Program prรญpravy, vรฝstavby diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest na roky 2011 โ 2014
Sรบฤasnรฝ stav nadradenej cestnej infraลกtruktรบry je charakterizovanรฝ nedostatoฤnรฝm pokrytรญm รบzemia aย prรญstupu kย sieti diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest, priฤom aลพ tretina รบzemia Slovenska mรก prรญstup na diaฤพnicu, respektรญve rรฝchlostnรบ cestu vย ฤase dlhลกom ako 45 minรบt. Jednรฝm zย dรดvodov je skutoฤnosลฅ, ลพe vย predchรกdzajรบcom obdobรญ neboli naplnenรฉ plรกnovanรฉ roฤnรฉ vรฝdavky na vรฝstavbu diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest, aย to najmรค pre nedostatoฤnรบ projektovรบ prรญpravu stavieb aย meลกkanie rozhodnutรญ vydรกvanรฝch vย reลพime stavebnรฉho zรกkona.
Zรกkladnรฝmi dokumentmi, ktorรฉ definujรบ rรกmec rozvoja cestnej infraลกtruktรบry vย Slovenskej republike, sรบ:
- Koncepcia รบzemnรฉho rozvoja Slovenska 2001 vymedzujรบca รบzemie na dopravnรฉ koridory; bola schvรกlenรก vlรกdou SR uznesenรญm ฤ. 1033/2001 aย jej zรกvรคznรก ฤasลฅ bola vyhlรกsenรก nariadenรญm vlรกdy SR ฤ.ย 528/2002.
- Novรฝ projekt vรฝstavby diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest, ktorรฝ bol schvรกlenรฝ uznesenรญm vlรกdy SR ฤ. 162/2001. Definuje hierarchiu cestnรฝch koridorov podฤพa medzinรกrodnรฉho, celoลกtรกtneho aย nadregionรกlneho vรฝznamu. Vย roku 2010 bol vypracovanรฝ doplnok ฤ. 1, ktorรฉho predmetom bolo predฤบลพenie trasy rรฝchlostnej cesty R1 Trnava โ Nitra โ ลฝarnovica โ ลฝiar nad Hronom โ Zvolen โ Banskรก Bystrica oย novรฝ รบsek Banskรก Bystrica โ Slovenskรก ฤฝupฤa โ Ruลพomberok (pripojenie na diaฤพnicu D1) aย vย tom istom roku bol pripravenรฝ aj doplnok ฤ. 2, ktorรฉho predmetom bolo prepojenie rรฝchlostnรฝch ciest R1 aย R2 novou rรฝchlostnou cestou R8 Nitra โ kriลพovatka sย R1 โ Topoฤพฤany โ kriลพovatka sย R2.
- Operaฤnรฝ program Doprava 2007 โ 2013 (ฤalej len OPD) predstavuje programovรฝ dokument SR na ฤerpanie pomoci zย fondov Eurรณpskej รบnie vย sektore dopravy na roky 2007 โ 2013.
Stavby, ktorรฉ majรบ alebo vย blรญzkej budรบcnosti budรบ maลฅ ukonฤenรบ investorskรบ prรญpravu
รseky, na ktorรฉ uลพ bolo vydanรฉ stavebnรฉ povolenie:
- D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka
- D1 Privรกdzaฤ Lietavskรก Lรบฤka โ ลฝilina
- D1 Lietavskรก Lรบฤka โ Viลกลovรฉ
- D1 Viลกลovรฉ โ Dubnรก Skala
- D1 Dubnรก Skala โ Turany
- D1 Turany โ Hubovรก
- D1 Hubovรก โ Ivachnovรก
- D1 Jรกnovce โ Jablonov
- D1 Friฤovce โ Svinia
ฤalลกie prioritnรฉ รบseky D1:
- D1 Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh
- D1 Budimรญr โ Bidovce
- D1 Beharovce โ Branisko, druhรฝ profil
- D1 Diaฤพniฤnรฝ privรกdzaฤ Spiลกskรก Novรก Ves
- D1 Preลกov, zรกpad โ Preลกov, juh
Prioritnรฉ napojenie na Poฤพsko aย ฤR:
- D3 ลฝilina, Strรกลพov โ ลฝilina, Brodno
- D3 ลฝilina, Brodno โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto
- D3 Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ Oลกฤadnica
- D3 Oลกฤadnica โ ฤadca, Bukov, 2. profil
- D3 ฤadca Bukov โ Svrฤinovec
- D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ
- R5 Svrฤinovec โ ลกt. hr. SR/ฤR
Prioritnรฉ zรกmery vย okolรญ Bratislavy, ktorรก je dopravne najzaลฅaลพenejลกรญm regiรณnom vย rรกmci Slovenska:
- D4 Bratislava-Jarovce, sever โ Ivanka pri Dunaji
- R7 Bratislava, Prievoz โ Bratislava, Ketelec
- R7 Bratislava โ Dunajskรก Luลพnรก
- R7 Dunajskรก Luลพnรก โ Holice
–>–>
Ostatnรฉ prioritnรฉ รบseky rรฝchlostnรฝch ciest:
- R2 Ruskovce โ Pravotice
- R2 Zvolen, vรฝchod โ Pstruลกa
- R2 Pstruลกa โ Krivรกล
- R2 Oลพฤany โ Zacharovce
- R2 Zacharovce โ Bรกtka
- R3 Tvrdoลกรญn โ Niลพnรก nad Oravou
- R3 Niลพnรก โ Dlhรก nad Oravou
- R4 Preลกov โ severnรฝ obchvat
- R4 Svidnรญk โ Preลกov
Tab. 1 Stav diaฤพniฤnej siete k 31. 12. 2010
Koncepcia programu na roky 2011โ 2014
Cieฤพom Programu prรญpravy aย vรฝstavby diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest na roky 2011 โ 2014 je zabezpeฤiลฅ naplnenie programovรฉho vyhlรกsenia vlรกdy, stanoviลฅ harmonogram zaฤatia aย odovzdania stavieb vย rokoch 2011 โ 2014, zabezpeฤiลฅ investorskรบ prรญpravu stavieb aย definovaลฅ finanฤnรฉ zdroje na splnenie programu.
Tab. 2 Stav rรฝchlostnรฝch ciest k 31. 12. 2010
Priority programu na roky 2011 โย 2014
Zย vecnรฉho hฤพadiska prinรกลกa program kontinuitu sย hlavnรฝmi zรกmermi predchรกdzajรบcich vlรกd. Najvyลกลกou prioritou zostรกva budovanie diaฤพniฤnรฉho spojenia Bratislavy aย Koลกรญc, teda chรฝbajรบcich รบsekov D1 od ลฝiliny po Preลกov, posun je najmรค vย odvahe prezentovaลฅ verejnosti reรกlne termรญny zaฤatia aย dokonฤenia jednotlivรฝch รบsekov. Vย porovnanรญ sย termรญnmi, ktorรฉ by boli realitou vย prรญpade pokraฤovania koncesnรฝch zmlรบv na 1. aย 3. balรญk PPP, sรบ ฤasovรฉ posuny nevรฝznamnรฉ.
Vรคฤลกinu zo 75 km chรฝbajรบcich รบsekov od Dubnej Skaly po Sviniu je reรกlne uviesลฅ do prevรกdzky do konca roku 2014, vลกetky do roku 2015. Za tento ฤasovรฝ horizont sa eลกte mรดลพe posunรบลฅ รบsek Turany โ Hubovรก, kde predstavitelia Eurรณpskej komisie (EK) naฤalej vย rรกmci hodnotenia vplyvu stavby diaฤพnice na รบzemia NATURA 2000 ลพiadajรบ ฤalลกie primeranรฉ posรบdenie. Jedinรก vรฝznamnejลกia zmena priorรญt vรฝstavby sa tรฝka ลฝiliny. Vย programe sa nepoฤรญta sย vรฝstavbou severozรกpadnรฉho obchvatu, keฤลพe nie je ekonomickรฉ aย ani zย dopravnรฉho hฤพadiska potrebnรฉ, aby kย ลฝiline zย juhozรกpadu viedlo namiesto dvoch pruhov sรบฤasnรฉho privรกdzaฤa zย diaฤพnice aลพ ลกesลฅ jazdnรฝch pruhov vย jednom smere, ฤo by sa stalo vย prรญpade vรฝstavby plรกnovanรฝch รบsekov D1 aj D3 โ oboch sย tunelmi (vย tom nie sรบ zapoฤรญtanรฉ ฤalลกie dva pruhy cesty I. aย II. triedy). Vรฝstavba รบseku ลฝilina-Strรกลพov โ Brodno by teda mala maลฅ opodstatnenie iba vย prรญpade, ลพe by sa stal sรบฤasลฅou D1 aย namiesto pripravenรฉho juลพnรฉho obchvatu ลฝiliny by sa realizoval severnรฝ obchvat, ฤo je vzhฤพadom na stav prรญprav nepravdepodobnรฉ. Program preto poฤรญta so zaฤatรญm vรฝstavby diaฤพniฤnรฉho spojenia od ลฝiliny vย smere na Martin sย tunelom Viลกลovรฉ zaฤiatkom roka 2012 aย jeho dokonฤenรญm na prelome rokov 2016/2017. Vย tomto prรญpade ide oย ฤasovรฝ posun oproti realizรกcii PPP, kde vย zmysle koncesnej zmluvy mal koncesionรกr uviesลฅ tunel Viลกลovรฉ do prevรกdzky do polovice roka 2016.
Tab. 3 Stavby potrebnรฉ na homogenizรกciu diaฤพnice D1
ฤalลกou vรฝznamnou prioritou programu je zaฤatie vรฝstavby vรคฤลกiny chรฝbajรบcich รบsekov diaฤพnice D3. Prรญprava najdรดleลพitejลกรญch รบsekov tu viazne na majetkovoprรกvnom vyrovnanรญ. Trvanie vรฝkupu pozemkov bude zรกvisieลฅ od toho, ako sa podarรญ daลฅ do poriadku รบdaje vย katastroch nehnuteฤพnostรญ.
Kย prioritnรฝm รบsekom na zaฤatie vรฝstavby vย obdobรญ do roku 2014 patria aj najdรดleลพitejลกie รบseky rรฝchlostnej cesty R7 aย diaฤพnice D4, ktorรฉ by mali odฤพahฤiลฅ najpreลฅaลพenejลกie cesty vย oblasti hlavnรฉho mesta Bratislava. Nรญzky stupeล doterajลกej pripravenosti vลกak umoลพnรญ zaฤaลฅ vรฝstavbu aลพ vย roku 2014, vย lepลกom prรญpade vย zรกvere roku 2013. Zย ostatnรฝch plรกnovanรฝch rรฝchlostnรฝch ciest sa vย rokoch 2012 aย 2013 plรกnuje zaฤaลฅ vรฝstavbu najpotrebnejลกรญch รบsekov R2 medzi Zvolenom aย Krivรกลom aย takisto obchvatu Bรกnoviec nad Bebravou. Vรคฤลกรญ poฤet ฤalลกรญch รบsekov bude pripravenรฝ na vyuลพitie fondov Eร na nasledujรบce obdobie hneฤ od zaฤiatku roka 2014.
Diaฤพniฤnรก sieลฅ aย sieลฅ rรฝchlostnรฝch ciest SR bola definovanรก vย novom projekte vรฝstavby diaฤพnic aย rรฝchlostnรฝch ciest vย roku 2001.
Diaฤพniฤnรก sieลฅ
- D1 Bratislava (Petrลพalka โ kriลพovatka sย D2) โ Trnava โ Trenฤรญn – ลฝilina โ Preลกov โ Koลกice โ ลกtรกtna hranica SR/Ukrajina
- D2 ลกt. hranica ฤR/SR โ Kรบty โ Malacky โ Bratislava โ ลกt. hranica SR/MR,
- D3 ลฝilina โ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ ฤadca โ Skalitรฉ ลกt. hranica SR/PR
- D4 ลกt. hranica Rakรบsko/SR โ Bratislava โ kriลพovatka D2 Jarovce โ kriลพovatka Rovinka โ kriลพovatka sย D1 Ivanka pri Dunaji โ sever โ kriลพovatka sย cestou II/502 โ kriลพovatka sย cestou I/2 โ kriลพovatka sย D2 Stupava, juh โ ลกtรกtna hranica SR/Rakรบsko
Sieลฅ rรฝchlostnรฝch ciest
- R1 Trnava โ Nitra โ ลฝarnovica โ ลฝiar nad Hronom โ Zvolen โ Banskรก Bystrica โ Ruลพomberok
- R2 ลกt. hranica ฤR/SR Drietoma โ Trenฤรญn โ Prievidza โ ลฝiar nad Hronom โ Zvolen โ Luฤenec โ Rimavskรก Sobota โ Roลพลava โ Koลกice
- R3 ลกt. hranica MR/SR ล ahy โ Zvolen โ ลฝiar nad Hronom โ Turฤianske Teplice โ Martin โ Kraฤพovany โ Dolnรฝ Kubรญn โ Trstenรก โ ลกt. hranica SR/PR,
- R4 ลกt. hranica MR/SR โ Milhosลฅ โ Koลกice โ Preลกov โ Svidnรญk โ ลกt. hranica SR/PR
- R5 ลกt. hranica ฤR/SR Svrฤinovec โ kriลพovatka sย D3
- R6 ลกt. hranica ฤR/SR Lysรก pod Makytou โ Pรบchov
- R7 Bratislava โ Dunajskรก Streda โ Novรฉ Zรกmky โ Veฤพkรฝ Krtรญลก โ Luฤenec (doplnenรฉ uzn. vl. ฤ. 523/2003) (asi 223 km)
- R8 Nitra โ Topoฤพฤany โ Hradiลกte โ kriลพovatka sย R2 (doplnenรฉ uzn. vl. 882/2008) (asi 55 km), MDVRR vย sรบฤasnosti zvaลพuje vyrieลกenie dopravnรฉho zaลฅaลพenia vย danom รบzemรญ aj alternatรญvnou preloลพkou I. triedy I/64 na ลกtvorpruhovรบ cestu I. triedy
TEXT: Ing. Milรญn Kaลuลกฤรกk
Foto: Dano Veselskรฝ
Milรญn Kaลuลกฤรกk je generรกlny riaditeฤพ sekcie cestnej dopravy, pozemnรฝch komunikรกciรญ aย investiฤnรฝch projektov Ministerstva dopravy, vรฝstavby aย regionรกlneho rozvoja SR.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/inลพenรฝrskรฉ stavby.