Most Apollo

Pocta projektantovi Maťaščíkovi. Na Moste Apollo má pamätnú tabuľu

Partneri sekcie:

Autorizovaný stavebný inžinier Miroslav Maťaščík bol hlavný projektant bratislavského Mosta Apollo. Od piatka 7.  júna má pamätnú tabuľu na tomto moste s lávkou pre peších a cyklistov. V druhej polovici februára  2024 by sa dožil 75 rokov. Most slúži verejnosti od roku 2005.

Malú slávnosť, na ktorej sa zúčastnila Natália Maťaščíková (dcéra Miroslava Maťaščíka), predstavitelia mesta Bratislava, mestskej časti Ružinov, Doprastavu, Dopravoprojektu  a ďalší,  pripravila Slovenská komora stavebných inžinierov (SKSI).

Predseda SKSI Vladimír Benko pri tejto príležitosti povedal, že komora chce popularizovať a dostať do povedomia širokej verejnosti osobnosti a významné projekty slovenského stavebníctva. Krása mosta podľa slov Maťaščíka nie je iba v jeho tvare a architektúre, je v jeho logike, neštandardnom konštrukčnom riešení, v nekonvenčných detailoch či výnimočnej montáži.

Miroslav Maťaščík pozorne sledoval pamätné otáčanie mosta 19. septembra 2004, ktoré prilákalo tisíce divákov na ľavý breh Dunaja, kde vtedy ešte nestála obytno-nákupná zóna Eurovea.

Na fotografii je hlavný projektant Mosta Apolla Miroslav Maťaščík. Súčasťou podujatia 7.júna bola výstava fotografií.
Na fotografii je hlavný projektant Mosta Apolla Miroslav Maťaščík. Súčasťou podujatia 7. júna bola výstava fotografií. | Zdroj: Natália Maťaščíková

„Otec bol veľmi nervózny. Povedal, že bude všetko pozorovať z terasy a bude mať všetko pod dohľadom. Nakoniec sa to podarilo a bol veľmi šťastný, pretože v tom čase to bol unikát,“ zaspomínala si na otca dcéra Natália. Významnú úlohu vtedy malo Vodné dielo Gabčíkovo, pretože udržalo stabilnú hladinu Dunaja.

 

„Keď sa preveziete na lodi a vidíte most zdola, aj zo zdola je dokonalý. To sú detaily, na ktorých pán Maťaščík pri realizácií mostov tvrdohlavo trval a to je dobre,“ uviedla námestníčka primátora Tatiana Kratochvílová. S M.Maťaščíkom spolupracovala v roku 2015 pri realizácii Starého mosta. „Pán Maťaščík bol excelentný mostár,“ zdôraznila. V súvislosti  s mostom bolo potrebné zabezpečiť pre lode na Dunaji plavebný gabarit 10 metrov.

Natália Maťaščíková pod pamätnou tabuľou jej otca Miroslava, 7. júna 2024.
Natália Maťaščíková stojí pod pamätnou tabuľou jej otca Miroslava na Moste Apollo, 7. júna 2024. | Zdroj: Monika Voleková

Zhotoviteľ stavby, spoločnosť Doprastav, sledovala počas piatich rokov – záručnej lehoty diela stav mosta. V súčasnosti je starostlivosť v rukách mesta. „Na tomto diele sú dôležité závesy,  ktoré prenášajú sily, to sa premeriavalo. Projekt počítal s tým, že oceľová konštrukcia sa bude rozťahovať vplyvom počasia. Nevyskytli sa komplikácie, že by sme niečo museli prerábať, dorábať,“ uviedol prezident Doprastavu

Cez tento oblúkovitý most, ktorý spája mestské časti Petržalka a Ružinov, prejde denne 13-tisíc vozidiel a v špičke až 3-tisíc vozidiel za hodinu.  V čase stavebnej obnovy Starého mosta (2014 – 2015)  sa Most Apollo a ďalšie mosty podelili o osobnú, verejnú aj nákladnú dopravu v Bratislave.

 

Len pamätníci si spomenú, že pracovný názov piateho mosta cez Dunaj bol Most Košická. V ankete však zvíťazil medzi možnosťami Most Európy, Most Apollo a Oblúkový most práve Most Apollo. Inšpiráciou bola rafinéria Apollo v Ružinove, ktorú počas 2.svetovej vojny zbombardovali spojeneckí letci.

Práce trvali počas rokov 2002–2005. Mostné teleso zostavili na plávajúcich pontónoch na ľavom brehu Dunaja a  nedeľu 19. septembra 2004 ho otočili krížom cez Dunaj až po ukončení montáže oceľovej konštrukcie. Otočenie trvalo niekoľko hodín a stalo sa objektom fotografií, televíznych záberov a amatérskych videí za veľkého záujmu doma a vo svete.

Na pravom brehu Dunaja je stavba Mosta Apollo pred jeho otočením v septembri 2004, po ktorom dosiahol ľavý petržalský breh.
Na ľavom brehu Dunaja je stavba Mosta Apollo pred jeho otočením v septembri 2004, po ktorom dosiahla pravý petržalský breh. | Zdroj: archív redakcie

Most Apollo získal ocenenia ako Stavba roka 2006, Cenu primátora hlavného mesta SR Bratislava, cenu európskej Asociácie oceľových konštrukcií (Nice, 2005) za vysokú architektonickú a úžitkovú hodnotu projektu, citlivé osadenie vzhľadom na ekológiu a za technológiu montáže a otočenie hlavného mostného poľa. Prestížnu nomináciu medzi 5 najvýznamnejších stavieb Americkej spoločnosti pre technické inžinierstvo OPAL Awards (Washington, 2006).

Most Apollo, Bratislava

Investor: Metro Bratislava
Projekt: Dopravoprojekt
Zhotoviteľ: Doprastav, na realizácii sa zúčastnila rakúska oceliareň MCE Linz a Hutní montáže Ostrava
Realizácia: 2002- 2005
Slávnostné otvorenie: 4. septembra 2005
Rozpätie : 231 metrov
Celková dĺžka premostenia vrátane estakád:835 metrov
Dĺžka hlavného mostného poľa: 517 metrov
Výška oblúka mosta je 36 metrov a most: 20 pilierov
Hmotnosť mostného poľa : 5 240 ton