Inลพinierske stavby

Partneri sekcie:

Portรกly sรบ v prรญpade ลพelezniฤnรฝch tunelov nevyhnutnou sรบฤasลฅou stavebnรฉho diela. Majรบ architektonickรบ, statickรบ a obsluลพnรบ funkciu tunelovej stavby a sรบ vรฝzvou pre odbornosลฅ projektanta a schopnosti realizaฤnej firmy.

Pandemickรฉ opatrenia obmedzili cestovanie medzi krajinami, aย tak sa mnohรฝm naลกim zรกpadnรฝm susedom, ktorรญ navลกtรญvili naลกu krajinu po dlhลกom ฤase, zdรก, ลพe uย nรกs vyrastajรบ novรฉ รบseky ciest podstatne rรฝchlejลกie, ako uย nich. Nieฤo na tom bude. Sever Slovenska sa vย tomto smere menรญ uลพ dlhลกie obdobie.

Nedostatoฤnรฉ prepojenie teรณrie a praxe sa prejavilo aj pri obnove osvetlenia v krรกtkom tuneli Stratenรก. Predmetnej tematike uลพ bolo venovanรฝch niekoฤพko ฤlรกnkov v odbornรฝch ฤasopisoch v ลกtรกdiu obstarรกvania, ale aj v ลกtรกdiu rieลกenia projektu s nรกzvom Obnova tunela Stratenรก v celkovej hodnote 957 127,72 eur bez DPH (bliลพลกie pozri Oznรกmenie 17858 โ€“ DOP, Vestnรญk ฤ. 83/2021 z 08. 04. 2021)

Parkovacia politika, na ktorรบ sa Bratislava pripravovala dva roky, sa mala spustiลฅ uลพ tรบto jeseลˆ pod nรกzvom Parkovacรญ asistent (PAAS). Napokon sa odkladรก a registrรกcia zaฤne aลพ v decembri. Hlavnรฉ mesto sa tak postupne zaradรญ medzi vyspelรฉ eurรณpske mestรก, ktorรฉ aj vฤaka rozumnรฉmu manaลพmentu รกut dokรกลพu lepลกie fungovaลฅ. Tak, aby sa parkovalo tam, kde to mรก zmysel, a aby vznikli rezidentskรฉ zรณny s jasnรฝmi pravidlami tam, kde je dnes s parkovanรญm problรฉm.

Budovanie cestnej infraลกtruktรบry na Slovensku je kolektรญvnym dielom so spoloฤnรฝm cieฤพom vytvoriลฅ sieลฅ ciest a tunelov, po ktorรฝch bezpeฤne a bez zdrลพanรญ dorazรญme do cieฤพa. Spoloฤnosลฅ DELTECH, a. s., je ako dodรกvateฤพ elektrotechnolรณgiรญ zapojenรก do budovania dopravnej infraลกtruktรบry u nรกs uลพ 17 rokov, priฤom nami inลกtalovanรฉ technolรณgie dohliadajรบ na bezpeฤnosลฅ viac ako 70 000 รกut denne v piatich tuneloch.

Odbavovacia plocha ako integrรกlna sรบฤasลฅ kaลพdรฉho letiska musรญ spฤบลˆaลฅ poลพadovanรฉ funkcie, aby bola dosiahnutรก bezpeฤnosลฅ, plynulosลฅ a efektรญvnosลฅ letiskovej prevรกdzky. Tieto poลพiadavky sรบ zabezpeฤenรฉ, ak sรบ splnenรฉ vลกetky predpisy a zรกsady pre prรญsluลกnรฝ typ letiska a kritickรฉ lietadlo.

Juลพnรฝ portรกl tunela Bikoลก sa nachรกdza vย km 1,6705 rรฝchlostnej cesty R4 Preลกov โ€“ severnรฝ obchvat. Tรกto komunikรกcia je sรบฤasลฅou severojuลพnรฉho dopravnรฉho prepojenia rรฝchlostnou cestou R4 vย รบseku ลกtรกtna hranica SR/PR โ€“ Vyลกnรฝ Komรกrnik โ€“ Milhosลฅ โ€“ ลกtรกtna hranica SR/MR.

ฤŒlรกnok opisuje vย รบvodnej ฤasti vลกeobecnรฉ zรกkladnรฉ informรกcie oย projekte Rail Baltica, vย druhej polovici sa konkrรฉtne venuje รบseku okolo letiska vย Rige, na ktorom sa projektantsky podieฤพala spoloฤnosลฅ VALBEK&PRODEX, spol. sย r. o., Bratislava.

Diaฤพnica D1 Preลกov, zรกpad โ€“ Preลกov, juh vytvorรญ podmienky na odklon tranzitnej dopravy mimo zastavanรฉho รบzemia mesta Preลกov s cieฤพom zlepลกiลฅ ลพivotnรฉ prostredie a zvรฝลกiลฅ bezpeฤnosลฅ obyvateฤพov tohto mesta, ako aj poskytnรบลฅ vyลกลกรญ dopravnรฝ komfort uลพรญvateฤพom komunikรกcie.

V sรบlade s platnรฝm harmonogramom stavby โ€žZvรฝลกenie bezpeฤnosti รบzemia proti spรคtnรฉmu vzdutiu Malรฉho Dunaja a Klรกtovskรฉho ramena z Vรกhu, I.etapaโ€œ sa zaฤiatkom septembra pristรบpilo k najdรดleลพitejลกej fรกze vรฝstavby, a to k riadenรฉmu prevedeniu vรดd Klรกtovskรฉho ramena cez ลพelezobetรณnovรฝ Zรกtvornรฝ objekt.

Divรญzia 5 spoloฤnosti Metrostav ukonฤila vรฝstavbu a postupne odovzdรกva koncovรฉmu objednรกvateฤพovi tretรญ najdlhลกรญ diaฤพniฤnรฝ tunel v Slovenskej republike. Tunel Preลกov v celkovej dฤบลพke 2,2 kilometra s jednosmernou premรกvkou v kaลพdej z dvoch rรบr je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho obchvatu mesta Preลกov.

Najฤรญtanejลกie