
Pocta projektantovi Maťaščíkovi. Na Moste Apollo má pamätnú tabuľu
Autorizovaný stavebný inžinier Miroslav Maťaščík bol hlavný projektant bratislavského Mosta Apollo. Od piatka 7. júna má pamätnú tabuľu na tomto moste s lávkou pre peších a cyklistov. V druhej polovici februára 2024 by sa dožil 75 rokov. Most slúži verejnosti od roku 2005.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Malú slávnosť, na ktorej sa zúčastnila Natália Maťaščíková (dcéra Miroslava Maťaščíka), predstavitelia mesta Bratislava, mestskej časti Ružinov, Doprastavu, Dopravoprojektu a ďalší, pripravila Slovenská komora stavebných inžinierov (SKSI).
Predseda SKSI Vladimír Benko pri tejto príležitosti povedal, že komora chce popularizovať a dostať do povedomia širokej verejnosti osobnosti a významné projekty slovenského stavebníctva. Krása mosta podľa slov Maťaščíka nie je iba v jeho tvare a architektúre, je v jeho logike, neštandardnom konštrukčnom riešení, v nekonvenčných detailoch či výnimočnej montáži.
Miroslav Maťaščík pozorne sledoval pamätné otáčanie mosta 19. septembra 2004, ktoré prilákalo tisíce divákov na ľavý breh Dunaja, kde vtedy ešte nestála obytno-nákupná zóna Eurovea.
„Otec bol veľmi nervózny. Povedal, že bude všetko pozorovať z terasy a bude mať všetko pod dohľadom. Nakoniec sa to podarilo a bol veľmi šťastný, pretože v tom čase to bol unikát,“ zaspomínala si na otca dcéra Natália. Významnú úlohu vtedy malo Vodné dielo Gabčíkovo, pretože udržalo stabilnú hladinu Dunaja.
„Keď sa preveziete na lodi a vidíte most zdola, aj zo zdola je dokonalý. To sú detaily, na ktorých pán Maťaščík pri realizácií mostov tvrdohlavo trval a to je dobre,“ uviedla námestníčka primátora Tatiana Kratochvílová. S M.Maťaščíkom spolupracovala v roku 2015 pri realizácii Starého mosta. „Pán Maťaščík bol excelentný mostár,“ zdôraznila. V súvislosti s mostom bolo potrebné zabezpečiť pre lode na Dunaji plavebný gabarit 10 metrov.
Zhotoviteľ stavby, spoločnosť Doprastav, sledovala počas piatich rokov – záručnej lehoty diela stav mosta. V súčasnosti je starostlivosť v rukách mesta. „Na tomto diele sú dôležité závesy, ktoré prenášajú sily, to sa premeriavalo. Projekt počítal s tým, že oceľová konštrukcia sa bude rozťahovať vplyvom počasia. Nevyskytli sa komplikácie, že by sme niečo museli prerábať, dorábať,“ uviedol prezident Doprastavu
Cez tento oblúkovitý most, ktorý spája mestské časti Petržalka a Ružinov, prejde denne 13-tisíc vozidiel a v špičke až 3-tisíc vozidiel za hodinu. V čase stavebnej obnovy Starého mosta (2014 – 2015) sa Most Apollo a ďalšie mosty podelili o osobnú, verejnú aj nákladnú dopravu v Bratislave.
Len pamätníci si spomenú, že pracovný názov piateho mosta cez Dunaj bol Most Košická. V ankete však zvíťazil medzi možnosťami Most Európy, Most Apollo a Oblúkový most práve Most Apollo. Inšpiráciou bola rafinéria Apollo v Ružinove, ktorú počas 2.svetovej vojny zbombardovali spojeneckí letci.
Práce trvali počas rokov 2002–2005. Mostné teleso zostavili na plávajúcich pontónoch na ľavom brehu Dunaja a nedeľu 19. septembra 2004 ho otočili krížom cez Dunaj až po ukončení montáže oceľovej konštrukcie. Otočenie trvalo niekoľko hodín a stalo sa objektom fotografií, televíznych záberov a amatérskych videí za veľkého záujmu doma a vo svete.
Most Apollo získal ocenenia ako Stavba roka 2006, Cenu primátora hlavného mesta SR Bratislava, cenu európskej Asociácie oceľových konštrukcií (Nice, 2005) za vysokú architektonickú a úžitkovú hodnotu projektu, citlivé osadenie vzhľadom na ekológiu a za technológiu montáže a otočenie hlavného mostného poľa. Prestížnu nomináciu medzi 5 najvýznamnejších stavieb Americkej spoločnosti pre technické inžinierstvo OPAL Awards (Washington, 2006).
Most Apollo, Bratislava
Investor: Metro Bratislava
Projekt: Dopravoprojekt
Zhotoviteľ: Doprastav, na realizácii sa zúčastnila rakúska oceliareň MCE Linz a Hutní montáže Ostrava
Realizácia: 2002- 2005
Slávnostné otvorenie: 4. septembra 2005
Rozpätie : 231 metrov
Celková dĺžka premostenia vrátane estakád:835 metrov
Dĺžka hlavného mostného poľa: 517 metrov
Výška oblúka mosta je 36 metrov a most: 20 pilierov
Hmotnosť mostného poľa : 5 240 ton