Preklรกdka ลพelezniฤnej trate na hornej Nitre
Galรฉria(6)

Preklรกdka ลพelezniฤnej trate na hornej Nitre

Partneri sekcie:

Sย hornou Nitrou sa najฤastejลกie spรกja ลฅaลพba hnedรฉho uhlia aย najvรคฤลกรญm zamestnรกvateฤพom vย tejto oblasti sรบ Hornonitrianske bane Prievidza, a. s. Keฤลพe pre budรบci rozvoj regiรณnu vย ktoromkoฤพvek smere je nutnรฉ zabezpeฤiลฅ zamestnanosลฅ, perspektรญva sa naลกla vย rozลกรญrenรญ ลฅaลพby hnedรฉho uhlia vย dobรฝvacom priestore Novรกky.

Na zรกklade vรฝsledkov ลฅaลพobnรฉho prieskumu predstavuje 11. ลฅaลพobnรฝ รบsek na severozรกpadnom okraji dobรฝvacieho priestoru asi 6,9 miliรณna ton novรฝch vyลฅaลพiteฤพnรฝch zรกsob hnedรฉho uhlia. Tento รบsek nadvรคzuje na vyลฅaลพenรฉ aย dobรฝvanรฉ priestory 8. ลฅaลพobnรฉho รบseku vย lรญnii medzi cestnou komunikรกciou aย ลพelezniฤnou traลฅou medzi obcou Novรกky-miestna ฤasลฅ Laskรกr aย obcou Koลก. Otvorenie ลฅaลพby vย 11. ลฅaลพobnom รบseku bolo determinovanรฉ preklรกdkou ลพelezniฤnej trate aย vleฤky, inลพinierskych sietรญ aย riek Nitry aย Handlovky do novรฝch korรฝt.

Stav pred realizรกciou
Traลฅovรฝ รบsek Prievidza โ€“ Chynorany je sรบฤasลฅou trate Nitrianske Pravno โ€“ Novรฉ Zรกmky. Jednokoฤพajnรฝ medzistaniฤnรฝ รบsek Prievidza-nรกkladnรก stanica โ€“ Novรกky bol dlhรฝ 7,7โ€‰km, neelektrifikovanรฝ, sย telefonickรฝm dorozumievanรญm. ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok vย tomto รบseku tvoril koฤพajovรฝ roลกt sรบstavy S49 sย tuhรฝm podkladnicovรฝm upevnenรญm koฤพajnรญc, sย rozdelenรญm podvalov โ€ždโ€œ. Podvaly boli prevaลพne betรณnovรฉ (SB8). Koฤพajovรฝ roลกt bol uloลพenรฝ vย koฤพajovom lรดลพku aย koฤพajnice boli zvarenรฉ do bezstykovej koฤพaje.

Smerovรฉ pomery pรดvodnej trasy urฤoval rovinatรฝ reliรฉf. ลฝelezniฤnรก traลฅ bola vย priamej sย jednรฝm polomerom r = 1ย 000 m. Najvรคฤลกia povolenรก traลฅovรก rรฝchlosลฅ bola 80โ€‰km/h. Zย hฤพadiska vรฝลกkovรฉho vedenia trasy bola niveleta pรดvodnej trate pomerne vyrovnanรก sย maximรกlnou hodnotou sklonu 7,15 โ€ฐ. Traลฅ viedla na stredne vysokom nรกsype. Zo ลพelezniฤnej stanice Novรกky je sรบbeลพne sย hlavnou traลฅovou koฤพajou vedenรก ลพelezniฤnรก vleฤka, ktorรก sa vย sลพkmย  21,930 (starรฝ ลพelezniฤnรฝ km) odklรกลˆa do areรกlu VOP Novรกky.

Vรฝsledky inลพiniersko-geologickรฉho prieskumu
Vย rรกmci projektovej prรญpravy sa vย jรบni 2007 vykonal inลพiniersko-geologickรฝ prieskum vย plรกnovanej osi budรบcej ลพelezniฤnej trate, ktorรฝ preukรกzal prรญtomnosลฅ aluviรกlnych nรกplav (do hฤบbky 1,5โ€‰m โ€“ 4,6โ€‰m). Pozostรกvali zย jemnozrnnรฝch zemรญn โ€“ รญlov nรญzkej, strednej aย vysokej plasticity aย piesฤitรฝch รญlov. Aluviรกlne ลกtrky boli reprezentovanรฉ ลกtrkmi sย prรญmesou jemnozrnnej zeminy. Neogรฉnne podloลพie zastupovali prevaลพne รญlovitรฉ ลกtrky, prรญpadne piesฤitรฉ รญly vย hฤบbke 4,8 โ€“ 7,0โ€‰m.

Nรกvrh aย realizรกcia
Vย nรกvrhu trasy prekladanej jednokoฤพajnej trate sa reลกpektovali zรกsady predpisu ลฝ11 ลฝSR, sรบvisiacich STN aย poลพiadavky zรกstupcov ลฝSR pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 100โ€‰km/h. Traลฅovรฝ รบsek preklรกdky sa zaฤรญna vย sลพkm 21,482ย 74 (za jestvujรบcim mostom ฤ. 48 vย ลพkm 21,480) aย konฤรญย  sa vย sลพkm 23,954ย 88 (pred mostom ฤ. 54 vย ลพkm 23,964 vย obci Koลก) a mรกย dฤบลพku 2,932ย 504โ€‰km (meranรฉ vย osi koฤพaje). Vย rรกmci projektovรฝch prรกc bol starรฝ ลพelezniฤnรฝ km sลพkm 21,482ย 74 stotoลพnenรฝ sย novรฝm ลพelezniฤnรฝm km nลพkmย  0,000 (novรฝ ลพelezniฤnรฝ km).

Novรก trasa sa od pรดvodnej odklรกลˆa vฤพavo (vย smere staniฤenia) vย sลพkm 21,482ย 74ย  aย smerovรฝmi oblรบkmi sย polomermi r = 550m, r = 600โ€‰m aย r = 580โ€‰m sa vracia vย sลพkm 23,954ย 88 do pรดvodnej trate, pred ลพelezniฤnou zastรกvkou vย obci Koลก. Takto navrhnutรก preloลพka trate uvoฤพnรญ povrchovรบ zรณnu pre budรบcu podpovrchovรบ ลฅaลพbu.
Od zaฤiatku nรกvrhu preklรกdky traลฅovej koฤพaje je sรบbeลพne vedenรก vleฤkovรก koฤพaj do VOP Novรกky (po nลพkm 0,640) sย premenlivou osovou vzdialenosลฅou od 6,4 โ€“ 5,6 m.

Vย รบseku od nลพkm 0,800 po nลพkm 1,650 dochรกdza kย sรบbehu trate sย preklรกdkou rieky Nitra. Vย miestach krรญลพenรญ sย jestvujรบcimi korytami vodnรฝch tokov sa osadili oceฤพovรฉ priepusty priemeru 1ย 000 mm. Vtokovรฝ aย vรฝtokovรฝ priestor priepustov, svahovรฉ kuลพele sย priฤพahlรฝmi ฤasลฅami svahov do vzdialenosti 1,0 od ฤela priepustu, ako aj ฤasti vyรบsลฅujรบcich priekop do priepustu na oboch stranรกch pri napojenรญ priepustu sa spevnili kamennou dlaลพbou.

Preloลพenรก traลฅ je celรก vย nรกsype, ktorรฉho vรฝลกka je premenlivรก od 1,0โ€‰m po 2,5 m. Vย nรกvrhu sa uvaลพovalo oย vyuลพitรญ vรฝkopovej zeminy zย novรฉho koryta rieky Nitra. Keฤลพe vลกak iลกlo oย menej vhodnรฉ zeminy, vylepลกili sa zmieลกanรญm so ลกtrkom so zlou zrnitosลฅou sย kameลˆmi vย pomere 65โ€‰% ลกtrku aย 35โ€‰% vรฝkopovej zeminy. Pod budรบcim nรกsypom telesa ลพelezniฤnej trate sa odstrรกnila vrstva ornice sย hrรบbkou 0,5โ€‰m aย zrealizovala sa konsolidaฤnรก vrstva zo ลกtrkodrvy. Na takto upravenรบ konsolidaฤnรบ vrstvu sa postupne navรกลพala aย hutnila po vrstvรกch vรฝkopovรก zemina aย ลกtrk, ฤรญm sa vytvoril sendviฤovรฝ nรกsyp ลพelezniฤnรฉho telesa.

Na zemnรบ plรกลˆ telesa ลพelezniฤnej trate sa rozprestrela separaฤno-filtraฤnรก geotextรญlia aย nรกsledne podkladnรก vrstva ลกtrkodrvy frakcie 0 โ€“ 32โ€‰mm, hrรบbky 0,30 m. Zemnรก plรกลˆ je strechovite vyspรกdovanรก sย prieฤnym sklonom 5 %. Vย รบseku od km 0,00 po km 0,640 pri sรบbehu vleฤky sย traลฅou, kde je zemnรฉ teleso spoloฤnรฉ, je zemnรก plรกลˆ sedlanรก (vyspรกdovanรก) jednostranne. Pri samostatnรฝch telesรกch vleฤky aย ลพelezniฤnej trate je sedlanรก strechovite.

Vย traลฅovej koฤพaji sa navrhol ลพelezniฤnรฝ zvrลกok sรบstavy Sย 49 na rebrovรฝch podkladniciach sย pruลพnรฝm upevnenรญm koฤพajnรญc zvierkami Skl 12 na betรณnovรฝch podvaloch SB 8 sย rozdelenรญm podvalov โ€ždโ€œ. Koฤพajnice sa zvarili do bezstykovej koฤพaje. Koฤพajovรฉ lรดลพko mรก pod spodnou plochou podvalu minimรกlnu hrรบbku 0,35 m.

Most
Vย rรกmci preloลพky trate sa prekladala aj ลพelezniฤnรก vleฤka, ktorรก ide zo ลพelezniฤnej stanice Novรกky. Je vedenรก sรบbeลพne sย hlavnou traลฅovou koฤพajou aย vย sลพkm 21,930 sa odklรกลˆa do areรกlu VOP Novรกky. Pรดvodnรก ลพelezniฤnรก vleฤka do areรกlu VOP Novรกky prechรกdzala cez rieku Nitra po moste skladajรบcom sa zย piatich polรญ za sebou. Dฤบลพka poฤพa bola 13,9โ€‰m, celkovรก dฤบลพka mosta 69,5 m. Nosnรบ konลกtrukciu mosta tvorila oceฤพovรก konลกtrukcia pozostรกvajรบca vย prieฤnom reze zo ลกtyroch nosnรญkov Iย 700. Vย dรดsledku preklรกdky ลพelezniฤnej vleฤky aย koryta rieky Nitra museli byลฅ pรดvodnรก vleฤka, aย teda aj most, zruลกenรฉ. Keฤลพe novรก ลพelezniฤnรก vleฤka prechรกdza cez preklรกdku rieky Nitra, vznikla aj potreba novรฉho ลพelezniฤnรฉho mosta.

รšzemnรฉ podmienky aย prevรกdzanรก komunikรกcia
Vย mieste krรญลพenia cez rieku Nitra traลฅ stรบpa vย smerovom oblรบku. ล ikmosลฅ mosta je vzhฤพadom na rieku 85ยฐ, terรฉn bol vย mieste vรฝstavby mosta rovinatรฝ. Na moste sa nachรกdza jedna hlavnรก koฤพaj ลพelezniฤnej vleฤky.

Voฤพba konลกtrukcie mosta
Pre rozpรคtie mosta 27,520โ€‰m sa zvolila spriahnutรก oceฤพobetรณnovรก nosnรก konลกtrukcia sย hornou mostovkou. Hlavnรฉ nosnรญky aย prieฤniky sรบ zย ocele S355J2G3. Sรบ spojenรฉ prieฤnymi stuลพidlami vย ลกtvrtinรกch rozpรคtia aย sรบ to plnostennรฉ oceฤพovรฉ zvรกranรฉ Iย nosnรญky. Doska mostovky je zย betรณnu C 30/37-XF2, XC2(SK)-Cl0, 4-Dmax16-S3 hrรบbky 250 mm. Spriahnutie medzi ลพelezobetรณnovou doskou mostovky aย oceฤพovou konลกtrukciou je realizovanรฉ pomocou spriahovacรญch tล•ลˆov sย รธ 18,2โ€‰mm aย dฤบลพkou 210โ€‰mm zย ocele pevnosti Rtd = 340 MPa. Po obidvoch okrajoch je doska ukonฤenรก rรญmsami vytiahnutรฝmi nad jej hornรบ plochu.

Izolรกcia aย spodnรก stavba
Izolรกcia mosta od vrchu dole bola vyhotovenรก vย zloลพenรญ cementovรฝ poter + drรดt. pletivo sย hrรบbkou. 40โ€‰mm, fรณlia PE โ€“ 0,25โ€‰mm, geotextรญlia โ€“ 300โ€‰g/m2, fรณliovรฝ izolaฤnรฝ pรกs โ€“ 1,5โ€‰mm, geotextรญlia 300โ€‰g/m2 โ€“ 1 mm. Na zรกklade vyhodnotenia geologickรฉho prieskumu aย po spracovanรญ vรฝsledkov statickรฉho vรฝpoฤtu sa danรฝ most zakladal na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Pilรณty majรบ priemer 920โ€‰mm aย dฤบลพku 7 m. Na jednej opore je 8 pilรณt. Na ich vรฝrobu sa pouลพil betรณn C 30/37-XC4, XF1, XA1(SK)-CL 0,2-Dmax22-S3, vรฝstuลพ oceฤพ 10505 R.

Odvodnenie mosta je zabezpeฤenรฉ celoploลกnou izolรกciou mostovky aย odvedenรญm vody do odvodลˆovacรญch tvaroviek umiestnenรฝch vย mostovke. Potrebnรฝ spรกd kย odvodลˆovacรญm tvarovkรกm sa vytvoril cementovรฝm poterom na ochranu izolรกcie mostovky. Po oboch stranรกch mosta sa navrhli rovnobeลพnรฉ krรญdla dฤบลพky 3,0โ€‰m , ktorรฉ sรบ monoliticky spojenรฉ sย oporou. Krรญdla sรบ vyrobenรฉ zย betรณnu C 30/37-XF4.

Za koncom rรญms sa na vลกetkรฝch stranรกch osadil rรญmsovรฝ prefabrikรกt IZT 62/19 sย dฤบลพkou 2,96โ€‰m, ktorรฝ zabraลˆuje presypรกvaniu ลกtrkovรฉho lรดลพka pri prechode zย otvorenรฉho ลกtrkovรฉho lรดลพka do uzavretรฉho.

Prรญsluลกenstvo mosta

Rรญmsa mรก na oboch stranรกch ลกรญrku 0,50 m. Jej povrch je vย pozdฤบลพnom smere vodorovnรฝ, vย prieฤnom vyspรกdovanรฝ 2-percentnรฝm sklonom smerom od ลกtrkovรฉho lรดลพka. Na oboch stranรกch mosta sa osadilo trojdrลพadlovรฉ zรกbradlie zย valcovanej ocele L 70 ร— 70 ร— 8 so stฤบpikmi L 80 ร— 80 ร— 10. Jeho vรฝลกka nad hornรฝm povrchom parapetu je 1,175 m.

Nosnรญky sรบ uloลพenรฉ na elastomรฉrnych doskovรฝch loลพiskรกch sย rozmermi 0,30 ร— 0,40โ€‰m, vรฝลกkou 0,031โ€‰m typu ELV 5 sย รบnosnosลฅou 1ย 800 kN. Loลพiskรก sa uloลพili na nรกliatky sย vรฝลกkou 125โ€‰mm prostrednรญctvom plastmalty sย hrรบbkou min. 5โ€‰mm aย prilepili sa. Celkovo sa pouลพilo ลกesลฅ kusov loลพรญsk.

Na preloลพke trate sa vyลฅaลพilo 21ย 200 m3 zeminy. Na zriadenie nรกsypu novej ลพelezniฤnej trate bolo potrebnรฝch 8ย 500 m3 zeminy aย 32ย 500 m3 ลกtrkodrvy aย kameniva. Poฤas realizรกcie podkladnรฝch vrstiev sa doviezlo 8ย 100 m3 ลกtrkodrvy frakcie 0 โ€“ 32โ€‰mm aย do koฤพajovรฉho lรดลพka sa zabudovalo 6ย 500 m3 novรฉho kameniva frakcie 32 โ€“ 63โ€‰mm, ฤรญm sa รบspeลกne zrealizovala novรก jednokoฤพajnรก ลพelezniฤnรก traลฅ sย dฤบลพkou 2932,504 m.
Stavebnรฉ prรกce na preloลพke ลพelezniฤnej trate sa zaฤali vย auguste 2008 aย prvรฝ vlak sย cestujรบcimi po novej koฤพaji preลกiel 21. mรกja 2009.

Ing.ย Peter Hvizdoลก, Ing. Juraj Schubert
Foto: REMING Consult, a. s., Hornonitrianske bane Prievidza, a. s.

Peter Hvizdoลก je autorizovanรฝ inลพinier dopravnรฝch stavieb. Od roku 1999 je zamestnanรฝ vย spoloฤnosti REMINGยญ Consult, a. s.

Juraj Schubert je autorizovanรฝ inลพinier dopravnรฝch stavieb so ลกpecializรกciou mostnรฉ stavby. Od roku 2003 je zamestnancom spoloฤnosti REMING Consult, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie