image 83428 25 v1
Galรฉria(7)

Prรญprava a realizรกcia mostov technolรณgiou letmej betonรกลพe na stavbe D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ

Partneri sekcie:

Dominantnรฝmi objektmi stavby D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ sรบ mosty stavanรฉ technolรณgiou letmej betonรกลพe zvรฝraznenรฉ veฤพkรฝmi rozpรคtiami polรญ a vysokรฝmi piliermi. Vzhฤพadom na osadenie trasy diaฤพnice, ktorรก vedie ponad hlbokรฉ a รบzke รบdolia, tvarujรบ mosty zรกroveลˆ panorรกmu hornatรฉho regiรณnu. Ich vรฝnimoฤnosลฅ zdรดrazลˆuje aj vรฝลกka pilierov, ktorรก je v jednom prรญpade aลพ 76 m (obr. 1).

Obr 1 foto J Mravec
obr 2
Obr 3 foto J Mravec
Obr 4 foto J Mravec
Obr 5
Obr 6 ilustracka foto J Mravec

Obr. 1 Pilier ฤ. 5 na SO 244, ktorý je najvyšším pilierom postaveným na Slovensku.

Obr. 1 Pilier ฤ. 5 na SO 244, ktorรฝ je najvyลกลกรญm pilierom postavenรฝm na Slovensku.

Samotnรฝ รบsek diaฤพnice D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ, ktorรฉho dฤบลพka je 12,28237 km, je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D3 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ ลกtรกtna hranica SR/PR. Zaฤรญna sa v obci Svrฤinovec, kde kriลพuje ลพelezniฤnรบ traลฅ, pokraฤuje mimoรบrovลˆovou kriลพovatkou, ktorou sa napรกja na cestu I/11, a nรกsledne vchรกdza do tunela. ฤŽalej vedie striedavo mostnรฝmi objektmi, zรกrezmi a nรกsypmi cez obce ฤŒierne a Skalitรฉ. Tam vchรกdza do ฤalลกieho tunela a nรกsledne sa napรกja na uลพ vybudovanรฝ รบsek Skalitรฉ โ€“ hranica SR/PR.

Podฤพa dokumentรกcie DรšR, ktorรก bola spracovanรก v roku 2002, sa predpokladala vรฝstavba v plnom profile. V nรกsledne spracovanom stavebnom zรกmere sa uลพ vลกak predpokladala vรฝstavba len v poloviฤnom profile, ฤo sa ale poฤas spracovania DSP zmenilo a rozpracovanรก dokumentรกcia sa dopracovala opรคลฅ na plnรฝ profil.  V rรกmci sรบลฅaลพe  na vรฝstavbu diaฤพniฤnรฉho รบseku v roku 2012 padlo nakoniec rozhodnutie, ลพe stavba sa bude realizovaลฅ v poloviฤnom profile (pravรก strana). Po vybranรญ dodรกvateฤพa sa v oktรณbri 2013 zaฤala spracovรกvaลฅ novรก dokumentรกcia DSPZ, ktorรก rieลกila poลพiadavku objednรกvateฤพa na realizรกciu poloviฤnรฉho profilu. Vลกetky tri objekty realizovanรฉ technolรณgiou letmej betonรกลพe boli preto navrhnutรฉ len v poloviฤnom profile.

Najvรฝznamnejลกรญm je urฤite objekt 244, ktorรฝ sa mรดลพe momentรกlne pรฝลกiลฅ prรญvlastkom najvyลกลกรญ most na Slovenku. Premosลฅuje รบdolie Gorilovho potoka s celkovou dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie 593,397 m, priฤom v mieste potoka je nosnรก konลกtrukcia vo vรฝลกke aลพ 86 m. Prvรฉ a poslednรฉ dve polia sa realizovali na skruลพi, stred mosta sa realizoval prรกve technolรณgiou letmej betonรกลพe, ktorรก bola nasadenรก na piatich zรกrodkoch (obr.โ€ฏ2). Samotnรฝ most dostal nรกzov โ€žValyโ€œ, rovnako ako kopec, cez ktorรฝ prechรกdza. Toto pomenovanie je prรญznaฤnรฉ, keฤลพe most je v bezprostrednej blรญzkosti zaniknutรฉho pohraniฤnรฉho opevnenia spred 18.โ€ฏstoroฤia, ktorรฉ sa rozprestieralo na celom vrchole kopca a na jeho juลพnom svahu a tvorili ho malรฉ pevnosti spojenรฉ valom a priekopou.

Obr. 2 Pozdฤบลพny rez mostom 244

Obr. 2 Pozdฤบลพny rez mostom 244

Spodnรก stavba

Spodnรบ stavbu tvorรญ osem medziฤพahlรฝch pilierov a dve krajnรฉ opory. S ohฤพadom na nรกroฤnosลฅ podmienok, v ktorรฝch sa malo zakladaลฅ, a najmรค po skรบsenostiach z vรฝstavby uลพ zrealizovanรฉho predchรกdzajรบceho รบseku, sa do ponuky navrhla kombinรกcia hฤบbkovรฉho aj ploลกnรฉho zakladania. Pred zahรกjenรญm projekฤnรฝch prรกc sa potom urobili eลกte dodatoฤnรฉ prieskumnรฉ vrty, ktorรฉ mali overiลฅ najmรค moลพnosลฅ vล•tania v danom podloลพรญ. Pri dvoch pilieroch sa navrhlo a nakoniec aj zrealizovalo ploลกnรฉ zaloลพenie, pri zvyลกnรฝch sa navrhlo hlbinnรฉ zaloลพenie na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s priemerom 900 mm. Aj keฤ v rรกmci nรกvrhu bola snaha predรญsลฅ problรฉmom pri zaloลพenรญ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach, v jednom prรญpade sa musela  realizovaลฅ รบplnรก nรกhrada mikropilรณtami, v dvoch prรญpadoch ฤiastoฤnรก. Vzhฤพadom na to, ลพe รบzemie je v zosuvnom pรกsme, zrealizovali sa pred zaฤiatkom prรกc horizontรกlne odvodลˆovacie vrty a povrchovรฉ odvodnenia. Zรกroveลˆ sa v potrebnom rozsahu zaistili stavebnรฉ jamy klincovanรฝmi stenami.  

Obr. 3 Systémové šplhacie debnenie od PERI

Obr. 3 Systรฉmovรฉ ลกplhacie debnenie od PERI

Pรดvodnรฉ rieลกenie tvaru pilierov z DSP preลกlo vรฝraznou zmenou najmรค pri zรกrodkovรฝch pilieroch, ktorรฉ sa zmenili z pรดvodne dutej konลกtrukcie na dvojicu stien. Tรก sa pri vysokรฝch pilieroch navzรกjom prepojila v spodnej ฤasti stenou v tvare pรญsmena H. Kaลพdรฝ pilier pozostรกval zo zรกrodku, z niekoฤพkรฝch typickรฝch zรกberov a hlavice. Na reaยญlizรกciu pilierov sa vybralo ลกplhacie vedenรฉ systรฉmovรฉ debnenie (obr. 3), ktorรฉ sa posรบvalo v 5-metrovรฝch taktoch. Na jeho posun slรบลพili veลพovรฉ ลพeriavy, ktorรฉ boli postavenรฉ pri zรกrodkovรฝch pilieroch. Tie boli navrhnutรฉ na samostatnรฝch zรกkladoch, do ktorรฝch boli votยญknutรฉ, ฤo umoลพnilo postaviลฅ ลพeriavy na plnรบ vรฝลกku bez nutnosti dodatoฤnรฉho kotvenia do piliera. ลฝeriavy zรกroveลˆ slรบลพili poฤas celej realizรกcie nosnej konลกtrukcie a boli hlavnรฝm vertikรกlnym dopravnรฝm prostriedkom materiรกlov na vรฝstavbu mosta. Najvyลกลกรญ ลพeriav mal 94 m pod hรกkom a maximรกlnu nosnosลฅ 10 t na 15 m. To umoลพnilo realizovaลฅ zรกrodky, lamely letmej betonรกลพe a aj samotnรบ montรกลพ vozรญkov bez nutnosti pouลพiลฅ ลฅaลพkรฉ mobilnรฉ ลพeriavy.

Debnenie pilierov bolo ลกpeciรกlne navrhnutรฉ tak, aby umoลพnilo zmenu z tvaru pรญsmena H na dvojicu stien a zรกroveลˆ tak, aby pri posรบvanรญ umoลพnilo vรฝstup na debnenie z vรฝstupnej veลพe, resp. pri pilieroch nad 30 m z vรฝลฅahov. Na tento รบฤel sa na debnenรญ z jednej strany umiestnila dodatoฤnรก podlaha, ktorรก sa spustila eลกte o 5 m. Po vysunutรญ debnenia do ฤalลกieho zรกberu tak mohli pracovnรญci vstupovaลฅ na debnenie bez potreby okamลพitรฉho zvรฝลกenia รบrovne vรฝลฅahu. Na pilieroch, na ktorรฝch sa nerealizovalo prepojenie betรณnovou stenou, sa na doฤasnรฉ spojenie stien zrealizovalo prepojenie ลกpeciรกlne vyrobenรฝm oceฤพovรฝm prรญpravkom z hrubostennรฝch rรบr. Pri krajnรฝch pilieroch, na ktorรฝch neboli zรกrodky, sa pouลพil obdobnรฝ systรฉm debnenia, len ลกplhanie nebolo vedenรฉ, ale ploลกiny sa prekladali.

Obr. 4 Pohฤพad na debnenia zárodku

Obr. 4 Pohฤพad na debnenia zรกrodku

Nosnรก konลกtrukcia

Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก ako predpรคtรก, spojitรก monolitickรก, s komorovรฝm prierezom. Tvorรญ ju 9 polรญ s rozpรคtรญm od 29,5 do 92 m. Na oporรกch a krajnรฝch podperรกch je uloลพenรก pomocou dvojice hrncovรฝch loลพรญsk a na zรกrodkovรฝch pilieroch je zas zrealizovanรฉ rรกmovรฉ spojenie. Do nosnej konลกtrukcie sa zvolil betรณn C45/55. Ten sa  pri vysokรฝch pilieroch ฤerpal stacionรกrnym ฤerpadlom cez oceฤพovรฉ potrubie prikotvenรฉ k pilierom do rozdeฤพovaฤa a nรกsledne vodorovnรฝm potrubรญm po mostovke do vรฝloลพnรญka, ktorรฝm sa dostรกval na koneฤnรฉ miesto zabudovania. Etapy na podpernej skruลพi sa betรณnovali na dvakrรกt. Najskรดr sa zrealizovala spodnรก doska spolu s trรกmami, v druhej fรกze sa zrealizovala hornรก doska. Ako podpornรก konลกtrukcia sa vybral systรฉm Cuplok, ktorรฝ sa z dรดvodu nerovnostรญ v terรฉne doplnil o I profily s dฤบลพkou 8 aลพ 10 m, ktorรฉ umoลพลˆujรบ preklenรบลฅ terรฉnne prekรกลพky. Podpornรก konลกtrukcia sa eลกte doplnila o systรฉm poly, ktorรฝ mรก vรคฤลกiu รบnosnosลฅ a z ktorรฉho sa vytvorili doฤasnรฉ podoprenia v strede polรญ. Ich รบlohou bolo preniesลฅ ฤasลฅ zaลฅaลพenia z nosnej konลกtrukcie etapy po predopnutรญ sรบdrลพnรฝch kรกblov. Hlavnรฝm cieฤพom bolo, aby sa po vybudovanรญ etapy na skruลพi mohla tรกto skruลพ zdemontovaลฅ. Vฤaka takรฉmuto nรกvrhu bolo potom moลพnรฉ vybudovaลฅ etapy s predstihom a zรกroveลˆ aj โ€žtoฤiลฅโ€œ ฤasลฅ materiรกlu podpernej konลกtrukcie. Podoprenie v strede rozpรคtia sa nรกsledne odstrรกnilo po spojenรญ so susednรฝm vahadlom a po predopnutรญ ฤasti voฤพnรฝch.

Na objekte bolo pรคลฅ vahadiel s dฤบลพkou zรกrodku 12 m. Vzhฤพadom na to, ลพe sa vรฝลกka piliera pri tรฝchto vahadlรกch pohybovala od 24,55 do 76,2 m, bolo nevyhnutnรฉ vyrieลกiลฅ podoprenie zรกrodku tak, aby sa kotvilo len do piliera. Na tento รบฤel sa v prvom rade upravil spรดsob betonรกลพe zรกrodku tak, ลพe v prvej fรกze sa zabetรณnovala spodnรก doska s ฤasลฅou trรกmov, ฤรญm sa tรกto ฤasลฅ stala samonosnou a konลกtrukcia podoprenia tak nemusela naraz prenรกลกaลฅ  zaลฅaลพenie celรฉho zรกrodku. V druhej fรกze sa betรณnoval zvyลกok trรกmov a v tretej hornรก doska. Samotnรก konลกtrukcia podoprenia bola kotvenรก do piliera pomocou kotiev, ktorรฉ pozostรกvali z kรณnusov zabudovanรฝch poฤas betonรกลพe do piliera.

Obr. 5 Predpínanie voฤพných káblov v komore mosta

Obr. 5 Predpรญnanie voฤพnรฝch kรกblov v komore mosta

Po zrealizovanรญ zรกrodkov a odstrรกnenรญ podoprenia sa osadili vozรญky letmej betonรกลพe. Na objekte bolo 5 vahadiel, na ktorรฝch bolo v jednom ฤase nasadenรฝch 10 vozรญkov. K samotnรฉmu osadeniu vozรญka na zรกrodok sa vyuลพรญvali veลพovรฉ ลพeriavy, pomocou ktorรฝch bolo moลพnรฉ zmontovaลฅ celรบ konลกtrukciu vozรญka okrem spodnej podlahy. Tรก, nakoฤพko bola prรญliลก ลฅaลพkรก, sa zmontovala na zemi a nรกsledne sa pomocou hydrauliky a ลกtyroch zรกvesnรฝch tyฤรญ zdvihla do potrebnej pozรญcie. Lamely sa betรณnovali symetricky po piatich metroch, priฤom povolenรฝ rozdiel poฤas betonรกลพe bol 10 m3 betรณnu. ล tyri pรกry vozรญkov boli nasadenรฉ z vlastnรฝch kapacรญt, piaty pรกr vozรญkov sa dodatoฤne zapoลพiฤal pre dodrลพanie termรญnov vรฝstavby. Tieto vozรญky vลกak boli troลกka inรฉ โ€“ najvรคฤลกรญm rozdielom bolo, ลพe zรกrodok, na ktorรฝ by sa mohli naraz osadiลฅ, by musel maลฅ 14 m. Aby sa nemuselo veฤพmi zasahovaลฅ do uลพ navrhnutรฉho rieลกenia konลกtrukcie, upravil sa spรดsob predpรญnania prvej lamely a pristรบpilo sa k jej nesymetrickรฉmu zrealizovaniu. Najskรดr sa osadil jeden vozรญk, s ktorรฝm sa zrealizovala prvรก lamela na jednej strane, nรกsledne sa po predopnutรญ vysunul a domontoval druhรฝ vozรญk, s ktorรฝm sa zrealizovala prvรก lamela na opaฤnej strane. Po takto nesymetricky zrealizovanรฝch lamelรกch sa uลพ ฤalej betรณnovalo symetricky, tak ako to bolo na ostatnรฝch vahadlรกch. Toto vลกetko sa udialo pre zรกrodok na najvyลกลกom pilieri, kde bolo vzhฤพadom na jeho vรฝลกku z ฤasovรฉho hฤพadiska moลพnรฉ pripraviลฅ vลกetko tak, aby prรกce plynule pokraฤovali.

Po betonรกลพi hornej dosky a odstrรกnenรญ podoprenia uลพ vรฝลฅahy nemohli ฤalej slรบลพiลฅ ako vรฝstup na zรกrodok. Z dรดvodu kotvenia ich bolo nevyhnutnรฉ umiestniลฅ ฤo najbliลพลกie k pilierom, nรกsledne tak uลพ neumoลพลˆovali vรฝstup na krรญdlo zรกrodku. Aby nevznikol problรฉm pri betonรกลพi lamiel, umiestnilo sa na mostovku zรกvesnรฉ schodisko. To umoลพnilo zostup po krรญdlo nosnej konลกtrukcie, kde sa nรกsledne zrealizoval vstup priamo do vรฝลฅahu. Ako predpรญnacรญ systรฉm nosnej konลกtrukcie sa pouลพil 19-lanovรฝ systรฉm Projstar, ktorรฉho licencia  je vlastnรญctvom firmy VรHOSTAV-SK a mรก platnรฝ certifikรกt. Najskรดr sa predpรญnali sรบdrลพnรฉ vahadlovรฉ kรกble poฤas vรฝstavby jednotlivรฝch lamiel, ktorรฉ viedli v hornej doske. Po zmonolitnenรญ sa napรญnali sรบdrลพnรฉ poฤพovรฉ kรกble vedenรฉ v dolnej doske lamiel. Nakoniec, po zrealizovanรญ aj poslednej spojovaฤky, sa predopli voฤพnรฉ kรกble spojitosti vedenรฉ vnรบtrom konลกtrukcie.

Obr. 6 Most 244 pred výsunom do poslednej lamely

Obr. 6 Most 244 pred vรฝsunom do poslednej lamely

Zaujรญmavosลฅou predpรญnania boli urฤite voฤพnรฉ kรกble spojitosti, z ktorรฝch najdlhลกie majรบ 372,5 m a sรบ realizovanรฉ bez preruลกenia. Kรกblovรฉ kanรกliky voฤพnรฝch kรกblov sรบ zhotovenรฉ z HDPE DN125 rรบr zvรกranรฝch elektrofรบznymi spojkami. Predpรญnanie voฤพnรฝch kรกblov prebiehalo obojstranne vo viacerรฝch fรกzach, priฤom v prvej fรกze predpรญnania sa uvoฤพnili doฤasnรฉ podpery a zรกvesy kรกblovรฉho kanรกlika, v ฤalลกรญch fรกzach predpรญnania sa sledovali poruลกenia podkotevnรฝch oblastรญ, prieฤnikov a deviรกtorov pozdฤบลพ kรกblovรฉho kanรกlika. Celkovรฉ skutoฤnรฉ predฤบลพenie voฤพnรฝch kรกblov dosiahlo hodnotu aลพ 2โ€ฏ640,7โ€ฏmm. Na injektรกลพ voฤพnรฝch kรกblov sa vypracoval samostatnรฝ technologickรฝ postup z dรดvodov viacnรกsobnรฝch deviรกciรญ kรกblovรฉho kanรกlika a tieลพ relatรญvne veฤพkรฉho sklonu mosta, v rรกmci ktorรฉho dosiahlo prevรฝลกenie koncov predpรญnacieho kรกbla 13,2 m.

Poฤas predpรญnania voฤพnรฝch kรกblov sa vykonalo monitorovanie napรคtosti voฤพnรฝch kรกblov a monitorovanie napรคtosti betรณnovรฉho prierezu mosta. Na tento รบฤel sa pozdฤบลพ vybranรฉho  voฤพnรฉho kรกbla zabudovali v kaลพdom poli EM snรญmaฤe a na povrch betรณnu v komore mosta sa zase osadili vibraฤnรฉ tenzometre. Monitorovanie prebehne nรกsledne pri zaลฅaลพovacej skรบลกke mosta a opakovane sa bude realizovaลฅ aj poฤas uลพรญvania v urฤenรฝch ฤasovรฝch intervaloch. Samotnรก realizรกcia bola dosลฅ nรกroฤnรก. Pri vรฝstavbe prieฤnikov v zรกrodkoch a deviรกtorov bolo treba zabezpeฤiลฅ sprรกvne zakrivenie chrรกniฤiek voฤพnรฝch kรกblov aj s potrebnรฝmi nรกbehmi, ฤo vo vรฝลกke viac ako 80 m nebolo vรดbec jednoduchรฉ. Jednoduchรฉ nebolo ani samotnรฉ lanovanie voฤพnรฝch kรกblov v komore mosta, kde sa pri najdlhลกรญch kรกbloch rรกtalo s moลพnosลฅou, ลพe bude nutnรฉ preruลกiลฅ kรกblovรฉ drรกhy a v urฤitรฝch ฤastiach lanรก spojkovaลฅ. Lanovanie vลกak nakoniec prebehlo bez vรกลพnejลกรญch problรฉmov. Pri predpรญnanรญ museli pracovnรญci vyrieลกiลฅ hlavne uchytenie a nasunutie predpรญnacieho lisu v komore mosta, ktorรฝ bolo treba dostaลฅ aลพ tesne pod hornรบ dosku, priฤom bolo treba poฤรญtaลฅ s hmotnosลฅou lisu vyลกลกou ako 1 tona. Uลพ len samotnรฝ presun komorou mosta nebol jednoduchรฝ.

Zรกver

Doterajลกia realizรกcia objektov 244 a 248 priniesla so sebou urฤite veฤพa problรฉmov,  s ktorรฝmi sa bolo treba popasovaลฅ, ale nesporne  aj veฤพa skรบsenostรญ pre vลกetkรฝch, ktorรญ sa na vรฝstavbe podieฤพali. Letmรก betonรกลพ pouลพitรก pri ich realizรกcii je veฤพmi dรดleลพitou technolรณgiou, ktorรก zjednoduลกuje vรฝstavbu mostov pri preklenutรญ prekรกลพok, ako sรบ cesty, ลพeleznice, rieky a zastavanรฉ oblasti. Tรกto technolรณgia zรกroveลˆ umoลพลˆuje stavaลฅ polia so znaฤnรฝmi rozpรคtiami a vo veฤพkรฝch vรฝลกkach. Samotnรฝ vรฝsledok je nesporne dominantou krajiny, ฤo potvrdzuje aj most โ€žValyโ€œ. Vรฝslednรฝ efekt sa eลกte zvรฝraznรญ po dokonฤenรญ prรญsluลกenstva, v rรกmci ktorรฉho bude osadenรฝ aj vetrolam za รบฤelom znรญลพenia nepriaznivรฉho boฤnรฉho รบฤinku vetra na autรก. Konลกtrukcia vetrolamu bude pozostรกvaลฅ z oceฤพovรฝch stฤบpov kotvenรฝch do mostovky s rozstupom pribliลพne 3 m, do ktorรฝch bude osadenรฝch osem rozrรกลพacรญch lamiel s rozstupom pribliลพne 30 cm. Most bude maลฅ teda ฤalลกie prvenstvo, lebo bude maลฅ ako prvรฝ a zรกroveลˆ jedinรฝ na Slovensku osadenรฝ vetrolam na nosnej konลกtrukcii.  V eurรณpskom meradle to bude len tretรญ most.

TEXT: Ing. Peter Michlรญk, Ing. Jozef Mariลˆรกk, Ing. Peter Verony, Mariรกn Vorฤรกk, Ing. Radoslav Jaroลก
FOTO A OBRรZKY: VรHOSTAV-SK, a. s., Jozef Mravec

Peter Michlรญk, Jozef Mariลˆรกk, Peter Verony, Mariรกn Vorฤรกk a Radoslav Jaroลก pracujรบ v spoloฤnosti ยญVรHOSTAV-SK, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie