Prefabrikovanรฉ oblรบkovรฉ mosty na D4: Prvรฉ svojho druhu v ฤesku a na Slovensku
Stavebnรฉ objekty v รบseku Milรญn โ Lety, SO 222 a v รบseku Hรกje โ Milรญn, SO 223 sรบ prvรฉ svojho druhu pouลพitรฉ v ฤesku a na Slovensku. Ide o prefabrikovanรฉ presรฝpanรฉ, oblรบkovรฉ, ลพelezobetรณnovรฉ mosty s rozponom v jednom poli 33,11 m, ฤo predstavuje najdlhลกรญ rozpon v regiรณne.
Prefabrikovanรฉ oblรบky sรบ zaloลพenรฉ na ลพelezobetรณnovรฝch monolitickรฝch oporรกch, uloลพenรฉ sรบ proste, bez pouลพitia loลพรญsk, uloลพenie je teda bezรบdrลพbovรฉ.
Oba objekty sรบ tvarovo identickรฉ, lรญลกia sa vย spรดsobe zaloลพenia, vo vรฝลกke nadnรกsypu aย vย nรกhodilom zaลฅaลพenรญ.
Objekt SO 223 bol zaloลพenรฝ ploลกne do skalnรฉho podloลพia triedy R1 aลพ R2. Uvaลพovalo sa s nรกhodilรฝm zaลฅaลพenรญm LM1 a LM2 pre skupinu pozemnรฝch komunikรกciรญ 2.
Objekt SO 222 bol zaloลพenรฝ hฤบbkovo do podloลพia triedy R4 aลพ R6. Pouลพitรฉ boli dva rady pilรณt s priemerom 880 mm a dฤบลพkou 18 m.
Uvaลพovalo sa s nรกhodilรฝm zaลฅaลพenรญm LM4 a obsluลพnรฝm vozidlom.ย Projekt zaloลพenia rieลกila spoloฤnosลฅ Valbek v รบzkej koordinรกcii s projekฤnรฝm tรญmom ABM. Ako vyplรฝva z konceptu konลกtrukcie, zรกsadnou รบlohou bolo zachytenie vodorovnรฝch reakciรญ od hornej konลกtrukcie a ich prenesenie do zรกkladovej zeminy.
Nรกvrh klenbovej konลกtrukcie
Jednรฝm z prvรฝch krokov statickรฉho nรกvrhu klenbovej konลกtrukcie bol vรฝpoฤet zvislรฝch a vodorovnรฝch reakciรญ od kvรกzi stรกlej kombinรกcie. Tรฝmito reakciami boli projektantom zaloลพenia zaลฅaลพenรฉ zรกkladovรฉ konลกtrukcie. Zo vzniknutรฝch deformรกciรญ zรกkladovรฝch konลกtrukciรญ boli vypoฤรญtanรฉ ich tuhostnรฉ parametre, ktorรฉ boli spรคtne dosadenรฉ do statickรฉho modelu klenbovej konลกtrukcie.
Nรกsledne sa statickรฝ vรฝpoฤet doplnil o zaลฅaลพovacie stavy nรกhodilรฝch zaลฅaลพenรญ a ich SLS a ULS kombinรกcie.ย Zaลฅaลพenie zรกsypom bolo modelovanรฉ postupne vo viacerรฝch aj nesymetrickรฝch krokoch, z ฤoho sa odvodili poลพiadavky na zasรฝpanie konลกtrukcie na stavbe a maximรกlna nesymetria zรกsypu.
ฤalej bola konลกtrukcia zaลฅaลพenรก teplotou a nรกhodilรฝm zaลฅaลพenรญm od dopravy, z ktorรฉho boli odvodenรฉ brzdnรฉ sily.ย Vnรบtornรฝm silรกm dominujรบ tlakovรฉ normรกlovรฉ sily, ktorรฝch pozitรญvny vplyv je zรกsadnรฝ pri posudzovanรญ prierezov na medznรฝ stav รบnosnosti, ako aj pri posudzovanรญ ลกรญrky trhlรญn.
Naopak, pri obmedzenรญ tlakovรฝch napรคtรญ to boli prรกve normรกlovรฉ sily, ktorรฉ bolo potrebnรฉ kontrolovaลฅ. V statickom nรกvrhu bolo zรกsadnรฉ posรบdenie konลกtrukcie v jednotlivรฝch fรกzach vรฝroby, sklรกdkovania, dopravy, montรกลพe, zmonolitnenia a zasรฝpania.
V tรฝchto fรกzach boli prvky vyลกetrovanรฉ v ich predpokladanom veku vรฝskytu zaลฅaลพenia, a teda aj vo veku kratลกom ako 28 dnรญ. Pozornosลฅ sa venovala najmรค SLS stavom, predovลกetkรฝm eliminรกcii trhlรญn od ลฅahovรฝch napรคtรญ.
Poฤakovanieย
Vฤaka za tento projekt patrรญ zdruลพeniu okolo PPP-D4, najmรค zhotoviteฤพovi SMP CZ, ktorรฝ dal spoloฤnosti ABM prรญleลพitosลฅ zrealizovaลฅ takรบto konลกtrukciu aย posunรบลฅ prefabrikรกciu vย ฤeskej republike zase oย ฤosi dopredu.
ฤalej ฤakujeme projektantom zย firmy Valbek za spoluprรกcu aย koordinรกciu medzi nรกvrhom spodnej aย hornej stavby aย firme MDS Projekt za spoluprรกcu na projekte statiky hornej stavby.
TEXT: Ing. Rastislav Schreiber,
Ing. ล tefan Chrastina
FOTO Aย OBRรZKY: ABM Mosty, s. r. o.
Rastislav Schreiber aย ล tefan Chrastina pรดsobia vย spoloฤnosti ABM Mosty, s. r. o.