Čo s tým? Kľúčom je trvanlivosť. „V praxi to znamená vykonávať pravidelné prehliadky a menšie opravy priebežne, a nie problémy ignorovať,“ hovorí Ing. Ján Laco, PhD., Ceng MICE. Na základe skúseností zo zahraničia vie, že sa dá stavať k projektom v zmysle udržateľnosti zodpovedne a pri každom zadaní hľadať rôzne možnosti a najlepšie riešenia.
Inžinierske stavby
V bratislavskom prístave má vzniknúť terminál na skvapalnený plyn. Výstavba novej fosílnej infraštruktúry je podľa aktivistov v rozpore s dosiahnutím cieľov Parížskej dohody. Na prebytok kapacít upozornila aj Medzinárodná energetická agentúra.
Vzhľadom na charakter zadania a členitosť terénu bola montáž samotnej výsuvnej skruže zaujímavou technickou výzvou. Predmetný objekt sa skladá zo štyroch dilatačných celkov (DC) a je plynulým pokračovaním objektu SO 209-01. V prípade dilatačných celkov DC1 + DC2 sa tak technológia výsuvnej skruže napája na dve rôzne technológie výstavby.
V roku 2020 spoločnosť INSET, s. r. o., vykonala prieskum niekoľkých kanalizačných komôr v pražskej kanalizačnej sieti. Súčasťou požadovaných výstupov mali byť mračná bodov zobrazujúce priestorové usporiadanie kanalizačných komôr s osobitným dôrazom na vnútornú technológiu komôr a ich bezprostredného okolia. Mračná mali byť vytvorené ako podklad, z ktorého je možné ďalej vyhotoviť projektovú dokumentáciu pre budúcu výmenu vnútorných technológií komôr.
Tunel Bikoš je razený dvojrúrový tunel. Svojou dĺžkou približne 1 144 m (ľavá tunelová rúra, ďalej iba LTR), resp. 1 153 m (pravá tunelová rúra, ďalej iba PTR) sa radí do kategórie stredne dlhých tunelov. Tunel je súčasťou severojužného dopravného prepojenia rýchlostnou cestou R4, konkrétne úseku R4 Prešov – severný obchvat, I. etapa. Po krátkom úvode do projektu sa článok zameriava na porovnanie predpokladov z fázy projektovej prípravy (razenie tunela, vystrojovacie triedy, deformácie ostenia, zatriedenie sekundárneho ostenia) a skutočných podmienok zastihnutých počas výstavby vrátane navrhnutých opatrení proti napúčaniu.
Tri strediská THÚ sú úspešne dostavané a odovzdané. Divízia 8 spoločnosti Metrostav sa podieľala na dvoch z nich – v Humennom a Nových Zámkoch.
Rekonštruovaný úsek cesty II. triedy s dĺžkou 8,847 km sa realizuje v k. ú. obcí Košická Belá, Košické Hámre a Malý Folkmár v rámci stavby s názvom „ID R001 II/547 hranica okresu Košice/Košice-okolie – Spišské Vlachy II. etapa − časť 1: rekonštrukcia cesty“ a priamo nadväzuje na v tomto čase už zrealizovanú I. etapu rekonštrukcie predmetnej cesty.
Po dvoch mesiacoch od začiatku opravy a rekonštrukcie električkovej Vajnorskej radiály v Bratislave sú práce hotové na úrovni 1. fázy v úseku Kuchajda – Jurajov dvor. Na konci radiály, na Zlatých pieskoch, obnovil Dopravný podnik Bratislava (DPB) konečnú a obratisko.
Spoločnosť SMS a.s., člen skupiny VINCI Construction CS, pokračuje v plnom nasadení v plnení si svojich povinností, zmluvne viazaných s investormi. Patria sem rekonštrukcie mostov, ktoré sú v mnohých prípadoch na hranici svojej životnosti, alebo realizácie mostných objektov na dôležitých novobudovaných úsekoch rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna, R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany alebo aj diaľnice R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa. Výstavbou všetkých týchto zaujímavých stavebných projektov spoločnosť prispieva k zlepšovaniu cestnej infraštruktúry na Slovensku. Príkladom je aj dokončená II. etapa obchvatu Brezna, ktorej sa budeme venovať v tomto článku.
Sme mageba, globálny špecialista a výrobca konštrukčných ložísk, dilatačných záverov, systémov na ochranu pred zemetrasením a systémov na monitorovanie konštrukcií.
Technickými riešeniami a použitým technologickým vybavením je tunel Bikoš v súčasnosti považovaný za najmodernejší a najbezpečnejší tunel na Slovensku. Je súčasťou trojice tunelov, ktoré budú na diaľnici D1 Prešov (západ) – Prešov (juh) a rýchlostnej ceste R4 (severný obchvat Prešova), a zabezpečia tak potrebné odľahčenie premávky v meste a zrýchlenie dopravy v regióne.
Pri stavbe tunelov je kľúčovým aspektom kvalitné odvodnenie, ktoré chráni konštrukciu pred poškodením a zabezpečuje bezpečnú prevádzku. Bez adekvátneho odvodnenia by mohol byť tunel vystavený rôznym nebezpečenstvám a problémom. Odvodnenie tunela je však nevyhnutné nielen z hľadiska stavebnej integrity a bezpečnosti, ale aj z hľadiska hospodárnosti a ochrany životného prostredia. Zároveň je dôležité, aby boli pri výstavbe tunelov použité správne techniky a materiály na zabezpečenie efektívneho odvodnenia.
Dňa 25. septembra 2023 bol širokej motoristickej verejnosti odovzdaný do užívania úsek rýchlostnej cesty R4 Prešov − severný obchvat, I. etapa. Úsek šetrí vodičom jazdiacim cez Prešov 10 minút jazdy a výrazne odľahčuje dopravu v samotnom meste. Realizáciou stavby sa vytvorila priama spojnica diaľnice D1 s cestou I. triedy I/68 v smere na Sabinov, ktorá sa začína v križovatke Vydumanec a končí v križovatke Prešov − sever (Dúbrava) (obr. 1).
Divízia 8 spoločnosti Metrostav úspešne odovzdala dve centrá technicko-hygienickej údržby vlakov, ktoré sa postarajú o čistotu vlakov národného dopravcu. Nové centrá údržby sú na Slovensku unikátom.
Mesto Trebišov s počtom približne 23 000 obyvateľov leží v Košickom kraji, ktorý je plný úrodných lánov, ovocných sadov a zelených záhrad. V tokajskej vinohradníckej oblasti sa v severnej časti mesta nachádza dopravný uzol – spojená železničná a autobusová stanica. Valbek SK sa stal generálnym projektantom výstavby terminálu, ktorý umožní cestujúcim rýchly, bezpečný a pohodlný prestup.