Rekonลกtrukcia tunela

Nรกvrh rekonลกtrukciรญ Miฤพavskรฉho a Bralskรฉho tunela: Ako odstrรกniลฅ ich kฤพรบฤovรฉ nedostatky?

Partneri sekcie:

Vย sieti ลฝeleznรญc Slovenskej republiky sa nachรกdza 76 tunelov sย celkovou dฤบลพkou zhruba 45 km. Tunely vybudovanรฉ od ฤias Rakรบsko-Uhorska cez medzivojnovรฉ aย povojnovรฉ obdobie postupne dosahujรบ svoju ลพivotnosลฅ aย mnohรฉ zย nich tak prirodzene vykazujรบ poลกkodenia, ktorรฉ mรดลพu postupne vย zvรฝลกenej miere negatรญvne ovplyvลˆovaลฅ bezpeฤnosลฅ aย ekonomiku ich prevรกdzky.

Je preto pochopiteฤพnรฉ, ลพe ลฝeleznice Slovenskej republiky ako sprรกvca ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry realizujรบ postupne nielen samotnรฉ rekonลกtrukcie, ale aj projektovรบ prรญpravu rekonลกtrukciรญ ลพelezniฤnรฝch tunelov. Vย spoloฤnosti Basler & Hofmann Slovakia s. r. o. sme vย rokoch 2022 โ€“ 2023 vypracovali projektovรบ dokumentรกciu rekonลกtrukciรญ Miฤพavskรฉho aย Bralskรฉho tunela. ฤŒlรกnok je zameranรฝ na zรกkladnรฉ aspekty plรกnovanรฝch rekonลกtrukciรญ.

Miฤพavskรฝ tunel

Zรกkladnรฉ รบdaje

Miฤพavskรฝ tunel sa nachรกdza na trati Plaveฤ โ€“ Poprad-Tatry, na รบseku trate Starรก ฤฝubovลˆa โ€“ Podolรญnec medzi zastรกvkami Forbasy aย Niลพnรฉ Ruลพbachy. Mรก dฤบลพku 703 m, vรฝลกka nadloลพia je max. 53 m. Jednokoฤพajnรฝ tunel bol budovanรฝ pilierovou metรณdou vย roku 1949. Bol razenรฝ vรคฤลกinou vย mรคkkej aย miestami len vo vlhkej hornine. Znaฤnรฉ ฤasti tunela sรบ realizovanรฉ obmurovkou typu 5b aย 5b/K. Pรกsy typu 5 aย 7 sรบ vymurovanรฉ vรคฤลกinou zย ruลพbaลกskรฉho travertรญnu aย andezitu zย lomu Ruskov.

Poฤas razenia tunela spรดsobovali problรฉmy znaฤnรฉ priesaky spodnej vody vย pรกsoch 50 aลพ 51, ale aj povrchovej vody vย pรกsoch 1 aย 2. Vย tuneli boli realizovanรฉ asfaltovรก izolรกcia aย izolรกcia vrstvou cementovej omietky. Tunelovรก stoka je betรณnovรก. Traลฅ vย ลˆom je jednokoฤพajnรก, neelektrifikovanรก, vedie vย priamej aย nรกsledne vย prechodnici aย vo vzostupnici sย oblรบkom R ย =ย 800 m. Koฤพajnice sรบ vย tvare Sย 49, uloลพenรฉ na drevenรฝch podvaloch. ล trkovรฉ lรดลพko mรก hrรบbku min. 0,5 m.

Obr. 1 Poloha Miฤพavskรฉho a Bralskรฉho tunela
Obr. 1 Poloha Miฤพavskรฉho a Bralskรฉho tunela |

Tunelovรก rรบra aย ostenie โ€“ sรบฤasnรฝ stav, technickรฉ rieลกenie sanรกcie

Ostenie tunela tvoria lomovรฉ murivo a betรณn. Ostenie je z vรคฤลกej ฤasti vlhkรฉ a v niekoฤพkรฝch รบsekoch znaฤne zavodnenรฉ. Silnรฉ zavodnenie spรดsobuje ฤalลกie poruchy ako erรณzie betรณnu a vypadรกvanie malty zo ลกkรกr, ktorรฉ vplรฝvajรบ na tunelovรฉ ostenie a jeho stabilitu.

Zamokrenรฉ ฤasti tunela spรดsobujรบ v zimnom obdobรญ masรญvne zaฤพadnenie a tvorbu cencรบฤพov, ktorรฉ narรบลกajรบ prechodovรฝ prierez, ฤo ohrozuje bezpeฤnosลฅ a plynulosลฅ ลพelezniฤnej dopravy na trati. V tuneli uลพ boli realizovanรฉ doฤasnรฉ opatrenia vo forme plรกลกลฅovej hydroizolรกcie v kombinรกcii s oceฤพovou sieลฅou, ktorรฉ sรบ prikotvenรฉ na ostenie tunela vย รบsekoch sย najvรฝraznejลกรญmi prรญtokmi.

Doฤasnรฉ opatrenia a problematickรฉ zaฤพadnenie sรบ zrejmรฉ z obr. 2. Ako podklad pre nรกvrh rekonลกtrukฤnรฝch opatrenรญ slรบลพili zรกznamy z pravidelnรฝch prehliadok tunela (RPT a HPT) vykonรกvanรฉ sprรกvcom infraลกtruktรบry.

Obr. 2 Doฤasnรก izolรกcia a zaฤพadลˆovanie priestoru tunela
Obr. 2 Doฤasnรก izolรกcia a zaฤพadลˆovanie priestoru tunela | Zdroj: Basler & Hofmann Slovakia s. r. o.

Poลกkodenia aktuรกlne v ฤase spracovรกvania projektovej dokumentรกcie boli doplnenรฉ o vรฝsledky vizuรกlnej obhliadky. Grafickรฉ znรกzornenie jednotlivรฝch poลกkodenรญ vo forme rozvinutรฉho pohฤพadu na tunelovรฉ ostenie je zrejmรฉ z obr. 3. Na zรกklade analรฝzy dostupnรฝch podkladov a podrobnรฉho zaznamenania stavu ostenia jednotlivรฝch tunelovรฝch pรกsov boli navrhnutรฉ hlavnรฉ ciele rekonลกtrukcie tunelovรฉho ostenia:

Obr. 3 Grafickรฉ znรกzornenie zaznamenanรฝch poลกkodenรญ
Obr. 3 Grafickรฉ znรกzornenie zaznamenanรฝch poลกkodenรญ | Zdroj: Basler & Hofmann Slovakia s. r. o.
  • obnovenie tesnosti ostenia pomocou injektรกลพe,
  • drenรกลพne odvodnenie hornej klenby,
  • obnova ลกkรกrovania styฤnรฝch a loลพnรฝch ลกkรกr kamennรฉho muriva,
  • sanรกcia poลกkodenรฝch povrchov betรณnovรฉho ostenia,
  • zhotovenie kontrolnรฝch ลกรกcht na tunelovej stoke a vรฝmena kรกblovรฉho ลพฤพabu.

Sย cieฤพom obnoviลฅ tesnosลฅ je vo vybranรฝch tunelovรฝch pรกsoch ostenia tunela navrhovanรก dvojstupลˆovรก tesniaca injektรกลพ sย pouลพitรญm rรฝchlotvrdnรบcej dvojzloลพkovej ลพivice na bรกze polyuretรกnu. Prvรฝ stupeลˆ injektรกลพe zabezpeฤรญ preinjektovanie horninovรฉho prostredia bezprostredne na styku sย rubom tunelovรฉho ostenia, druhรฝ stupeลˆ zabezpeฤรญ preinjektovanie obmurovky tunela.

Drenรกลพne odvodnenie hornej klenby

Z dรดvodu potreby odvedenia horninovej vody z priestoru za rubom ostenia je v tunelovรฝch pรกsoch vykazujรบcich znaฤnรฉ zavodnenie navrhovanรฝ systรฉm odvodลˆovacรญch vrtov zaรบstenรฝch do zvislรฝch zvodnรญc. Na vybudovanie zvodnรญc je potrebnรฉ vybรบraลฅ zvislรฉ drรกลพky v ostenรญ tunelovรฝch pรกsov s rozmermi 0,35 ร— 0,30 m. Rovnakรฝ rozmer je navrhovanรฝ pre zvodnice v ostenรญ z kamennรฝch blokov aj prostรฉho betรณnu.

Odvodลˆovacie vrty s dฤบลพkou 6,0 m a priemerom 76 mm sรบ navrhovanรฉ v troch etรกลพach, ktorรฉ budรบ osadenรฉ vลพdy v pracovnej ลกkรกre medzi jednotlivรฝmi tunelovรฝmi pรกsmi.
Pozdฤบลพny sklon vลกetkรฝch odvodลˆovacรญch vrtov je 10 %. V kaลพdom vrte bude osadenรก oceฤพovรก vรฝpaลพnica ร˜ 60/3,5 mm s perforรกciou 30 %.

Zaรบstenie zvodnรญc do tunelovej stoky je navrhnutรฉ pomocou plastovรฉho potrubia DN110. Podobnรฝ systรฉm odvodลˆovacรญch vrtov zaรบstenรฝch do zvislรฝch zvodnรญc je navrhovanรฝ aj vย priestoroch zรกchrannรฝch vรฝklenkov, akurรกt sย tรฝm rozdielom, ลพe ide oย odvodลˆovacie vrty navrhovanรฉ zย priestoru vรฝklenkov pozdฤบลพ ostenia tunela tak, aby bol vย ฤo najvรคฤลกej miere odvodลˆovanรฝ priestor za rubom ostenia.

Obnova ลกkรกrovania

Poลกkodenรก malta bude zo ลกkรกr murovanรฉho ostenia vysekanรก do hฤบbky predpรญsanej projektom, vyฤistenรฉ ลกkรกry budรบ vyklinenรฉ a nรกsledne sa ruฤne nanesie maltovรก zmes na celรบ hฤบbku ลกkรกry.

Sanรกcia povrchov betรณnovรฉho ostenia

Betรณnovรฉ opory ostenia vykazujรบ ploลกnรฉ zvetranie a lokรกlne zvetrania do hฤบbky 10 cm. Reprofilรกcia betรณnovรฝch opรดr do hฤบbky 15 cm je navrhovanรก v ich celej vรฝลกke od pรคty klenby aลพ po pracovnรบ ลกkรกru medzi oporami a kamennรฝm ostenรญm vo vrchole klenby. Medzi navrhovanรฉ rekonลกtrukฤnรฉ prรกce patria aj zhotovenie ลกรกcht pre prรญstup kย hlavnej tunelovej stoke aย vรฝmena existujรบceho oceฤพovรฉho kรกblovรฉho ลพฤพabu.

ฤŒistiace ลกachty budรบ zhotovenรฉ vo vzรกjomnej vzdialenosti 48 m vลพdy v tunelovรฝch pรกsoch so zรกchrannรฝmi vรฝklenkami. Vzhฤพadom na potrebu minimalizรกcie posunu existujรบcich podvalov je ลกachta navrhnutรก s atypickรฝm tvarom. ล achty budรบ uloลพenรฉ tak, aby poklop vรฝลกkovo nepresahoval hornรบ รบroveลˆ podvalov.

Kรกblovรฝ ลพฤพab je navrhovanรฝ z betรณnovรฝch prefabrikรกtov s vloลพenรฝm krytom s typovรฝm oznaฤenรญm KK3. Dฤบลพka jednotlivรฝch segmentov je 1 000 mm. Kรกblovรฝ ลพฤพab s takรฝmito rozmermi umoลพnรญ v budรบcnosti prรญpadnรฉ vyhotovenie ฤalลกรญch kรกblovรฝch vedenรญ. Jednotlivรฉ navrhovanรฉ opatrenia rekonลกtrukcie tunelovej rรบry sรบ znรกzornenรฉ na obr.ย 4.

Obr. 4 Vzorovรฝ prieฤny rez Miฤพavskรฝm tunelom
Obr. 4 Vzorovรฝ prieฤny rez Miฤพavskรฝm tunelom | Zdroj: Basler & Hofmann Slovakia s. r. o.

Rekonลกtrukฤnรฉ prรกce na portรกloch tunela

Portรกlovรฉ steny a zรกrubnรฉ mรบry na oboch portรกloch nevykazujรบ vรฝraznejลกie poลกkodenia. Pohฤพadovรฉ plochy zรกrubnรฝch mรบrov sรบ pokrytรฉ machom a inรฝm organickรฝm materiรกlom a vykazujรบ len lokรกlne poลกkodenia ลกkรกrovania. Portรกlovรฉ steny sรบ bez nรกnosov a poลกkodenรญ.

Portรกlovรฉ a nadzรกrezovรฉ priekopy sรบ ฤiastoฤne zanesenรฉ a pokrytรฉ trรกvnatรฝm, resp. krรญkovรฝm porastom. Vzhฤพadom na to sa budรบ na oboch portรกloch realizovaลฅ len povrchovรฉ ฤistiace prรกce s lokรกlnym sanovanรญm ลกkรกrovania kamennรฝch blokov zรกrubnรฝch mรบrov a portรกlovรฝch priekop.

Bralskรฝ tunel

Zรกkladnรฉ รบdaje

Bralskรฝ tunel sa nachรกdza na neelektrifikovanej ลพelezniฤnej trati Prievidza โ€“ Hornรก ล tubลˆa vย รบseku medzi stanicami Sklenรฉ pri Handlovej โ€“ Handlovรก vย km 7,728 โ€“ 10,739. Tunel aย sย tรฝm sรบvisiaca ลพelezniฤnรก traลฅ boli budovanรฉ vย rokoch 1927 โ€“ 1931, traลฅ bola odovzdanรก do uลพรญvania vย decembri 1931.

Pri prรญleลพitosti 80. narodenรญn T. G. Masaryka, 7. 3. 1930, bol tunel pomenovanรฝ na jeho poฤesลฅ aย dostal meno Tunel T. G. Masaryka, neskรดr bol premenovanรฝ na Veฤพkรฝ tunel,ย dnes nesie meno Bralskรฝ tunel. Je to jednokoฤพajnรฝ tunel sย celkovou dฤบลพkou 3ย 011 m aย 375 tunelovรฝmi pรกsmi (bez P1 aย P2).

Budovanรฝ bol modifikovanou rakรบskou metรณdou. Svetlรก vรฝลกka tunelovรฉho profilu je 6,0 m aย ลกรญrka 5,5 m. Plocha profilu je pribliลพne 27,88 m2. Tunel mรก 59 bezpeฤnostnรฝch vรฝklenkov na ฤพavej strane aย 59 bezpeฤnostnรฝch vรฝklenkov na pravej strane. Vpravo od osi tunela sa vย pรกsoch ฤ.ย 190 aย 191 nachรกdza vertikรกlna vetracia ลกachta dokonฤenรก vย roku 1950.

ล achta mรก hฤบbku 120 m aย kruhovรฝ prierez sย priemerom 4,2 m. Maximรกlna vรฝลกka nadloลพia je pribliลพne 222 m. Horskรฝ masรญv Brala sa vyznaฤuje veฤพmi zloลพitou geologickou stavbou. Tunel bol razenรฝ vย dolomitoch, veฤพmi tlaฤivรฝch aลพ napรบฤavรฝch hlinitรฝch bridliciach aย vย andezite aย andezitovรฝch tufoch.

Rozsiahle a ฤastรฉ komplikรกcie poฤas vรฝstavby spรดsobovali vysokรฉ prรญtoky vody, z toho ฤasto tlakovej vody. Historickรฉ รบdaje uvรกdzajรบ najvรคฤลกie mnoลพstvo pritekajรบcej vody pri narazenรญ prameลˆa s vรฝdatnosลฅou 207 l/s v roku 1928; veฤพmi vรฝdatnรฝ prรญtok 204 l/s bol narazenรฝ aj v roku 1929. Znaฤnรฉ prรญtoky vody vรฝrazne komplikovali postup vรฝstavby a aktivovali napรบฤanie hornรญn, ฤo viedlo naprรญklad k รบplnรฉmu zรกvalu smerovej ลกtรดlne na dฤบลพke 9 m.

Oblasลฅ vรฝchodnรฉho portรกlu (P2) v katastri obce Sklenรฉ pri Handlovej sa nachรกdza juลพne od obce v oblasti, ktorรก sa v sรบฤasnosti vyuลพรญva ako pasienok. Zรกpadnรฝ portรกl (P1) sa nachรกdza v katastri obce Rรกztoฤno v รบdolรญ Bralskรฉho potoka v rekreaฤnej oblasti Remata, priฤom oblasลฅ okolo portรกlu je zalesnenรก.

Obr. 5 Handlovskรฝ portรกl Bralskรฉho tunela
Obr. 5 Handlovskรฝ portรกl Bralskรฉho tunela | Zdroj: Basler & Hofmann Slovakia s. r. o.

Medzi ลฝST Sklenรฉ pri Handlovej a portรกlom tunela ฤ. P2 sa nachรกdzajรบ dva smerovรฉ oblรบky. Koฤพaj do tunela vstupuje v priamej trase, v tuneli prechรกdza do smerovรฉho oblรบka a za portรกlom ฤ. P1 v smere na Handlovรบ nasleduje ฤalลกรญ oblรบk. Koฤพaj v tuneli klesรก smerom k portรกlu ฤ. P1 v sklone pribliลพne 14 โ€ฐ.

Prรญprava รบzemia

V rรกmci prรญpravnรฝch prรกc sa rieลกi odstrรกnenie nรกletovej zelene, ฤistenie zanesenej hlavnej odvodลˆovacej priekopy za Handlovskรฝm portรกlom a nevyhnutnรฉ demolaฤnรฉ prรกce.

Nรกhornรฉ priekopy aย รบprava zbernej odvodลˆovacej priekopy

V projekte je navrhnutรก rekonลกtrukcia povrchovรฉho odvodnenia v okolรญ vetracej ลกachty, ktorรก je tvorenรก odvodลˆovacou sรบstavou betรณnovรฝch odvodลˆovacรญch priekop, systรฉmom trativodov a zvodnรฝch potrubรญ. Sรบstava je v sรบฤasnosti uลพ v znaฤnom rozsahu poลกkodenรก, miestami nefunkฤnรก.

V ฤase vรฝdatnรฝch zrรกลพok dochรกdza k pravidelnรฉmu rozlievaniu daลพฤovej vody z poลกkodenรฝch priekop do okolitรฉho terรฉnu a k nรกslednรฉmu vsakovaniu vody do podloลพia a jej pretekaniu do priestoru vetracej ลกachty a tunela.ย  Poฤas geodetickรฝch prรกc sa objavila poลกkodenรก odvodลˆovacia sรบstava priekop a trativodov aj nad Skelnianskym portรกlom a sรบstava priekop nad Handlovskรฝm portรกlom, ktorรฉ boli nรกsledne zahrnutรฉ do rozsahu plรกnovanej rekonลกtrukcie.

Tunelovรก rรบra aย ostenie โ€“ sรบฤasnรฝ stav, technickรฉ rieลกenie sanรกcie

Existujรบce ostenie tunela je prevaลพne murovanรฉ z opracovanรฉho kameลˆa, ฤasลฅ tunelovรฝch opรดr je betรณnovรก. Kamennรฉ ostenie je v pomerne dobrom stave vzhฤพadom na vek tunela a รบroveลˆ jeho zavodnenia. Z dรดvodu vplyvu presakujรบcej vody sรบ na kamennom ostenรญ zistenรฉ miesta zvetrรกvania a vylรบhovania malty zo ลกkรกr medzi kamennรฝmi blokmi murovanรฉho ostenia.

Na niektorรฝch miestach bolo zistenรฉ zvetranie povrchu betรณnovรฉho ostenia. Tunel vykazuje vรฝraznรฉ lokรกlne zavodnenie tunelovรฝch pรกsov, ktorรฉ sa pravidelne v zimnรฝch mesiacoch prejavuje zaฤพadnenรญm ostenia tunela a ลพelezniฤnรฉho zvrลกku. Pรดvodnรก hydroizolรกcia (asfaltovรฝ nรกter, ochrannรฉ plechy) je poruลกenรก a prevaลพne nefunkฤnรก, preto doลˆ na viacerรฝch miestach zatekรก.

V rรกmci rekonลกtrukcie sรบ, podobne ako v Miฤพavskom tuneli, naplรกnovanรฉ opravy, a to odstrรกnenie zvetranรฝch ฤastรญ ostenia tunela tlakovou vodou, oprava ลกkรกrovania styฤnรฝch a loลพnรฝch ลกkรกr kamennรฉho muriva a poลกkodenรฝch povrchov betรณnovรฉho ostenia, realizรกcia tesniacej chemickej injektรกลพe zavodnenรฝch tunelovรฝch pรกsov a obnova bezpeฤnostnรฝch nรกterov tunela.

Poลกkodenรก malta bude zo ลกkรกr murovanรฉho ostenia vysekanรก do hฤบbky predpรญsanej projektom, vyฤistenรฉ ลกkรกry budรบ vyklinenรฉ, nรกsledne sa ruฤne nanesie maltovรก zmes na celรบ hฤบbku ลกkรกry. Injektรกลพ ostenia sa bude realizovaลฅ na vybranรฝch tunelovรฝch pรกsoch. Jej รบฤelom je obnoviลฅ tesnosลฅ ostenia tunela proti prenikaniu horninovej vody do profilu tunela.

Injektรกลพ sa bude realizovaลฅ ako jednostupลˆovรก alebo dvojstupลˆovรก, s pouลพitรญm rรฝchlotvrdnรบcej dvojzloลพkovej ลพivice na bรกze polyuretรกnu.ย  Plochy betรณnovรฝch opรดr tunelovรฉho ostenia, ktorรฉ sรบ poลกkodenรฉ, sa opravia formou sanรกcie povrchu zaloลพenej na obnovenรญ poลกkodenej vrstvy nahradenรญm karbonizovanรฉho a degradovanรฉho betรณnu sanaฤnou maltou.

Oprava betรณnovรฝch opรดr je navrhovanรก v ich celej vรฝลกke od pรคty klenby aลพ po pracovnรบ ลกkรกru medzi oporami a kamennรฝm ostenรญm klenby. Pouลพijรบ sa dva typy sanรกcie podฤพa hฤบbky poลกkodenia betรณnu.

Tunelovรก stoka, odvodnenie

Existujรบce odvodnenie tunela je tvorenรฉ hlavnรฝm zberaฤom umiestnenรฝm v strede tunelovรฉho profilu pod koฤพajovรฝm spodkom a zvodnicami, ktorรฉ odvรกdzajรบ drenรกลพne vody spoza ostenia tunela. Zvodnice tunela sรบ v sรบฤasnosti zvedenรฉ potrubรญm v ลพelezniฤnom spodku.

ฤŽalลกรญ existujรบci odvodลˆovacรญ prvok sรบ zaรบstenia prรญtokov (prameลˆov) vody a odvodลˆovacie otvory umiestnenรฉ v rรดznych vรฝลกkach v ostenรญ. Presakujรบca voda vytekรก v mnohรฝch prรญpadoch priamo na ลพelezniฤnรบ traลฅ, resp. stekรก po vzduลกnej strane ostenia do koฤพajovรฉho zvrลกku a cez ลกtrkovรฉ lรดลพko vtekรก do hlavnรฉho zberaฤa.

Na zรกklade obhliadky boli na Handlovskom portรกli zistenรฉ nejasnosti v spรดsobe rieลกenia vyรบstenia hlavnรฉho zberaฤa z tunela a jeho vedenia za tunelom. Nรกslednรฝm skรบmanรญm archรญvnych zdrojov sa zistilo, ลพe v roku 1979 bola na tuneli vykonanรก rozsiahla รบprava.

Pracovnรญci vodรกrnรญ a sprรกvcu tunela uloลพili do stredovej tunelovej stoky potrubie z PVC s priemerom 225 mm, do ktorรฉho napojili niekoฤพko odboฤiek, ktorรฉ zachytรกvajรบ podzemnรบ vodu z vรคฤลกรญch bodovรฝch prรญtokov. Tieto opatrenia sa vykonali s cieฤพom vytvoriลฅ novรฝ zdroj pitnej vody pre mesto Handlovรก ako nรกhradu zniฤenรฉho zdroja a vodojemu nad obcou Novรก Lehota po niฤivom zosuve v roku 1960.

Vyรบstenie hlavnรฉho zberaฤa na Handlovskom portรกli bolo upravenรฉ a napojenรฉ do objektu vodรกrnรญ, kde prebiehalo chlรณrovanie a nedokonalรก kontrola akosti vody. Tieto opatrenia mali ฤiastoฤne vyrieลกiลฅ ochranu vodnรฉho zdroja, ale ich ochrannรฉ funkcie boli minimรกlne, keฤลพe nimi nebolo moลพnรฉ zabrรกniลฅ zmieลกavaniu horninovej vody a odvodnenia ลกtrkovรฉho koฤพajovรฉho lรดลพka z dopravnรฉho priestoru tunelovej rรบry.

Po niekoฤพkรฝch havรกriรกch a nรกslednej kontaminรกcii vody pristรบpili vodรกrne k zabezpeฤeniu novรฉho zdroja vody pre mesto a vybudovali verejnรฝ skupinovรฝ vodovod Turฤek โ€“ Handlovรก โ€“ Prievidza. Vzhฤพadom na to, ลพe vodรกrne prestali vyuลพรญvaลฅ vodu z tunela a ani s jej vyuลพitรญm do budรบcna nepoฤรญtajรบ, zbรบrali vodojem, do ktorรฉho bola tunelovรก voda odvรกdzanรก.

Obr. 6 Vzorovรฝ prieฤny rez Bralskรฝm tunelom
Obr. 6 Vzorovรฝ prieฤny rez Bralskรฝm tunelom | Zdroj: Basler & Hofmann Slovakia s. r. o.

V roku 2009 sa na odvodลˆovacรญ systรฉm tunela napojil novovybudovanรฝm vodovodom Hotel Remata a รบลพitkovรบ vodu z tunela v sรบฤasnosti vyuลพรญva na prรกcu tepelnรฝch ฤerpadiel.ย  V miestach tunelovรฝch pรกsov vykazujรบcich znaฤnรฉ zavodnenie je navrhnutรฉ doplnenie systรฉmu odvodลˆovacรญch vrtov s vรฝpaลพnicou zaรบstenรฝch do zvislรฝch zvodnรญc tvorenรฝch prekrytou drรกลพkou v ostenรญ tunela.

Zvodnice budรบ zaรบstenรฉ potrubรญm DN 110 do hlavnรฉho zberaฤa, podobne ako v Miฤพavskom tuneli. Po odstrรกnenรญ koฤพajovรฉho zvrลกku, spodku a krycรญch dosiek nad hlavnรฝm zberaฤom sa opravia poลกkodenรฉ miesta hlavnรฉho zberaฤa, vymenia poลกkodenรฉ zรกkrytovรฉ dosky a doplnia ฤistiace ลกachty.

Sรบฤasลฅou rekonลกtrukcie odvodnenia tunela bude obnova existujรบcich bodovรฝch zรกchytov podzemnej vody, ich preฤistenie a vรฝmena poลกkodenรฝch ฤastรญ. Zรกroveลˆ sa zrekonลกtruuje vonkajลกia kanalizรกcia pred Handlovskรฝm portรกlom, plรกnovanรก je รบplnรก vรฝmena nevyhovujรบceho a poลกkodenรฉho ลพelezniฤnรฉho priepustu v km 10,788, do ktorรฉho je tunelovรก drenรกลพ ฤiastoฤne zaรบstenรก.

Projekt rieลกi preklรกdku vodovodu pre Hotel Remata z dรดvodu vรฝmeny priepustu, odstrรกnenie nevyuลพรญvanรฉho napojenia do zbรบranรฉho vodojemu vodรกrnรญ a vyฤistenie odvodลˆovacej priekopy, do ktorej je priepust zaรบstenรฝ.

Portรกly tunela

Portรกlovรฉ steny a mรบry Bralskรฉho tunela nevykazujรบ vรฝraznejลกie poลกkodenie. Handlovskรฝ portรกl je tvorenรฝ z opracovanรฝch kamennรฝch kvรกdrov z andezitu a ลพuly a Skleniansky z andezitu. Pohฤพadovรฉ plochy sรบ pokrytรฉ machom, nรกletovou vegetรกciou a inรฝm organickรฝm materiรกlom, miestami sรบ navlhnutรฉ a vykazujรบ len lokรกlne poลกkodenia ลกkรกrovania, ktorรฉ je na niektorรฝch miestach vypadanรฉ, prรญpadne vylรบhovanรฉ.

Projekt rieลกi vyฤistenie portรกlovรฝch konลกtrukciรญ, odstrรกnenie nรกletovรฝch porastov a zvetranรฝch ฤastรญ, opravu ลกkรกrovania muriva a oลกetrenie muriva konzervaฤnรฝm nรกstrekom.

Sรบฤasลฅou plรกnovanej rekonลกtrukcie bude kompletnรก vรฝmena ลพelezniฤnรฉho spodku aย ลพelezniฤnรฉho zvrลกku vย tuneli aย na priฤพahlรฝch รบsekoch trate, rekonลกtrukcia dvoch priepustov vย km 7,338 aย km 10,788, preloลพka existujรบcej vodovodnej ลกachty, preloลพka oznamovacรญch kรกblovรฝch vedenรญ, inลกtalรกcia kรกblovej chrรกniฤkovej trasy vย tuneli aย preloลพka รบลพitkovรฉho vodovodu pre Hotel Remata.

Zรกver
Predstavenรฉ technickรฉ rieลกenia spฤบลˆajรบ poลพiadavky objednรกvateฤพaย na odstrรกnenie kฤพรบฤovรฝch nedostatkov aktuรกlneho stavu spomรญnanรฝch tunelov. Zรกroveลˆ svojou realizรกciou prispejรบ kย zlepลกeniu bezpeฤnosti, hospodรกrnosti aย udrลพateฤพnosti dopravy na dotknutรฝch ลพelezniฤnรฝch tratiach.

Verรญme, ลพe skorรก realizรกcia rekonลกtrukciรญ overรญ funkฤnosลฅ aย kvalitu naลกich nรกvrhov aย sรบฤasne prinesie dรดleลพitรฉ praktickรฉ poznatky pre prรญpravu ฤalลกรญch projektov tรฝkajรบcich sa existujรบcej siete ลพelezniฤnรฝch stavieb.

Text: Ing. Branislav Neuschl a Ing. Pavol Olejnรญk zo spoloฤnosti Basler & Hofmann Slovakia s. r. o.
FOTO A OBRรZKY: Basler & Hofmann Slovakia s. r. o.

Literatรบra
1. Dokumentรกcia pre vydanie stavebnรฉho povolenia aย realizรกciu stavby Rekonลกtrukcia Miฤพavskรฉho tunela na trati Plaveฤ โ€“ Podolรญnec, Basler & Hofmann Slovakia s. r. o. 12/2022.
2. Dokumentรกcia pre vydanie stavebnรฉho povolenia aย realizรกciu stavby Sklenรฉ pri Handlovej โ€“ Handlovรก, rekonลกtrukcia Bralskรฉho tunela, Basler & Hofmann Slovakia s. r. o. 11/2022.
3. Tunel prezidenta T. G. Masaryka, doc. Ing. Vladislav Horรกk, CSc., 2011.
4. Bralskรฝ tunel (Tunel T. G. Masaryka, Veฤพkรฝ tunel), Miroslav Koลพuch, 25. 3. 2000.
5. Handlovรก โ€“ Hornรก ล tubลˆa, Mgr. Jozef Prillinger, Mgr. Daลกa Krฤovรก โ€“ archรญv ลฝSR Bratislava, Mgr. Peter Kallo โ€“ ลฝelezniฤnรฉ mรบzeum Bratislava: Horskรก ลพeleznica zย Handlovej do Hornej ล tubne.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 1/2024

Najฤรญtanejลกie