V technologickรฝch priestoroch tunela a v priestoroch s technologickรฝm vybavenรญm v stavebnรฝch objektoch mimo tunela treba okrem splnenia fotometrickรฝch poลพiadaviek zabezpeฤiลฅ aj zrakovรบ pohodu, zrakovรฝ vรฝkon a bezpeฤnosลฅ a zdravie personรกlu pri prรกci vo vnรบtornรฝch pracovnรฝch priestoroch.
Inลพinierske stavby
Slovensko sa novรฝch veternรฝch elektrรกrnรญ tak skoro zrejme nedoฤkรก. Investori, ktorรญ uลพ niekoฤพko rokov ฤakajรบ na zjednoduลกenie celรฉho povoฤพovacieho procesu, dostali totiลพ ฤalลกiu byrokratickรบ ranu. Tentokrรกt zo strany zdravotnรญkov.
Po zmenรกch v sรบฤasnej stavebnej legislatรญve priลกlo na rad rozhรฝbanie strategickรฝch investรญciรญ. Predtรฝm boli upravenรฉ vย zรกkone oย vรฝznamnรฝch investรญciรกch, ale naprรญklad vรฝstavbe dopravnej infraลกtruktรบry to vลกak nepomohlo. Ministerstvo dopravy sa rozhodlo pre rรกzny nรกvrh zรกkona.
Vฤaka uhlรญkovej stope mรดลพeme porovnaลฅ vplyv rรดznych osvetฤพovacรญch sรบstav na globรกlne klimatickรฉ zmeny.
Rekonลกtruovanรฝ รบsek sย celkovou dฤบลพkou 43 km vedie od Podbanskรฉho aลพ po kriลพovatku sย cestou I/66. Projekt Vysokรฉ Tatry za 42 miliรณnov eur je financovanรฝ zย Integrovanรฉho regionรกlneho operaฤnรฉho programu (IROP), zo ลกtรกtneho rozpoฤtu aย z rozpoฤtu Preลกovskรฉho samosprรกvneho kraja. Termรญn ukonฤenia projektu je stanovenรฝ na rok 2024, ale veฤพkรก ฤasลฅ rekonลกtrukฤnรฝch prรกc je vย sรบlade sย harmonogramami hotovรก uลพ v tรฝchto dลoch.
Pre spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o., je vรฝstavba รบseku rรฝchlostnej cesty R2 Krivรกล โ Mรฝtna jednรฝm zย kฤพรบฤovรฝch aย najvรคฤลกรญch aktuรกlne realizovanรฝch stavebnรฝch diel na Slovensku. STRABAG sa na projekte รบฤastnรญ prostrednรญctvom zdruลพenia R2 Mรฝtna. Investorom projektu je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ.
ฤlรกnok sa zaoberรก opisom a moลพnosลฅami softvรฉrovรฉho rieลกenia na hodnotenie premennรฝch parametrov dlhodobo sledovanรฝch รบsekov (DSU). Toto rieลกenie bolo vytvorenรฉ v rรกmci rozborovej รบlohy Slovenskej sprรกvy ciest ako nadvรคzujรบce rieลกenie rozborovej รบlohy z roku 2014 Metodika vรฝberu kritรฉriรญ sledovania a vyhodnotenia dlhodobo sledovanรฝch รบsekov. Priblรญลพime architektรบru, rozsah a moลพnosti pouลพitia programu.
ฤo sย tรฝm? Kฤพรบฤom je trvanlivosลฅ. โVย praxi to znamenรก vykonรกvaลฅ pravidelnรฉ prehliadky aย menลกie opravy priebeลพne, aย nie problรฉmy ignorovaลฅ,โ hovorรญ Ing. Jรกn Laco, PhD., Ceng MICE. Na zรกklade skรบsenostรญ zo zahraniฤia vie, ลพe sa dรก stavaลฅ kย projektom vย zmysle udrลพateฤพnosti zodpovedne aย pri kaลพdom zadanรญ hฤพadaลฅ rรดzne moลพnosti aย najlepลกie rieลกenia.
V bratislavskom prรญstave mรก vzniknรบลฅ terminรกl na skvapalnenรฝ plyn. Vรฝstavba novej fosรญlnej infraลกtruktรบry je podฤพa aktivistov v rozpore s dosiahnutรญm cieฤพov Parรญลพskej dohody. Na prebytok kapacรญt upozornila aj Medzinรกrodnรก energetickรก agentรบra.
Vzhฤพadom na charakter zadania aย ฤlenitosลฅ terรฉnu bola montรกลพ samotnej vรฝsuvnej skruลพe zaujรญmavou technickou vรฝzvou. Predmetnรฝ objekt sa skladรก zo ลกtyroch dilataฤnรฝch celkov (DC) aย je plynulรฝm pokraฤovanรญm objektu SO 209-01. Vย prรญpade dilataฤnรฝch celkov DC1 + DC2 sa tak technolรณgia vรฝsuvnej skruลพe napรกja na dve rรดzne technolรณgie vรฝstavby.
V roku 2020 spoloฤnosลฅ INSET, s. r. o., vykonala prieskum niekoฤพkรฝch kanalizaฤnรฝch komรดr v praลพskej kanalizaฤnej sieti. Sรบฤasลฅou poลพadovanรฝch vรฝstupov mali byลฅ mraฤnรก bodov zobrazujรบce priestorovรฉ usporiadanie kanalizaฤnรฝch komรดr s osobitnรฝm dรดrazom na vnรบtornรบ technolรณgiu komรดr a ich bezprostrednรฉho okolia. Mraฤnรก mali byลฅ vytvorenรฉ ako podklad, z ktorรฉho je moลพnรฉ ฤalej vyhotoviลฅ projektovรบ dokumentรกciu pre budรบcu vรฝmenu vnรบtornรฝch technolรณgiรญ komรดr.
Tunel Bikoลก je razenรฝ dvojrรบrovรฝ tunel. Svojou dฤบลพkou pribliลพne 1 144 m (ฤพavรก tunelovรก rรบra, ฤalej iba LTR), resp. 1 153 m (pravรก tunelovรก rรบra, ฤalej iba PTR) sa radรญ do kategรณrie stredne dlhรฝch tunelov. Tunel je sรบฤasลฅou severojuลพnรฉho dopravnรฉho prepojenia rรฝchlostnou cestou R4, konkrรฉtne รบseku R4 Preลกov โ severnรฝ obchvat, I. etapa. Po krรกtkom รบvode do projektu sa ฤlรกnok zameriava na porovnanie predpokladov zย fรกzy projektovej prรญpravy (razenie tunela, vystrojovacie triedy, deformรกcie ostenia, zatriedenie sekundรกrneho ostenia) aย skutoฤnรฝch podmienok zastihnutรฝch poฤas vรฝstavby vrรกtane navrhnutรฝch opatrenรญ proti napรบฤaniu.
Tri strediskรก THร sรบ รบspeลกne dostavanรฉ a odovzdanรฉ. Divรญzia 8 spoloฤnosti Metrostav sa podieฤพala na dvoch z nich โ v Humennom a Novรฝch Zรกmkoch.
Rekonลกtruovanรฝ รบsek cesty II. triedy sย dฤบลพkou 8,847 km sa realizuje vย k. รบ. obcรญ Koลกickรก Belรก, Koลกickรฉ Hรกmre aย Malรฝ Folkmรกr vย rรกmci stavby sย nรกzvom โID R001 II/547 hranica okresu Koลกice/Koลกice-okolie โ Spiลกskรฉ Vlachy II. etapa โ ฤasลฅ 1: rekonลกtrukcia cestyโ aย priamo nadvรคzuje na vย tomto ฤase uลพ zrealizovanรบ I. etapu rekonลกtrukcie predmetnej cesty.
Po dvoch mesiacoch od zaฤiatku opravy aย rekonลกtrukcie elektriฤkovej Vajnorskej radiรกly vย Bratislave sรบ prรกce hotovรฉ na รบrovni 1. fรกzy vย รบseku Kuchajda โ Jurajov dvor. Na konci radiรกly, na Zlatรฝch pieskoch, obnovil Dopravnรฝ podnik Bratislava (DPB) koneฤnรบ aย obratisko.