V súčasnosti sa k požiadavkám na spracovanie projektovej dokumentácie pripája ešte stále pomerne nová vec, a to spracovanie diela metodikou BIM. Na Slovensku je súčasťou najmä „pilotných“ projektov, ale v Českej republike je súčasťou štandardného zmluvného vzťahu.
Inžinierske stavby
Článok vyhodnocuje skúsenosti z prípravy veľkých infraštruktúrnych projektov v dvoch susediacich a blízkych krajinách z ekonomického, politického a historického hľadiska. Venuje sa trom základným oblastiam, ktoré podmieňujú prípravu veľkých projektov, a to vzdelávaniu, projekčnej príprave a verejnému obstarávaniu (vrátane zmluvných podmienok). Zároveň poukazuje na rozdiely, ale aj podobnosti a upozorňuje na dobré skúsenosti či lepší prístup v jednotlivých oblastiach.
Znie to až neuveriteľne, no DOPRAVOPROJEKT je tu už 75 rokov. Aká je to firma, akú pečať nesie? Aké to je byť projektantom na Slovensku? Rozprávali sme sa s generálnym riaditeľom a predsedom predstavenstva Ing. Igorom Jakubíkom.
Prvá časť článku sa venuje náhrade zabezpečenia výťahových šácht a podchodu s prístupovou rampou štetovnicami na stavbe rekonštrukcie železničnej stanice v Košiciach. Z dôvodu nedostatočného priestoru na inštaláciu štetovníc sa zabezpečenie realizovalo klincovaním steny výkopu zavŕtavacími klincami MAI SDA pod koľajové lôžko a založenie oporných stien na zavŕtavacích mikropilótach MAI SDA.
Hodnotenie spoľahlivosti a zostatkovej životnosti predpätých konštrukcií a mostov sa hlavne vo svetle niektorých nedávnych mimoriadnych udalostí stáva čoraz dôležitejším. Problematické predpäté mostné konštrukcie prvej generácie sú v prevádzke už viac ako šesťdesiat rokov, a tak je znalosť aktuálneho stavu ich predpätia základným vstupom pri každom statickom prepočte.
V marci 2019 rozviazala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zmluvu s taliansko-slovenským zhotoviteľom úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, združením Salini Impregilo – Dúha. Verejnú súťaž na naprojektovanie a realizáciu kompletného technologického vybavenia tunela Višňové a informačného systému diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala vrátane záručného servisu (ďalej „technologického vybavenia“) v podmienkach žltého FIDIC-u uverejnila následne koncom júla 2022. Otváranie ponúk sa uskutočnilo začiatkom marca 2023.
V tuneli Čebrať, ktorý je súčasťou 15 kilometrov dlhej diaľnice D1 Hubová – Ivachnová, sa zakrátko dokončia práce na betonáži vozovky. V pravej tunelovej rúre bola vozovka položená v letných mesiacoch, aktuálne sa práce sústredili do ľavej tunelovej rúry.
Vláda v stredu súhlasila s tým, že projekt modernizácie prístavu patrí medzi strategické projekty podobne ako výstavba vojenskej nemocnice v Prešove či modernizácia konkrétnych úsekov cestnej a železničnej siete. Iniciatívny materiál predložil rezort dopravy.
„Štát dnes nemá dostatok finančných prostriedkov na to, aby urobil všetko potrebné, preto sa z pohľadu rekonštrukcie ciest prvých tried ide orientovať predovšetkým na mosty, ktoré sú vo veľmi zlom stave a často na hranici životnosti,“ hovorí Igor Choma, štátny tajomník Ministerstva dopravy SR.
Ilava má nový most cez Vážsky kanál. Nahradil pôvodný most v havarijnom stave, ktorému hrozilo zrútenie. Niekoľko tonový kolos pokladal špeciálny žeriav, ktorý doviezlo viac ako 40 kamiónov. Keďže most pripomína most Apollo v Bratislave, domáci ho tak začali volať.
AMBERG Engineering Slovakia, s.r.o. pôsobí na slovenskom trhu už viac ako 21 rokov. Hoci naše sesterské firmy zo švajčiarskej skupiny AMBERG sa špecializujú takmer výlučne na projektovanie a dozorovanie tunelov a iných podzemných stavieb, zameranie AMBERG Engineering na Slovensku je podstatne širšie a pokrýva celé spektrum či už inžinierskych alebo pozemných stavieb.
Pri projekte priehrady Spitallamm vo švajčiarskych Alpách využíva spoločnosť Doka opäť svoje dlhoročné odborné znalosti a skúsenosti z oblasti výstavby priehrad. Projekt v zložitých stavebných podmienkach si vyžaduje výnimočné stavebné riešenia a služby šité na mieru. Na novú priehradu s dvojitým oblúkom sa použije približne 220 000 m3 betónu, a to v kombinácii s debnením od spoločnosti Doka.
Poškodený most v Banskej Bystrici, ktorý museli pre zhoršenie technického stavu v uplynulých dňoch zbúrať, nemusí byť ojedinelý. Pokiaľ štát nezabezpečí potrebné zmeny, podobných kolapsov môže pribúdať.
Dĺžka diaľničného úseku je 12,536 km, súčasťou trasy je aj 25 mostov (z toho 17 je na diaľnici, tri sú nadjazdy, dva mosty sú železničné, jeden most je provizórny a buduje sa nadchod pre zver). V článku približujeme dva z nich vrátane najdlhšieho diaľničného mosta na danom úseku.
V bratislavskej lokalite Vlčie hrdlo plánuje investor WIN – Port Invest vybudovať trimodálny dopravný uzol so zázemím vrátane ubytovania pod názvom HARBOUR PARK, ktorý doplní alebo nahradí súčasný Zimný prístav. Takto sa môže využiť napríklad ako marína. Nový prístav zintegruje lodnú, cestnú a železničnú dopravu. Výstavba bude mať viac etáp a v poplatku za rozvoj dostane Ružinov cca 13 mil. eur.