Modernizรกcia ลพeleznice

Naprojektuj a postav: Takto prebieha modernizรกcia ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry na Slovensku aj v ฤŒeskej republike

Partneri sekcie:

Vย sรบlade sย vรฝhฤพadovรฝmi cieฤพmi Eurรณpskej รบnie ohฤพadom zvรฝลกenia bezpeฤnosti prepravy osรดb aย tovaru, presunu prepravy zย ciest na ลพeleznicu, ale aj so zreteฤพom na ekologickรฝ efekt tejto dopravy sรบ vย jej ฤlenskรฝch ลกtรกtoch pripravovanรฉ aย nรกsledne realizovanรฉ projekty zameranรฉ na modernizรกciu aย vรฝstavbu novej ลพelezniฤnej dopravnej infraลกtruktรบry.

Ich cieฤพom je zabezpeฤiลฅ rรฝchlu, bezpeฤnรบ aย spoฤพahlivรบ prepravu osรดb aย tovaru po ลพelezniฤnรฝch tratiach. Vย ฤlรกnku predstavรญme ลพelezniฤnรฉ stavby, na ktorรฝch sa aktรญvne podieฤพa aj spoloฤnosลฅ VรHOSTAV-SK, a. s., Bratislava.

ลฝSR, Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Devรญnska Novรก Ves โ€“ย  ลกtรกtna hranica SR/ฤŒR

Objednรกvateฤพom stavby sรบ ลฝelezniceย  Slovenskej republiky Bratislava (ลฝSR), zhotoviteฤพom je zdruลพenie JV ICM โ€“ VรHOSTAV-SK pod vedenรญm spoloฤnosti
ICM S.p.Aย Vicenza aย sย druhรฝm ฤlenom, spoloฤnosลฅou VรHOSTAV-SK, a. s., Bratislava. Zmluva oย dielo sa riadi zmluvnรฝmi podmienkami โ€žNaprojektuj aย postavโ€ podฤพa
YELLOW FIDIC, prvรฉho vydania Medzinรกrodnou federรกciou konzultaฤnรฝch inลพinierov
(FIDIC) zย roku 1999.

Stavebnรฉ prรกce na modernizรกcii trate ฤ. 126A Bratislava, hl. st. โ€“ Kรบty โ€“ Lanลพhot CZ sรบ realizovanรฉ na Stavbe A s nรกzvom ลฝSR, Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Devรญnska Novรก Ves โ€“ ลกtรกtna hranica SR/ฤŒR, ฤo predstavuje รบsek z Devรญnskej Novej Vsi po Malacky (dฤบลพka 24,286 km) a รบsek z Kรบtov po hranicu s ฤŒeskou republikou za riekou Morava (dฤบลพka 6,81 km).

V rรกmci Stavby B ลฝSR, Implementรกcia ERTMS na รบseku Devรญnska Novรก Ves โ€“ ลกtรกtna hranica SR/ฤŒR sa implementuje celรฝ รบsek v dฤบลพke 73,516 km, priฤom na traลฅovom รบseku B.2 Malacky (mimo) โ€“ Kรบty (sลพkm 25,670 โ€“ 68,090) zhotoviteฤพ vyprojektuje a zrealizuje len systรฉm GSM-R (bez ETCS Level 2).

Je to preto, aby v budรบcnosti nedoลกlo ku kolรญzii s pripravovanou modernizรกciou trate a implementรกciou ETCS Level 2 na รบseku ลพelezniฤnej trate Malacky (mimo) โ€“ ลฝST Kรบty.
Ide o mimoriadne zloลพitรบ stavbu z hฤพadiska vรฝkonu inลพinierskej ฤinnosti, majetkovoprรกvneho vysporiadania a komunikรกcie s miestnymi samosprรกvami, dotknutรฝmi tretรญmi stranami a orgรกnmi ลกtรกtnej sprรกvy nielen v SR, ale aj v ฤŒR.

Stavba sa delรญ na osem ucelenรฝch ฤastรญ (UฤŒS). Aktuรกlne je na stavbรกch A a B spolu 578 stavebnรฝch objektov (SO) a 209 prevรกdzkovรฝch sรบborov (PS), ฤo je spolu 787 SO a PS. Tie sรบ zaradenรฉ v 8 UฤŒS v ฤasti A a v 7 UฤŒS v ฤasti B. Rozbeh prรกc stรกle komplikujรบ majetkovoprรกvne vysporiadanie a v mnohรฝch prรญpadoch aj neadekvรกtne poลพiadavky tretรญch strรกn.

Prรกvoplatnรฉ stavebnรฉ povolenie (SP) bolo vydanรฉ na Stavbe A pre ฤasลฅ stavby A.2.1.2 Brodskรฉ (mimo) โ€“ ลกtรกtna hranica SR/ฤŒR (sลพkm 72,750 โ€“ 74,900) na slovenskej strane (UฤŒS12), aj na ฤeskej strane (UฤŒS 13). Pre ฤasลฅ stavby A.2.1.1 (UฤŒS 11) Brodskรฉ (mimo) โ€“ Brodskรฉ (sลพkm 71,600 โ€“ 72,750) je vydanรฉ prรกvoplatnรฉ SP v lรญnii ลพelezniฤnej trate (majetok ลฝSR), v prvom polroku 2024 sa oฤakรกva vydanie SP aj pre objekty na pozemkoch inรฝch osรดb, obdobnรฉ platรญ aj pre ฤasลฅ stavby A.2.2 (UฤŒS 10) Kรบty (mimo) โ€“ ลกtรกtna hranica SR/ฤŒR, 2. ฤasลฅ (sลพkm 68,090 โ€“ 71,600).

V รบseku A1 sรบ prรกvoplatnรฉ รบzemnรฉ rozhodnutia (รšR) pre UฤŒS 01 a UฤŒS 02 (traลฅovรฝ รบsek Devรญnska Novรก Ves aลพ Zohor, ลพelezniฤnรก stanica), prรกvoplatnรฉ SP sa oฤakรกva v jรบni 2024. Pre UฤŒS 04 ลฝST Malacky (sลพkm 23,200 โ€“ 25,670) sa predpokladรก prรกvoplatnosลฅ UR v I. kvartรกli 2024, SP koncom roka 2024. Inลพinierska ฤinnosลฅ na UฤŒS 03 Zohor (mimo) โ€“ Malacky (mimo) (sลพkm 13,800 โ€“ 23,200) je prakticky zastavenรก z dรดvodov nesรบhlasnรฉho zรกvรคznรฉho stanoviska obce Plaveckรฝ ล tvrtok. Tรกto skutoฤnosลฅ skomplikovala aj รบzemnรฉ konanie na celej Stavbe B, kde sa vydanie รšR oฤakรกva v marci 2024.

Od konca roku 2021 prebiehajรบ prรกce na UฤŒS 10, 11, 12 v รบseku Kรบty โ€“ hranica SR/ฤŒR.
Boli zrealizovanรฉ vรฝruby aย prรญstupovรฉ cesty na slovenskej aj ฤeskej strane, prioritne kย mostnรฉmu objektu SO 12-33-04 Kรบty โ€“ ลกt. hranica SR/ฤŒR, prestavba ลพelezniฤnรฉho mosta vย nลพkm 74,410 (ev. km 74,386), ktorรฝ preklenuje rieku Morava aย je aj na kritickej ceste vย rรกmci harmonogramu stavby.

Po demontรกลพi pรดvodnรฉho oceฤพovรฉho mosta a vybรบranรญ pรดvodnรฝch opรดr a pilierov poฤas vรฝluky koฤพaje ฤ. 2 smerom do Bล™eclavi boli zrealizovanรฉ novรฉ opory a piliere (zaloลพenรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach) a bol vysunutรฝ novรฝ oceฤพovรฝ most, na ktorรฝ bola po vybudovanรญ novรฉho ลพelezniฤnรฉho zvrลกku, trakฤnรฉho vedenia a zabezpeฤovacieho zariadenia v predmetnom รบseku presunutรก doprava (obr. 1).

Nรกsledne sa zaฤali demontรกลพou druhรฉho existujรบceho mosta prรกce v รบseku vylรบฤenej koฤพaje ฤ. 1 smerom na Kรบty, ktorรฉ pokraฤujรบ aj v ฤase publikovania tohto ฤlรกnku.ลฝSR, Modernizรกcia koridoru, ลกtรกtna hranica ฤŒR/SR โ€“ ฤŒadca โ€“ Krรกsno nad Kysucou (mimo), ลพelezniฤnรก traลฅ, 3. etapa

Obr. 2 SO 08-33-17 โ€“ vรฝstavba novรฉho cestnรฉho podjazdu v nลพkm 283,984 63
Obr. 2 SO 08-33-17 โ€“ vรฝstavba novรฉho cestnรฉho podjazdu v nลพkm 283,984 63 | Zdroj: Basler & Hofmann Slovakia s. r. o.

Objednรกvateฤพom stavby sรบ ลฝeleznice Slovenskej republiky (ลฝSR), zhotoviteฤพom je Zdruลพenie Kysuce, ลฝSR pod vedenรญm spoloฤnosti TSS Grade, a. s., Bratislava a s druhรฝm ฤlenom, spoloฤnosลฅou VรHOSTAV-SK, a. s., Bratislava. Zmluva sa riadi Zmluvnรฝmi podmienkami pre stavebnรฉ a inลพinierske diela projektovanรฉ objednรกvateฤพom (ฤŒervenรก kniha), prvรฉ vydanie z roku 1999.

Zaฤiatok stavebnรฝch prรกc na modernizรกcii trate ลฝSR 127 ลฝilina โ€“ ฤŒadca โ€“ Svrฤinovec zastรกvka โ€“ Mosty u Jablunkova (CZ) je v sลพkm 281,598 (nลพkm 279,435), koniec stavby je v sลพkm 286,535 (nลพkm 284,339), po modernizรกcii pรดjde o celkovรบ dฤบลพku 4,904 km. V rรกmci stavby sa ฤasลฅ trate presunie do novej trasy, upravia sa oblรบky pomocou troch zรกrubnรฝch mรบrov, vymenรญ sa celรฝ ลพelezniฤnรฝ zvrลกok a v nevyhnutnom rozsahu ลพelezniฤnรฝ spodok, zruลกia sa dva mosty, prestavajรบ tri a nanovo postavia dva mosty.

Zrealizuje sa novรฉ trakฤnรฉ vedenie a sรบstava zabezpeฤovacรญch zariadenรญ. V trase sa upravia kriลพujรบce vodnรฉ toky a preloลพia inลพinierske siete. Sรบฤasลฅou je aj novรก zastรกvka Svrฤinovec (dฤบลพka nรกstupรญลกลฅ 2ร— 190 m) s nadรบrovลˆovou oceฤพovou lรกvkou, prรญstupnou bezbariรฉrovo. S realizรกciou sa zaฤalo v auguste 2022, aktuรกlne prebieha nepretrลพitรก vรฝluka koฤพaje ฤ. 1 v รบseku ฤŒadca โ€“ hranica SR/ฤŒR.

Stavba je v nรกroฤnom terรฉne s veฤพmi komplikovanรฝm prรญstupom v celej dฤบลพke trasy. V sรบlade so zmluvnรฝmi podmienkami bol vykonanรฝ dodatoฤnรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum, priฤom na zรกklade jeho vรฝsledkov bolo nevyhnutnรฉ zmeniลฅ spรดsob zaloลพenia zรกrubnรฝch mรบrov SO 08-33-10 a SO 08-33-14.

V dรดsledku zistenej odliลกnej geolรณgie sa zmenilo zakladanie aj pri mostnom objekte SO 08-33-06, kde bolo nutnรฉ realizovaลฅ predvrty pre vลกetky ลกtetovnicovรฉ steny pri zakladanรญ pilierov a opรดr. Zรกroveลˆ bola pri vรฝkopovรฝch prรกcach identifikovanรก nelegรกlna sklรกdka odpadov, ktorรบ bolo nutnรฉ odstrรกniลฅ eลกte pred samotnรฝm zaฤiatkom prรกc.

Pokraฤujรบ tieลพ prรกce na realizรกcii priepustov a ostatnรฝch mostnรฝch objektov v trase (SO 08-13-17, obr. 2), ale aj mimo trasy (SO 08-33-02). Postupne sa demontuje pรดvodnรฝ ลพelezniฤnรฝ zvrลกok, kรกblovรฉ trasy a realizujรบ sa zรกklady pod stฤบpy novรฉho trakฤnรฉho vedenia.

Ekodukt D3 Zelenรฝ most Svrฤinovec

Objednรกvateฤพom stavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., zhotoviteฤพom zdruลพenie Zelenรฝ most Svrฤinovec pod vedenรญm spoloฤnosti VรHOSTAVโ€“SK, a. s., Bratislava. Zmluva o dielo sa riadi zmluvnรฝmi podmienkami โ€žNaprojektuj a postavโ€ podฤพa YELLOW FIDIC, prvรฉho vydania Medzinรกrodnou federรกciou konzultaฤnรฝch inลพinierov (FIDIC) z roku 1999.

Potreba vybudovania ekoduktu vznikla z dรดvodu zรกsahu stavby Diaฤพnica D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ s priฤพahlou kriลพovatkou Svrฤinovec do nadregionรกlneho biokoridoru pre veฤพkรฉ ลกelmy a ostatnรบ zver, ฤo malo za nรกsledok jeho zรบลพenie. Cieฤพom projektu D3 Zelenรฝ most Svrฤinovec je zabezpeฤenie a zachovanie nadregionรกlneho terestrickรฉho biokoridoru pre veฤพkรฉ ลกelmy (medveฤ, rys, vlk) a ostatnรบ zver lokalizovanรบ pri obci Svrฤinovec.

Stavba pozostรกva z dvoch ฤastรญ โ€“ ฤasลฅ A predstavuje ekodukt nad cestou I/11 a ponad ล ฤพahorov potok a ฤasลฅ B ekodukt nad medzinรกrodnou ลพelezniฤnou traลฅou vย sprรกve ลฝSR, na ktorej sรบbeลพne prebiehajรบ prรกce vย rรกmci vyลกลกie opisovanej stavby ลฝSR, Modernizรกcia koridoru, ลกtรกtna hranica ฤŒR/SR โ€“ ฤŒadca โ€“ Krรกsno nad Kysucou (mimo), ลพelezniฤnรก traลฅ, 3. etapa.

V zmysle sรบลฅaลพnรฉho technickรฉho rieลกenia zdruลพenia tvoria ekodukt presypanรฉ mostnรฉ konลกtrukcie, klenbovรฉ oblรบkovรฉ konลกtrukcie s jednรฝm poฤพom (ลกรญrka 120 m, rozpรคtie 19,5 aลพ 20,8 m), zloลพenรฉ z prefabrikovanรฝch ลพelezobetรณnovรฝch dielcov. Spolu sa na tri klenby pouลพije 391 prefabrikรกtov.

V rรกmci ฤasti A je v tomto ฤase zrealizovanรก nosnรก konลกtrukcia mostnรฉho objektu SO 202-00 Ekodukt nad ล ฤพahorovรฝm potokom a na ฤasti B stavby nosnรก konลกtrukcia mosta SO 08-33-13 Nadchod pre zver v nลพkm 282,963 (obr. 3). Ten premosลฅuje uลพ zmienenรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ ฤ. 127 ลฝilina โ€“ ฤŒadca โ€“ Svrฤinovec zastรกvka โ€“ Mosty u Jablunkova (CZ). Ide o jednopoฤพovรฝ, prefabrikovanรฝ, klenbovรฝ most zo ลพelezobetรณnu s presypรกvkou.

Obr. 3 Zrealizovanรฉ klenby ekoduktu; vzadu na ฤasti B vย rรกmci SO 08-33-13 Nadchod pre zver vย nลพkm 282,963 nad ลพelezniฤnou traลฅou ฤ. 127 ลฝilina โ€“ ฤŒadca โ€“ Svrฤinovec zastรกvka โ€“ Mosty uย Jablunkova (CZ), vpredu na ฤasti Aย nad ล ฤพahorovรฝm potokom SO 202-00
Obr. 3 Zrealizovanรฉ klenby ekoduktu; vzadu na ฤasti B vย rรกmci SO 08-33-13 Nadchod pre zver vย nลพkm 282,963 nad ลพelezniฤnou traลฅou ฤ. 127 ลฝilina โ€“ ฤŒadca โ€“ Svrฤinovec zastรกvka โ€“ Mosty uย Jablunkova (CZ), vpredu na ฤasti Aย nad ล ฤพahorovรฝm potokom SO 202-00 | Zdroj: Basler & Hofmann Slovakia s. r. o.

Zaloลพenรฝ je hlbinne na vystuลพenรฝch veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s dฤบลพkou 14/18 m a priemerom 1,2 m. Nosnรบ konลกtrukciu tvoria prefabrikovanรฉ ลพelezobetรณnovรฉ dielce (spolu 123 ks, licenฤnรฉ prvky spoloฤnosti ABM Mosty, s. r. o., Bratislava), vyrobenรฉ v spoloฤnosti VรHOSTAV-SK-PREFA, s. r. o., Hornรฝ Hriฤov. Konลกtrukcia sa v pozdฤบลพnom reze skladรก z dvoch stenovรฝch prvkov a vrchnรฉho oblรบka (obr. 4).

Obr. 4 Montรกลพ prefabrikovanej klenby ekoduktu na ฤasti B v rรกmci SO 08-33-13 Nadchod pre zver v nลพkm282,963 (zdroj: ABM Mosty)
Obr. 4 Montรกลพ prefabrikovanej klenby ekoduktu na ฤasti B v rรกmci SO 08-33-13 Nadchod pre zver v nลพkm
282,963 (zdroj: ABM Mosty) | Zdroj: Basler & Hofmann Slovakia s. r. o.

V rรกmci celej stavby sรบ zrealizovanรฉ vรฝruby, preklรกdky inลพinierskych sietรญ (vodovod, plynovod, ISD, VN/NN) a do provizรณrneho koryta bol preloลพenรฝ ล ฤพahorov potok. Pod vลกetkรฝmi tromi klenbami sรบ vybudovanรฉ zรกkladovรฉ pรกsy vrรกtane ลกpeciรกlneho zakladania.

V zรกvislosti od poveternostnรฝch podmienok prebiehajรบ zemnรฉ prรกce na nรกsype ekoduktu. Stavba sa komplexne pripravuje a projektuje v reลพime BIM (angl. Building Information Modelling, v priamom preklade Modelovanie informรกciรญ o stavbe) ako pilotnรฝ projekt stavby dopravnej infraลกtruktรบry v podmienkach Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti.

Rekonลกtrukcia vรฝpravnej budovy vย ลฝST Bรญlina

Objednรกvateฤพom stavby bola Sprรกva ลพeleznic, s. o., zhotoviteฤพom zdruลพenie VรHOSTAV โ€“ REKOP โ€“ BรLINA pod vedenรญm spoloฤnosti VรHOSTAV-SK, a. s., Bratislava, podnikajรบcej v ฤŒeskej republike prostrednรญctvom VรHOSTAV-CZ, organizaฤnรก zloลพka, ktorej pracovnรญci aj celรบ vรฝstavbu riadili.

Predmetom zmluvy o dielo bola kompletnรก rekonลกtrukcia vรฝpravnej budovy na ลพelezniฤnej stanici v Bรญline v severnรฝch ฤŒechรกch. ลฝelezniฤnรก stanica leลพรญ na trati ฤ. 130 Dฤ›ฤรญn โ€“ Kadaลˆ โ€“ Prunรฉล™ov, resp. 131 รšstรญ nad Labem โ€“ รšpoล™iny โ€“ Most. ลฝelezniฤnรก budova je jedineฤnรก ukรกลพka stavebnรฉho ลกtรฝlu 60. rokov minulรฉho storoฤia.

Jej interiรฉr je postavenรฝ v tzv. bruselskom ลกtรฝle a hoci budova nie je pamiatkovo chrรกnenรก, poลพiadavkou objednรกvateฤพa bolo zachovaลฅ pรดvodnรฝ architektonickรฝ vรฝraz nielen vonkajลกej ฤasti, ale aj interiรฉru budovy (obr. 5). Pred zabudovanรญm tak boli vลกetky prvky odsรบhlasenรฉ architektmi objednรกvateฤพa.

Obr. 5 Interiรฉr novo zrekonลกtruovanej vรฝpravnej budovy ลฝST Bรญlina
Obr. 5 Interiรฉr novo zrekonลกtruovanej vรฝpravnej budovy ลฝST Bรญlina | Zdroj: Basler & Hofmann Slovakia s. r. o.

Celรก budova bola kompletne zateplenรก, na streche bola zrealizovanรก prรญprava na osadenie fotovoltickรฝch panelov. V rรกmci rekonลกtrukcie sa vybudovala รบschovลˆa bicyklov, vznikli priestory pre obchody a sluลพby a oddychovรก miestnosลฅ pre vodiฤa autobusovej dopravy.

V interiรฉri pribudli dva vรฝลฅahy umoลพลˆujรบce bezbariรฉrovรฝ prรญstup nรกvลกtevnรญkov a pracovnรญkov do vyลกลกรญch poschodรญ. Kompletne sa vymenili vnรบtornรฉ a zabezpeฤovacie inลกtalรกcie.

Bezbariรฉrovo sa napojili priฤพahlรฉ vonkajลกie spevnenรฉ plochy. Stavebnรฉ prรกce prebiehali od oktรณbra 2022 do decembra 2023 bez preruลกenia vlakovej prevรกdzky, ฤo klรกdlo zvรฝลกenรฉ nรกroky na bezpeฤnosลฅ pracovnรญkov stavby, cestujรบcich a zamestnancov ฤŒeskรฝch drรกh. Zรกkazka je stavebne ukonฤenรก, odovzdanรก objednรกvateฤพovi, aktuรกlne sa finalizujรบ dokladovรฉ ฤasti v sรบlade s poลพiadavkami zmluvy o dielo.

Rekonลกtrukcia vรฝpravnej budovy vย ลฝST Krรกsna Lรญpa

Objednรกvateฤพom stavby je Sprรกva ลพeleznic, s. o., zhotoviteฤพom spoloฤnosลฅ VรHOSTAV-SK, a. s., Bratislava, podnikajรบca v ฤŒeskej republike prostrednรญctvom VรHOSTAV-CZ, organizaฤnรก zloลพka, ktorej pracovnรญci aj celรบ vรฝstavbu riadia. Predmetom zmluvy o dielo je komplexnรก rekonลกtrukcia vรฝpravnej budovy na ลพelezniฤnej stanici v Krรกsnej Lรญpe v severnรฝch ฤŒechรกch, ktorรก leลพรญ na trati ฤ. 081 v รบseku Deฤรญn โ€“ Beneลกov nad Plouฤnicรญ โ€“ Rumburk.

Budova nie je pamiatkovo chrรกnenรก. V neobรฝvanรฝch podlaลพiach sa vytvorรญ ubytovacia ฤasลฅ s bistrom pre hostรญ a turistov (predmet budรบceho nรกjmu). V rรกmci rekonลกtrukcie sa kompletne vymenรญ existujรบci krov a zrealizuje sa novรฝ streลกnรฝ plรกลกลฅ. Celรก budova bude zateplenรก vrรกtane kompletnej vรฝmeny vรฝplnรญ otvorov (obr. 6).

Obr. 6 Pohฤพad na prebiehajรบcu rekonลกtrukciu vรฝpravnej budovy ลฝST Krรกsna Lรญpa
Obr. 6 Pohฤพad na prebiehajรบcu rekonลกtrukciu vรฝpravnej budovy ลฝST Krรกsna Lรญpa | Zdroj: Basler & Hofmann Slovakia s. r. o.

Vymenia sa vลกetky vnรบtornรฉ a zabezpeฤovacie inลกtalรกcie, zrealizujรบ sa novรฉ povrchovรฉ รบpravy, vรฝลฅah a informaฤnรฝ systรฉm budovy vrรกtane oznamovania odchodov a prรญchodov vlakov. Priฤพahlรฉ vonkajลกie spevnenรฉ plochy budรบ bezbariรฉrovo upravenรฉ, vybudujรบ sa novรฉ parkovacie miesta a stojany pre bicykle.

Stavebnรฉ prรกce prebiehajรบ bez preruลกenia vlakovej prevรกdzky od oktรณbra 2022 s predpokladom ukonฤenia v mรกji 2024. Nรกsledne sa v sรบlade s poลพiadavkami zmluvy o dielo sfinalizujรบ dokladovรฉ ฤasti.

Zรกver
Vykonรกvanie prรกc na ลพelezniฤnรฝch stavbรกch, ฤi uลพ medzistaniฤnรฝch รบsekoch alebo samotnรฝch ลพelezniฤnรฝch staniciach, nie je jednoduchรฉ. Vรฝstavba musรญ prebiehaลฅ podฤพa jednoznaฤnรฝch pravidiel, vopred dohodnutรฝch so sprรกvcom drรกhy vo forme povolenรฝch vรฝluk, priฤom je sย ohฤพadom na stanovenรฉ poลพiadavky potrebnรฉ minimalizovaลฅ zdrลพanie prepravy osรดb aย tovaru.

To si vyลพaduje neustรกlu konลกtruktรญvnu komunikรกciu vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch strรกn, hlavne objednรกvateฤพa vย รบlohe investora aย sprรกvcu drรกhy, zhotoviteฤพa, projektanta, orgรกnov ลกtรกtnej sprรกvy, dotknutรฝch samosprรกv, majiteฤพov aย prevรกdzkovateฤพov inลพinierskych sietรญ aย samotnej verejnosti.

Oย to viac, ak sรบ kontrakty realizovanรฉ podฤพa zmluvnรฝch podmienok โ€žNaprojektuj aย postavโ€. To sรบ vลกetko skutoฤnosti, sย ktorรฝmi sa zodpovednรฝ zhotoviteฤพ musรญ vysporiadaลฅ. Problรฉmy sa nevyhli aย nevyhรฝbajรบ ani vyลกลกie opรญsanรฝm stavbรกm, ale sรบ rieลกenรฉ aย vyrieลกenรฉ kย primeranej spokojnosti vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch strรกn.

TEXT: Ing. Mojmรญr ล tefanec, obchodnรฝ riaditeฤพ divรญzie Slovensko v spoloฤnosti VรHOSTAV-SK, a. s.
FOTO: VรHOSTAV-SK, a. s.

Zdroje
1. VรHOSTAV-SK, a. s., Bratislava.
2. Dokumentรกcia pre realizรกciu jednotlivรฝch opisovanรฝch stavieb.
3. www.zsr.sk.
4. www.ndsas.sk.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 1/2024