Odovzdanie úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka do užívania
Diaľnica D1 v úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka je súčasťou diaľnice D1 hranica ČR/SR a hranica SR/UR, ktorá patrí do medzinárodného ťahu E-50 Paríž – Norimberg – Praha – Brno – Trenčín – Žilina – Košice – Užhorod s pokračovaním cez Ukrajinu a Rumunsko na juh alebo cez Rusko ďalej na východ.
Z hľadiska vnútroštátneho významu je súčasťou vnútroštátnej diaľničnej siete, ktorá bude spolu s vymedzenými ťahmi z vybranej siete tvoriť základnú komunikačnú kostru na území SR. Po dobudovaní tohto úseku a úseku Lietavská Lúčka – Višňové sa podstatne zlepšia podmienky v dopravnom uzle Žilina aj v dopravnom prepojení západu a východu Slovenskej republiky.
V súvislosti s charakteristikou predmetnej diaľničnej stavby, ako aj samotného procesu realizácie bol publikovaný samostatný článok v časopise Inžinierske stavby č. 10/2020, preto sa bude tento príspevok prioritne orientovať na práce smerujúce k uvedeniu stavby do užívania.
Z pohľadu zhotoviteľa je potrebné podrobnejšie opísať práce, ktoré boli realizované v rokoch 2019 a 2020, a to tak, aby odborná aj laická verejnosť dostali informácie, aké práce v uvedenom období prebiehali a akou mierou ovplyvnil nedokončený úsek stavby D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala súbor stavieb uzla Žilina, t. j. stavbu D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a takisto stavbu Diaľničný privádzač Lietavská Lúčka – Žilina, II. etapa.
Zhrnutie výstavby z pohľadu prác prebiehajúcich v rokoch 2019 a 2020
Vo februári 2019 došlo k vypovedaniu zmluvy medzi investorom a zhotoviteľom nadväzujúcej stavby D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Z tohto rozhodnutia vyplynulo, že odsúhlasené určenie dopravného značenia na trvalý stav stavby D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (v termíne 1/2019), t. j. na plnohodnotne dobudovanú a sfunkčnenú križovatku Lietavská Lúčka a sprevádzkovaný tunel Višňové bolo nepoužiteľné.
Od uvedeného momentu sa začalo hľadať najjednoduchšie a najefektívnejšie prepojenie stavieb D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a Diaľničného privádzača Lietavská Lúčka – Žilina, II. etapa. Zhotoviteľ postupne spracovával pre investora stavby variantné riešenia sprejazdnenia s použitím častí križovatkových vetiev križovatky Lietavská Lúčka (konkrétne 5 z 9), až investor nakoniec zadefinoval a odsúhlasil riešenie s použitím iba jednej križovatkovej vetvy, tzv. spojovacej vetvy na križovatke Lietavská Lúčka.
Túto križovatkovú vetvu bolo nevyhnutné vyprojektovať a stavebne zrealizovať v rýchlom časovom slede, a to aj napriek sťaženým geologickým podmienkam, ktoré charakterizoval predovšetkým aktívny zosuv pravostranného zárezu s veľkosťou približne 60 000 m3 aktivovaný v čase vykonávania prác predchádzajúceho zhotoviteľa, ako aj realizácie prekládky VN vedenia SO 643-00.
Zároveň investor stavby po rokovaniach s dotknutými organizáciami (mesto Žilina, Slovenská správa ciest, Prezídium Policajného zboru SR…) v priebehu roka 2020 postupne dopĺňal stav, v ktorom mali byť stavby uzla Žilina uvedené do prevádzky, a to od zmien dopravného značenia na stavbe privádzača až po dobudovanie križovatky Hričovské Podhradie na plnohodnotné normové 4 jazdné pruhy, t. j. na tzv. normové dvojité odpojenie a pripojenie.
Uvedené neustále sa meniace zadanie malo vplyv predovšetkým na zmeny v projektových dokumentáciách dopravného značenia a následne na pevné, ako aj premenné dopravné značenie v križovatkách Hričovské Podhradie a Solinky a aj s tým súvisiace zmeny dopravno-prevádzkových stavov a aktualizácií riadiaceho systému dopravy. Nakoniec sa v rokoch 2019 a 2020 pre stavby uzla Žilina prerokovalo a vydalo priam rekordných 7 určení dopravného značenia.
Všetky namontované premenné dopravné značky a technologické vybavenie obidvoch tunelov bolo pritom potrebné niekoľkokrát odskúšať v rámci individuálnych funkčných skúšok a následne aj v rámci komplexných skúšok. Komplexné odskúšanie technologického vybavenia stavby vrátane tunelov Ovčiarsko a Žilina prebehlo postupne v termínoch 10/2020, 12/2020 a následne 1/2021, a to aj so stavbou privádzača.
Komplexné skúšky vrátane organizácie súčinnostného cvičenia zložiek integrovaného záchranného systému prebehli v termíne 12/2020 až 1/2021 a boli realizované riadením úsekov z integrovaného operátorského pracoviska umiestneného v Stredisku správy a údržby diaľnic (SSÚD) Považská Bystrica, do správy ktorého budú nové úseky dočasne kompetenčne spadať až do dobudovania SSÚD v Lietavskej Lúčke. Kontinuálne so všetkými vyššie spomenutými prácami sa v októbri 2020 začalo so skúšobnou prevádzkou technológie tunelov bez účasti verejnosti.
Napriek všetkým vyššie uvedeným skutočnostiam a komplikáciám spojeným s definovaním stavu, v ktorom mal byť diaľničný úsek sprejazdnený (v rámci súboru stavieb uvádzaných do prevádzky), a takisto komplikáciám spojeným s aktuálnou pandemickou situáciou sa úsek diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka podarilo úspešne odovzdať do užívania verejnosti dňa 29. 1. 2021.
Záver
Na záver je preto nutné z pozície lídra Združenia Ovčiarsko spoločnosti Doprastav, a. s., poďakovať zástupcom investičného a prevádzkového úseku investora, stavebného dozoru, jednotlivým projektantom, zástupcom štátnych inštitúcií – predovšetkým zástupcom Polície SR a Ministerstva dopravy SR – a tiež aj jednotlivým zhotoviteľom. Bez ústretovosti a enormného nasadenia všetkých spomenutých by nebolo možné stavby D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka vrátane spojovacej vetvy na križovatke Lietavská Lúčka a Diaľničného privádzača Lietavská Lúčka – Žilina, II. etapa uviesť do prevádzky.
Z pohľadu motoristickej verejnosti ostáva len veriť, že dobudovanie nadväzujúceho úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala vrátane tunela Višňové bude dokončené v avizovanom termíne v roku 2023, a to tak, aby aj úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka získal svoj plnohodnotný význam a využitie.
Stavebník/Investor: Národná diaľničná spoločnosť, a. s.
Zhotoviteľ: Združenie Ovčiarsko, vedúci člen združenia: Doprastav, a. s., ďalší členovia združenia Strabag, s. r. o., Váhostav – SK, a. s., Metrostav, a. s.
Projektant zhotoviteľa: Združenie D1 HPLL, vedúci člen združenia: DOPRAVOPROJEKT, a. s., členovia združenia: Geoconsult, s. r. o., Basler & Hofmann s. r. o.
Stavebný dozor: Inžinierske združenie BUNG – AE Dozoring – Infram
Termín podpisu zmluvy o dielo: 9. 12. 2013
Lehota výstavby: 22. 1. 2014 – 17. 12. 2020, t. j. 2 522 dní
Zmluvné podmienky: žltá kniha FIDIC
Charakteristika stavby z pohľadu rozdelenia stavebných objektov a objemu zrealizovaných prác
Celková dĺžka úseku: 11 317 m
Profil trasy: D26,5 vo voľnej trase, 2T 8/100 v tuneli s jednosmernou premávkou
Celkový počet stavebných objektov: 218
Počet tunelov: 2 (tunel Žilina – 685 m, tunel Ovčiarsko – 2 360 m)
Počet mostov na diaľnici: 9 a 2 estakády na diaľnici D1 (celková dĺžka cca 4 355 m)
Počet tunelových objektov vrátane technologického vybavenia: 63
Počet preložiek lesných a poľných ciest: 10
Počet prístupových ciest na stavenisko: 11
Dĺžka protihlukových stien: 7 557 m
Plocha protihlukových stien: 24 550 m2
Dažďová kanalizácia diaľnice: 4 868 m
Dĺžka oporných a zárubných múrov: 1 302 m
Úprava jestvujúcich korýt potokov: 2 432 m
Úprava jestvujúcich ciest po výstavbe: 159 050 m2
Špeciálne základové práce s geotechnickým prostredím:
- veľkopriemerové pilóty 29 972 m
- mikropilóty 2 312 m
- horizontálne odvodňovacie vrty 10 774 m
- lanové kotvy 6 434 m
- zemné klince 2 340 ks
- prefabrikované drény 106 074 m
Zrealizované zemné práce:
- objem výkopových prác: 523 948 m3
- objem násypov: 687 434 m3
Zrealizovaná vozovka diaľnice:
- plocha zrealizovanej vozovky celkom: 264 858 m2
- plocha asfaltovej vozovky na diaľnici: 112 101 m2
- plocha asfaltovej vozovky na mostoch: 85 037 m2
- plocha cementobetónovej vozovky na diaľnici (v predportálových úsekoch tunelov) 13 095 m2
- plocha zrealizovanej cementobetónovej vozovky v tuneloch Ovčiarsko a Žilina: 54 625 m2
TEXT: Ing. Juraj Sedliaček
Juraj Sedliaček je hlavný stavby vedúci.
FOTO: Doprastav, a. s.