Rozsiahly aย komplexnรฝ zรกmer je prรญkladom, ฤo vลกetko treba urobiลฅ na ลพelezniฤnej trati sย dฤบลพkou 66,6 kilometra vย zlom technickom stave, aby vyhovovala modernรฝm poลพiadavkรกm.
Inลพinierske stavby
Hlavnรฝm cieฤพom stavby bolo modernizovaลฅ existujรบcu ลพelezniฤnรบ dopravnรบ cestu na รบseku Pรบchov โ ลฝilina tak, aby sa dosiahli parametre definovanรฉ v platnรฝch medzinรกrodnรฝch dohodรกch. V sรบฤasnosti uลพ ukonฤenรก stavba predstavuje zatiaฤพ historicky, investiฤne aj technicky najnรกroฤnejลกรญ projekt modernizรกcie ลพelezniฤnej trate. Nominรกcia na Stavbu roka 2022 je tak zaslรบลพenรก.
Stavba je integrรกlnou sรบฤasลฅou vopred urฤenรฉho cezhraniฤnรฉho รบseku Bratislava โ Bลeclav a zรกroveล sรบฤasลฅou medzinรกrodnรฉho projektu spรกjajรบceho slovenskรบ a ฤeskรบ hranicu cez Bratislavu so slovensko-maฤarskou hranicou. Modernizovanรก ลพelezniฤnรก traลฅ je sรบฤasลฅou trate ฤ. 126A Bratislava hl. st. โ Kรบty โ Lanลพhot, ฤR.
Jeden z najvรคฤลกรญch rieฤnych dopravnรฝch projektov v Eurรณpskej รบnii โ modernizรกcia vodnรฉho diela Gabฤรญkovo โ prebieha uลพ piaty rok. Divรญzia 8 spoloฤnosti Metrostav aktuรกlne pracuje na odstrรกnenรญ zรกvaลพnej statickej poruchy, ktorรก bola zistenรก dodatoฤne, poฤas modernizรกcie a inovรกcie ฤพavej komory. K odovzdaniu diela sa pristรบpi aลพ po ukonฤenรญ prvรฝch dvoch etรกp statickรฝch sanรกciรญ a รบspeลกnom uvedenรญ ฤพavej komory do prevรกdzky.
Eลกte do nedรกvna nebolo moลพnรฉ prejsลฅ z novรฉho tunela Komorjak do protiฤพahlรฉho tunela Omiลก. Obe stavby totiลพ delila chorvรกtska rieka Cetina, ktorรก tu vyhฤบbila hlbokรฝ kaลon. To vลกak uลพ neplatรญ.
Mageba Group navrhuje, vyrรกba a montuje mostnรฉ dilataฤnรฉ zรกvery (MDZ) na celom svete uลพ viac ako 5 desaลฅroฤรญ. Naลกu ลกirokรบ ponuku tvoria jednoprofilovรฉ, lamelovรฉ, hrebeลovรฉ, kobercovรฉ, ลพelezniฤnรฉ a elastickรฉ zรกlievkovรฉ mostnรฉ zรกvery.
Mesto Bratislava zatiaฤพ pripravuje sรฉriu ลกtyroch dodatkov vย sรบvislosti sย vรฝstavbou 2. etapy elektriฤkovej trate Bosรกkova-Janรญkov dvor. Za rok 2022 stรบpol cenovรฝ valorizaฤnรฝ koeficient.
Hlavnรฝm cieฤพom komplexnej rekonลกtrukcie traลฅovรฝch koฤพajรญ ฤ. 1 a ฤ. 2 v รบseku trate Trnovec nad Vรกhom โ Tvrdoลกovce je zvรฝลกenie technicko-prevรกdzkovรฝch parametrov trate.
Dostavba รบseku diaฤพnice D1 Lietavskรก Lรบฤka - Dubnรก Skala vrรกtane tunela Viลกลovรฉ pokraฤuje, k ukonฤeniu prรกc by malo dรดjsลฅ v decembri 2024. Na sociรกlnej sieti to uviedol ลกtรกtny tajomnรญk ministerstva dopravy Jaroslav Kmeลฅ s tรฝm, ลพe ich o tom informoval dodรกvateฤพ.
Slovensko aย Maฤarsko odovzdali staveniskรก tento rok aย prebiehajรบ prรญpravnรฉ prรกce . Otvorenie inลพinierskeho diela sย pylรณnmi vย tvare V, ktorรฉ spojรญ Malรฝ ลฝitnรฝ ostrov aย Szigetkoz, je naplรกnovanรฉ na jar 2024.
Luลพnรฝ most slรบลพi na prevedenie diaฤพnice D4 cez rieku Dunaj v rรกmci obchvatu Bratislavy. Premostenie je rozdelenรฉ na 4 rรดzne mosty. Prรญspevok opisuje dva z tรฝchto mostov, aย to most cez rieku Dunaj aย vรฝchodnรบ estakรกdu. Dunajskรฝ most predstavuje spojitรบ, dodatoฤne predpรคtรบ betรณnovรบ konลกtrukciu.
Primรกtor Matรบลก Vallo a minister dopravy Andrej Doleลพal podpรญsali vo ลกtvrtok 2. marca zmluvu o poskytnutรญ nenรกvratnรฉho finanฤnรฉho prรญspevku. Informoval o tom magistrรกt.
Most je sรบฤasลฅou modernizรกcie trate Pรบchov โ ลฝilina na rรฝchlosลฅ do 160 km/h. Prevรกdza ลพelezniฤnรบ traลฅ z tunela Diel ponad Nosickรบ priehradu, a to z pravรฉho brehu na ฤพavรฝ. Na pravom brehu kriลพuje ลกtรกtnu cestu II/507 Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica, na ฤพavom brehu sa konฤรญ v blรญzkosti cesty III/5171 Milochov โ Povaลพskรก Bystrica. Po dokonฤenรญ bude umoลพลovaลฅ splavnosลฅ Vรกhu dvomi plavebnรฝmi ลกรญrkami v poliach 3 a 4.
Projekt CORCAP (Kapitalizaฤnรฝ plรกn TEN-T koridoru pre regionรกlny rozvoj a logistiku), realizovanรฝ v rรกmci programu Strednรก Eurรณpa 2014 โ 2020, sa zaoberรก prognรณzou nรกkladnej dopravy do roku 2050 s moลพnosลฅami jej vรฝhฤพadu aลพ do roku 2070. Rieลกenรฝm รบzemรญm je priestor juhozรกpadnรฉho Slovenska (Bratislavskรฝ, Trnavskรฝ a Nitriansky kraj). Na zรกklade vykonanรฝch analรฝz predstavujeme moลพnosti zabezpeฤenia potrebnรฝch ย trรกs pre nรกkladnรบ dopravu v tomto regiรณne. Nadvรคznou ฤinnosลฅou je lokalizรกcia multimodรกlnych prekladรญsk a ich vplyv na urbanistickรบ ลกtruktรบru
Rieลกenรญm by mohla byลฅ รบzemnรก kompenzรกcia. Kraj tvrdรญ, ลพe trasovanie v dotyku s Nรกrodnou prรญrodnou rezervรกciou ล รบr preลกlo niekoฤพkokrรกt posudzovanรญm vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie.