Optimalizรกcia ลพelezniฤnej trate IV. koridoru Devรญnska Novรก Ves โ Zohor
Traลฅ vย medzistaniฤnom รบseku Devรญnska Novรก Ves โ Zohor je sรบฤasลฅou IV. medzinรกrodnรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru Berlรญn โ Praha โ Kรบty โ Bratislava โ ล tรบrovo โ Budapeลกลฅ โ Konstanca โ Istanbul. Cez รบzemie Slovenska prechรกdza vย dฤบลพke 210 km. Vย roku 2000 podpรญsali generรกlni riaditelia ลฝeleznรญc Slovenskej republiky (ลฝSR) aย ฤeskรฝch drรกh (ฤD) Memorandum oย modernizรกcii ลพelezniฤnรฉho spojenia Praha โ Bratislava. Predstavitelia oboch ลพeleznรญc sa zaviazali zvรฝลกiลฅ traลฅovรบ rรฝchlosลฅ pre osobnรบ dopravu na 160 km/h aย pre nรกkladnรบ dopravu na 120 km/h. Memorandum bolo vรฝchodiskom modernizรกcie koridoru ฤ. IV na Slovensku.
Modernizรกcia bola rozdelenรก na dve etapy. Prvรก etapa bola naฤasovanรก do roku 2006 aย zahลลala ฤiastoฤnรบ modernizรกciu รบseku Kรบty โ ลกtรกtna hranica sย ฤeskou republikou โ Novรฉ Zรกmky. Druhรก etapa mala pokraฤovaลฅ vย รบseku Novรฉ Zรกmky โ ล tรบrovo โ ลกtรกtna hranica sย Maฤarskom. Cieฤพovรฉ parametre modernizovanej trate sa mali dosiahnuลฅ postupnรฝmi krokmi. ลฝiaฤพ, vytรฝฤenรฉ ciele sa nepodarilo naplniลฅ aย vykonala sa len ฤiastoฤnรก optimalizรกcia niektorรฝch medzistaniฤnรฝch รบsekov medzi ลพelezniฤnรฝmi stanicami (ลพst.) Devรญnska Novรก Ves aย Kรบty na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ do 140 km/h. Obrat nastal vย roku 2011, keฤ ลฝSR rozhodli oย pokraฤovanรญ prรกc na optimalizรกcii IV. koridoru vย medzistaniฤnom รบseku Devรญnska Novรก Ves โ Zohor.Etapy optimalizรกcie medzistaniฤnรฉho รบseku Devรญnska Novรก Ves โ Zohor
koฤพaj ฤ. 1 aย 2 od km 5,855 po ลพst. Zohor
koฤพaj ฤ. 1 od km 3,523 do km 5,016
koฤพaj ฤ. 1 od km 1,385 do km 3,523 Vย danom medzistaniฤnom รบseku zostรกva vย budรบcom obdobรญ dokonฤiลฅ optimalizรกciu koฤพajรญ ฤ. 1 aย 2 od km 5,016 po km 5,855 (staniฤenie trate narastรก vย smere od Devรญnskej Novej Vsi po Kรบty, koฤพaj ฤ. 1 je vฤพavo aย koฤพaj ฤ. 2 vpravo vย smere staniฤenia). |
Poloha stavby
Termรญny vรฝstavby 12/2011 โ 3/2012: predmontรกลพ koฤพajovรฝch polรญ vย ลพst. Devรญnska novรก Ves 26. 3. โ 21. 5. 2012: nepretrลพitรก vรฝluka traลฅovej koฤพaje ฤ. 1 (predฤasnรฉ uลพรญvanie) 25. 5. โ 10. 8. 2012: nepretrลพitรก vรฝluka traลฅovej koฤพaje ฤ. 2 (predฤasnรฉ uลพรญvanie) 11. 8. โ 15. 10. 2012: dokonฤovacie prรกce 13. 12. 2012: ukonฤenie preberacieho konania stavby (trvalรก prevรกdzka) |
Stavebnรฉ objekty aย prevรกdzkovรฉ sรบbory
Vย rรกmci optimalizรกcie trate Devรญnska Novรก Ves โ Zohor, koฤพaj ฤ. 1 aย 2 sa zrealizovali tieto stavebnรฉ objekty aย prevรกdzkovรฉ sรบbory:
- ลพelezniฤnรฝ spodok,
- svahy zรกrezu vย km 1,450 โ 1,900 โ sanรกcia
- ลพelezniฤnรฝ zvrลกok,
- trakฤnรฉ vedenie โ komplexnรก rekonลกtrukcia,
- zabezpeฤovacie zariadenie vย sรบvislosti so zruลกenรญm ลพst. Devรญnske Jazero โ รบprava,
- kรกblovรก chrรกniฤka โ zriadenie,
- kรกblovรฉ vedenia โ รบprava,
- optorรบry โ vรฝstavba,
- ลพelezniฤnรฉ priecestie vย km 4,284 โ rekonลกtrukcia,
- novรฉ nรกstupiลกte pri koฤพaji ฤ. 2 na zastรกvke Devรญnske Jazero vrรกtane osvetlenia โ vรฝstavba,
- priepusty โ oprava,
- most vย km 2,663 โ oprava.
Dodatoฤne sa do zoznamu stavebnรฝch objektov aย vykonanรฝch prรกc zaradila demontรกลพ ลพelezniฤnรฉho zvrลกku aย sรบvisiacich zariadenรญ na zruลกenej ลพelezniฤnej trati Devรญnske Jazero โ Stupava. Kย realizaฤnรฉmu projektu stavby vย uvedenom rozsahu sa projektant dopracoval postupnรฝmi krokmi. Pรดvodne sa predpokladala len jednoduchรก komplexnรก rekonลกtrukcia opotrebovanรฉho ลพelezniฤnรฉho zvrลกku, beลพnรก sanรกcia ลพelezniฤnรฉho spodku vrรกtane rekonลกtrukcie nรกstupiลกลฅa pri koฤพaji ฤ.ย 2 na zastรกvke Devรญnske Jazero aย ลพelezniฤnรฉho priecestia. Na trolejovom vedenรญ sa mali realizovaลฅ len nevyhnutnรฉ รบpravy.
Zรกsadnรฝ obrat vย plรกnovanom rozsahu prรกc nastal po podrobnom geotechnickom prieskume podvalovรฉho podloลพia zaฤiatkom roka 2012. Pri ลom sa zistilo, ลพe podloลพie trate od Devรญnskej Novej Vsi vย smere na Zohor vย dฤบลพke asi 800 m tvoria krajne nepriaznivรฉ neรบnosnรฉ รญlovitรฉ horniny, priฤom hladina spodnej vody dosahovala vย niektorรฝch miestach รบroveล asi 20 cm pod spodnou plochou podvalu. Neรบnosnรฉ podloลพie trate dlhรฝ ฤas spรดsobovalo poruchy vย stabilite geoยญmetrickej polohy koฤพaje (GPK). Toto zistenie znamenalo vรฝznamnรฝ posun vย projektovanรญ stavby, najmรค vย rozsahu prรกc na ลพelezniฤnom spodku aย odvodnenรญ trate. ฤalลกie stavebnรฉ objekty sa dopracovali vย rozลกรญrenej verzii aj na zรกklade poลพiadaviek sprรกvcov ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. Vรฝslednรก podoba stavby je rozumnรฝm kompromisom medzi ideรกlnym stavom aย finanฤnรฝmi moลพnosลฅami investora.
Zรกkladnรฉ identifikaฤnรฉ รบdaje stavby vย roku 2012 Nรกzov stavby: Komplexnรก rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho spodku aย zvrลกku koฤพaje ฤ. 1 aย 2 vย รบseku Devรญnska Novรก Ves โ Zohor Investor: ลฝeleznice Slovenskej republiky Dodรกvateฤพ prรกc: ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s. Spracovateฤพ projektu: PRODEX, s. r. o., Bratislava Geotechnickรฝ prieskum: Kolej Consult & Servis, s. r. o., Brno Sprรกvca ลพelezniฤnej trate: ลฝSR, Oblastnรฉ riaditeฤพstvo Trnava |
Technickรฉ rieลกenia aย technolรณgia vรฝstavby
Na stavbe sa pouลพili ลกtandardnรฉ technickรฉ rieลกenia pri realizรกcii hlavnรฝch aj sรบvisiacich stavebnรฝch objektov, ktorรฉ zodpovedajรบ poลพiadavkรกm na modernizovanรบ traลฅ. Uplatnila sa klasickรก technolรณgia vรฝstavby so znesenรญm koฤพajovรฝch polรญ. Novรฝ koฤพajovรฝ roลกt sa zrealizoval zo ลพelezobetรณnovรฝch podvalov SB8 P sย plochรฝmi rebrovรฝmi podkladnicami R4pl aย pruลพnรฝmi zvierkami Skl12. Na stavbe sa pouลพili koฤพajnice tvaru 60 E1 sย dฤบลพkou 120ย m, ktorรฉ sa nรกsledne termickรฝmi zvarmi zvarili na bezstykovรบ koฤพaj. Kamenivo do koฤพajovรฉho lรดลพka triedy B1 frakcie 31,5 โ 63ย mm vyhovuje poลพiadavkรกm STN EN 13450. Maximรกlna traลฅovรก rรฝchlosลฅ je 140 km/h. Zrealizovalo sa novรฉ trolejovรฉ vedenie spฤบลajรบce poลพiadavky na traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 160ย km/h.
Vย sรบvislosti so zruลกenรญm ลพst. Devรญnske Jazero sa vykonali nevyhnutnรฉ รบpravy traลฅovรฉho zabezpeฤovacieho zariadenia aย kontroly priecestnรฉho zabezpeฤovacieho zariadenia. Dรดleลพitรฝm prรญnosom na skvalitnenie kultรบry cestovania bola vรฝstavba novรฉho nรกstupiลกลฅa pri koฤพaji ฤ. 2 vย Devรญnskom Jazere (pri koฤพaji ฤ. 1 vย roku 2007). Rekonลกtrukciou ลพelezniฤnรฉho priecestia vย Devรญnskom Jazere sa zlepลกil prรญstup kย rodinnรฝm domom vย danej lokalite. Vย nevyhnutnom rozsahu bola vykonanรก oprava ลพelezniฤnรฝch priepustov aย mosta vย km 2,663. Hlavnรฉ stavebnรฉ prรกce prebiehali vย nepretrลพitรฝch vรฝlukรกch traลฅovรฝch koฤพajรญ. Prรกce sa dokonฤovali poฤas prevรกdzky.
Zaujรญmavou sa tรกto stavba stala najmรค pre technickรฉ rieลกenia aย postupy sanรกcie ลพelezniฤnรฉho spodku. Vzhฤพadom na spomenutรฉ extrรฉmne nepriaznivรฉ hydrogeologickรฉ pomery podloลพia trate sa vย dฤบลพke asi 800 m vykonala zย technickรฉho hฤพadiska na Slovensku jedineฤnรก sanรกcia ลพelezniฤnรฉho spodku sย pouลพitรญm ลฅaลพkรฉho paลพenia vรฝkopov vrรกtane rozsiahlych รบprav svahov zemnรฉho telesa.
Podvalovรฉ podloลพie bolo navrhnutรฉ aย zreaยญlizovanรฉ vย ลกtyroch typoch Aย aลพ D po รบsekoch tak, aby sa dodrลพal modul pretvorenia plรกne ลพelezniฤnรฉho spodku vย minimรกlnej hodnote 50 MPa.
Zaujรญmavรฝ je najmรค typ Aย pouลพitรฝ vย km 1,428 โ 2,000, t. j. tam, kde boli najnepriaznivejลกie hydrogeologickรฉ pomery. Typy B aลพ D sรบ postupne konลกtrukฤne jednoduchลกie, aย to vย zรกvislosti od geologickej skladby zemnรฉho telesa. Typ D je navrhnutรฝ tam, kde zemnรฉ teleso tvoria piesฤitรฉ alebo ลกtrkopieskovรฉ horniny sย vysokou รบnosnosลฅou aย priepustnosลฅou, ktorรฉ sรบ typickรฉ pre Zรกhorie.
Vย miestach sย najextrรฉmnejลกรญmi podmienkami bola zemnรก plรกล upravenรก na jednostrannรฝ sklon 4 % vย smere staniฤenia trate vpravo. Na ostatnรฝch รบsekoch mรก plรกล strechovitรฝ sklon.
Medzi koฤพajami ฤ. 1 aย 2 sa zrealizovalo odvodnenie drรฉnom so ลกรญrkou 0,6 m aย hฤบbkou 0,3 m pod รบrovลou zemnej plรกne sย dvoma drenรกลพnymi perforovanรฝmi rรบrkami zย PVC sย priemerom 0,1 m, ktorรฉ sรบ obalenรฉ filtraฤno-separaฤnou geotextรญliou. Celkovรก dฤบลพka drรฉnu je asi 500 m. Drรฉn vyรบsลฅuje do dlรกลพdenej priekopy pri koฤพaji ฤ. 1. Budoval sa postupne sย pokraฤujรบcimi zemnรฝmi prรกcami sย cieฤพom odvodniลฅ stavebnรบ jamu. Po zriadenรญ koฤพaje trvalo slรบลพi na odvodnenie zemnej plรกne koฤพaje ฤ. 1.
Odvodnenie koฤพaje ฤ. 2 je zabezpeฤenรฉ niekoฤพkรฝmi typmi odvodลovacรญch zariadenรญ. Vย najhorลกรญch podmienkach (od Devรญnskej Novej Vsi vย dฤบลพke asi 500 m) je to zasakovacรญ drรฉn aย priekopovรฝ ลพฤพab. Priekopovรฝ ลพฤพab je vytvorenรฝ prefabrikรกtom vย tvare J ลฅaลพkรฉho typu sย krycou doskou. Prefabrikรกt je osadenรฝ na ลกtrkopieskovom lรดลพku sย hrรบbkou 100 mm. Zasakovacรญ drรฉn je pod priekopovรฝm ลพฤพabom. Mรก tvar lichobeลพnรญka zย drvenรฉho kameniva sย frakciou 4 โ 32 mm, hrรบbkou 550 mm aย sย dvoma drenรกลพnymi perforovanรฝmi rรบrkami zย PVC sย priemerom 0,1โฏm, ktorรฉ sรบ obalenรฉ filtraฤno-separaฤnou geotextรญliou. Priekopovรฝ ลพฤพab aj zasakovacรญ drรฉn รบstia do betรณnovej ลกachty, odkiaฤพ sa voda odvรกdza priekopovรฝm ลพฤพabom zย prefabrikรกtov vย tvare Uย sย krycou doskou vย dฤบลพke asi 170 m. Priekopovรฝ ลพฤพab รบsti do otvorenej dlรกลพdenej priekopy, ktorรก je po asi 580 m napojenรก na koryto vodnรฉho toku pod mostom vย km 2,663.
Na รบseku, kde sa realizoval typ Aย aย ฤiastoฤne typ B sanรกcie podvalovรฉho podloลพia, sรบ vย sรบbehu tri koฤพaje, aย to rekonลกtruovanรฉ koฤพaje ฤ. 1 aย 2 aย vฤพavo od nich koฤพaj ฤ.ย 3, ktorรก pokraฤuje ako traลฅovรก koฤพaj do Marcheggu vย Rakรบsku. Vzhฤพadom na hlbokรฉ vรฝkopy od asi 1,5ย m, ktorรฉ si vyลพadoval zvolenรฝ spรดsob sanรกcie podvalovรฉho podloลพia aย odvodnenie, bolo nevyhnutnรฉ pouลพiลฅ paลพenie, aby sa nenaruลกila stabilita aย bezpeฤnosลฅ prevรกdzkovanรฝch koฤพajรญ. Pri prรกcach na koฤพaji ฤ. 1 sa paลพenรญm zabezpeฤili prevรกdzkovanรฉ koฤพaje ฤ. 3 aย 2 aย pri prรกcach na koฤพaji ฤ. 2 sa zabezpeฤila uลพ prevรกdzkovanรก koฤพaj ฤ. 1. Paลพenie sa navrhlo zย oceฤพovรฝch nosnรญkov vย tvare Iย sย vรฝplลou drevenรฝmi foลกลami. Takto zriadenรฉ paลพiace steny boli eลกte kotvenรฉ ลฅahadlami vย kolmom smere na os koฤพajรญ. Poฤas vลกetkรฝch stavebnรฝch prรกc bola na susednรฝch prevรกdzkovanรฝch koฤพajach traลฅovรก rรฝchlosลฅ znรญลพenรก na 50 km/h.
Podฤพa projektovej dokumentรกcie mal byลฅ svah zรกrezu pri koฤพaji ฤ. 2 od km 1,450 do 1,900 sanovanรฝ zriadenรญm svahovรฝch odvodลovacรญch rebier so zaรบstenรญm do priekopovรฉho ลพฤพabu, aย to pre ฤastรฉ poruchy stability vย minulosti. Vzhฤพadom na nedostatok finanฤnรฝch prostriedkov sa prijalo nรกhradnรฉ rieลกenie bez sanaฤnรฝch rebier. Umoลพnil to stav svahov zรกrezu po ukonฤenรญ zemnรฝch prรกc. Znaฤnรก ฤasลฅ svahu bola odลฅaลพenรก zย dรดvodu vรฝstavby prรญstupovรฝch ciest, potrebnรฝch na prรญsun stavebnรฉho materiรกlu aย manipulรกciu stavebnรฝch strojov. Na zรกklade vykonanรฝch meranรญ, vyhodnotenรญ geotechnickรฝch vlastnostรญ zemรญn zรกrezu aย skutoฤnรฉho geodetickรฉho zamerania sa navrhla reprofilรกcia sklonov svahov. Vykonala sa vytvorenรญm svahovej zaลฅaลพovacej lavice so ลกรญrkou 2,500ย m na vonkajลกej strane odvodลovacieho systรฉmu. Lavica sa vytvorila zย vyzรญskanรฉho materiรกlu koฤพajovรฉho lรดลพka sย frakciou 0 โ 63 mm sย odvodnenรญm do priekopovรฉho ลพฤพabu. Sklon zรกrezovรฉho svahu je 1 : 1,5. Nรกvrh bol limitovanรฝ vlastnosลฅami zemรญn, hranicami pozemkov ลฝSR aย polohou kรกblovej trasy 6 kV. Svah sa realizoval ako sendviฤovรก konลกtrukcia kombinรกciou prehutnenรฝch miestnych jemnozrnnรฝch zemรญn sย preloลพenรญm so sendviฤovou stabilizaฤnou aย drenรกลพnou vrstvou zย vyzรญskanรฉho ลกtrku koฤพajovรฉho lรดลพka sย frakciou 0 โ 63 mm. Po zahumusovanรญ aย zasiatรญ trรกvneho semena sa na povrch svahu rozprestrela aย skobami upevnila vegetaฤnรก geotextรญlia Jutenon ECJ 500. Takรฝto spรดsob aย rozsah sanรกcie svahu zรกrezu zaisลฅuje jeho potrebnรบ stabilitu.
ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok
Napriek tomu, ลพe stavba bola technicky aj technologicky nรกroฤnรก aย zaujรญmavรก najmรค zย hฤพadiska sanรกcie ลพelezniฤnรฉho spodku, paradoxne najvรคฤลกie problรฉmy sa rieลกili na ลพelezniฤnom zvrลกku. Pri meranรญ GPK pred uvedenรญm koฤพajรญ do predฤasnรฉho pouลพรญvania sa zistilo, ลพe hodnoty rozchodu koฤพaje prekraฤujรบ vย plusovรฝch hodnotรกch dovolenรฉ stavebnรฉ odchรฝlky podฤพa normy STN 73 6360. Tรกto skutoฤnosลฅ vรกลพne ohrozila uvedenie koฤพaje do prevรกdzky. Treba zdรดrazniลฅ, ลพe pouลพitรฝ typ ลพelezniฤnรฉho zvrลกku predstavuje stavebnicovรฝ systรฉm, ktorรฝ po montรกลพi jednotlivรฝch komponentov musรญ zabezpeฤiลฅ sprรกvne hodnoty rozchodu koฤพaje, ak boli sprรกvne aย presne vyrobenรฉ. ลฝiaฤพ, technickรก argumentรกcia dodรกvateฤพa ostala bez odpovede partnerov na stavbe. Vykonรกvali sa rรดzne zรกsahy do koฤพajovรฉho roลกtu, ktorรฉ sรญce nepriaznivรฝ stav vย rozchode koฤพaje zmiernili, ale nemajรบ oporu vย nijakom predpise ลฝSR. Nakoniec dodรกvateฤพ vykonal presnรฉ geodetickรฉ meranie zรกkladnรฝch rozmerov vzorky podvalov zย dodรกvky na stavbu. Merania ukรกzali, ลพe napriek predloลพenรฝm certifikรกtom aย povoฤพovaciemu listu ลฝSR je prรญฤinou porรบch vย rozchode koฤพaje prekroฤenie dovolenรฝch vรฝrobnรฝch toleranciรญ vย rozmeroch podvalov.
Vzhฤพadom na to, ลพe spomรญnanรฝ problรฉm sa mรดลพe vyskytnรบลฅ aj na inรฝch stavbรกch, odporรบฤame:
- zo strany ลฝSR sprรญsniลฅ poลพiadavky na vรฝrobnรฉ tolerancie rozmerov ลพelezobetรณnovรฝch podvalov (prรญpadne ฤalลกรญch komponentov โ podkladnice, upevลovadlรก, koฤพajnice),
- vย koฤพaji sย upevnenรญm koฤพajnรญc na ลพelezobetรณnovรฝch podvaloch SB8 P sย rebrovรฝmi podkladnicami prehodnotiลฅ prรญsnosลฅ stavebnรฝch odchรฝlok vย rozchode koฤพaje vย STN 73 6360 tak, ako to bolo vย pรดvodnej norme ON 73 6360 Geometrickรฉ usporiadanie koฤพaje normรกlneho rozchodu na celoลกtรกtnych drรกhach aย vleฤkรกch.
Podvalovรฉ podloลพie typu A
Zรกver
Komplexnou rekonลกtrukciou ลพelezniฤnรฉho spodku aย zvrลกku koฤพaje ฤ. 1 aย 2 vย รบseku Devรญnska Novรก Ves โ Zohor vย roku 2012 sa vรฝrazne zlepลกila bezpeฤnosลฅ aย plynulosลฅ ลพelezniฤnej dopravy na ฤasti IV. ลพelezniฤnรฉho koridoru. Zvรฝลกil sa komfort jazdy vlakov aj kultรบra cestovania. Traลฅ je prevรกdzkovanรก rรฝchlosลฅou do 140 km/h. Zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti na 160ย km/h je podmienenรฉ zรกsadnou prestavbou zabezpeฤovacieho zariadenia na celom ramene Bratislava โ Kรบty.
TEXT: Ing. Jรกn Melcer
FOTO: autor
Jรกn Melcer je manaลพรฉr Divรญzie inลพinierskych stavieb spoloฤnosti ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.