Podchody pre cestujรบcich ลฝSR (1. ฤasลฅ)
Cestujรบca verejnosลฅ ลฝeleznรญc Slovenskej republiky (ลฝSR) mohla donedรกvna podchody pouลพรญvaลฅ skรดr vo vybratรฝch ลพelezniฤnรฝch staniciach vย intravilรกne vรคฤลกรญch miest, naprรญklad vย Bratislave, Trnave, Trenฤรญne, Poprade, Koลกiciach aย ฤalลกรญch. Modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch tratรญ vย sieti ลฝSR sa na Slovensku zaฤala vย roku 1997 vรฝstavbou na รบseku Bratislava-Raฤa โ Trnava. Cieฤพom modernizรกcie je prestavbou zabezpeฤiลฅ, okrem inรฉho, zvรฝลกenie terajลกej najvyลกลกej traลฅovej rรฝchlosti do rรฝchlosti 160km/h vrรกtane, ฤo predstavuje zvรฝลกenรฉ nรกroky na bezpeฤnosลฅ vย obvode ลพelezniฤnรฝch stanรญc. Zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti je hlavnรฝm kritรฉriom na zriaฤovanie podchodov vo vลกetkรฝch ลพelezniฤnรฝch staniciach. Zariadenia na prepravu cestujรบcich tak budรบ vย rรฝchlikovรฝch aj nerรฝchlikovรฝch staniciach sย malou aลพ veฤพkou ลกpiฤkovou frekvenciou cestujรบcich.
Na vytvorenie kvalitnรฉho stavebnรฉho diela sย funkciou kaลพdodennรฉho pouลพรญvania aย nastavenie optimรกlnych parametrov (urbanistickรฝch, architektonickรฝch, rozmerovรฝch, konลกtrukฤnรฝch, bezbariรฉrovรฝch aย ekonomickรฝch) je potrebnรฉ vytvoriลฅ podmienky na รบzku konลกtruktรญvnu spoluprรกcu vลกetkรฝch zloลพiek predprojektovej aย projektovej prรญpravy โ investora stavby, projektanta, dodรกvateฤพa stavebnรฝch prรกc, sprรกvcu aย vย nemalej miere aj samotnรฝch pouลพรญvateฤพov. Podchody vย ลพelezniฤnรฝch staniciach boli a, ลพiaฤพ, vo vรคฤลกine prรญpadov stรกle sรบ tak trochu na okraji zรกujmu. Rieลกenie mnohรฝch podchodov je prvoplรกnovo technickรฉ aย nesprevรกdza ho architektonickรก kvalita, ฤoho vรฝsledkom mรดลพe byลฅ stav, ลพe podchody sรบ miestom, ktorรฝm cestujรบciย prebehnรบ sย odporom aย strachom. Vรฝznamnรบ รบlohu tu zohrรกva psycholรณgia cestujรบcich povinne vลฅahovanรฝch do podzemia.Nรกzvoslovie
Starลกia odbornรก literatรบra, ฤeskoslovenskรฉ technickรฉ normy aย technickรฉ normy aย predpisy ลฝSR pouลพรญvali nรกzov podchod, prรญpadne podchod pre peลกรญch. Pre projektovรบ dokumentรกciu modernizovanรฝch ลพelezniฤnรฝch tratรญ sa nรกzvoslovie podchodov rozลกรญrilo na pรคลฅ zรกkladnรฝch skupรญn:
- podchod pre cestujรบcich (podchod pouลพรญvanรฝ len cestujรบcimi ลฝSR nachรกdzajรบci sa vย obvode ลพelezniฤnej stanice vย intravilรกne mesta alebo obce aย vย obvode ลพelezniฤnej zastรกvky vย extravilรกne traลฅovรฝch รบsekov prรญsluลกnรฝch katastrรกlnych รบzemรญ),
- podchod pre cestujรบcich aย chodcov (podchod pouลพรญvanรฝ cestujรบcimi ลฝSR aย chodcami nachรกdzajรบci sa vย obvode ลพelezniฤnej stanice vย intravilรกne mesta alebo obce),
- podchod pre chodcov (podchod pouลพรญvanรฝ len chodcami nachรกdzajรบci sa vย extravilรกne traลฅovรฝch รบsekov prรญsluลกnรฝch katastrรกlnych รบzemรญ),
- podchod pre chodcov aย cyklistov (podchod pouลพรญvanรฝ chodcami, cyklistami prรญpadne podฤพa poลพiadaviek prรญsluลกnรฝch obcรญ zabezpeฤujรบci prejazd malej poฤพnohospodรกrskej mechanizรกcie, automobilov rรฝchlej zรกchrannej sluลพby nachรกdzajรบci sa vย extravilรกne traลฅovรฝch รบsekov prรญsluลกnรฝch katastrรกlnych รบzemรญ),
- batoลพinovรฝ podchod (podchod na prejazd batoลพinovรฉho vozรญka aย aspoล jednรฉho vleฤnรฉho vozรญka nachรกdzajรบci sa vย obvode ลพelezniฤnej stanice vย intravilรกne mesta alebo obce).
Charakteristika aย รบฤel podchodov
Podchod je mostnรฝ objekt vedenรฝ pod koฤพajiskom, slรบลพiaci cestujรบcim ลฝSR aย chodcom na mimoรบrovลovรฉ bezkolรญzne kriลพovanie komunikรกcie sย koฤพajami. Cestujรบci sรบ spravidla vedenรญ najkratลกou trasou, priฤom sa odporรบฤa os chodby podchodu orientovaลฅ kolmo na koฤพaje, na krajnรฉ nรกstupiลกtia alebo aj na ostrovnรฉ nรกstupiลกtia. Podchody vย ลพelezniฤnรฝch staniciach so strednou aย veฤพkou ลกpiฤkovou frekvenciou cestujรบcich mรดลพu byลฅ komunikaฤne prepojenรฉ sย priestorom odbavovacej haly staniฤnej budovy. Podchody pre cestujรบcich aย chodcov sรบ komunikaฤne prรญstupnรฉ aj chodcom prechรกdzajรบcich zย predstaniฤnรฉho priestoru za ลพelezniฤnรบย traลฅ smerom kย zรกstavbe na bรฝvanie ฤi zรกhradรกm, prรญpadne areรกlom priemyselnej zรณny.
Podchod je vย zmysle stavebnotechnickรฉho vyhotovenia aย รบฤelu inลพinierskou stavbou ลพelezniฤnรฉho spodku. Podฤพa dispoziฤnรฉho usporiadania poznรกme podchody chodbovรฉ aย halovรฉ sย infraลกtruktรบrou. Vรคฤลกinou sa vย ลพelezniฤnรฝch staniciach sย malou aลพ veฤพkou ลกpiฤkovou frekvenciou cestujรบcich zriaฤujรบ chodbovรฉ podchody na rรฝchly prechod cestujรบcich. Halovรฉ podchody so sluลพbami pre cestujรบcich poznรกme skรดr pri ลพelezniฤnรฝch staniciach sย mimoriadnou ลกpiฤkovou frekvenciou. Takรฉto podchody boli vybudovanรฉ vย bรฝvalom ฤeskoslovensku na hlavnom nรกdraลพรญ vย Prahe aย vย praลพskom metre. Na Slovensku sa cestujรบcim poskytujรบ sluลพby priamo vย staniฤnรฝch budovรกch. Vรฝstupy zย podchodu sa musia rieลกiลฅ bezbariรฉrovo. Okrem schodรญsk sรบ podchody komunikaฤne vybavenรฉ ลกikmรฝmi rampami alebo osobnรฝmi vรฝลฅahmi.
Nรกvrh zย pohฤพadu projektanta aย platnej legislatรญvy
Na urฤovanie poลพiadaviek na projektovanie, stavbu aย rekonลกtrukciu podchodov pre cestujรบcich ลฝSR nie je osobitnรก technickรก norma. Projektant pri nรกvrhu technickรฉho rieลกenia vychรกdza predovลกetkรฝm zย tรฝchto vย sรบฤasnosti platnรฝch STN, predpisov aย vzorovรฝch listov ลฝSR:
- STN 73ย 6201 Projektovanie mostnรฝch objektov
- STN 73ย 6359 Nรกstupiลกtia na ลพelezniฤnรฝch drรกhach
- STN 73ย 6310 Navrhovanie ลพelezniฤnรฝch stanรญc
- STN 73ย 6110 Projektovanie miestnych komunikรกciรญ
- STN 73ย 6203 Zaลฅaลพenie mostov
- STN 73ย 6206 Navrhovanie betรณnovรฝch aย ลพelezobetรณnovรฝch mostnรฝch konลกtrukciรญ
- STN EN 206-1 Betรณn. ล pecifikรกcia vlastnosti, vรฝroba aย zhoda
- TNลฝ 73ย 6312 Navrhovanie konลกtrukฤnรฝch vrstiev podvalovรฉho podloลพia
- STN 73ย 3050 Zemnรฉ prรกce
- STN 73ย 4130 Schodiลกtia aย ลกikmรฉ rampy
- STN 73ย 0210-2 Geometrickรก presnosลฅ vo vรฝstavbe. Podmienky zhotovovania. ฤasลฅ 2: Presnosลฅ monolitickรฝch betรณnovรฝch aย ลพelezobetรณnovรฝch konลกtrukciรญ.
- STN 74ย 3305 Ochrannรฉ zรกbradlia
- STN 74ย 4505 Podlahy
- STN 74ย 4507 Stanovenie protiklznรฝch vlastnostรญ povrchu podlรกh
- Predpis ลฝSR ลฝ11 Vลกeobecnรฉ zรกsady aย technickรฉ poลพiadavky na modernizovanรฉ trate ลฝSR rozchodu 1ย 435โmm
- VTPKS Vลกeobecnรฉ technickรฉ poลพiadavky kvality stavieb
- Predpis ลฝSR S-3 ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok
- Predpis ลฝSR S-4 ลฝelezniฤnรฝ spodok
- Predpis ลฝSR P-1 Pravidlรก technickej prevรกdzky ลพeleznรญc
- Zรกkon ฤ. 50/1976 Zb. (vย zmysle neskorลกรญch predpisov) oย รบzemnom plรกnovanรญ aย stavebnom poriadku
- Vyhlรกลกka ฤ. 532/2002 Z. z. oย technickรฝch poลพiadavkรกch na vรฝstavbu aย oย vลกeobecnรฝch technickรฝch poลพiadavkรกch na stavby uลพรญvanรฉ osobami sย obmedzenou schopnosลฅou pohybu aย orientรกcie
- ฤalลกie STN aย predpisy na nรกvrh rozvodov elektroinลกtalรกcie, rozhlasu aย informaฤnรฉho zariadenia aย protipoลพiarne zabezpeฤenie stavieb
- vzorovรฉ listy ลฝSR
Sรบฤasลฅou projektovej prรญpravy boli pochรดdzky po zrealizovanรฝch podchodoch vย ลพelezniฤnรฝch staniciach aย vyhodnotenie platnej legislatรญvy.
Sรบฤasnรฉ podchody vย zรกsade vykazujรบ zlรฝ technickรฝ stav. Naprรญklad podchod vย ลพelezniฤnej stanici Pรบchov je prรญkladom toho, preฤo cestujรบci radลกej riskujรบ vlastnรฝ ลพivot aย prechรกdzajรบ na jednotlivรฉ nรกstupiลกtia รบrovลovo vstupom na koฤพajisko. Je veฤพa ฤalลกรญch podchodov, ktorรฉ ich sprรกvca radลกej uzavrel. Dรดvody, ktorรฉ spรดsobili danรฝ stav, mรดลพeme zhrnรบลฅ do ลกtyroch zรกkladnรฝch bodov:
- nedostatoฤnรฝ inลพiniersko-geologickรฝ prieskum vย rรกmci projektovej prรญpravy,
- nedostatoฤnรฉ technickรฉ rieลกenie projektovej dokumentรกcie,
- nedodrลพanie stavebno-technologickรฝch postupov pri realizรกcii podchodov,
- absentujรบca priebeลพnรก aย periodickรก รบdrลพba aย oprava podchodov zo strany sprรกvcov.
Niektorรฉ technickรฉ normy sรบ zastaranรฉ, neaktuรกlne, ale stรกle platnรฉ aย potrebovali by novelizรกciu aย zosรบladenie sย inรฝmi prรกvnymi predpismi aย vyhlรกลกkami. Naprรญklad vย STN 73ย 4130 Schodiลกtia aย ลกikmรฉ rampy (1985) je obr. 9 vย rozpore sย vyhlรกลกkou ฤ. 532/2002 Z. z. ฤl. 1.3.5. Nรกstupnรก hrana schodiskovรฉho stupลa nemรดลพe preฤnievaลฅ cez podstupnicu.
Vo vลกeobecnosti zaฤรญnajรบ maลฅ technickรฉ normy odporรบฤacรญ charakter. Na druhej strane vลกak ลฝSR uplatลujรบ zรกvรคznosลฅ niektorรฝch ustanovenรญ, ฤo neumoลพลuje reagovaลฅ na skรบsenosti zรญskanรฉ pri budovanรญ podchodov, ako aj pri ich prevรกdzkovanรญ aย รบdrลพbe. Neumoลพลuje to reagovaลฅ ani na niektorรฉ novรฉ trendy vย zahraniฤรญ.
Zย vรคฤลกiny vzorovรฝch listov ลฝSR sa uลพ dnes nedรก vychรกdzaลฅ. Materiรกlovรก databรกza, konลกtrukฤnรฉ rieลกenia aย technolรณgie sa predovลกetkรฝm po roku 1989 rozลกรญrili, zmenili aย vรฝvojovo posunuli. Aj predpis ลฝ11, ktorรฝ je zรกvรคznรฝ pre vลกetky organizaฤnรฉ jednotky ลฝSR, predprojektovรบ aย projektovรบ prรญpravu modernizรกcie, realizรกciu modernizaฤnรฝch prรกc aย รบdrลพbu modernizovanรฝch tratรญ ลฝSR, ฤakรก od roku 2007 na novelizรกciu. รnia nevidiacich aย slabozrakรฝch Slovenska (รNSS), ako aj ฤalลกie organizรกcie zastreลกujรบce telesne aย zdravotne postihnutรฝch obฤanov dlhodobo poลพadujรบ novelizรกciu vyhlรกลกky ฤ. 532/2002 Z. z., ktorรก zaostรกva za eurรณpskou legislatรญvou.
Do nรกvrhov podchodov pre cestujรบcich ลฝSR sa vniesli novรฉ technickรฉ rieลกenia aย technologickรฉ princรญpy. Tieto sa predkladali na pracovnรฝch poradรกch so ลฝSR (investor stavby) aย sprรกvcami jednotlivรฝch podchodov. Koneฤnรฉ rieลกenia sรบ nakoniec vรฝsledkom hฤพadania kompromisov zaฤatรฝch na tรฝchto pracovnรฝch poradรกch aย konฤiacich uย dodรกvateฤพov stavebnรฝch prรกc.
Problematickรฉ aย naฤalej otvorenรฉ zostรกvajรบ tieto tรฉmy:
- umiestnenie podchodu vย obvode ลพelezniฤnej stanice,
- vรฝstupy zย podchodu na nรกstupiลกtia,
- konลกtrukฤnรฝ nรกvrh podchodu,
- izolรกcia podchodu,
- ochrana vรฝstupov zย podchodu,
- รบprava nรกลกฤพapnej vrstvy vย podchode,
- povrchovรก รบprava stien aย stropu vย podchode,
- vybavenie podchodu.
Umiestnenie podchodu vย obvode ลพelezniฤnej stanice
Spravidla sa podchod navrhuje vย jednej tretine dฤบลพky nรกstupรญลกลฅ. Vย prรญpade modernizovanรฝch ลพelezniฤnรฝch stanรญc sa podchody vรคฤลกinou umiestลujรบ vย zastavanom priestore. Polohu podchodov ovplyvลuje:
- prevรกdzkovรก dispozรญcia aย koฤพajovรฉ rieลกenie ลพelezniฤnej stanice,
- rozptyly vystupujรบcich aย nastupujรบcich cestujรบcich zย pristavenรฝch vlakov,
- komunikaฤnรฉ napojenie staniฤnej budovy aย predstaniฤnรฉho priestoru,
- existujรบce aย novรฉ zariadenia vย ลพelezniฤnom spodku (napr. priepust, kolektor podzemnรฝch inลพinierskรฝch sietรญ alebo kรกblovod),
- existujรบci podchod urฤenรฝ pre zlรฝ technickรฝ stav na zbรบranie,
- existujรบce aย novรฉ objekty za ลพelezniฤnou traลฅou (napr. existujรบca zรกstavba, oplotenia areรกlov aย pozemkov),
- existujรบce aย novรฉ objekty (napr. sklady, dielne, technologickรฉ bunky, zastreลกenie nรกstupรญลกลฅ, trakฤnรฉ stoลพiare),
- existujรบce aย novรฉ podzemnรฉ technologickรฉ vedenia,
- vรฝlukovรฝ harmonogram aย stavebnรฉ postupy vรฝstavby,
- vรฝsledky inลพinierskogeologickรฉho prieskumu,
- vรฝhฤพadovรก urbanizรกcia aย รบzemnรฝ plรกn mesta.
Po zohฤพadnenรญ ovplyvลujรบcich faktorov je veฤพakrรกt umiestnenie podchodu kompromisom medzi optimรกlnym aย reรกlnym rieลกenรญm.
Vรฝstupy zย podchodu na nรกstupiลกtia
Ide oย dรดleลพitรบ komunikaฤno-dispoziฤnรบ sรบฤasลฅ podchodu. Nakoฤพko sa podchody nachรกdzajรบ pod รบrovลou koฤพajiska, vรฝstupy zย podchodu slรบลพia na prekonรกvanie vรฝลกkovรฝch rozdielov. Vย prรญpade ลพelezniฤnej stanice ide spravidla oย rozdiel vรฝลกky nรกstupiลกลฅa, podlahy chodby podchodu, podlahy staniฤnej budovy, predstaniฤnรฉho priestoru alebo chodnรญka.
Vรฝstupy zย podchodu tvoria:
- schodiskรก,
- ลกikmรฉ rampy,
- vรฝลฅahy,
- eskalรกtory (pohyblivรฉ schody) aย na Slovensku eลกte nepouลพitรฉ travelรกtory (pohyblivรฉ chodnรญky),
- ลกikmรฉ schodiskovรฉ ploลกiny,
- vertikรกlne zdvรญhacie ploลกiny.
Do vรฝberu komunikaฤnรฉho prvku na prekonรกvanie vรฝลกkovรฝch rozdielov vstupuje viacero faktorov, ktorรฉ posรบdi projektant po oboznรกmenรญ sa sย celkovรฝm rieลกenรญm komunikaฤnรฝch aย dispoziฤnรฝch vรคzieb ลพelezniฤnej stanice. Do nรกvrhu vstupujรบ aj investor stavby, mesto, obec aย potreby zdravotne aย telesne postihnutรฝch obฤanov, tzv. bezbariรฉrovosลฅ prostredia dopravnรฝch stavieb. Rozmerovรฉ parametre, konลกtrukฤnรฉ princรญpy aย doplลujรบce vybavenie podchodov je zrejmรฉ zย prรญsluลกnรฝch noriem aย predpisov.
ล pecifickรฝm problรฉmom bรฝva umiestnenie schodiska, prรญpadne ลกikmej rampy na ostrovnom nรกstupiลกti. Modernizรกciou ลพelezniฤnรฝch tratรญ vstupujeme niekedy do existujรบcich ลพelezniฤnรฝch stanรญc sย osovรฝmi vzdialenosลฅami koฤพajรญ 4ย 750โmm, ktorรฉ aj po modernizรกcii zostanรบ zachovanรฉ.
Vย zรกvislosti od celkovej dispozรญcie jednotlivรฝch koฤพajรญ aย ich novรฉho usporiadania moลพno aj prestavbou dosiahnuลฅ maximรกlne tรบto hodnotu. Vย takomto prรญpade je ลกรญrka ostrovnรฉho nรกstupiลกลฅa 6ย 050 mm. Vย zmysle STN 73ย 6359 je tรกto ลกรญrka kvalifikovanรก ako najmenลกia moลพnรก โv stiesnenรฝch podmienkach na modernizovanรฝch tratiach aย rekonลกtrukciรกchโ. Pre dispoziฤnรฉ umiestnenie aย vybudovanie priameho dvojramennรฉho schodiska na ostrovnom nรกstupiลกti danej ลกรญrky platรญ ustanovenie ฤl. 4.2.11 STN 73ย 6359 โ zachovanie voฤพnรฉho schodnรฉho aย manipulaฤnรฉho priestoru medzi nรกstupnรฝmi hranami, konลกtrukciami na nรกstupiลกti aย priฤพahlej koฤพaji.
Na urฤenie svetlej ลกรญrky schodiska platรญ ustanovenie ฤl. 4.4.6 STN 73ย 6359 โ dimenzovanie na ลกpiฤkovรบ frekvenciu cestujรบcich. Zรกkladom problรฉmu umiestnenia schodiska bรฝva poลพiadavka investora stavby:
- potrebnรฉ doloลพenie dostatoฤnosti ลกรญrky schodiska podฤพa danรฉho vรฝpoฤtu (tzv. priepustnosลฅ) vย zmysle STN 73ย 6359,
- neakceptovanie minimรกlnej ลกรญrky schodiska 2ย 250โmm vย zmysle STN 73ย 6359,
- neakceptovanie minimรกlnych ลกรญrok pre voฤพnรฝ schodnรฝ aย manipulaฤnรฝ priestor vย zmysle STN 73ย 6359,
- zohฤพadnenie prรญpustnรฝch odchรฝlok aย toleranciรญ geometrickรฝch parametrov pre betรณnovรฉ aย ลพelezobetรณnovรฉ konลกtrukcie vย zmysle STN 73ย 0210-2.
Prioritou investora stavby je zachovanie voฤพnรฉho schodnรฉho aย manipulaฤnรฉho priestoru sย potrebnรฝm navรฝลกenรญm rozmerov oย prรญpustnรฉ odchรฝlky schodiskovรฝch soklovรฝch mรบrikov aj za cenu zmenลกenia potrebnej voฤพnej ลกรญrky schodiska. Dรดvodom je vรคฤลกia miera bezpeฤnosti vย kritickom priestore pohybu cestujรบcich, priฤพahlom ku koฤพajรกm. Projektant musรญ potom pri konลกtrukฤnom, rozmerovom aย statickom nรกvrhu ลพelezobetรณnovรฝch soklovรฝch mรบrikov poฤรญtaลฅ sย minimรกlnymi prรญpustnรฝmi hodnotami.ย Soklovรฉ mรบriky plnia viacero dรดleลพitรฝch funkciรญ aย zabezpeฤujรบ:
- ochrannรบ bariรฉru proti voฤพnรฉmu pรกdu do otvorenรฉho priestoru schodรญsk aย rรกmp,
- ochrannรบ bariรฉru proti nรกrazom batoลพinovรฝch vozรญkov,
- ochrannรบ konลกtrukciu proti vtekaniu daลพฤovej vody zย povrchu nรกstupiลกลฅa do otvorenรฉho priestoru schodรญsk aย rรกmp,
- vodorovnรบ pรกsovรบ konลกtrukciu na kotvenie zรกbradlia aย dnes aj obvodovej konลกtrukcie na ochranu cestujรบcich proti pรดsobeniu atmosfรฉrickรฝch zrรกลพok,
- vodorovnรบ pรกsovรบ konลกtrukciu na kotvenie konลกtrukcie zastreลกenia vรฝstupov/vstupov podchodu,
- vhodnejลกiu polohu pre montรกลพne prvky mimo dotyku pรดsobenia vody aย snehu,
- prirodzenรบ vodiacu lรญniu zrakovo postihnutรฝch osรดb.
Projektanti neodporรบฤajรบ:
- nahrรกdzaลฅ ลพelezobetรณnovรฉ soklovรฉ mรบriky vรฝplลovรฝmi nenosnรฝmi subtรญlnymi konลกtrukciami (aj keฤ len sย minimรกlnou vรฝลกkou nad nรกstupiลกลฅom),
- predsadiลฅย nosnรฉ zvislรฉ konลกtrukcie zastreลกenia vรฝstupov zย podchodu aย ochrannรฝch stien pred vรฝplลovรฉ soklovรฉ konลกtrukcie alebo oplรกลกtenie ochrannรฝch stien,
- umiestลovaลฅ montรกลพne spoje vย รบrovni nรกstupiลกลฅa.
Konลกtrukฤnรฝ nรกvrh podchodu
Pred modernizรกciou ลพelezniฤnรฝch tratรญ tvorili tubus (chodbu) podchodu tieto konลกtrukcie:
- zvislรฉ steny, ktorรฉ tvoria monolitickรฉ betรณnovรฉ opory sย hrรบbkou 600 m aย viac sย rozpernรฝm รบฤinkom nosnej ลพelezobetรณnovej monolitickej/prefabrikovanej stropnej dosky strechovitรฉho tvaru,
- ลพelezobetรณnovรฉ prefabrikovanรฉ diely uzatvorenรฝch rรกmov pre podzemnรฉ staviteฤพstvo so skladobnou ลกรญrkou 750โmm sย vnรบtornรฝm oceฤพovรฝm plรกลกลฅom (tvoril izolรกciu proti vode) urฤenรฉ pre technolรณgiu hydraulickรฉho zatlรกฤania popod koฤพajisko,
- ลพelezobetรณnovรฉ prefabrikovanรฉ diely uzatvorenรฝch rรกmov pre podzemnรฉ staviteฤพstvo so skladobnou ลกรญrkou 1ย 500โmm aย 1ย 800โmm spriahnutรฉ obvodovรฝm kotvenรญm urฤenรฉ pre technolรณgiu hydraulickรฉho zatlรกฤania vย otvorenom vรฝkope,
- ลพelezobetรณnovรฉ prefabrikovanรฉ polorรกmovรฉ diely pre podzemnรฉ staviteฤพstvo so skladobnou ลกรญrkou 1ย 500โmm aย 1ย 800โmm sย obvodovรฝm kotvenรญm urฤenรฉ pre technolรณgiu kladenia do otvorenรฉho vรฝkopu,
- monolitickรฉ ลพelezobetรณnovรฉ rรกmy vย tvare Uย sย kฤบbovo uloลพenรฝmi stropnรฝmi doskami zo staveniskovรฝch prefabrikรกtov.
Komunikaฤnรฉ prvky tvorili tieto konลกtrukcie:
- monolitickรฉ betรณnovรฉ gravitaฤnรฉ schodiskovรฉ mรบry sย premenlivou ลกรญrkou aย vรฝลกkou zaloลพenรฉ na betรณnovรฝch zรกkladovรฝch pรกsoch sย vbetรณnovanรฝmi schodiskovรฝmi doskami,
- monolitickรฉ ลพelezobetรณnovรฉ rรกmy vย tvare Uย sย premenlivou vรฝลกkou.
Uvedenรฉ rieลกenia boli komplikovanรฉ aย problematickรฉ vzhฤพadom na konลกtrukฤnรฉ detaily, spรดsob ochrany konลกtrukcie pred pรดsobenรญm zemnej vlhkosti, voฤพne stekajรบcej aย podzemnej vody, ako aj samotnej realizรกcii. Konลกtrukcia tvorenรก zย viacerรฝch prvkov, aj keฤ staticky aย konลกtrukฤne spriahnutรฝch (mimo dilatรกciรญ), ฤasom povolila. Dรดsledkom sรบ praskliny aย priesaky vody, ktorรฉ vedรบ kย znefunkฤneniu podchodov. Sanรกcie, opravy aย injektรกลพe takรฝchto porรบch sรบ technicky aย finanฤne nรกroฤnรฉ bez zรกruky odstrรกnenia porรบch. Sprรกvca jednotlivรฝch podchodov potom radลกej zvolรญ ich prevรกdzkovรบ uzรกveru.
Po tomto poznanรญ bolo lepลกie zvoliลฅ cestu jednoduchosti tvaru, konลกtrukcie, detailu, statickรฝch princรญpov aย technolรณgiu realizรกcie podchodov vย otvorenom vรฝkope. Vychรกdzalo sa predovลกetkรฝm zย potreby navrhnรบลฅ konลกtrukciu pre celoobvodovรฉ zaizolovanie. Podmienkou investora stavby bola realizรกcia podchodu aj pod ochranou mostnรฝch provizรณriรญ aย dodrลพiavanie vรฝlukovรฝch harmonogramov. Celรฝ podchod tvorรญ monolitickรก ลพelezobetรณnovรก konลกtrukcia preruลกenรก iba dilatรกciami aย zย realizaฤno-technologickรฉho hฤพadiska pracovnรฝmi ลกkรกrami. Tubus (chodba) podchodu staticky pรดsobรญ ako uzavretรฝ rรกm obdฤบลพnikovรฉho prierezu. Schodiskovรฝ/rampovรฝ priestor staticky pรดsobรญ ako rรกm vย tvare Uย lomenรฝ vย mieste podesty.
ฤฝubomรญr Machalรญk
Foto: PRODEX
ฤฝubomรญr Machalรญk je projektantom pozemnรฝch stavieb vย spoloฤnosti PRODEX, spol. sย r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.