optimalizacia zeleznicnej trate iv. koridoru devinska nova ves zohor
Galรฉria(5)

Optimalizรกcia ลพelezniฤnej trate IV. koridoru Devรญnska Novรก Ves โ€“ Zohor

Partneri sekcie:

Traลฅ vย medzistaniฤnom รบseku Devรญnska Novรก Ves โ€“ Zohor je sรบฤasลฅou IV. medzinรกrodnรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru Berlรญn โ€“ Praha โ€“ Kรบty โ€“ Bratislava โ€“ ล tรบrovo โ€“ Budapeลกลฅ โ€“ Konstanca โ€“ Istanbul. Cez รบzemie Slovenska prechรกdza vย dฤบลพke 210 km. Vย roku 2000 podpรญsali generรกlni riaditelia ลฝeleznรญc Slovenskej republiky (ลฝSR) aย ฤŒeskรฝch drรกh (ฤŒD) Memorandum oย modernizรกcii ลพelezniฤnรฉho spojenia Praha โ€“ Bratislava. Predstavitelia oboch ลพeleznรญc sa zaviazali zvรฝลกiลฅ traลฅovรบ rรฝchlosลฅ pre osobnรบ dopravu na 160 km/h aย pre nรกkladnรบ dopravu na 120 km/h. Memorandum bolo vรฝchodiskom modernizรกcie koridoru ฤ. IV na Slovensku.

obr  c 1 jpg big image
obr  c  5 jpg big image
obr  c  4 jpg big image
obr  c 3 jpg big image
Modernizรกcia bola rozdelenรก na dve etapy. Prvรก etapa bola naฤasovanรก do roku 2006 aย zahล•ลˆala ฤiastoฤnรบ modernizรกciu รบseku Kรบty โ€“ ลกtรกtna hranica sย ฤŒeskou republikou โ€“ Novรฉ Zรกmky. Druhรก etapa mala pokraฤovaลฅ vย รบseku Novรฉ Zรกmky โ€“ ล tรบrovo โ€“ ลกtรกtna hranica sย Maฤarskom. Cieฤพovรฉ parametre modernizovanej trate sa mali dosiahnuลฅ postupnรฝmi krokmi. ลฝiaฤพ, vytรฝฤenรฉ ciele sa nepodarilo naplniลฅ aย vykonala sa len ฤiastoฤnรก optimalizรกcia niektorรฝch medzistaniฤnรฝch รบsekov medzi ลพelezniฤnรฝmi stanicami (ลพst.) Devรญnska Novรก Ves aย Kรบty na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ do 140 km/h. Obrat nastal vย roku 2011, keฤ ลฝSR rozhodli oย pokraฤovanรญ prรกc na optimalizรกcii IV. koridoru vย medzistaniฤnom รบseku Devรญnska Novรก Ves โ€“ Zohor.

Etapy optimalizรกcie medzistaniฤnรฉho รบseku Devรญnska Novรก Ves โ€“ Zohor

  • rok 2000 โ€“ 2001

koฤพaj ฤ. 1 aย 2 od km 5,855 po ลพst. Zohor

  • rok 2007

koฤพaj ฤ. 1 od km 3,523 do km 5,016

  • rok 2012

koฤพaj ฤ. 1 od km 1,385 do km 3,523
koฤพaj ฤ. 2 od km 1,428 do km 5,016

Vย danom medzistaniฤnom รบseku zostรกva vย budรบcom obdobรญ dokonฤiลฅ optimalizรกciu koฤพajรญ ฤ. 1 aย 2 od km 5,016 po km 5,855 (staniฤenie trate narastรก vย smere od Devรญnskej Novej Vsi po Kรบty, koฤพaj ฤ. 1 je vฤพavo aย koฤพaj ฤ. 2 vpravo vย smere staniฤenia).


Poloha stavby

Termรญny vรฝstavby
12/2011 โ€“ 3/2012: predmontรกลพ koฤพajovรฝch polรญ vย ลพst. Devรญnska novรก Ves
26. 3. โ€“ 21. 5. 2012: nepretrลพitรก vรฝluka traลฅovej koฤพaje ฤ. 1 (predฤasnรฉ uลพรญvanie)
25. 5. โ€“ 10. 8. 2012: nepretrลพitรก vรฝluka traลฅovej koฤพaje ฤ. 2 (predฤasnรฉ uลพรญvanie)
11. 8. โ€“ 15. 10. 2012: dokonฤovacie prรกce
13. 12. 2012: ukonฤenie preberacieho konania stavby (trvalรก prevรกdzka)

Stavebnรฉ objekty aย prevรกdzkovรฉ sรบbory
Vย rรกmci optimalizรกcie trate Devรญnska Novรก Ves โ€“ Zohor, koฤพaj ฤ. 1 aย 2 sa zrealizovali tieto stavebnรฉ objekty aย prevรกdzkovรฉ sรบbory:

  • ลพelezniฤnรฝ spodok,
  • svahy zรกrezu vย km 1,450 โ€“ 1,900 โ€“ sanรกcia
  • ลพelezniฤnรฝ zvrลกok,
  • trakฤnรฉ vedenie โ€“ komplexnรก rekonลกtrukcia,
  • zabezpeฤovacie zariadenie vย sรบvislosti so zruลกenรญm ลพst. Devรญnske Jazero โ€“ รบprava,
  • kรกblovรก chrรกniฤka โ€“ zriadenie,
  • kรกblovรฉ vedenia โ€“ รบprava,
  • optorรบry โ€“ vรฝstavba,
  • ลพelezniฤnรฉ priecestie vย km 4,284 โ€“ rekonลกtrukcia,
  • novรฉ nรกstupiลกte pri koฤพaji ฤ. 2 na zastรกvke Devรญnske Jazero vrรกtane osvetlenia โ€“ vรฝstavba,
  • priepusty โ€“ oprava,
  • most vย km 2,663 โ€“ oprava.

Dodatoฤne sa do zoznamu stavebnรฝch objektov aย vykonanรฝch prรกc zaradila demontรกลพ ลพelezniฤnรฉho zvrลกku aย sรบvisiacich zariadenรญ na zruลกenej ลพelezniฤnej trati Devรญnske Jazero โ€“ Stupava. Kย realizaฤnรฉmu projektu stavby vย uvedenom rozsahu sa projektant dopracoval postupnรฝmi krokmi. Pรดvodne sa predpokladala len jednoduchรก komplexnรก rekonลกtrukcia opotrebovanรฉho ลพelezniฤnรฉho zvrลกku, beลพnรก sanรกcia ลพelezniฤnรฉho spodku vrรกtane rekonลกtrukcie nรกstupiลกลฅa pri koฤพaji ฤ.ย 2 na zastรกvke Devรญnske Jazero aย ลพelezniฤnรฉho priecestia. Na trolejovom vedenรญ sa mali realizovaลฅ len nevyhnutnรฉ รบpravy.

Zรกsadnรฝ obrat vย plรกnovanom rozsahu prรกc nastal po podrobnom geotechnickom prieskume podvalovรฉho podloลพia zaฤiatkom roka 2012. Pri ลˆom sa zistilo, ลพe podloลพie trate od Devรญnskej Novej Vsi vย smere na Zohor vย dฤบลพke asi 800 m tvoria krajne nepriaznivรฉ neรบnosnรฉ รญlovitรฉ horniny, priฤom hladina spodnej vody dosahovala vย niektorรฝch miestach รบroveลˆ asi 20 cm pod spodnou plochou podvalu. Neรบnosnรฉ podloลพie trate dlhรฝ ฤas spรดsobovalo poruchy vย stabilite geoยญmetrickej polohy koฤพaje (GPK). Toto zistenie znamenalo vรฝznamnรฝ posun vย projektovanรญ stavby, najmรค vย rozsahu prรกc na ลพelezniฤnom spodku aย odvodnenรญ trate. ฤŽalลกie stavebnรฉ objekty sa dopracovali vย rozลกรญrenej verzii aj na zรกklade poลพiadaviek sprรกvcov ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. Vรฝslednรก podoba stavby je rozumnรฝm kompromisom medzi ideรกlnym stavom aย finanฤnรฝmi moลพnosลฅami investora.

Zรกkladnรฉ identifikaฤnรฉ รบdaje stavby vย roku 2012
Nรกzov stavby:
Komplexnรก rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho spodku aย zvrลกku koฤพaje ฤ. 1 aย 2 vย รบseku Devรญnska Novรก Ves โ€“ Zohor
Investor: ลฝeleznice Slovenskej republiky
Dodรกvateฤพ prรกc:
ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s.
Spracovateฤพ projektu: PRODEX, s. r. o., Bratislava
Geotechnickรฝ prieskum:
Kolej Consult & Servis, s. r. o., Brno
Sprรกvca ลพelezniฤnej trate:
ลฝSR, Oblastnรฉ riaditeฤพstvo Trnava

Technickรฉ rieลกenia aย technolรณgia vรฝstavby
Na stavbe sa pouลพili ลกtandardnรฉ technickรฉ rieลกenia pri realizรกcii hlavnรฝch aj sรบvisiacich stavebnรฝch objektov, ktorรฉ zodpovedajรบ poลพiadavkรกm na modernizovanรบ traลฅ. Uplatnila sa klasickรก technolรณgia vรฝstavby so znesenรญm koฤพajovรฝch polรญ. Novรฝ koฤพajovรฝ roลกt sa zrealizoval zo ลพelezobetรณnovรฝch podvalov SB8 P sย plochรฝmi rebrovรฝmi podkladnicami R4pl aย pruลพnรฝmi zvierkami Skl12. Na stavbe sa pouลพili koฤพajnice tvaru 60 E1 sย dฤบลพkou 120ย m, ktorรฉ sa nรกsledne termickรฝmi zvarmi zvarili na bezstykovรบ koฤพaj. Kamenivo do koฤพajovรฉho lรดลพka triedy B1 frakcie 31,5 โ€“ 63ย mm vyhovuje poลพiadavkรกm STN EN 13450. Maximรกlna traลฅovรก rรฝchlosลฅ je 140 km/h. Zrealizovalo sa novรฉ trolejovรฉ vedenie spฤบลˆajรบce poลพiadavky na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 160ย km/h.
Vย sรบvislosti so zruลกenรญm ลพst. Devรญnske Jazero sa vykonali nevyhnutnรฉ รบpravy traลฅovรฉho zabezpeฤovacieho zariadenia aย kontroly priecestnรฉho zabezpeฤovacieho zariadenia. Dรดleลพitรฝm prรญnosom na skvalitnenie kultรบry cestovania bola vรฝstavba novรฉho nรกstupiลกลฅa pri koฤพaji ฤ. 2 vย Devรญnskom Jazere (pri koฤพaji ฤ. 1 vย roku 2007). Rekonลกtrukciou ลพelezniฤnรฉho priecestia vย Devรญnskom Jazere sa zlepลกil prรญstup kย rodinnรฝm domom vย danej lokalite. Vย nevyhnutnom rozsahu bola vykonanรก oprava ลพelezniฤnรฝch priepustov aย mosta vย km 2,663. Hlavnรฉ stavebnรฉ prรกce prebiehali vย nepretrลพitรฝch vรฝlukรกch traลฅovรฝch koฤพajรญ. Prรกce sa dokonฤovali poฤas prevรกdzky.
Zaujรญmavou sa tรกto stavba stala najmรค pre technickรฉ rieลกenia aย postupy sanรกcie ลพelezniฤnรฉho spodku. Vzhฤพadom na spomenutรฉ extrรฉmne nepriaznivรฉ hydrogeologickรฉ pomery podloลพia trate sa vย dฤบลพke asi 800 m vykonala zย technickรฉho hฤพadiska na Slovensku jedineฤnรก sanรกcia ลพelezniฤnรฉho spodku sย pouลพitรญm ลฅaลพkรฉho paลพenia vรฝkopov vrรกtane rozsiahlych รบprav svahov zemnรฉho telesa.

Podvalovรฉ podloลพie bolo navrhnutรฉ aย zreaยญlizovanรฉ vย ลกtyroch typoch Aย aลพ D po รบsekoch tak, aby sa dodrลพal modul pretvorenia plรกne ลพelezniฤnรฉho spodku vย minimรกlnej hodnote 50 MPa.

Zaujรญmavรฝ je najmรค typ Aย pouลพitรฝ vย km 1,428 โ€“ 2,000, t. j. tam, kde boli najnepriaznivejลกie hydrogeologickรฉ pomery. Typy B aลพ D sรบ postupne konลกtrukฤne jednoduchลกie, aย to vย zรกvislosti od geologickej skladby zemnรฉho telesa. Typ D je navrhnutรฝ tam, kde zemnรฉ teleso tvoria piesฤitรฉ alebo ลกtrkopieskovรฉ horniny sย vysokou รบnosnosลฅou aย priepustnosลฅou, ktorรฉ sรบ typickรฉ pre Zรกhorie.

Vย miestach sย najextrรฉmnejลกรญmi podmienkami bola zemnรก plรกลˆ upravenรก na jednostrannรฝ sklon 4 % vย smere staniฤenia trate vpravo. Na ostatnรฝch รบsekoch mรก plรกลˆ strechovitรฝ sklon.

Medzi koฤพajami ฤ. 1 aย 2 sa zrealizovalo odvodnenie drรฉnom so ลกรญrkou 0,6 m aย hฤบbkou 0,3 m pod รบrovลˆou zemnej plรกne sย dvoma drenรกลพnymi perforovanรฝmi rรบrkami zย PVC sย priemerom 0,1 m, ktorรฉ sรบ obalenรฉ filtraฤno-separaฤnou geotextรญliou. Celkovรก dฤบลพka drรฉnu je asi 500 m. Drรฉn vyรบsลฅuje do dlรกลพdenej priekopy pri koฤพaji ฤ. 1. Budoval sa postupne sย pokraฤujรบcimi zemnรฝmi prรกcami sย cieฤพom odvodniลฅ stavebnรบ jamu. Po zriadenรญ koฤพaje trvalo slรบลพi na odvodnenie zemnej plรกne koฤพaje ฤ. 1.

Odvodnenie koฤพaje ฤ. 2 je zabezpeฤenรฉ niekoฤพkรฝmi typmi odvodลˆovacรญch zariadenรญ. Vย najhorลกรญch podmienkach (od Devรญnskej Novej Vsi vย dฤบลพke asi 500 m) je to zasakovacรญ drรฉn aย priekopovรฝ ลพฤพab. Priekopovรฝ ลพฤพab je vytvorenรฝ prefabrikรกtom vย tvare J ลฅaลพkรฉho typu sย krycou doskou. Prefabrikรกt je osadenรฝ na ลกtrkopieskovom lรดลพku sย hrรบbkou 100 mm. Zasakovacรญ drรฉn je pod priekopovรฝm ลพฤพabom. Mรก tvar lichobeลพnรญka zย drvenรฉho kameniva sย frakciou 4 โ€“ 32 mm, hrรบbkou 550 mm aย sย dvoma drenรกลพnymi perforovanรฝmi rรบrkami zย PVC sย priemerom 0,1โ€ฏm, ktorรฉ sรบ obalenรฉ filtraฤno-separaฤnou geotextรญliou. Priekopovรฝ ลพฤพab aj zasakovacรญ drรฉn รบstia do betรณnovej ลกachty, odkiaฤพ sa voda odvรกdza priekopovรฝm ลพฤพabom zย prefabrikรกtov vย tvare Uย sย krycou doskou vย dฤบลพke asi 170 m. Priekopovรฝ ลพฤพab รบsti do otvorenej dlรกลพdenej priekopy, ktorรก je po asi 580 m napojenรก na koryto vodnรฉho toku pod mostom vย km 2,663.

Na รบseku, kde sa realizoval typ Aย aย ฤiastoฤne typ B sanรกcie podvalovรฉho podloลพia, sรบ vย sรบbehu tri koฤพaje, aย to rekonลกtruovanรฉ koฤพaje ฤ. 1 aย 2 aย vฤพavo od nich koฤพaj ฤ.ย 3, ktorรก pokraฤuje ako traลฅovรก koฤพaj do Marcheggu vย Rakรบsku. Vzhฤพadom na hlbokรฉ vรฝkopy od asi 1,5ย m, ktorรฉ si vyลพadoval zvolenรฝ spรดsob sanรกcie podvalovรฉho podloลพia aย odvodnenie, bolo nevyhnutnรฉ pouลพiลฅ paลพenie, aby sa nenaruลกila stabilita aย bezpeฤnosลฅ prevรกdzkovanรฝch koฤพajรญ. Pri prรกcach na koฤพaji ฤ. 1 sa paลพenรญm zabezpeฤili prevรกdzkovanรฉ koฤพaje ฤ. 3 aย 2 aย pri prรกcach na koฤพaji ฤ. 2 sa zabezpeฤila uลพ prevรกdzkovanรก koฤพaj ฤ. 1. Paลพenie sa navrhlo zย oceฤพovรฝch nosnรญkov vย tvare Iย sย vรฝplลˆou drevenรฝmi foลกลˆami. Takto zriadenรฉ paลพiace steny boli eลกte kotvenรฉ ลฅahadlami vย kolmom smere na os koฤพajรญ. Poฤas vลกetkรฝch stavebnรฝch prรกc bola na susednรฝch prevรกdzkovanรฝch koฤพajach traลฅovรก rรฝchlosลฅ znรญลพenรก na 50 km/h.

Podฤพa projektovej dokumentรกcie mal byลฅ svah zรกrezu pri koฤพaji ฤ. 2 od km 1,450 do 1,900 sanovanรฝ zriadenรญm svahovรฝch odvodลˆovacรญch rebier so zaรบstenรญm do priekopovรฉho ลพฤพabu, aย to pre ฤastรฉ poruchy stability vย minulosti. Vzhฤพadom na nedostatok finanฤnรฝch prostriedkov sa prijalo nรกhradnรฉ rieลกenie bez sanaฤnรฝch rebier. Umoลพnil to stav svahov zรกrezu po ukonฤenรญ zemnรฝch prรกc. Znaฤnรก ฤasลฅ svahu bola odลฅaลพenรก zย dรดvodu vรฝstavby prรญstupovรฝch ciest, potrebnรฝch na prรญsun stavebnรฉho materiรกlu aย manipulรกciu stavebnรฝch strojov. Na zรกklade vykonanรฝch meranรญ, vyhodnotenรญ geotechnickรฝch vlastnostรญ zemรญn zรกrezu aย skutoฤnรฉho geodetickรฉho zamerania sa navrhla reprofilรกcia sklonov svahov. Vykonala sa vytvorenรญm svahovej zaลฅaลพovacej lavice so ลกรญrkou 2,500ย m na vonkajลกej strane odvodลˆovacieho systรฉmu. Lavica sa vytvorila zย vyzรญskanรฉho materiรกlu koฤพajovรฉho lรดลพka sย frakciou 0 โ€“ 63 mm sย odvodnenรญm do priekopovรฉho ลพฤพabu. Sklon zรกrezovรฉho svahu je 1 : 1,5. Nรกvrh bol limitovanรฝ vlastnosลฅami zemรญn, hranicami pozemkov ลฝSR aย polohou kรกblovej trasy 6 kV. Svah sa realizoval ako sendviฤovรก konลกtrukcia kombinรกciou prehutnenรฝch miestnych jemnozrnnรฝch zemรญn sย preloลพenรญm so sendviฤovou stabilizaฤnou aย drenรกลพnou vrstvou zย vyzรญskanรฉho ลกtrku koฤพajovรฉho lรดลพka sย frakciou 0 โ€“ 63 mm. Po zahumusovanรญ aย zasiatรญ trรกvneho semena sa na povrch svahu rozprestrela aย skobami upevnila vegetaฤnรก geotextรญlia Jutenon ECJ 500. Takรฝto spรดsob aย rozsah sanรกcie svahu zรกrezu zaisลฅuje jeho potrebnรบ stabilitu.

ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok
Napriek tomu, ลพe stavba bola technicky aj technologicky nรกroฤnรก aย zaujรญmavรก najmรค zย hฤพadiska sanรกcie ลพelezniฤnรฉho spodku, paradoxne najvรคฤลกie problรฉmy sa rieลกili na ลพelezniฤnom zvrลกku. Pri meranรญ GPK pred uvedenรญm koฤพajรญ do predฤasnรฉho pouลพรญvania sa zistilo, ลพe hodnoty rozchodu koฤพaje prekraฤujรบ vย plusovรฝch hodnotรกch dovolenรฉ stavebnรฉ odchรฝlky podฤพa normy STN 73 6360. Tรกto skutoฤnosลฅ vรกลพne ohrozila uvedenie koฤพaje do prevรกdzky. Treba zdรดrazniลฅ, ลพe pouลพitรฝ typ ลพelezniฤnรฉho zvrลกku predstavuje stavebnicovรฝ systรฉm, ktorรฝ po montรกลพi jednotlivรฝch komponentov musรญ zabezpeฤiลฅ sprรกvne hodnoty rozchodu koฤพaje, ak boli sprรกvne aย presne vyrobenรฉ. ลฝiaฤพ, technickรก argumentรกcia dodรกvateฤพa ostala bez odpovede partnerov na stavbe. Vykonรกvali sa rรดzne zรกsahy do koฤพajovรฉho roลกtu, ktorรฉ sรญce nepriaznivรฝ stav vย rozchode koฤพaje zmiernili, ale nemajรบ oporu vย nijakom predpise ลฝSR. Nakoniec dodรกvateฤพ vykonal presnรฉ geodetickรฉ meranie zรกkladnรฝch rozmerov vzorky podvalov zย dodรกvky na stavbu. Merania ukรกzali, ลพe napriek predloลพenรฝm certifikรกtom aย povoฤพovaciemu listu ลฝSR je prรญฤinou porรบch vย rozchode koฤพaje prekroฤenie dovolenรฝch vรฝrobnรฝch toleranciรญ vย rozmeroch podvalov.

Vzhฤพadom na to, ลพe spomรญnanรฝ problรฉm sa mรดลพe vyskytnรบลฅ aj na inรฝch stavbรกch, odporรบฤame:

  • zo strany ลฝSR sprรญsniลฅ poลพiadavky na vรฝrobnรฉ tolerancie rozmerov ลพelezobetรณnovรฝch podvalov (prรญpadne ฤalลกรญch komponentov โ€“ podkladnice, upevลˆovadlรก, koฤพajnice),
  • vย koฤพaji sย upevnenรญm koฤพajnรญc na ลพelezobetรณnovรฝch podvaloch SB8 P sย rebrovรฝmi podkladnicami prehodnotiลฅ prรญsnosลฅ stavebnรฝch odchรฝlok vย rozchode koฤพaje vย STN 73 6360 tak, ako to bolo vย pรดvodnej norme ON 73 6360 Geometrickรฉ usporiadanie koฤพaje normรกlneho rozchodu na celoลกtรกtnych drรกhach aย vleฤkรกch.

Podvalovรฉ podloลพie typu A

Zรกver
Komplexnou rekonลกtrukciou ลพelezniฤnรฉho spodku aย zvrลกku koฤพaje ฤ. 1 aย 2 vย รบseku Devรญnska Novรก Ves โ€“ Zohor vย roku 2012 sa vรฝrazne zlepลกila bezpeฤnosลฅ aย plynulosลฅ ลพelezniฤnej dopravy na ฤasti IV. ลพelezniฤnรฉho koridoru. Zvรฝลกil sa komfort jazdy vlakov aj kultรบra cestovania. Traลฅ je prevรกdzkovanรก rรฝchlosลฅou do 140 km/h. Zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti na 160ย km/h je podmienenรฉ zรกsadnou prestavbou zabezpeฤovacieho zariadenia na celom ramene Bratislava โ€“ Kรบty.

TEXT: Ing. Jรกn Melcer
FOTO: autor

Jรกn Melcer je manaลพรฉr Divรญzie inลพinierskych stavieb spoloฤnosti ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie