Systรฉmy vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ: Vรฝhody takรฝchto opornรฝch mรบrov a mostnรฝch opรดr
Vystuลพenรฉ horninovรฉ konลกtrukcie majรบ v sรบฤasnosti nesmierne vรฝhody pri budovanรญ opornรฝch mรบrov, mostnรฝch opรดr a krรญdiel opรดr. ฤlรกnok sa zameriava na systรฉmy vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ s betรณnovรฝmi panelmi v lรญci, priฤom pribliลพuje ich hlavnรฉ komponenty, statickรฉ pรดsobenie aj nรกvrhovรฉ postupy a zรกroveล poukazuje na vรฝhody tรฝchto systรฉmov v porovnanรญ s tradiฤnรฝmi gravitaฤnรฝmi konลกtrukciami.
Poznรกte vรฝhody Klubu ASB? Staฤรญ bezplatnรก registrรกcia a zรญskate sektorovรฉ analรฝzy slovenskรฉho stavebnรญctva s rebrรญฤkami firiem ⟶ |
Zย technologickรฉho hฤพadiska rozdeฤพujeme vystuลพenรฉ horninovรฉ konลกtrukcie na tri zรกkladnรฉ typy podฤพa pouลพitรฉho lรญcovรฉho prvku:
- konลกtrukcie s drรดtokamennรฝmi koลกmi va lรญci, ktorรฉ predstavujoรบ poddajnรฉ lรญce;
- konลกtrukcie sย betรณnovรฝmi panelmi vย lรญci v ฤiastoฤnej vรฝลกke, ktorรฉ predstavujรบ polotuhรฉ lรญce;
- konลกtrukcie sย betรณnovรฝmi tvarovkami vย lรญci, ktorรฉ predstavujรบ tuhรฉ lรญce konลกtrukcie.
Typ lรญcovรฉho prvku nemรก len estetickรบ funkciu, vzhฤพadom na tuhosลฅ, resp. poddajnosลฅ je jednรฝm zย kฤพรบฤovรฝch faktorov pri nรกvrhu vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ. Vลกetky spomenutรฉ typy lรญcovรฝch prvkov konลกtrukciรญ sa pritom zaraฤujรบ medzi bezรบdrลพbovรฉ.
V poslednรฝch rokoch sa tieto typy konลกtrukciรญ veฤพmi ฤasto pouลพรญvajรบ predovลกetkรฝm v dopravnom staviteฤพstve โ zรบฤastnenรฝm stranรกm poskytujรบ znaฤnรฉ vรฝhody a predstavujรบ ลกikovnรบ alternatรญvu k tradiฤnรฝm gravitaฤnรฝm konลกtrukciรกm, ako sรบ gabionovรฉ alebo betรณnovรฉ mรบry. Svoje uplatnenie nรกjdu aj v pozemnom staviteฤพstve, kde v sรบฤasnosti zaฤรญnajรบ byลฅ trendom najmรค vzhฤพadom na vizuรกlnu a environmentรกlnu strรกnku.
Vย porovnanรญ sย gravitaฤnรฝmi konลกtrukciami patria medzi hlavnรฉ vรฝhody vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ tieto charakteristiky:
- znรญลพenรฉ nรกroky na zakladanie,
- vyuลพitie lokรกlneho materiรกlu,
- hospodรกrnosลฅ nรกvrhu,
- priaznivejลกie rozloลพenie napรคtรญ vย konลกtrukcii,
- moลพnosลฅ realizรกcie vย zimnom obdobรญ,
- rรฝchlosลฅ vรฝstavby,
- ลกirokรก ponuka rieลกenรญ.
Systรฉm vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ MacResยฎ
K systรฉmom vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ (VHK) sย betรณnovรฝmi panelmi vย lรญci sa radรญ aj systรฉm MacResยฎ, ktorรฝ je jednรฝm zย hlavnรฝch systรฉmov VHK vย portfรณliu Maccaferri. Ide oย pomerne znรกmy aย pouลพรญvanรฝ systรฉm pri vรฝstavbe opornรฝch mรบrov, mostnรฝch opรดr aย mostnรฝch krรญdiel vย dopravnej infraลกtruktรบre, aย to aj vย Eurรณpe, aj vo zvyลกku sveta.
Systรฉm MacResยฎ (obr. 1) tvoria subtรญlne betรณnovรฉ lรญcovรฉ prefabrikรกty s hrรบbkou iba 14 cm, ktorรฉ sรบ v kombinรกcii s vรฝstuลพnรฝmi geopรกsmi ParaWebยฎ hlavnรฝmi nosnรฝmi komponentmi systรฉmu. Tieto hlavnรฉ prvky systรฉmu dopฤบลa vhodnรก zรกsypovรก zemina, ฤi uลพ vo forme lokรกlneho, alebo dovezenรฉho materiรกlu, ฤo predstavuje vรฝznamnรบ vรฝhodu z hฤพadiska nรกkladov a ฤasovej efektรญvnosti.
Okrem vyลกลกie uvedenรฝch hlavnรฝch komponentov zahลลa systรฉm MacResยฎ aj ฤalลกie komponenty, ktorรฝch รบฤelom je dotvoriลฅ optimรกlny systรฉm z hฤพadiska statickรฉho pรดsobenia a technolรณgie vรฝstavby. Patria k nim vopred zabudovanรฉ polymรฉrne รบchyty MacLoop, ktorรฉ zabezpeฤujรบ spoj medzi betรณnovรฝm prefabrikรกtom a vรฝstuลพnรฝmi geopรกsmi.
Na vytvorenie poddajnej konลกtrukcie, ktorรก je schopnรก absorbovaลฅ veฤพkรฉ deformรกcie (ฤo je ลพiadanรฉ najmรค v seizmickรฝch oblastiach), sa medzi jednotlivรฉ panely v horizontรกlnej ลกkรกre umiestลujรบ gumovรฉ podloลพky. Vo vertikรกlnych ลกkรกrach pracujรบ panely systรฉmom pero-drรกลพka, ฤo predstavuje pruลพnรฉ, resp. kฤบbovรฉ uloลพenie kaลพdรฉho panelu.
Okrem finanฤnej รบspory a vhodnรฉho statickรฉho pรดsobenia poskytuje systรฉm MacResยฎ aj estetickรบ alternatรญvu k tradiฤnรฝm gravitaฤnรฝm konลกtrukciรกm, najmรค k uholnรญkovรฝm ลพelezobetรณnovรฝm mรบrom. Svojรญm flexibilnรฝm konลกtrukฤnรฝm systรฉmom predstavuje zรกroveล vhodnรบ technolรณgiu na budovanie vysokรฝch zemnรฝch konลกtrukciรญ.
ฤalลกou vรฝhodou je spรดsob realizรกcie, kde dochรกdza k sรบฤasnรฉmu budovaniu priฤพahlรฉho nรกsypu, resp. nevystuลพenej ฤasti nรกsypu cestnรฉho telesa. Nie je nutnรฉ ฤakaลฅ na dobudovanie celej konลกtrukcie, ฤo umoลพลuje veฤพmi efektรญvnu realizรกciu celรฉho diela.
So sรบฤasnou โzelenouโ dobou prinรกลกa tento systรฉm vรฝhodu aj vo forme veฤพmi nรญzkych emisiรญ CO2. Podieฤพa sa na tom viacero faktorov, medzi ktorรฉ patrรญ najmรค vyuลพitie lokรกlneho zรกsypovรฉho materiรกlu, obmedzenie pouลพitia betรณnu a pouลพitie geosyntetickรฝch materiรกlov s nรญzkou hmotnosลฅou.
Rozmach pouลพรญvania vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ vย dopravnom staviteฤพstve sรบvisรญ sย rozvojom vรฝroby geosyntetickรฝch materiรกlov, vย tomto prรญpade vรฝstuลพnรฝch, vย kombinรกcii sย rรดznymi typmi lรญcovรฉho prvku. Geosyntetickรฉ materiรกly poskytujรบ vo vลกeobecnosti alternatรญvu kย prรญrodnรฝm materiรกlom, ktorรฝch zaฤรญna byลฅ nedostatok aย ฤasto predstavujรบ nรกkladnรฉ rieลกenie, aย geosyntetika sa javรญ ako veฤพmi efektรญvna alternatรญva.
Statickรฉ pรดsobenie
Vystuลพenรฉ horninovรฉ konลกtrukcie sรบ svojรญm konลกtrukฤnรฝm systรฉmom navrhnutรฉ tak, aby aktรญvne prispievali kย prenosu dopravnรฉho zaลฅaลพenia. Pri systรฉme MacResยฎ poskytuje kฤบbovรฉ uloลพenie panelov aย pruลพnรฉ spojenie sย vรฝstuลพnou geosyntetikou potrebnรบ ลกtrukturรกlnu integritu aย zรกroveล zabezpeฤuje efektรญvne rozloลพenie napรคtรญ vย konลกtrukcii aย pod ลou.
Pri nรกvrhoch sa stretรกvame aj sย nenรกroฤnรฝmi zaลฅaลพeniami, ako naprรญklad vย prรญpade cyklotrรกs, ale aj so zaลฅaลพeniami z cestnej aย zo ลพelezniฤnej dopravy, ฤi dokonca so zaลฅaลพeniami od priamo zaloลพenรฝch mostnรฝch opรดr. Spolu so zohฤพadnenรญm vรฝลกky konลกtrukcie aย typu zรกsypovรฉho materiรกlu predstavujรบ tieto รบฤinky vstupnรฉ รบdaje na analรฝzu konลกtrukcie, ฤo prinรกลกa aj rรดzne materiรกlne nรกroky na konลกtrukciu.
Veฤพkou vรฝhodou systรฉmu MacResยฎ je variabilita jeho nรกvrhu, ktorรก spoฤรญva vo voฤพbe, resp. nรกvrhu vรฝstuลพnej geosyntetiky, ฤo do pevnosti aย dฤบลพky, aย vo voฤพbe pevnosti aย hustoty polymรฉrnych, vopred zabetรณnovanรฝch รบchytov. Variabilitu nรกvrhu dopฤบลa aj moลพnosลฅ vystuลพenรฝch ฤi nevystuลพenรฝch lรญcovรฝch panelov. Tieto skutoฤnosti aย moลพnosti sรบ zรกkladom nรกvrhu konลกtrukcie aย zabezpeฤujรบ optimรกlne aย efektรญvne rieลกenie v kaลพdej situรกcii.
Vย sรบฤasnosti moลพno naย analรฝzu takรฉhoto druhu konลกtrukcie pouลพiลฅ komerฤnรฉ softvรฉry, ako naprรญklad GEO 5, priฤom medzi zรกkladnรฉ posudky patria:
- preklopenie aย posunutie konลกtrukcie,
- posunutie po vรฝstuhe,
- รบnosnosลฅ podloลพia,
- internรก stabilita โ pretrhnutie aย vytiahnutie vรฝstuh, รบnosnosลฅ spoja,
- globรกlna stabilita.
Vybranรฉ referencie
Cesta I/35 Liberec, รบprava รบseku Klatovskรก โ Koลกickรก
Sรบฤasลฅou tohto projektu bola rekonลกtrukcia mosta ev. ฤ. 35-022.2, spoฤรญvajรบca v nรกhrade pรดvodnej mostnej estakรกdy novรฝm mostom sย jednรฝm poฤพom s nadvรคzujรบcimi vystuลพenรฝmi horninovรฝmi konลกtrukciami s betรณnovรฝmi panelmi, na ktorรฝch sรบ priamo zaloลพenรฉ opory mosta. Jednou z poลพiadaviek nรกvrhu rieลกenia rekonลกtrukcie existujรบceho mostnรฉho objektu bola aj minimalizรกcia vplyvu stavebnรฝch prรกc na sรบbeลพne vedenรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ.
V pรดvodnej dokumentรกcii boli navrhnutรฉ ลพelezobetรณnovรฉ uholnรญkovรฉ mรบry so zรกsypom s vystuลพenรฝmi geomreลพami za rubom, ktorรฉ boli doplnenรฉ zรกkladovรฝm ลพelezobetรณnovรฝm kotevnรฝm prahom, zaloลพenรฝm na pilรณtach a stabilizovanรฝm zemnรฝmi lanovรฝmi kotvami. Obe opory s krรญdlami a uholnรญkovรฉ mรบry boli technicko-ekonomickou optimalizรกciou navrhnutรฉ ako vystuลพenรฉ horninovรฉ konลกtrukcie so zvislรฝm lรญcom zo systรฉmu MacResยฎ (obr. 2 aลพ 5).
Z technickรฉho hฤพadiska je novรก konลกtrukcia rozdelenรก na tri ฤasti:
Opornรฝ mรบr โ VHK 1. ฤasลฅ (โTurnovskรกโ)
Ide o vystuลพenรบ horninovรบ konลกtrukciu zo systรฉmu MacResยฎ s celkovou dฤบลพkou 93,00 m a premennou vรฝลกkou od 2,90 do 5,80 m. Predstavuje jednostupลovรบ vystuลพenรบ zemnรบ konลกtrukciu, sklon lรญca je zvislรฝ.
Opory mosta ฤ. 10 a 20
Obe podpery mosta sรบ priamo zaloลพenรฉ na vystuลพenej horninovej konลกtrukcii so zvislรฝm lรญcom zo systรฉmu MacResยฎ. Opory sรบ pรดdorysne zalomenรฉ โ opora ฤ. 10 pod uhlom 110ยฐ aย ฤ. 20 pod uhlom 90ยฐ. Opora ฤ. 10 mรก dฤบลพku 16,67 m a vรฝลกku 4,65 m, opora ฤ. 20 mรก dฤบลพku 14,94 m a vรฝลกku 4,90 m.
Opornรฝ mรบr โ VHK 2. ฤasลฅ (โLibereckรกโ)
Vystuลพenรก horninovรก konลกtrukcia zo systรฉmu MacResยฎ mรก celkovรบ dฤบลพku 183,00 m a premennรบ vรฝลกku od 2,10 do 10,30 m. Ide o jednostupลovรบ vystuลพenรบ horninovรบ konลกtrukciu, sklon lรญca je zvislรฝ. Konลกtrukcia vedie v sรบbehu so ลพelezniฤnou traลฅou.
Najzloลพitejลกie ฤasti z pohฤพadu nรกvrhu a vรฝstavby boli mostnรฉ podpery ฤ. 10 a ฤ. 20 s maximรกlnou vรฝลกkou 4,90 m, pri ktorรฝch bola posรบdenรก ich vnรบtornรก a vonkajลกia stabilita. Do vลกetkรฝch panelov v ฤastiach pod oporami je osadenรฉ zvรฝลกenรฉ mnoลพstvo polymรฉrnych รบchytov v zรกvislosti od vรฝsledkov podrobnรฉho statickรฉho vรฝpoฤtu aย pouลพili sa vysokopevnostnรฉ polymรฉrne geopรกsy. ฤasลฅ pohฤพadovej ฤasti konลกtrukcie je ochrรกnenรก antigrafity nรกterom.
Realizรกcia konลกtrukcie prebiehala vย rokoch 2022 โ 2023. Investorom je ลeditelstvรญ silnic a dรกlnic ฤR, generรกlnym zhotoviteฤพom stavby bola spoloฤnosลฅ Strabag, a. s., aย projektantom spoloฤnosลฅ M-Projekce, s. r. o.
Opornรฉ mรบry zo systรฉmu MacResยฎ na รบzemรญ SR
Na รบzemรญ Slovenskej republiky sa zrealizovalo niekoฤพko konลกtrukciรญ systรฉmu MacResยฎ a vรฝstavba viacerรฝch konลกtrukciรญ prรกve prebieha. Medzi najzaujรญmavejลกie projekty, ktorรฉ sรบ momentรกlne vo vรฝstavbe, mรดลพeme zaradiลฅ kriลพovatku Triblavina ako spojenie diaฤพnic D1 aย D4 (obr. 6), rรฝchlostnรบ cestu R3 Tvrdoลกรญn โ Niลพnรก nad Oravou aย diaฤพnicu D1 Hubovรก โ Ivachnovรก (obr. 7).
Sรบฤasลฅou projektu kriลพovatka Triblavina (D1/D4) sรบ tri samostatnรฉ stavebnรฉ objekty opornรฝch mรบrov MacResยฎ, ktorรฉ slรบลพia na rozลกรญrenie existujรบceho cestnรฉho telesa, aย to objekty SO241-10, SO241-20 aย SO242-20. Objekt SO242-20 predstavuje ako jedinรฝ dvojstupลovรฝ mรบr sย maximรกlnou vรฝลกkou pribliลพne 11 m. Sรบฤasลฅou projektu sรบ aj krรญdla opรดr budovanรฉ technolรณgiou MacResยฎ, ktorรก bola zvolenรก pri mnoลพstve mostnรฝch objektov (SO203-01, SO232-01,02, SO232-08,09 aย SO233-00).
Investorom stavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., generรกlnym zhotoviteฤพom je spoloฤnosลฅ Budimex Slovakia, s. r. o., a projektantom spoloฤnosti Dopravoprojekt, a. s., a GEOstatik, a. s. Na spomenutej stavbe R3 Tvrdoลกรญn โ Niลพnรก nad Oravou je vย sรบฤasnosti vo vรฝstavbe stavebnรฝ objekt SO205. Ide oย nepriamo zaloลพenรบ mostnรบ oporu aย krรญdlo budovanรฉ technolรณgiou MacResยฎ so zaloลพenรญm na kotevnom prahu.
Na stavbe D1 Hubovรก โ Ivachnovรก prebieha momentรกlne dokonฤenie krรญdiel objektu SO203-00 budovanรฉ technolรณgiou MacResยฎ aย na stavbe R2 Krivรกล โ Mรฝtna je ฤerstvo dokonฤenรฝ opornรฝ mรบr SO230-00. Vย roku 2023 bola touto technolรณgiou ukonฤenรก vรฝstavba SO53-33-04 na projekte ลฝSR, Uzol ลฝilina.
Opornรฉ mรบry zo systรฉmu MacResยฎ na รบzemรญ ฤR
Okrem realizรกcie uvedenej stavby cesty I/35 Liberec, รบprava รบseku Klatovskรก โ Koลกickรก bol systรฉm MacResยฎ pouลพitรฝ aj pri vรฝstavbe diaฤพnice D55 Napajedla โ Babice, SO255-00. Celkovรก dฤบลพka mรบru je 109,50 m, maximรกlna vรฝลกka pribliลพne 7,5 m. Objekt bol realizovanรฝ vย dvoch etapรกch โ vย prvej etape sa zrealizoval mรบr bez poslednรฉho radu panelov, vย druhej etape, po skonsolidovanรญ aย ustรกlenรญ deformรกciรญ, boli na mieru vyrobenรฉ aย nรกsledne nainลกtalovanรฉ hornรฉ panely.
V sรบฤasnosti prebieha vรฝstavba ลกtyroch objektov s vyuลพitรญm systรฉmu MacResยฎ na stavbe D1 Brno-centrum โ Brno-juh. Objekty SO251-00 a SO252-00 sรบ uลพ zrealizovanรฉ a prebieha prรญprava objektov SO250-00 a SO253-00 s nรกslednou realizรกciou na jeseล tohto roka. Veฤพkรฉ mnoลพstvo referenciรญ vย poslednรฝch rokoch hovorรญ oย pozitรญvnych skรบsenostiach aย ekonomickej aย technologickej efektรญvnosti systรฉmu, ktorรฝ sa stรกva neoddeliteฤพnou ฤasลฅou mnohรฝch stavieb.
Zรกver
Spotreba umelรฝch materiรกlov potrebnรฝch na budovanie (betรณn, vรฝstuลพ, debnenie) je pri vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรกch v porovnanรญ so ลกtandardnรฝmi gravitaฤnรฝmi mรบrmi minimรกlna. Takisto sa na rozdiel od ลกtandardnรฝch konลกtrukciรญ, kde je nutnรฉ vykonรกvaลฅ mokrรฉ procesy, mรดลพe tento typ konลกtrukciรญ budovaลฅ v podstate celoroฤne aj pri niลพลกรญch teplotรกch alebo pri horลกom poฤasรญ, keฤลพe predstavuje montovanรบ konลกtrukciu.
Doterajลกie skรบsenosti s vรฝstavbou jednotlivรฝch stavebnรฝch objektov systรฉmom MacResยฎ ukazujรบ dennรบ produktivitu pribliลพne 50 m2 pohฤพadovej plochy pri postupnom budovanรญ konลกtrukcie jednou pracovnou skupinou zloลพenou zo 6 pracovnรญkov. V prรญpade realizรกcie porovnateฤพnej plochy pri ลกtandardnรฝch opornรฝch konลกtrukciรกch by bolo potrebnรฉ nasadiลฅ minimรกlne ฤalลกie dve pracovnรฉ skupiny s kompletnรฝm technologickรฝm vybavenรญm (stroje, debnenie a pod.).
V neposlednom rade treba spomenรบลฅ, ลพe si tieto konลกtrukcie spravidla nevyลพadujรบ hฤบbkovรฉ zaloลพenie, z ฤoho vyplรฝva ฤalลกia vรฝraznรก ฤasovรก a ekonomickรก รบspora. Ako vidieลฅ aj z tohto ฤlรกnku, priestor pre inovรกcie a optimalizรกcie technickรฝch rieลกenรญ existuje, ฤi uลพ v samotnรฝch projektoch, alebo aj v procese vรฝstavby, a je nevyhnutnรฉ, aby sa tieto inovรกcie uplatลovali na dosiahnutie efektรญvnej dopravnej infraลกtruktรบry.
Literatรบra
- Internรก dokumentรกcia aย portfรณlio MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o.
- Jaroslav Adamec, Ing. Martin Hanuลกtiak, Ing. Tomรกลก Rezbรกrik: Mostnรญ opฤry aย kลรญdla budovanรฉ systรฉmem vyztuลพenรฝch zemnรญch konstrukcรญ vย ฤeskรฉ republice. Sbornรญk 51. konference Zaklรกdรกnรญ staveb Brno 2023. ฤGtS ฤSSI Praha, 2023.
- Jaroslav Adamec, Ing. Tomรกลก Rezbรกrik: mostnรญ opฤry aย kลรญdla budovanรฉ systรฉmem vyztuลพenรฝch zemnรญch konstrukcรญ vย ฤeskรฉ republice. Silnice, ลฝeleznice 2/2023.
TEXT: Ing. Martin Hanuลกtiak a Ing. Jaroslav Adamec, MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o
FOTO Aย OBRรZKY: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o.