Vรฝsuvnรก skruลพ Strukturas
Galรฉria(6)

ลฝelezniฤnรก estakรกda nad Nosickou priehradou

Partneri sekcie:

Vรฝstavba najvรคฤลกieho mostnรฉho objektu stavby Modernizรกcia ลฝSR Pรบchov โ€“ ลฝilina, 1. etapa, ktorรฝ prevรกdza ลพelezniฤnรบ traลฅ zย pravรฉho brehu vodnej nรกdrลพe Nosice na ฤพavรฝ breh, priฤom preklenuje vodnรบ nรกdrลพ aย dve ลกtรกtne cesty II. aย III. triedy, sa chรฝli ku koncu. Vย ฤlรกnku predstavรญme estakรกdu nad priehradou Nosice aย ukรกลพeme, akรฉ nรกroฤnรฉ boli jej projektovanie aย vรฝstavba.

Zakladanie

Pred zaฤiatkom vรฝstavby bolo nevyhnutnรฉ zriadiลฅ najskรดr doฤasnรฝ nรกsyp do priehrady vย objeme 100ย 000 m3. Tento nรกsyp, zย ktorรฉho vรฝstavba prebieha, tvorรญ zรกroveลˆ najvรคฤลกiu prekรกลพku prรบdeniu vody vย priehrade. Projekt zakladania estakรกdy musel pritom reลกpektovaลฅ hydrologickรฉ parametre vody prรบdiacej okolo prekรกลพky.

Hydrotechnickรฝ vรฝpoฤet, ktorรฝ spracovala spoloฤnosลฅ DHI Slovakia, rieลกi hydraulickรฉ pomery pre 10-roฤnรฝ aย 100-roฤnรฝ prietok sย dvomi limitnรฝmi vรฝลกkami na hrรกdzi. Vรฝsledky tohto vรฝpoฤtu slรบลพili na posรบdenie stability doฤasnรฝch konลกtrukciรญ vย priehrade aย vย podstate ukรกzali nevyhnutnosลฅ fรกzovania vรฝstavby estakรกdy.

Estakรกda je zaloลพenรก naย veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach sย priemerom 880 mm sย dฤบลพkami od 6 po 14,9 m. Pilรณty sa realizovali zย vรฝลกkovej รบrovne terรฉnu polostrova sย dฤบลพkami hluchรฉho vล•tania od 3,80 po 10,30 m, aย to okrem pilierov ฤ. 3, 4 aย 5, ktorรฉ sa realizovali zย plรกvajรบcich pontรณnov.

Nasledovalo baranenie ลกtetovnicovรฝch stien, priฤom piliere ฤ. 3, 4, 5 aย 6 sa baranili zย plรกvajรบcich pontรณnovรฝch sรบprav aย mali dvojitรบ obohrรกdzku. Na zabezpeฤenie vodotesnosti aย deformaฤnej stability stavebnรฝch jรกm sa realizovala tryskovรก injektรกลพ zvislรฝch stien aย dna.

Vย prรญpade stavebnรฝch jรกm ฤ. 3, 4, 5 aย 6 sa doplnila oย sanaฤnรบ tryskovรบ injektรกลพ, aby sa systรฉmom injektovanรฝch rebier zvรฝลกila stabilita aย odolnosลฅ ostrovov aย polostrovov. Pri vรฝkope stavebnรฝch jรกm sa realizovala postupnรก montรกลพ rozpernรฝch rรกmov ลกtetovnicovรฝch obohrรกdzok vย poฤte 1 aลพ 3, doplnenรก vย prรญpade ostrovov aย polostrovov oย systรฉm previazok.

Nasledovali betonรกลพ podkladovรฉho betรณnu aย odbรบranie hlรกv pilรณt. Kvalita pilรณtovรฝch zรกkladov sa preukazovala dynamickรฝmi skรบลกkami integrity pilรณt PIT,ย vย prรญpade rohovรฝch pilรณt aj testovanรญm integrity ultrazvukovou metรณdou CHA.

Vizualizรกcia estakรกdy
Vล•tanie pilรณt z plรกvajรบceho pontรณnu
Hlavica piliera ฤ. 2
Vรฝsuvnรก skruลพ Strukturas
Vozรญky letmej betonรกลพe

Spodnรก stavba โ€“ piliere aย opory

Zรกklady medziฤพahlรฝch podpier majรบ obdฤบลพnikovรฝ tvar sย rozmermi 10,8 ร— 9,0 ร— 2,2 m (resp. 10,8 ร— 12,6 ร— 2,8 m) aย betรณnovali sa priamo do ลกtetovnicovรฝch obohrรกdzok. Zรกklad piliera ฤ. 2, ktorรฝ sa nachรกdza pri ลกtรกtnej ceste II/507 Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica, sa od ostatnรฝch lรญลกi tรฝm, ลพe je pootoฤenรฝ vย rovine oย 53ยฐ tak, aby nezasahoval do gabaritu cesty.

Piliere majรบ valcovitรฝ tvar sย priemerom 4ย m, vย prรญpade pilierov ฤ. 6 aย 7 je to 5 m. Budovali sa pomocou systรฉmovรฉho vรฝsuvnรฉho debnenia po zรกberoch sย dฤบลพkou 4,8 m. Piliere majรบ jeden aลพ tri zรกbery. Vย hornej ฤasti prechรกdza kruhovรฝ driek do trojuholnรญkovej hlavice sย prieฤnou ลกรญrkou 12,5 m.

Hlavice sa budovali vย dvoch etapรกch. Hlavica ฤ.ย 2 mรก trochu ลกtรญhlejลกรญ tvar (zย dรดvodu zรกsahu do gabaritu blรญzkej cesty) aย boli vย nej osadenรฉ predpรญnacie tyฤe dywidag 36 WR, urฤenรฉ na stabilizรกciu vahadla ฤ. 2 kย pilieru.

Krajnรฉ opory ฤ. 1 aย 13 pozostรกvajรบ zo zรกkladovรฉho pรกsu, z drieku, รบloลพnรฉho prahu, zo zรกvernรฉho mรบrika, z krรญdiel aย prechodovรฝch dosiek. Opora ฤ. 13 je ako jedinรก zaloลพenรก ploลกne na vรฝลกkovo odskoฤenom zรกklade zย dรดvodu ลกikmรฉho terรฉnu, jej podloลพie bolo vylepลกenรฉ sanaฤnou tryskovou injektรกลพou vย dรดsledku kolรญsania hladiny vody vย priehrade.

Betonรกrska vรฝstuลพ zรกkladov, pilierov, hlavรญc aj opรดr bola pozvรกranรก tak, aby vytvorila tzv. Faradayovu klietku na ochranu konลกtrukcie proti รบฤinkom bludnรฝch prรบdov.

Nosnรก konลกtrukcia

Nosnรบ konลกtrukciu mosta tvorรญ dvojkomorovรฝ nosnรญk sย konลกtantnou vรฝลกkou prierezu zavesenรฝ na EDS-zรกvesy po oboch stranรกch mosta. Vย pozdฤบลพnom smere ide oย spojitรฝ 12-poฤพovรฝ nosnรญk sย rozpรคtiami 39 + 10 ร— 51,5 + 37,59 m.

Prieฤny prierez mosta je dvojkomorovรฝ so stredovรฝm trรกmom so ลกรญrkou 700ย mm aย sย kolmรฝmi trรกmovรฝmi stenami. Napriek rozpรคtiu polรญ 51,5 m je prieฤny prierez mosta mohutnejลกรญ aย ลฅaลพลกรญ ako cestnรฝ most vย priemere oย 35 %.

Nosnรก konลกtrukcia sa budovala zย dvoch strรกn aย pomocou dvoch technolรณgiรญ, ฤo umoลพnilo zรญskaลฅ vย harmonograme ฤasovรบ รบsporu aย vyrieลกilo problรฉm nedostatku priestoru vย prvรฝch dvoch poliach mosta. Prรกve tieto dve polia boli budovanรฉ metรณdou letmej betonรกลพe, zatiaฤพ ฤo ostatnรฝch desaลฅ polรญ sa realizovalo metรณdou vรฝsuvnej skruลพe od opory ฤ. 13.

Betonรกลพ lamiel iย zรกberov na skruลพi prebehla vย dvoch etapรกch โ€“ vย prvej sa betรณnovali spodnรก doska aย trรกmy spolu sย kompletnรฝmi prieฤnikmi, vย druhej sa betรณnovala hornรก doska. Vรฝstavbe lamiel predchรกdzala vรฝstavba zรกrodku na pilieri ฤ. 2.

Zรกrodok mรก dฤบลพku 15,5ย m aย poฤas vรฝstavby vahadla bol asymetricky podopretรฝ doฤasnรฝm pilierom vo vzdialenosti 5,5 m od osi piliera ฤ. 2 vย smere staniฤenia. Ide oย vystuลพenรฝ ลพelezobetรณnovรฝ pilier sย rozmermi 1ย 200 ร— 1ย 700 mm doplnenรฝ oย 8ย ks predpรญnacรญch tyฤรญ dywidag, ktorรฉ pripli vahadlo kย zรกkladu ฤ. 2.

Vย mieste nad doฤasnรฝm pilierom je zรกrodok vystuลพenรฝ masรญvnym rebrom predopnutรฝm doฤasnรฝmi prieฤnymi kรกblami, ktorรฉ sa odstrรกnili po zmonolitnenรญ nosnej konลกtrukcie. Vรฝstavba lamiel sa realizovala vozรญkmi letmej betonรกลพe, ktorรฉ skonลกtruoval Doprastav.

Ide oย upravenรฉ spodnรฉ vozรญky letmej betonรกลพe typu ลฝarnovica, ktorรฉ boli prvรฝkrรกt nasadenรฉ vย roku 2009 na stavbe R1 ลฝarnovica โ€“ ล รกลกovskรฉ Podhradie. Vozรญky boli spevnenรฉ aย ลกรญrkovoย upravenรฉ na dvojkomorovรฝ prierez mosta.

Vahadlo ฤ. 2 sa budovalo ako asymetrickรฉ โ€“ smerom kย opore ฤ. 1 je sedem lamiel aย smerom kย pilieru ฤ.ย 3 je lamiel devรคลฅ, priฤom poslednรก lamela je zmonolitลˆujรบca. Cyklus vรฝstavby jednรฉho pรกru lamiel bol 14 dnรญ.
Zย opaฤnej strany, teda od opory ฤ. 13, prebiehala vรฝstavba mosta na vรฝsuvnej skruลพi.

Ide oย hornรบ vรฝsuvnรบ skruลพ Strukturas sย dvomi hlavnรฝmi nosnรญkmi. Nosnรฝ systรฉm skruลพe sme zmontovali na ploche za oporou ฤ.ย 13 aย nรกsledne vysunuli do 1. etapy. Prieฤnik ฤ.ย 13 sa zrealizoval vopred, aby mala vรฝsuvnรก skruลพ opornรฝ bod pre zadnรบ nohu.

Na nosnรฝ systรฉm skruลพe sa namontovali zรกvesnรฉ konzoly sย debnenรญm, hydraulika aย zรกvesnรฉ tyฤe pre betonรกลพ. ฤŽalลกie prieฤniky sa uลพ betรณnovali na skruลพi vย rรกmci danej etapy. Cyklus vรฝstavby jednotlivรฝch etรกp bol 30 dnรญ vrรกtane vysunutia skruลพe do ฤalลกej etapy.

Predpรญnacรญ systรฉm mosta tvoria sรบdrลพnรฉ kรกble, voฤพnรฉ kรกble aย kรกble systรฉmu extradosed (EDS):

  • Sรบdrลพnรฉ kรกble โ€“ ide oย 15- aย 19-lanovรฉ kรกble uloลพenรฉ vย plastovรฝch rebrovanรฝch rรบrach,ย ktorรฉ spolu so ลกpeciรกlnymi spojkami aย kotvami vytvรกrajรบ elektroizolaฤnรฝ predpรญnacรญ systรฉm chrรกniaci vรฝstuลพ pred รบฤinkami bludnรฝch prรบdov.
  • Voฤพnรฉ kรกble โ€“ ide oย 19-lanovรฉ kรกble typu monostrand sย extrudovanรฝm PE-obalom, ktorรฉ vedรบ vย kรกblovรฝch kanรกlikoch HDPE 110 mm cez poฤพovรฉ deviรกtory aย sรบ kotvenรฉ buฤ vย krajnรฝch prieฤnikoch, alebo vย prieฤnikoch ฤ. 5 aย 9.
  • Lanรก systรฉmu extradosed โ€“ zรกvesy tvoria 19-lanovรฉ kรกble uloลพenรฉ vย chrรกniฤkรกch HDPE sย priemerom 125 mm aย kotvenรฉ vย sedlรกch pylรณnov aย vย nรกliatkoch pod mostovkou. Dvojica nรญzkych pylรณnov sย vรฝลกkou 6,55 m sa nachรกdza nad kaลพdรฝm pilierom. Vย pylรณnoch sรบ umiestnenรฉ oceฤพovรฉ sedlรก, vลพdy 4 ks vย jednom pylรณne, vย nosnej konลกtrukcii sรบ zabudovanรฉ oceฤพovรฉ priechodky. Kรกble sa napรญnajรบ vย dvochย krokoch โ€“ po zmonolitnenรญ nosnej konลกtrukcie aย po uloลพenรญ ลกtrkovรฉho lรดลพka.
Vล•tanie pilรณt z plรกvajรบceho pontรณnu
Vล•tanie pilรณt z plรกvajรบceho pontรณnu |

Prรญsluลกenstvo mosta

Prรญsluลกenstvo mosta je prispรดsobenรฉ jeho รบฤelu ako ลพelezniฤnรฉho mosta. Mostovka nosnej konลกtrukcie je zaizolovanรก striekanou izolรกciou na bรกze kombinรกcie epoxidovej aย polyuretรกnovej ลพivice sย hrรบbkou 6 aลพ 10 mm, chodnรญkovรก ฤasลฅ je izolovanรก striekanรฝm polyuretรกnom.

ล trkovรฉ lรดลพko pre dvojkoฤพajnรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ je po oboch stranรกch vymedzenรฉ kรกblovรฝmi ลพฤพabmi, za nimi sa nachรกdzajรบ chodnรญky โ€“ na ฤพavej strane sluลพobnรฝ chodnรญk aย na pravej strane verejnรฝ chodnรญk oddelenรฝ od koฤพajovรฉho lรดลพka zรกbradlรญm sย vรฝลกkou 2 m.

Chodnรญky po oboch stranรกch mosta sรบ ukonฤenรฉ rรญmsami so zรกbradlรญm sย vรฝลกkou 1,3ย m. Odvodnenie mosta pod koฤพajovรฝm lรดลพkom zabezpeฤujรบ odvodลˆovaฤe Morรกvka, typ A, chodnรญky sรบ odvodnenรฉ liatinovรฝmi odvodลˆovaฤmi Moravica.

Vลกetky odvodลˆovaฤe sรบ napojenรฉ na pozdฤบลพne zbernรฉ potrubie vย komรดrke mosta, aย to priamo alebo cez prieฤne odvodลˆovacie potrubie. Sรบฤasลฅou prรญsluลกenstva sรบ aj nosnรฉ prvky trakฤnรฉho vedenia โ€“ oceฤพovรฉ stฤบpy pripevnenรฉ kย vnรบtornej strane pylรณnov.

Zรกver

Vรฝstavba nosickej estakรกdy sa chรฝli ku koncu, dokonฤujรบ sa rรญmsy a kรกblovรฉ ลพฤพaby, odstraลˆujรบ ostrovy, polostrovy a prรญstupovรฉ cesty. Vรฝstavba bola nรกroฤnรก z technickรฉho aj logistickรฉho hฤพadiska. Z jedenรกstich medziฤพahlรฝch pilierov sa desaลฅ nachรกdza priamo v priehrade, ฤo je vzhฤพadom na hydrologickรฉ a priestorovรฉ pomery samo osebe dostatoฤnรก vรฝzva.

Bolo potrebnรฉ koordinovaลฅ prรกce na oboch brehoch priehrady s prรกcami vykonรกvanรฝmi z plรกvajรบcich pontรณnov, takisto bolo nevyhnutnรฉ vyrieลกiลฅ sลฅaลพenรฝ prรญstup na estakรกdu. Pracovnรญci zรกvodu v Bratislave pod vedenรญm stavbyvedรบceho Juraja Ondruลกku sa s tรฝmito vรฝzvami statoฤne popasovali a vรฝsledkom je pรดsobivรก ลพelezniฤnรก estakรกda.

Text: Ing. Peter ฤŽuriลก
Foto: Doprastav, a. s.
Peter ฤŽuriลก pรดsobรญ vย spoloฤnosti Doprastav, a. s., vย zรกvode Bratislava.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2019.

Najฤรญtanejลกie