Poznatky zo stavieb diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest (1. ฤasลฅ)
V novembri 2012 sa v Bratislave uskutoฤnil XVII. seminรกr Ivana Poliaฤka so zameranรญm na prรญpravu, projektovanie a realizรกciu stavieb diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest v SR. ฤlรกnok ponรบka struฤnรฝ prehฤพad prezentovanรฝch prรญspevkov odbornรญkov, ako aj poznatky zo zahraniฤia. Opisuje progresรญvne rieลกenia objektov na รบsekoch rรฝchlostnej cesty R1 navrhnutรฉ v projektoch, pouลพitie novรฝch cestnรฝch stavebnรฝch materiรกlov aj problรฉmy pri zavรกdzanรญ novรฝch technolรณgiรญ.
Stavba novรฝch รบsekov diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest na Slovensku pokraฤuje pomaly. Je to aj preto, ลพe sa zmenili podmienky vย ich prรญprave, dรดvodom je aj ekonomickรก situรกcia (nielen vย SR) aย financovanie. Diaฤพnice sรบ nรกroฤnรฉ inลพinierske stavby, ktorรฝch projektovanie aย realizรกcia si vyลพadujรบ odbornosลฅ aย profesionalitu, ale aj technologickรบ disciplรญnu. Podฤพa vyjadrenia odbornรญkov zo spoloฤnosti Doprastav [1] vzniklo pri vรฝberovรฝch konaniach aย vย samotnej prรญprave stavieb mnoลพstvo problรฉmov. Na spracovanie ponuky stavebnej firmy bol ฤasto veฤพmi krรกtky ฤas. Dรดsledkom absencie predkvalifikรกcie firiem uchรกdzajรบcich sa oย รบฤasลฅ vย tendrovom konanรญ na vรคฤลกie aย nรกroฤnรฉ stavby bola aj รบฤasลฅ takรฝch firiem, ktorรฉ zรญskavajรบ referencie od zahraniฤnรฝch aย neznรกmych spoloฤnostรญ. Vรฝber dodรกvateฤพa stavby len na zรกklade najniลพลกej ponรบknutej ceny vย mnohom sรบvisรญ sย prรญpravou aj kvalitou stavieb. Najnรกroฤnejลกie objekty na diaฤพniciach boli ฤasto vzhฤพadom na nedostatoฤnรฝ alebo nepresnรฝ inลพinierskoยญgeologickรฝ prieskum kritickรฉ na plnenie termรญnov. ฤasovรฉ straty vo vรฝstavbe viedli aj kย neekonomickรฝm rieลกeniam (naprรญklad vย zime) aย nasadeniu nรกroฤnรฝch technolรณgiรญ. Posunom zaฤiatku stavby โ ฤasto do klimaticky nevhodnรฉho obdobia โ sa zvรฝลกili nรกklady spojenรฉ so zaistenรญm kvality prรกc.Novรฉ rieลกenia โ projekty aย realizรกcia
Jednou zย dรดleลพitรฝch stavieb cestnรฝch komunikรกciรญ na Slovensku bola vย ostatnom ฤase stavba rรฝchlostnej cesty R1 na รบsekoch Nitra, zรกpad โ Selenec, Selenec โ Beladice, Beladice โ Tekovskรฉ Nemce aย severnรฝ obchvat Banskej Bystrice. Stavba sa zaฤala vย roku 2009, do pouลพรญvania bola odovzdanรก vย roku 2011, respektรญve obchvat Banskej Bystrice vย roku 2012. Nรกroฤnosลฅ pri spracovanรญ projektovej dokumentรกcie, najmรค dokumentรกcie na realizรกciu stavby (DRS) moลพno posรบdiลฅ zย prรญspevkov [2, 3, 4]. Zloลพitosลฅ geologickรฝch aย hydrogeologickรฝch podmienok si vyลพadovala rieลกenia stability zemnรฉho telesa, jeho svahov, รบpravu aย sanรกciu podloลพia nรกsypov, sanรกciu sklรกdok odpadu aj zlepลกenie zemรญn vย podloลพรญ aย zvรฝลกenie รบnosnosti podloลพia vozoviek. Vzhฤพadom na ลกpeciรกlne rieลกenia aย rozsah realizรกcie bude pouฤnรฉ ich struฤne opรญsaลฅ.
Na รบseku Selenec โ Beladice sa vย zรกrezovรฝch ฤastiach sย vysokou hladinou podzemnej vody okrem ลกtandardnej hฤบbkovej drenรกลพe navrhli prieฤne odvodลovacie rebrรก. Boli hlbokรฉ 2 m aย ลกirokรฉ 1 m, vyplnenรฉ ลกtrkodrvinou. Vzdialenosลฅ rebier bola 10 m, vyรบsลฅujรบ do hฤบbkovรฉho trativodu.
Na tom istom รบseku na miestach sย nรกsypom na terรฉne zย bahnitรฉho sedimentu sa navrhli aย realizovali ลกtrkovรฉ pilรณty. Zhotovili sa hฤบbkovรฝm vibraฤnรฝm zhutลovaฤom do hฤบbky 5 aลพ 7 m. Vzรกjomnรก vzdialenosลฅ pilรณt vย trojuholnรญkovom rastri bola 2,5ย m. Vyplnenรฉ boli ลกtrkom frakcie 8/32 mm. Na zemnej plรกni sa rozprestrela filtraฤno-separaฤnรก geotextรญlia presypanรก piesฤitou zeminou (S1, S3) alebo ลกtrkovou vrstvou (G1, G3), ktorรก odvรกdza vytlaฤenรบ vodu. Tรกto takzvanรก sanaฤnรก vrstva je vyvedenรก do pozdฤบลพnej otvorenej priekopy alebo drenรกลพe.
Na รบsekoch so zemnรฝm nรกsypovรฝm telesom vย terรฉne so sklonom (vย prieฤnom alebo pozdฤบลพnom smere) sa navrhli aย vytvorili svahovรฉ stupne, ktorรฉ majรบ zabezpeฤiลฅ stabilitu zemnรฉho telesa. Vย terรฉne so sklonom 10 aลพ 30ย % boli svahovรฉ stupne navrhnutรฉ vย prieฤnom sklone 3 aลพ 5ย %.
Na tomto รบseku cesty R1, ako aj na รบseku Nitra, zรกpad โ Selenec sa vo veฤพkom rozsahu vykonalo โzlepลกenieโ zemnej plรกne hydraulickรฝm spojivom. Ide vย podstate oย vylepลกenie vlastnostรญ zeminy, ktorรฝm moลพno dosiahnuลฅ poลพadovanรบ (dobrรบ) รบnosnosลฅ plรกne pod konลกtrukciou vozovky. Spracovateฤพnosลฅ aย lepลกie vlastnosti jemnozrnnej zeminy moลพno dosiahnuลฅ primieลกanรญm vรกpna, zvรฝลกenie pevnosti zeminy hydraulickรฝm zmesnรฝm spojivom alebo cementom. Moลพnosti รบpravy podloลพia pri stavbe vozoviek aj sย posรบdenรญm nรกkladov sรบ vย prรญspevku [5]. Orientaฤnรฉ hodnoty zmien vlastnostรญ zemรญn po pridanรญ vรกpna alebo cementu sรบ uvedenรฉ vย tab.ย 1.
Tab. 2ย Vรฝsledky skรบลกok telies po 28 dลoch (ฤSN EN 14227-1)
Zmeny vlastnostรญ zeminy po premieลกanรญ so spojivom sรบ okamลพitรฉ (umoลพลujรบ spracovanie/zhutnenie) aย dlhodobรฉ, zvรฝลกi sa jej pevnosลฅ. Vรฝber vhodnรฉho spojiva aย jeho mnoลพstvo zรกvisรญ od vรฝsledkov laboratรณrnych skรบลกok vlastnostรญ zeminy aย jej zatriedenia. Vย technologickom postupe na stavbe je dรดleลพitรฉ premieลกanie zeminy so spojivom aย zhutnenie vrstvy (obr.ย 1).
Vย prรญspevku [5] bol prezentovanรฝ prรญklad รบpravy podloลพia na stavbe, keฤ sa na zlepลกenie zeminy pouลพilo aj zmesnรฉ spojivo Doroport RN2. Okrem zvyฤajnรฉho rieลกenia รบpravy podloลพia vรฝmenou vrstvy podmieneฤne vhodnej zeminy sa zย ekonomickรฉho hฤพadiska porovnรกvali varianty aj so zlepลกenรญm cementom CEM 11/B โ Sย 32,5 aย zmesnรฝm spojivom Doroport. Ako sa ukรกzalo, vรฝmena vrstvy zeminy aย zabudovanie vhodnej zeminy by boli nรกkladnรฉ.
Na stavbe R1, ale aj na ฤalลกรญch stavbรกch sa vo veฤพkej miere pouลพรญva geosyntetika. Naprรญklad na รบseku vย intravilรกne Banskej Bystrice boli vzhฤพadom na potrebu minimalizรกcie zรกberu pรดdy navrhnutรฉ strmลกie svahy zรกrezov aj nรกsypov. Svahy so sklonom 1 : 1 aลพ 1 : 1,75 boli pritom vystuลพenรฉ jednoosovรฝmi geoยญmreลพami. Spodnรก ฤasลฅ nรกsypu bola vystuลพenรก vrstvami zย ohybnรฝch geomreลพรญ sย vรคฤลกou pevnosลฅou, vo vrchnej ฤasti nรกsypu sรบ ohybnรฉ geomreลพe sย menลกou pevnosลฅou. Vรฝstuลพe sรบ ploลกnรฉ prvky, ktorรฉ majรบ jadro zย polyesterovรฝch (PES) vรฝstuลพovรฝch vlรกkien obalenรฉ tuhรฝm polyetylรฉnovรฝm plรกลกลฅom (LDPE) na ich ochranu.Na povrchu svahov je vrstva humusu sย hydroosevom, zabezpeฤenรก (do fixovania vegetaฤnรฉho krytu) biodegradovateฤพnou rohoลพou. Na รบseku, na ktorom je trasa rรฝchlostnej cesty vย hlbokom zรกreze nad jestvujรบcim ลพelezniฤnรฝm tunelom, sa na svahoch zรกrezu vytvorilo ochrannรฉ sรบvrstvie zย รญlovitej zeminy aย na nej drenรกลพny protierรณzny kompozit.
Na stavbe severnรฉho obchvatu Banskej Bystrice sa sย vyuลพitรญm geosyntetickรฝch materiรกlov postavili aj dve opornรฉ konลกtrukcie. Jeden opornรฝ mรบr je zย betรณnovรฝch prefabrikรกtov TW ortogonรกlneho tvaru, ktorรฉ sรบ staticky zabezpeฤenรฉ geosyntetickou vรฝstuลพou โ tuhou geomreลพou zย HDPE. Druhรฝ mรบr mรก konลกtrukciu typu GreenTerramesh (obr.ย 2) zย betรณnovรฝch lรญcnych prefabrikรกtov.
Obr. 2ย Stavba mรบru GreenTerramesh
Zรกkladovรก ฤasลฅ mรบru je vystuลพenรก geokompozitom, strednรก aย hornรก ฤasลฅ jednoosovรฝmi ohybnรฝmi geomreลพami. Vรฝstuลพovรฉ prvky sรบ obsypanรฉ ลกtrkodrvinou.
Geosyntetika sa pouลพila aj pri stavbe opornรฝch aย zรกrubnรฝch mรบrov. Na odvedenie podzemnej vody za rubom betรณnovรฝch gravitaฤnรฝch opornรฝch aj zรกrubnรฝch mรบrov sa medzi konลกtrukciu aย zรกsypovรฝ materiรกl vloลพil drenรกลพny geokompozit ako ploลกnรก drenรกลพ. Drenรกลพny geokompozit mรก tuhรฉ drenรกลพne jadro zย polypropylรฉnu (PP) alebo polyetylรฉnu (PE) aย zย oboch strรกn jadra je filtraฤnรก netkanรก polypropylรฉnovรก geotextรญlia. Geokompozit je zaรบstenรฝ do drenรกลพnej rรบry zย PVC aย tรก je napojenรก na pozdฤบลพne odvodnenie.
Zย hฤพadiska funkcie aย trvรกcnosti (ลพivotnosti) vystuลพenรฝch opornรฝch mรบrov je dรดleลพitรก dlhodobรก pevnosลฅ spoja geosyntetickej vรฝstuลพe aย prvku lรญcovรฉho opevnenia. Medzi certifikovanรฉ systรฉmy patria vystuลพenรฉ opornรฉ systรฉmy spoloฤnosti Tensar: GEOMUR-TW1, GEOMUR-Mesa aย GEOMUR-KP, ktorรฉ sรบ opรญsanรฉ vย prรญspevku [6]. Vystuลพenรฉ opornรฉ mรบry sa nachรกdzali nielen vย telese diaฤพnice (naprรญklad A1 vย Poฤพsku), ale pouลพili sa aj na stavbe mostnรฝch krรญdel aย okolo รบloลพnรฝch prahov mostnรฝch objektov. Ako vรฝstuลพ sa pouลพili tuhรฉ monolitickรฉ jednoosovรฉ geomreลพe Tensar zย HDPE.
Zย geosyntetickรฝch materiรกlov sa na stavbe R1 pouลพili aj prefabrikovanรฉ geodrรฉny MebraDrain. Tento systรฉm sa pouลพรญva tam, kde sa oฤakรกva pod zaลฅaลพenรญm nรกsypu veฤพkรฉ sadanie, ktorรฉ mรก aj dlhรฝ ฤasovรฝ priebeh. Vย prรญspevku [7] je opรญsanรฉ zakladanie nรกsypu na neรบnosnom podloลพรญ, keฤ sa vertikรกlne prefabrikovanรฉ geodrรฉny zatlรกฤali aลพ do hฤบbky 9,15 m. Prefabrikovanรฝ geodrรฉn MebraDrain (obr.ย 3) sa skladรก zย tuhรฉho PP jadra vย tvare H, ktorรฉ je obalenรฉ netkanou geotextรญliou zย PP. Tรก vytvรกra filtraฤnรฝ obal, ktorรฝ zabraลuje kolmatรกcii drenรกลพnych kanรกlikov. Vertikรกlne drรฉny MebraDrain sa zabudovรกvali pomocou stroja sย hydraulickou aplikaฤnou hlavicou (obr.ย 4).
Pri zatlรกฤanรญ sa kontroluje tlak aย hฤบbka zatlaฤenia. Po zatlaฤenรญ do podloลพia sa asi vo vรฝลกke 30 cm geodrรฉn โodstrihneโ. Na terรฉn sa potom rozprestrie ลกtrkodrvina, ktorรก vytvorรญ ploลกnรบ drenรกลพ aย odvรกdza vytlaฤenรบ vodu spod telesa nรกsypu do priekop alebo rigolov pozdฤบลพ nรกsypu. Vzรกjomnรก vzdialenosลฅ zatlรกฤanรฝch drรฉnov zรกvisรญ od druhu zeminy vย podloลพรญ nรกsypu aย รบrovne hladiny podzemnej vody. Hustejลกรญ raster konsolidรกciu podloลพia urรฝchฤพuje.
Materiรกly aย technolรณgie
Napriek vลกeobecne malej podpore vรฝskumu sa uย nรกs dostali do praxe cestnรฉ stavebnรฉ materiรกly, na ktorรฝch vรฝvoji aย skรบลกanรญ sa podieฤพali laboratรณriรก stavebnรฝch firiem. Na XVII. seminรกri Ivana Poliaฤka sa prezentovali prรญspevky oย vรฝrobe aย kladenรญ mechanicky spevnenรฉho kameniva [8], oย vlastnostiach asfaltovej zmesi sย veฤพkou tuhosลฅou [9] aย oย pouลพitรญ medzerovitรฉho asfaltovรฉho betรณnu [10].
Zmes mechanicky spevnenรฉho kameniva MSK sa pouลพila na stavbe vozovky na รบsekoch cesty R1. Ide oย kvalitnรบ zmes kameniva na nestmelenรฉ podkladovรฉ vrstvy, ktorรก sa mรดลพe pouลพiลฅ aj pri vozovkรกch triedy dopravnรฉho zaลฅaลพenia I. aลพ VI. Na stavbe R1 sa vrstva zย MSK definovala ako MSKอพ 31,5 GBอพ 240ย mm (STN 73 6126). Podฤพa preukaznej skรบลกky vyhovel nรกvrh zmesi MSK so skladbou 55โฏ%, frakcia 0/8 + 15 %, frakcia 8/16 + 30 %, frakcia 16/32. Takรกto zmes mala po zhutnenรญ maximรกlnu objemovรบ hmotnosลฅ 2 253ย kg/m3 aย jej optimรกlna vlhkosลฅ bola 4,8โฏ%. Zmes sa vyrรกbala priamo vย lome vย mobilnej mieลกaฤke, ktorรก mala pomerne veฤพkรฝ vรฝkon (450 ton za hodinu). Na รบseku sa zmes rozprestierala na drenรกลพnu vrstvu zo ลกtrkodrviny finiลกerom Vรถgele 2100. Zmes MSK sa klรกdla aย zhutลovala vo dvoch vrstvรกch (pribliลพne 120โฏ+โฏ120ย mm). Kaลพdรก vrstva bola zhutลovanรก vibraฤnรฝm valcom ลกtyrmi, respektรญve piatimi pojazdmi (obr.ย 5).
Obr. 5ย Zhutลovanie vrstvy MSK
Kontrola รบnosnosti podkladovej vrstvy zaลฅaลพovacou skรบลกkou ukรกzala, ลพe modul deformรกcie Edef, 2 bol vย priemere vรคฤลกรญ ako poลพadovanรฝch 150 MPa. Po kontrole vรฝลกky (aย hrรบbky) vrstvy aย rovnosti povrchu sa vrstva MSK zabezpeฤila infiltraฤnรฝm postrekom katiรณnaktรญvnou asfaltovou emulziou vย mnoลพstve 0,70 kg/m2. Jeden zย veฤพmi zaujรญmavรฝch, respektรญve dรดleลพitรฝch poznatkov zo stavby je uvedenรฝ vย zรกvere prรญspevku: vlastnosti zmesi drvenรฉho kameniva zย troch frakciรญ nemusia byลฅ rovnakรฉ (rovnako dobrรฉ), keฤ ide oย vyvretรบ horninu alebo vรกpence. Aย to aj napriek tomu, ลพe vรฝslednรก zrnitosลฅ kaลพdej zmesi aย tvarovรฝ index zลn kameniva sรบ vyhovujรบce.
Na stavbe rรฝchlostnej cesty R1 sa navrhla aย postavila vozovka, vย ktorej je hlavnรก nosnรก podkladovรก vrstva zย asfaltovej zmesi sย veฤพkou tuhosลฅou (VMT). Skladba vrstiev navrhnutej aย postavenej vozovky je:
- asfaltovรฝ koberec mastixovรฝย SMA 11, PmBย ย ย 40 mm
- asfaltovรฝ betรณn AC 22 L, PmB 45/80-75ย ย ย 70 mm
- asfaltovรฝ betรณn sย veฤพkou tuhosลฅou VMTย ย ย 90 mm
- mechanicky spevnenรฉ kamenivo MSK 31,5, GBย ย ย 240 mm
- ลกtrkodrvinaย ล D 31,5ย ย ย 200 mm
Prรญspevok [9] nadvรคzuje na ฤlรกnky autorov oย problematike VMT zย hฤพadiska nรกvrhu zmesi aย jej vรฝroby. Vย sรบฤasnosti sa uvรกdzajรบ zaujรญmavรฉ vรฝsledky skรบลกok รบnavy asfaltovรฝch spojรญv pouลพรญvanรฝch na vรฝrobu VMT aย รบnavy zmesรญ VMT.
Na stavbe R1 sa pouลพilo modifikovanรฉ spojivo PmB 10/40-65. Skรบลกky รบnavy tohto spojiva sa vykonรกvali vย ลกpeciรกlnom prรญstroji pri dvoch รบrovniach ลกmykovรฉho napรคtia ฯย =ย 210ย kPa aย 270 kPa. Zรกznam skรบลกky ukazuje zรกvislosลฅ komplexnรฉho ลกmykovรฉho modulu od poฤtu zaลฅaลพovacรญch cyklov (obr.ย 6). Vidieลฅ na ลom, ลพe pri menลกom napรคtรญ je pokles relatรญvnej tuhosti zmesi pomalรฝ.
Obr. 6ย Priebeh รบnavovej skรบลกky
Pri skรบลกkach tuhลกieho spojiva PmB bol pokles relatรญvnej tuhosti rรฝchly. Pri skรบลกkach รบnavy zmesรญ VMT so spojivom Styrelf (PmB 10/45-65) sa zistilo, ลพe majรบ lepลกie รบnavovรฉ charakteristiky ako naprรญklad vย predpise TP 170 (ฤR) na navrhovanie vozoviek. Skรบลกky sa vykonรกvali na trapรฉzoidoch (tvar zrezanรฉho klinu), ktorรฝch zรกkladลa mรก rozmer 50ย รย 50ย mm aย hornรก plocha 25 ร 25 mm. Na skรบลกobnรฝch telesรกch sย takรฝmito rozmermi sa nepriaznivo prejavoval vplyv vรคฤลกรญch zลn kameniva (20 mm zย frakcie 0/20).
Jednou zo ลกpeciรกlnych asfaltovรฝch zmesรญ, ktorรก sa pouลพรญva na stavbu obrusnej vrstvy vozovky, je drenรกลพny asfaltovรฝ koberec (AKD, podฤพa EN 13108-7 PA). Zmes mรก veฤพkรฝ obsah medzier, je schopnรก veฤพmi rรฝchlo odviesลฅ vodu zย povrchu vozovky aย povrch vrstvy je menej hluฤnรฝ ako povrchy vrstiev zย asfaltovรฉho betรณnu. Na Slovensku sa vo vรคฤลกom rozsahu pouลพila na stavbe รบseku diaฤพnice D1 aลพ vย roku 2006. Prรญprava realizรกcie stavby, aย to najmรค nรกvrh aย skรบลกanie vlastnostรญ zmesi AKD, sรบ opรญsanรฉ vย prรญspevku [10]. Pri nรกvrhu asfaltovej zmesi sรบ dรดleลพitรฉ vlastnosti kameniva aย asfaltovรฉho spojiva. Pri kamenive je dรดleลพitรก odolnosลฅ proti vyhladzovaniu. Posudzovala sa odolnosลฅ sย hodnotou PSV5/6. Ako spojivo sa vybral aย pouลพil polymรฉrom modifikovanรฝ asfalt PmB 45/80-75, ktorรฝ mรก bod mรคknutia najmenej 7โฏยฐC aย sรบฤasne veฤพmi nรญzky bod lรกmavosti, aลพ do โ20โฏยฐC. Zย viacerรฝch receptรบr zmesi sa vybrala tรก, ktorรก mala dรดleลพitรฉ vlastnosti:
- stabilita SM (60 ยฐC)ย ย ย minimรกlne 4,0 kN
- medzerovitosลฅย ย ย vย rozsahu 20 aลพ 26 %
- odolnosลฅ proti trvalรฝm deformรกciรกm najviac 1,35 mm
- priepustnosลฅย ย ย (0,5 aลพ 3,5).10โ3 m3/s
Zย konลกtrukฤnรฉho hฤพadiska treba urobiลฅ pod AKD vodonepriepustnรบ vrstvu, po ktorej odteฤie voda do drenรกลพneho systรฉmu. Na diaฤพnici D1 sa poloลพil emulznรฝ mikrokoberec EMKJ sย hrรบbkou 8 mm aย zabezpeฤil sa postrekom katioaktรญvnou rรฝchloลกtiepnou emulziou vย mnoลพstve 0,5 kg/m2. Na dobrรฉ zhutnenie, aย to iba hladkรฝmi 10-tonovรฝmi valcami, sa starostlivo kontrolovala teplota zmesi. Poลพadoยญvanรก minimรกlna miera zhutnenia bola 95ย %.
รdrลพba obrusnej vrstvy zย AKD je nรกroฤnejลกia ako รบdrลพba ลกtandardnej obrusnej vrstvy, pretoลพe zanรกลกanรญm medzier by sa mohla veฤพmi zmeniลฅ drenรกลพna schopnosลฅ vrstvy. Pravidelne sa kontroluje funkฤnosลฅ celรฉho odvodลovacieho systรฉmu aย na ฤistenie vrstvy sa pouลพรญva ลกpeciรกlny mechanizmus sย tlakovou vodou. Poฤas zimnรฉho obdobia sa na posyp nepouลพรญva inertnรฝ materiรกl, ale podฤพa vรฝvoja poฤasia sa preventรญvne aplikuje postrek soฤพankou.
ล esลฅroฤnรฉ obdobie pouลพรญvania vozovky sย obrusnou vrstvou AKD hodnotรญ sprรกvca komunikรกcie pozitรญvne. Odvedenie zrรกลพkovej vody prispieva kย bezpeฤnosti premรกvky, priฤom hluฤnosลฅ povrchu sa znรญลพila najmenej oย 4 dB aย trvalรฉ deformรกcie na kryte sa nevytvรกrali.
Problรฉmy pri zavรกdzanรญ novรฝch materiรกlov aย technolรณgiรญ do praxe sa opisujรบ vย prรญspevku [11], aย to vย sรบvislosti sย nรกvrhom modernizรกcie diaฤพnice D1 vย ฤR. Vย projekte rekonลกtrukcie vozovky sa navrhuje recyklovaลฅ po vybรบranรญ cementobetรณnovรฉho krytu podkladovรบ vrstvu zย cementovej stabilizรกcie na mieste za studena sย pridanรญm cementu. Mnoลพstvo cementu sa uvaลพuje najviac 7ย %. Hrรบbka vrstvy cementovej stabilizรกcie (pรดvodne SC I) je podฤพa prieskumu veฤพmi premenlivรก (200 aลพ 300ย mm). Koneฤnรฝ nรกvrh podkladovej vrstvy zย recyklovanej stabilizรกcie sa eลกte nevytvoril, ale podฤพa autorky prรญspevku nie je ani jasnรฉ, ฤi treba postupovaลฅ podฤพa ฤSN EN 14227 (vย SR STN EN 14227-1), alebo podฤพa TP 208/2009 Recyklace konstrukฤnรญch vrstev netuhรฝch vozovek za studena. Vย prรญpade prvรฉho predpisu sa posudzuje (hodnotรญ) pevnosลฅ vย tlaku skรบลกobnรฝch telies po 28 dลoch, podฤพa druhรฉho predpisu sa hodnotรญ pevnosลฅ skรบลกobnรฉho telesa po siedmich dลoch vย prieฤnom ลฅahu aj odolnosลฅ zmesi proti รบฤinkom vody aย mrazu po 28 dลoch. Rozdielny je aj spรดsob zhutลovania skรบลกobnรฝch telies. Sย cieฤพom porovnaลฅ vlastnosti zmesi recyklovanej cementovej stabilizรกcie sa vย laboratรณriu ฤVUT vykonal rad laboratรณrnych skรบลกok. Ako spojivo pouลพili cement (4โฏ%), ale aj chemickรบ prรญsadu RoadCem aย asfaltovรบ emulziu. Prehฤพad niektorรฝch vรฝsledkov skรบลกok je vย tab.ย 2. Ako vidieลฅ zย prehฤพadu, pevnosti telies so 4โฏ%-tami cementu sรบ po 28 dลoch relatรญvne malรฉ aย zmes by bola zaradenรก do triedy najviac C5/6, aย to sย prรญmesou RoadCem. ฤalลกie skรบลกky treba urobiลฅ aj sย vรคฤลกรญm mnoลพstvom cementu.
Dรดleลพitรฉ bude obmedzenie zrnitosti rozpojenej cementovej stabilizรกcie, aย to nielen maximรกlnym zrnom, ale aj medznรฝmi ฤiarami zrnitosti. Zย vรฝsledkov laboratรณrnych skรบลกok treba odvodiลฅ aj nรกvrhovรฉ hodnoty vlastnostรญ recyklovanej stabilizรกcie, ktorรฉ sรบ potrebnรฉ vo vรฝpoฤtoch vozovky pri jej dimenzovanรญ.
Tab. 2ย Vรฝsledky skรบลกok telies po 28 dลoch (ฤSN EN 14227-1)
TEXT: prof. Ing. Ivan Gschwendt, DrSc.
FOTO: Andrea Zuzulovรก, DOPRAVOPROJEKT, Cofra โ Chemia, Eurovia CS, Strabag
Ivan Gschwendt je emeritnรฝ profesor na Stavebnej
fakulte STU vย Bratislave.
Literatรบra
ย ย ย ฤlรกnky vย Zbornรญku zย XVII. seminรกra Ivana Poliaฤka, Bratislava, 22. โ 23. november 2012:
ย 1.ย ย ย Viskup, P. aย kol.: Vรฝstavba cestnรฝch komunikรกciรญ kategรณrie D aย R sย รบฤasลฅou a. s. Doprastav, s. 26 โ 35.
ย 2.ย ย ย Bukovinskรฝ, S.: Rรฝchlostnรก cesta R1 Nitra, zรกpad โ Selenec, s. 55 โ 63.
ย 3.ย ย ย Bednรกrik, P.: Rรฝchlostnรก cesta R1 Selenec โ Beladice, s. 20 โ 25.
ย 4.ย ย ย Gรกbryลก, I.: Rรฝchlostnรก cesta R1 Banskรก Bystrica,
severnรฝ obchvat, s. 64 โ 69.
ย 5.ย ย ย Zuzulovรก, A.: Moลพnosti rieลกenia รบpravy podloลพia pri stavbe vozoviek, s. 183 โ 188.
ย 6.ย ย ย Hasenoviฤ, J.: Moลพnosti aplikรกcie vystuลพenรฝch
horninovรฝch konลกtrukciรญ, s. 50 โ 54.
ย 7.ย ย ย Malรญk, D.: Zakladanie nรกsypov na neรบnosnom podloลพรญ, s. 43 โ 49.
ย 8.ย ย ย Druga, J.: Skรบsenosti sย vรฝrobou aย spracovanรญm mechanicky spevnenรฉho kameniva, s. 89 โ 93.
ย 9.ย ย ย Fiedler, J., Bureลก, P., Sรฝkora, M.: Poznatky ze skouลกenรญ รบnavovรฝch vlastnostรญ asfaltovรฝch smฤsรญ, s. 108 โ 113.
10.ย ย ย Kuลกnier, M.: Vozovka sย asfaltovรฝm kobercom drenรกลพnym AKD na D1 vย Bratislave, s. 36 โ 42.
11.ย ย ย Formanovรก, Z.: Pลedpisy pro skouลกenรญ hydraulicky stmelenรฝch aย recyklovanรฝch smฤsรญ, s. 147 โ 152.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.