Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Vystužené horninové konštrukcie majú v súčasnosti nesmierne výhody pri budovaní oporných múrov, mostných opôr a krídiel opôr. Článok sa zameriava na systémy vystužených horninových konštrukcií s betónovými panelmi v líci, pričom približuje ich hlavné komponenty, statické pôsobenie aj návrhové postupy a zároveň poukazuje na výhody týchto systémov v porovnaní s tradičnými gravitačnými konštrukciami.

Časopis Inžinierske stavby -

Nový úsek diaľnice D1 Hubová – Ivachnová má dĺžku 14 920 m a začína sa mimoúrovňovou križovatkou Hubová, kde je diaľnica napojená na existujúcu cestu I/18. Úsek sa končí pri obci Ivachnová, kde sa plynule napojí na sprevádzkovaný úsek diaľnice D1 smerom do Košíc. V článku predstavíme technické riešenie časti trasy od križovatky Hubová po západný portál tunela Čebrať.

Budovanie železničnej infraštruktúry si pri súčasnej dynamike realizovaných stavieb vyžaduje využívanie moderných geodetických postupov a prístrojov. Článok je zameraný na technológie merania, ktoré dokážu v každej fáze výstavby efektívne reagovať na požiadavky stavby svojou rýchlosťou, kvantitou a kvalitou dodaných dát.

Časopis Inžinierske stavby -

Nielen v cestnom staviteľstve, ale v stavebníctve vo všeobecnosti rozhoduje podložie o celkovej cene diela. Únosnosť podložia, ktorá závisí od geologického zloženia základovej škáry, je rozhodujúcim faktorom ovplyvňujúcim návrh sanácie pod stavebné konštrukcie.

Časopis Inžinierske stavby -

Do súčasnej podoby projektovania cestných aj železničných líniových stavieb sa čoraz viac dostávajú výrazy ako BIM, BEP, CDE, GIS, 3D, 4D... Ide o skratky označujúce moderné digitálne systémy riadenia projektov a samotného projektovania, ako aj nástroje na využitie dát z projektovej dokumentácie po ukončení výstavby diela pre správu a údržbu diela. Prax ukazuje, že zatiaľ sú tieto metódy dostatočne zvládnuté v pozemnom staviteľstve, no v cestnom staviteľstve ide zatiaľ len o pokusy o ich zavedenie.

Časopis Inžinierske stavby -

Rok 2024 sa pre VÁHOSTAV niesol v znamení významného jubilea – 70 rokov odvahy, odhodlania a neúnavnej práce. Akciová spoločnosť VÁHOSTAV si tento míľnik, 70. výročie vzniku národného podniku VÁHOSTAV Žilina , pripomenula slávnostným večerom, ktorý sa uskutočnil 26. novembra 2024 v Mestskom divadle Žilina.

Uznesenie vlády zo stredy na dva a pol strany o tom, ako podporiť spoločnosť štátnu spoločnosť Verejné prístavy, znamená podporu rozvoja verejných prístavov Bratislava a Komárno. No bez vysporiadania sa s dedičstvom z roku 1994, úveru od banky do max. 170 mil. eur a zmeny územného plánu (ÚP) v bratislavskom Zimnom prístave nebude možné modernizovať najmä prístav v hlavnom meste.

Monika Voleková -

Most Geoga v Južnej Kórei, ktorý bol v čase uvedenia do prevádzky v roku 2010 vybavený dilatačnými závermi TENSA®MODULAR, si vyžadoval výmenu gumených tesniacich profilov a komponentov na báze elastomérnych ložísk, aby sa priebežne obnovila ich plná funkčnosť.

Realizovaný úsek R2 Kriváň – Mýtna je aktuálne najkomplexnejšie rozpracované stavebné dielo na Slovensku. Po dokončení rozšíri sieť rýchlostných ciest o 9 104 m v smere na východ od Zvolena. Súčasťou úseku je aj mostná estakáda s dĺžkou 4 361 m, ktorá prechádza údolím vo výške 15 až 45 m. Zaujímavosťou je tiež široká kombinácia technológií výstavby mostov.