image 72105 25 v1

Potrebujeme novรบ, ambiciรณznu a nemennรบ stratรฉgiu rozvoja ลพelezniฤnej dopravy

Partneri sekcie:

Podฤพa generรกlneho riaditeฤพa spoloฤnosti REMING CONSULT Ing. Slavomรญra Podmanickรฉho by mala byลฅ tรกto stratรฉgia zaloลพenรก na princรญpoch a cieฤพoch dopravnej politiky Eรš. Novรฉ programovรฉ obdobie 2014 โ€“ 2020 dรกva prรญleลพitosลฅ na jej presadenie, bude si to vลกak vyลพadovaลฅ aj podporu zahraniฤnรฝch partnerov a zapojenie naลกich zรกstupcov v eurรณpskych ลกtruktรบrach.

Pod pojmom ลพelezniฤnรก doprava sa skrรฝva nesmierne zloลพitรก problematika, no napriek tomu, vedeli by ste aspoลˆ struฤne opรญsaลฅ jej aktuรกlny stav na Slovensku a oznaฤiลฅ vรฝzvy ฤi konkrรฉtne projekty, ktorรฉ pred nami v tejto oblasti stoja v niekoฤพkรฝch najbliลพลกรญch rokoch?

Tรฉma dopravy a vlรกdne programy sa uลพ vyลกe 25 rokov stรกle toฤia okolo dostavby diaฤพnice do Koลกรญc, obchvatu Bratislavy, napojenia na Poฤพsko a vรฝstavby rรฝchlostnรฝch komunikรกciรญ. Nesporne sรบ to pre Slovensko veฤพmi dรดleลพitรฉ ciele, trvรก to vลกak uลพ neprimerane dlho. ลฝelezniฤnรก doprava napriek tomu v poslednom obdobรญ dostรกva vรฝraznejลกiu finanฤnรบ podporu najmรค z Operaฤnรฉho programu Doprava (OPD). Na รบsekoch Zlatovce โ€“ Trenฤianska Teplรก, Beluลกa โ€“ Pรบchov, Povaลพskรก Teplรก โ€“ ลฝilina sa intenzรญvne dokonฤuje modernizรกcia ลพelezniฤnรฉho koridoru ฤ. V.a na ramene Bratislava โ€“ ลฝilina. Pred vypรญsanรญm tendra je aj zostรกvajรบci รบsek Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Teplรก, ktorรฝ sa bude financovaลฅ uลพ zo zdrojov novรฉho programovรฉho obdobia 2014 โ€“ 2020. Modernizรกcia prebehla ฤiastoฤne aj na koridore ฤ. VI zo ลฝiliny po Krรกsno nad Kysucou, zostรกvajรบci รบsek cez ฤŒadcu po ลกtรกtnu hranicu s ฤŒeskom je v projektovej prรญprave. Predpokladรก sa, ลพe do konca plรกnovacieho obdobia 2020 by tak mohol byลฅ zmodernizovanรฝ celรฝ รบsek trate Bratislava โ€“ ลฝilina s dฤบลพkou 200 km a รบsek trate ลฝilina โ€“ ฤŒadca โ€“ ลกtรกtna hranica s dฤบลพkou 35 km. To je vลกak zatiaฤพ vลกetko!

Predchรกdzajรบca vlรกda totiลพ pozastavila sฤพubne rozbehnutรบ prรญpravu ฤalลกieho รบseku koridoru na ramene ลฝilina โ€“ Koลกice v รบseku Liptovskรฝ Mikulรกลก โ€“ Koลกice (160 km). Dnes mohol byลฅ pripravenรฝ kompletne na realizรกciu, ak nie uลพ aj v realizรกcii, a mohol byลฅ nรกpomocnรฝ pri ฤerpanรญ OPD. Teraz sa ฤakรก na vรฝsledky ล tรบdie realizovateฤพnosti, ktorรบ nรกm predpรญsala Eurรณpska komisia (EK). Mimochodom, je to uลพ tretia ลกtรบdia realizovateฤพnosti v poradรญ. Vyzerรก to tak, ลพe neverรญme tomu, ฤo robรญme, a potrebujeme nรกzor a pokyn od EK. Vรฝzvou pre Slovensko v oblasti ลพelezniฤnej dopravy je preto v prvom rade vyฤerpaลฅ zdroje z OPD do konca tohto roka. V druhom rade daลฅ celรบ silu do prรญpravy a realizรกcie modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch koridorov zaradenรฝch do eurรณpskej ลพelezniฤnej siete TEN-T v rรกmci novรฉho Operaฤnรฉho programu Integrovanรก infraลกtruktรบra (OPII). Cieฤพom musรญ byลฅ dokonฤiลฅ modernizรกciu ucelenรฉho รบseku Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ ฤŒadca โ€“ ลกtรกtna hranica s ฤŒeskom, opรคลฅ naลกtartovaลฅ prรญpravu a nรกsledne realizรกciu ฤalลกรญch รบsekov koridoru ฤ. V.a medzi ลฝilinou a Koลกicami a zรกroveลˆ pripraviลฅ a modernizovaลฅ aj ลพelezniฤnรฝ koridor ฤ. IV ลกt. hranica s ฤŒeskom โ€“ Kรบty โ€“ Bratislava โ€“ ล tรบrovo โ€“ ลกt. hranica s Maฤarskom.

Za zmienku stoja urฤite aj ฤalลกie vรฝzvy/programy, naprรญklad ten na zvรฝลกenie bezpeฤnosti na priecestiach, ktorรฝ sa uลพ od roku 2014 celoploลกne realizuje na sieti ลพeleznรญc Slovenskej republiky. Vรฝbornรฝm prรญspevkom do diskusie a do tvorby stratรฉgie kombinovanej dopravy bude urฤite aj Terminรกl intermodรกlnej dopravy v ลฝiline-Tepliฤke, ktorรฝ je pred dokonฤenรญm, a pod. Vรฝraznejลกรญ pokrok nastal v ostatnรฝch rokoch v kvalite osobnej dopravy. ล tรกtny dopravca vรฝrazne obnovil vozovรฝ park nรกkupom novรฝch modernรฝch sรบprav osobnej dopravy. Okrem toho pristรบpili na trh aj novรญ dopravcovia, ฤรญm sa zvรฝลกila konkurencia a priamoรบmerne aj kvalita sluลพieb. Samozrejme, aj v tejto oblasti sรบ eลกte veฤพkรฉ rezervy, najmรค na vedฤพajลกรญch a regionรกlnych tratiach. Preto bude dรดleลพitรฉ vyuลพiลฅ vลกetky moลพnรฉ zdroje na zvรฝลกenie kvality osobnej dopravy vo vลกetkรฝch segmentoch a na vลกetkรฝch tratiach vrรกtane zabezpeฤenia riadneho servisu a รบdrลพby novรฝch modernรฝch sรบprav.

Akรฉ investรญcie ฤi podpora by boli v tejto sรบvislosti potrebnรฉ?

Je potrebnรฉ pripraviลฅ novรบ, na rozdiel od minulosti ambiciรณznu a dlhodobรบ, politickรฝmi zmenami nemennรบ stratรฉgiu rozvoja ลพelezniฤnej dopravy na Slovensku, zaloลพenรบ na princรญpoch a cieฤพoch dopravnej politiky Eรš. V rรกmci OPII sa urฤite nรกjde priestor na vyฤlenenie prostriedkov na tieto รบฤely. Na jej presadenie vลกak musรญme hฤพadaลฅ podporu u zahraniฤnรฝch partnerov, zapรกjaลฅ naลกich zรกstupcov v eurรณpskych ลกtruktรบrach a vyvinรบลฅ silnรฝ lobing.

Novรฉ programovรฉ obdobie 2014 โ€“ 2020 nรกm na to dรกva prรญleลพitosลฅ. Slovensko mรก od 20. jรบna 2014 ako jedna z prvรฝch krajรญn uzavretรบ s EK Partnerskรบ dohodu o vyuลพรญvanรญ eurรณpskych ลกtrukturรกlnych a investiฤnรฝch fondov v rokoch 2014 โ€“ 2020. Partnerskรก dohoda definuje stratรฉgiu a priority pre efektรญvne a รบฤinnรฉ investรญcie v objeme 15,3 mld. โ‚ฌ na najbliลพลกรญch 10 rokov.

V oktรณbri 2014 nรกm EK schvรกlila Operaฤnรฝ program Integrovanรก infraลกtruktรบra (OPII), ktorรฝ je rozhodujรบci v oblasti ลพeleznรญc a mรก vรฝrazne prispieลฅ k podpore kฤพรบฤovรฝch eurรณpskych a vnรบtroลกtรกtnych rozvojovรฝch priorรญt, a to k obnoveniu ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry, vozovรฉho parku a verejnej osobnej dopravy. V tomto programe mรก Slovensko alokovanรฝch viac ako 3,966 mld. โ‚ฌ. A je tu eลกte ฤalลกia prรญleลพitosลฅ z decembra 2014, keฤ nรกm EK schvรกlila Integrovanรฝ regionรกlny operaฤnรฝ program, v ktorom je alokovanรฝch 0,754 mld. โ‚ฌ. Tie by tieลพ mohli pomรดcลฅ pri integrรกcii ลพelezniฤnej dopravy.

Jednรฝm zo strategickรฝch cieฤพov Slovenska je napojiลฅ sa na eurรณpsku dopravnรบ sieลฅ, z ฤoho vyplรฝva aj poลพiadavka na modernizรกciu vybranรฝch ลพelezniฤnรฝch tratรญ. Vaลกa spoloฤnosลฅ pรดsobรญ v sรบฤasnosti najmรค v oblasti prรญpravy projektov modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ V. paneurรณpskeho koridoru. ฤŒo je hlavnรฝm cieฤพom tรฝchto projektov a akรฝm spรดsobom sa do nich zapรกjate?

ลฝeleznice Slovenskej republiky v 90. rokoch minulรฉho storoฤia zaฤlenili podpisom medzinรกrodnรฝch eurรณpskych dohรดd AGC a AGTC (o medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach a o najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy) svoju sieลฅ do eurรณpskych dopravnรฝch ciest, ฤรญm zรกroveลˆ prevzali aj povinnosลฅ reลกpektovaลฅ medzinรกrodnรฉ dohody a technickรฉ poลพiadavky, ktorรฉ reprezentujรบ okrem rรดznych smernรญc a nariadenรญ Technickรฉ ลกpecifikรกcie interoperability (TSI). Hlavnรฝm cieฤพom modernizรกcie ลพeleznรญc na eurรณpskych koridoroch je zabezpeฤiลฅ interoperabilitu ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry pre vลกetkรฝch dopravcov. Z viacerรฝch parametrov moลพno spomenรบลฅ naprรญklad jednotnรฝ priechodovรฝ prierez, nรกpravovรฝ tlak 22,5 t, rรฝchlosลฅ do 200 km/h, bezpeฤnosลฅ vlakovej cesty, minimalizรกciu รบrovลˆovรฝch kriลพovanรญ, eurรณpsky systรฉm riadenia dopravy ERTMS, limity hlukovรฝch emisiรญ a pod.

Eรš mรก definovanรบ zรกkladnรบ nosnรบ sieลฅ medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch koridorov TEN-T, ktorรบ v urฤitรฝch periรณdach upravuje a vylepลกuje podฤพa nรกvrhov jej ฤlenov. V minulosti, pred rokom 2010, prechรกdzalo Slovenskom minimรกlne pรคลฅ koridorov a ฤalลกie boli v hre. Dnes tadiaฤพto prechรกdzajรบ uลพ iba tri. Navyลกe, koridor ฤ. IV je od roku 2013 oslabenรฝ na nรกลก รบkor a posilnenรฝ v prospech Maฤarska (od Bratislavy je odklonenรฝ cez Rusovce, Rajku a Hegyeshalom do Budapeลกti). Pรดvodnรฝ koridor TEN-T 17, ktorรฝ spรกjal Bratislavu s Viedลˆou, ล trasburgom a Parรญลพom a mal pre Slovensko nedoceniteฤพnรบ hodnotu pre osobnรบ dopravu, smeruje dnes namiesto do Bratislavy do Budapeลกti. V oboch prรญpadoch ide o vรฝsledok vรฝbornรฉho lobingu Budapeลกti.

Poslednรฉ rozhodnutia eurรณpskych inลกtitรบciรญ definujรบ naprieฤ Slovenskom tri koridory, ktorรฉ sรบ podporovanรฉ aj ako sรบฤasลฅ tzv. jadrovรฝch koridorov pre nรกkladnรบ dopravu:

  • koridor ฤ. V.a Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice โ€“ ฤŒierna nad Tisou โ€“ ลกt. hranica s Ukrajinou,
  • koridor ฤ. VI v รบseku ลกt. hranica s ฤŒeskom โ€“ ฤŒadca โ€“ ลฝilina,
  • koridor ฤ. IV v รบseku ลกt. hranica s ฤŒeskom โ€“ Kรบty โ€“ Bratislava โ€“ ล tรบrovo โ€“ ลกt. hranica s Maฤarskom.

Spoloฤnosลฅ REMING CONSULT a. s., je generรกlnym projektantom na viacerรฝch รบsekoch modernizรกcie tรฝchto ลพelezniฤnรฝch koridorov, konkrรฉtne na koridore ฤ. V.a v รบseku od Trnavy po ลฝilinu a od Liptovskรฉho Mikulรกลกa po Poprad, ฤalej od Krompรกch po Kysak a na koridore ฤ. VI od Krรกsna nad Kysucou cez ฤŒadcu po ลกt. hranicu s ฤŒeskom. Mรกme veฤพkรฉ skรบsenosti nielen so samotnou prรญpravou stavieb, ale aj s ich realizรกciou a prevรกdzkou. Snaลพรญme sa byลฅ silnou oporou pre investora a zรกroveลˆ priekopnรญkom v presadzovanรญ novรฝch progresรญvnych technickรฝch a technologickรฝch rieลกenรญ, ktorรฉ garantujรบ interoperabilitu v rรกmci siete TEN-T, vysokรบ kvalitu, komfort, bezpeฤnosลฅ a ochranu ลพivotnรฉho prostredia. Sme zakladateฤพmi neziskovej Spoloฤnosti PSKD โ€“ Prevรกdzka a stavby koฤพajovej dopravy, ktorรก je lรญdrom v presadzovanรญ myลกlienok rozvoja ลพelezniฤnej a mestskej koฤพajovej dopravy a okrem inรฝch svojich aktivรญt je aj organizรกtorom medzinรกrodnej konferencie Fรณrum koฤพajovej dopravy.

Mohli by ste nรกm struฤne priblรญลพiลฅ aspoลˆ niektorรฉ nosnรฉ stavby tohto koridoru, na ktoยญrรฝch ste participovali alebo sรบ prรกve aktuรกlne?

Cestujรบca verejnosลฅ mรก uลพ urฤite svoje skรบsenosti a nรกzor na zmodernizovanรฉ รบseky, najmรค na ramene Bratislava โ€“ ลฝilina. K tรฝm zaujรญmavejลกรญm, ale aj veฤพmi komplikovanรฝm รบsekom patril naprรญklad รบsek za Novรฝm Mestom nad Vรกhom, kde sa vybudoval dvojkoฤพajovรฝ tunel s dฤบลพkou 1,7 km. V histรณrii Slovenska je to prvรฝ novรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel po vyลกe 60 rokoch. Jeho vรฝstavba vziลกla z viacerรฝch alternatรญv ako ekonomicky a prevรกdzkovo najefektรญvnejลกia a navyลกe z pohฤพadu ochrany ลพivotnรฉho prostredia najohฤพaduplnejลกia.

Veฤพmi nรกroฤnou a kontroverznou stavbou je v sรบฤasnosti prebiehajรบca modernizรกcia v Trenฤรญne. Mรก veฤพmi dlhรฝ a nรกroฤnรฝ vรฝvoj, viedli sa dlhรฉ diskusie zรกstancov a oponentov. Nakoniec zvรญลฅazil progres. A tak nielen ลพeleznice budรบ maลฅ v tomto รบseku kvalitnรบ infraลกtruktรบru s eurรณpskymi parametrami, ale aj mestu Trenฤรญn sa vyrieลกia dlhodobรฉ konfliktnรฉ body dopravy a bezpeฤnosti a otvoria sa moลพnosti urbanisticky rozลกรญriลฅ centrum aลพ na nรกbreลพie Vรกhu.

V rokoch 2015 โ€“ 2020 nรกs ฤakรก vรฝstavba dvoch รบsekov modernizรกcie, ktorรฉ urฤite budรบ zaujรญmavรฉ nielen z technickรฉho a dopravnรฉho hฤพadiska, ale aj z urbanistickรฉho a krajinรกrskeho. Pรดjde o modernizรกciu trate Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica รบzemรญm Nosickej priehrady (dva tunely, viacero mostov, estakรกda a inรฉ zaujรญmavosti pre regiรณn) a modernizรกciu uzla ลฝilina, ktorรก okrem samotnej podstaty modernizaฤnรฉho procesu poskytne novรฉ รบzemie pre mesto a spustรญ novรบ urbanizรกciu รบzemia okolo Vรกhu v Novej ลฝiline.

V portfรณliu vaลกich ฤinnostรญ sรบ aj realizรกcie v rรกmci VI. koridoru, o ktorรฉ stavby ide v tomto prรญpade?

Projektovรก a inลพinierska prรญprava na zostรกvajรบcom รบseku tohto koridoru Krรกsno nad Kysucou โ€“ ฤŒadca โ€“ ลกt. hranica s ฤŒeskom je v zรกvereฤnej fรกze pred vydanรญm stavebnรฝch povolenรญ a vypracovanรญm realizaฤnej dokumentรกcie. V sรบฤasnosti vลกak prebieha rozhodovanie kompetentnรฝch (dodatoฤnรฉ, ลกkoda, ลพe neprebehlo uลพ na zaฤiatku procesu) o ลกtandarde parametrov รบseku, najmรค o traลฅovej rรฝchlosti. Investiฤne nรกroฤnรฝ tunelovรฝ variant so ลกtandardnou rรฝchlosลฅou na koridoroch 120 aลพ 140 km/h sa porovnรกva s neporovnateฤพnรฝm minimalistickรฝm variantom ponechaลฅ traลฅ v pรดvodnej osi, t. j. s rรฝchlosลฅou 60 aลพ 80 km/h, ฤo nespฤบลˆa jeden zo zรกkladnรฝch parametrov koridorovej trate.

Okrem rozvoja a modernizรกcie ลพelezniฤnej dopravy je uลพ dlhลกรญ ฤas veฤพmi dรดleลพitou tรฉmou integrรกcia verejnej osobnej dopravy v mestskรฝch aglomerรกciรกch a regiรณnoch. Kde sรบ v tejto oblasti hlavnรฉ problรฉmy? Ako sa v nich angaลพuje vaลกa spoloฤnosลฅ?

Najvรคฤลกie problรฉmy majรบ, samozrejme, Bratislava, Koลกice a ich regiรณny (Pozn. redakcie: Pokรบsili sme sa do tohto ฤรญsla zรญskaลฅ aj stanovisko oboch primรกtorov, ale naลกa snaha zostala bez odozvy.). Pri optimistickom pohฤพade predpokladรกm, ลพe alternatรญvu individuรกlnej automobilovej dopravy moลพno oฤakรกvaลฅ v Koลกiciach po roku 2020. Dovtedy by sa mohol ukonฤiลฅ prvรฝ zรกkladnรฝ krok integrรกcie, t. j. dokonฤia sa prestupovรฉ terminรกly a vรคฤลกina elektriฤkovรฝch tratรญ i prรญpojnรฝch radiรกl z mestskรฝch ฤastรญ prejde modernizรกciou.

V Bratislave bude rozhodujรบci postoj novรฉho vedenia mesta, metropola totiลพ dlhรฉ roky nemรก v dopravnej stratรฉgii jasno. Vรกhavรฉ a nerozhodnรฉ riadenie mesta za poslednรฉ ลกtyri roky sa musรญ diametrรกlne zmeniลฅ. Iba tak moลพno dosiahnuลฅ pokrok v rieลกenรญ verejnej osobnej dopravy a jej integrรกcie s koฤพajovou dopravou. Naลกa spoloฤnosลฅ ponรบka mestu dlhรฉ roky rรดzne analรฝzy, prevรกdzkovo-technickรฉ a urbanistickรฉ ลกtรบdie. V roku 2001 boli tieto aktivity dokonca jednรฝm z hlavnรฝch dรดvodov vzniku neziskovej Spoloฤnosti PSKD.

V prvom rade vลกak musรญ byลฅ vรดฤพa a najmรค zhoda v zastupiteฤพstve tรฝkajรบca sa ฤalลกieho pokroku a stratรฉgie rieลกenia integrovanej verejnej osobnej dopravy v meste a v jeho regiรณne. ลฝeleznica bude vลพdy urฤite jednou z rozhodujรบcich sรบฤastรญ takรฉhoto rieลกenia! Prvรฝ nรกdejnรฝ pokus, ktorรฝ sa mal financovaลฅ z prostriedkov OPD, sa uskutoฤnil v roku 2006. Vtedy sa zaฤala prรญprava projektu ลฝelezniฤnรฉ prepojenie TEN-T 17, ktorรฉho sรบฤasลฅou bola aj novรก ลพelezniฤnรก stanica Centrum v priestore terajลกej Filiรกlky. Autormi myลกlienky a iniciรกtormi boli Spoloฤnosลฅ PSKD a REMING CONSULT a. s. Projekt sa, ลพiaฤพ, nedoฤkal realizรกcie…

Rozhovor pripravila Silvia Friedlovรก.
FOTO: REMING CONSULT a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie