Na Slovensku sa stavia vyลกe 60 km diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest
Diaฤพnice by sa tento rok mohli staลฅ veฤพmi vรญtanou pomocou pre ลฅaลพko skรบลกanรฝ sektor stavebnรญctva. Stavebnรก produkcia na Slovensku sa vย aprรญli medziroฤne prepadla oย viac ako 16 percent (sezรณnne neoฤistenรก). Vรฝstavba diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest sa mรดลพe aspoล sฤasti staลฅ pre stavebnรฝ sektor kotvou vย rozbรบrenom mori ekonomickรฝch problรฉmov eurozรณny.
Aj vฤaka eurofondom sa tento rok mรดลพe naplno rozbehnรบลฅ vรฝstavba viacerรฝch รบsekov na severnej vetve najdlhลกej slovenskej diaฤพnice D1. Vlani sa podpรญsali zmluvy na vรฝstavbu takmer 37 kilometrov diaฤพnice medzi Martinom aย Preลกovom. Vzhฤพadom na to, ลพe preลกovskรฝ aย martinskรฝ รบsek sรบ zazmluvnenรฉ od novembra aย levoฤskรฝ รบsek bol pre nedorieลกenรฉ zรกleลพitosti medzi dodรกvateฤพom aย zhotovovateฤพom vย urฤitom sklze, naplno sa vรฝstavba vลกetkรฝch tรฝchto รบsekov zaฤรญna aลพ vย tomto roku. Kย nim pribudol aj druhรฝ (vรฝchodnรฝ) รบsek levoฤskej diaฤพnice, kde sa vย sรบฤasnosti rozbiehajรบ prรกce. Spolu by tak vย sรบฤasnosti malo byลฅ โrozkopanรฝchโ 46 kilometrov diaฤพnice vย plnom profile.Levoฤskรฉ รบseky
Devรคลฅkilometrovรฝ I. รบsek Jรกnovce โ Jablonov (tzv. Levoฤa-zรกpad) je financovanรฝ zย Operaฤnรฉho programu Doprava aย spolufinancovanรฝ zo ลกtรกtneho rozpoฤtu, podobne ako ostatnรฉ tri rozostavanรฉ (resp. zazmluvnenรฉ) รบseky severnej vetvy D1. Zย odhadov stavebnรฝch firiem vyplรฝva, ลพe by na nich malo nรกjsลฅ prรกcu viac ako 4ย 000 stavbรกrov (vrรกtane subdodรกvateฤพskรฝch aktivรญt).
Podฤพa zmluvy mรก zhotovovateฤพ โ konzorcium firiem zo Zdruลพenia Jรกnovce โ Jablonov (Vรกhostav โ SK, Bรถgl aย Krรฝsl) โ postaviลฅ tento รบsek za 30 mesiacov. Dohodnutรก zmluvnรก cena je 59,9 miliรณna eur. Zhotovovateฤพ tam od podpisu zmluvy vย jรบni minulรฉho roka reรกlยญne vykonal prรกce za viac ako 10 miliรณnov eur. Od mรกja do konca tohto roka by to malo byลฅ ฤalลกรญch takmer 24 miliรณnov eur. Podobnรก suยญma sa mรก preinvestovaลฅ aj vย budรบcom roku.
Sรบฤasลฅou stavby je okrem samotnej diaฤพnice aj desaลฅ mostov, kriลพovatka Spiลกskรฝ ล tvrtok, dve protihlukovรฉ steny aย oplotenie vย celom rozsahu diaฤพnice. Po dokonฤenรญ druhรฉho levoฤskรฉho รบseku preberie novรก diaฤพnica vลกetku tranzitnรบ dopravu, ฤรญm uvoฤพnรญ existujรบce cesty na รบฤely regionรกlnej aย vnรบtroreยญgionรกlnej dopravy. Taktieลพ zlepลกรญ aย zrรฝchli plynulosลฅ dopravy, znรญลพi nehodovosลฅ aย vplyv dopravy na ลพivotnรฉ prostredie vย okolรญ Levoฤe. Prvรฝ รบsek sa bude stavaลฅ 2,5 roka.
Zatiaฤพ poslednรฝm รบsekom D1, na ktorom sa rozbehla vรฝstavba, je druhรฝ levoฤskรฝ รบsek (Jรกnovce โ Jablonov II.). Zmluva sย vรญลฅaznรฝm konzorciom โ Zdruลพenรญm Eurovia, vย ktorom sรบ firmy Eurovia SK, Eurovia CS aย Stavby mostov Slovakia, hovorรญ, ลพe zhotovovateฤพ mรก postaviลฅ stavbu za 126 miliรณnov eur. Do konca roka plรกnuje konzorcium preinvestovaลฅ 12ย miยญliรณnov eur, budรบci rok 28 miliรณnov.
Na druhรฝ levoฤskรฝ รบsek plynule nadvรคzuje รบsek Jablonov โ Studenec, ktorรฝ mรก od roku 2010 vย prevรกdzke pravรฝ jazdnรฝ pรกs aย vo vรฝstavbe je ฤพavรฝ jazdnรฝ pรกs. Do prevรกdzky by sa mal dostaลฅ eลกte vย tomto roku. Objem investรญciรญ naplรกnovanรฝ na tento rok je takmer 17 miliรณnov eur.
Preลกov zรญska ฤalลกiu diaฤพnicu
Mimoriadne dรดleลพitรฝm รบsekom je preลกovskรฝ medzi Friฤovcami aย Sviniou. Vyลกe 11-kilometrovรฝ รบsek D1 medzi tunelom Branisko aย Preลกovom odฤพahฤรญ od tranzitnej dopravy obce Hendrichovce, Bertotovce aย Chminianska Novรก Ves, ktorรฝmi prejde denne zhruba 14-tisรญc vozidiel. Vย sรบฤasnosti prechรกdza celรฝ objem dopravy stredom tรฝchto obcรญ po ceste prvej triedy I/18. Technickรฉ, bezpeฤnostnรฉ aย kapacitnรฉ parametre cesty sรบ vzhฤพadom na existujรบcu intenzitu dopravy nevyhovujรบce. Verejnรฉ obstarรกvanie sa konalo vย marci 2011. Sรบลฅaลพ na zhotovovateฤพa stavby prebiehala vย zmysle ลฝltej knihy FIDIC, podobne ako vย prรญpade ostatnรฝch รบsekov D1, ktorรฉ sรบ rozostavanรฉ, sย vรฝnimkou prvรฉho levoฤskรฉho รบseku. Trasa รบseku D1 Friฤovce Svinia mรก zรกpadovรฝchodnรบ orientรกciu. Je ohraniฤenรก na zรกpade obcou Friฤovce, rovnomennou diaฤพniฤnou kriลพovatkou aย masรญvom Branisko, kde sa pripรกja na sprevรกdzkovanรฝ รบsek D1 Beharovce โ Friฤovce. Na vรฝchode je รบsek ukonฤenรฝ napojenรญm vย kriลพovatke Svinia vย prevรกdzkovanom รบseku D1 Svinia โ Preลกov-zรกpad.
Vย priebehu minulรฉho aย zaฤiatkom tohto roka prebiehali na tomto รบseku len projekฤnรฉ prรกce. Stavebnรฉ prรกce sa rozbehli aลพ nรกsledne. Investor plรกnuje tento rok preinvestovaลฅ 31 miliรณnov eur, budรบci rok by to malo byลฅ eลกte oย polovicu viac. Dohodnutรก cena zo zmluvy oย dielo znie na takmer 115ย miliรณnov eur. รsek sa mรก stavaลฅ 3,3 roka.
Najลฅaลพลกรญ รบsek
Pre regiรณn Turca je jednรฝm zย kฤพรบฤovรฝch cestnรฝch ลฅahov รบsek D1 medzi Dubnou Skalou aย Turanmi. Vย sรบลฅaลพi oย martinskรบ diaฤพnicu zvรญลฅazila firma Vรกhostav-SK, ktorรก ju vย reลพime naproยญjektuj aย postav mรก zrealizovaลฅ za 137,7 miliรณna eur. Vรฝstavba รบseku by mala trvaลฅ zhruba tri roky, uvedenie do prevรกdzky sa predpokladรก vย zรกvere roka 2014. Tento rok by sa podฤพa plรกnu mali zrealizovaลฅ prรกce za 36 miliรณยญnov eur, budรบci rok to bude vyลกe 50 miliรณnov.
รsek Dubnรก Skala โ Turany je najpotrebnejลกรญ zo vลกetkรฝch chรฝbajรบcich รบsekov diaฤพnic na Slovensku. Vย dฤบลพke viac ako 16 km odbremenรญ mimoriadne preลฅaลพenรฝ รบsek cesty I/18 pri Martine. Podฤพa sฤรญtania intenzity dopravy zย roku 2010 prejde tรฝmto รบsekom denne vย priemere 22- aลพ 27-tisรญc vozidiel (zย toho 6- aลพ 8-tisรญc nรกkladnรฝch), ฤo je podobnรก zรกลฅaลพ ako na dvoj- aลพ trojpruhovom รบseku vย Streฤnianskej รบลพine. Od Dubnej Skaly ide pritom oย vรฝluฤne dvojpruhovรบ cestu sย minimom รบsekov umoลพลujรบcich predbiehanie. Navyลกe, tรกto preยญลฅaลพenรก komunikรกcia vedie priamo cez Vrรบtky aย Suฤany, vย menลกej miere zasahuje aj Turany. Vรฝstavba diaฤพnice vย tomto รบseku preberie vลกetยญku tranzitnรบ dopravu, ฤรญm uvoฤพnรญ existujรบcu cestu na รบฤely regionรกlnej aย lokรกlnej dopravy.
Rรฝchlostnรฉ cesty dvojakรฝm spรดsobom
Koลกickรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty R4 je vo vรฝstavbe od augusta 2010. Na รบseku dlhลกom ako 14 km mรก byลฅ tento rok preinvestovanรฝch vyลกe 30 miliรณnov eur. Stavbu realizuje Skanska SK. Vo vรฝstavbe je aj obchvat Banskej Bystrice (5,7 km), ktorรฝ bude dokonฤenรฝ tento rok. Ide oย pokraฤovanie PPP projektu medzi Nitrou aย Tekovskรฝmi Nemcami. Tento poslednรฝ รบsek tzv. druhรฉho balรญka PPP koncesionรกr Granvia odovzdรก do pouลพรญvania vย jรบli 2012. Splรกtky za vรฝstavbu, ako aj prevรกdzku aย รบdrลพbu vลกetkรฝch รบsekov bude ลกtรกt splรกcaลฅ poฤas 30 rokov. Roฤne to bude za vลกetky ลกtyri รบseky vyลกe 125 miliรณnov eur. Suma bude kaลพdoroฤne narastaลฅ.
Moลพno aj tunel
Ak nebudรบ prieลฅahy vo verejnom obstarรกvanรญ, do vรฝstavby by sa tento rok mohol dostaลฅ aj รบsek D1 pri Ruลพomberku (Hubovรก โ Ivachnovรก) sย dฤบลพkou vyลกe 15 km aย za istรฝch okolnostรญ aj dvojรบsek diaฤพnice D1 pod ลฝilinou sย tunelom Viลกลovรฉ (13,5 km).
TEXT: ฤฝuboลก Janฤรญk
Ilustraฤnรฉ foto: Dano Veselskรฝ
ฤฝuboลก Janฤรญk pracuje na komunikaฤnom odbore Ministerstva dopravy, vรฝstavby aย regionรกlneho rozvoja SR.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.