image 66467 25 v1
Galรฉria(6)

Optimalizรกcia IV. ลพelezniฤnรฉho koridoru v รบseku Devรญnska Novรก Ves โ€“ Zohor

Partneri sekcie:

V roku 2000 podpรญsali generรกlni riaditelia ลฝeleznรญc SR a ฤŒeskรฝch drรกh Memorandum o modernizรกcii ลพelezniฤnรฉho spojenia Prahy a Bratislavy. Predstavitelia oboch strรกn sa v Memorande zaviazali zvรฝลกiลฅ rรฝchlosลฅ osobnรฝch vlakov na 160 km/h a nรกkladnรฝch vlakov na 120 km/h. Cieฤพovรฉ parametre modernizovanej trate sa mali dosiahnuลฅ postupnรฝmi krokmi.

02 zeleznicne stavebnictvo
03 zeleznicne stavebnictvo
04 zeleznicne stavebnictvo
05 zeleznicne stavebnictvo
01 zeleznicne stavebnictvo

V plรกne bolo zmodernizovaลฅ celรบ slovenskรบ ฤasลฅ IV. medzinรกrodnรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru prechรกdzajรบceho od Kรบtov po ล tรบrovo v dฤบลพke 210 km. Tento cieฤพ sa, ลพiaฤพ, dodnes nepodarilo naplniลฅ. V rokoch 2000 โ€“ 2014 sa nepravidelne vykonรกvali prรกce na optimalizรกcii niektorรฝch medzistaniฤnรฝch รบsekov medzi ลพelezniฤnou stanicou (ลพst.) Bratislava a Kรบty na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ do 140 km/h. Zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti na 160 km/h je podmienenรฉ predovลกetkรฝm zรกsadnou prestavbou zabezpeฤovacieho zariadenia v uvedenom รบseku.

Etapy optimalizรกcie medzistaniฤnรฉho รบseku Devรญnska Novรก Ves โ€“ Zohor (2000 โ€“ 2014)

Rekonลกtrukฤnรฉ prรกce na optimalizรกcii IV. koridorovej trate v รบseku Devรญnska Novรก Ves โ€“ Zohor zaฤala vykonรกvaลฅ firma ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s., uลพ v roku 2000 a pokraฤovala po etapรกch aลพ do roku 2013. V roku 2014 sa vykonรก poslednรก etapa. Po jej realizรกcii bude celรฝ medzistaniฤnรฝ รบsek spฤบลˆaลฅ poลพadovanรฉ parametre rรฝchlej, modernej a bezpeฤnej trate.

Optimalizácia iv. ลพelezniฤného koridoru v úseku devínska nová ves – zohor - foto - 01_zeleznicne_stavebnictvo

Koฤพaj ฤ. 2 po uvedenรญ do doฤasnej prevรกdzky

Rok 2000/2001

V rokoch 2000 a 2001 sa na uvedenej stavbe prvรฝkrรกt na Slovensku pouลพila technolรณgia kontinuรกlnej sanรกcie ลพelezniฤnรฉho spodku bez znesenia koฤพajovรฉho roลกtu sanaฤnรฝm komplexom AHM 800 โ€“ R (Plasser & Theurer).

Rok 2007

V roku 2007 sa realizoval รบsek Devรญnske Jazero โ€“ Zohor v dฤบลพke 1 500 m na koฤพaji ฤ. 1. Pouลพila sa klasickรก technolรณgia rekonลกtrukcie ลพelezniฤnรฉho spodku so znesenรญm koฤพajovรฉho roลกtu. รšnosnosลฅ zemnej plรกne sa zvรฝลกila vรกpennou stabilizรกciou, poลพadovanรฉ รบnosnosti plรกne ลพelezniฤnรฉho spodku sa dosiahli zriadenรญm ฤalลกej konลกtrukฤnej vrstvy podvalovรฉho podloลพia.

Rok 2012

V roku 2012 prebehla nรกroฤnรก rekonลกtrukcia na koฤพaji ฤ. 1 a 2 s ohฤพadom na veฤพmi nepriaznivรฉ hydrogeologickรฉ a geotechnickรฉ pomery v podloลพรญ trate. Rekonลกtruovalo sa klasickou technolรณgiou so znesenรญm koฤพajovรฉho roลกtu. Sanรกcia ลพelezniฤnรฉho spodku s odvodnenรญm sa zrealizovala ojedinelรฝm spรดsobom s pouลพitรญm ลฅaลพkรฉho typu paลพenia sรบbeลพnรฝch koฤพajรญ. Na dosiahnutie predpรญsanej รบnosnosti plรกne ลพelezniฤnรฉho spodku sa zriadilo niekoฤพko typov vystuลพenรฝch konลกtrukฤnรฝch vrstiev podvalovรฉho podloลพia. Sรบฤasลฅou prรกc bola aj demontรกลพ zruลกenej trate Devรญnske Jazero โ€“ Stupava a ลพst. Devรญnske Jazero. Prรกce vykonanรฉ v roku 2012 boli podrobne opรญsanรฉ v ฤasopise Inลพinierske stavby 1/2013.

Rok 2013/2014

V roku 2013 sa realizovala predposlednรก, najnรกroฤnejลกia, etapa rekonลกtrukฤnรฝch prรกc na koฤพaji ฤ. 2. Na dosiahnutie parametrov moderยญnizovanej trate a traลฅovej rรฝchlosti 160 km/h bolo nutnรฉ opustiลฅ existujรบce ลพelezniฤnรฉ teleso a zrealizovaลฅ preloลพku trate v dฤบลพke 500 m.

Optimalizácia iv. ลพelezniฤného koridoru v úseku devínska nová ves – zohor - foto - 03_zeleznicne_stavebnictvo

Vรฝstavba kotvenej steny metรณdou tryskovej injektรกลพe

Technickรฉ rieลกenia hlavnรฝch stavebnรฝch objektov ลฝelezniฤnรฝ spodok

Na zรกklade geologickรฉho a geotechnickรฉho prieskumu sa navrhli ลกtyri typy podvalovรฉho podloลพia. Predpรญsanรฉ รบnosnosti jednotlivรฝch konลกtrukฤnรฝch vrstiev ลพelezniฤnรฉho spodku sa dosiahli pouลพitรญm vystuลพenรฝch vrstiev ลกtrkodrviny geomreลพami v kombinรกcii s filtraฤno-separaฤnรฝmi geotextรญliami. V celej dฤบลพke rekonลกtruovanej trate sa zriadili odvodลˆovacie priekopy, dlรกลพdenรฉ alebo nedlรกลพdenรฉ โ€“ v zรกvislosti od sklonov.

ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok

ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok sa rekonลกtruoval klasickou technolรณgiou so znesenรญm koฤพajovรฉho roลกtu. Novรฉ smerovรฉ pomery koฤพaje na rรฝchlosลฅ v = 140 km/h sa navrhli takto:

  • polomer oblรบka r = 1 500 m,
  • prevรฝลกenie koฤพaje p = 80 mm (po zvรฝลกenรญ rรฝchlosti na 160 km/h sa zvรฝลกi na p = 111 mm, priฤom polomer oblรบka bude zachovanรฝ).

Materiรกl novรฉho ลพelezniฤnรฉho zvrลกku:

  • ลพelezobetรณnovรฉ podvaly B91 so zabudovanou podpodvalovou podloลพkou Getzner, Sylomerยฎ SLB 2210G,
  • koฤพajnice 60 E2 (UIC 60) โ€“ Voestalpine Schinen, dฤบลพka 120 m,
  • upevnenie koฤพajnรญc โ€“ Vossloh, Skl 14,
  • bezstykovรก koฤพaj, aluminotermickรฉ zvary.

Umelรฉ stavby

Novรฝ most v km 5,427
Preloลพka trate si vyลพiadala vรฝstavbu novรฉho mosta v km 5,427. Starรฝ klenbovรฝ most s rozpรคtรญm 3,7 m nad bezmennรฝm potokom sa odstrรกnil a nahradil novรฝm, prieฤne posunutรฝm o 11 m. Novรฝ most je presypanรฝ uzavretรฝ ลพelezobetรณnovรฝ rรกm dlhรฝ 9,9 m s rozpรคtรญm 2,45 m.

Rekonลกtrukcia priepustu v km 5,130
ลฝelezniฤnรฝ priepust v km 5,130 bol jednopoฤพovรฝ, klenbovรฝ s tehlovou a betรณnovou klenbou, ลกikmรฝ, so svetlou ลกรญrkou 1,5 m a vรฝลกkou 1,8โ€ฏm. Bol takmer v celom profile zanesenรฝ. Rekonลกtrukcia spoฤรญvala vo vyฤistenรญ, vloลพenรญ betรณnovรฝch rรบr s vnรบtornรฝm priemerom 1โ€ฏ000 mm s vyplnenรญm okolitรฉho otvoru betรณnom a vo vรฝstavbe novรฝch ฤiel.

Trolejovรฉ vedenie a รบpravy zabezpeฤovacieho zariadenia

Sรบฤasลฅou stavby bola realizรกcia novรฉho trolejovรฉho vedenia na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ v = 160 km/h. Vykonali sa nevyhnutnรฉ รบpravy traลฅovรฉho a priecestnรฉho zabezpeฤovacieho zariadenia a preklรกdky kรกblovรฝch vedenรญ. Sรบฤasลฅou stavby je novรฝ betรณnovรฝ povrchovรฝ kรกblovรฝ ลพฤพab pri koฤพaji ฤ. 2.

Optimalizácia iv. ลพelezniฤného koridoru v úseku devínska nová ves – zohor - foto - 02_zeleznicne_stavebnictvo

Vรฝstavba novรฉho mosta v km 5,427

Sanรกcia svahu zemnรฉho telesa

Opustenie starรฉho ลพelezniฤnรฉho telesa v prieฤยญnom smere o 11 m si vyลพadovalo znaฤnรฝ zรกsah do okolitรฉho terรฉnu. Bolo potrebnรฉ rozลกรญriลฅ existujรบci zรกrez a zabezpeฤiลฅ jeho stabilitu. Na zรกklade geologickรฉho a geotechnickรฉho prieskumu vypracoval projektant niekoฤพko variantov rieลกenia รบpravy svahu zรกrezu. Sprรกvca ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry odporuฤil realizovaลฅ variant zemnรฝch klincov v kombinรกcii s mรบrom zo striekanรฉho betรณnu a obkladom z ekologickรฝch tvรกrnic typu Durisol. V tejto podobe bola schvรกlenรก projektovรก dokumentรกcia a vydanรฉ stavebnรฉ povolenie.

Z dรดvodu veฤพmi vรฝraznรฝch zmien v geologickรฝch, geotechnickรฝch a hydrologickรฝch pomeroch zistenรฝch pri otvรกranรญ zรกrezu v priebehu vรฝstavby, objavenia dvoch lokalรญt podzemnej tlakovej vody a vplyvom pravdepodobnรฝch seizmickรฝch รบฤinkov v dลˆoch 19. โ€“ 20. 9. 2013 a 2. 10. 2013 bolo nutnรฉ zmeniลฅ spรดsob vรฝstavby a aj typ opornej konลกtrukcie.
Geologickรก ฤlenitosลฅ danej lokality je takรก zloลพitรก, ลพe tieto anomรกlie nebolo moลพnรฉ pred realizรกciou zemnรฝch prรกc odhaliลฅ. Lokalita sa nachรกdza vo viedenskej panve, tesne nad hornรฝm okrajom rieฤnej terasy Moravy. Terasa je budovanรก ลกtrkopieskami, miestami zahlinenรฝmi. Pozdฤบลพ trate je podฤพa geologickej mapy รบzky pruh spraลกovรฝch hlรญn, ฤalej smerom na vรฝchod sรบ veฤพkรฉ plochy pokrytรฉ viatymi pieskami. V podloลพรญ sรบ prevaลพne รญlovitรฉ neogรฉnne sedimenty, ktorรฉ severovรฝchodne od lokality na veฤพkรฝch plochรกch vychรกdzajรบ na povrch. Zรกpadne od lokality je komplex nivnรฝch sedimentov Moravy, hlinitopiesฤitรฝch, veฤพmi zvodnatenรฝch, s ฤastรฝm vรฝskytom hnilokalov a slatรญn. Horniny sรบ tektonicky poruลกenรฉ. Pravdepodobne priamo cez lokalitu prebieha jedna z vetiev litavskรฉho zlomu, ktorรฝ oddeฤพuje zohorskรบ priekopu na zรกpade od okrajovej kryhy Malรฝch Karpรกt na vรฝchode. Vรฝลกka skoku na tomto zlome je najmenej niekoฤพko sto metrov. Ide o veฤพmi vรฝznamnรฝ regionรกlny zlom, pozdฤบลพ ktorรฉho moลพno oฤakรกvaลฅ znaฤnรฉ poruลกenie hornรญn. Zlom mรก smer severovรฝchod โ€“ juhozรกpad. ฤŽalลกรญ zlom s rovnakou orientรกciou prebieha ฤalej na severozรกpad uลพ mimo lokality. V tesnej blรญzkosti lokality sa okrem toho predpokladรก diagonรกlny zlom severojuลพnรฉho smeru, ktorรฝ sleduje dolnรฝ okraj rieฤnej terasy.

V minulosti sa na tomto รบseku pravdepodobne odohrali najmenej dva zosuvy v intervale asi 30 rokov. Zosuvy spรดsobili premiestnenie รญlov zo spodnej ฤasti do hornรฝch polรดh pieskov a presmerovanie podzemnรฝch tokov. Zรกroveลˆ doลกlo v urฤitรฝch lokalitรกch k uzavretiu vody a vzniku vรฝraznรฉho tlaku. Nakyprenie a zvlnenรฝ terรฉn v lese znamenajรบ, ลพe svah musel byลฅ v sรญce pozvoฤพnom, ale neustรกlom pohybe niekde na hranici stability. Podฤพa objavenรฝch ochrannรฝch opatrenรญ (betรณnovรฝ mรบr, rรดzne druhy rebier vo svahu) moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe traลฅ v tomto รบseku mala nielen pri vรฝstavbe prvej koฤพaje, ale aj pri zdvojkoฤพajovanรญ vลพdy problรฉmy. Je na ลกkodu, ลพe sa v ลฝSR nezachovali zรกznamy, ktorรฉ by na ne upozorลˆovali.

Optimalizácia iv. ลพelezniฤného koridoru v úseku devínska nová ves – zohor - foto - 04_zeleznicne_stavebnictvo

Obklad kotvenej steny z ekologickรฝch tvรกrnic Durisol

Z pรดvodnรฉho jednรฉho typu je dnes mรบr (dฤบลพka 380 m, projekฤne 39 profilov) rozdelenรฝ na ลกtyri typy opornรฝch konลกtrukciรญ:

  • profil ฤ. 1 aลพ 14 je pรดvodnรก projektovanรก konลกtrukcia, t. j. zemnรฉ klince v kombinรกcii so striekanรฝm betรณnom;
  • od profilu ฤ. 14 po 25 tvorรญ opornรบ konลกtrukciu kombinรกcia zemnรฝch klincov podฤพa pรดvodnรฉho projektu a stena z tryskovej injektรกลพe hrubรก 2,0 aลพ 2,5 m, doplnenรก predpรคtรฝmi trojlanovรฝmi kotvami s predpรญnacou silou 300 kN, umiestnenรฝmi v dvoch radoch. Systรฉm je doplnenรฝ odvodลˆovacรญmi vrtmi;
  • od profilu ฤ. 25 po 31 je v pรคte svahu zrealizovanรก pilรณtovรก stena z pilรณt s priemerom 900โ€ฏmm v osovรฝch vzdialenostiach 1โ€ฏ200โ€ฏmm. Svah za pilรณtovou stenou je stupลˆovitรฝ so zemnรฝmi klincami a striekanรฝm betรณnom na dvoch รบrovniach. To je aktuรกlny doฤasnรฝ stav. V definitรญvnom stave sa na hlavรกch pilรณt vybetรณnuje ลพelezobetรณnovรฝ veniec a vybuduje sa strmรฝ svah z geosyntetickรฝch materiรกlov s obaฤพovanรฝm lรญcom, vyplnenรฝ ลกtrkovรฝmi a piesฤitรฝmi vrstvami so zelenรฝm lรญcom. Za hornou hranou svahu sรบ zabudovanรฉ zvislรฉ odvodลˆovacie vrty, z ktorรฝch sa odฤerpรกva podzemnรก voda. V definitรญvnom stave sa pravdepodobne do vrtov zabuduje automatickรฝ vรกkuovรฝ systรฉm, ktorรฝ bude udrลพovaลฅ hladinu podzemnej vody na poลพadovanej vรฝลกkovej รบrovni;
  • od profilu ฤ. 31 po 38 sa vybuduje strmรฝ svah z geosyntetickรฝch materiรกlov s obaฤพovanรฝm lรญcom, vyplnenรฝ ลกtrkovรฝmi a piesฤitรฝmi vrstvami so zelenรฝm lรญcom.

Monitoring sanaฤnรฝch opatrenรญ

รšฤinnosลฅ sanaฤnรฝch opatrenรญ sa neustรกle monitoruje. Na zรกklade odbornรฝch odporรบฤanรญ sรบ vykonรกvanรฉ inklinometrickรฉ a geodetickรฉ merania.
Pozdฤบลพ svahu zรกrezu sa vybudovalo sedem zvislรฝch inklinometrickรฝch vrtov, v ktorรฝch sa v pravidelnรฝch intervaloch merajรบ deformรกcie svahu s prรญsluลกnรฝm vyhodnocovanรญm. Geodetickรฝmi metรณdami sa v piatich bodoch sleduje stabilita pilรณtovej steny a stabilita trakฤnรฝch stoลพiarov.
Od intervalu meranรญ jedenkrรกt aลพ dvakrรกt tรฝลพdenne sa momentรกlne preลกlo na interval dvakrรกt mesaฤne, pretoลพe vรฝsledky meranรญ dokladujรบ รบฤinnosลฅ sanaฤnรฝch opatrenรญ.

Optimalizácia iv. ลพelezniฤného koridoru v úseku devínska nová ves – zohor - foto - 05_zeleznicne_stavebnictvo

Pรดvodnรก projektovanรก konลกtrukcia mรบru pri koฤพaji ฤ. 2

Zรกver

V zmysle platnej zmluvy o dielo pokraฤuje stavba v roku 2014 prรกcami na koฤพaji ฤ. 1. Rozsah prรกc na ลพelezniฤnom spodku, zvrลกku, trolejovom vedenรญ a zabezpeฤovacom zariadenรญ je prakticky rovnakรฝ ako na koฤพaji ฤ. 2. Z hฤพadiska termรญnov vรฝstavby je rozhodujรบcim objektom dokonฤenie ฤasti mosta v km 5,427 pod novou koฤพajou ฤ. 1 a likvidรกcia starรฉho. Z roku 2013 zostรกva eลกte dokonฤiลฅ sanรกciu svahu zรกrezu a priepustu v km 5,130. ฤŽalej sa zrealizuje preloลพka lesnej cesty, vykonajรบ sa rozsiahle terรฉnne รบpravy, รบprava diaฤพkovรฉho kรกbla a likvidรกcia doฤasnรฝch prรญstupovรฝch ciest. Na ลพelezniฤnom zvrลกku obidvoch koฤพajรญ sa zrealizuje zรกvereฤnรฉ strojnรฉ prepracovanie vrรกtane dynamickej stabilizรกcie a รบpravy koฤพajovรฉho lรดลพka do profilu. V sรบฤasnosti sa v spoluprรกci s projektantom a ฤalลกรญmi odbornรญkmi na geotechniku a hydrogeolรณgiu vytvรกrajรบ nรกvrhy zรกvereฤnรฝch definitรญvnych sanaฤnรฝch opatrenรญ, ktorรฉ budรบ trvalo zabezpeฤovaลฅ stabilitu celรฉho zรกrezu. Zrealizujรบ sa technickรฉ rieลกenia zariadenรญ urฤenรฝch na odvรกdzanie podzemnej tlakovej vody charakterizovanรฉ podmienkou dlhodobej ลพivotnosti, vysokej รบฤinnosti, minimรกlnych nรกrokov na รบdrลพbu a zรกroveลˆ prijateฤพnej nadobรบdacej ceny.

Zรกkladnรฉ identifikaฤnรฉ รบdaje stavby v roku 2013/2014

Nรกzov stavby: Komplexnรก rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho spodku a zvrลกku koฤพaje ฤ. 1 a 2 v รบseku Devรญnske Jazero โ€“ Zohor
Investor: ลฝeleznice SR
Dodรกvateฤพ prรกc: ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s.
Spracovateฤพ projektu: PRODEX, s. r. o., Bratislava
Geotechnickรฝ prieskum: Kolej Consult & Servis, s. r. o, Brno
Sprรกvca ลพelezniฤnej trate: ลฝSR, Oblastnรฉ riaditeฤพstvo Trnava

TEXT: Ing. Jรกn Melcer
FOTO: ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava

Jรกn Melcer je manaลพรฉr Divรญzie inลพinierskych stavieb v spoloฤnosti ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s.

Literatรบra
1.    PRODEX, spol. s r. o., Bratislava: DSPRS.
2.    KOLEJCONSULT & servis, spol. s r. o., Brno: Geotechnickรฝ prieskum.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie