Nรกvrh osvetฤพovacej sรบstavy krรกtkeho tunela sa neobรญde bez teรณrie a praxe
Nedostatoฤnรฉ prepojenie teรณrie a praxe sa prejavilo aj pri obnove osvetlenia v krรกtkom tuneli Stratenรก. Predmetnej tematike uลพ bolo venovanรฝch niekoฤพko ฤlรกnkov v odbornรฝch ฤasopisoch v ลกtรกdiu obstarรกvania, ale aj v ลกtรกdiu rieลกenia projektu s nรกzvom Obnova tunela Stratenรก v celkovej hodnote 957 127,72 eur bez DPH (bliลพลกie pozri Oznรกmenie 17858 โ DOP, Vestnรญk ฤ. 83/2021 z 08. 04. 2021)
Chronolรณgia obnovy tunela Stratenรก
ลฝiaฤพ, na projektovanie osvetlenia cestnรฝch tunelov neexistuje eurรณpska norma a v najbliลพลกom ฤase sa ani nepoฤรญta s jej nรกvrhom. Nรกrodnรฉ normy vychรกdzajรบ z technickej sprรกvy, ktorรบ CEN schvรกlil 10. novembra 2001. Pretoลพe na Slovensku neexistuje technickรก norma 2, ktorรก by poskytla nรกvod na osvetlenie cestnรฝch tunelov, bola na zรกklade poลพiadavky TK 108 Svetlo a osvetlenie รNMS SR prevzatรก do sรบstavy slovenskรฝch technickรฝch noriem 1. marca 2009 technickรก sprรกva TNI CEN/CR 14380 Osvetlenie.
Osvetฤพovanie tunelov. Tรกto technickรก sprรกva ukรกzala, okrem inรฉho, aj rozdiel medzi dlhรฝmi (s dฤบลพkou nad 3 000 m), resp. strednรฝmi (s dฤบลพkou od 500 do 3 000 m) a krรกtkymi tunelmi (do dฤบลพky 500 m). V prรญpade tunelov s dฤบลพkou od 500 m sa berie do รบvahy pozitรญvny kontrast jasu medzi prekรกลพkou (vลกeobecne mรกme na mysli osobnรฉ alebo nรกkladnรฉ vozidlo) vo vnรบtri tunela a vozovkou, v prรญpade krรกtkeho tunela do dฤบลพky 500 m, ak nie je zvisle alebo vodorovne zakrivenรฝ, sa zvaลพuje, naopak, negatรญvny kontrast jasu.
Prax ukรกzala, ลพe osvetlenie krรกtkeho tunela s podporou svetelnรฉho bazรฉna predstavuje รบspornรบ alternatรญvu ku konvenฤnรฉmu dennรฉmu prevรกdzkovรฉmu osvetleniu cestnรฝch tunelov. รlohou tohto netradiฤnรฉho a inovatรญvneho rieลกenia osvetlenia je zaruฤiลฅ viditeฤพnosลฅ prekรกลพok z pohฤพadu vodiฤa v prvej polovici krรกtkeho tunela zvรฝลกenรญm jasu ich pozadia, t. j. zvรฝลกenรญm ich negatรญvneho kontrastu jasu. Dostatoฤnรก viditeฤพnosลฅ prekรกลพok v druhej polovici tunela je zaruฤenรก dennรฝm svetlom prenikajรบcim do tunela vรฝjazdovรฝm portรกlom. Tรฝm vznikne vnem dvoch na seba nadvรคzujรบcich kratลกรญch tunelov.
Tรฉme osvetlenia krรกtkych tunelov sa v SRN venuje DIN 67524-1 Beleuchtung von Straรentunneln und Unterfรผhrungen. Teil 1: Allgemeine Gรผtemerkmale und Richtwerte (DIN 67524-1 Osvetlenie cestnรฝch tunelov a podchodov. ฤasลฅ 1: Vลกeobecnรฉ kvalitatรญvne charakteristiky a smernรฉ hodnoty)
V Rakรบsku Richtlinien und Vorschriften fรผr das Straรenwesen (Pokyny a predpisy pre sprรกvu ciest), konkrรฉtne RVS 09.02.41 Tunnel. Tunnelausrรผstung. Lichttechnik. Tunnelbeleuchtung (RVS 09.02.41 Tunel.)
Vybavenie tunela. Svetelnรก technika. Osvetlenie tunela). Oba dokumenty sรบ metodicky zhodnรฉ, avลกak pracovnรฝ postup nรกvrhu tzv. svetelnรฉho bazรฉna (v pracovnom preklade sa pouลพรญva aj svetelnรก kaluลพ alebo svetelnรฉ vzdรบvadlo, resp. aj svetlรญkovรฝ รบsek) a doplnkovรฉho dennรฉho osvetlenia obsahuje iba RVS 09.02.41.
Postupnosลฅ krokov nรกvrhu osvetlenia krรกtkeho tunela podฤพa tohto predpisu som priblรญลพil v metodickej prรญruฤke MP Poลพiadavky na osvetlenie cestnรฝch tunelov realizovanรฝch a prevรกdzkovanรฝch v podmienkach NDS, a. s.3, platnej od 1. mรกja 2015. V pracovnej verzii MP v roku 2014 som uviedol aj vzorovรฝ vรฝpoฤet normรกlneho osvetlenia krรกtkeho tunela Stratenรก a dlhรฉho tunela Viลกลovรฉ s vyuลพitรญm LED svietidiel FLOWSTAR.
Na vรฝpoฤet normรกlneho osvetlenia krรกtkeho aj dlhรฉho tunela som pouลพil softvรฉrovรฝ produkt ReluxTunel. Popritom som pri vรฝpoฤte osvetlenia krรกtkeho tunela Stratenรก v spoluprรกci so spoloฤnosลฅou Relux Informatik, AG, so sรญdlom v ลกvajฤiarskom meste Mรผnchenstein โ Bazilej, modifikoval niektorรฉ ฤlรกnky Prรญruฤky softvรฉru ReluxTunel.
V aprรญli 2019 som sa stretol v Bratislave s pracovnรญkmi Slovenskej sprรกvy ciest (SSC) Koลกice, รบseku investiฤnej vรฝstavby, so zรกmerom prรญpravy vรฝzvy na predkladanie ponรบk projektu Obnova tunela Stratenรก (obr. 3). Spolu sme hฤพadali spรดsob minimalizรกcie investiฤnรฝch nรกkladov na sanรกciu osvetlenia krรกtkeho tunela Stratenรก, ktorรฝ by v ลom nespรดsobil vyลกลกie prevรกdzkovรฉ nรกklady.
Po odbornej diskusii, v ktorej som prezentoval vzorovรฝ vรฝpoฤet normรกlneho osvetlenia krรกtkeho tunela Stratenรก z oktรณbra 2014, sme doลกli k zรกveru, ลพe iba osvetฤพovacie zariadenie so svetelnรฝm bazรฉnom na platforme LED symetrickรฝch tunelovรฝch svietidiel zabezpeฤรญ viditeฤพnosลฅ potrebnรบ na plynulรบ a bezpeฤnรบ premรกvku v predmetnom tuneli a zrakovรบ pohodu รบฤastnรญkov cestnej premรกvky pri minimรกlnych investiฤnรฝch a prevรกdzkovรฝch nรกkladoch.
Naopak, adaptaฤnรฉ osvetlenie tunelovej rรบry z obidvoch dopravnรฝch smerov dvojpruhovej cestnej komunikรกcie s dฤบลพkou 324 m, ktorรก nie je zvisle a ani vodorovne zakrivenรก, je z kaลพdรฉho hฤพadiska neakceptovateฤพnรฉ. V jรบni 2019 som s podporou modifikovanรฉho softvรฉru ReluxTunel naลกiel medzi produktmi ลกtandardnรฉho typovรฉho radu LED modulov, prezentovanรฉho katalรณgom LEDiL, kap. STREET & AREA LIGHTING, vhodnรฉ krivky svietivosti na osvetlenie vozovky v pรกsme svetelnรฉho bazรฉna, doplnkovรฉho dennรฉho osvetlenia a prejazdovรฉho osvetlenia tohto tunela.
Nรกsledne som urฤil Poลพiadavky na obstaranie LED symetrickรฝch tunelovรฝch svietidiel na osvetlenie krรกtkeho tunela Stratenรก. V tom istom mesiaci som odovzdal poลพadovanรบ dokumentรกciu firme ELHYCO, s. r. o., na spracovanie kapitoly Umelรฉ osvetlenie a vnรบtornรฉ silovรฉ rozvody a preklรกdka telekomunikaฤnรฉho kรกbla pre sรบลฅaลพnรฉ podmienky na รบฤely prรญpravy vรฝzvy na obnovu tunela Stratenรก formou verejnรฉho obstarรกvania.
Dลa 19. septembra 2019 bola tรกto vรฝzva zverejnenรก vo Vestnรญku verejnรฉho obstarรกvania. V decembri 2019 po vyhodnotenรญ verejnรฉho obstarรกvania, ktorรฉho sa zรบฤastnilo 9 uchรกdzaฤov, podpรญsala SSC zmluvu o dielo so spoloฤnosลฅou TUBAU, s. r. o.
ฤo bolo ฤalej?
Dลa 14. februรกra 2020 som odovzdal firme ELHYCO, s. r. o., kontakty pracovnรฉho tรญmu, ktorรฝ sa podieฤพal na prรญprave podkladov kap. Umelรฉ osvetlenie a vnรบtornรฉ silovรฉ rozvody a preklรกdka telekomunikaฤnรฉho kรกbla pre sรบลฅaลพnรฉ podmienky, ktorรฉ poลพadovala spoloฤnosลฅ TUBAU, s. r. o., od tejto firmy. Kontakty potrebovala stavebnรก spoloฤnosลฅ, aby mohla realizovaลฅ umelรฉ osvetlenie tunela vlastnรฝmi pracovnรญkmi.
Dลa 13. mรกja 2020 som absolvoval stretnutie so zรกstupcami spoloฤnostรญ TUBAU, a. s., Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., ELTODO SK, a. s., a ELHYCO, s. r. o. Zรกmerom tohto stretnutia bolo okrem inรฉho overiลฅ moลพnosti znรญลพenia investiฤnรฝch nรกkladov na sanรกciu osvetlenia tunela. Spolu so zรกstupcami ELHYCO, s. r. o., som zaujal stanovisko, ลพe vลกetky cenovรฉ rezervy boli vyฤerpanรฉ pri definovanรญ sรบลฅaลพnรฝch podmienok, ฤo sa odrazilo aj v predpokladanej cene obnovy tunela na รบrovni 1,25 mil. eur bez DPH.
Zรกstupca spoloฤnosti TUBAU, a. s., vลกak poลพiadal firmu ELHYCO, s. r. o., aby projekt osvetlenia krรกtkeho tunela Stratenรก 4 prepracovala a predloลพila vรฝkaz vรฝmer s alternatรญvou adaptaฤnรฉho osvetlenia, ฤo som ja ako spracovateฤพ projektovej dokumentรกcie (PD) osvetlenia krรกtkeho tunela Stratenรก odmietol. Dลa 1. jรบna 2020 nadobudol platnosลฅ technickรฝ predpis TP 115 Osvetlenie cestnรฝch tunelov, stรกle vลกak platรญ, ลพe pokiaฤพ nebude zruลกenรก platnosลฅ TNI CEN/ CR 14380 Osvetlenie.
Osvetฤพovanie tunelov, je technickรฝ predpis TP 115 v spornรฝch ฤlรกnkoch s TNI CEN/CR 14380 neplatnรฝ. Napriek tomu vลกak vraj vznikla nutnosลฅ prepracovania projektu osvetlenia tunela Stratenรก. Autor TP 115 vลกak opomenul, ลพe v ฤlรกnku 3.17.1 uviedol, ลพe Zabezpeฤenie vhodnรฉho spรดsobu osvetlenia krรกtkych tunelov cez deล zรกvisรญ od konkrรฉtnej situรกcie a moลพno ho uskutoฤniลฅ s pouลพitรญm pรกsiem osvetlenia krรกtkeho tunela (bod b) v sรบlade s RVS 09.02.41.
Projekt, ktorรฝ bol sรบฤasลฅou dokumentรกcie na predkladanie ponรบk obnovy tunela Stratenรก, vลกak je v zhode s TNI CEN/CR 14380, s pรกsmami osvetlenia krรกtkeho tunela podฤพa najnovลกej verzie rakรบskeho technickรฉho predpisu RVS 09.02.41 a s MP Poลพiadavky na osvetlenie cestnรฝch tunelov realizovanรฝch a prevรกdzkovanรฝch v podmienkach NDS, a. s.
To znamenรก, ลพe projekt zverejnenรฝ 19. septembra 2019 vo Vestnรญku verejnรฉho obstarรกvania nebol v rozpore s ฤlรกnkom 3.17.1 technickรฉho predpisu TP 115. Treba ale pripomenรบลฅ, ลพe TP 115 neobsahuje konkrรฉtny postup nรกvrhu osvetlenia krรกtkeho tunela.
Navzdory tomu sa 8. oktรณbra 2020 objavila firma LED SOLAR TRADE, ktorรก bez verifikรกcie ฤiastkovรฝch skรบลกok vzorky protismernรฉho tunelovรฉho svietidla LED TL-SQ poskytla firme ELHYCO, s. r. o., katalรณgovรฝ list โvyplnenรฝโ podฤพa Poลพiadaviek na obstaranie LED symetrickรฝch tunelovรฝch svietidiel… bez pokrytia skรบลกobnรฝmi protokolmi.
No aj tak, v prรญpade jednej tunelovej rรบry s obojsmernou premรกvkou, je pouลพitie protismernรฉho osvetlenia so samostatnou ovlรกdacou jednotkou DALI neprรญpustnรฉ. Namieste je vลกak otรกzka, ktorรฉ skรบลกobnรฉ laboratรณrium, neakreditovanรฉ SNAS, poskytlo ELUMdata LED TL-SQ svietidla bez CE oznaฤenia. Moje stanovisko k prepracovanรฉmu projektu osvetlenia krรกtkeho tunela Stratenรก bolo uverejnenรฉ v odbornom ฤasopise Jemnรก mechanika a optika (JMO)6.
Na zรกklade mojich poznรกmok zhrnutรฝch v JMO a ลกetrenia SSC Koลกice, รบseku investiฤnej vรฝstavby, prepracovanรบ PD stavby, ktorรบ zhotoviteฤพ odovzdal po 12 mesiacoch od podpรญsania zmluvy, SSC zamietla. V aprรญli 2021 priลกla na scรฉnu firma VOLTATECH, a. s., zaoberajรบca sa servisnรฝmi a montรกลพnymi prรกcami technologickรฝch zariadenรญ cestnรฝch tunelov, ktorรก v spoluprรกci s ELHYCO, s. r. o., zahรกjila realizรกciu kap. Umelรฉ osvetlenie a vnรบtornรฉ silovรฉ rozvody a preklรกdka telekomunikaฤnรฉho kรกbla podฤพa zmluvy o dielo podpรญsanej medzi SSC a spol
Ako to dopadlo?
V krรกtkom tuneli Stratenรก sรบ inลกtalovanรฉ kufrรญkovรฉ (36 ks svetelnรฝ bazรฉn a 16 ks doplnkovรฉ dennรฉ osvetlenie; spolu 52 ks) a lineรกrne LED svietidlรก (40 ks prejazdovรฉ osvetlenie), ktorรฉ boli dodanรฉ s integrovanou ovlรกdacou jednotkou DALI. Treba poznamenaลฅ, ลพe svetelnotechnickรฝ projekt bol vypracovanรฝ 12. jรบna 2019, avลกak k rekonลกtrukcii osvetlenia tunela pristรบpila firma VOLTATECH, a. s., aลพ v aprรญli 2021, preto projektant objektu ELHYCO, s. r. o., vyuลพil ponuku spoloฤnosti Broll Systemtechnik, KG, a nahradil pรดvodnรฉ symetrickรฉ LED moduly modulmi s inovovanรฝmi ฤipmi s totoลพnรฝm rozloลพenรญm svietivosti, avลกak s vyลกลกรญmi mernรฝmi vรฝkonmi a nรกsledne inรฝmi prรญkonmi.
Konkrรฉtne kufrรญkovรฉ svietidlรก s max. prรญkonom 160 W (pรดvodnรฝ prรญkon bol 231 W) a mernรฝm vรฝkonom 155 lm/W a lineรกrne LED svietidlรก s max. prรญkonom 100 W (pรดvodnรฝ prรญkon bol 90,1 W) a mernรฝm vรฝkonom 125 lm/W. Ich skutoฤnรฝ รบฤinnรญk je min. 0,95. (Pozn.: Broll Systemtechnik, KG, pravidelne po dvoch rokov zavรกdza do vรฝroby novรฉ inovovanรฉ moduly.).
Konลกtrukฤnรฉ rieลกenie kufrรญkovรฉho svietidla s LED modulom 4 ร 16 ฤipov a lineรกrneho svietidla s LED modulom 3 ร 16 ฤipov je stavebnicovรฉ. Rozmery kufrรญkovรฉho svietidla sรบ 690 ร 500 ร 168 mm a lineรกrneho svietidla 1 480 ร 182 ร 120 mm, ich hmotnosลฅ je cca 24 kg. Podฤพa druhu ochrany pred zรกsahom elektrickรฝm prรบdom patria tieto svietidlรก do triedy I, ich trieda krytia je IP66 a sรบ chrรกnenรฉ proti prรบdu tlakovej vody 6 barov. Na vyhotovenie telesa, bezpeฤnostnรฝch zรกmkov a montรกลพnych drลพiakov oboch svietidiel sa pouลพila nehrdzavejรบca oceฤพ, elektrolyticky leลกtenรก, s ฤรญslom materiรกlu 1.4571.
Kryt s bezpeฤnostnรฝm sklom je uchytenรฝ zรกmkami, ktorรฉ sรบ navrhnutรฉ tak, aby umoลพลovali otvรกranie a zatvรกranie krytu na oboch pozdฤบลพnych stranรกch svietidiel a zรกroveล aby v otvorenom stave zabrรกnili oddeleniu krytu od telesa svietidla. Kufrรญkovรฉ, ako aj lineรกrne LED svietidlรก majรบ patentovanรฝ teplotnรฝ manaลพment, sรบ urฤenรฉ pre teplotu okolia od -30 ยฐC do +40 ยฐC.
Sรบ vybavenรฉ aj zariadenรญm na vyrovnanie tlaku. Rรฝchle vizuรกlne prehliadky prevรกdzky kufrรญkovรฝch svietidiel moลพno pritom vykonaลฅ bez ich otvorenia, pomocou kontrolky spozorovateฤพnej zvonka. Pri nรกhradnej teplote chromatickosti Tcp = 4 000 K je ich vลกeobecnรฝ index podania farieb Ra > 70.
Maximรกlna odchรฝlka Tcp LED ฤipov je ยฑ200 K. Pri predpokladanej ลพivotnosti 80 000 h a prevรกdzkovej teplote okolia 25 ยฐC je pokles poฤiatoฤnรฉho svetelnรฉho toku pouลพitรฝch LED modulov charakterizovanรฝ hodnotou L80/B10. Zรกruฤnรก doba oboch symetrickรฝch LED svietidiel je 9,2 rokov
Svetelnรฝ stred prvรฉho prejazdovรฉho svietidla sa nachรกdza 10 m od portรกlu a poslednรฉho svietidla 314,20 m od portรกlu v smere staniฤenia. Svetelnรฝ stred prvรฉho svietidla na doplnkovรฉ dennรฉ osvetlenie je umiestnenรฝ 96,00 m od portรกlu a poslednรฉho svietidla 134,50 m od portรกlu. Za svetelnรฝm bazรฉnom sรบ svetelnรฉ stredy svietidiel na doplnkovรฉ dennรฉ osvetlenie umiestnenรฉ od kรณty 187,50 m po kรณtu 226,00 m za portรกlom.
Svetelnรฝ stred prvรฉho svietidla na osvetlenie svetelnรฉho bazรฉnu sa nachรกdza 140,00 m od portรกlu a poslednรฉho svietidla 182,00 m od portรกlu v smere staniฤenia. Rozstupy medzi svietidlami na prejazdovรฉ osvetlenie sรบ 7,8 m, medzi svietidlami na doplnkovรฉ dennรฉ osvetlenie 5,5 m a medzi svietidlami v pรกsme svetelnรฉho bazรฉna 1,2 m. Celkovรฝ poฤet inลกtalovanรฝch svietidiel v tuneli Stratenรก je 92 ks.
Pri nรกvrhovej rรฝchlosti 70 km/h sa jas svetelnรฉho bazรฉna a doplnkovรฉho dennรฉho osvetlenia mรดลพe zniลพovaลฅ iba na รบroveล 50 % nastavenรฉho svetelnรฉho vรฝkonu; noฤnรฉ osvetlenie prejazdovรฉho pรกsma sa zniลพuje takisto na รบroveล 50 % dennรฉho osvetlenia.
Obojsmernรฉ dopravnรฉ gombรญky pre vodiace osvetlenie komunikรกcie v tuneli sรบ umiestnenรฉ pri hrane nรบdzovรฝch chodnรญkov, a to tak, ลพe v smere staniฤenia na pravej strane vozovky (17 ks) vyลพarujรบ svetlo bielej farby a na ฤพavej strane vozovky (17 ks) oranลพovej farby, obdobne to platรญ aj pri vjazde do tunelovej rรบry cez vรฝchodnรฝ portรกl.
Rozstupy medzi dopravnรฝmi gombรญkmi sรบ pribliลพne 20 m. Sรบ pouลพitรฉ tri regulaฤnรฉ stupne, a sรญce na รบrovni 25 % maximรกlneho svetelnรฉho vรฝkonu poฤas noฤnรฝch hodรญn, 50 % poฤas dลa a 100 % s moลพnosลฅou ruฤnรฉho prepnutia do pomalรฉho blikania (interval 5 s) pri zmene dopravnรฝch stavov alebo rรฝchleho blikania (interval 0,5 s) pri havรกrii a inom mimoriadnom dopravnom stav.
Zhrnutie vรฝsledkov merania
V PD osvetlenia krรกtkeho tunela Stratenรก bola urฤenรก hrubรฝm odhadom podฤพa RVS 09.02.41 hodnota jasu pribliลพovacieho pรกsma L20 = 2 040 cd/m2 . Trieda odrazivosti R3 pre starลกรญ suchรฝ asfaltovรฝ povrch vozovky s priemernรฝm ฤiniteฤพom jasu q0 = 0,06 sr-1 bola zvolenรก naslepo.
Takisto aj odrazivosลฅ profilovรฝch plechovรฝch stien do vรฝลกky 2 m sa stanovila odhadom na 25 %. Hodnota udrลพiavacieho ฤiniteฤพa 0,8, ktorรฝ zohฤพadลuje straty svetla spรดsobenรฉ zneฤistenรญm svietidiel a relevantnรฝch povrchov v tuneli, ako aj pokles svetelnรฉho toku LED svietidiel, sa takisto odhadli. Tieto parametre sรบ tak hlavnรฝm zdrojom neistoty nรกvrhu osvetlenia krรกtkeho tunela Stratenรก.
Statickรฉ meranie jasu sa vykonalo jasovรฝm analyzรกtorom LMK 5-1 so zaznamenanรญm obrazu kaลพdรฉho pรกsma tunelovej rรบry v poฤรญtaฤi pre laboratรณrnu analรฝzu pomocou softvรฉru LMK LabSoft a doplnkovรฉho softvรฉru Straรen und Tunnel. Treba poznamenaลฅ, ลพe รบroveล jasu prejazdovรฉho osvetlenia, doplnkovรฉho dennรฉho osvetlenia a osvetlenia svetelnรฉho bazรฉna sa udrลพuje na konลกtantnej hodnote.
Rozdiel tรฝchto รบrovnรญ mรก zaistiลฅ vysokรฉ hodnoty kontrastu jasu prekรกลพok. Pomer jasov pรกsiem P : D je zhruba 1 : 3 a D : B 1 : 6. Pozn.: Zrakovรก pohoda sa narรบลกa pri zmene jasu zornรฉho poฤพa v pomere 1 : 10; oslnenie nastรกva pri zmene 1 : 100. Najniลพลกie poลพadovanรฉ hodnoty pozdฤบลพnej rovnomernosti jasu Ul a rovnomernosti jasu Uo povrchu vozovky v tuneli a pred portรกlom sรบ Ul โฅ 0,60 a Uo โฅ 0,40. Tieto hodnoty sรบ dodrลพanรฉ.
Vyลกลกie hodnoty jasu v jednotlivรฝch pรกsmach krรกtkeho tunela Stratenรก vznikli nรกhradou pรดvodnรฉho symetrickรฉho LED modulu kufrรญkovรฉho svietidla modulom s inovovanรฝmi ฤipmi a v dรดsledku niลพลกieho odhadu niektorรฝch vyลกลกie citovanรฝch parametrov tunelovej rรบry. V prรญpade prejazdovรฉho osvetlenia sa pre vyลกลกie uvedenรฉ neurฤitosti svetelnotechnickรฝch vlastnostรญ jazdenรฉho asfaltovรฉho povrchu vozovky a odraznosti profilovรฝch plechovรฝch stien tunelovej rรบry zvolil vyลกลกรญ prรญkon lineรกrnych
svietidiel. Vo vลกetkรฝch pรกsmach tunela sa vลกak pomocou jasomera JAS-LuV a integrovanรฝch ovlรกdacรญch jednotiek DALI budรบ udrลพovaลฅ optimรกlne hodnoty jasov. Pomocou jasovรฉho analyzรกtora LMK 5-1 sa v zmysle odporรบฤania firmy TechnoTeam Bildverarbeitung, GmbH, vykonala aj kalibrรกcia jasomera JAS-LuV pribliลพovacieho pรกsma L20.
V tomto prรญpade bola pozรญcia pozorovateฤพa pribliลพne 52 m pred vรฝchodnรฝm portรกlom, kde je umiestnenรฝ jasomer JAS-LuV (pozn.: je to brzdnรก vzdialenosลฅ podฤพa RVS 09.02.41 a MP platnรก pre nรกvrhovรบ rรฝchlosลฅ 70 km/h). Jasovรฝ analyzรกtor LMK 5-1 so ลกirokouhlรฝm objektรญvom s ohniskovou vzdialenosลฅou 18 mm bol inลกtalovanรฝ na trojnoลพke, ktorรก umoลพnila nastavenie oka pozorovateฤพa 1,5 m nad povrchom vozovky a uhol pozorovania na 89ยฐ ยฑ 0,5ยฐ.
V rovnakom momente, ako bola odฤรญtanรก hodnota jasu jasovรฉho analyzรกtora LMK 5-1, bola odฤรญtanรก aj hodnota jasu na displeji riadiaceho panelu osvetฤพovacej sรบstavy tunela. Ich pomer urฤuje korekฤnรฝ ฤiniteฤพ jasomera JAS-LuV k = L20/Ldisplej.
Pomocou prรญstroja Mavospec Base sa zmerala spektrรกlna charakteristika LED modulov, dominantnรก vlnovรก dฤบลพka l = 597 nm, index blikania % < 1,0, nรกhradnรก teplota chromatickosti Tcp = 3911 K, vลกeobecnรฝ index podania farieb Ra = 81,4, trichromatickรฉ sรบradnice diagramu chromatickosti CIE kufrรญkovรฉho svietidla a lineรกrneho svietidla x = 0,3878 a y = 0,3909.
Preverenรฉ hodnoty potvrdili vhodnosลฅ pouลพitia integrovanรฝch LED modulov. Meranie vykonal 26. jรบla 2021 Ing. Matthias Wagner, MSc., zamestnanec poboฤky SL Broll Systemtechnik, KG, so sรญdlom v Rakรบsku. Treba poznamenaลฅ, ลพe menovanรฝ sa zรบฤastnil 17. septembra 2019 medzilaboratรณrneho porovnania podฤพa vopred urฤenรฝch podmienok SNAS v tuneli ลฝilina. Meranie potvrdilo spรดsobilosลฅ Ing. Matthiasa Wagnera, MSc., vykonรกvaลฅ fotometrickรฉ merania v cestnรฝch tuneloch doma a v zahraniฤรญ.
Zรกver
- โkufrรญkovรฉโ a โlineรกrneโ LED svietidlรก pouลพitรฉ na osvetlenie tunela Stratenรก a vodiace osvetlenie komunikรกcie v tuneli sรบ TOP produkty;
- celkovรฝ poฤet inลกtalovanรฝch LED svietidiel v tuneli je 92 ks; prรญkon LED svietidiel pri najvyลกลกom svetelnom vรฝkone v pรกsme svetelnรฉho bazรฉna (5,76 kW), doplnkovรฉho dennรฉho osvetlenia (2,56 kW) a prejazdovรฉho osvetlenia (4 kW) predstavuje spolu 12,32 kW;
- osvetlenie krรกtkeho tunela Stratenรก s podporou svetelnรฉho bazรฉna reprezentuje รบsporu svietidiel rรกdovo o 40%;
- pred portรกlom je umiestnenรฝ kalibrovanรฝ jasomer JAS-LuV renomovanej firmy ELECTRIC-SPECIAL Phototronicssysteme, GmbH;
- kvalita inลกtalรกcie technologickรฉho vybavenia tunela je perfektnรก.
Pavol Horลรกk je autor projektu osvetlenia krรกtkeho tunela Stratenรก.
Literatรบra
1. Horลรกk, P.: Niekoฤพko poznรกmok vyzvanรฝch quasi TP xxx Osvetlenie cestnรฝch tunelov. Jemnรก mechanika a optika, ฤ. 5/2020.
2. Horลรกk, P.: Argumenty na vypracovanie nรกvrhu pรดvodnรฉho normalizaฤnรฉho dokumentu STN xxxx Osvetlenie. Osvetฤพovanie tunelov. Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby, ฤ. 5/2019.
3. Horลรกk, P.: MP Poลพiadavky na osvetlenie cestnรฝch tunelov realizovanรฝch a prevรกdzkovanรฝch vย podmienkach NDS, a. s., Bratislava, NDS, a. s., 2014.
4. Horลรกk, P.: Osvetlenie krรกtkych tunelov. Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby, ฤ. 5/2020.
5. Horลรกk, P.: Dennรฉ prevรกdzkovรฉ osvetlenie krรกtkych tunelov. Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby, ฤ.1/2014.
6. Horลรกk, P.: Skรบsenosลฅ je dobrรก ลกkola, iba ลกkolnรฉ je prรญliลก vysokรฉ. Jemnรก mechanika a optika, ฤ.2/2021.
7. Horลรกk, P.: Quo vadis LED svietidlรก. Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby, ฤ. 3/2021.
8. Wagner, M.: Protokol merania osvetlenia krรกtkeho tunela STRATENร, vozovky pred vรฝchodnรฝm portรกlom, kvalitatรญvnych parametrov integrovanรฝch LED modulov, ako aj kalibrรกcie jasomera Jas