Obr. 4 Vรฝstavba opรดr novรฉho mosta, vpravo hore vybudovanรก ฤasลฅ opornรฉho mรบra z prefabrikรกtov

Preventรญvna aj estetickรก funkcia. V obci Makov stavali protipovodลˆovรบ ochranu

Partneri sekcie:

Stavba pozostรกva zo siedmich stavebnรฝch objektov โ€“ tri rieลกia รบpravu toku a ostatnรฉ ลกtyri sรบ vyvolanรฉ preklรกdky inลพinierskych sietรญ.

Stavbu s nรกzvom Makov โ€“ รบprava toku Kysuca realizuje spoloฤnosลฅ VรHOSTAV-SK, a. s., ako generรกlny dodรกvateฤพ (ฤalej len zhotoviteฤพ) na zรกklade vรญลฅazstva vo verejnej sรบลฅaลพi.

Zmluva o dielo s objednรกvateฤพom stavby Slovenskรฝm vodohospodรกrskym podnikom, ลก. p., Banskรก ล tiavnica (SVP), nadobudla รบฤinnosลฅ dลˆa 12. 12. 2018, cena diela je 1 186 944,03 eur bez DPH. Zhotoviteฤพ prevzal stavenisko 21. 12. 2018, termรญn dokonฤenia stavby bol naplรกnovanรฝ na 30. 6. 2021.

Stavba pozostรกva zo siedmich stavebnรฝch objektov โ€“ tri rieลกia รบpravu toku a ostatnรฉ ลกtyri sรบ vyvolanรฉ preklรกdky inลพinierskych sietรญ. Objednรกvateฤพ zabezpeฤil financovanie stavby zo zdrojov Eurรณpskej รบnie. Dokonฤenรก stavba bude slรบลพiลฅ v zmysle zรกkona ฤ.7/2010 Z. z. o ochrane pred povodลˆami (ยง 4, ods. 2c) ako preventรญvna protipovodลˆovรก stavba pred opakujรบcimi sa zรกplavami v intravilรกne obce Makov.

Sรบvislosti a opis technickรฉho rieลกenia

Zvรฝลกenรฉ prietoky v dotknutej ฤasti toku Kysuce sรบ ovplyvnenรฉ jarnรฝmi vodami z topiaceho sa snehu a prรญvalovรฝmi letnรฝmi zrรกลพkami, ktorรฉ spรดsobujรบ opakujรบce sa povodne. Veฤพkรฝ ลกpecifickรฝ odtok je spรดsobenรฝ flyลกovรฝm podkladom (horniny majรบ slabรบ aลพ veฤพmi slabรบ priepustnosลฅ) a najmรค odlesnenรฝm podkladom.

Postupnรก erรณzia svahov zรกroveลˆ spรดsobuje ich lokรกlnu nestabilitu, najmรค v blรญzkosti zรกstavby a infraลกtruktรบry obce. Upravovanรก ฤasลฅ toku Kysuce sa nachรกdza priamo v intravilรกne obce Makov. Zaฤรญna sa pod premostenรญm na ลกtรกtnej ceste II/487 (na sรบtoku s Holackรฝm potokom) v rkm 56,315 a konฤรญ napojenรญm na existujรบci ฤพavostrannรฝ opornรฝ mรบr v rkm 56,800 (obr. 2).

Navrhovanรก รบprava v celkovej dฤบลพke 485 m spฤบลˆa poลพiadavky na zvรฝลกenie kapacity koryta na Q50 (s prevรฝลกenรญm 0,3 m), resp. Q100 pri premosteniach, na erรณznu ochranu svahov a na zlepลกenie estetickej funkcie toku ako sรบฤasti intravilรกnu obce. Pรดvodnรฝ stav z hฤพadiska prietoku vรฝrazne ovplyvลˆovalo najmรค premostenie na ceste ฤ. 2021 s nevyhovujรบcou prietokovou kapacitou.

Existujรบci most sa v rรกmci stavby odstrรกni, zrealizujรบ sa len opory novรฉho mosta, ktorรฝ v mieste pรดvodnรฉho premostenia postavรญ jeho sprรกvca ako sรบฤasลฅ samostatnรฉho verejnรฉho obstarรกvania. Stavba maximรกlne reลกpektuje trasovanie existujรบceho koryta.

Rozhodujรบci vplyv na jej novรบ trasu a pouลพitรฉ polomery oblรบkov majรบ sรบฤasnรฉ majetkovo-prรกvne hranice a polohy vybudovanรฝch inลพinierskych sietรญ (vedenie NN, plynovody a tlakovรก kanalizรกcia), ktorรฉ sa v rรกmci stavby prekladajรบ.

Vลกetky existujรบce zaรบstenia (odvodลˆovacie priekopy, ลพฤพaby, potrubia a pod.) zostanรบ zachovanรฉ. V rรกmci รบpravy toku je navrhnutรฝ pozdฤบลพny sklon 1,07 โ€“ 1,43 %, ktorรฝ vychรกdza z priemernรฉho sklonu skutoฤnรฉho stavu. Novรก รบroveลˆ dna z vรคฤลกej ฤasti kopรญruje pรดvodnรฝ stav, ฤiastoฤnรฉ prehฤบbenie je nutnรฉ len v mieste novรฉho premostenia.

Obr. 2 Celkovรก situรกcia stavby
Obr. 2 Celkovรก situรกcia stavby | Zdroj: VรHOSTAV-SK, a. s.

Akรฝ je plรกn?

Celkovรก ลกรญrka koryta je navrhnutรก v intervale od 8,0 do 8,25 m (sklony svahov 1 : 1,5) alebo od 8,5 do 9,0 m (sklony svahov 5 : 1, obojstrannรฝ mรบr). Na vรคฤลกine novรฉho vedenia toku je navrhnutรฝ tvar koryta ako otvorenรฝ lichobeลพnรญkovรฝ profil v kombinรกcii s jednostrannรฝm alebo obojstrannรฝm opornรฝm mรบrom so sklonom lรญcnej strany 5 : 1 (obr. 1).

Ide najmรค o รบseky v miestach tesnรฉho sรบbehu s komunikรกciou a v mieste premostenia. Vรฝลกka mรบrov je premenlivรก โ€“ od 2,15 m do 2,5 m โ€“ a vychรกdza z konfigurรกcie pรดvodnรฉho terรฉnu pri zachovanรญ minimรกlneho profilu na prevedenie nรกvrhovรฉho prietoku.

Pohฤพadovรบ plochu mรบrov tvoria prefabrikovanรฉ panely IZT 18/10-K (lรญce vykladanรฉ prรญrodnรฝm kameลˆom, dฤบลพka 1,2 m, ลกรญrky 0,7/0,8/0,9/1,0 m, hrรบbky od 0,3 m, spolu 1 662 ks) s ฤelnou stranou v sklone 5 : 1.

Pri zmenรกch vรฝลกky mรบrov sa vรฝลกkovรฝ prechod dobetรณnuje. Vrch opornรฉho mรบra je ukonฤenรฝ monolitickou ลพelezobetรณnovou rรญmsou s hrรบbkou 0,25 m. Odvedenie vody z priestoru za mรบrmi rieลกia odvodลˆovacie rรบry s priemerom 90 mm, osadenรฉ kaลพdรฝch 5 m. Rรบry sรบ prepojenรฉ na drenรกลพne potrubie DN 150, uloลพenรฉ za mรบrom v pรคte zรกsypu.

Potrubie je obalenรฉ geotextรญliou, obsypanรฉ drenรกลพnym ลกtrkom a uloลพenรฉ na nepriepustnรบ vrstvu. Spรคtnรฝ zรกsyp sa zrealizuje priepustnejลกรญm vรฝkopovรฝm materiรกlom, ktorรฝ v prรญpade potreby zabezpeฤรญ ฤiastoฤnรฉ vsiaknutie. Na celej dฤบลพke opornรฉho mรบra sa na rรญmsu osadรญ rรบrkovรฉ zรกbradlie (obr. 3). Spolu sa postavรญ 413,5 m ฤพavostrannรฉho a 435 m pravostrannรฉho opornรฉho mรบra.

V รบsekoch, kde nie sรบ opornรฉ mรบry, je navrhnutรก kamennรก rovnanina do vรฝลกky 1,7 m v sklone 1 : 1,5, ktorรก je opretรก o pรคtku z lomovรฉho kameลˆa. V mieste pรดvodnรฝch prรญstupov sรบ navrhnutรฉ ลพelezobetรณnovรฉ monolitickรฉ schody so ลกรญrkou 1 m. V hornej ฤasti stavby sa na zaฤiatku รบpravy vybuduje rampa v sklone 1 : 8, ktorรก umoลพnรญ prรญstup potrebnรฝ pri รบdrลพbe.

V รบsekoch, kde brรกni vรฝลกka opornรฉho mรบru prirodzenรฉmu odtoku povrchovรฝch vnรบtornรฝch vรดd, sa tieto vody odvedรบ pomocou odvodลˆovacรญch ลพฤพabov z betรณnovรฝch tvรกrnic s nรกslednรฝm vyรบstenรญm do toku.

V toku sa osadรญ spolu aj 20 skupรญn veฤพkรฝch dnovรฝch kameลˆov z dรดvodu rozฤlenenia dna, ktorรฉ budรบ zรกroveลˆ slรบลพiลฅ ako รบkryt pre ryby. Neopevnenรฉ miskovitรฉ dno bude stabilizovanรฉ dnovรฝmi prahmi z lomovรฉho kameลˆa vo vzdialenosti cca 30 m.

Obr. 1 Prieฤny rez opornรฝm mรบrom
Obr. 1 Prieฤny rez opornรฝm mรบrom | Zdroj: VรHOSTAV-SK, a. s.

Skรบsenosti z realizรกcie

Komplikรกcie sa nevyhli ani tejto stavbe. Vลกetky prรกce sa vykonรกvali v toku v rรกmci intravilรกnu obce (obr. 4), priฤom realizรกciu stavby vรฝznamne ovplyvลˆovali klimatickรฉ a hydrogeologickรฉ podmienky. Skorรฝ nรกstup zimy a nรกslednรฉ roztรกpanie snehu v jarnom obdobรญ si vyลพiadali dlhลกiu zimnรบ prestรกvku vo vรฝkone prรกc, ktorรก trvala aลพ ลกtyri mesiace.

Dlhodobejลกie alebo prรญvalovรฉ zrรกลพky znamenali โ€ždo hodinyโ€œ plnรฉ koryto toku a nutnosลฅ preruลกiลฅ prรกce, vyprataลฅ stroje a umoลพniลฅ bezpeฤnรฝ odchod pracovnรญkov z miesta stavby. Na postup prรกc mal vplyv tieลพ fakt, ลพe pri realizรกcii zรกkladov opornรฝch mรบrov sa odkrylo skalnรฉ podloลพie vo vรฝrazne vyลกลกom rozsahu oproti predpokladom projektu.

Vznikli vลกak aj komplikรกcie mimo vlastnej realizรกcie prรกc. Vzhฤพadom na platnรบ legislatรญvu v oblasti prekladania energetickรฝch diel a poลพiadavky majiteฤพa predmetnรฉho vedenia nรญzkeho napรคtia z jesene 2019 bolo nutnรฉ preprojektovaลฅ stavebnรฝ objekt SO 04 Preloลพka NN vedenรญ a zรญskaลฅ naลˆ novรฉ stavebnรฉ povolenie.

V zmysle zmluvnรฝch podmienok tรบto ฤinnosลฅ komplexne zabezpeฤoval objednรกvateฤพ. Bez tohto preloลพenia nebolo moลพnรฉ zaฤaลฅ realizovaลฅ pribliลพne 200 m รบprav koryta v dolnej ฤasti toku. Po zรญskanรญ prรกvoplatnรฉho stavebnรฉho povolenia sa prรกce zrealizovali aลพ v aprรญli tohto roka. Nรกsledne sa mohli rozbehnรบลฅ naplno prรกce aj na poslednej, vyลกลกie zmienenej ฤasti stavby.

To vลกetko sรบ skutoฤnosti, s ktorรฝmi sa zodpovednรฝ zhotoviteฤพ musรญ vysporiadaลฅ, ฤomu veฤพmi pomohla obojstranne konลกtruktรญvna a trpezlivรก komunikรกcia s pracovnรญkmi objednรกvateฤพa stavby (gestorom vรฝstavby je v rรกmci SVP Odลกtepnรฝ zรกvod Pieลกลฅany), so starostom obce Makov a samotnรฝmi obฤanmi, za ฤo sa im chceme รบprimne poฤakovaลฅ.

Obr. 4 Vรฝstavba opรดr novรฉho mosta, vpravo hore vybudovanรก ฤasลฅ opornรฉho mรบra z prefabrikรกtov
Obr. 4 Vรฝstavba opรดr novรฉho mosta, vpravo hore vybudovanรก ฤasลฅ opornรฉho mรบra z prefabrikรกtov | Zdroj: VรHOSTAV-SK, a. s.

Zรกver

Realizรกciou preventรญvnej protipovodลˆovej stavby Makov โ€“ รบprava toku Kysuca sa zabezpeฤรญ ochrana pred opakujรบcimi sa zรกplavami v intravilรกne obce Makov. V sรบlade s Plรกnom manaลพmentu povodลˆovรฉho rizika ฤiastkovรฉho povodia Vรกhu bezprostredne ochrรกni 19 obyvateฤพov potenciรกlne ohrozenรฝch povodลˆou a tieลพ majetok pred povodลˆami โ€“ prehฤพad moลพnรฝch povodลˆovรฝch ลกkรดd je vyฤรญslenรฝ aลพ na hodnotu 6 627 188,00 eur.

Naplnรญ sa teda preventรญvna, spoloฤenskรก, ale v neposlednom rade aj estetickรก funkcia diela, ktorรฉ zvรฝลกi bezpeฤnosลฅ a kvalitu ลพivota obฤanov Makova a zรกroveลˆ priamo ochrรกni aj materiรกlne hodnoty.

Obr. 3 Novรก รบprava toku opornรฝmi mรบrmi a kamennou rovnaninou
Obr. 3 Novรก รบprava toku opornรฝmi mรบrmi a kamennou rovnaninou | Zdroj: VรHOSTAV-SK, a. s.

Literatรบra

1. Projektovรก dokumentรกcia pre stavebnรฉ povolenie a realizรกciu stavby, ktorรบ vypracoval zodpovednรฝ projektant Ing. Karol Komora v 12/2017 a jej zmeny.
2. Webovรก strรกnka Slovenskรฉho vodohospodรกrskeho podniku, ลก. p., Banskรก ล tiavnica.
3. VรHOSTAV-SK, a. s., Bratislava

Ing. Mojmรญr ล tefanec, Ing. Rรณbert Pรกl, Mgr. Ing. Miroslava Dรกvidรญkovรก

Mojmรญr ล tefanec je obchodnรฝ riaditeฤพ divรญzie Slovensko v spoloฤnosti VรHOSTAV-SK, a. s. Rรณbert Pรกl je stavbyvedรบci divรญzie Slovensko a Miroslava Dรกvidรญkovรก je pracovnรญkom obchodnรฉho รบtvaru divรญzie Slovensko v tejto spoloฤnosti.

ฤŒlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 02/2021.

Najฤรญtanejลกie