navrh modernizacie zeleznicnej trate puchov povazska bystrica
Galรฉria(4)

Nรกvrh modernizรกcie ลพelezniฤnej trate Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica

Partneri sekcie:

รšsek ลพelezniฤnej trate Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica je sรบฤasลฅou 1. etapy stavby modernizรกcie ลพelezniฤnej trate Pรบchov โ€“ ลฝilina, ktorรก leลพรญ na koridore ฤ. Va. Etapa ฤ. 1 bola vย stupni dokumentรกcie pre stavebnรฉ povolenie rozdelenรก na dve samostatnรฉ ฤasti aย traลฅovรฝ รบsek Pรบchov (mimo ลพelezniฤnej stanice) โ€“ Povaลพskรก Bystrica (mimo ลพelezniฤnej stanice) tvorรญ samostatnรบ stavbu.

1 big image
03 reming big image
navrh modernizacie zeleznicnej trate puchov povazska bystrica 5677 big image
Samotnรฝ nรกvrh modernizรกcie ลพelezniฤnej trate vย รบseku Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica zohฤพadnil poลพiadavky na dosiahnutie poลพadovanรฝch rรฝchlostnรฝch parametrov modernizovanej trate, t. j. rรฝchlosti 160 km/h. Zย tohto dรดvodu si trasovanie modernizovanej trate vyลพiadalo takmer รบplnรบ preloลพku jestvujรบcej trate. Celkovรก dฤบลพka existujรบceho รบseku trate je 10,981ย km, po zmodernizovanรญ sa skrรกti na 8,302ย km. Tento รบsek trate bude teda skrรกtenรฝ oย 2,679ย km, ฤo tvorรญ 24ย % zย celkovej dฤบลพky sรบฤasnรฉho stavu. Preloลพka trate vย novej polohe bude realizovanรก vย dฤบลพke 7,65ย km, ฤo predstavuje 92ย % dฤบลพky trate po modernizรกcii.

Histรณria aย sรบฤasnรฝ stav
ลฝelezniฤnรก traลฅ vย รบseku Trenฤรญn โ€“ ลฝilina (Novรก ลฝilina) bola uvedenรก do prevรกdzky 1. novembra 1883. Okolo Vรกhu viedla ลพeleznica na krรกtkom รบseku po pravom brehu prรกve vย okolรญ sรบฤasnej Nosickej priehrady. Vรกh prekonala traลฅ dvoma mostmi (takzvanรฉ milochovskรฉ), aby sa skrรกtila vzdialenosลฅ medzi Pรบchovom aย Povaลพskou Bystricou aย vyhlo sa nepriaznivรฝm geografickรฝm podmienkam meandrovitรฉho รบzemia Vรกhu.

Na zaฤiatku 50. rokov 20. storoฤia bolo rozhodnutรฉ oย vรฝstavbe Priehrady mlรกdeลพe (Nosickej priehrady) na rieke Vรกh, ฤo spรดsobilo preloลพku ลพelezniฤnej trate vย mieste budรบcej priehrady. Priehradnรฝ mรบr je vybudovanรฝ presne na mieste, kde sa kedysi nachรกdzal dolnรฝ Milochovskรฝ most. Prevรกdzka na preloลพenej trati sa zaฤala vย januรกri 1958.

Sรบฤasnรก ลพelezniฤnรก dvojkoฤพajovรก traลฅ vย traลฅovom รบseku Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica kopรญruje รบboฤie Strรกลพovskรฝch vrchov vย dotyku sย ฤพavรฝm brehom rieky Vรกh aย Nosickej priehrady.

Smerovรฉ pomery sรบ pomerne zloลพitรฉ, na traลฅovom รบseku sa nachรกdza veฤพkรฝ poฤet smerovรฝch oblรบkov sย rรดznymi hodnotami polomerov od asi 550ย m. Maximรกlna traลฅovรก rรฝchlosลฅ mรก hodnotu 100ย km/h. Sklonovรฉ pomery trate sรบ nenรกroฤnรฉ, priemernรก hodnota pozdฤบลพneho sklonu trate je okolo 3ย โ€ฐ. Jestvujรบci ลพelezniฤnรฝ zvrลกok tvorรญ koฤพajovรฝ roลกt uloลพenรฝ vย ลกtrkovom lรดลพku sย hrรบbkou minimรกlne 0,50ย m. Na existujรบcej trati sa nachรกdza aj jednoรบrovลˆovรฉ priecestie vย starom ลพelezniฤnom kilometri (sลพkm) 161,975, ktorรฉ bude demontovanรฉ.

Navrhovanรฝ stav
Novรก trasa (jej stavebnรก ฤasลฅ) sa zaฤรญna vย sลพkm 159,099ย 991 (novรฝ ลพelezniฤnรฝ kilometer โ€“ nลพkm 158,398ย 728). Koniec je vย sลพkm 169,261โ€ฏ043 (nลพkm 166,700ย 000). Nลพkm bol stanovenรฝ vย postupnosti na predchรกdzajรบcu stavbu modernizรกcie ลพelezniฤnej trate vย รบseku Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov.

ลฝelezniฤnรก traลฅ vย sลพkm 158,398ย 728 opรบลกลฅa pรดvodnรบ traลฅ aย prechรกdza smerom kย Nosickรฉmu kanรกlu, ktorรฝ nรกsledne premosลฅuje mostnรฝm objektom. Nรกvrh mostnรฉho objektu musel zohฤพadลˆovaลฅ plavebnรฝ gabarit vย rรกmci Vรกลพskej vodnej cesty. Vย pokraฤovanรญ prechรกdza ลพelezniฤnรก traลฅ cez ostrov medzi Nosickรฝm kanรกlom aย riekou Vรกh striedavo na ลพelezniฤnรฝch viaduktoch aย nรกsypoch. ลฝelezniฤnรฉ viadukty sรบ navrhnutรฉ na zabezpeฤenie odtokovรฝch pomerov vย prรญpade zรกplav. Na ostrove je navrhnutรฉ zriadenie novej zastรกvky Nosice. Zastรกvka bude vybavenรก dvoma nรกstupiลกลฅami sย dฤบลพkami รก 250ย m. Prรญstup na zastรกvku bude zabezpeฤenรฝ ponad Nosickรฝ kanรกl novou lรกvkou pre peลกรญch. Pรดvodnรก zastรกvka Nosice sa zruลกรญ.

Nรกvrh trasovania pokraฤuje ponad rieku Vรกh na mostnom objekte. Na ลˆom sรบ zriadenรฉ obojstrannรฉ chodnรญky pre peลกรญch aย cyklistov. Tรฝmto rieลกenรญm sa zabezpeฤรญ prรญstup na zastรกvku aj vย smere od obce Nimnica aย kรบpeฤพov Nimnica. ลฝelezniฤnรก traลฅ sa ฤalej vedie ponad cestu II/507 aย nรกsledne zaรบsลฅuje do zรกpadnรฉho portรกlu tunela Diel, ktorรฝ sa nachรกdza za kรบpeฤพmi Nimnica. Jeho dฤบลพka je 1ย 081,700 m. Sรบฤasลฅou tunela je aj รบnikovรก ลกtรดlลˆa. Pri vรฝjazde zย vรฝchodnรฉho portรกlu tunela Diel je navrhnutรฝ mostnรฝ objekt ponad Nosickรบ priehradu, priฤom tento nรกvrh reลกpektuje plavebnรฝ gabarit. Nรกvrh pokraฤuje novรฝm vedenรญm trasy, ktorรก smeruje cez ฤalลกรญ mostnรฝ objekt do zรกpadnรฉho portรกlu tunela Milochov. Celkovรก dฤบลพka tunela je 1ย 861ย m. Jeho sรบฤasลฅou je aj รบnikovรก ลกtรดlลˆa. Vย pokraฤovanรญ je ลพelezniฤnรก traลฅ zaรบstenรก vย sลพkm 169,1 do pรดvodnej trasy. Zย uvedenรฉho vyplรฝva, ลพe traลฅ je vย prevaลพnej ฤasti vย styku sย umelรฝmi stavbami, ฤo je konลกtrukฤne zohฤพadnenรฉ vย ลพelezniฤnom zvrลกku. Od nลพkm 161,000 po nลพkm 166,610 (dฤบลพka 5ย 610 m) je vย trati pouลพitรฝ bezลกtrkovรฝ zvrลกok โ€“ takzvanรก pevnรก jazdnรก drรกha (PJD).

Minimรกlny polomer oblรบka vย UฤŒS 44 mรก hodnotu 1ย 214,800 m, maximรกlny 2ย 354,200ย m. Maximรกlna hodnota prevรฝลกenia koฤพaje mรก hodnotu 120 mm. ล tandardnรก osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ pri modernizovanej trati je 4,10ย m. Vย tejto stavbe sa vzdialenosลฅ menรญ na hodnotu 4,20ย m vย oboch tuneloch aย priฤพahlรฝch รบsekoch. Menรญ sa aj na zaฤiatku, aย to na staniฤnรบ hodnotu 4,750ย m. Zmena osovej vzdialenosti koฤพajรญ je vลพdy vykonanรก vย priฤพahlรฝch traลฅovรฝch oblรบkoch. Nรกvrh trasy aย smerovรฝch pomerov vychรกdza zย lokรกlnych podmienok aย je limitovanรฝ zรกstavbou, ako aj stavbou terรฉnu.

Vรฝลกkovรฉ vedenie navrhovanej trasy ovplyvลˆujรบ prakticky vลกetky umelรฉ stavby (mosty aย tunely). Maximรกlny sklon trate mรก hodnotu 8,261ย โ€ฐ aย nachรกdza sa hneฤ za zhlavรญm ลพelezniฤnej stanice Pรบchov vย stรบpanรญ na most cez kanรกl Vรกhu. Podobnรฝ sklon sย hodnotou 8,237ย โ€ฐ mรก traลฅ od nลพkm 160,648 pred zastรกvkou Nosice aลพ po najvyลกลกรญ lom vย nลพkm 163,200. Tento รบsek bez ฤalลกรญch podruลพnรฝch lomov zabezpeฤรญ, ลพe tunel Diel aย estakรกda cez nรกdrลพ Nosice budรบ vย jednotnom pozdฤบลพnom sklone. Sklon je dostatoฤnรฝ na pozdฤบลพne odvodnenie tunelov. Cieฤพom nรกvrhu nivelety bolo zabezpeฤiลฅ mimoรบrovลˆovรฉ krรญลพenie sย existujรบcou traลฅou vย nลพkm 163,263, ฤo zjednoduลกรญ stavebnรฉ postupy aย zabezpeฤรญ plynulosลฅ prevรกdzky na sรบฤasnej trati poฤas vรฝstavby. Od nลพkm 163,200 traลฅ klesรก kย ลพelezniฤnej stanici Povaลพskรก Bystrica.

Koฤพaj vย UฤŒS 44 bude bezstykovรก, zriadenรก zย koฤพajnicovรฝch pรกsov tvaru 60 E2 dlhรฝch minimรกlne 75ย m. Sรบฤasลฅou stavby sรบ aj ลกtyri vรฝhybky tvoriace dve jednoduchรฉ koฤพajovรฉ spojky na ลพilinskom zhlavรญ ลพelezniฤnej stanice Pรบchov. Vลกetky sรบ sรบstavy UIC 60 aย nahradia koฤพajovรฉ spojky vybudovanรฉ pri modernizรกcii ลพelezniฤnej stanice Pรบchov.

Okrem vรฝhybkovรฝch konลกtrukciรญ budรบ do koฤพaje vloลพenรฉ aj dilataฤnรฉ zariadenia. Vย rรกmci stavby sa nachรกdza niekoฤพko mostnรฝch objektov sย veฤพkรฝmi rozpรคtiami, respektรญve veฤพkรฝmi dilatujรบcimi dฤบลพkami nosnej konลกtrukcie.

Vย sรบlade sย hlukovou ลกtรบdiou sรบ na ochranu obyvateฤพstva pred nepriaznivรฝmi รบฤinkami zย dopravy navrhnutรฉ protihlukovรฉ steny. Protihlukovรฉ steny budรบ zniลพovaลฅ nepriaznivรฉ hladiny hluku na prรญpustnรบ รบroveลˆ.
ย 
ล pecifikรก stavby
Novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Nosickรฝm kanรกlom
Most prevedie ลพelezniฤnรบ traลฅ ponad koryto Nosickรฉho kanรกla, vย ktorom sa do budรบcnosti poฤรญta sย plavebnou drรกhou ako sรบฤasลฅou Vรกลพskej vodnej cesty. So zreteฤพom na reลกpektovanie plavebnej drรกhy, dodrลพanie kolmรฉho uloลพenia konลกtrukcie aย nepriaznivรฉ krรญลพenie trate sย prekรกลพkou (19,50ยฐ) vรฝrazne narรกstla dฤบลพka premostenia aลพ na hodnotu 378,454 m. Vzhฤพadom na smerovรฉ pomery ลพelezniฤnej trate bolo sรบฤasne potrebnรฉ rieลกiลฅ premostenie dvojkoฤพajovรฝm mostom.

ลฝelezniฤnรก traลฅ je na moste vย prechodniciach kย protismernรฝm smerovรฝm oblรบkom sย polomermi r1 = 1ย 504,75 m (koฤพaj ฤ. 1), r2 = 1ย 500,00 m (koฤพaj ฤ. 2) pred mostom, respektรญve r1 = 1ย 214,80 m, r2 = 1ย 219,00 m za mostom sย maximรกlnym prevรฝลกenรญm koฤพaje na moste vย hodnote 100ย mm aย vย stรบpanรญ vย smere staniฤenia +8,26 โ€ฐ. Osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ ฤ. 1 aย 2 na moste je premennรก vย rozsahu 4ย 200 aลพ 4ย 262ย mm. Na moste sa pouลพil ลพelezniฤnรฝ zvrลกok UICย 60 na betรณnovรฝch podvaloch B91, uloลพenรฝch vย priebeลพnom koฤพajovom lรดลพku. Stanovenรก dฤบลพka premostenia, ako aj snaha minimalizovaลฅ stavebnรฉ prรกce vย koryte Nosickรฉho kanรกla viedli kย voฤพbe ลกtvorpoฤพovej oblรบkovej dvojkoฤพajovej nosnej konลกtrukcie sย rozpรคtiami jednotlivรฝch polรญ 62,40 + 124,80 + 124,80 + 62,40ย m, priฤom vnรบtornรฉ mostnรฉ polia ฤ. 2 aย 3 premosลฅujรบ Nosickรฝ kanรกl tak, aby bol zachovanรฝ plavebnรฝ priestor 2 ร— 30,00ย m, aย krajnรฉ polia ฤ. 1 aย 4 premosลฅujรบ ฤiastoฤne koryto kanรกla aย ฤiastoฤne priฤพahlรฉ inundaฤnรฉ รบzemia.

Novรฝ ลพelezniฤnรฝ viadukt naย ostrove Nosice
Sรบstava ลพelezniฤnรฝch viaduktov sa nachรกdza vย inundaฤnou รบzemรญ Vรกhu, priฤom vย budรบcnosti sa na ostrove Nosice uvaลพuje oย vybudovanรญ rekreaฤnej oblasti. Zย potreby zabezpeฤiลฅ voฤพnรฝ prietok vody inundaฤnรฝm รบzemรญm vyplรฝva, ลพe ลพelezniฤnรบ traลฅ nemoลพno viesลฅ na nรกsype, ale treba vybudovaลฅ mostnรฉ objekty. Traลฅ je vย danom รบseku vย smerovom oblรบku aย vย stรบpanรญ smerom kย Povaลพskej Bystrici.

Zย toho dรดvodu sa navrhla ลพelezobetรณnovรก prefabrikovanรก konลกtrukcia zย betรณnu C45/55 sย ploลกnรฝm zaloลพenรญm. Voฤพba tejto konลกtrukcie minimalizuje zรกsah do vodnรฉho zdroja minerรกlnych vรดd.

Nosnรบ konลกtrukciu tubusu tvorรญ vย prieฤnom smere osem prstencov skladobnej ลกรญrky 2,5ย m aย nadvรคzujรบ na ลˆu krรญdlovรฉ steny rovnakรฉho tvaru ako stenovรฉ dielce tubusu. Tie sa zvaลพujรบ vย sklone 1 : 1,75, ktorรฝ kopรญruje sklon ลพelezniฤnรฉho nรกsypu. Voฤพnรก ลกรญrka na moste dosahuje hodnotu medzi rรญmsami 18,0ย m aย celkovรก ลกรญrka konลกtrukcie vย pรคte nรกsypu je 40,0 m. Stenovรฉ dielce aย krรญdlovรฉ steny sรบ zmonolitnenรฉ pรคtkami. Dฤบลพky viaduktov sรบ:

  • viadukt p. ฤ. 1 โ€“ 221,0 m,
  • viadukt p. ฤ. 2 โ€“ 121,0 m,
  • viadukt p. ฤ. 3 โ€“ 222,45 m,
  • viadukt p. ฤ. 4 โ€“ 121,0 m.

ย 
Novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Vรกhom
Most prevรกdza ลพelezniฤnรบ traลฅ cez koryto Vรกhu zย priฤพahlรฉho inundaฤnรฉho รบzemia kย tunelu Diel. Je situovanรฝ pod rozdelenรญm pรดvodnรฉho koryta Vรกhu aย umelรฉho kanรกla. Vzhฤพadom na umiestnenie mosta vย blรญzkosti obce sa na ลˆom nachรกdza protihlukovรก stena. Traลฅ je vย mieste krรญลพenia smerovo vย oblรบku sย polomerom r = 1ย 404 m sย vรฝลกkovรฝm sklonom kย Pรบchovu +8,1 โ€ฐ.

Nosnรก konลกtrukcia hornej stavby mosta je navrhnutรก zย predpรคtรฉho betรณnu pevnostnej triedy C40/50. Vย oboch smeroch koฤพajรญ je navrhovanรฝ most so ลกรญrkou 11โ€ฏ820โ€ฏmm, sย obojstrannรฝmi konzolovรฝmi doskami ลกirokรฝmi 2,3ย m na chodnรญky pre chodcov aย cyklistov. Celkovรก ลกรญrka mosta je 16,42ย m. Most predstavuje 5-poฤพovรฝ spojitรฝ nosnรญk, budovanรฝ metรณdou letmej betonรกลพe, sย vรฝnimkou ฤasti krajnรฝch polรญ, ktorรฉ sa budรบ realizovaลฅ na podpernej skruลพi. Rozpรคtia polรญ mosta sรบ 47,5 + 3 ร— 65,0 + 47,5ย m. Prieฤny rez je dvojkoยญmoยญrovรฝ so ลกรญrkou trรกmov 600 โ€“ 920 โ€“ 600ย mm aย sย premennou vรฝลกkou od 3ย 000 mm vย strede rozpรคtรญ jednotlivรฝch polรญ aลพ do 8ย 000ย mm nad jednotlivรฝmi medziฤพahlรฝmi podperami. Minimรกlna hrรบbka mostovky โ€“ hornej dosky โ€“ je 300ย mm. Mostovka spolu sย nosnรฝmi trรกmami vytvรกra priestor na uloลพenie pevnej koฤพajovej drรกhy aย kรกblovej trasy po oboch stranรกch mosta. Spodnรก doska mรก premenlivรบ hrรบbku od 600ย mm pri podpere po 400ย mm vย strede rozpรคtรญ polรญ. Svetlรก ลกรญrka komรดr mosta je 4ย 850 mm aย svetlรก vรฝลกka medzi doskami je premenlivรก od 7โ€ฏ020ย mm pri podpere po 2ย 220ย mm vย poli.

Tunel Diel
Tunel Diel prechรกdza masรญvom vrchu Diel, ktorรฝ tvorรญ centrรกlnu ฤasลฅ meandra Vรกhu vย tomto รบseku jeho toku. Tunel je navrhovanรฝ na ลพelezniฤnรบ dopravu, aย to ako jednorรบrovรฝ dvojkoฤพajovรฝ sย osovou vzdialenosลฅou koฤพajรญ 4,200 m. Priechodnรฝ prierez je typuย C sย nadstavcom na elektrifikovanรฉ trate pre nรกvrhovรบ traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 160ย km/h, vรฝhฤพadovo 200ย km/h. Os prierezu tunela je vลพdy zvislรก. Tunelovรก rรบra je rozdelenรก na รบseky budovanรฉ razenรญm aย hฤบbenรญm. Hฤบbenรฉ รบseky sรบ budovanรฉ vย otvorenej stavebnej jame na oboch portรกloch, ktorรฉ sa nรกsledne zasypรบ. Povrch zรกsypov bude rekultivovanรฝ zatrรกvnenรญm aย vhodnou vรฝsadbou krรญkov aย drevรญn tak, aby sa zachoval charakter prรญrodnรฉho prostredia. Razenรก ฤasลฅ tunela sa bude realizovaลฅ vย zmysle zรกsad Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM) sย pouลพitรญm mechanickรฉho rozpojovania pomocou tunelbagra vย priportรกlovรฝch oblastiach. Trhavinovรฉ rozpojovania sa pouลพijรบ po zarazenรญ tunelovej rรบry do kompaktnejลกieho horninovรฉho masรญvu.

Tunelovรฉ ostenie je navrhnutรฉ ako dvojplรกลกลฅovรฉ, tvorenรฉ primรกrnym aย sekundรกrnym ostenรญm, oblรบkovรฉho tvaru. Bezpeฤnosลฅ tunela je dosiahnutรก radom konลกtrukฤnรฝch aย technologickรฝch opatrenรญ. Na zรกklade poลพiadavky predpisu TSI-INS, TSI-SRT (2008/163/ES) bude tunel Diel vybavenรฝ รบnikovou ลกtรดlลˆou dฤบลพky asi 304,150 m aย prieฤnym prepojenรญm do tunelovej rรบry dฤบลพky pribliลพne 21ย m. Profil prieฤneho prepojenia je totoลพnรฝ sย profilom รบnikovej ลกtรดlne. Smerovรฉ vedenie ลกtรดlne je navrhnutรฉ ako polygรณn, sรบbeลพne sย osou tunelovej rรบry. ล tรดlลˆa je vyรบstenรก na vรฝchodnom portรกli tunela Diel.
ย 
Novรฝ ลพelezniฤnรฝ most nad Nosickou priehradou
Most vย celkovej dฤบลพke 653,45 m prevรกdza ลพelezniฤnรบ traลฅ cez Nosickรบ priehradu zย tunela Diel aย ฤalej pokraฤuje mostom cez jestvujรบcu dvojkoฤพajovรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ aย cestu smerom kย Povaลพskej Bystrici. Most umoลพลˆuje splavnosลฅ dvoma plavebnรฝmi ลกรญrkami. Samotnรฝ most mรก ลกรญrku 11โ€ฏ700โ€ฏmm aย je navrhnutรฝ ako dvojkoฤพajovรฝ sย jednostrannรฝm chodnรญkom pre chodcov aย cyklistov. Most predstavuje 13-poฤพovรฝ spojitรฝ nosnรญk, budovanรฝ metรณdou letmej betonรกลพe, sย vรฝnimkou ฤasti krajnรฝch polรญ, ktorรฉ sa budรบ realizovaลฅ na podpernej skruลพi. Rozpรคtia polรญ mosta sรบ 39,0 + 11 ร— 51,5 + 37,54ย m. Prieฤny rez mosta je dvojkomorovรฝ so ลกรญrkou trรกmov 500 โ€“ 1โ€ฏ200 โ€“ 500ย mm aย sย konลกtantnou maximรกlnou vรฝลกkou prierezu 3ย 200ย mm. Minimรกlna hrรบbka mostovky โ€“ hornej dosky je 300ย mm. Mostovka spolu sย nosnรฝmi trรกmami vytvรกra priestor na uloลพenie pevnej jazdnej drรกhy aย kรกblovej trasy po oboch stranรกch mosta. Spodnรก doska mรก premennรบ hrรบbku od 600ย mm pri podpere po 300ย mm vย strede rozpรคtรญ polรญ. Svetlรก ลกรญrka komรดr mosta je 4ย 750ย mm aย svetla vรฝลกka medzi doskami je premennรก od 2โ€ฏ220โ€ฏmm pri podpere po 2ย 520ย mm vย poli. Most je nad podperami stuลพenรฝ ลพelezobetรณnovรฝmi prieฤnikmi hrubรฝmi 2ย 000ย mm. Stuลพujรบci rรกm je vytvorenรฝ aj na mieste kotvenia EDS kรกblov.

Spodnรบ stavbu mosta tvorรญ masรญvna ลพelezobetรณnovรก opora zย betรณnu C30/37. Desaลฅ vnรบtornรฝch medziฤพahlรฝch pilierov pรดdorysnรฉho kruhovรฉho tvaru je zo ลพelezobetรณnu C35/45. Piliere 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13 majรบ priemer 4ย m sย klznรฝmi loลพiskami vย pozdฤบลพnom smere aย ฤalลกie dva piliere 7 aย 8 priemer 5ย m sย pevnรฝmi, neposuvnรฝmi loลพiskami vย pozdฤบลพnom smere. Pilier je vย hornej ฤasti ukonฤenรฝ รบloลพnรฝm prahom ลกรญrky 2ย m. Poslednรก podpora ฤ. 14 je spoloฤnรก sย podporou nadvรคzujรบceho mosta nad cestou aย ลพelezniฤnou traลฅou.

Tunel Milochov
Na preklenutie รบpรคtia vrchu Stavnรก, juลพne od miestnej ฤasti Hornรฝ Milochov (mestskej ฤasti Milochov mesta Povaลพskรก Bystrica), je navrhnutรฝ novรฝ tunel Milochov, aย to ako dvojkoฤพajovรฝ jednorรบrovรฝ. Jeho trasa zย vรคฤลกej ฤasti vedie vย extravilรกne, do intravilรกnu miestnej ฤasti Hornรฝ Milochov zasahujรบ len oblasti portรกlu รบnikovej ลกtรดlne aย vรฝchodnรฉho portรกlu. Svetlรฝ tunelovรฝ prierez je urฤenรฝ zdruลพenรฝm tunelovรฝm priechodnรฝm prierezom, obojstrannรฝmi รบnikovรฝmi cestami, poistnรฝm priestorom aย obojstrannรฝm bezpeฤnostnรฝm priestorom so ลกรญrkou 0,5ย m. Vย zmysle predpisu ลฝ11 sa pri nรกvrhu uvaลพoval priechodnรฝ prierez C sย elektrifikaฤnรฝm nรกstavcom aย obrys vozidla UIC GC. Vzรกjomnรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ je 4ย 200ย mm. Sรบฤasลฅou tunela sรบ aj poลพiarnotechnickรฉ zariadenia (poลพiarny vodovod sย vรฝtokovรฝmi stojanmi, poลพiarna nรกdrลพ aย automatickรก tlakovรก stanica), technickรฉ vybavenie tunela aย boฤnรก รบnikovรก ลกtรดlลˆa ako nรบdzovรฝ vรฝchod zย tunelovej rรบry, priฤom priechodnรฝ prierez mรก rozmery 2,25ย m ร— 2,25ย m. Tunel Milochov je rozdelenรฝ na รบseky budovanรฉ razenรญm aย รบseky budovanรฉ vย otvorenej stavebnej jame, hฤบbenรฝ tunel vรฝchodnรก ฤasลฅ aย hฤบbenรฝ tunel (galรฉria) zรกpadnรก ฤasลฅ.
ย 
Zรกver
Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate vย รบseku Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica je finanฤne najnรกroฤnejลกรญ stavebnรฝ รบsek na celej trati Bratislava โ€“ ลฝilina (sย vรฝnimkou budรบcej modernizรกcie uzla Bratislava). Sรบฤasnรฉ vedenie ลพelezniฤnej trate, hornatรฉ รบzemie aย prรญtomnosลฅ Nosickej priehrady nedรกvali pri trasovanรญ modernizovanej trate za predpokladu splnenia poลพiadaviek na nรกvrhovรบ rรฝchlosลฅ inรบ moลพnosลฅ ako vedenie novej trate vย kompletnej preloลพke. Aj to je skutoฤnosลฅ, ktorรก tรบto stavbu odliลกuje od vลกetkรฝch zatiaฤพ zmodernizovanรฝch aย rozostavanรฝch stavieb. Tretรญm hlavnรฝm znakom tejto stavby je veฤพkรฉ mnoลพstvo umelรฝch stavieb, zย ktorรฝch niektorรฉ zatiaฤพ nemajรบ svojimi technickรฝmi parametrami aย konลกtrukฤnรฝm rieลกenรญm na รบzemรญ Slovenskej republiky obdobu.

TEXT: Ing. Jรกn ล pรกnik
FOTO: REMING Consult
ย 
Jรกn ล pรกnik je manaลพรฉr projektu vย spoloฤnosti
REMING Consult, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

–>–>

Najฤรญtanejลกie