รrady oznaฤili pรกd mosta za prรญklad nedbalosti pohรกลanej chamtivosลฅou.
Inลพinierske stavby
Je nรกrodnou kultรบrnou pamiatkou, ikonou hlavnรฉho mesta a stavbou 20. storoฤia na Slovensku v kategรณrii mostnรฝch stavieb. Most SNP vznikol po deลกtrukcii bratislavskรฉho podhradia a stal sa neprehliadnuteฤพnou stavbou nie len v nรกrodnom, ale celosvetovom kontexte. Poslednรฉ roky vลกak prechรกdza krรญzovรฝm obdobรญm, vlaลajลกia mimoriadna prehliadka odhalila poลกkodenia a most nemรก lichotivรฉ hodnotenie ani v sedemdielnej stupnici stavebno-technickรฉho stavu. Magistrรกt tieto problรฉmy zaฤรญna koneฤne rieลกiลฅ.
Predฤบลพenia, meลกkania, komplikรกcie. Nie, to nie je pokraฤovanie petrลพalskej elektriฤky, aj keฤ by mohlo. Tentokrรกt ide o Vajnorskรบ radiรกlu, ktorรก je na niektorรฝch miestach starรก aลพ 50 rokov. Jej rekonลกtrukcia je teda nanajvรฝลก nutnรก, predsa len, ide o nosnรฝ dopravnรฝ systรฉm Bratislavy a mesto sa naล vรฝrazne spolieha. Obnova radiรกly v Novom Meste sa vลกak stรกle vzฤaฤพuje a inak tomu nie je ani teraz.
V aprรญli zaฤala spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o., s realizรกciou modernizรกcie รบseku cesty I/9 Janova Lehota โ Lutila. Projekt zlepลกenia parametrov cestnej komunikรกcie, pomerne ลกtandardnรฝ zo stavebnรฉho hฤพadiska, vyuลพil stavebnรฝ tรญm STRABAG-u na zapojenie viacerรฝch inovatรญvnych digitรกlnych procesov a nรกstrojov.
Monitoring ฤi inak priebeลพnรฉ sledovanie technickรฉho stavu objektu predstavuje dรดleลพitรฝ doplnok k vizuรกlnym prehliadkam, ktorรฉ sa uskutoฤลujรบ na zรกklade ยง 8 vyhlรกลกky Ministerstva dopravy a spojov ฤ. 104/1997 Zb.
Cementobetรณnovรฉ kryty (CBK) vozoviek uลพ dnes umoลพลujรบ vรฝstavbu kvalitnรฝch, bezpeฤnรฝch aย dlhodobo udrลพateฤพnรฝch vozoviek sย minimรกlnymi nรกkladmi na รบdrลพbu aj po rokoch intenzรญvneho pouลพรญvania.
ฤlรกnok sa venuje projektovรฉmu nรกvrhu komplexnej rekonลกtrukcie ลพelezniฤnej trate Devรญnska Novรก Ves ลกt. hr. โ ลฝST Devรญnska Novรก Ves na nรกvrhovรบ rรฝchlosลฅ 120 km/h. Dรดvodom rekonลกtrukcie trate je jej opotrebovanosลฅ aย koniec ลพivotnosti jednotlivรฝch prvkov, ako aj umelรฝch stavieb. Vย rรกmci rekonลกtrukcie trate sa bude rekonลกtruovaลฅ 5 mostnรฝch objektov aย upravรญ sa ลพelezniฤnรฝ zvrลกok aย spodok.
ฤlรกnok predstavuje mostnรฉ objekty rieลกenรฉ v rรกmci stavby Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ Koลกice, รบsek trate Poprad-Tatry (mimo) โ Krompachy, traลฅovรฝ รบsek Poprad-Tatry (mimo) โ Markuลกovce (mimo), ฤasลฅ A.1 Poprad-Tatry (mimo) โ Vydrnรญk. Spoloฤnosลฅ Valbek SK, spol. s r.o., pripravuje v sรบฤasnosti projektovรบ dokumentรกciu stavby v stupni dokumentรกcie pre realizรกciu stavby. Celรฝ proces prรญpravy modernizรกcie v uvedenom รบseku sa zaฤal uลพ v roku 2006, momentรกlne sa predpokladรก ukonฤenie realizรกcie v roku 2026.
V mรกji tohto roka bola ukonฤenรก a odovzdanรก do uลพรญvania stavba Veฤพkรฝ ล ariลก Baratoky. Okrem vรฝstavby novej miestnej komunikรกcie boli jej sรบฤasลฅami aj premostenie rieky Torysa a tri kriลพovania s miestnymi komunikรกciami.
Cesty vลกetkรฝch kategรณriรญ a tried zahลลajรบ tisรญcky menลกรญch mostov. Ich definรญcia nie je exaktnรก, no dรก sa povedaลฅ, ลพe ide o jednopoฤพovรฉ mosty s rozpรคtiami zhruba do 10 m. ฤasto stoja v tieni vรคฤลกรญch mostnรฝch objektov, ktorรฝm sa venuje viac pozornosti, no aj ich funkฤnosลฅ a stav rozhoduje o bezproblรฉmovom fungovanรญ priฤพahlej komunikรกcie. Spoloฤnosลฅ Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., je spracovateฤพom viacerรฝch projektov, ktorรฝch predmetom je rekonลกtrukcia mostov, prรญpadne ich nรกhrada novรฝmi. Takรฝmito sรบ aj dva mosty, ktorรฝm sa venuje tento ฤlรกnok.
Stavbu diaฤพniฤnรฉho obchvatu โD48 Frรฝdek-Mรญstek, obchvat โ I. etapa, D56 Frรฝdek-Mรญstek โ pripojenie na D48โ tvoria dve pรดvodne samostatnรฉ stavby. Stavba โD48 Frรฝdek-Mรญstek, obchvat โ I. etapaโ s celkovou dฤบลพkou 4,25 km, ktorรก je pokraฤovanรญm diaฤพnice D48 od Novรฉho Jiฤรญna na ฤeskรฝ Tฤลกรญn, a stavba โD56 Frรฝdek-Mรญstek โ pripojenie na D48โ s dฤบลพkou 2,3 km, ktorรก je predฤบลพenรญm diaฤพnice D56 od Ostravy a napรกja sa k hlavnej ฤasti obchvatu na novรบ diaฤพnicu D48.
Pรดvodnรฝ sรบลฅaลพnรฝ koncept mosta SO 203 tvoril dominantnรฝ zรกvesovรฝ systรฉm, zachytรกvajรบci dve nesymetrickรฉ polia sย rozpรคtรญm 135 aย 90 m. Nosnรก konลกtrukcia mostovky pozostรกvala zย dvoch rรดznych konลกtrukฤnรฝch typov. Prรกve nesymetrickosลฅ polรญ spolu sย rozdielnou technolรณgiou hornej stavby boli hlavnou prรญฤinou optimalizรกcie technickรฉho rieลกenia. Novรฝ koncept je vรฝsledkom spoluprรกce zdruลพenia Doprastav, a. s., Hochtief CZ, a. s., aย Silnice ฤรกslav, s. r. o.
Veฤพmi technicky nรกroฤnou a aktuรกlne realizovanou stavbou spoloฤnosti SMS a. s. je oprava mosta ponad rieku Vรกh v meste Hlohovec. Zdruลพenie SMS โ Kovo-Sklo Hlohovec vedenรฉ prรกve spoloฤnosลฅou SMS a. s. prevzalo stavenisko zรกkazky โRekonลกtrukcia mosta cez rieku Vรกh na ceste ll/513 v Hlohovci, ev. ฤ. mosta 513-006โ 9. februรกra 2022.
Najnovลกรญ prรญrastok spoloฤnosti mageba do sortimentu flexibilnรฝch zรกlievkovรฝch mostnรฝch zรกverov TENSAยฎPOLYFLEXยฎ โ โRapidCureโ (typ RC) alternatรญva k dlhodobo osvedฤenรฉmu originรกlu โAdvancedโ (typ PU) โ umoลพลuje premรกvke prejazd mostnรฝm zรกverom len tri hodiny po dokonฤenรญ montรกลพe!
Stavbu D1 Hubovรก โ Ivachnovรก s dฤบลพkou hlavnej trasy 14 920 m realizuje pre objednรกvateฤพa stavby, Nรกrodnรบ diaฤพniฤnรบ spoloฤnosลฅ, a. s., Bratislava, Zdruลพenie ฤebraลฅ s vedรบcim ฤlenom OHLA, a. s., Brno, a ฤlenom zdruลพenia spoloฤnosลฅou VรHOSTAV-SK, a. s., Bratislava, ktorรฝ je aj zhotoviteฤพom prรกc na oporรกch a mostnom prรญsluลกenstve mosta SO 210-00, ako aj komplexnej vรฝstavby jeho pripojovacรญch rรกmp โ mostnรฝch objektov SO 222-00 a SO 223-00.