Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Rok 2024 sa pre VÁHOSTAV niesol v znamení významného jubilea – 70 rokov odvahy, odhodlania a neúnavnej práce. Akciová spoločnosť VÁHOSTAV si tento míľnik, 70. výročie vzniku národného podniku VÁHOSTAV Žilina , pripomenula slávnostným večerom, ktorý sa uskutočnil 26. novembra 2024 v Mestskom divadle Žilina.

Uznesenie vlády zo stredy na dva a pol strany o tom, ako podporiť spoločnosť štátnu spoločnosť Verejné prístavy, znamená podporu rozvoja verejných prístavov Bratislava a Komárno. No bez vysporiadania sa s dedičstvom z roku 1994, úveru od banky do max. 170 mil. eur a zmeny územného plánu (ÚP) v bratislavskom Zimnom prístave nebude možné modernizovať najmä prístav v hlavnom meste.

Monika Voleková -

Most Geoga v Južnej Kórei, ktorý bol v čase uvedenia do prevádzky v roku 2010 vybavený dilatačnými závermi TENSA®MODULAR, si vyžadoval výmenu gumených tesniacich profilov a komponentov na báze elastomérnych ložísk, aby sa priebežne obnovila ich plná funkčnosť.

Realizovaný úsek R2 Kriváň – Mýtna je aktuálne najkomplexnejšie rozpracované stavebné dielo na Slovensku. Po dokončení rozšíri sieť rýchlostných ciest o 9 104 m v smere na východ od Zvolena. Súčasťou úseku je aj mostná estakáda s dĺžkou 4 361 m, ktorá prechádza údolím vo výške 15 až 45 m. Zaujímavosťou je tiež široká kombinácia technológií výstavby mostov.

Udržateľnosť v stavebníctve je nevyhnutná vzhľadom na jeho významný vplyv na životné prostredie. Stavebný sektor patrí medzi najväčších spotrebiteľov prírodných zdrojov a zároveň je zodpovedný za značnú časť celosvetových emisií CO2.

Už čoskoro sa vodiči prevezú po novom úseku diaľnice D3 Hodějovice – Třebonín, ktorým sa diaľnica D3 zase priblížila k hraniciam s Rakúskom. Stavbu v hodnote približne 6 miliárd Kč stavala slovenská akciová spoločnosť Doprastav v rokoch 2019 – 2024. Súčasťou úseku je 23 mostov, z toho dve veľké estakády s dĺžkami 797 a 452 m.

Článok sa zaoberá projektom Terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) Ružinov v Bratislave, ktorý je súčasťou riešenia zlepšovania verejnej dopravy a integrácie rôznych druhov dopravy v hlavnom meste Slovenska. TIOP Ružinov pomôže zvýšiť dostupnosť a kvalitu verejnej dopravy a podporiť ekologické formy dopravy, čím prispeje k zníženiu emisií. Projekt zahŕňa výstavbu nových nástupíšť, podchodov a ďalších dopravných zariadení. Hoci sa jeho príprava stretla s viacerými prekážkami vrátane komplikácií v územnom a stavebnom konaní, TIOP Ružinov zostáva projektom s výrazným prínosom pre dopravnú infraštruktúru v Bratislave.

Rekonštrukcia mosta M6579 v katastrálnom území obce Štrba, realizovaná spoločnosťou STRABAG s.r.o., sa sústredila na náhradu pôvodnej konštrukcie mosta z roku 1932, ktorý bol v nevyhovujúcom technickom stave. Nový most preklenuje dvojkoľajnú trať ŽSR medzi Svitom a Štrbou a zohľadňuje požiadavky na moderný mostný prechodový profil.