bude vybavenรก vertikรกlne trojรบrovลovรฝm zvodidlovรฝm zรกchytnรฝm systรฉmom s celkovou vรฝลกkou 1,5 m a s รบrovลou zadrลพania H3. Odvodnenie vozovky mosta, ako aj priฤพahlรฝch chodnรญkov pre chodcov a cyklistov bude zabezpeฤenรฉ systรฉmom atypickรฝch odvodลovaฤov.
Voda bude cez zbernรฉ potrubia odvedenรก mimo priestoru mosta. Zbernรฉ potrubia sa pripoja na systรฉmy odvodnenia prรญstupovรฝch komunikรกciรญ. Na moste a priฤพahlรฝch prรญstupovรฝch komunikรกciรกch je navrhnutรฉ verejnรฉ osvetlenie.
Na moste budรบ osvetฤพovacie stoลพiare s vรฝลกkou 8,6 m v pรกrovom usporiadanรญ po 24 m. Pรดjde o stoลพiare atypickรฉho tvaru vybavenรฉ รบspornรฝmi svietidlami LED (75 W) s dlhou ลพivotnosลฅou, ktorรฉ budรบ osvetฤพovaลฅ aj priฤพahlรฉ chodnรญky pre chodcov a cyklistov.
Budovanรฝ most kriลพuje medzinรกrodnรบ dunajskรบ vodnรบ cestu. Vzhฤพadom na tรบto skutoฤnosลฅ ho treba vybaviลฅ takรฝm dopravnรฝm znaฤenรญm pre รบฤastnรญkov plavby, ktorรฉ bude zodpovedaลฅ odporuฤeniam Dunajskej komisie a bude v sรบlade s platnรฝmi predpismi Slovenskej republiky a Maฤarska.
24-hodinovรฝ dispeฤing
Most bude vybavenรฝ radarovou, svetelnou a dennou signalizรกciou, pylรณn mosta aj leteckou signalizรกciou. Na moste bude vybudovanรฝ monitorovacรญ systรฉm pozostรกvajรบci z meteorologickej stanice, merania sily v kรกbloch, monitoringu teploty konลกtrukcie, monitoringu pohybov loลพรญsk a monitoringu vibrรกciรญ (senzory zrรฝchlenia).
Systรฉm bude napojenรฝ na 24-hodinovรฝ dispeฤing sprรกvcu mosta. Sรบฤasลฅou meteorologickรฉho monitoringu bude integrovanรก stanica na meranie rรฝchlosti vetra, teploty a zrรกลพok, ako aj meraฤ nรกmrazy umiestnenรฝ v hornรฝch vrstvรกch vozovky.
Systรฉm bude obsahovaลฅ aj webovรฝ kamerovรฝ systรฉm, ktorรฝ bude slรบลพiลฅ predovลกetkรฝm na monitorovanie prรญpadnรฝch vรฝkyvov ลกikmรฝch kรกblov.ย Kรกble bude treba monitorovaลฅ na zรกklade รบdajov meteorologickej stanice tรฝkajรบcej sa merania rรฝchlosti vetra โ v prรญpade rรฝchlosti vetra vyลกลกej ako 40 km/h bude nutnรฉ sledovaลฅ obraz webovej kamery. Systรฉm webovej kamery bude schopnรฝ nahrรกvaลฅ videosnรญmky.
Realizรกcia diela
Realizaฤne ide o projekt, v ktorom sรบ zapojenรฉ spoloฤnosti z mnohรฝch krajรญn Eurรณpy aj รzie.
Stavenisko mosta bolo odovzdanรฉ 14. 8. 2017. Piliere v Dunaji (ฤ. 2 a ฤ. 3) sa budujรบ na รบzkych ostrovoch vytvorenรฝch z dvojstennรฝch ลกtetovnicovรฝch obohrรกdzok.
Prรญstup k tรฝmto pilierom je z pontรณnov a ฤlnov, z nich prebieha aj realizรกcia. ล tetovnice boli baranenรฉ vysokovรฝkonnรฝmi vibraฤnรฝmi a vรฝbuลกnรฝmi baranidlami dovezenรฝmi aj z Anglicka.ย Vzhฤพadom na obmedzenรบ nosnosลฅ blรญzkeho Alลพbetinho mosta a veฤพmi vzdialenรฉ najbliลพลกie priechody cez Dunaj sa betรณnovรก zmes na ฤasลฅ stavby prรญstupnej zo Slovenska dovรกลพa z betonรกrky v Novรฝch Zรกmkoch (ONYX, s. r. o.).
Na ฤasลฅ stavby prรญstupnej z Maฤarska sa betรณnovรก zmes dovรกลพa z maฤarskรฉho mesta Tata (FRISSBETON Kft.). Izolรกcia mosta je z materiรกlu SIKA. Liaty asfalt na ochranu izolรกcie realizuje spoloฤnosลฅ SWIETELSKY Kft. z Maฤarska.
Loลพiskรก a mostnรฉ zรกvery dodรกva spoloฤnosลฅ FREYSSINET PRODUCTC CO. z vรฝrobnรฉho zรกvodu pri Milรกne v Taliansku a kotviaci systรฉm sa dodรกva z vรฝrobnรฉho zรกvodu pri Nice vo Francรบzsku. Panon Freyssinet Kft. realizuje zรกvesnรฉ kรกble a napรญnanie lรกn vyrobenรฝch spoloฤnosลฅou Bekaert, Hlohovec, a. s., Slovensko.
ลฝulovรฝ obkladovรฝ kameล ฤiel pilierov v Dunaji sa dodรกva z ฤรญny. Vรฝroba oceฤพovej konลกtrukcie prebieha vo vลกetkรฝch krajinรกch V4. Pylรณn sa vyrรกba v ฤeskom meste Slanรฝ za Prahou (MCE Slanรฝ, s. r. o.). Tu je pylรณn opatrenรฝ aj vลกetkรฝmi nรกtermi.
Oceฤพovรฉ prstence pylรณnu (mimo dosahu lodnรฉho ลพeriava) s vรฝลกkou pribliลพne 3 m (34 ks okrem tรฝch, ktorรฉ boli zabudovanรฉ v pilieri) sa montujรบ veลพovรฝm ลพeriavom s nosnosลฅou 50 t a vรฝลกkou 126 m. Jednotlivรฉ dielce nosnej konลกtrukcie sa vyrรกbajรบ v poฤพskom meste Bedzin za Katovicami (BANIMEX, Sp. z o. o.) a na Slovensku v Komรกrne v bรฝvalรฝch Slovenskรฝch lodeniciach (SAM, a. s.).
Postup pri montรกลพi
Jednotlivรฉ dielce sa dopravujรบ do Budapeลกti, kde sa zvรกrajรบ do segmentov na celรบ ลกรญrku mosta a na dฤบลพku pribliลพne 18 m (segmenty v oblasti pilierov majรบ vzhฤพadom na vรคฤลกiu hmotnosลฅ dฤบลพku asi len 12 m). Vo vรฝrobni v Budapeลกti sa vลกetkรฝch 36 segmentov opatruje aj vลกetkรฝmi protikorรณznymi nรกtermi.
Hotovรฉ segmenty sa dopravujรบ na stavenisko loฤou proti prรบdu Dunaja (aj popod vลกetky mosty v Budapeลกti) a postupne sa s pomocou 200-tonovรฉho lodnรฉho ลพeriava Clark Adam v blรญzkosti piliera ฤ. 3 (pylรณn) pripรกjajรบ k nosnej konลกtrukcii.
Beลพnรฝ meter oceฤพovej nosnej konลกtrukcie mรก v priemere hmotnosลฅ asi 8 t (segmenty v oblasti pilierov majรบ hmotnosลฅ aลพ do 12 t/bm). Postupne sa na pripravenej doฤasnej podpornej skruลพi spรคtne zasunuli segmenty od piliera ฤ. 3 (spolu 15 segmentov) po vรฝsuvnรฝch drรกhach aลพ ku krajnej opore ฤ. 6 na slovenskej strane, a to metรณdou tlaฤnรฝch lisov po klznรฝch plochรกch.
Krรกtke pole na maฤarskej strane (5 segmentov) sa vybudovalo na podpernej skruลพi postupnรฝm zasรบvanรญm a zvรกranรญm segmentov smerom od piliera ฤ. 2 k opore ฤ. 1 metรณdou zasรบvania po koฤพajovรฝch drรกhach ลฅahanรญm elektrickรฝm navijakom.
Nรกsledne sa hlavnรฉ mostnรฉ pole (16 segmentov) letmo montuje, doฤasne uchytรกva vysokopevnostnรฝmi tyฤami a postupne pripรญna na zรกvesy pylรณnu.
Sรบbeลพne s budovanรญm hlavnรฉho mostnรฉho objektu prebieha aj budovanie prรญstupovรฝch komunikรกciรญ k mostu โ ฤi uลพ zo strany Slovenska (zhotoviteฤพ VรHOSTAV-SK, a. s.), alebo z Maฤarska (zhotoviteฤพ STRABAG โ rakรบsky aj so svojou maฤarskou zloลพkou).
Zรกver
Po vรฝstavbe bude most s รบctyhodnou vรฝลกkou pylรณnu presahujรบcou 118 m druhou najvyลกลกou stavbou v okruhu 50 km (po komรกrลanskom komรญne) a najvyลกลกรญm mostom na Slovensku aj v Maฤarsku. Mostom bude prechรกdzaลฅ aj medzinรกrodnรก cyklotrasa EuroVelo, konkrรฉtne jej trasa ฤ. 6, Nantes (FR) โ Konstanca (RO), na slovenskom รบzemรญ Bratislava โ Komรกrno โ ล tรบrovo.
Vzhฤพadom na charakter celej konลกtrukcie mosta vrรกtane moลพnosti jeho slรกvnostnรฉho osvetlenia predpokladรกme, ลพe okrem plnenia svojho hlavnรฉho รบฤelu sa most stane aj dominantou oboch miest a bude mu patriลฅ ฤestnรฉ miesto medzi ostatnรฝmi mostmi vybudovanรฝmi cez eurรณpsky veฤพtok Dunaj.
NOVร MOST MEDZI KOMรROM A KOMรRNOM
Projektant na รบzemรญ Slovenskej republiky: DOPRAVOPROJEKT, a. s.
Projektant na รบzemรญ Maฤarska: Pont-TERV Zrt.
Zhotoviteฤพ mosta: konzorcium H-Mย DUNA-HรD KONZORCIUM s dvomi ฤlenmi (Hรญdรฉpรญtล Zrt., Mรฉszรกros รฉs Mรฉszรกros Kft.) a s tromi nominovanรฝmi subdodรกvateฤพmi (HรDรT Kft., HSP Kft., DUNA ASZFALT Kft.)
Externรฝ stavebnรฝ dozor: pรคลฅฤlennรฉ medzinรกrodnรฉ konzorcium Komรกromi Hรญd Mรฉrnรถk Konzorcium (Fลber Zrt., Via-Pontis Kft., Utiber Kft., Oviber Kft., ESP Consult, s. r. o.)
Zaฤatie projektu: 2014
Ukonฤenie projektu: 2020
Celkovรฉ nรกklady projektu/max. prรญspevok z Eร: 117 726 283 โฌ/100 067 340,55 โฌ
Implementaฤnรฉ subjekty prรญjemcov: Nemzeti Infrastruktรบra Fejlesztล, Zrt., Slovenskรก sprรกva ciest
FOFOT: Slovenskรก sprรกva ciest
Peter Pลกenek pรดsobรญ v Slovenskej sprรกve ciest a je hlavnรฝ inลพinier stavby.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2019.