ilustr.obr.

Prรญprava cestnej infraลกtruktรบry v ฤŒesku a na Slovensku: Ktorรก z krajรญn je na tom lepลกie?

Partneri sekcie:

ฤŒlรกnok vyhodnocuje skรบsenosti z prรญpravy veฤพkรฝch infraลกtruktรบrnych projektov v dvoch susediacich a blรญzkych krajinรกch z ekonomickรฉho, politickรฉho a historickรฉho hฤพadiska. Venuje sa trom zรกkladnรฝm oblastiam, ktorรฉ podmieลˆujรบ prรญpravu veฤพkรฝch projektov, a to vzdelรกvaniu, projekฤnej prรญprave a verejnรฉmu obstarรกvaniu (vrรกtane zmluvnรฝch podmienok). Zรกroveลˆ poukazuje na rozdiely, ale aj podobnosti a upozorลˆuje na dobrรฉ skรบsenosti ฤi lepลกรญ prรญstup v jednotlivรฝch oblastiach.

V รบvode je nevyhnutnรฉ zdรดrazniลฅ, ลพe hlavnรฝm cieฤพom je porovnaลฅ prรญstup vย prรญprave aย vo vรฝstavbe cestnej infraลกtruktรบry dvoch blรญzkych krajรญn aย zosumarizovaลฅ aktuรกlny stav โ€“ vย ลพiadnom prรญpade nie je cieฤพom hodnotiลฅ jednotlivรฉ prรญstupy.

Ak vลกak chceme predovลกetkรฝm na Slovensku posunรบลฅ prรญpravu vรคฤลกรญch, ale aj menลกรญch projektov cestnej infraลกtruktรบry dopredu, je nevyhnutnรฉ nรกjsลฅ takzvanรฉ overenรฉ prรญklady โ€ždobrej praxeโ€œ zย okolitรฝch ลกtรกtov aย doplniลฅ ich skรบsenosลฅami zย domรกceho stavebnรฉho trhu. Sรบ totiลพ problรฉmy, ktorรฉ mรกme spoloฤnรฉ aย ktorรฉ sa, ลพiaฤพ, vย nasledovnรฝch rokoch budรบ len prehlbovaลฅ.

Vzdelรกvanie

Z dostupnรฝch dรกt uvรกdzam jednoduchรฉ porovnanie poฤtu absolventov dvoch najvรคฤลกรญch technickรฝch univerzรญt v ฤŒesku a Slovenskej republike. Z tab. 1 a grafu na obr. 1 jasne vyplรฝva klesajรบci trend skonฤenรฝch absolventov, nehodnotiac ich kvalitu.

tab.1,
Klesajรบci trend poฤtu absolventovย | Zdroj: autor

Pri zachovanรญ porovnateฤพnรฝch vรฝkonov v stavebnom priemysle, ktorรฉ sa netรฝkajรบ len vรฝstavby dopravnej infraลกtruktรบry, je nevyhnutnรฉ zvrรกtiลฅ tento klesajรบci trend. Netreba vลกak zabรบdaลฅ ani na robotnรญcke profesie, ktorรฝch je v obidvoch krajinรกch nedostatok, pri nรญzkej nezamestnanosti.

graf
Porovnanie absolventovย | Zdroj: autor

Zย uvedenรฝch ลกtatistickรฝch รบdajov jasne vyplรฝva klesajรบci zรกujem absolventov strednรฝch ลกkรดl oย technickรฉ vysokรฉ ลกkoly stavebnรฉho zamerania. Tento problรฉm majรบ rovnako obidve krajiny. Uvedenรก ลกtatistika mรดลพe byลฅ zรกroveลˆ kolรญsavo ovplyvnenรก demografiou.

Tรฉma je, samozrejme, ลกirokรก, ale zรกsadne ovplyvลˆuje naลกe stavebnรฉ kapacity a plรกnovanie projektov do budรบcnosti.ย  Okrem neustรกlej prรกce aย zdokonaฤพovania systรฉmu vzdelรกvania, ktorรฝ nรกm dokรกลพe poskytnรบลฅ poลพadovanรฉ profesie pre nรกrodnรฉ hospodรกrstvo, musรญ รญsลฅ oย spoloฤnรฝ zรกujem ลกtรกtu, investorov, projekฤnรฝch organizรกciรญ aย realizaฤnรฝch stavebnรฝch firiem, aby bola prรกca vย stavebnรญctve bezpeฤnรก, dobre ohodnotenรก aย vย neposlednom rade populรกrna.

To by mal byลฅ skutoฤne zรกujem vลกetkรฝch. Existuje pritom niekoฤพko drobnรฝch krokov, ktorรฉ mรดลพu najmรค investorom aย realizaฤnรฝm firmรกm padnรบลฅ zaลฅaลพko, ale ich efekt je nespornรฝ:

1. popularizรกcia stavebnรฝch diel na sociรกlnych sieลฅach,
2. organizรกcia exkurziรญ na stavbรกch (niekoฤพkokrรกt za stavebnรบ sezรณnu),
3. podpora vรฝskumu.

Projekฤnรก prรญprava

V prvom rade je dรดleลพitรฉ nastoliลฅ otรกzku kvality projektovej dokumentรกcie โ€“ jej parametrov. V ฤŒeskej republike platรญ Smฤ›rnice pro dokumentaci staveb pozemnรฝch komunikacรญ (vydalo Ministerstvo dopravy ฤŒR, Odbor liniovรฝch staveb a silniฤnรญho sprรกvnรญho รบล™adu, 06/2022, 226 strรกn).

Tento dokument vznikol na objednรกvku za prรญtomnosti technickej redakฤnej rady, ktorรก pozostรกvala zo zรกstupcov ministerstva, vysokรฝch ลกkรดl a projekฤnรฝch organizรกciรญ naprieฤ celรฝm stavebnรฝm trhom. Je prepojenรฝ na legislatรญvu, a to nielen stavebnรบ, ale aj dotknutรบ, a zรกroveลˆ prepรกja technickรฉ normy s ich nรกrodnรฝmi prรญlohami.
Slovenskรก republika mรก TP 019, Technickรฉ podmienky,

Dokumentรกcia stavieb ciest (vydalo Ministerstvo dopravy, Sekcia dopravy aย vรฝstavby, 12/2022, 381 strรกn). Dokument bol tieลพ vytvorenรฝ na objednรกvku, spolupracovalo na ลˆom niekoฤพko firiem aย je rovnako prepojenรฝ na prรญsluลกnรบ legislatรญvu aย technickรฉ normy spolu sย ich nรกrodnรฝmi prรญlohami.

Hranice a poลพiadavky na projektovรบ dokumentรกciu (rozsah, obsah, kvalitu) sรบ teda v obidvoch krajinรกch jasne stanovenรฉ. Napriek tomu sa v pozรญcii zhotoviteฤพa stretรกvame v obidvoch krajinรกch s rรดznymi รบrovลˆami kvality spracovanej projektovej dokumentรกcie, ฤi uลพ je to v sรบลฅaลพi (tzv. dokumentรกcia pre ponuku), alebo v realizรกcii (realizaฤnรก dokumentรกcia poskytnutรก objednรกvateฤพom).

Kvalitu samotnej dokumentรกcie ovplyvลˆujรบ vลพdy tri faktory:
1. Jasne zadefinovanรฝ predmet objednรกvky โ€“ mรดลพe รญsลฅ o verejnรฉ obstarรกvanie, rรกmcovรบ zmluvu, zmluvnรฉ zadanie.
2. Dostatoฤnรฝ ฤas na splnenie diela โ€“ dodanie projektovej dokumentรกcie.
3. Dobre nastavenรก komunikรกcia sย objednรกvateฤพom โ€“ poฤas tvorby projektovej dokumentรกcie nastรกva mnoลพstvo momentov, ktorรฉ si vyลพadujรบ rozhodnutie zo strany objednรกvateฤพa aย ktorรฉ musรญ prรญsลฅ rรฝchlo aย musรญ byลฅ dostatoฤne odbornรฉ. Ak projektant nemรก sprรกvnu odozvu zo strany objednรกvateฤพa, nedokรกลพe ฤasto odovzdaลฅ projekt naฤas aย vย poลพadovanej kvalite, obidve strany tak plytvajรบ svojimi zdrojmi aย prichรกdzajรบ oย peniaze.

Na Slovensku je momentรกlne projektovรก prรญprava veฤพkรฝch infraลกtruktรบrnych projektov extrรฉmne poddimenzovanรก. Za poslednรฉ tri roky bolo vyhlรกsenรฝch minimum verejnรฝch obstarรกvanรญ na prรญpravu projektovej dokumentรกcie, ฤo sa bezpodmieneฤne odrazรญ vย pripravenosti projektov pre vรฝstavbu aย vย poklese stavebnรฝch vรฝkonov.

stavba
Na Slovensku je projektovรก prรญprava veฤพkรฝch infraลกtruktรบrnych projektov extrรฉmne poddimenzovanรก. | Zdroj: iStock

Keฤ sa pozrieme do ฤŒeskej republiky, stavebnรฉ vรฝkony na veฤพkรฝch infraลกtruktรบrnych projektoch sรบ momentรกlne neporovnateฤพnรฉ.ย  Zรกsadnรฝm rozdielom je, ลพe investorskรฉ organizรกcie ลกtรกtu neprestรกvajรบ vย projekฤnรฝch prรญpravรกch ฤalลกรญch diaฤพniฤnรฝch aย cestnรฝch รบsekov, pretoลพe si uvedomujรบ, ลพe na tรบto prรญpravu sรบ naviazanรฉ ฤalลกie procesy majetkovoprรกvnej prรญpravy, zรญskania รบzemnรฉho rozhodnutia aย stavebnรฉho povolenia vย sรบbehu so zรญskanรญm finanฤnรฝch prostriedkov na realizรกciu diela.

Dรดleลพitรฝm rozdielom je tieลพ zabezpeฤenie rรกmcovรฝch zmlรบv pre projektovรฉ prรกce, ฤo eliminuje zdrลพanie vย prรญpade verejnรฉho obstarรกvania. Obstarรกva sa raz za dlhลกie obdobie aย nie je nevyhnutnรฉ obstarรกvaลฅ kaลพdรฝ cestnรฝ รบsek zvlรกลกลฅ. Sekundรกrnym efektom je, ลพe projekฤnรฉ firmy si mรดลพu lepลกie plรกnovaลฅ svoje vรฝrobnรฉ kapacity, pracovaลฅ sย mladรฝmi zamestnancami aย zvyลกovaลฅ kvalitu dodรกvanรฉho diela.

Zรกsadnรฝm rozdielom, ktorรฝ vลกak sรบvisรญ aj s aplikรกciou zmluvnรฝch podmienok, je, ลพe aj v prรญpade ฤŒervenรฉho FIDIC-u si realizaฤnรบ dokumentรกciu zabezpeฤuje v ฤŒeskej republike zhotoviteฤพ sรกm.

Na to sรบ potom naviazanรฉ ฤalลกie รบkony, ako spoluprรกca s autorskรฝm dozorom objednรกvateฤพa, technickรฝm dozorom objednรกvateฤพa, priฤom ฤasto ide o tri rรดzne pohฤพady na tรบ istรบ vec. Takto nastavenรฝ systรฉm niekedy zhotoviteฤพovi sลฅaลพuje prรกcu, ale v koneฤnom dรดsledku je veฤพmi prรญnosnรฝ pre objednรกvateฤพa.

Zmluvnรฉ podmienky

Tak, ako vลกetky okolitรฉ krajiny prijali pouลพรญvanie medzinรกrodne uznรกvanรฝch podmienok FIDIC, sa pridalo aj Slovensku a ฤŒesko. V obidvoch krajinรกch prevaลพuje pouลพรญvanie tzv. meranรฉho kontraktu, to znamenรก ลกtandardov ฤŒervenรฉho FIDIC-u. Na Slovensku sa niekoฤพko kฤพรบฤovรฝch projektov realizovalo a stรกle realizuje v zmysle zmluvnรฝch podmienok โ€žnaprojektuj a postavโ€œ, teda ลฝltรฉho FIDIC-u.

V minulosti to boli naprรญklad รบseky diaฤพnice D1 Friฤovce โ€“ Svinia, D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka, Diaฤพnica D1 Bratislava โ€“ Triblavina, most D1/D4 alebo momentรกlne realizovanรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty R2 Krivรกลˆ โ€“ Mรฝtna, projekt D1 Triblavina, rozลกรญrenie, D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Dubnรก Skala vrรกtane tunela Viลกลˆovรฉ.

most
Stavba mosta | Zdroj: Doprastav, a. s.

V ฤŒeskej republike je projektov realizovanรฝch podฤพa tรฝchto zmluvnรฝch podmienok podstatne menej, prvรฝm vรคฤลกรญm projektom sรบลฅaลพenรฝm a realizovanรฝm podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลฝltรฉho FIDIC-u je projekt I/36 Pardubice โ€“ Trnovรก โ€“ Fรกblovka โ€“ Dubina (sย dominantnรฝm zavesenรฝm mostnรฝm objektom ponad rieku Labe).

Nasledovali projekty na D1 Most ล mejkalka, rozลกรญrenie a D1 Brno-Centrum โ€“ Brno-Juh, rozลกรญrenie. Motivรกciou na realizovanie projektov, kde za nรกvrh technickรฉho rieลกenia zodpovedรก zhotoviteฤพ, mรดลพe byลฅ niekoฤพko, ฤi uลพ ide o sรบลฅaลพ najlepลกรญch technickรฝch rieลกenรญ, hฤพadanie optimรกlneho cenovรฉho rieลกenia, no v neposlednom rade na to vplรฝva aj stav prรญpravy na strane objednรกvateฤพa.

To vลกak, ลพiaฤพ, bรฝva ฤasto nesprรกvnou motivรกciou, keฤ objednรกvateฤพ zhodnotรญ, ลพe napriek tomu, ลพe projekt nie je z jeho strany dostatoฤne pripravenรฝ, rozhodne sa ho sรบลฅaลพiลฅ v tomto reลพime, aby sa zbavil zodpovednosti za stav projektovej dokumentรกcie.

Takรกto nesprรกvna motivรกcia sa potom mรดลพe prejaviลฅ v samotnom procesovanรญ zmluvnรฝch podmienok a zmien poฤas realizรกcie. Zรกroveลˆ je nevyhnutnรฉ si uvedomiลฅ, ลพe prรญprava sรบลฅaลพe v zmysle zmluvnรฝch podmienok ลฝltรฉho FIDIC-u si vyลพaduje oveฤพa vรคฤลกรญ ฤasovรฝ rรกmec pre objednรกvateฤพa aj uchรกdzaฤa vo verejnom obstarรกvanรญ, alokรกciu zdrojov (finanฤnรฝch aj ฤพudskรฝch) a ฤasto sa na jej realizรกciu odporรบฤa pouลพiลฅ sรบลฅaลพnรฝ dialรณg, ktorรฉmu predchรกdzajรบ trhovรฉ konzultรกcie.

Dรดleลพitรฝm faktorom je tieลพ vyvรกลพenosลฅ zmluvnรฝch podmienok โ€“ medzinรกrodne uznรกvanรฝ ลกtandard si dobrovoฤพne deformujeme a upravujeme zvlรกลกtnymi zmluvnรฝmi podmienkami v procese samotnรฉho verejnรฉho obstarรกvania. Sรบ to zmluvnรฉ podmienky, ktorรฉ ฤasto nejde modifikovaลฅ a pripomienkovaลฅ.

Na Slovensku spomeniem naprรญklad ฤlรกnok 13.2 zmluvnรฝch podmienok FIDIC โ€“ Zlepลกovacรญ nรกvrh. Niekoฤพko rokov sa zvlรกลกtnymi zmluvnรฝmi podmienkami obstarรกvateฤพov na Slovensku vynechรกval a nebolo ho moลพnรฉ uplatniลฅ. Jeho aplikรกcia sa povolila aลพ v poslednรฝch dvoch rokoch.

Osobitnรบ kapitolu tvoria pokuty, ktorรฉ vลกak s vyvรกลพenรฝmi zmluvnรฝmi podmienkami nemajรบ niฤ spoloฤnรฉ. Zรกsadnรฝ rozdiel medzi Slovenskou a ฤŒeskou republikou je najmรค v procesovanรญ zmien a nรกrokov.ย  Na Slovensku je postup danรฝ v zmluve, objednรกvateฤพ vลกak ฤasto nereลกpektuje stanovenรฉ lehoty, ฤo vedie k neรบmerne dlhรฉmu procesu schvaฤพovania zmien a nรกrokov, priฤom mรดลพe nastaลฅ spomalenie alebo zastavenie vรฝstavby โ€“ pri zรกsadnรฝch zmenรกch.

V ฤŒeskej republike mรก Stรกtnรญ fond dopravnรญ infrastruktury aj ล˜editelstvรญ silnic a dรกlnic k dispozรญcii hneฤ niekoฤพko metodรญk, ktorรฉ im umoลพลˆujรบ nastaviลฅ plynulรฝ priebeh procesovania zmien.ย ย  Sรบ to napr. Metodika pro ล™รญzenรญ zmฤ›n pri vรฝstavbฤ›, ฤŒeskรก agentura pro standardizaci, rok vydania 2020; Metodika pro sprรกvu zmฤ›n dรญla (variacรญ) u stavebnรญch zakรกzek financovanรฝch z rozpoฤtu SFDI podle smluvnรญch podmรญnek FIDIC (ฤŒervenรฉ knihy) ve vztahu k รบpravฤ› zadรกvรกnรญ veล™ejnรฝch zakรกzek, SFDI, rok vydania 01/2018. Pri jasne stanovenom postupe sa dรก jednoduchลกie predpokladaลฅ finanฤnรก nรกroฤnosลฅ projektu, samotnรฝ cashflow, nรกklady na bankovรฉ zรกruky a poistenie.

Uvediem tieลพ poslednรฝ prรญklad rozdielnej aplikรกcie ลกtandardnรฝch zmluvnรฝch podmienok FIDIC v obidvoch krajinรกch. Na Slovensku sa moลพnosลฅ zรกlohovej platby podฤพa ฤlรกnku 14.2 nevyuลพรญva. V ฤŒeskej republike objednรกvateฤพ (ล˜SD) ลกtandardne poskytuje zรกlohovรบ platbu voฤi bankovej zรกruke.ย  Je to len prรญklad vyvรกลพenia zmluvnรฝch podmienok aย uvedomenia si, akรก je finanฤne nรกroฤnรก vรฝstavba veฤพkรฝch diaฤพniฤnรฝch aย cestnรฝch projektov pre obidve strany.

Verejnรฉ obstarรกvanie

Proces verejnรฉho obstarรกvania je v oboch krajinรกch jasne zarรกmcovanรฝ, ฤi uลพ je to u nรกs zรกkonom ฤ. 345/2015 Z. z. (zรกkon o verejnom obstarรกvanรญ), alebo v ฤŒeskej republike zรกkonom ฤ. 134/2016 Sb. (zรกkon o zadรกvรกnรญ veล™ejnรฝch zรกkazek). Je vลกak badaลฅ rozdiely, ktorรฉ ani tak nie sรบ podmienenรฉ legislatรญvou, ale prรญstupom jednotlivรฝch obstarรกvateฤพov.

ฤŒasto sme zvyknutรญ, a dokonca sme to aj v niekoฤพkรฝch postupoch namietali, ลพe obstarรกvateฤพ na Slovensku nekomunikuje. Neodpovedรก na otรกzky, zbiera ich a uchรกdzaฤom zaลกle aลพ vรคฤลกรญ balรญk odpovedรญ. ล tandardom v ฤŒeskej republike je, ลพe obstarรกvateฤพ komunikuje a priebeลพne odpovedรก na otรกzky a zรกroveลˆ primerane posรบva lehotu na predkladanie ponรบk.

Samozrejme, inลกtitรบt tvorby a zasielania otรกzok mรดลพe byลฅ zneuลพitรฝ na obลกtrukฤnรฉ konanie, ale na to musรญ byลฅ na druhej strane skรบsenรฝ obstarรกvateฤพ, ktorรฝ tieto otรกzky dokรกลพe rozoznaลฅ. Bez priebeลพnej komunikรกcie s obstarรกvateฤพom v ฤŒeskej republike (otรกzky โ€“ vysvetlenie/dodatoฤnรฉ informรกcie) by prรญprava vรคฤลกieho mnoลพstva cenovรฝch ponรบk pre vรฝstavbu infraลกtruktรบry nebola moลพnรก.

To, ฤo nรกm tieลพ umoลพลˆuje plรกnovaลฅ nielen realizaฤnรฉ kapacity, ale aj kapacity stavebnรฝch cenรกrov a prรญpravรกrov, je fakt, ลพe ล˜SD kaลพdรฝ rok veฤพmi transparentne zverejลˆuje zoznam projektov, ktorรฉ chce v danom obdobรญ sรบลฅaลพiลฅ a je jednoduchรฉ dopรกtraลฅ sa k informรกciรกm o pripravenosti tรฝchto projektov (z hฤพadiska projektovej dokumentรกcie, stavu majetkovoprรกvneho vysporiadania a zรญskania povolenรญ).

To, ลพe spravuje okrem diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest aj cesty I. triedy, umoลพลˆuje lepลกie plรกnovanieย  dopravnรฝch prepojenรญ, tvorbu sofistikovanejลกรญch dopravnรฝch modelov a komplexnejลกiu tvorbu analรฝz hodnoty za peniaze (CBA). K tomu je vลกak nevyhnutnรฉ zabezpeฤenie financovania, ktorรฉ sa v ฤŒeskej republike realizuje cez Stรกtnรญ fond dopravnรญ infrastruktury.

Zรกver

Na zรกver musรญm konลกtatovaลฅ, ลพe napriek podobnosti obidvoch krajรญn, Slovenskรก republika momentรกlne zaostรกva v samotnom koncepte prรญpravy veฤพkรฝch infraลกtruktรบrnych projektov. Je nevyhnutnรฉ rozbehnรบลฅ projektovanie ako zรกklad pre prรญpravu diaฤพniฤnรฝch รบsekov a รบsekov ciest I. triedy. Zรกroveลˆ by bolo dobrรฉ prehodnotiลฅ, ฤi by nebolo vhodnรฉ zveriลฅ koncept vรฝstavby cestnej siete jednej organizรกcii a nastaviลฅ systรฉm plynulรฉho zabezpeฤenia financovania projektov.

TEXT: Ing. Martin Chrappa
FOTO: Doprastav, a. s.

Martin Chrappa je obchodno-technickรฝm riaditeฤพom spoloฤnosti Doprastav, a. s.

Literatรบra aย zdroje
1. Ministerstvo dopravy ฤŒR: Smฤ›rnice pro dokumentaci staveb pozemnรฝch komunikacรญ.
2. Ministerstvo dopravy SR: TP 019, Technickรฉ podmienky, Dokumentรกcia stavieb ciest.
3. SACE, II vydanie: Zmluvnรฉ podmienky na vรฝstavbu pre stavebnรฉ aย inลพinierske diela projektovanรฉ objednรกvateฤพom.
4. https://www.stuba.sk/sk/studium/statistiky-o-studiu.html?page_id=1906

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 2/2024