Projekt ลพelezniฤnรฉho prepojenia koridorov TEN-T sย letiskom aย ลพelezniฤnou sieลฅou vย Bratislave
Galรฉria(3)

Projekt ลพelezniฤnรฉho prepojenia koridorov TEN-T sย letiskom aย ลพelezniฤnou sieลฅou vย Bratislave

Partneri sekcie:

Prรญprava projektu TEN-T (Trans European Network for Transport) prebieha vย Bratislave intenzรญvne uลพ od roku 2007. Jeho cieฤพom je zvรฝลกiลฅ interoperabilitu ลพelezniฤnej siete aย integrovaลฅ Bratislavu do eurรณpskej ลพelezniฤnej siete vybudovanรญm ลพelezniฤnej osi Parรญลพ โ€“ ล trasburg โ€“ ล tutgart โ€“ Viedeลˆ โ€“ Bratislava/Budapeลกลฅ na vysoko vรฝkonnรบ traลฅ pre osobnรบ aย nรกkladnรบ dopravu. ลฝelezniฤnรก traลฅ na รบzemรญ mesta Bratislava bude zรกroveลˆ plniลฅ aj funkcie vnรบtromestskej hromadnej dopravy, zabezpeฤujรบc prepravu obyvateฤพov mesta do mestskej ฤasti Petrลพalka aย zย nej.


Projekt TEN-T sa skladรก zย troch stavieb, priฤom dve zย nich zasahujรบ ลกirลกie centrum Bratislavy. Hlavnou stavbou je prvรก stavba vedรบca od ลพelezniฤnej stanice Raฤa, cez stanicu Predmestie, Filiรกlku aลพ po ลพelezniฤnรบ stanicu Petrลพalka. Vย rozhodujรบcej miere sa bude รบsek viesลฅ vย tuneloch. Druhou stavbou je napojenie letiska Milana Rastislava ล tefรกnika na ลพelezniฤnรบ ลกtruktรบru mesta aย treลฅou stavbou je elektrifikรกcia trate od Devรญnskej Novej Vsi po ลกtรกtnu hranicu sย Rakรบskom.

ล irลกie sรบvislosti aย ciele projektu
Projekt vย sรบlade sย cieฤพmi Eurรณpskej รบnie (Eรš) nadvรคzuje na medzinรกrodnรฉ dohody AGC aย AGTC. Zabezpeฤรญ modernizรกciu aย kompatibilitu technickรฝch parametrov ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry, umoลพnรญ rozvoj ลพelezniฤnej dopravy aย prepojรญ dva vรฝznamnรฉ koridory prechรกdzajรบce รบzemรญm Slovenskej republiky โ€“ koridor ฤ. IV: Berlรญn โ€“ Praha โ€“ Bratislava โ€“ Budapeลกลฅ โ€“ Thessaloniky aย koridor ฤ. V: Benรกtky โ€“ Terst/Koper โ€“ ฤฝubฤพana โ€“ Budapeลกลฅ โ€“ Uลพhorod โ€“ ฤฝvov aย jeho vetvu Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice โ€“ ฤŒierna n/Tisou.

Modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch tratรญ vychรกdza zย koncepcie eurรณpskych dopravnรฝch koridorov, ktorรฉ boli definovanรฉ na paneurรณpskych konferenciรกch ministrov dopravy, aย to najmรค na 2. paneurรณpskej konferencii, ktorรก sa konala vย roku 1994 na Krรฉte. Pre paneurรณpsku dopravnรบ sieลฅ bola vyฤlenenรก sieลฅ multimodรกlnych koridorov pre ฤlenskรฉ krajiny Eรš (TEN-T). Vย rรกmci nej sa pripravujรบ aย realizujรบ dopravnรฉ siete (cesty, ลพeleznice, vzduลกnรฉ trasy aย vodnรฉ cesty) tak, aby ich mohli bez obmedzenรญ vyuลพiลฅ vลกetky krajiny Eurรณpy. Zย hฤพadiska ลพelezniฤnej dopravy je cieฤพom zjednotenie celรฉho ลพelezniฤnรฉho systรฉmu vย Eรš aย harmonizรกcia technickรฝch, kvalitatรญvnych ukazovateฤพov aย legislatรญvnych opatrenรญ tak, aby doลกlo kย zvyลกovaniu vรฝkonnostnรฝch parametrov ลพeleznรญc.

Vรฝstavbou ฤasti projektu Predmestie โ€“ Filiรกlka โ€“ Petrลพalka, prepojenie koridorov, vznikne novรฉ ลพelezniฤnรฉ prepojenie medzi existujรบcimi ลพelezniฤnรฝmi stanicami Predmestie aย Petrลพalka. Dรดjde tรฝm kย obnoveniu bรฝvalรฉho prepojenia, ktorรฉ sa zruลกilo pre mohutnรฝ rozvoj mesta vย 70. rokoch, keฤ sa povrchovo vedenรก traลฅ stala vรฝraznou prekรกลพkou vย ฤalลกom rozvoji mesta.

Nรกzvy jednotlivรฝch ฤastรญ projektu:
Stavba ฤ. 1: ลฝSR, Bratislava Predmestie โ€“ Bratislava Filiรกlka โ€“ Bratislava Petrลพalka (prepojenie koridorov)

Stavba ฤ. 2:
ลฝSR, Bratislava โ€“ ลพelezniฤnรฉ zapojenie Letiska M. R. ล tefรกnika 1. etapa
ลฝSR, Bratislava โ€“ ลพelezniฤnรฉ zapojenie Letiska M. R. ล tefรกnika 2. etapa
ลฝSR, Bratislava โ€“ ลพelezniฤnรฉ zapojenie Letiska M. R. ล tefรกnika 3. etapa

Stavba ฤ. 3: ลฝSR, Devรญnska Novรก Ves โ€“ Marchegg, elektrifikรกcia

Pripravovanรฝ rozvoj Bratislavy juลพnรฝm smerom vyvolรก zvรฝลกenรฉ nรกroky na prepravnรฉ kapacity vo vzลฅahu kย centru mesta, ฤo bude moลพnรฉ zabezpeฤiลฅ integrรกciou mestskej koฤพajovej dopravy do ลพelezniฤnรฝch koridorov. Prepojenรญm miest Bratislava โ€“ Viedeลˆ kapacitnou koฤพajovou dopravou aย napojenรญm letiska M. R. ล tefรกnika na ลพelezniฤnรบ sieลฅ sa dosiahne integrรกcia dvoch hlavnรฝch miest susednรฝch krajรญn aย susednรฝch regiรณnov. Rekonลกtrukcia ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry bude maลฅ pozitรญvny dosah na zvรฝลกenie kvality poskytovanรฝch sluลพieb, bezpeฤnosลฅ dopravy aย dostupnosลฅ centra Bratislavy vo vzลฅahu kย regiรณnu.

Realizรกciou projektu sa zabezpeฤรญ vybudovanie priameho prepojenia ลพelezniฤnej stanice Predmestie so stanicou Petrลพalka. Navrhovanรก traลฅ sa bude viesลฅ cez ลกirลกie centrum mesta aย  bude sรบฤasne plniลฅ aj druhรฝ nemenej vรฝznamnรฝ cieฤพ โ€“ prispievaลฅ kย integrรกcii systรฉmov hromadnรฝch doprรกv na รบzemรญ hlavnรฉho mesta. Vย rรกmci navrhovanej trate dรดjde kย segregรกcii nรกkladnej aย osobnej dopravy sย tรฝm, ลพe dopravnรบ cestu budรบ vyuลพรญvaลฅ okrem dopravcov osobnej medzinรกrodnej, diaฤพkovej aย ostatnej ลพelezniฤnej dopravy aj dopravcovia zabezpeฤujรบci mestskรบ, prรญmestskรบ aย regionรกlnu koฤพajovรบ dopravu. Pre zabezpeฤenie tohto cieฤพa sa na navrhovanej trase vybudujรบ novรฉ, resp. sa obnovia zaniknutรฉ ลพelezniฤnรฉ stanice aย zastรกvky. Takรฝmito sรบ ลพelezniฤnรก stanica Filiรกlka aย ลพelezniฤnรฉ zastรกvky Slovany, Nivy aย Centrum.



Prepojenie koridorov

Rozhodujรบcou aย dominantnou ฤasลฅou pripravovanรฉho projektu je prvรก stavba โ€“ prepojenie koridorov. Stavba rieลกi realizรกciu novej ลพelezniฤnej trate medzi existujรบcimi ลพelezniฤnรฝmi stanicami Predmestie aย Petrลพalka na ich najkratลกej spojnici tak, ako predurฤujรบ osi ich hlavnรฝch dopravnรฝch koฤพajรญ. Vzhฤพadom na tรบto skutoฤnosลฅ sa navrhovanรก ลพelezniฤnรก traลฅ vedie pod existujรบcou zรกstavbou mesta, ฤo predurฤuje jej vรฝลกkovรฉ vedenie, t. j. vedenie trate vย tuneli.

Vย prvej ฤasti aลพ po stanicu Filiรกlka vedie vย zรกsade vย trase existujรบcej ลพelezniฤnej trate (vย poslednรฝch rokoch vyuลพรญvanej len ako vleฤka na obsluhu niektorรฝch podnikov aย odstavovanie vozลˆov), ฤalej vedie po juhovรฝchodnom okraji centrรกlnej mestskej zรณny prakticky aลพ po nรกbreลพie Dunaja. Podchรกdza Dunaj vo vzdialenosti pribliลพne 290โ€‰m vรฝchodne od Starรฉho mosta aย na petrลพalskej strane sa pravotoฤivรฝm oblรบkom dostรกva do sรบbehu sย existujรบcou traลฅou รšstrednรก nรกkladnรก stanica โ€“ Petrลพalka aย zapรกja sa cez novomestskรฉ zhlavie do stanice Petrลพalka. Na petrลพalskej strane tesne za protipovodลˆovou hrรกdzou sa navrhuje odboฤka Dunaj. Jej vรฝstavba umoลพnรญ pripojenie koฤพajรญ mestskej drรกhy zย navrhovanรฉho nosnรฉho systรฉmu mestskej hromadnej dopravy vedรบceho zย juลพnej ฤasti Petrลพalky.

Celรก navrhovanรก stavba mรก lรญniovรฝ charakter aย jej celkovรก dฤบลพka je asi 8,24 km vrรกtane rekonลกtruovanej stanice Predmestie. Novรก dvojkoฤพajnรก ลพelezniฤnรก traลฅ od konca sรบฤasnej stanice Filiรกlka po zapojenie do stanice Petrลพalka predstavuje vzdialenosลฅ 4,40 km, kย ฤomu moลพno pripoฤรญtaลฅ iย jednokoฤพajnรบ spojku Slovany vย dฤบลพke asi 600โ€‰m aย preloลพenรบ dvojkoฤพajnรบ traลฅ Predmestie โ€“ Novรฉ Mesto vย dฤบลพke asi 900โ€‰m od konca zhlavia stanice Predmestie po zhlavie stanice Novรฉ Mesto.

Prvรฝ รบsek, stanica Predmestie โ€“ stanica Filiรกlka, je po strรกnke dopravnej navrhnutรฝ ako dvojkoฤพajnรก, elektrifikovanรก traลฅ sย dฤบลพkou zhruba 2,48 km vedenรก prevaลพne vย dvojkoฤพajnom hฤบbenom tuneli. Nasledujรบci traลฅovรฝ รบsek stanica Filiรกlka โ€“ stanica Petrลพalka mรก dฤบลพku 5,42 km aย vo veฤพkej miere vedie vย dvoch jednokoฤพajnรฝch razenรฝch tuneloch. Najvรคฤลกia navrhovanรก traลฅovรก rรฝchlosลฅ je 80 km/hod. bez obmedzenia.

Rozsah koฤพajiska podzemnej stanice Filiรกlka je vรฝsledkom optimalizรกcie dopravnรฝch poลพiadaviek aย ekonomickej nรกroฤnosti. Koฤพajovรฉ rieลกenie uvaลพuje ลกtyry priebeลพnรฉ koฤพaje sย dvoma ostrovnรฝmi nรกstupiลกลฅami sย dฤบลพkou 400โ€‰m aย sย jednou stredovou koฤพajou obojstranne zapojenou do hlavnรฝch koฤพajรญ, ktorรก umoลพลˆuje obraty mestskรฝch vlakov.

Na ลพelezniฤnej trati medzi stanicami Predmestie aย Petrลพalka sa navrhujรบ tri podzemnรฉ ลพelezniฤnรฉ zastรกvky: Slovany, Nivy aย Centrum. Zastรกvka Slovany umiestnenรก vย prvej, teda hฤบbenej ฤasti รบseku, bude maลฅ dve jednostrannรฉ nรกstupiลกtia pri koฤพaji ฤ. 1 aย ฤ. 2 sย dฤบลพkou 150 m. Zastรกvky Nivy aย Centrum sa vybudujรบ vย rรกmci razenรฉho รบseku trate. Budรบ maลฅ podobne ako Slovany po dve jednostrannรฉ nรกstupiลกtia umiestnenรฉ medzi koฤพajami ฤ. 1 aย ฤ. 2 vzรกjomne komunikaฤne prepojenรฉ tromi prieฤnymi chodbami, nรกstupiลกtia budรบ maลฅ dฤบลพku 150 m. Na uvedenรฝch zastรกvkach sa predpokladรก zastavovanie mestskรฝch vlakov, zastavovanie prรญmestskรฝch vlakov, resp. regionรกlnych vlakov zostavenรฝch adekvรกtne pre dฤบลพku hrany nรกstupiลกลฅa.

Okrem priameho spojenia stanรญc Predmestie aย Petrลพalka sรบ vย rรกmci รบseku navrhnutรฉ dve odboฤky, ktorรฉ zvyลกujรบ previazanosลฅ aย vyuลพiteฤพnosลฅ trate. Odboฤka Slovany bude vybudovanรก vย medzistaniฤnom รบseku Predmestie โ€“ Filiรกlka sย cieฤพom priameho koฤพajovรฉho napojenia novej ลพelezniฤnej trate na stanicu Novรฉ Mesto. Odboฤka Dunaj sa vybuduje na zapojenie mestskej drรกhy, vedenej zย mestskej ฤasti Petrลพalka, do novej ลพelezniฤnej trate Predmestie โ€“ Filiรกlka โ€“ Petrลพalka. Odboฤnรฉ vรฝhybky sรบ navrhovanรฉ pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 80โ€‰km/hod.

Celรก stavba reลกpektuje poลพiadavky modernizรกcie infraลกtruktรบry ลพelezniฤnej dopravnej cesty, nakoฤพko bude zohฤพadลˆovaลฅ technickรฉ poลพiadavky vyplรฝvajรบce zย predpisu Vลกeobecnรฉ zรกsady aย technickรฉ poลพiadavky na modernizovanรฉ trate ลฝSR rozchodu 1ย 435โ€‰mm vย rozsahu, ktorรฝย  moลพno splniลฅ vzhฤพadom na nรกroฤnรฉ urbanistickรฉ, dopravnรฉ aย stavebno-technickรฉ podmienky umiestnenia tratรญ ลพelezniฤnรฉho uzla vย meste.

Opis technickรฉho rieลกenia
Stavba prepojenie koridorov zaฤรญna rekonลกtrukciou ลพelezniฤnej stanice Predmestie. รšsek po stanicu Filiรกlka predstavuje vybudovanie dvojkoฤพajnรฉho tunela, ktorรฝ sa bude realizovaลฅ hฤบbenรญm vย otvorenom vรฝkope. Sรบฤasลฅou tohto medzistaniฤnรฉho รบseku je aj vybudovanie odboฤky Slovany, zastรกvky Slovany aย objektov รบnikovรฝch vรฝchodov zย tunela aย objektov vstupov do zรกsahovรฝch ciest pre prรญpad mimoriadnych udalostรญ vย tuneli. Sรบฤasลฅou zastรกvky Slovany je aj administratรญvna ฤasลฅ Strediska miestnej sprรกvy. Vybudovanie odboฤky Slovany, ktorรก prepojรญ stanice Filiรกlka aย Novรฉ Mesto jednokoฤพajnou spojkou vย tuneli je navrhnutรฉ vย kriลพovatke ulรญc Kukuฤรญnova โ€“ Pluhovรก.

Navrhovanรก ลพelezniฤnรก stanica Filiรกlka je lokalizovanรก do รบzemia bรฝvalej ลพelezniฤnej stanice, je navrhovanรก ako podzemnรก aย nadvรคzujรบ na ลˆu zย oboch strรกn tunelovรฉ รบseky ลพelezniฤnรฝch tratรญ. Zo severu je to dvojkoฤพajnรฝ hฤบbenรฝ tunel aย zย juhu dva jednokoฤพajnรฉ razenรฉ tunely. Stanica uvaลพuje aj oย prepojenรญ vestibulu na existujรบci podchod Trnavskรฉ mรฝto.

Medzistaniฤnรฝ รบsek Bratislava Filiรกlka โ€“ Bratislava Petrลพalka predstavuje lรญniovรบ ฤasลฅ stavby, vย rรกmci ktorej sa vybudujรบ dva jednokoฤพajnรฉ tunely medzi stanicami Filiรกlka aย Petrลพalka, vย prevaลพnej dฤบลพke razenรฉ mechanizovanรฝm ลกtรญtom aย len vย ฤasti bezprostredne nadvรคzujรบcej na stanicu vย Petrลพalke budovanรฉ hฤบbenรญm vย otvorenej stavebnej jame. Sรบฤasลฅou predmetnรฉho รบseku sรบ dve podzemnรฉ zastรกvky aย to Nivy aย Centrum, situovanรฉ eลกte na ฤพavej strane Dunaja aย odboฤka Dunaj, vย ktorej sa bude realizovaลฅ rozplet ลพelezniฤnej trate vย smere do stanice Petrลพalka aย trasy mestskej drรกhy smerujรบcej do juลพnej ฤasti Petrลพalky (Janรญkov dvor). Vย predmetnom รบseku, sรบ na zรกklade poลพiadaviek Prezรญdia Hasiฤskรฉho aย zรกchrannรฉho zboru navrhovanรฉ vstupnรฉ objekty pre zรกsahovรฉ jednotky zรกchrannรฉho zboru vย prรญpade mimoriadnych udalostรญ.

Spรดsob vรฝstavby traลฅovรฝch tunelov je pre uvedenรฉ รบseky spoloฤnรฝ. Tie sa budรบ realizovaลฅ ako dve samostatnรฉ rรบry technolรณgiou razenia mechanizovanรฝmi ลกtรญtmi, t. j. technolรณgiou podpovrchovou bez naruลกenia povrchu รบzemia. ล tartovacia jama pre raziaci ลกtรญt bude pre รบsek Filiรกlka โ€“ odboฤka Dunaj situovanรก vย juลพnej polohe stanice Filiรกlka. Pre รบsek odboฤka Dunaj โ€“ stanica Petrลพalka bude ลกtartovacou jamou stavebnรก jama podzemnej odboฤky Dunaj, ktorรก bude zรกroveลˆ slรบลพiลฅ iย ako cieฤพovรก ลกachta na demontรกลพ raziacich strojov.

Razenรฉ zastรกvky Nivy aย Centrum budรบ budovanรฉ konvenฤnou technolรณgiou razenia so spevลˆovanรญm zeminovรฉho prostredia. Realizรกcia zastรกvok sa predpokladรก tak, ลพe vย prvej fรกze sa vybudujรบ zvislรฉ ลกachty na oboch koncoch potrebnรฉ na realizรกciu staniฤnรฝch tunelov. Vย druhej fรกze sa bude po etapรกch realizovaลฅ hฤบbenรก ฤasลฅ vestibulu, tento postup bude reลกpektovaลฅ dilataฤnรฉ celky aย nevyhnutnosลฅ zachovaลฅ obsluhu aย prรญstup automobilovej dopravy kย okolitรฝm objektom.

Vย prรญpade zastรกvky Nivy bude potrebnรฉ venovaลฅ zvlรกลกtnu pozornosลฅ nรกvrhu etapizรกcie vรฝstavby zย hฤพadiska obsluลพnosti aย prรญstupnosti รบzemia, nakoฤพko vรฝstavba vestibulov aย vertikรกlnych komunikaฤnรฝch ลกรกcht bude prebiehaลฅ vย bezprostrednej blรญzkosti hlavnej autobusovej stanice aย podzemnรฉho vstupu do centrรกly VรšB banky. Zรกroveลˆ je potrebnรฉ braลฅ do รบvahy budรบcu urbanizรกciu lokality, pretoลพe sa predpokladรก, ลพe vย ฤase realizรกcie zastรกvky Nivy sa bude realizovaลฅ aj vรฝstavba rozsiahleho urbanistickรฉho komplexu Twin City.
Vzhฤพadom na blรญzkosลฅ brehu Dunaja sa predpokladรก moลพnosลฅ odvozu zeminy vyลฅaลพenej zย razenia aย vรฝstavby tunelovรฝch rรบr lodnou dopravou, ฤo by si vyลพiadalo vybudovanie provizรณrneho prรญstaviska aย nadvรคznรฝch doฤasnรฝch komunikรกciรญ na petrลพalskej strane rieky.

Na umoลพnenie plynulรฉho pokraฤovania prรกc vย trase budรบceho nosnรฉho koฤพajovรฉho systรฉmu slรบลพiaceho e potrebรกm MHD bude vytvorenรฝ โ€žzรกrodokโ€œ tejto trate vย รบseku za odboฤkou Dunaj. Vย rรกmci tejto ฤasti stavby sa budรบ realizovaลฅ dva jednokoฤพajnรฉ tunely zย odboฤky Dunaj smerovanรฉ vย trase pripravovanej mestskej drรกhy pribliลพne vย dฤบลพke 500 m. Tunely konฤia vย objekte prvej budรบcej stanice mestskej drรกhy Einsteinova. Podฤพa predpokladov by mala trasa oboch tunelov vรฝhฤพadovo pokraฤovaลฅ plynulo ฤalej aลพ do lokality druhej stanice NS MHD Chorvรกtske rameno, kde by malo dรดjsลฅ kย zmene technolรณgie vรฝstavby.

Je potrebnรฉ uviesลฅ, ลพe celรก stavba je popri problรฉmoch vyvolanรฝch hustou zรกstavbou aย pripravovanรฝmi investรญciami vย รบzemรญ, ktorรฝm prechรกdza, ovplyvnenรก vo vรฝraznej miere aj existujรบcou technickou infraลกtruktรบrou. Prakticky vย celej zรกujmovej oblasti je vรฝraznรก koncentrรกcia inลพinierskych sietรญ, keฤลพe trasa je vedenรก centrom mesta. Vย jednotlivรฝch komunikรกciรกch, ktorรฉ sรบ stavbou dotknutรฉ je mnoลพstvo inลพinierskych sietรญ, ฤi uลพ ide oย siete potrubnรฉ alebo kรกblovรฉ, ฤi oย hlavnรฉ rรกdy alebo โ€žpodruลพnรฉโ€œ rozvody, alebo lokรกlne prรญpojky inลพinierskych sietรญ do okolitรฝch nehnuteฤพnostรญ. Projekt preto poฤรญta sย mnoลพstvom preklรกdok aย rekonลกtrukciรญ jestvujรบcej infraลกtruktรบry tak, aby koneฤnรฉ rieลกenie stavby prepojenia koridorov bolo optimรกlne zย hฤพadiska vloลพenรฝch nรกkladov ako aj vย priebehu prevรกdzky po realizรกcii tohto diela.

Zรกver

Dopracovanรก dokumentรกcia stavebnรฉho zรกmeru aย dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie pre jednotlivรฉ stavby bola รบspeลกne konferenฤne prerokovanรก sย investorom โ€“ ลฝeleznicami Slovenskej republiky. Predpokladanรฝm termรญnom na vydanie รบzemnรฉho rozhodnutia je mรกj 2009. Jednรฝm zย dรดleลพitรฝch aย dlho oฤakรกvanรฝch mรญฤพnikov projektu bolo schvรกlenie zmien aย doplnkov รบzemnรฉho plรกnu mesta Bratislava, ktorรฉ prebehlo vย decembri minulรฉho roka. Zmeny aย doplnky รบzemnรฉho plรกnu totiลพ premietajรบ projekt ลฝelezniฤnรฉho prepojenia koridorov TEN-T sย letiskom aย ลพelezniฤnou sieลฅou do plรกnu mesta, ฤรญm sa projekt stal realizovateฤพnรฝ.

Vย sรบฤasnosti spoloฤnosลฅ spracovรกva podklady na รบzemnรฉ rozhodnutie, ktorรฉ budรบ smerovaลฅ kย jeho vydaniu aย neskรดr kย vydaniu stavebnรฉho povolenia. Cieฤพom je zรญskanie stavebnรฝch povolenรญ aย zaฤiatok realizรกcie jednotlivรฝch stavieb vย priebehu rokov 2010 aย 2011. Ak sa tento harmonogram dodrลพรญ, stavba by mohla byลฅ uvedenรก do prevรกdzky vย roku 2015.

Okrem uvedenรฝch dokumentรกciรญ zaฤala spoloฤnosลฅ DOPRAVOPROJEKT spracovรกvaลฅ aj tzv. technicko-ekonomickรบ ลกtรบdiu (TEล ), ktorej รบlohou je analyzovaลฅ aย nรกsledne zadefinovaลฅ odporรบฤanรฉ technickรฉ rieลกenia koฤพajovej trate vย trase NS MHD vย รบseku mestskej ฤasti Petrลพalka aย stanoviลฅ ekonomickรฉ parametre stavby. Zloลพitosลฅ รบlohy spoฤรญva predovลกetkรฝm vย tom, ลพe je nutnรฉ vytvoriลฅ modernรฝ integrovanรฝ dopravnรฝ systรฉm koฤพajovej dopravy sย vyuลพitรญm spoloฤnej infraลกtruktรบry pre ลพelezniฤnรบ aย elektriฤkovรบ drรกhu. TEล  mรก naฤrtnรบลฅ moลพnosti spรดsobu budovania trate Bosรกkova ulica โ€“ Janรญkov Dvor, ktorรก sa mรก realizovaลฅ na zรกklade Memoranda oย spoloฤnom postupe vย prรญprave, realizรกcii aย vyuลพรญvanรญ ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry na รบzemรญ hlavnรฉho mesta SR Bratislavy budovanej vย rรกmci prioritnรฉho projektu TEN-T 17, na integrรกciu mestskej koฤพajovej dopravy aย ลพelezniฤnej koฤพajovej dopravy. Zรกroveลˆ mรก ลกtรบdia vyrieลกiลฅ zapojenie trate zย Janรญkovho dvora do tunela pripravovanรฉho vย rรกmci projektu TEN-T, aย to vย odboฤke Dunaj โ€“ Bosรกkova ulica, vย ktorej sa vybuduje koฤพajovรฝ rozplet trate ลฝSR smerujรบcej do stanice BA Petrลพalka aย trate NS MHD smerujรบcej do Janรญkovho Dvora, ako aj urฤiลฅ miesto aย podmienky styku ลพelezniฤnej aย elektriฤkovej drรกhy. ฤŽalej TEล  ponรบkne รบvahy oย zapojenรญ trate Bosรกkova ul. โ€“ Janรญkov Dvor na traลฅ Bratislava Petrลพalka โ€“ Rusovce vย smere do Rusoviec aย do ลพelezniฤnej stanice Bratislava Petrลพalka.

Investorom projektu prepojenia ลพelezniฤnรฝch koridorov TEN-T vย Bratislave sรบ ลฝeleznice Slovenskej republiky. Predpokladรก sa jeho vรฝraznรฉ spolufinancovanie zo zdrojov Eurรณpskej รบnie. Celรบ projektovรบ aย inลพiniersku prรญpravu projektu zabezpeฤuje spoloฤnosลฅ DI Koridor, ktorรบ na zรกklade podmienok verejnej sรบลฅaลพe zaloลพili aย jej akcionรกrmi sรบ spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT aย INFRAPROJEKT zย Bratislavy.

Ing.ย arch. Gabriel Koczkรกลก
Foto: DOPRAVOPROJEKT

Gabriel Koczkรกลก je predsedom predstavenstva aย generรกlnym riaditeฤพom spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพnierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie