Oprava Cesty slobody vo Vysokých Tatrách
Scénický úsek cesty II/537, známej aj ako Cesta slobody, tiahnuci sa pozdĺž hlavného hrebeňa Vysokých Tatier, sa dočkal generálnej opravy po viac ako polstoročí. Rekonštrukciu 43 kilometrov dlhého úseku od Podbanského (hranice Prešovského samosprávneho kraja) po Tatranskú Lomnicu zrealizovala Správa a údržba ciest PSK ako šesť samostatných úsekov, respektíve projektov. Spoločnosť STRABAG s. r. o. realizovala dva z nich: III. úsek (od križovatky ciest II/537 x II/538 po most ponad Batizovský potok) a v smere staničenia cesty nadväzujúci IV. úsek (od Batizovského potoka po Starý Smokovec).
Cestná komunikácia II/537 prechádza v smere od Liptovského Hrádku extravilánom a intravilánom viacerých obcí. Ďalej sa napája na cestu I/18 a vedie až po Tatranskú Kotlinu, kde sa napája na cestu I. triedy I/66. V riešenom území bola táto cesta vyhodnotená ako kapacitne vyhovujúca, preto v rámci projektu nebolo nutné riešiť jej rozšírenie.
Stav vozovky však nevyhovoval súčasnému dopravnému zaťaženiu, a cesta tak nespĺňala podmienky z pohľadu bezpečnosti cestnej premávky. Cieľom projektu bolo navrhnúť a zrealizovať dopravno-technicky kvalitnejšie bezpečnostné prvky komunikácie a upraviť konštrukcie vozovky v degradovaných úsekoch. Súčasťou projektu bola tiež výstavba odpočívadiel, oprava mostných objektov na trase a rekonštrukcia priepustov a zárubných múrov.
Predmetom článku sú dva úseky, ktorých realizáciu stavebných prác zabezpečoval tím dopravného staviteľstva spoločnosti STRABAG s. r. o., a to:
• III. úsek: križovatka ciest II/537 x II/538 – Batizovský potok
• IV. úsek: Batizovský potok – Starý Smokovec
Vozovka cesty II/537
Kľúčovým stavebným výkonom pri rekonštrukcii cesty v rámci oboch projektov bola výmena konštrukčných vrstiev vozovky podľa stupňa ich poškodenia, úprava krajníc, výmena a doplnenie bezpečnostných zariadení (zvodidiel, zábradlí, zábran proti padaniu kameňov), prečistenie a vydláždenie cestných priekop, rekonštrukcia priepustov, obnova vjazdov vrátane priepustov na nich a obnova zvislého a vodorovného dopravného značenia.
Podľa stupňa poškodenia počítal projekt s nasledujúcimi spôsobmi rekonštrukcie vozovky:
• výmena obrusnej vrstvy v hrúbke 40 mm,
• výmena obrusnej a ložnej vrstvy v hrúbke 100 mm,
• výmena obrusnej a ložnej vrstvy v hrúbke 110 mm,
• zosilnenie konštrukcie vozovky,
• vjazdy na pozemky mimo cesty.
Výmena obrusnej vrstvy v hrúbke 40 mm
Existujúca vrstva vozovky bola odfrézovaná v hrúbke 40 mm. Nerovnosti vozovky sa upravili vyrovnávacou vrstvou s hrúbkou 30 mm
(30 % plochy úpravy). Nová vrstva vozovky sa zrealizovala na vyčistený a upravený povrch podľa platných STN, TP a TKP (tab. 1).
Výmena obrusnej a ložnej vrstvy v hrúbke 100 mm
Existujúca vrstva vozovky bola odfrézovaná v hrúbke 100 mm. Nerovnosti vozovky sa upravili vyrovnávacou vrstvou s hrúbkou 30 mm (30 % plochy úpravy). Nová vrstva vozovky sa zrealizovala na vyčistený a upravený povrch podľa platných STN, TP a TKP (tab. 2).
Výmena obrusnej a ložnej vrstvy v hrúbke 110 mm
Úprava pozostávala z výmeny krytu vozovky v celkovej hrúbke 110 mm. Existujúca vrstva vozovky bola odfrézovaná v hrúbke 100 mm. Nerovnosti vozovky sa upravili vyrovnávacou vrstvou s hrúbkou 30 mm (30 % plochy úpravy). Nová vrstva vozovky sa zrealizovala na vyčistený a upravený povrch podľa platných STN, TP a TKP (tab. 3).
Zosilnenie konštrukcie vozovky
Úprava pozostávala z odfrézovania obrusnej a ložnej vrstvy v hrúbke 100 mm, vybúrania zostávajúcich vrstiev konštrukcie vozovky v hrúbke podľa ich stavu (asfaltové vrstvy 200 mm, podkladové vrstvy 200 mm) a následne z vybudovania nových konštrukčných vrstiev vozovky. Na zemnú pláň sa položila netkaná separačná geotextília (tab. 4).
Vjazdy na pozemky mimo cesty
Úprava pozostávala z osadenia korugovanej rúry DN 400 s kruhovou tuhosťou SN 10 v mieste priekopy, ktorá sa obetónovala. Vtok a výtok boli obložené lomovým kameňom do betónu a zhotovili sa vrstvy vozovky vjazdu. Na zabránenie vtekania vôd na vozovku cesty sa osadili betónové lesné žľaby so šírkou otvoru 100 mm, z ktorého je voda odvádzaná do žľabu a následne do priekopy, prípadne mimo cesty.
Mosty
V rámci III. úseku sa rekonštruovali štyri mostné objekty, pričom v ani jednom prípade sa nemenila dĺžka premostenia ani statické pôsobenie mosta. V smere staničenia cesty II/537 boli zrekonštruované mosty podľa tab. 5.
V rámci IV. úseku sa rekonštruovalo 9 mostných objektov, pričom sa takisto ani v jednom prípade nemenila dĺžka premostenia a statické pôsobenie mosta. V smere staničenia boli zrekonštruované mosty podľa tab. 6.
Zárubné múry
K základným stavebným prácam pri rekonštrukcii zárubných múrov patrila ich povrchová úprava, zabezpečenie stabilného uchytenia uvoľnených kamenných blokov a odstránenie náletovej vegetácie, ktorá rozrušuje maltovú výplň múru. Zároveň sa upravili degradované začiatky a konce múrov, ako aj iných častí prevažne v okolí a na korune múrov. Vymenili sa aj zábradlia múrov.
V rámci III. úseku sa zrekonštruovali zárubné múry v súhrnnej dĺžke 732,44 m (7 stavebných objektov) a v rámci IV. úseku zárubné múry v súhrnnej dĺžke 427,74 m (3 stavebné objekty).
Odpočívadlá
Súčasťou projektu bola výstavba štyroch odpočívadiel (tri v rámci III. úseku a jedno v rámci IV. úseku) v mieste neznačených parkovísk, ktoré vznikli zmenou smerového vedenia pôvodnej cesty pri rekonštrukcii v 60. rokoch 20. storočia.
K ťažiskovým stavebným prácam pri budovaní odpočívadiel patrilo vybúranie existujúcich asfaltov, vybudovanie novej konštrukcie vozovky a pochôdznych plôch, úprava povrchu polovegetačnými tvárnicami, osadenie bezpečnostných zariadení (zábradlí), vybudovanie odvodnenia (priekopy a betónové žľaby), vybudovanie oddychovej zóny a doplnenie zvislého a vodorovného dopravného značenia.
V predmetných úsekoch rekonštruovanej cesty sa nachádzajú tieto štyri odpočívadlá:
• odpočívadlo v km 33,750 (odpočívadlo orol): 16 štandardných parkovacích miest + 1 parkovacie miesto pre ŤZP (III. úsek),
• odpočívadlo v km 36,950 (odpočívadlo medveď): 21 štandardných parkovacích miest + 1 parkovacie miesto pre ŤZP (III. úsek),
• odpočívadlo v km 40,000 (odpočívadlo rys): 10 štandardných parkovacích miest + 1 parkovacie miesto pre ŤZP (III. úsek),
• odpočívadlo v km 43,500 (odpočívadlo kamzík): 12 štandardných parkovacích miest + 1 parkovacie miesto pre ŤZP (IV. úsek).
Odpočívadlá sú vybavené kamerou osadenou na stĺpe s výškou 6 m, dvomi informačnými tabuľami, stojanmi na bicykle, prestrešenou zostavou na sedenie a detským ihriskom. Vzhľadom na bezpečnosť sa osadilo trojmadlové zábradlie, oplotenie detského ihriska a miesto na umiestnenie suchého WC. Na odpočívadlách sa nachádzajú parkovacie miesta so šikmým (60°) a pozdĺžnym státím. Odvodnenie komunikácie je riešené priečnym a pozdĺžnym sklonom do betónových žľabov a do priekop, príp. vsakovacej jamy alebo po svahu.
Konštrukcia vozovky na odpočívadlách je uvedená v tab. 7, konštrukcia chodníkov v tab. 8 a konštrukcia povrchu z polovegetačných tvárnic v tab. 9.
III. úsek
Dĺžka: 7,350 km
Šírka: 9,5 m
Kľúčové stavebné objekty: cesta II/537, 3 odpočívadlá, 7 zárubných múrov, 16 priepustov
IV. úsek
Dĺžka: 7,550 km
Šírka: 9,5 m
Kľúčové stavebné objekty: cesta II/537, 9 mostov, 1 odpočívadlo, 3 zárubné múry, 11 priepustov
TEXT: STRABAG s. r. o.,
Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.
FOTO: STRABAG s. r. o.