Nรกvrh rekonลกtrukciรญ Miฤพavskรฉho a Bralskรฉho tunela: Ako odstrรกniลฅ ich kฤพรบฤovรฉ nedostatky?
Vย sieti ลฝeleznรญc Slovenskej republiky sa nachรกdza 76 tunelov sย celkovou dฤบลพkou zhruba 45 km. Tunely vybudovanรฉ od ฤias Rakรบsko-Uhorska cez medzivojnovรฉ aย povojnovรฉ obdobie postupne dosahujรบ svoju ลพivotnosลฅ aย mnohรฉ zย nich tak prirodzene vykazujรบ poลกkodenia, ktorรฉ mรดลพu postupne vย zvรฝลกenej miere negatรญvne ovplyvลovaลฅ bezpeฤnosลฅ aย ekonomiku ich prevรกdzky.
Je preto pochopiteฤพnรฉ, ลพe ลฝeleznice Slovenskej republiky ako sprรกvca ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry realizujรบ postupne nielen samotnรฉ rekonลกtrukcie, ale aj projektovรบ prรญpravu rekonลกtrukciรญ ลพelezniฤnรฝch tunelov. Vย spoloฤnosti Basler & Hofmann Slovakia s. r. o. sme vย rokoch 2022 โ 2023 vypracovali projektovรบ dokumentรกciu rekonลกtrukciรญ Miฤพavskรฉho aย Bralskรฉho tunela. ฤlรกnok je zameranรฝ na zรกkladnรฉ aspekty plรกnovanรฝch rekonลกtrukciรญ.
Miฤพavskรฝ tunel
Zรกkladnรฉ รบdaje
Miฤพavskรฝ tunel sa nachรกdza na trati Plaveฤ โ Poprad-Tatry, na รบseku trate Starรก ฤฝubovลa โ Podolรญnec medzi zastรกvkami Forbasy aย Niลพnรฉ Ruลพbachy. Mรก dฤบลพku 703 m, vรฝลกka nadloลพia je max. 53 m. Jednokoฤพajnรฝ tunel bol budovanรฝ pilierovou metรณdou vย roku 1949. Bol razenรฝ vรคฤลกinou vย mรคkkej aย miestami len vo vlhkej hornine. Znaฤnรฉ ฤasti tunela sรบ realizovanรฉ obmurovkou typu 5b aย 5b/K. Pรกsy typu 5 aย 7 sรบ vymurovanรฉ vรคฤลกinou zย ruลพbaลกskรฉho travertรญnu aย andezitu zย lomu Ruskov.
Poฤas razenia tunela spรดsobovali problรฉmy znaฤnรฉ priesaky spodnej vody vย pรกsoch 50 aลพ 51, ale aj povrchovej vody vย pรกsoch 1 aย 2. Vย tuneli boli realizovanรฉ asfaltovรก izolรกcia aย izolรกcia vrstvou cementovej omietky. Tunelovรก stoka je betรณnovรก. Traลฅ vย ลom je jednokoฤพajnรก, neelektrifikovanรก, vedie vย priamej aย nรกsledne vย prechodnici aย vo vzostupnici sย oblรบkom R ย =ย 800 m. Koฤพajnice sรบ vย tvare Sย 49, uloลพenรฉ na drevenรฝch podvaloch. ล trkovรฉ lรดลพko mรก hrรบbku min. 0,5 m.
Tunelovรก rรบra aย ostenie โ sรบฤasnรฝ stav, technickรฉ rieลกenie sanรกcie
Ostenie tunela tvoria lomovรฉ murivo a betรณn. Ostenie je z vรคฤลกej ฤasti vlhkรฉ a v niekoฤพkรฝch รบsekoch znaฤne zavodnenรฉ. Silnรฉ zavodnenie spรดsobuje ฤalลกie poruchy ako erรณzie betรณnu a vypadรกvanie malty zo ลกkรกr, ktorรฉ vplรฝvajรบ na tunelovรฉ ostenie a jeho stabilitu.
Zamokrenรฉ ฤasti tunela spรดsobujรบ v zimnom obdobรญ masรญvne zaฤพadnenie a tvorbu cencรบฤพov, ktorรฉ narรบลกajรบ prechodovรฝ prierez, ฤo ohrozuje bezpeฤnosลฅ a plynulosลฅ ลพelezniฤnej dopravy na trati. V tuneli uลพ boli realizovanรฉ doฤasnรฉ opatrenia vo forme plรกลกลฅovej hydroizolรกcie v kombinรกcii s oceฤพovou sieลฅou, ktorรฉ sรบ prikotvenรฉ na ostenie tunela vย รบsekoch sย najvรฝraznejลกรญmi prรญtokmi.
Doฤasnรฉ opatrenia a problematickรฉ zaฤพadnenie sรบ zrejmรฉ z obr. 2. Ako podklad pre nรกvrh rekonลกtrukฤnรฝch opatrenรญ slรบลพili zรกznamy z pravidelnรฝch prehliadok tunela (RPT a HPT) vykonรกvanรฉ sprรกvcom infraลกtruktรบry.
Poลกkodenia aktuรกlne v ฤase spracovรกvania projektovej dokumentรกcie boli doplnenรฉ o vรฝsledky vizuรกlnej obhliadky. Grafickรฉ znรกzornenie jednotlivรฝch poลกkodenรญ vo forme rozvinutรฉho pohฤพadu na tunelovรฉ ostenie je zrejmรฉ z obr. 3. Na zรกklade analรฝzy dostupnรฝch podkladov a podrobnรฉho zaznamenania stavu ostenia jednotlivรฝch tunelovรฝch pรกsov boli navrhnutรฉ hlavnรฉ ciele rekonลกtrukcie tunelovรฉho ostenia:
- obnovenie tesnosti ostenia pomocou injektรกลพe,
- drenรกลพne odvodnenie hornej klenby,
- obnova ลกkรกrovania styฤnรฝch a loลพnรฝch ลกkรกr kamennรฉho muriva,
- sanรกcia poลกkodenรฝch povrchov betรณnovรฉho ostenia,
- zhotovenie kontrolnรฝch ลกรกcht na tunelovej stoke a vรฝmena kรกblovรฉho ลพฤพabu.
Sย cieฤพom obnoviลฅ tesnosลฅ je vo vybranรฝch tunelovรฝch pรกsoch ostenia tunela navrhovanรก dvojstupลovรก tesniaca injektรกลพ sย pouลพitรญm rรฝchlotvrdnรบcej dvojzloลพkovej ลพivice na bรกze polyuretรกnu. Prvรฝ stupeล injektรกลพe zabezpeฤรญ preinjektovanie horninovรฉho prostredia bezprostredne na styku sย rubom tunelovรฉho ostenia, druhรฝ stupeล zabezpeฤรญ preinjektovanie obmurovky tunela.
Drenรกลพne odvodnenie hornej klenby
Z dรดvodu potreby odvedenia horninovej vody z priestoru za rubom ostenia je v tunelovรฝch pรกsoch vykazujรบcich znaฤnรฉ zavodnenie navrhovanรฝ systรฉm odvodลovacรญch vrtov zaรบstenรฝch do zvislรฝch zvodnรญc. Na vybudovanie zvodnรญc je potrebnรฉ vybรบraลฅ zvislรฉ drรกลพky v ostenรญ tunelovรฝch pรกsov s rozmermi 0,35 ร 0,30 m. Rovnakรฝ rozmer je navrhovanรฝ pre zvodnice v ostenรญ z kamennรฝch blokov aj prostรฉho betรณnu.
Odvodลovacie vrty s dฤบลพkou 6,0 m a priemerom 76 mm sรบ navrhovanรฉ v troch etรกลพach, ktorรฉ budรบ osadenรฉ vลพdy v pracovnej ลกkรกre medzi jednotlivรฝmi tunelovรฝmi pรกsmi.
Pozdฤบลพny sklon vลกetkรฝch odvodลovacรญch vrtov je 10 %. V kaลพdom vrte bude osadenรก oceฤพovรก vรฝpaลพnica ร 60/3,5 mm s perforรกciou 30 %.
Zaรบstenie zvodnรญc do tunelovej stoky je navrhnutรฉ pomocou plastovรฉho potrubia DN110. Podobnรฝ systรฉm odvodลovacรญch vrtov zaรบstenรฝch do zvislรฝch zvodnรญc je navrhovanรฝ aj vย priestoroch zรกchrannรฝch vรฝklenkov, akurรกt sย tรฝm rozdielom, ลพe ide oย odvodลovacie vrty navrhovanรฉ zย priestoru vรฝklenkov pozdฤบลพ ostenia tunela tak, aby bol vย ฤo najvรคฤลกej miere odvodลovanรฝ priestor za rubom ostenia.
Obnova ลกkรกrovania
Poลกkodenรก malta bude zo ลกkรกr murovanรฉho ostenia vysekanรก do hฤบbky predpรญsanej projektom, vyฤistenรฉ ลกkรกry budรบ vyklinenรฉ a nรกsledne sa ruฤne nanesie maltovรก zmes na celรบ hฤบbku ลกkรกry.
Sanรกcia povrchov betรณnovรฉho ostenia
Betรณnovรฉ opory ostenia vykazujรบ ploลกnรฉ zvetranie a lokรกlne zvetrania do hฤบbky 10 cm. Reprofilรกcia betรณnovรฝch opรดr do hฤบbky 15 cm je navrhovanรก v ich celej vรฝลกke od pรคty klenby aลพ po pracovnรบ ลกkรกru medzi oporami a kamennรฝm ostenรญm vo vrchole klenby. Medzi navrhovanรฉ rekonลกtrukฤnรฉ prรกce patria aj zhotovenie ลกรกcht pre prรญstup kย hlavnej tunelovej stoke aย vรฝmena existujรบceho oceฤพovรฉho kรกblovรฉho ลพฤพabu.
ฤistiace ลกachty budรบ zhotovenรฉ vo vzรกjomnej vzdialenosti 48 m vลพdy v tunelovรฝch pรกsoch so zรกchrannรฝmi vรฝklenkami. Vzhฤพadom na potrebu minimalizรกcie posunu existujรบcich podvalov je ลกachta navrhnutรก s atypickรฝm tvarom. ล achty budรบ uloลพenรฉ tak, aby poklop vรฝลกkovo nepresahoval hornรบ รบroveล podvalov.
Kรกblovรฝ ลพฤพab je navrhovanรฝ z betรณnovรฝch prefabrikรกtov s vloลพenรฝm krytom s typovรฝm oznaฤenรญm KK3. Dฤบลพka jednotlivรฝch segmentov je 1 000 mm. Kรกblovรฝ ลพฤพab s takรฝmito rozmermi umoลพnรญ v budรบcnosti prรญpadnรฉ vyhotovenie ฤalลกรญch kรกblovรฝch vedenรญ. Jednotlivรฉ navrhovanรฉ opatrenia rekonลกtrukcie tunelovej rรบry sรบ znรกzornenรฉ na obr.ย 4.
Rekonลกtrukฤnรฉ prรกce na portรกloch tunela
Portรกlovรฉ steny a zรกrubnรฉ mรบry na oboch portรกloch nevykazujรบ vรฝraznejลกie poลกkodenia. Pohฤพadovรฉ plochy zรกrubnรฝch mรบrov sรบ pokrytรฉ machom a inรฝm organickรฝm materiรกlom a vykazujรบ len lokรกlne poลกkodenia ลกkรกrovania. Portรกlovรฉ steny sรบ bez nรกnosov a poลกkodenรญ.
Portรกlovรฉ a nadzรกrezovรฉ priekopy sรบ ฤiastoฤne zanesenรฉ a pokrytรฉ trรกvnatรฝm, resp. krรญkovรฝm porastom. Vzhฤพadom na to sa budรบ na oboch portรกloch realizovaลฅ len povrchovรฉ ฤistiace prรกce s lokรกlnym sanovanรญm ลกkรกrovania kamennรฝch blokov zรกrubnรฝch mรบrov a portรกlovรฝch priekop.
Bralskรฝ tunel
Zรกkladnรฉ รบdaje
Bralskรฝ tunel sa nachรกdza na neelektrifikovanej ลพelezniฤnej trati Prievidza โ Hornรก ล tubลa vย รบseku medzi stanicami Sklenรฉ pri Handlovej โ Handlovรก vย km 7,728 โ 10,739. Tunel aย sย tรฝm sรบvisiaca ลพelezniฤnรก traลฅ boli budovanรฉ vย rokoch 1927 โ 1931, traลฅ bola odovzdanรก do uลพรญvania vย decembri 1931.
Pri prรญleลพitosti 80. narodenรญn T. G. Masaryka, 7. 3. 1930, bol tunel pomenovanรฝ na jeho poฤesลฅ aย dostal meno Tunel T. G. Masaryka, neskรดr bol premenovanรฝ na Veฤพkรฝ tunel,ย dnes nesie meno Bralskรฝ tunel. Je to jednokoฤพajnรฝ tunel sย celkovou dฤบลพkou 3ย 011 m aย 375 tunelovรฝmi pรกsmi (bez P1 aย P2).
Budovanรฝ bol modifikovanou rakรบskou metรณdou. Svetlรก vรฝลกka tunelovรฉho profilu je 6,0 m aย ลกรญrka 5,5 m. Plocha profilu je pribliลพne 27,88 m2. Tunel mรก 59 bezpeฤnostnรฝch vรฝklenkov na ฤพavej strane aย 59 bezpeฤnostnรฝch vรฝklenkov na pravej strane. Vpravo od osi tunela sa vย pรกsoch ฤ.ย 190 aย 191 nachรกdza vertikรกlna vetracia ลกachta dokonฤenรก vย roku 1950.
ล achta mรก hฤบbku 120 m aย kruhovรฝ prierez sย priemerom 4,2 m. Maximรกlna vรฝลกka nadloลพia je pribliลพne 222 m. Horskรฝ masรญv Brala sa vyznaฤuje veฤพmi zloลพitou geologickou stavbou. Tunel bol razenรฝ vย dolomitoch, veฤพmi tlaฤivรฝch aลพ napรบฤavรฝch hlinitรฝch bridliciach aย vย andezite aย andezitovรฝch tufoch.
Rozsiahle a ฤastรฉ komplikรกcie poฤas vรฝstavby spรดsobovali vysokรฉ prรญtoky vody, z toho ฤasto tlakovej vody. Historickรฉ รบdaje uvรกdzajรบ najvรคฤลกie mnoลพstvo pritekajรบcej vody pri narazenรญ prameลa s vรฝdatnosลฅou 207 l/s v roku 1928; veฤพmi vรฝdatnรฝ prรญtok 204 l/s bol narazenรฝ aj v roku 1929. Znaฤnรฉ prรญtoky vody vรฝrazne komplikovali postup vรฝstavby a aktivovali napรบฤanie hornรญn, ฤo viedlo naprรญklad k รบplnรฉmu zรกvalu smerovej ลกtรดlne na dฤบลพke 9 m.
Oblasลฅ vรฝchodnรฉho portรกlu (P2) v katastri obce Sklenรฉ pri Handlovej sa nachรกdza juลพne od obce v oblasti, ktorรก sa v sรบฤasnosti vyuลพรญva ako pasienok. Zรกpadnรฝ portรกl (P1) sa nachรกdza v katastri obce Rรกztoฤno v รบdolรญ Bralskรฉho potoka v rekreaฤnej oblasti Remata, priฤom oblasลฅ okolo portรกlu je zalesnenรก.
Medzi ลฝST Sklenรฉ pri Handlovej a portรกlom tunela ฤ. P2 sa nachรกdzajรบ dva smerovรฉ oblรบky. Koฤพaj do tunela vstupuje v priamej trase, v tuneli prechรกdza do smerovรฉho oblรบka a za portรกlom ฤ. P1 v smere na Handlovรบ nasleduje ฤalลกรญ oblรบk. Koฤพaj v tuneli klesรก smerom k portรกlu ฤ. P1 v sklone pribliลพne 14 โฐ.
Prรญprava รบzemia
V rรกmci prรญpravnรฝch prรกc sa rieลกi odstrรกnenie nรกletovej zelene, ฤistenie zanesenej hlavnej odvodลovacej priekopy za Handlovskรฝm portรกlom a nevyhnutnรฉ demolaฤnรฉ prรกce.
Nรกhornรฉ priekopy aย รบprava zbernej odvodลovacej priekopy
V projekte je navrhnutรก rekonลกtrukcia povrchovรฉho odvodnenia v okolรญ vetracej ลกachty, ktorรก je tvorenรก odvodลovacou sรบstavou betรณnovรฝch odvodลovacรญch priekop, systรฉmom trativodov a zvodnรฝch potrubรญ. Sรบstava je v sรบฤasnosti uลพ v znaฤnom rozsahu poลกkodenรก, miestami nefunkฤnรก.
V ฤase vรฝdatnรฝch zrรกลพok dochรกdza k pravidelnรฉmu rozlievaniu daลพฤovej vody z poลกkodenรฝch priekop do okolitรฉho terรฉnu a k nรกslednรฉmu vsakovaniu vody do podloลพia a jej pretekaniu do priestoru vetracej ลกachty a tunela.ย Poฤas geodetickรฝch prรกc sa objavila poลกkodenรก odvodลovacia sรบstava priekop a trativodov aj nad Skelnianskym portรกlom a sรบstava priekop nad Handlovskรฝm portรกlom, ktorรฉ boli nรกsledne zahrnutรฉ do rozsahu plรกnovanej rekonลกtrukcie.
Tunelovรก rรบra aย ostenie โ sรบฤasnรฝ stav, technickรฉ rieลกenie sanรกcie
Existujรบce ostenie tunela je prevaลพne murovanรฉ z opracovanรฉho kameลa, ฤasลฅ tunelovรฝch opรดr je betรณnovรก. Kamennรฉ ostenie je v pomerne dobrom stave vzhฤพadom na vek tunela a รบroveล jeho zavodnenia. Z dรดvodu vplyvu presakujรบcej vody sรบ na kamennom ostenรญ zistenรฉ miesta zvetrรกvania a vylรบhovania malty zo ลกkรกr medzi kamennรฝmi blokmi murovanรฉho ostenia.
Na niektorรฝch miestach bolo zistenรฉ zvetranie povrchu betรณnovรฉho ostenia. Tunel vykazuje vรฝraznรฉ lokรกlne zavodnenie tunelovรฝch pรกsov, ktorรฉ sa pravidelne v zimnรฝch mesiacoch prejavuje zaฤพadnenรญm ostenia tunela a ลพelezniฤnรฉho zvrลกku. Pรดvodnรก hydroizolรกcia (asfaltovรฝ nรกter, ochrannรฉ plechy) je poruลกenรก a prevaลพne nefunkฤnรก, preto doล na viacerรฝch miestach zatekรก.
V rรกmci rekonลกtrukcie sรบ, podobne ako v Miฤพavskom tuneli, naplรกnovanรฉ opravy, a to odstrรกnenie zvetranรฝch ฤastรญ ostenia tunela tlakovou vodou, oprava ลกkรกrovania styฤnรฝch a loลพnรฝch ลกkรกr kamennรฉho muriva a poลกkodenรฝch povrchov betรณnovรฉho ostenia, realizรกcia tesniacej chemickej injektรกลพe zavodnenรฝch tunelovรฝch pรกsov a obnova bezpeฤnostnรฝch nรกterov tunela.
Poลกkodenรก malta bude zo ลกkรกr murovanรฉho ostenia vysekanรก do hฤบbky predpรญsanej projektom, vyฤistenรฉ ลกkรกry budรบ vyklinenรฉ, nรกsledne sa ruฤne nanesie maltovรก zmes na celรบ hฤบbku ลกkรกry. Injektรกลพ ostenia sa bude realizovaลฅ na vybranรฝch tunelovรฝch pรกsoch. Jej รบฤelom je obnoviลฅ tesnosลฅ ostenia tunela proti prenikaniu horninovej vody do profilu tunela.
Injektรกลพ sa bude realizovaลฅ ako jednostupลovรก alebo dvojstupลovรก, s pouลพitรญm rรฝchlotvrdnรบcej dvojzloลพkovej ลพivice na bรกze polyuretรกnu.ย Plochy betรณnovรฝch opรดr tunelovรฉho ostenia, ktorรฉ sรบ poลกkodenรฉ, sa opravia formou sanรกcie povrchu zaloลพenej na obnovenรญ poลกkodenej vrstvy nahradenรญm karbonizovanรฉho a degradovanรฉho betรณnu sanaฤnou maltou.
Oprava betรณnovรฝch opรดr je navrhovanรก v ich celej vรฝลกke od pรคty klenby aลพ po pracovnรบ ลกkรกru medzi oporami a kamennรฝm ostenรญm klenby. Pouลพijรบ sa dva typy sanรกcie podฤพa hฤบbky poลกkodenia betรณnu.
Tunelovรก stoka, odvodnenie
Existujรบce odvodnenie tunela je tvorenรฉ hlavnรฝm zberaฤom umiestnenรฝm v strede tunelovรฉho profilu pod koฤพajovรฝm spodkom a zvodnicami, ktorรฉ odvรกdzajรบ drenรกลพne vody spoza ostenia tunela. Zvodnice tunela sรบ v sรบฤasnosti zvedenรฉ potrubรญm v ลพelezniฤnom spodku.
ฤalลกรญ existujรบci odvodลovacรญ prvok sรบ zaรบstenia prรญtokov (prameลov) vody a odvodลovacie otvory umiestnenรฉ v rรดznych vรฝลกkach v ostenรญ. Presakujรบca voda vytekรก v mnohรฝch prรญpadoch priamo na ลพelezniฤnรบ traลฅ, resp. stekรก po vzduลกnej strane ostenia do koฤพajovรฉho zvrลกku a cez ลกtrkovรฉ lรดลพko vtekรก do hlavnรฉho zberaฤa.
Na zรกklade obhliadky boli na Handlovskom portรกli zistenรฉ nejasnosti v spรดsobe rieลกenia vyรบstenia hlavnรฉho zberaฤa z tunela a jeho vedenia za tunelom. Nรกslednรฝm skรบmanรญm archรญvnych zdrojov sa zistilo, ลพe v roku 1979 bola na tuneli vykonanรก rozsiahla รบprava.
Pracovnรญci vodรกrnรญ a sprรกvcu tunela uloลพili do stredovej tunelovej stoky potrubie z PVC s priemerom 225 mm, do ktorรฉho napojili niekoฤพko odboฤiek, ktorรฉ zachytรกvajรบ podzemnรบ vodu z vรคฤลกรญch bodovรฝch prรญtokov. Tieto opatrenia sa vykonali s cieฤพom vytvoriลฅ novรฝ zdroj pitnej vody pre mesto Handlovรก ako nรกhradu zniฤenรฉho zdroja a vodojemu nad obcou Novรก Lehota po niฤivom zosuve v roku 1960.
Vyรบstenie hlavnรฉho zberaฤa na Handlovskom portรกli bolo upravenรฉ a napojenรฉ do objektu vodรกrnรญ, kde prebiehalo chlรณrovanie a nedokonalรก kontrola akosti vody. Tieto opatrenia mali ฤiastoฤne vyrieลกiลฅ ochranu vodnรฉho zdroja, ale ich ochrannรฉ funkcie boli minimรกlne, keฤลพe nimi nebolo moลพnรฉ zabrรกniลฅ zmieลกavaniu horninovej vody a odvodnenia ลกtrkovรฉho koฤพajovรฉho lรดลพka z dopravnรฉho priestoru tunelovej rรบry.
Po niekoฤพkรฝch havรกriรกch a nรกslednej kontaminรกcii vody pristรบpili vodรกrne k zabezpeฤeniu novรฉho zdroja vody pre mesto a vybudovali verejnรฝ skupinovรฝ vodovod Turฤek โ Handlovรก โ Prievidza. Vzhฤพadom na to, ลพe vodรกrne prestali vyuลพรญvaลฅ vodu z tunela a ani s jej vyuลพitรญm do budรบcna nepoฤรญtajรบ, zbรบrali vodojem, do ktorรฉho bola tunelovรก voda odvรกdzanรก.
V roku 2009 sa na odvodลovacรญ systรฉm tunela napojil novovybudovanรฝm vodovodom Hotel Remata a รบลพitkovรบ vodu z tunela v sรบฤasnosti vyuลพรญva na prรกcu tepelnรฝch ฤerpadiel.ย V miestach tunelovรฝch pรกsov vykazujรบcich znaฤnรฉ zavodnenie je navrhnutรฉ doplnenie systรฉmu odvodลovacรญch vrtov s vรฝpaลพnicou zaรบstenรฝch do zvislรฝch zvodnรญc tvorenรฝch prekrytou drรกลพkou v ostenรญ tunela.
Zvodnice budรบ zaรบstenรฉ potrubรญm DN 110 do hlavnรฉho zberaฤa, podobne ako v Miฤพavskom tuneli. Po odstrรกnenรญ koฤพajovรฉho zvrลกku, spodku a krycรญch dosiek nad hlavnรฝm zberaฤom sa opravia poลกkodenรฉ miesta hlavnรฉho zberaฤa, vymenia poลกkodenรฉ zรกkrytovรฉ dosky a doplnia ฤistiace ลกachty.
Sรบฤasลฅou rekonลกtrukcie odvodnenia tunela bude obnova existujรบcich bodovรฝch zรกchytov podzemnej vody, ich preฤistenie a vรฝmena poลกkodenรฝch ฤastรญ. Zรกroveล sa zrekonลกtruuje vonkajลกia kanalizรกcia pred Handlovskรฝm portรกlom, plรกnovanรก je รบplnรก vรฝmena nevyhovujรบceho a poลกkodenรฉho ลพelezniฤnรฉho priepustu v km 10,788, do ktorรฉho je tunelovรก drenรกลพ ฤiastoฤne zaรบstenรก.
Projekt rieลกi preklรกdku vodovodu pre Hotel Remata z dรดvodu vรฝmeny priepustu, odstrรกnenie nevyuลพรญvanรฉho napojenia do zbรบranรฉho vodojemu vodรกrnรญ a vyฤistenie odvodลovacej priekopy, do ktorej je priepust zaรบstenรฝ.
Portรกly tunela
Portรกlovรฉ steny a mรบry Bralskรฉho tunela nevykazujรบ vรฝraznejลกie poลกkodenie. Handlovskรฝ portรกl je tvorenรฝ z opracovanรฝch kamennรฝch kvรกdrov z andezitu a ลพuly a Skleniansky z andezitu. Pohฤพadovรฉ plochy sรบ pokrytรฉ machom, nรกletovou vegetรกciou a inรฝm organickรฝm materiรกlom, miestami sรบ navlhnutรฉ a vykazujรบ len lokรกlne poลกkodenia ลกkรกrovania, ktorรฉ je na niektorรฝch miestach vypadanรฉ, prรญpadne vylรบhovanรฉ.
Projekt rieลกi vyฤistenie portรกlovรฝch konลกtrukciรญ, odstrรกnenie nรกletovรฝch porastov a zvetranรฝch ฤastรญ, opravu ลกkรกrovania muriva a oลกetrenie muriva konzervaฤnรฝm nรกstrekom.
Sรบฤasลฅou plรกnovanej rekonลกtrukcie bude kompletnรก vรฝmena ลพelezniฤnรฉho spodku aย ลพelezniฤnรฉho zvrลกku vย tuneli aย na priฤพahlรฝch รบsekoch trate, rekonลกtrukcia dvoch priepustov vย km 7,338 aย km 10,788, preloลพka existujรบcej vodovodnej ลกachty, preloลพka oznamovacรญch kรกblovรฝch vedenรญ, inลกtalรกcia kรกblovej chrรกniฤkovej trasy vย tuneli aย preloลพka รบลพitkovรฉho vodovodu pre Hotel Remata.
Zรกver
Predstavenรฉ technickรฉ rieลกenia spฤบลajรบ poลพiadavky objednรกvateฤพaย na odstrรกnenie kฤพรบฤovรฝch nedostatkov aktuรกlneho stavu spomรญnanรฝch tunelov. Zรกroveล svojou realizรกciou prispejรบ kย zlepลกeniu bezpeฤnosti, hospodรกrnosti aย udrลพateฤพnosti dopravy na dotknutรฝch ลพelezniฤnรฝch tratiach.
Verรญme, ลพe skorรก realizรกcia rekonลกtrukciรญ overรญ funkฤnosลฅ aย kvalitu naลกich nรกvrhov aย sรบฤasne prinesie dรดleลพitรฉ praktickรฉ poznatky pre prรญpravu ฤalลกรญch projektov tรฝkajรบcich sa existujรบcej siete ลพelezniฤnรฝch stavieb.
Text: Ing. Branislav Neuschl a Ing. Pavol Olejnรญk zo spoloฤnosti Basler & Hofmann Slovakia s. r. o.
FOTO A OBRรZKY: Basler & Hofmann Slovakia s. r. o.
Literatรบra
1. Dokumentรกcia pre vydanie stavebnรฉho povolenia aย realizรกciu stavby Rekonลกtrukcia Miฤพavskรฉho tunela na trati Plaveฤ โ Podolรญnec, Basler & Hofmann Slovakia s. r. o. 12/2022.
2. Dokumentรกcia pre vydanie stavebnรฉho povolenia aย realizรกciu stavby Sklenรฉ pri Handlovej โ Handlovรก, rekonลกtrukcia Bralskรฉho tunela, Basler & Hofmann Slovakia s. r. o. 11/2022.
3. Tunel prezidenta T. G. Masaryka, doc. Ing. Vladislav Horรกk, CSc., 2011.
4. Bralskรฝ tunel (Tunel T. G. Masaryka, Veฤพkรฝ tunel), Miroslav Koลพuch, 25. 3. 2000.
5. Handlovรก โ Hornรก ล tubลa, Mgr. Jozef Prillinger, Mgr. Daลกa Krฤovรก โ archรญv ลฝSR Bratislava, Mgr. Peter Kallo โ ลฝelezniฤnรฉ mรบzeum Bratislava: Horskรก ลพeleznica zย Handlovej do Hornej ล tubne.