Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Z októbrového prieskumu českej spoločnosti CEEC Research medzi stavebnými a inžinierskymi spoločnosťami vyplynulo, že na Slovensku sa dlhodobo nedarí vytvoriť kontinuálnu stratégiu v príprave kľúčových stavieb. Na budúci rok očakávajú slovenské stavebné spoločnosti pokles tržieb o 0,6 % , mierne sa zníži aj využitie stavebných kapacít a trh poklesne o 1,8 %.

Monika Voleková -

V súlade s výhľadovými cieľmi Európskej únie ohľadom zvýšenia bezpečnosti prepravy osôb a tovaru, presunu prepravy z ciest na železnicu, ale aj so zreteľom na ekologický efekt tejto dopravy sú v jej členských štátoch pripravované a následne realizované projekty zamerané na modernizáciu a výstavbu novej železničnej dopravnej infraštruktúry.

Časopis Inžinierske stavby -

Stavbu D1 Hubová – Ivachnová s dĺžkou hlavnej trasy 14 920 m realizuje Združenie Čebrať s vedúcim členom OHLA, a. s., Brno, a členom združenia spoločnosťou VÁHOSTAV, a. s., Bratislava. Objednávateľom stavby je Národná diaľničná spoločnosť, a. s. Konštrukčné vrstvy vozoviek na hlavnej trase a v tuneli zabezpečuje spoločnosť VÁHOSTAV. Ukladanie nestmelenej zmesi (UM (ŠD)) a cementom stmelenej zmesi (CBGM) realizuje jej dcérska spoločnosť VHS-Asfalty, s. r. o., Bratislava. Tieto zmesi vyrába spoločnosť VÁHOSTAV vo vlastnej výrobni pri obci Lisková.

V sieti Železníc Slovenskej republiky sa nachádza 76 tunelov s celkovou dĺžkou zhruba 45 km. Tunely vybudované od čias Rakúsko-Uhorska cez medzivojnové a povojnové obdobie postupne dosahujú svoju životnosť a mnohé z nich tak prirodzene vykazujú poškodenia, ktoré môžu postupne v zvýšenej miere negatívne ovplyvňovať bezpečnosť a ekonomiku ich prevádzky.

Časopis Inžinierske stavby -

Slovensko potrebuje šliapnuť na plyn a využiť jednu z najcennejších dopráv na Dunaji. Objem prepravy tovaru cez Bratislavu na Ukrajinu po ukončení ruskej agresie je veľký medzinárodný koláč a našou ambíciou je získať z neho primeraný podiel.

Monika Voleková -

Článok vyhodnocuje skúsenosti z prípravy veľkých infraštruktúrnych projektov v dvoch susediacich a blízkych krajinách z ekonomického, politického a historického hľadiska. Venuje sa trom základným oblastiam, ktoré podmieňujú prípravu veľkých projektov, a to vzdelávaniu, projekčnej príprave a verejnému obstarávaniu (vrátane zmluvných podmienok). Zároveň poukazuje na rozdiely, ale aj podobnosti a upozorňuje na dobré skúsenosti či lepší prístup v jednotlivých oblastiach.

Časopis Inžinierske stavby -

Prvá časť článku sa venuje náhrade zabezpečenia výťahových šácht a podchodu s prístupovou rampou štetovnicami na stavbe rekonštrukcie železničnej stanice v Košiciach. Z dôvodu nedostatočného priestoru na inštaláciu štetovníc sa zabezpečenie realizovalo klincovaním steny výkopu zavŕtavacími klincami MAI SDA pod koľajové lôžko a založenie oporných stien na zavŕtavacích mikropilótach MAI SDA.

Hodnotenie spoľahlivosti a zostatkovej životnosti predpätých konštrukcií a mostov sa hlavne vo svetle niektorých nedávnych mimoriadnych udalostí stáva čoraz dôležitejším. Problematické predpäté mostné konštrukcie prvej generácie sú v prevádzke už viac ako šesťdesiat rokov, a tak je znalosť aktuálneho stavu ich predpätia základným vstupom pri každom statickom prepočte.

V marci 2019 rozviazala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zmluvu s taliansko-slovenským zhotoviteľom úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, združením Salini Impregilo – Dúha. Verejnú súťaž na naprojektovanie a realizáciu kompletného technologického vybavenia tunela Višňové a informačného systému diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala vrátane záručného servisu (ďalej „technologického vybavenia“) v podmienkach žltého FIDIC-u uverejnila následne koncom júla 2022. Otváranie ponúk sa uskutočnilo začiatkom marca 2023.

Časopis Inžinierske stavby -