Opornรฉ mรบry, mostnรฉ opory a krรญdla opรดr budovanรฉ systรฉmami vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ s betรณnovรฝmi lรญcnymi panelmi
Galรฉria(8)

Systรฉmy vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ: Vรฝhody takรฝchto opornรฝch mรบrov a mostnรฝch opรดr

Partneri sekcie:

Vystuลพenรฉ horninovรฉ konลกtrukcie majรบ v sรบฤasnosti nesmierne vรฝhody pri budovanรญ opornรฝch mรบrov, mostnรฝch opรดr a krรญdiel opรดr. ฤŒlรกnok sa zameriava na systรฉmy vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ s betรณnovรฝmi panelmi v lรญci, priฤom pribliลพuje ich hlavnรฉ komponenty, statickรฉ pรดsobenie aj nรกvrhovรฉ postupy a zรกroveลˆ poukazuje na vรฝhody tรฝchto systรฉmov v porovnanรญ s tradiฤnรฝmi gravitaฤnรฝmi konลกtrukciami.

Zย technologickรฉho hฤพadiska rozdeฤพujeme vystuลพenรฉ horninovรฉ konลกtrukcie na tri zรกkladnรฉ typy podฤพa pouลพitรฉho lรญcovรฉho prvku:

  • konลกtrukcie s drรดtokamennรฝmi koลกmi va lรญci, ktorรฉ predstavujoรบ poddajnรฉ lรญce;
  • konลกtrukcie sย betรณnovรฝmi panelmi vย lรญci v ฤiastoฤnej vรฝลกke, ktorรฉ predstavujรบ polotuhรฉ lรญce;
  • konลกtrukcie sย betรณnovรฝmi tvarovkami vย lรญci, ktorรฉ predstavujรบ tuhรฉ lรญce konลกtrukcie.

Typ lรญcovรฉho prvku nemรก len estetickรบ funkciu, vzhฤพadom na tuhosลฅ, resp. poddajnosลฅ je jednรฝm zย kฤพรบฤovรฝch faktorov pri nรกvrhu vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ. Vลกetky spomenutรฉ typy lรญcovรฝch prvkov konลกtrukciรญ sa pritom zaraฤujรบ medzi bezรบdrลพbovรฉ.

V poslednรฝch rokoch sa tieto typy konลกtrukciรญ veฤพmi ฤasto pouลพรญvajรบ predovลกetkรฝm v dopravnom staviteฤพstve โ€“ zรบฤastnenรฝm stranรกm poskytujรบ znaฤnรฉ vรฝhody a predstavujรบ ลกikovnรบ alternatรญvu k tradiฤnรฝm gravitaฤnรฝm konลกtrukciรกm, ako sรบ gabionovรฉ alebo betรณnovรฉ mรบry. Svoje uplatnenie nรกjdu aj v pozemnom staviteฤพstve, kde v sรบฤasnosti zaฤรญnajรบ byลฅ trendom najmรค vzhฤพadom na vizuรกlnu a environmentรกlnu strรกnku.

Vย porovnanรญ sย gravitaฤnรฝmi konลกtrukciami patria medzi hlavnรฉ vรฝhody vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ tieto charakteristiky:

  • znรญลพenรฉ nรกroky na zakladanie,
  • vyuลพitie lokรกlneho materiรกlu,
  • hospodรกrnosลฅ nรกvrhu,
  • priaznivejลกie rozloลพenie napรคtรญ vย konลกtrukcii,
  • moลพnosลฅ realizรกcie vย zimnom obdobรญ,
  • rรฝchlosลฅ vรฝstavby,
  • ลกirokรก ponuka rieลกenรญ.

Systรฉm vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ MacResยฎ

K systรฉmom vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ (VHK) sย betรณnovรฝmi panelmi vย lรญci sa radรญ aj systรฉm MacResยฎ, ktorรฝ je jednรฝm zย hlavnรฝch systรฉmov VHK vย portfรณliu Maccaferri. Ide oย pomerne znรกmy aย pouลพรญvanรฝ systรฉm pri vรฝstavbe opornรฝch mรบrov, mostnรฝch opรดr aย mostnรฝch krรญdiel vย dopravnej infraลกtruktรบre, aย to aj vย Eurรณpe, aj vo zvyลกku sveta.

Systรฉm MacResยฎ (obr. 1) tvoria subtรญlne betรณnovรฉ lรญcovรฉ prefabrikรกty s hrรบbkou iba 14 cm, ktorรฉ sรบ v kombinรกcii s vรฝstuลพnรฝmi geopรกsmi ParaWebยฎ hlavnรฝmi nosnรฝmi komponentmi systรฉmu. Tieto hlavnรฉ prvky systรฉmu dopฤบลˆa vhodnรก zรกsypovรก zemina, ฤi uลพ vo forme lokรกlneho, alebo dovezenรฉho materiรกlu, ฤo predstavuje vรฝznamnรบ vรฝhodu z hฤพadiska nรกkladov a ฤasovej efektรญvnosti.

Opornรฉ mรบry, mostnรฉ opory a krรญdla opรดr budovanรฉ systรฉmami vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ s betรณnovรฝmi lรญcnymi panelmi
Obr. 1 Schรฉma systรฉmu MacResยฎ | Zdroj: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o.

Okrem vyลกลกie uvedenรฝch hlavnรฝch komponentov zahล•ลˆa systรฉm MacResยฎ aj ฤalลกie komponenty, ktorรฝch รบฤelom je dotvoriลฅ optimรกlny systรฉm z hฤพadiska statickรฉho pรดsobenia a technolรณgie vรฝstavby. Patria k nim vopred zabudovanรฉ polymรฉrne รบchyty MacLoop, ktorรฉ zabezpeฤujรบ spoj medzi betรณnovรฝm prefabrikรกtom a vรฝstuลพnรฝmi geopรกsmi.

Na vytvorenie poddajnej konลกtrukcie, ktorรก je schopnรก absorbovaลฅ veฤพkรฉ deformรกcie (ฤo je ลพiadanรฉ najmรค v seizmickรฝch oblastiach), sa medzi jednotlivรฉ panely v horizontรกlnej ลกkรกre umiestลˆujรบ gumovรฉ podloลพky. Vo vertikรกlnych ลกkรกrach pracujรบ panely systรฉmom pero-drรกลพka, ฤo predstavuje pruลพnรฉ, resp. kฤบbovรฉ uloลพenie kaลพdรฉho panelu.

Okrem finanฤnej รบspory a vhodnรฉho statickรฉho pรดsobenia poskytuje systรฉm MacResยฎ aj estetickรบ alternatรญvu k tradiฤnรฝm gravitaฤnรฝm konลกtrukciรกm, najmรค k uholnรญkovรฝm ลพelezobetรณnovรฝm mรบrom. Svojรญm flexibilnรฝm konลกtrukฤnรฝm systรฉmom predstavuje zรกroveลˆ vhodnรบ technolรณgiu na budovanie vysokรฝch zemnรฝch konลกtrukciรญ.

ฤŽalลกou vรฝhodou je spรดsob realizรกcie, kde dochรกdza k sรบฤasnรฉmu budovaniu priฤพahlรฉho nรกsypu, resp. nevystuลพenej ฤasti nรกsypu cestnรฉho telesa. Nie je nutnรฉ ฤakaลฅ na dobudovanie celej konลกtrukcie, ฤo umoลพลˆuje veฤพmi efektรญvnu realizรกciu celรฉho diela.

So sรบฤasnou โ€žzelenouโ€œ dobou prinรกลกa tento systรฉm vรฝhodu aj vo forme veฤพmi nรญzkych emisiรญ CO2. Podieฤพa sa na tom viacero faktorov, medzi ktorรฉ patrรญ najmรค vyuลพitie lokรกlneho zรกsypovรฉho materiรกlu, obmedzenie pouลพitia betรณnu a pouลพitie geosyntetickรฝch materiรกlov s nรญzkou hmotnosลฅou.

Rozmach pouลพรญvania vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ vย dopravnom staviteฤพstve sรบvisรญ sย rozvojom vรฝroby geosyntetickรฝch materiรกlov, vย tomto prรญpade vรฝstuลพnรฝch, vย kombinรกcii sย rรดznymi typmi lรญcovรฉho prvku. Geosyntetickรฉ materiรกly poskytujรบ vo vลกeobecnosti alternatรญvu kย prรญrodnรฝm materiรกlom, ktorรฝch zaฤรญna byลฅ nedostatok aย ฤasto predstavujรบ nรกkladnรฉ rieลกenie, aย geosyntetika sa javรญ ako veฤพmi efektรญvna alternatรญva.

Statickรฉ pรดsobenie

Vystuลพenรฉ horninovรฉ konลกtrukcie sรบ svojรญm konลกtrukฤnรฝm systรฉmom navrhnutรฉ tak, aby aktรญvne prispievali kย prenosu dopravnรฉho zaลฅaลพenia. Pri systรฉme MacResยฎ poskytuje kฤบbovรฉ uloลพenie panelov aย pruลพnรฉ spojenie sย vรฝstuลพnou geosyntetikou potrebnรบ ลกtrukturรกlnu integritu aย zรกroveลˆ zabezpeฤuje efektรญvne rozloลพenie napรคtรญ vย konลกtrukcii aย pod ลˆou.

Pri nรกvrhoch sa stretรกvame aj sย nenรกroฤnรฝmi zaลฅaลพeniami, ako naprรญklad vย prรญpade cyklotrรกs, ale aj so zaลฅaลพeniami z cestnej aย zo ลพelezniฤnej dopravy, ฤi dokonca so zaลฅaลพeniami od priamo zaloลพenรฝch mostnรฝch opรดr. Spolu so zohฤพadnenรญm vรฝลกky konลกtrukcie aย typu zรกsypovรฉho materiรกlu predstavujรบ tieto รบฤinky vstupnรฉ รบdaje na analรฝzu konลกtrukcie, ฤo prinรกลกa aj rรดzne materiรกlne nรกroky na konลกtrukciu.

Veฤพkou vรฝhodou systรฉmu MacResยฎ je variabilita jeho nรกvrhu, ktorรก spoฤรญva vo voฤพbe, resp. nรกvrhu vรฝstuลพnej geosyntetiky, ฤo do pevnosti aย dฤบลพky, aย vo voฤพbe pevnosti aย hustoty polymรฉrnych, vopred zabetรณnovanรฝch รบchytov. Variabilitu nรกvrhu dopฤบลˆa aj moลพnosลฅ vystuลพenรฝch ฤi nevystuลพenรฝch lรญcovรฝch panelov. Tieto skutoฤnosti aย moลพnosti sรบ zรกkladom nรกvrhu konลกtrukcie aย zabezpeฤujรบ optimรกlne aย efektรญvne rieลกenie v kaลพdej situรกcii.

Vย sรบฤasnosti moลพno naย analรฝzu takรฉhoto druhu konลกtrukcie pouลพiลฅ komerฤnรฉ softvรฉry, ako naprรญklad GEO 5, priฤom medzi zรกkladnรฉ posudky patria:

  • preklopenie aย posunutie konลกtrukcie,
  • posunutie po vรฝstuhe,
  • รบnosnosลฅ podloลพia,
  • internรก stabilita โ€“ pretrhnutie aย vytiahnutie vรฝstuh, รบnosnosลฅ spoja,
  • globรกlna stabilita.

Vybranรฉ referencie

Cesta I/35 Liberec, รบprava รบseku Klatovskรก โ€“ Koลกickรก

Sรบฤasลฅou tohto projektu bola rekonลกtrukcia mosta ev. ฤ. 35-022.2, spoฤรญvajรบca v nรกhrade pรดvodnej mostnej estakรกdy novรฝm mostom sย jednรฝm poฤพom s nadvรคzujรบcimi vystuลพenรฝmi horninovรฝmi konลกtrukciami s betรณnovรฝmi panelmi, na ktorรฝch sรบ priamo zaloลพenรฉ opory mosta. Jednou z poลพiadaviek nรกvrhu rieลกenia rekonลกtrukcie existujรบceho mostnรฉho objektu bola aj minimalizรกcia vplyvu stavebnรฝch prรกc na sรบbeลพne vedenรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ.

V pรดvodnej dokumentรกcii boli navrhnutรฉ ลพelezobetรณnovรฉ uholnรญkovรฉ mรบry so zรกsypom s vystuลพenรฝmi geomreลพami za rubom, ktorรฉ boli doplnenรฉ zรกkladovรฝm ลพelezobetรณnovรฝm kotevnรฝm prahom, zaloลพenรฝm na pilรณtach a stabilizovanรฝm zemnรฝmi lanovรฝmi kotvami. Obe opory s krรญdlami a uholnรญkovรฉ mรบry boli technicko-ekonomickou optimalizรกciou navrhnutรฉ ako vystuลพenรฉ horninovรฉ konลกtrukcie so zvislรฝm lรญcom zo systรฉmu MacResยฎ (obr. 2 aลพ 5).

Opornรฉ mรบry, mostnรฉ opory a krรญdla opรดr budovanรฉ systรฉmami vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ s betรณnovรฝmi lรญcnymi panelmi
Obr. 2 Vzorovรฝ prieฤny rez opornรฝm mรบrom MacResยฎ | Zdroj: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o.

Z technickรฉho hฤพadiska je novรก konลกtrukcia rozdelenรก na tri ฤasti:

Opornรฝ mรบr โ€“ VHK 1. ฤasลฅ (โ€žTurnovskรกโ€œ)

Ide o vystuลพenรบ horninovรบ konลกtrukciu zo systรฉmu MacResยฎ s celkovou dฤบลพkou 93,00 m a premennou vรฝลกkou od 2,90 do 5,80 m. Predstavuje jednostupลˆovรบ vystuลพenรบ zemnรบ konลกtrukciu, sklon lรญca je zvislรฝ.

Opory mosta ฤ. 10 a 20

Obe podpery mosta sรบ priamo zaloลพenรฉ na vystuลพenej horninovej konลกtrukcii so zvislรฝm lรญcom zo systรฉmu MacResยฎ. Opory sรบ pรดdorysne zalomenรฉ โ€“ opora ฤ. 10 pod uhlom 110ยฐ aย ฤ. 20 pod uhlom 90ยฐ. Opora ฤ. 10 mรก dฤบลพku 16,67 m a vรฝลกku 4,65 m, opora ฤ. 20 mรก dฤบลพku 14,94 m a vรฝลกku 4,90 m.

Opornรฝ mรบr โ€“ VHK 2. ฤasลฅ (โ€žLibereckรกโ€œ)

Vystuลพenรก horninovรก konลกtrukcia zo systรฉmu MacResยฎ mรก celkovรบ dฤบลพku 183,00 m a premennรบ vรฝลกku od 2,10 do 10,30 m. Ide o jednostupลˆovรบ vystuลพenรบ horninovรบ konลกtrukciu, sklon lรญca je zvislรฝ. Konลกtrukcia vedie v sรบbehu so ลพelezniฤnou traลฅou.

Opornรฉ mรบry, mostnรฉ opory a krรญdla opรดr budovanรฉ systรฉmami vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ s betรณnovรฝmi lรญcnymi panelmi
Obr. 4 Realizรกcia VHK, ฤasti 2, a mostnej opory ฤ. 20 (Liberec) | Zdroj: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o.

Najzloลพitejลกie ฤasti z pohฤพadu nรกvrhu a vรฝstavby boli mostnรฉ podpery ฤ. 10 a ฤ. 20 s maximรกlnou vรฝลกkou 4,90 m, pri ktorรฝch bola posรบdenรก ich vnรบtornรก a vonkajลกia stabilita. Do vลกetkรฝch panelov v ฤastiach pod oporami je osadenรฉ zvรฝลกenรฉ mnoลพstvo polymรฉrnych รบchytov v zรกvislosti od vรฝsledkov podrobnรฉho statickรฉho vรฝpoฤtu aย pouลพili sa vysokopevnostnรฉ polymรฉrne geopรกsy. ฤŒasลฅ pohฤพadovej ฤasti konลกtrukcie je ochrรกnenรก antigrafity nรกterom.

Realizรกcia konลกtrukcie prebiehala vย rokoch 2022 โ€“ 2023. Investorom je ล˜editelstvรญ silnic a dรกlnic ฤŒR, generรกlnym zhotoviteฤพom stavby bola spoloฤnosลฅ Strabag, a. s., aย projektantom spoloฤnosลฅ M-Projekce, s. r. o.

Opornรฉ mรบry, mostnรฉ opory a krรญdla opรดr budovanรฉ systรฉmami vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ s betรณnovรฝmi lรญcnymi panelmi
Obr. 5 Zrealizovanรก VHK, ฤasti 2, a mostnej opory ฤ. 20 (Liberec) | Zdroj: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o.

Opornรฉ mรบry zo systรฉmu MacResยฎ na รบzemรญ SR

Na รบzemรญ Slovenskej republiky sa zrealizovalo niekoฤพko konลกtrukciรญ systรฉmu MacResยฎ a vรฝstavba viacerรฝch konลกtrukciรญ prรกve prebieha. Medzi najzaujรญmavejลกie projekty, ktorรฉ sรบ momentรกlne vo vรฝstavbe, mรดลพeme zaradiลฅ kriลพovatku Triblavina ako spojenie diaฤพnic D1 aย D4 (obr. 6), rรฝchlostnรบ cestu R3 Tvrdoลกรญn โ€“ Niลพnรก nad Oravou aย diaฤพnicu D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก (obr. 7).

Sรบฤasลฅou projektu kriลพovatka Triblavina (D1/D4) sรบ tri samostatnรฉ stavebnรฉ objekty opornรฝch mรบrov MacResยฎ, ktorรฉ slรบลพia na rozลกรญrenie existujรบceho cestnรฉho telesa, aย to objekty SO241-10, SO241-20 aย SO242-20. Objekt SO242-20 predstavuje ako jedinรฝ dvojstupลˆovรฝ mรบr sย maximรกlnou vรฝลกkou pribliลพne 11 m. Sรบฤasลฅou projektu sรบ aj krรญdla opรดr budovanรฉ technolรณgiou MacResยฎ, ktorรก bola zvolenรก pri mnoลพstve mostnรฝch objektov (SO203-01, SO232-01,02, SO232-08,09 aย SO233-00).

Investorom stavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., generรกlnym zhotoviteฤพom je spoloฤnosลฅ Budimex Slovakia, s. r. o., a projektantom spoloฤnosti Dopravoprojekt, a. s., a GEOstatik, a. s. Na spomenutej stavbe R3 Tvrdoลกรญn โ€“ Niลพnรก nad Oravou je vย sรบฤasnosti vo vรฝstavbe stavebnรฝ objekt SO205. Ide oย nepriamo zaloลพenรบ mostnรบ oporu aย krรญdlo budovanรฉ technolรณgiou MacResยฎ so zaloลพenรญm na kotevnom prahu.

Na stavbe D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก prebieha momentรกlne dokonฤenie krรญdiel objektu SO203-00 budovanรฉ technolรณgiou MacResยฎ aย na stavbe R2 Krivรกลˆ โ€“ Mรฝtna je ฤerstvo dokonฤenรฝ opornรฝ mรบr SO230-00. Vย roku 2023 bola touto technolรณgiou ukonฤenรก vรฝstavba SO53-33-04 na projekte ลฝSR, Uzol ลฝilina.

Opornรฉ mรบry, mostnรฉ opory a krรญdla opรดr budovanรฉ systรฉmami vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ s betรณnovรฝmi lรญcnymi panelmi
Obr. 7 D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก, SO203-00 vo vรฝstavbe | Zdroj: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o.

Opornรฉ mรบry zo systรฉmu MacResยฎ na รบzemรญ ฤŒR

Okrem realizรกcie uvedenej stavby cesty I/35 Liberec, รบprava รบseku Klatovskรก โ€“ Koลกickรก bol systรฉm MacResยฎ pouลพitรฝ aj pri vรฝstavbe diaฤพnice D55 Napajedla โ€“ Babice, SO255-00. Celkovรก dฤบลพka mรบru je 109,50 m, maximรกlna vรฝลกka pribliลพne 7,5 m. Objekt bol realizovanรฝ vย dvoch etapรกch โ€“ vย prvej etape sa zrealizoval mรบr bez poslednรฉho radu panelov, vย druhej etape, po skonsolidovanรญ aย ustรกlenรญ deformรกciรญ, boli na mieru vyrobenรฉ aย nรกsledne nainลกtalovanรฉ hornรฉ panely.

V sรบฤasnosti prebieha vรฝstavba ลกtyroch objektov s vyuลพitรญm systรฉmu MacResยฎ na stavbe D1 Brno-centrum โ€“ Brno-juh. Objekty SO251-00 a SO252-00 sรบ uลพ zrealizovanรฉ a prebieha prรญprava objektov SO250-00 a SO253-00 s nรกslednou realizรกciou na jeseลˆ tohto roka. Veฤพkรฉ mnoลพstvo referenciรญ vย poslednรฝch rokoch hovorรญ oย pozitรญvnych skรบsenostiach aย ekonomickej aย technologickej efektรญvnosti systรฉmu, ktorรฝ sa stรกva neoddeliteฤพnou ฤasลฅou mnohรฝch stavieb.

Zรกver

Spotreba umelรฝch materiรกlov potrebnรฝch na budovanie (betรณn, vรฝstuลพ, debnenie) je pri vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรกch v porovnanรญ so ลกtandardnรฝmi gravitaฤnรฝmi mรบrmi minimรกlna. Takisto sa na rozdiel od ลกtandardnรฝch konลกtrukciรญ, kde je nutnรฉ vykonรกvaลฅ mokrรฉ procesy, mรดลพe tento typ konลกtrukciรญ budovaลฅ v podstate celoroฤne aj pri niลพลกรญch teplotรกch alebo pri horลกom poฤasรญ, keฤลพe predstavuje montovanรบ konลกtrukciu.

Doterajลกie skรบsenosti s vรฝstavbou jednotlivรฝch stavebnรฝch objektov systรฉmom MacResยฎ ukazujรบ dennรบ produktivitu pribliลพne 50 m2 pohฤพadovej plochy pri postupnom budovanรญ konลกtrukcie jednou pracovnou skupinou zloลพenou zo 6 pracovnรญkov. V prรญpade realizรกcie porovnateฤพnej plochy pri ลกtandardnรฝch opornรฝch konลกtrukciรกch by bolo potrebnรฉ nasadiลฅ minimรกlne ฤalลกie dve pracovnรฉ skupiny s kompletnรฝm technologickรฝm vybavenรญm (stroje, debnenie a pod.).

Opornรฉ mรบry, mostnรฉ opory a krรญdla opรดr budovanรฉ systรฉmami vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ s betรณnovรฝmi lรญcnymi panelmi
Opornรฉ mรบry, mostnรฉ opory a krรญdla opรดr budovanรฉ systรฉmami vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ s betรณnovรฝmi lรญcnymi panelmi
Opornรฉ mรบry, mostnรฉ opory a krรญdla opรดr budovanรฉ systรฉmami vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ s betรณnovรฝmi lรญcnymi panelmi
Opornรฉ mรบry, mostnรฉ opory a krรญdla opรดr budovanรฉ systรฉmami vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ s betรณnovรฝmi lรญcnymi panelmi
Opornรฉ mรบry, mostnรฉ opory a krรญdla opรดr budovanรฉ systรฉmami vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ s betรณnovรฝmi lรญcnymi panelmi
Opornรฉ mรบry, mostnรฉ opory a krรญdla opรดr budovanรฉ systรฉmami vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ s betรณnovรฝmi lรญcnymi panelmi
Opornรฉ mรบry, mostnรฉ opory a krรญdla opรดr budovanรฉ systรฉmami vystuลพenรฝch horninovรฝch konลกtrukciรญ s betรณnovรฝmi lรญcnymi panelmi

V neposlednom rade treba spomenรบลฅ, ลพe si tieto konลกtrukcie spravidla nevyลพadujรบ hฤบbkovรฉ zaloลพenie, z ฤoho vyplรฝva ฤalลกia vรฝraznรก ฤasovรก a ekonomickรก รบspora. Ako vidieลฅ aj z tohto ฤlรกnku, priestor pre inovรกcie a optimalizรกcie technickรฝch rieลกenรญ existuje, ฤi uลพ v samotnรฝch projektoch, alebo aj v procese vรฝstavby, a je nevyhnutnรฉ, aby sa tieto inovรกcie uplatลˆovali na dosiahnutie efektรญvnej dopravnej infraลกtruktรบry.

Literatรบra

  1. Internรก dokumentรกcia aย portfรณlio MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o.
  2. Jaroslav Adamec, Ing. Martin Hanuลกtiak, Ing. Tomรกลก Rezbรกrik: Mostnรญ opฤ›ry aย kล™รญdla budovanรฉ systรฉmem vyztuลพenรฝch zemnรญch konstrukcรญ vย ฤeskรฉ republice. Sbornรญk 51. konference Zaklรกdรกnรญ staveb Brno 2023. ฤŒGtS ฤŒSSI Praha, 2023.
  3. Jaroslav Adamec, Ing. Tomรกลก Rezbรกrik: mostnรญ opฤ›ry aย kล™รญdla budovanรฉ systรฉmem vyztuลพenรฝch zemnรญch konstrukcรญ vย ฤeskรฉ republice. Silnice, ลฝeleznice 2/2023.

TEXT: Ing. Martin Hanuลกtiak a Ing. Jaroslav Adamec, MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o
FOTO Aย OBRรZKY: MACCAFERRI CENTRAL EUROPE, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 4/2024