Prรญprava cestnej infraลกtruktรบry v ฤesku a na Slovensku: Ktorรก z krajรญn je na tom lepลกie?
ฤlรกnok vyhodnocuje skรบsenosti z prรญpravy veฤพkรฝch infraลกtruktรบrnych projektov v dvoch susediacich a blรญzkych krajinรกch z ekonomickรฉho, politickรฉho a historickรฉho hฤพadiska. Venuje sa trom zรกkladnรฝm oblastiam, ktorรฉ podmieลujรบ prรญpravu veฤพkรฝch projektov, a to vzdelรกvaniu, projekฤnej prรญprave a verejnรฉmu obstarรกvaniu (vrรกtane zmluvnรฝch podmienok). Zรกroveล poukazuje na rozdiely, ale aj podobnosti a upozorลuje na dobrรฉ skรบsenosti ฤi lepลกรญ prรญstup v jednotlivรฝch oblastiach.
Poznรกte vรฝhody Klubu ASB? Staฤรญ bezplatnรก registrรกcia a zรญskate sektorovรฉ analรฝzy slovenskรฉho stavebnรญctva s rebrรญฤkami firiem ⟶ |
V รบvode je nevyhnutnรฉ zdรดrazniลฅ, ลพe hlavnรฝm cieฤพom je porovnaลฅ prรญstup vย prรญprave aย vo vรฝstavbe cestnej infraลกtruktรบry dvoch blรญzkych krajรญn aย zosumarizovaลฅ aktuรกlny stav โ vย ลพiadnom prรญpade nie je cieฤพom hodnotiลฅ jednotlivรฉ prรญstupy.
Ak vลกak chceme predovลกetkรฝm na Slovensku posunรบลฅ prรญpravu vรคฤลกรญch, ale aj menลกรญch projektov cestnej infraลกtruktรบry dopredu, je nevyhnutnรฉ nรกjsลฅ takzvanรฉ overenรฉ prรญklady โdobrej praxeโ zย okolitรฝch ลกtรกtov aย doplniลฅ ich skรบsenosลฅami zย domรกceho stavebnรฉho trhu. Sรบ totiลพ problรฉmy, ktorรฉ mรกme spoloฤnรฉ aย ktorรฉ sa, ลพiaฤพ, vย nasledovnรฝch rokoch budรบ len prehlbovaลฅ.
Vzdelรกvanie
Z dostupnรฝch dรกt uvรกdzam jednoduchรฉ porovnanie poฤtu absolventov dvoch najvรคฤลกรญch technickรฝch univerzรญt v ฤesku a Slovenskej republike. Z tab. 1 a grafu na obr. 1 jasne vyplรฝva klesajรบci trend skonฤenรฝch absolventov, nehodnotiac ich kvalitu.
Pri zachovanรญ porovnateฤพnรฝch vรฝkonov v stavebnom priemysle, ktorรฉ sa netรฝkajรบ len vรฝstavby dopravnej infraลกtruktรบry, je nevyhnutnรฉ zvrรกtiลฅ tento klesajรบci trend. Netreba vลกak zabรบdaลฅ ani na robotnรญcke profesie, ktorรฝch je v obidvoch krajinรกch nedostatok, pri nรญzkej nezamestnanosti.
Zย uvedenรฝch ลกtatistickรฝch รบdajov jasne vyplรฝva klesajรบci zรกujem absolventov strednรฝch ลกkรดl oย technickรฉ vysokรฉ ลกkoly stavebnรฉho zamerania. Tento problรฉm majรบ rovnako obidve krajiny. Uvedenรก ลกtatistika mรดลพe byลฅ zรกroveล kolรญsavo ovplyvnenรก demografiou.
Tรฉma je, samozrejme, ลกirokรก, ale zรกsadne ovplyvลuje naลกe stavebnรฉ kapacity a plรกnovanie projektov do budรบcnosti.ย Okrem neustรกlej prรกce aย zdokonaฤพovania systรฉmu vzdelรกvania, ktorรฝ nรกm dokรกลพe poskytnรบลฅ poลพadovanรฉ profesie pre nรกrodnรฉ hospodรกrstvo, musรญ รญsลฅ oย spoloฤnรฝ zรกujem ลกtรกtu, investorov, projekฤnรฝch organizรกciรญ aย realizaฤnรฝch stavebnรฝch firiem, aby bola prรกca vย stavebnรญctve bezpeฤnรก, dobre ohodnotenรก aย vย neposlednom rade populรกrna.
To by mal byลฅ skutoฤne zรกujem vลกetkรฝch. Existuje pritom niekoฤพko drobnรฝch krokov, ktorรฉ mรดลพu najmรค investorom aย realizaฤnรฝm firmรกm padnรบลฅ zaลฅaลพko, ale ich efekt je nespornรฝ:
1. popularizรกcia stavebnรฝch diel na sociรกlnych sieลฅach,
2. organizรกcia exkurziรญ na stavbรกch (niekoฤพkokrรกt za stavebnรบ sezรณnu),
3. podpora vรฝskumu.
Projekฤnรก prรญprava
V prvom rade je dรดleลพitรฉ nastoliลฅ otรกzku kvality projektovej dokumentรกcie โ jej parametrov. V ฤeskej republike platรญ Smฤrnice pro dokumentaci staveb pozemnรฝch komunikacรญ (vydalo Ministerstvo dopravy ฤR, Odbor liniovรฝch staveb a silniฤnรญho sprรกvnรญho รบลadu, 06/2022, 226 strรกn).
Tento dokument vznikol na objednรกvku za prรญtomnosti technickej redakฤnej rady, ktorรก pozostรกvala zo zรกstupcov ministerstva, vysokรฝch ลกkรดl a projekฤnรฝch organizรกciรญ naprieฤ celรฝm stavebnรฝm trhom. Je prepojenรฝ na legislatรญvu, a to nielen stavebnรบ, ale aj dotknutรบ, a zรกroveล prepรกja technickรฉ normy s ich nรกrodnรฝmi prรญlohami.
Slovenskรก republika mรก TP 019, Technickรฉ podmienky,
Dokumentรกcia stavieb ciest (vydalo Ministerstvo dopravy, Sekcia dopravy aย vรฝstavby, 12/2022, 381 strรกn). Dokument bol tieลพ vytvorenรฝ na objednรกvku, spolupracovalo na ลom niekoฤพko firiem aย je rovnako prepojenรฝ na prรญsluลกnรบ legislatรญvu aย technickรฉ normy spolu sย ich nรกrodnรฝmi prรญlohami.
Hranice a poลพiadavky na projektovรบ dokumentรกciu (rozsah, obsah, kvalitu) sรบ teda v obidvoch krajinรกch jasne stanovenรฉ. Napriek tomu sa v pozรญcii zhotoviteฤพa stretรกvame v obidvoch krajinรกch s rรดznymi รบrovลami kvality spracovanej projektovej dokumentรกcie, ฤi uลพ je to v sรบลฅaลพi (tzv. dokumentรกcia pre ponuku), alebo v realizรกcii (realizaฤnรก dokumentรกcia poskytnutรก objednรกvateฤพom).
Kvalitu samotnej dokumentรกcie ovplyvลujรบ vลพdy tri faktory:
1. Jasne zadefinovanรฝ predmet objednรกvky โ mรดลพe รญsลฅ o verejnรฉ obstarรกvanie, rรกmcovรบ zmluvu, zmluvnรฉ zadanie.
2. Dostatoฤnรฝ ฤas na splnenie diela โ dodanie projektovej dokumentรกcie.
3. Dobre nastavenรก komunikรกcia sย objednรกvateฤพom โ poฤas tvorby projektovej dokumentรกcie nastรกva mnoลพstvo momentov, ktorรฉ si vyลพadujรบ rozhodnutie zo strany objednรกvateฤพa aย ktorรฉ musรญ prรญsลฅ rรฝchlo aย musรญ byลฅ dostatoฤne odbornรฉ. Ak projektant nemรก sprรกvnu odozvu zo strany objednรกvateฤพa, nedokรกลพe ฤasto odovzdaลฅ projekt naฤas aย vย poลพadovanej kvalite, obidve strany tak plytvajรบ svojimi zdrojmi aย prichรกdzajรบ oย peniaze.
Na Slovensku je momentรกlne projektovรก prรญprava veฤพkรฝch infraลกtruktรบrnych projektov extrรฉmne poddimenzovanรก. Za poslednรฉ tri roky bolo vyhlรกsenรฝch minimum verejnรฝch obstarรกvanรญ na prรญpravu projektovej dokumentรกcie, ฤo sa bezpodmieneฤne odrazรญ vย pripravenosti projektov pre vรฝstavbu aย vย poklese stavebnรฝch vรฝkonov.
Keฤ sa pozrieme do ฤeskej republiky, stavebnรฉ vรฝkony na veฤพkรฝch infraลกtruktรบrnych projektoch sรบ momentรกlne neporovnateฤพnรฉ.ย Zรกsadnรฝm rozdielom je, ลพe investorskรฉ organizรกcie ลกtรกtu neprestรกvajรบ vย projekฤnรฝch prรญpravรกch ฤalลกรญch diaฤพniฤnรฝch aย cestnรฝch รบsekov, pretoลพe si uvedomujรบ, ลพe na tรบto prรญpravu sรบ naviazanรฉ ฤalลกie procesy majetkovoprรกvnej prรญpravy, zรญskania รบzemnรฉho rozhodnutia aย stavebnรฉho povolenia vย sรบbehu so zรญskanรญm finanฤnรฝch prostriedkov na realizรกciu diela.
Dรดleลพitรฝm rozdielom je tieลพ zabezpeฤenie rรกmcovรฝch zmlรบv pre projektovรฉ prรกce, ฤo eliminuje zdrลพanie vย prรญpade verejnรฉho obstarรกvania. Obstarรกva sa raz za dlhลกie obdobie aย nie je nevyhnutnรฉ obstarรกvaลฅ kaลพdรฝ cestnรฝ รบsek zvlรกลกลฅ. Sekundรกrnym efektom je, ลพe projekฤnรฉ firmy si mรดลพu lepลกie plรกnovaลฅ svoje vรฝrobnรฉ kapacity, pracovaลฅ sย mladรฝmi zamestnancami aย zvyลกovaลฅ kvalitu dodรกvanรฉho diela.
Zรกsadnรฝm rozdielom, ktorรฝ vลกak sรบvisรญ aj s aplikรกciou zmluvnรฝch podmienok, je, ลพe aj v prรญpade ฤervenรฉho FIDIC-u si realizaฤnรบ dokumentรกciu zabezpeฤuje v ฤeskej republike zhotoviteฤพ sรกm.
Na to sรบ potom naviazanรฉ ฤalลกie รบkony, ako spoluprรกca s autorskรฝm dozorom objednรกvateฤพa, technickรฝm dozorom objednรกvateฤพa, priฤom ฤasto ide o tri rรดzne pohฤพady na tรบ istรบ vec. Takto nastavenรฝ systรฉm niekedy zhotoviteฤพovi sลฅaลพuje prรกcu, ale v koneฤnom dรดsledku je veฤพmi prรญnosnรฝ pre objednรกvateฤพa.
Zmluvnรฉ podmienky
Tak, ako vลกetky okolitรฉ krajiny prijali pouลพรญvanie medzinรกrodne uznรกvanรฝch podmienok FIDIC, sa pridalo aj Slovensku a ฤesko. V obidvoch krajinรกch prevaลพuje pouลพรญvanie tzv. meranรฉho kontraktu, to znamenรก ลกtandardov ฤervenรฉho FIDIC-u. Na Slovensku sa niekoฤพko kฤพรบฤovรฝch projektov realizovalo a stรกle realizuje v zmysle zmluvnรฝch podmienok โnaprojektuj a postavโ, teda ลฝltรฉho FIDIC-u.
V minulosti to boli naprรญklad รบseky diaฤพnice D1 Friฤovce โ Svinia, D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka, Diaฤพnica D1 Bratislava โ Triblavina, most D1/D4 alebo momentรกlne realizovanรฝ รบsek rรฝchlostnej cesty R2 Krivรกล โ Mรฝtna, projekt D1 Triblavina, rozลกรญrenie, D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Dubnรก Skala vrรกtane tunela Viลกลovรฉ.
V ฤeskej republike je projektov realizovanรฝch podฤพa tรฝchto zmluvnรฝch podmienok podstatne menej, prvรฝm vรคฤลกรญm projektom sรบลฅaลพenรฝm a realizovanรฝm podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลฝltรฉho FIDIC-u je projekt I/36 Pardubice โ Trnovรก โ Fรกblovka โ Dubina (sย dominantnรฝm zavesenรฝm mostnรฝm objektom ponad rieku Labe).
Nasledovali projekty na D1 Most ล mejkalka, rozลกรญrenie a D1 Brno-Centrum โ Brno-Juh, rozลกรญrenie. Motivรกciou na realizovanie projektov, kde za nรกvrh technickรฉho rieลกenia zodpovedรก zhotoviteฤพ, mรดลพe byลฅ niekoฤพko, ฤi uลพ ide o sรบลฅaลพ najlepลกรญch technickรฝch rieลกenรญ, hฤพadanie optimรกlneho cenovรฉho rieลกenia, no v neposlednom rade na to vplรฝva aj stav prรญpravy na strane objednรกvateฤพa.
To vลกak, ลพiaฤพ, bรฝva ฤasto nesprรกvnou motivรกciou, keฤ objednรกvateฤพ zhodnotรญ, ลพe napriek tomu, ลพe projekt nie je z jeho strany dostatoฤne pripravenรฝ, rozhodne sa ho sรบลฅaลพiลฅ v tomto reลพime, aby sa zbavil zodpovednosti za stav projektovej dokumentรกcie.
Takรกto nesprรกvna motivรกcia sa potom mรดลพe prejaviลฅ v samotnom procesovanรญ zmluvnรฝch podmienok a zmien poฤas realizรกcie. Zรกroveล je nevyhnutnรฉ si uvedomiลฅ, ลพe prรญprava sรบลฅaลพe v zmysle zmluvnรฝch podmienok ลฝltรฉho FIDIC-u si vyลพaduje oveฤพa vรคฤลกรญ ฤasovรฝ rรกmec pre objednรกvateฤพa aj uchรกdzaฤa vo verejnom obstarรกvanรญ, alokรกciu zdrojov (finanฤnรฝch aj ฤพudskรฝch) a ฤasto sa na jej realizรกciu odporรบฤa pouลพiลฅ sรบลฅaลพnรฝ dialรณg, ktorรฉmu predchรกdzajรบ trhovรฉ konzultรกcie.
Dรดleลพitรฝm faktorom je tieลพ vyvรกลพenosลฅ zmluvnรฝch podmienok โ medzinรกrodne uznรกvanรฝ ลกtandard si dobrovoฤพne deformujeme a upravujeme zvlรกลกtnymi zmluvnรฝmi podmienkami v procese samotnรฉho verejnรฉho obstarรกvania. Sรบ to zmluvnรฉ podmienky, ktorรฉ ฤasto nejde modifikovaลฅ a pripomienkovaลฅ.
Na Slovensku spomeniem naprรญklad ฤlรกnok 13.2 zmluvnรฝch podmienok FIDIC โ Zlepลกovacรญ nรกvrh. Niekoฤพko rokov sa zvlรกลกtnymi zmluvnรฝmi podmienkami obstarรกvateฤพov na Slovensku vynechรกval a nebolo ho moลพnรฉ uplatniลฅ. Jeho aplikรกcia sa povolila aลพ v poslednรฝch dvoch rokoch.
Osobitnรบ kapitolu tvoria pokuty, ktorรฉ vลกak s vyvรกลพenรฝmi zmluvnรฝmi podmienkami nemajรบ niฤ spoloฤnรฉ. Zรกsadnรฝ rozdiel medzi Slovenskou a ฤeskou republikou je najmรค v procesovanรญ zmien a nรกrokov.ย Na Slovensku je postup danรฝ v zmluve, objednรกvateฤพ vลกak ฤasto nereลกpektuje stanovenรฉ lehoty, ฤo vedie k neรบmerne dlhรฉmu procesu schvaฤพovania zmien a nรกrokov, priฤom mรดลพe nastaลฅ spomalenie alebo zastavenie vรฝstavby โ pri zรกsadnรฝch zmenรกch.
V ฤeskej republike mรก Stรกtnรญ fond dopravnรญ infrastruktury aj ลeditelstvรญ silnic a dรกlnic k dispozรญcii hneฤ niekoฤพko metodรญk, ktorรฉ im umoลพลujรบ nastaviลฅ plynulรฝ priebeh procesovania zmien.ย ย Sรบ to napr. Metodika pro ลรญzenรญ zmฤn pri vรฝstavbฤ, ฤeskรก agentura pro standardizaci, rok vydania 2020; Metodika pro sprรกvu zmฤn dรญla (variacรญ) u stavebnรญch zakรกzek financovanรฝch z rozpoฤtu SFDI podle smluvnรญch podmรญnek FIDIC (ฤervenรฉ knihy) ve vztahu k รบpravฤ zadรกvรกnรญ veลejnรฝch zakรกzek, SFDI, rok vydania 01/2018. Pri jasne stanovenom postupe sa dรก jednoduchลกie predpokladaลฅ finanฤnรก nรกroฤnosลฅ projektu, samotnรฝ cashflow, nรกklady na bankovรฉ zรกruky a poistenie.
Uvediem tieลพ poslednรฝ prรญklad rozdielnej aplikรกcie ลกtandardnรฝch zmluvnรฝch podmienok FIDIC v obidvoch krajinรกch. Na Slovensku sa moลพnosลฅ zรกlohovej platby podฤพa ฤlรกnku 14.2 nevyuลพรญva. V ฤeskej republike objednรกvateฤพ (ลSD) ลกtandardne poskytuje zรกlohovรบ platbu voฤi bankovej zรกruke.ย Je to len prรญklad vyvรกลพenia zmluvnรฝch podmienok aย uvedomenia si, akรก je finanฤne nรกroฤnรก vรฝstavba veฤพkรฝch diaฤพniฤnรฝch aย cestnรฝch projektov pre obidve strany.
Verejnรฉ obstarรกvanie
Proces verejnรฉho obstarรกvania je v oboch krajinรกch jasne zarรกmcovanรฝ, ฤi uลพ je to u nรกs zรกkonom ฤ. 345/2015 Z. z. (zรกkon o verejnom obstarรกvanรญ), alebo v ฤeskej republike zรกkonom ฤ. 134/2016 Sb. (zรกkon o zadรกvรกnรญ veลejnรฝch zรกkazek). Je vลกak badaลฅ rozdiely, ktorรฉ ani tak nie sรบ podmienenรฉ legislatรญvou, ale prรญstupom jednotlivรฝch obstarรกvateฤพov.
ฤasto sme zvyknutรญ, a dokonca sme to aj v niekoฤพkรฝch postupoch namietali, ลพe obstarรกvateฤพ na Slovensku nekomunikuje. Neodpovedรก na otรกzky, zbiera ich a uchรกdzaฤom zaลกle aลพ vรคฤลกรญ balรญk odpovedรญ. ล tandardom v ฤeskej republike je, ลพe obstarรกvateฤพ komunikuje a priebeลพne odpovedรก na otรกzky a zรกroveล primerane posรบva lehotu na predkladanie ponรบk.
Samozrejme, inลกtitรบt tvorby a zasielania otรกzok mรดลพe byลฅ zneuลพitรฝ na obลกtrukฤnรฉ konanie, ale na to musรญ byลฅ na druhej strane skรบsenรฝ obstarรกvateฤพ, ktorรฝ tieto otรกzky dokรกลพe rozoznaลฅ. Bez priebeลพnej komunikรกcie s obstarรกvateฤพom v ฤeskej republike (otรกzky โ vysvetlenie/dodatoฤnรฉ informรกcie) by prรญprava vรคฤลกieho mnoลพstva cenovรฝch ponรบk pre vรฝstavbu infraลกtruktรบry nebola moลพnรก.
To, ฤo nรกm tieลพ umoลพลuje plรกnovaลฅ nielen realizaฤnรฉ kapacity, ale aj kapacity stavebnรฝch cenรกrov a prรญpravรกrov, je fakt, ลพe ลSD kaลพdรฝ rok veฤพmi transparentne zverejลuje zoznam projektov, ktorรฉ chce v danom obdobรญ sรบลฅaลพiลฅ a je jednoduchรฉ dopรกtraลฅ sa k informรกciรกm o pripravenosti tรฝchto projektov (z hฤพadiska projektovej dokumentรกcie, stavu majetkovoprรกvneho vysporiadania a zรญskania povolenรญ).
To, ลพe spravuje okrem diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest aj cesty I. triedy, umoลพลuje lepลกie plรกnovanieย dopravnรฝch prepojenรญ, tvorbu sofistikovanejลกรญch dopravnรฝch modelov a komplexnejลกiu tvorbu analรฝz hodnoty za peniaze (CBA). K tomu je vลกak nevyhnutnรฉ zabezpeฤenie financovania, ktorรฉ sa v ฤeskej republike realizuje cez Stรกtnรญ fond dopravnรญ infrastruktury.
Zรกver
Na zรกver musรญm konลกtatovaลฅ, ลพe napriek podobnosti obidvoch krajรญn, Slovenskรก republika momentรกlne zaostรกva v samotnom koncepte prรญpravy veฤพkรฝch infraลกtruktรบrnych projektov. Je nevyhnutnรฉ rozbehnรบลฅ projektovanie ako zรกklad pre prรญpravu diaฤพniฤnรฝch รบsekov a รบsekov ciest I. triedy. Zรกroveล by bolo dobrรฉ prehodnotiลฅ, ฤi by nebolo vhodnรฉ zveriลฅ koncept vรฝstavby cestnej siete jednej organizรกcii a nastaviลฅ systรฉm plynulรฉho zabezpeฤenia financovania projektov.
TEXT: Ing. Martin Chrappa
FOTO: Doprastav, a. s.
Martin Chrappa je obchodno-technickรฝm riaditeฤพom spoloฤnosti Doprastav, a. s.
Literatรบra aย zdroje
1. Ministerstvo dopravy ฤR: Smฤrnice pro dokumentaci staveb pozemnรฝch komunikacรญ.
2. Ministerstvo dopravy SR: TP 019, Technickรฉ podmienky, Dokumentรกcia stavieb ciest.
3. SACE, II vydanie: Zmluvnรฉ podmienky na vรฝstavbu pre stavebnรฉ aย inลพinierske diela projektovanรฉ objednรกvateฤพom.
4. https://www.stuba.sk/sk/studium/statistiky-o-studiu.html?page_id=1906