Program prรญpravy, vรฝstavby diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest na roky 2011 โ€“ 2014

Program prรญpravy, vรฝstavby diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest na roky 2011 โ€“ 2014

Partneri sekcie:

Sรบฤasnรฝ stav nadradenej cestnej infraลกtruktรบry je charakterizovanรฝ nedostatoฤnรฝm pokrytรญm รบzemia aย prรญstupu kย sieti diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest, priฤom aลพ tretina รบzemia Slovenska mรก prรญstup na diaฤพnicu, respektรญve rรฝchlostnรบ cestu vย ฤase dlhลกom ako 45 minรบt. Jednรฝm zย dรดvodov je skutoฤnosลฅ, ลพe vย predchรกdzajรบcom obdobรญ neboli naplnenรฉ plรกnovanรฉ roฤnรฉ vรฝdavky na vรฝstavbu diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest, aย to najmรค pre nedostatoฤnรบ projektovรบ prรญpravu stavieb aย meลกkanie rozhodnutรญ vydรกvanรฝch vย reลพime stavebnรฉho zรกkona.

Zรกkladnรฝmi dokumentmi, ktorรฉ definujรบ rรกmec rozvoja cestnej infraลกtruktรบry vย Slovenskej republike, sรบ:

  • Koncepcia รบzemnรฉho rozvoja Slovenska 2001 vymedzujรบca รบzemie na dopravnรฉ koridory; bola schvรกlenรก vlรกdou SR uznesenรญm ฤ. 1033/2001 aย jej zรกvรคznรก ฤasลฅ bola vyhlรกsenรก nariadenรญm vlรกdy SR ฤ.ย 528/2002.
  • Novรฝ projekt vรฝstavby diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest, ktorรฝ bol schvรกlenรฝ uznesenรญm vlรกdy SR ฤ. 162/2001. Definuje hierarchiu cestnรฝch koridorov podฤพa medzinรกrodnรฉho, celoลกtรกtneho aย nadregionรกlneho vรฝznamu. Vย roku 2010 bol vypracovanรฝ doplnok ฤ. 1, ktorรฉho predmetom bolo predฤบลพenie trasy rรฝchlostnej cesty R1 Trnava โ€“ Nitra โ€“ ลฝarnovica โ€“ ลฝiar nad Hronom โ€“ Zvolen โ€“ Banskรก Bystrica oย novรฝ รบsek Banskรก Bystrica โ€“ Slovenskรก ฤฝupฤa โ€“ Ruลพomberok (pripojenie na diaฤพnicu D1) aย vย tom istom roku bol pripravenรฝ aj doplnok ฤ. 2, ktorรฉho predmetom bolo prepojenie rรฝchlostnรฝch ciest R1 aย R2 novou rรฝchlostnou cestou R8 Nitra โ€“ kriลพovatka sย R1 โ€“ Topoฤพฤany โ€“ kriลพovatka sย R2.
  • Operaฤnรฝ program Doprava 2007 โ€“ 2013 (ฤalej len OPD) predstavuje programovรฝ dokument SR na ฤerpanie pomoci zย fondov Eurรณpskej รบnie vย sektore dopravy na roky 2007 โ€“ 2013.

Stavby, ktorรฉ majรบ alebo vย blรญzkej budรบcnosti budรบ maลฅ ukonฤenรบ investorskรบ prรญpravu
รšseky, na ktorรฉ uลพ bolo vydanรฉ stavebnรฉ povolenie:

  • D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka
  • D1 Privรกdzaฤ Lietavskรก Lรบฤka โ€“ ลฝilina
  • D1 Lietavskรก Lรบฤka โ€“ Viลกลˆovรฉ
  • D1 Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก Skala
  • D1 Dubnรก Skala โ€“ Turany
  • D1 Turany โ€“ Hubovรก
  • D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก
  • D1 Jรกnovce โ€“ Jablonov
  • D1 Friฤovce โ€“ Svinia

ฤŽalลกie prioritnรฉ รบseky D1:

  • D1 Preลกov, zรกpad โ€“ Preลกov, juh
  • D1 Budimรญr โ€“ Bidovce
  • D1 Beharovce โ€“ Branisko, druhรฝ profil
  • D1 Diaฤพniฤnรฝ privรกdzaฤ Spiลกskรก Novรก Ves
  • D1 Preลกov, zรกpad โ€“ Preลกov, juh

Prioritnรฉ napojenie na Poฤพsko aย ฤŒR:

  • D3 ลฝilina, Strรกลพov โ€“ ลฝilina, Brodno
  • D3 ลฝilina, Brodno โ€“ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto
  • D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ Oลกฤadnica
  • D3 Oลกฤadnica โ€“ ฤŒadca, Bukov, 2. profil
  • D3 ฤŒadca Bukov โ€“ Svrฤinovec
  • D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ
  • R5 Svrฤinovec โ€“ ลกt. hr. SR/ฤŒR

Prioritnรฉ zรกmery vย okolรญ Bratislavy, ktorรก je dopravne najzaลฅaลพenejลกรญm regiรณnom vย rรกmci Slovenska:

  • D4 Bratislava-Jarovce, sever โ€“ Ivanka pri Dunaji
  • R7 Bratislava, Prievoz โ€“ Bratislava, Ketelec
  • R7 Bratislava โ€“ Dunajskรก Luลพnรก
  • R7 Dunajskรก Luลพnรก โ€“ Holice

–>–>
Ostatnรฉ prioritnรฉ รบseky rรฝchlostnรฝch ciest:

  • R2 Ruskovce โ€“ Pravotice
  • R2 Zvolen, vรฝchod โ€“ Pstruลกa
  • R2 Pstruลกa โ€“ Krivรกลˆ
  • R2 Oลพฤany โ€“ Zacharovce
  • R2 Zacharovce โ€“ Bรกtka
  • R3 Tvrdoลกรญn โ€“ Niลพnรก nad Oravou
  • R3 Niลพnรก โ€“ Dlhรก nad Oravou
  • R4 Preลกov โ€“ severnรฝ obchvat
  • R4 Svidnรญk โ€“ Preลกov

Tab. 1 Stav diaฤพniฤnej siete k 31. 12. 2010


Koncepcia programu na roky 2011โ€“ 2014

Cieฤพom Programu prรญpravy aย vรฝstavby diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest na roky 2011 โ€“ 2014 je zabezpeฤiลฅ naplnenie programovรฉho vyhlรกsenia vlรกdy, stanoviลฅ harmonogram zaฤatia aย odovzdania stavieb vย rokoch 2011 โ€“ 2014, zabezpeฤiลฅ investorskรบ prรญpravu stavieb aย definovaลฅ finanฤnรฉ zdroje na splnenie programu.

Tab. 2 Stav rรฝchlostnรฝch ciest k 31. 12. 2010

Priority programu na roky 2011 โ€“ย 2014
Zย vecnรฉho hฤพadiska prinรกลกa program kontinuitu sย hlavnรฝmi zรกmermi predchรกdzajรบcich vlรกd. Najvyลกลกou prioritou zostรกva budovanie diaฤพniฤnรฉho spojenia Bratislavy aย Koลกรญc, teda chรฝbajรบcich รบsekov D1 od ลฝiliny po Preลกov, posun je najmรค vย odvahe prezentovaลฅ verejnosti reรกlne termรญny zaฤatia aย dokonฤenia jednotlivรฝch รบsekov. Vย porovnanรญ sย termรญnmi, ktorรฉ by boli realitou vย prรญpade pokraฤovania koncesnรฝch zmlรบv na 1. aย 3. balรญk PPP, sรบ ฤasovรฉ posuny nevรฝznamnรฉ.

Vรคฤลกinu zo 75 km chรฝbajรบcich รบsekov od Dubnej Skaly po Sviniu je reรกlne uviesลฅ do prevรกdzky do konca roku 2014, vลกetky do roku 2015. Za tento ฤasovรฝ horizont sa eลกte mรดลพe posunรบลฅ รบsek Turany โ€“ Hubovรก, kde predstavitelia Eurรณpskej komisie (EK) naฤalej vย rรกmci hodnotenia vplyvu stavby diaฤพnice na รบzemia NATURA 2000 ลพiadajรบ ฤalลกie primeranรฉ posรบdenie. Jedinรก vรฝznamnejลกia zmena priorรญt vรฝstavby sa tรฝka ลฝiliny. Vย programe sa nepoฤรญta sย vรฝstavbou severozรกpadnรฉho obchvatu, keฤลพe nie je ekonomickรฉ aย ani zย dopravnรฉho hฤพadiska potrebnรฉ, aby kย ลฝiline zย juhozรกpadu viedlo namiesto dvoch pruhov sรบฤasnรฉho privรกdzaฤa zย diaฤพnice aลพ ลกesลฅ jazdnรฝch pruhov vย jednom smere, ฤo by sa stalo vย prรญpade vรฝstavby plรกnovanรฝch รบsekov D1 aj D3 โ€“ oboch sย tunelmi (vย tom nie sรบ zapoฤรญtanรฉ ฤalลกie dva pruhy cesty I. aย II. triedy). Vรฝstavba รบseku ลฝilina-Strรกลพov โ€“ Brodno by teda mala maลฅ opodstatnenie iba vย prรญpade, ลพe by sa stal sรบฤasลฅou D1 aย namiesto pripravenรฉho juลพnรฉho obchvatu ลฝiliny by sa realizoval severnรฝ obchvat, ฤo je vzhฤพadom na stav prรญprav nepravdepodobnรฉ. Program preto poฤรญta so zaฤatรญm vรฝstavby diaฤพniฤnรฉho spojenia od ลฝiliny vย smere na Martin sย tunelom Viลกลˆovรฉ zaฤiatkom roka 2012 aย jeho dokonฤenรญm na prelome rokov 2016/2017. Vย tomto prรญpade ide oย ฤasovรฝ posun oproti realizรกcii PPP, kde vย zmysle koncesnej zmluvy mal koncesionรกr uviesลฅ tunel Viลกลˆovรฉ do prevรกdzky do polovice roka 2016.

Tab. 3 Stavby potrebnรฉ na homogenizรกciu diaฤพnice D1

ฤŽalลกou vรฝznamnou prioritou programu je zaฤatie vรฝstavby vรคฤลกiny chรฝbajรบcich รบsekov diaฤพnice D3. Prรญprava najdรดleลพitejลกรญch รบsekov tu viazne na majetkovoprรกvnom vyrovnanรญ. Trvanie vรฝkupu pozemkov bude zรกvisieลฅ od toho, ako sa podarรญ daลฅ do poriadku รบdaje vย katastroch nehnuteฤพnostรญ.

Kย prioritnรฝm รบsekom na zaฤatie vรฝstavby vย obdobรญ do roku 2014 patria aj najdรดleลพitejลกie รบseky rรฝchlostnej cesty R7 aย diaฤพnice D4, ktorรฉ by mali odฤพahฤiลฅ najpreลฅaลพenejลกie cesty vย oblasti hlavnรฉho mesta Bratislava. Nรญzky stupeลˆ doterajลกej pripravenosti vลกak umoลพnรญ zaฤaลฅ vรฝstavbu aลพ vย roku 2014, vย lepลกom prรญpade vย zรกvere roku 2013. Zย ostatnรฝch plรกnovanรฝch rรฝchlostnรฝch ciest sa vย rokoch 2012 aย 2013 plรกnuje zaฤaลฅ vรฝstavbu najpotrebnejลกรญch รบsekov R2 medzi Zvolenom aย Krivรกลˆom aย takisto obchvatu Bรกnoviec nad Bebravou. Vรคฤลกรญ poฤet ฤalลกรญch รบsekov bude pripravenรฝ na vyuลพitie fondov Eรš na nasledujรบce obdobie hneฤ od zaฤiatku roka 2014.

Diaฤพniฤnรก sieลฅ aย sieลฅ rรฝchlostnรฝch ciest SR bola definovanรก vย novom projekte vรฝstavby diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest vย roku 2001.

Diaฤพniฤnรก sieลฅ

  • D1 Bratislava (Petrลพalka โ€“ kriลพovatka sย D2) โ€“ Trnava โ€“ Trenฤรญn – ลฝilina โ€“ Preลกov โ€“ Koลกice โ€“ ลกtรกtna hranica SR/Ukrajina
  • D2 ลกt. hranica ฤŒR/SR โ€“ Kรบty โ€“ Malacky โ€“ Bratislava โ€“ ลกt. hranica SR/MR,
  • D3 ลฝilina โ€“ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ ฤŒadca โ€“ Skalitรฉ ลกt. hranica SR/PR
  • D4 ลกt. hranica Rakรบsko/SR โ€“ Bratislava โ€“ kriลพovatka D2 Jarovce โ€“ kriลพovatka Rovinka โ€“ kriลพovatka sย D1 Ivanka pri Dunaji โ€“ sever โ€“ kriลพovatka sย cestou II/502 โ€“ kriลพovatka sย cestou I/2 โ€“ kriลพovatka sย D2 Stupava, juh โ€“ ลกtรกtna hranica SR/Rakรบsko

Sieลฅ rรฝchlostnรฝch ciest

  • R1 Trnava โ€“ Nitra โ€“ ลฝarnovica โ€“ ลฝiar nad Hronom โ€“ Zvolen โ€“ Banskรก Bystrica โ€“ Ruลพomberok
  • R2 ลกt. hranica ฤŒR/SR Drietoma โ€“ Trenฤรญn โ€“ Prievidza โ€“ ลฝiar nad Hronom โ€“ Zvolen โ€“ Luฤenec โ€“ Rimavskรก Sobota โ€“ Roลพลˆava โ€“ Koลกice
  • R3 ลกt. hranica MR/SR ล ahy โ€“ Zvolen โ€“ ลฝiar nad Hronom โ€“ Turฤianske Teplice โ€“ Martin โ€“ Kraฤพovany โ€“ Dolnรฝ Kubรญn โ€“ Trstenรก โ€“ ลกt. hranica SR/PR,
  • R4 ลกt. hranica MR/SR โ€“ Milhosลฅ โ€“ Koลกice โ€“ Preลกov โ€“ Svidnรญk โ€“ ลกt. hranica SR/PR
  • R5 ลกt. hranica ฤŒR/SR Svrฤinovec โ€“ kriลพovatka sย D3
  • R6 ลกt. hranica ฤŒR/SR Lysรก pod Makytou โ€“ Pรบchov
  • R7 Bratislava โ€“ Dunajskรก Streda โ€“ Novรฉ Zรกmky โ€“ Veฤพkรฝ Krtรญลก โ€“ Luฤenec (doplnenรฉ uzn. vl. ฤ. 523/2003) (asi 223 km)
  • R8 Nitra โ€“ Topoฤพฤany โ€“ Hradiลกte โ€“ kriลพovatka sย R2 (doplnenรฉ uzn. vl. 882/2008) (asi 55 km), MDVRR vย sรบฤasnosti zvaลพuje vyrieลกenie dopravnรฉho zaลฅaลพenia vย danom รบzemรญ aj alternatรญvnou preloลพkou I. triedy I/64 na ลกtvorpruhovรบ cestu I. triedy

TEXT: Ing. Milรญn Kaลˆuลกฤรกk
Foto: Dano Veselskรฝ

Milรญn Kaลˆuลกฤรกk je generรกlny riaditeฤพ sekcie cestnej dopravy, pozemnรฝch komunikรกciรญ aย investiฤnรฝch projektov Ministerstva dopravy, vรฝstavby aย regionรกlneho rozvoja SR.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie