Potrebujeme novรบ, ambiciรณznu a nemennรบ stratรฉgiu rozvoja ลพelezniฤnej dopravy
Podฤพa generรกlneho riaditeฤพa spoloฤnosti REMING CONSULT Ing. Slavomรญra Podmanickรฉho by mala byลฅ tรกto stratรฉgia zaloลพenรก na princรญpoch a cieฤพoch dopravnej politiky Eร. Novรฉ programovรฉ obdobie 2014 โ 2020 dรกva prรญleลพitosลฅ na jej presadenie, bude si to vลกak vyลพadovaลฅ aj podporu zahraniฤnรฝch partnerov a zapojenie naลกich zรกstupcov v eurรณpskych ลกtruktรบrach.
Pod pojmom ลพelezniฤnรก doprava sa skrรฝva nesmierne zloลพitรก problematika, no napriek tomu, vedeli by ste aspoล struฤne opรญsaลฅ jej aktuรกlny stav na Slovensku a oznaฤiลฅ vรฝzvy ฤi konkrรฉtne projekty, ktorรฉ pred nami v tejto oblasti stoja v niekoฤพkรฝch najbliลพลกรญch rokoch?
Tรฉma dopravy a vlรกdne programy sa uลพ vyลกe 25 rokov stรกle toฤia okolo dostavby diaฤพnice do Koลกรญc, obchvatu Bratislavy, napojenia na Poฤพsko a vรฝstavby rรฝchlostnรฝch komunikรกciรญ. Nesporne sรบ to pre Slovensko veฤพmi dรดleลพitรฉ ciele, trvรก to vลกak uลพ neprimerane dlho. ลฝelezniฤnรก doprava napriek tomu v poslednom obdobรญ dostรกva vรฝraznejลกiu finanฤnรบ podporu najmรค z Operaฤnรฉho programu Doprava (OPD). Na รบsekoch Zlatovce โ Trenฤianska Teplรก, Beluลกa โ Pรบchov, Povaลพskรก Teplรก โ ลฝilina sa intenzรญvne dokonฤuje modernizรกcia ลพelezniฤnรฉho koridoru ฤ. V.a na ramene Bratislava โ ลฝilina. Pred vypรญsanรญm tendra je aj zostรกvajรบci รบsek Pรบchov โ Povaลพskรก Teplรก, ktorรฝ sa bude financovaลฅ uลพ zo zdrojov novรฉho programovรฉho obdobia 2014 โ 2020. Modernizรกcia prebehla ฤiastoฤne aj na koridore ฤ. VI zo ลฝiliny po Krรกsno nad Kysucou, zostรกvajรบci รบsek cez ฤadcu po ลกtรกtnu hranicu s ฤeskom je v projektovej prรญprave. Predpokladรก sa, ลพe do konca plรกnovacieho obdobia 2020 by tak mohol byลฅ zmodernizovanรฝ celรฝ รบsek trate Bratislava โ ลฝilina s dฤบลพkou 200 km a รบsek trate ลฝilina โ ฤadca โ ลกtรกtna hranica s dฤบลพkou 35 km. To je vลกak zatiaฤพ vลกetko!
Predchรกdzajรบca vlรกda totiลพ pozastavila sฤพubne rozbehnutรบ prรญpravu ฤalลกieho รบseku koridoru na ramene ลฝilina โ Koลกice v รบseku Liptovskรฝ Mikulรกลก โ Koลกice (160 km). Dnes mohol byลฅ pripravenรฝ kompletne na realizรกciu, ak nie uลพ aj v realizรกcii, a mohol byลฅ nรกpomocnรฝ pri ฤerpanรญ OPD. Teraz sa ฤakรก na vรฝsledky ล tรบdie realizovateฤพnosti, ktorรบ nรกm predpรญsala Eurรณpska komisia (EK). Mimochodom, je to uลพ tretia ลกtรบdia realizovateฤพnosti v poradรญ. Vyzerรก to tak, ลพe neverรญme tomu, ฤo robรญme, a potrebujeme nรกzor a pokyn od EK. Vรฝzvou pre Slovensko v oblasti ลพelezniฤnej dopravy je preto v prvom rade vyฤerpaลฅ zdroje z OPD do konca tohto roka. V druhom rade daลฅ celรบ silu do prรญpravy a realizรกcie modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch koridorov zaradenรฝch do eurรณpskej ลพelezniฤnej siete TEN-T v rรกmci novรฉho Operaฤnรฉho programu Integrovanรก infraลกtruktรบra (OPII). Cieฤพom musรญ byลฅ dokonฤiลฅ modernizรกciu ucelenรฉho รบseku Bratislava โ ลฝilina โ ฤadca โ ลกtรกtna hranica s ฤeskom, opรคลฅ naลกtartovaลฅ prรญpravu a nรกsledne realizรกciu ฤalลกรญch รบsekov koridoru ฤ. V.a medzi ลฝilinou a Koลกicami a zรกroveล pripraviลฅ a modernizovaลฅ aj ลพelezniฤnรฝ koridor ฤ. IV ลกt. hranica s ฤeskom โ Kรบty โ Bratislava โ ล tรบrovo โ ลกt. hranica s Maฤarskom.
Za zmienku stoja urฤite aj ฤalลกie vรฝzvy/programy, naprรญklad ten na zvรฝลกenie bezpeฤnosti na priecestiach, ktorรฝ sa uลพ od roku 2014 celoploลกne realizuje na sieti ลพeleznรญc Slovenskej republiky. Vรฝbornรฝm prรญspevkom do diskusie a do tvorby stratรฉgie kombinovanej dopravy bude urฤite aj Terminรกl intermodรกlnej dopravy v ลฝiline-Tepliฤke, ktorรฝ je pred dokonฤenรญm, a pod. Vรฝraznejลกรญ pokrok nastal v ostatnรฝch rokoch v kvalite osobnej dopravy. ล tรกtny dopravca vรฝrazne obnovil vozovรฝ park nรกkupom novรฝch modernรฝch sรบprav osobnej dopravy. Okrem toho pristรบpili na trh aj novรญ dopravcovia, ฤรญm sa zvรฝลกila konkurencia a priamoรบmerne aj kvalita sluลพieb. Samozrejme, aj v tejto oblasti sรบ eลกte veฤพkรฉ rezervy, najmรค na vedฤพajลกรญch a regionรกlnych tratiach. Preto bude dรดleลพitรฉ vyuลพiลฅ vลกetky moลพnรฉ zdroje na zvรฝลกenie kvality osobnej dopravy vo vลกetkรฝch segmentoch a na vลกetkรฝch tratiach vrรกtane zabezpeฤenia riadneho servisu a รบdrลพby novรฝch modernรฝch sรบprav.
Akรฉ investรญcie ฤi podpora by boli v tejto sรบvislosti potrebnรฉ?
Je potrebnรฉ pripraviลฅ novรบ, na rozdiel od minulosti ambiciรณznu a dlhodobรบ, politickรฝmi zmenami nemennรบ stratรฉgiu rozvoja ลพelezniฤnej dopravy na Slovensku, zaloลพenรบ na princรญpoch a cieฤพoch dopravnej politiky Eร. V rรกmci OPII sa urฤite nรกjde priestor na vyฤlenenie prostriedkov na tieto รบฤely. Na jej presadenie vลกak musรญme hฤพadaลฅ podporu u zahraniฤnรฝch partnerov, zapรกjaลฅ naลกich zรกstupcov v eurรณpskych ลกtruktรบrach a vyvinรบลฅ silnรฝ lobing.
Novรฉ programovรฉ obdobie 2014 โ 2020 nรกm na to dรกva prรญleลพitosลฅ. Slovensko mรก od 20. jรบna 2014 ako jedna z prvรฝch krajรญn uzavretรบ s EK Partnerskรบ dohodu o vyuลพรญvanรญ eurรณpskych ลกtrukturรกlnych a investiฤnรฝch fondov v rokoch 2014 โ 2020. Partnerskรก dohoda definuje stratรฉgiu a priority pre efektรญvne a รบฤinnรฉ investรญcie v objeme 15,3 mld. โฌ na najbliลพลกรญch 10 rokov.
V oktรณbri 2014 nรกm EK schvรกlila Operaฤnรฝ program Integrovanรก infraลกtruktรบra (OPII), ktorรฝ je rozhodujรบci v oblasti ลพeleznรญc a mรก vรฝrazne prispieลฅ k podpore kฤพรบฤovรฝch eurรณpskych a vnรบtroลกtรกtnych rozvojovรฝch priorรญt, a to k obnoveniu ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry, vozovรฉho parku a verejnej osobnej dopravy. V tomto programe mรก Slovensko alokovanรฝch viac ako 3,966 mld. โฌ. A je tu eลกte ฤalลกia prรญleลพitosลฅ z decembra 2014, keฤ nรกm EK schvรกlila Integrovanรฝ regionรกlny operaฤnรฝ program, v ktorom je alokovanรฝch 0,754 mld. โฌ. Tie by tieลพ mohli pomรดcลฅ pri integrรกcii ลพelezniฤnej dopravy.
Jednรฝm zo strategickรฝch cieฤพov Slovenska je napojiลฅ sa na eurรณpsku dopravnรบ sieลฅ, z ฤoho vyplรฝva aj poลพiadavka na modernizรกciu vybranรฝch ลพelezniฤnรฝch tratรญ. Vaลกa spoloฤnosลฅ pรดsobรญ v sรบฤasnosti najmรค v oblasti prรญpravy projektov modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ V. paneurรณpskeho koridoru. ฤo je hlavnรฝm cieฤพom tรฝchto projektov a akรฝm spรดsobom sa do nich zapรกjate?
ลฝeleznice Slovenskej republiky v 90. rokoch minulรฉho storoฤia zaฤlenili podpisom medzinรกrodnรฝch eurรณpskych dohรดd AGC a AGTC (o medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach a o najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy) svoju sieลฅ do eurรณpskych dopravnรฝch ciest, ฤรญm zรกroveล prevzali aj povinnosลฅ reลกpektovaลฅ medzinรกrodnรฉ dohody a technickรฉ poลพiadavky, ktorรฉ reprezentujรบ okrem rรดznych smernรญc a nariadenรญ Technickรฉ ลกpecifikรกcie interoperability (TSI). Hlavnรฝm cieฤพom modernizรกcie ลพeleznรญc na eurรณpskych koridoroch je zabezpeฤiลฅ interoperabilitu ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry pre vลกetkรฝch dopravcov. Z viacerรฝch parametrov moลพno spomenรบลฅ naprรญklad jednotnรฝ priechodovรฝ prierez, nรกpravovรฝ tlak 22,5 t, rรฝchlosลฅ do 200 km/h, bezpeฤnosลฅ vlakovej cesty, minimalizรกciu รบrovลovรฝch kriลพovanรญ, eurรณpsky systรฉm riadenia dopravy ERTMS, limity hlukovรฝch emisiรญ a pod.
Eร mรก definovanรบ zรกkladnรบ nosnรบ sieลฅ medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch koridorov TEN-T, ktorรบ v urฤitรฝch periรณdach upravuje a vylepลกuje podฤพa nรกvrhov jej ฤlenov. V minulosti, pred rokom 2010, prechรกdzalo Slovenskom minimรกlne pรคลฅ koridorov a ฤalลกie boli v hre. Dnes tadiaฤพto prechรกdzajรบ uลพ iba tri. Navyลกe, koridor ฤ. IV je od roku 2013 oslabenรฝ na nรกลก รบkor a posilnenรฝ v prospech Maฤarska (od Bratislavy je odklonenรฝ cez Rusovce, Rajku a Hegyeshalom do Budapeลกti). Pรดvodnรฝ koridor TEN-T 17, ktorรฝ spรกjal Bratislavu s Viedลou, ล trasburgom a Parรญลพom a mal pre Slovensko nedoceniteฤพnรบ hodnotu pre osobnรบ dopravu, smeruje dnes namiesto do Bratislavy do Budapeลกti. V oboch prรญpadoch ide o vรฝsledok vรฝbornรฉho lobingu Budapeลกti.
Poslednรฉ rozhodnutia eurรณpskych inลกtitรบciรญ definujรบ naprieฤ Slovenskom tri koridory, ktorรฉ sรบ podporovanรฉ aj ako sรบฤasลฅ tzv. jadrovรฝch koridorov pre nรกkladnรบ dopravu:
- koridor ฤ. V.a Bratislava โ ลฝilina โ Koลกice โ ฤierna nad Tisou โ ลกt. hranica s Ukrajinou,
- koridor ฤ. VI v รบseku ลกt. hranica s ฤeskom โ ฤadca โ ลฝilina,
- koridor ฤ. IV v รบseku ลกt. hranica s ฤeskom โ Kรบty โ Bratislava โ ล tรบrovo โ ลกt. hranica s Maฤarskom.
Spoloฤnosลฅ REMING CONSULT a. s., je generรกlnym projektantom na viacerรฝch รบsekoch modernizรกcie tรฝchto ลพelezniฤnรฝch koridorov, konkrรฉtne na koridore ฤ. V.a v รบseku od Trnavy po ลฝilinu a od Liptovskรฉho Mikulรกลกa po Poprad, ฤalej od Krompรกch po Kysak a na koridore ฤ. VI od Krรกsna nad Kysucou cez ฤadcu po ลกt. hranicu s ฤeskom. Mรกme veฤพkรฉ skรบsenosti nielen so samotnou prรญpravou stavieb, ale aj s ich realizรกciou a prevรกdzkou. Snaลพรญme sa byลฅ silnou oporou pre investora a zรกroveล priekopnรญkom v presadzovanรญ novรฝch progresรญvnych technickรฝch a technologickรฝch rieลกenรญ, ktorรฉ garantujรบ interoperabilitu v rรกmci siete TEN-T, vysokรบ kvalitu, komfort, bezpeฤnosลฅ a ochranu ลพivotnรฉho prostredia. Sme zakladateฤพmi neziskovej Spoloฤnosti PSKD โ Prevรกdzka a stavby koฤพajovej dopravy, ktorรก je lรญdrom v presadzovanรญ myลกlienok rozvoja ลพelezniฤnej a mestskej koฤพajovej dopravy a okrem inรฝch svojich aktivรญt je aj organizรกtorom medzinรกrodnej konferencie Fรณrum koฤพajovej dopravy.
Mohli by ste nรกm struฤne priblรญลพiลฅ aspoล niektorรฉ nosnรฉ stavby tohto koridoru, na ktoยญrรฝch ste participovali alebo sรบ prรกve aktuรกlne?
Cestujรบca verejnosลฅ mรก uลพ urฤite svoje skรบsenosti a nรกzor na zmodernizovanรฉ รบseky, najmรค na ramene Bratislava โ ลฝilina. K tรฝm zaujรญmavejลกรญm, ale aj veฤพmi komplikovanรฝm รบsekom patril naprรญklad รบsek za Novรฝm Mestom nad Vรกhom, kde sa vybudoval dvojkoฤพajovรฝ tunel s dฤบลพkou 1,7 km. V histรณrii Slovenska je to prvรฝ novรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel po vyลกe 60 rokoch. Jeho vรฝstavba vziลกla z viacerรฝch alternatรญv ako ekonomicky a prevรกdzkovo najefektรญvnejลกia a navyลกe z pohฤพadu ochrany ลพivotnรฉho prostredia najohฤพaduplnejลกia.
Veฤพmi nรกroฤnou a kontroverznou stavbou je v sรบฤasnosti prebiehajรบca modernizรกcia v Trenฤรญne. Mรก veฤพmi dlhรฝ a nรกroฤnรฝ vรฝvoj, viedli sa dlhรฉ diskusie zรกstancov a oponentov. Nakoniec zvรญลฅazil progres. A tak nielen ลพeleznice budรบ maลฅ v tomto รบseku kvalitnรบ infraลกtruktรบru s eurรณpskymi parametrami, ale aj mestu Trenฤรญn sa vyrieลกia dlhodobรฉ konfliktnรฉ body dopravy a bezpeฤnosti a otvoria sa moลพnosti urbanisticky rozลกรญriลฅ centrum aลพ na nรกbreลพie Vรกhu.
V rokoch 2015 โ 2020 nรกs ฤakรก vรฝstavba dvoch รบsekov modernizรกcie, ktorรฉ urฤite budรบ zaujรญmavรฉ nielen z technickรฉho a dopravnรฉho hฤพadiska, ale aj z urbanistickรฉho a krajinรกrskeho. Pรดjde o modernizรกciu trate Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica รบzemรญm Nosickej priehrady (dva tunely, viacero mostov, estakรกda a inรฉ zaujรญmavosti pre regiรณn) a modernizรกciu uzla ลฝilina, ktorรก okrem samotnej podstaty modernizaฤnรฉho procesu poskytne novรฉ รบzemie pre mesto a spustรญ novรบ urbanizรกciu รบzemia okolo Vรกhu v Novej ลฝiline.
V portfรณliu vaลกich ฤinnostรญ sรบ aj realizรกcie v rรกmci VI. koridoru, o ktorรฉ stavby ide v tomto prรญpade?
Projektovรก a inลพinierska prรญprava na zostรกvajรบcom รบseku tohto koridoru Krรกsno nad Kysucou โ ฤadca โ ลกt. hranica s ฤeskom je v zรกvereฤnej fรกze pred vydanรญm stavebnรฝch povolenรญ a vypracovanรญm realizaฤnej dokumentรกcie. V sรบฤasnosti vลกak prebieha rozhodovanie kompetentnรฝch (dodatoฤnรฉ, ลกkoda, ลพe neprebehlo uลพ na zaฤiatku procesu) o ลกtandarde parametrov รบseku, najmรค o traลฅovej rรฝchlosti. Investiฤne nรกroฤnรฝ tunelovรฝ variant so ลกtandardnou rรฝchlosลฅou na koridoroch 120 aลพ 140 km/h sa porovnรกva s neporovnateฤพnรฝm minimalistickรฝm variantom ponechaลฅ traลฅ v pรดvodnej osi, t. j. s rรฝchlosลฅou 60 aลพ 80 km/h, ฤo nespฤบลa jeden zo zรกkladnรฝch parametrov koridorovej trate.
Okrem rozvoja a modernizรกcie ลพelezniฤnej dopravy je uลพ dlhลกรญ ฤas veฤพmi dรดleลพitou tรฉmou integrรกcia verejnej osobnej dopravy v mestskรฝch aglomerรกciรกch a regiรณnoch. Kde sรบ v tejto oblasti hlavnรฉ problรฉmy? Ako sa v nich angaลพuje vaลกa spoloฤnosลฅ?
Najvรคฤลกie problรฉmy majรบ, samozrejme, Bratislava, Koลกice a ich regiรณny (Pozn. redakcie: Pokรบsili sme sa do tohto ฤรญsla zรญskaลฅ aj stanovisko oboch primรกtorov, ale naลกa snaha zostala bez odozvy.). Pri optimistickom pohฤพade predpokladรกm, ลพe alternatรญvu individuรกlnej automobilovej dopravy moลพno oฤakรกvaลฅ v Koลกiciach po roku 2020. Dovtedy by sa mohol ukonฤiลฅ prvรฝ zรกkladnรฝ krok integrรกcie, t. j. dokonฤia sa prestupovรฉ terminรกly a vรคฤลกina elektriฤkovรฝch tratรญ i prรญpojnรฝch radiรกl z mestskรฝch ฤastรญ prejde modernizรกciou.
V Bratislave bude rozhodujรบci postoj novรฉho vedenia mesta, metropola totiลพ dlhรฉ roky nemรก v dopravnej stratรฉgii jasno. Vรกhavรฉ a nerozhodnรฉ riadenie mesta za poslednรฉ ลกtyri roky sa musรญ diametrรกlne zmeniลฅ. Iba tak moลพno dosiahnuลฅ pokrok v rieลกenรญ verejnej osobnej dopravy a jej integrรกcie s koฤพajovou dopravou. Naลกa spoloฤnosลฅ ponรบka mestu dlhรฉ roky rรดzne analรฝzy, prevรกdzkovo-technickรฉ a urbanistickรฉ ลกtรบdie. V roku 2001 boli tieto aktivity dokonca jednรฝm z hlavnรฝch dรดvodov vzniku neziskovej Spoloฤnosti PSKD.
V prvom rade vลกak musรญ byลฅ vรดฤพa a najmรค zhoda v zastupiteฤพstve tรฝkajรบca sa ฤalลกieho pokroku a stratรฉgie rieลกenia integrovanej verejnej osobnej dopravy v meste a v jeho regiรณne. ลฝeleznica bude vลพdy urฤite jednou z rozhodujรบcich sรบฤastรญ takรฉhoto rieลกenia! Prvรฝ nรกdejnรฝ pokus, ktorรฝ sa mal financovaลฅ z prostriedkov OPD, sa uskutoฤnil v roku 2006. Vtedy sa zaฤala prรญprava projektu ลฝelezniฤnรฉ prepojenie TEN-T 17, ktorรฉho sรบฤasลฅou bola aj novรก ลพelezniฤnรก stanica Centrum v priestore terajลกej Filiรกlky. Autormi myลกlienky a iniciรกtormi boli Spoloฤnosลฅ PSKD a REMING CONSULT a. s. Projekt sa, ลพiaฤพ, nedoฤkal realizรกcie…
Rozhovor pripravila Silvia Friedlovรก.
FOTO: REMING CONSULT a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby