Pracovali aj po nociach. Prehľad veľkoplošných opráv ciest I. triedy v správe SSC (časť II.)
Spoločnosť Doprastav, a. s., realizovala na úseku „I/18 Liptovský Mikuláš, Palúdzka – Okoličné“ obnovu krytu vozovky, pričom stavebné práce sa vykonávali nepretržite 7 dní v týždni a najmä z dôvodu minimalizácie obmedzenia dopravy aj v nočných hodinách, čo sa nakoniec ukázalo ako správne rozhodnutie.
Spoločnosť Doprastav, a. s., realizovala na úseku „I/18 Liptovský Mikuláš, Palúdzka –Okoličné“ obnovu krytu vozovky, ktorá zahŕňala:
- rézovanie pôvodného krytu vozovky v hrúbke 120 mm,
- realizáciu spojovacieho postreku,
- uloženie výstužnej geomreže,
- uloženie ložnej asfaltovej vrstvy AC 22 L PmB v hrúbke 70 mm,
- výškovú úpravu uličných vpustí,
- výškovú úpravu a výmenu pôvodných kanalizačných poklopov za nové samonivelizačné,
- realizáciu spojovacieho postreku,
- uloženie obrusnej asfaltovej vrstvy AC 11 O PmB v hrúbke 50 mm.
Stavebné práce sa realizovali v dvoch samostatných úsekoch:
- v intraviláne mesta v km 547,626 – km 551,835; Palúdzka – Okoličné,
- v extraviláne mesta v km 552,700 – km 554,900; koniec intravilánu obce Okoličné – križovatka Uhorská Ves (Liptovský Ján).
Realizácia úseku v intraviláne mesta v km 547,626 – km 551,835; Palúdzka – Okoličné
Ide o úsek komunikácie (hlavný cestný ťah) v meste Liptovský Mikuláš s dĺžkou 4,2 km s najvyššou intenzitou dopravy. Nachádza sa na ňom 14 križovatiek, z ktorých 7 je so svetelnou signalizáciou, mnoho výjazdov do obytných zón, obchodov, parkovísk, čerpacích staníc a kruhový objazd.
Na základe týchto skutočností sme museli pri návrhu harmonogramu prác a projektu dočasného dopravného značenia zohľadniť danú situáciu a najmä požiadavky zo strany Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Liptovskom Mikuláši a mesta Liptovský Mikuláš, aby bola počas realizácie stavebných prác zabezpečená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky na celom úseku.
Harmonogram a projekt dočasného dopravného značenia, ktorý sme predložili a ktorý bol následne schválený, obsahoval:
- čas realizácie 65 dní, termín uzávierky od 2. 8. 2023 do 5. 10. 2023;
- rozdelenie úseku do 5 etáp podľa jestvujúcich križovatiek a priľahlých miestnych komunikácií, aby bolo možné pri realizácii každej etapy určiť čiastočnú obchádzkovú trasu aspoň pre osobné vozidlá;
- plán vykonávania stavebných prác nepretržite 7 dní v týždni, a to aj v nočných hodinách, teda v časových intervaloch od 18:00 h. do 6:00 h., predovšetkým z dôvodu minimalizácie obmedzenia dopravy.
Doprastav, a. s., zrealizoval uvedený úsek, resp. jeho 5 etáp, podľa schváleného harmonogramu s dodržaním času realizácie 65 dní. Stavebné práce prebiehali 7 dní v týždni, 24 hodín denne (v prípade realizácie prác v nočných hodinách).
V nočných zmenách sa realizovali:
- frézovanie jestvujúceho krytu vozovky,
- spojovacie postreky,
- ukladanie výstužnej geomreže,
- ukladanie ložnej a obrusnej asfaltovej vrstvy.
Objekt: Cesta „I/18 Liptovský Mikuláš, Palúdzka – Okoličné“
Objednávateľ: Slovenská správa ciest
Zhotoviteľ: Doprastav, a. s., člen Združenia Stred EUROVIA – DOPRASTAV
V denných zmenách sa realizovali:
- dočisťovanie po odfrézovaní jestvujúceho krytu vozovky,
- výšková úprava uličných vpustí,
- výmena a výšková úprava nových samonivelizačných poklopov.
Celková zrealizovaná výmera úseku v intraviláne:
- komunikácia s asfaltovým krytom: 65 900 m2
- výstužná geomreža: 27 900 m2
- uličné vpuste: 190 ks
- kanalizačné poklopy: 93 ks
Realizácia úseku v extraviláne v km 552,700 – km 554,900; koniec intravilánu obce Okoličné – križovatka Uhorská Ves (Liptovský Ján)
Vzhľadom na to, že ide o úsek komunikácie v extraviláne len s jednou križovatkou a minimálnym počtom výjazdov, bez uličných vpustí a kanalizačných poklopov, v dĺžke
2,2 km, všetky stavebné práce sa realizovali len v denných hodinách.
Celková zrealizovaná výmera úseku v extraviláne:
- komunikácia s asfaltovým krytom: 23 200 m2
- výstužná geomreža: 6 300 m2
Záver
Realizácia stavebných prác (frézovanie a ukladanie asfaltových vrstiev) v nočných hodinách sa ukázala ako správne rozhodnutie – počas celej výstavby nenastalo výraznejšie obmedzenie plynulosti cestnej premávky, a to ani v kritických miestach, ako sú hlavné križovatky a kruhový objazd.
Takýto zvolený postup prác ocenila aj široká verejnosť svojimi pozitívnymi príspevkami na sociálnych sieťach, ako aj zástupcovia mesta Liptovský Mikuláš, ODI Liptovský Mikuláš a objednávateľa SSC.
TEXT A FOTO: Doprastav, a. s.