Optimalizรกcia IV. ลพelezniฤnรฉho koridoru v รบseku Devรญnska Novรก Ves โ Zohor
V roku 2000 podpรญsali generรกlni riaditelia ลฝeleznรญc SR a ฤeskรฝch drรกh Memorandum o modernizรกcii ลพelezniฤnรฉho spojenia Prahy a Bratislavy. Predstavitelia oboch strรกn sa v Memorande zaviazali zvรฝลกiลฅ rรฝchlosลฅ osobnรฝch vlakov na 160 km/h a nรกkladnรฝch vlakov na 120 km/h. Cieฤพovรฉ parametre modernizovanej trate sa mali dosiahnuลฅ postupnรฝmi krokmi.
V plรกne bolo zmodernizovaลฅ celรบ slovenskรบ ฤasลฅ IV. medzinรกrodnรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru prechรกdzajรบceho od Kรบtov po ล tรบrovo v dฤบลพke 210 km. Tento cieฤพ sa, ลพiaฤพ, dodnes nepodarilo naplniลฅ. V rokoch 2000 โ 2014 sa nepravidelne vykonรกvali prรกce na optimalizรกcii niektorรฝch medzistaniฤnรฝch รบsekov medzi ลพelezniฤnou stanicou (ลพst.) Bratislava a Kรบty na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ do 140 km/h. Zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti na 160 km/h je podmienenรฉ predovลกetkรฝm zรกsadnou prestavbou zabezpeฤovacieho zariadenia v uvedenom รบseku.
Etapy optimalizรกcie medzistaniฤnรฉho รบseku Devรญnska Novรก Ves โ Zohor (2000 โ 2014)
Rekonลกtrukฤnรฉ prรกce na optimalizรกcii IV. koridorovej trate v รบseku Devรญnska Novรก Ves โ Zohor zaฤala vykonรกvaลฅ firma ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s., uลพ v roku 2000 a pokraฤovala po etapรกch aลพ do roku 2013. V roku 2014 sa vykonรก poslednรก etapa. Po jej realizรกcii bude celรฝ medzistaniฤnรฝ รบsek spฤบลaลฅ poลพadovanรฉ parametre rรฝchlej, modernej a bezpeฤnej trate.
Koฤพaj ฤ. 2 po uvedenรญ do doฤasnej prevรกdzky
Rok 2000/2001
V rokoch 2000 a 2001 sa na uvedenej stavbe prvรฝkrรกt na Slovensku pouลพila technolรณgia kontinuรกlnej sanรกcie ลพelezniฤnรฉho spodku bez znesenia koฤพajovรฉho roลกtu sanaฤnรฝm komplexom AHM 800 โ R (Plasser & Theurer).
Rok 2007
V roku 2007 sa realizoval รบsek Devรญnske Jazero โ Zohor v dฤบลพke 1 500 m na koฤพaji ฤ. 1. Pouลพila sa klasickรก technolรณgia rekonลกtrukcie ลพelezniฤnรฉho spodku so znesenรญm koฤพajovรฉho roลกtu. รnosnosลฅ zemnej plรกne sa zvรฝลกila vรกpennou stabilizรกciou, poลพadovanรฉ รบnosnosti plรกne ลพelezniฤnรฉho spodku sa dosiahli zriadenรญm ฤalลกej konลกtrukฤnej vrstvy podvalovรฉho podloลพia.
Rok 2012
V roku 2012 prebehla nรกroฤnรก rekonลกtrukcia na koฤพaji ฤ. 1 a 2 s ohฤพadom na veฤพmi nepriaznivรฉ hydrogeologickรฉ a geotechnickรฉ pomery v podloลพรญ trate. Rekonลกtruovalo sa klasickou technolรณgiou so znesenรญm koฤพajovรฉho roลกtu. Sanรกcia ลพelezniฤnรฉho spodku s odvodnenรญm sa zrealizovala ojedinelรฝm spรดsobom s pouลพitรญm ลฅaลพkรฉho typu paลพenia sรบbeลพnรฝch koฤพajรญ. Na dosiahnutie predpรญsanej รบnosnosti plรกne ลพelezniฤnรฉho spodku sa zriadilo niekoฤพko typov vystuลพenรฝch konลกtrukฤnรฝch vrstiev podvalovรฉho podloลพia. Sรบฤasลฅou prรกc bola aj demontรกลพ zruลกenej trate Devรญnske Jazero โ Stupava a ลพst. Devรญnske Jazero. Prรกce vykonanรฉ v roku 2012 boli podrobne opรญsanรฉ v ฤasopise Inลพinierske stavby 1/2013.
Rok 2013/2014
V roku 2013 sa realizovala predposlednรก, najnรกroฤnejลกia, etapa rekonลกtrukฤnรฝch prรกc na koฤพaji ฤ. 2. Na dosiahnutie parametrov moderยญnizovanej trate a traลฅovej rรฝchlosti 160 km/h bolo nutnรฉ opustiลฅ existujรบce ลพelezniฤnรฉ teleso a zrealizovaลฅ preloลพku trate v dฤบลพke 500 m.
Vรฝstavba kotvenej steny metรณdou tryskovej injektรกลพe
Technickรฉ rieลกenia hlavnรฝch stavebnรฝch objektov ลฝelezniฤnรฝ spodok
Na zรกklade geologickรฉho a geotechnickรฉho prieskumu sa navrhli ลกtyri typy podvalovรฉho podloลพia. Predpรญsanรฉ รบnosnosti jednotlivรฝch konลกtrukฤnรฝch vrstiev ลพelezniฤnรฉho spodku sa dosiahli pouลพitรญm vystuลพenรฝch vrstiev ลกtrkodrviny geomreลพami v kombinรกcii s filtraฤno-separaฤnรฝmi geotextรญliami. V celej dฤบลพke rekonลกtruovanej trate sa zriadili odvodลovacie priekopy, dlรกลพdenรฉ alebo nedlรกลพdenรฉ โ v zรกvislosti od sklonov.
ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok
ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok sa rekonลกtruoval klasickou technolรณgiou so znesenรญm koฤพajovรฉho roลกtu. Novรฉ smerovรฉ pomery koฤพaje na rรฝchlosลฅ v = 140 km/h sa navrhli takto:
- polomer oblรบka r = 1 500 m,
- prevรฝลกenie koฤพaje p = 80 mm (po zvรฝลกenรญ rรฝchlosti na 160 km/h sa zvรฝลกi na p = 111 mm, priฤom polomer oblรบka bude zachovanรฝ).
Materiรกl novรฉho ลพelezniฤnรฉho zvrลกku:
- ลพelezobetรณnovรฉ podvaly B91 so zabudovanou podpodvalovou podloลพkou Getzner, Sylomerยฎ SLB 2210G,
- koฤพajnice 60 E2 (UIC 60) โ Voestalpine Schinen, dฤบลพka 120 m,
- upevnenie koฤพajnรญc โ Vossloh, Skl 14,
- bezstykovรก koฤพaj, aluminotermickรฉ zvary.
Umelรฉ stavby
Novรฝ most v km 5,427
Preloลพka trate si vyลพiadala vรฝstavbu novรฉho mosta v km 5,427. Starรฝ klenbovรฝ most s rozpรคtรญm 3,7 m nad bezmennรฝm potokom sa odstrรกnil a nahradil novรฝm, prieฤne posunutรฝm o 11 m. Novรฝ most je presypanรฝ uzavretรฝ ลพelezobetรณnovรฝ rรกm dlhรฝ 9,9 m s rozpรคtรญm 2,45 m.
Rekonลกtrukcia priepustu v km 5,130
ลฝelezniฤnรฝ priepust v km 5,130 bol jednopoฤพovรฝ, klenbovรฝ s tehlovou a betรณnovou klenbou, ลกikmรฝ, so svetlou ลกรญrkou 1,5 m a vรฝลกkou 1,8โฏm. Bol takmer v celom profile zanesenรฝ. Rekonลกtrukcia spoฤรญvala vo vyฤistenรญ, vloลพenรญ betรณnovรฝch rรบr s vnรบtornรฝm priemerom 1โฏ000 mm s vyplnenรญm okolitรฉho otvoru betรณnom a vo vรฝstavbe novรฝch ฤiel.
Trolejovรฉ vedenie a รบpravy zabezpeฤovacieho zariadenia
Sรบฤasลฅou stavby bola realizรกcia novรฉho trolejovรฉho vedenia na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ v = 160 km/h. Vykonali sa nevyhnutnรฉ รบpravy traลฅovรฉho a priecestnรฉho zabezpeฤovacieho zariadenia a preklรกdky kรกblovรฝch vedenรญ. Sรบฤasลฅou stavby je novรฝ betรณnovรฝ povrchovรฝ kรกblovรฝ ลพฤพab pri koฤพaji ฤ. 2.
Vรฝstavba novรฉho mosta v km 5,427
Sanรกcia svahu zemnรฉho telesa
Opustenie starรฉho ลพelezniฤnรฉho telesa v prieฤยญnom smere o 11 m si vyลพadovalo znaฤnรฝ zรกsah do okolitรฉho terรฉnu. Bolo potrebnรฉ rozลกรญriลฅ existujรบci zรกrez a zabezpeฤiลฅ jeho stabilitu. Na zรกklade geologickรฉho a geotechnickรฉho prieskumu vypracoval projektant niekoฤพko variantov rieลกenia รบpravy svahu zรกrezu. Sprรกvca ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry odporuฤil realizovaลฅ variant zemnรฝch klincov v kombinรกcii s mรบrom zo striekanรฉho betรณnu a obkladom z ekologickรฝch tvรกrnic typu Durisol. V tejto podobe bola schvรกlenรก projektovรก dokumentรกcia a vydanรฉ stavebnรฉ povolenie.
Z dรดvodu veฤพmi vรฝraznรฝch zmien v geologickรฝch, geotechnickรฝch a hydrologickรฝch pomeroch zistenรฝch pri otvรกranรญ zรกrezu v priebehu vรฝstavby, objavenia dvoch lokalรญt podzemnej tlakovej vody a vplyvom pravdepodobnรฝch seizmickรฝch รบฤinkov v dลoch 19. โ 20. 9. 2013 a 2. 10. 2013 bolo nutnรฉ zmeniลฅ spรดsob vรฝstavby a aj typ opornej konลกtrukcie.
Geologickรก ฤlenitosลฅ danej lokality je takรก zloลพitรก, ลพe tieto anomรกlie nebolo moลพnรฉ pred realizรกciou zemnรฝch prรกc odhaliลฅ. Lokalita sa nachรกdza vo viedenskej panve, tesne nad hornรฝm okrajom rieฤnej terasy Moravy. Terasa je budovanรก ลกtrkopieskami, miestami zahlinenรฝmi. Pozdฤบลพ trate je podฤพa geologickej mapy รบzky pruh spraลกovรฝch hlรญn, ฤalej smerom na vรฝchod sรบ veฤพkรฉ plochy pokrytรฉ viatymi pieskami. V podloลพรญ sรบ prevaลพne รญlovitรฉ neogรฉnne sedimenty, ktorรฉ severovรฝchodne od lokality na veฤพkรฝch plochรกch vychรกdzajรบ na povrch. Zรกpadne od lokality je komplex nivnรฝch sedimentov Moravy, hlinitopiesฤitรฝch, veฤพmi zvodnatenรฝch, s ฤastรฝm vรฝskytom hnilokalov a slatรญn. Horniny sรบ tektonicky poruลกenรฉ. Pravdepodobne priamo cez lokalitu prebieha jedna z vetiev litavskรฉho zlomu, ktorรฝ oddeฤพuje zohorskรบ priekopu na zรกpade od okrajovej kryhy Malรฝch Karpรกt na vรฝchode. Vรฝลกka skoku na tomto zlome je najmenej niekoฤพko sto metrov. Ide o veฤพmi vรฝznamnรฝ regionรกlny zlom, pozdฤบลพ ktorรฉho moลพno oฤakรกvaลฅ znaฤnรฉ poruลกenie hornรญn. Zlom mรก smer severovรฝchod โ juhozรกpad. ฤalลกรญ zlom s rovnakou orientรกciou prebieha ฤalej na severozรกpad uลพ mimo lokality. V tesnej blรญzkosti lokality sa okrem toho predpokladรก diagonรกlny zlom severojuลพnรฉho smeru, ktorรฝ sleduje dolnรฝ okraj rieฤnej terasy.
V minulosti sa na tomto รบseku pravdepodobne odohrali najmenej dva zosuvy v intervale asi 30 rokov. Zosuvy spรดsobili premiestnenie รญlov zo spodnej ฤasti do hornรฝch polรดh pieskov a presmerovanie podzemnรฝch tokov. Zรกroveล doลกlo v urฤitรฝch lokalitรกch k uzavretiu vody a vzniku vรฝraznรฉho tlaku. Nakyprenie a zvlnenรฝ terรฉn v lese znamenajรบ, ลพe svah musel byลฅ v sรญce pozvoฤพnom, ale neustรกlom pohybe niekde na hranici stability. Podฤพa objavenรฝch ochrannรฝch opatrenรญ (betรณnovรฝ mรบr, rรดzne druhy rebier vo svahu) moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe traลฅ v tomto รบseku mala nielen pri vรฝstavbe prvej koฤพaje, ale aj pri zdvojkoฤพajovanรญ vลพdy problรฉmy. Je na ลกkodu, ลพe sa v ลฝSR nezachovali zรกznamy, ktorรฉ by na ne upozorลovali.
Obklad kotvenej steny z ekologickรฝch tvรกrnic Durisol
Z pรดvodnรฉho jednรฉho typu je dnes mรบr (dฤบลพka 380 m, projekฤne 39 profilov) rozdelenรฝ na ลกtyri typy opornรฝch konลกtrukciรญ:
- profil ฤ. 1 aลพ 14 je pรดvodnรก projektovanรก konลกtrukcia, t. j. zemnรฉ klince v kombinรกcii so striekanรฝm betรณnom;
- od profilu ฤ. 14 po 25 tvorรญ opornรบ konลกtrukciu kombinรกcia zemnรฝch klincov podฤพa pรดvodnรฉho projektu a stena z tryskovej injektรกลพe hrubรก 2,0 aลพ 2,5 m, doplnenรก predpรคtรฝmi trojlanovรฝmi kotvami s predpรญnacou silou 300 kN, umiestnenรฝmi v dvoch radoch. Systรฉm je doplnenรฝ odvodลovacรญmi vrtmi;
- od profilu ฤ. 25 po 31 je v pรคte svahu zrealizovanรก pilรณtovรก stena z pilรณt s priemerom 900โฏmm v osovรฝch vzdialenostiach 1โฏ200โฏmm. Svah za pilรณtovou stenou je stupลovitรฝ so zemnรฝmi klincami a striekanรฝm betรณnom na dvoch รบrovniach. To je aktuรกlny doฤasnรฝ stav. V definitรญvnom stave sa na hlavรกch pilรณt vybetรณnuje ลพelezobetรณnovรฝ veniec a vybuduje sa strmรฝ svah z geosyntetickรฝch materiรกlov s obaฤพovanรฝm lรญcom, vyplnenรฝ ลกtrkovรฝmi a piesฤitรฝmi vrstvami so zelenรฝm lรญcom. Za hornou hranou svahu sรบ zabudovanรฉ zvislรฉ odvodลovacie vrty, z ktorรฝch sa odฤerpรกva podzemnรก voda. V definitรญvnom stave sa pravdepodobne do vrtov zabuduje automatickรฝ vรกkuovรฝ systรฉm, ktorรฝ bude udrลพovaลฅ hladinu podzemnej vody na poลพadovanej vรฝลกkovej รบrovni;
- od profilu ฤ. 31 po 38 sa vybuduje strmรฝ svah z geosyntetickรฝch materiรกlov s obaฤพovanรฝm lรญcom, vyplnenรฝ ลกtrkovรฝmi a piesฤitรฝmi vrstvami so zelenรฝm lรญcom.
Monitoring sanaฤnรฝch opatrenรญ
รฤinnosลฅ sanaฤnรฝch opatrenรญ sa neustรกle monitoruje. Na zรกklade odbornรฝch odporรบฤanรญ sรบ vykonรกvanรฉ inklinometrickรฉ a geodetickรฉ merania.
Pozdฤบลพ svahu zรกrezu sa vybudovalo sedem zvislรฝch inklinometrickรฝch vrtov, v ktorรฝch sa v pravidelnรฝch intervaloch merajรบ deformรกcie svahu s prรญsluลกnรฝm vyhodnocovanรญm. Geodetickรฝmi metรณdami sa v piatich bodoch sleduje stabilita pilรณtovej steny a stabilita trakฤnรฝch stoลพiarov.
Od intervalu meranรญ jedenkrรกt aลพ dvakrรกt tรฝลพdenne sa momentรกlne preลกlo na interval dvakrรกt mesaฤne, pretoลพe vรฝsledky meranรญ dokladujรบ รบฤinnosลฅ sanaฤnรฝch opatrenรญ.
Pรดvodnรก projektovanรก konลกtrukcia mรบru pri koฤพaji ฤ. 2
Zรกver
V zmysle platnej zmluvy o dielo pokraฤuje stavba v roku 2014 prรกcami na koฤพaji ฤ. 1. Rozsah prรกc na ลพelezniฤnom spodku, zvrลกku, trolejovom vedenรญ a zabezpeฤovacom zariadenรญ je prakticky rovnakรฝ ako na koฤพaji ฤ. 2. Z hฤพadiska termรญnov vรฝstavby je rozhodujรบcim objektom dokonฤenie ฤasti mosta v km 5,427 pod novou koฤพajou ฤ. 1 a likvidรกcia starรฉho. Z roku 2013 zostรกva eลกte dokonฤiลฅ sanรกciu svahu zรกrezu a priepustu v km 5,130. ฤalej sa zrealizuje preloลพka lesnej cesty, vykonajรบ sa rozsiahle terรฉnne รบpravy, รบprava diaฤพkovรฉho kรกbla a likvidรกcia doฤasnรฝch prรญstupovรฝch ciest. Na ลพelezniฤnom zvrลกku obidvoch koฤพajรญ sa zrealizuje zรกvereฤnรฉ strojnรฉ prepracovanie vrรกtane dynamickej stabilizรกcie a รบpravy koฤพajovรฉho lรดลพka do profilu. V sรบฤasnosti sa v spoluprรกci s projektantom a ฤalลกรญmi odbornรญkmi na geotechniku a hydrogeolรณgiu vytvรกrajรบ nรกvrhy zรกvereฤnรฝch definitรญvnych sanaฤnรฝch opatrenรญ, ktorรฉ budรบ trvalo zabezpeฤovaลฅ stabilitu celรฉho zรกrezu. Zrealizujรบ sa technickรฉ rieลกenia zariadenรญ urฤenรฝch na odvรกdzanie podzemnej tlakovej vody charakterizovanรฉ podmienkou dlhodobej ลพivotnosti, vysokej รบฤinnosti, minimรกlnych nรกrokov na รบdrลพbu a zรกroveล prijateฤพnej nadobรบdacej ceny.
Zรกkladnรฉ identifikaฤnรฉ รบdaje stavby v roku 2013/2014
Nรกzov stavby: Komplexnรก rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho spodku a zvrลกku koฤพaje ฤ. 1 a 2 v รบseku Devรญnske Jazero โ Zohor
Investor: ลฝeleznice SR
Dodรกvateฤพ prรกc: ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s.
Spracovateฤพ projektu: PRODEX, s. r. o., Bratislava
Geotechnickรฝ prieskum: Kolej Consult & Servis, s. r. o, Brno
Sprรกvca ลพelezniฤnej trate: ลฝSR, Oblastnรฉ riaditeฤพstvo Trnava
TEXT: Ing. Jรกn Melcer
FOTO: ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava
Jรกn Melcer je manaลพรฉr Divรญzie inลพinierskych stavieb v spoloฤnosti ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s.
Literatรบra
1. PRODEX, spol. s r. o., Bratislava: DSPRS.
2. KOLEJCONSULT & servis, spol. s r. o., Brno: Geotechnickรฝ prieskum.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.