Projekt ลพelezniฤnรฉho prepojenia koridorov TEN-T sย letiskom aย ลพelezniฤnou sieลฅou vย Bratislave
Prรญprava projektu TEN-T (Trans European Network for Transport) prebieha vย Bratislave intenzรญvne uลพ od roku 2007. Jeho cieฤพom je zvรฝลกiลฅ interoperabilitu ลพelezniฤnej siete aย integrovaลฅ Bratislavu do eurรณpskej ลพelezniฤnej siete vybudovanรญm ลพelezniฤnej osi Parรญลพ โ ล trasburg โ ล tutgart โ Viedeล โ Bratislava/Budapeลกลฅ na vysoko vรฝkonnรบ traลฅ pre osobnรบ aย nรกkladnรบ dopravu. ลฝelezniฤnรก traลฅ na รบzemรญ mesta Bratislava bude zรกroveล plniลฅ aj funkcie vnรบtromestskej hromadnej dopravy, zabezpeฤujรบc prepravu obyvateฤพov mesta do mestskej ฤasti Petrลพalka aย zย nej.
Projekt TEN-T sa skladรก zย troch stavieb, priฤom dve zย nich zasahujรบ ลกirลกie centrum Bratislavy. Hlavnou stavbou je prvรก stavba vedรบca od ลพelezniฤnej stanice Raฤa, cez stanicu Predmestie, Filiรกlku aลพ po ลพelezniฤnรบ stanicu Petrลพalka. Vย rozhodujรบcej miere sa bude รบsek viesลฅ vย tuneloch. Druhou stavbou je napojenie letiska Milana Rastislava ล tefรกnika na ลพelezniฤnรบ ลกtruktรบru mesta aย treลฅou stavbou je elektrifikรกcia trate od Devรญnskej Novej Vsi po ลกtรกtnu hranicu sย Rakรบskom.
ล irลกie sรบvislosti aย ciele projektu
Projekt vย sรบlade sย cieฤพmi Eurรณpskej รบnie (Eร) nadvรคzuje na medzinรกrodnรฉ dohody AGC aย AGTC. Zabezpeฤรญ modernizรกciu aย kompatibilitu technickรฝch parametrov ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry, umoลพnรญ rozvoj ลพelezniฤnej dopravy aย prepojรญ dva vรฝznamnรฉ koridory prechรกdzajรบce รบzemรญm Slovenskej republiky โ koridor ฤ. IV: Berlรญn โ Praha โ Bratislava โ Budapeลกลฅ โ Thessaloniky aย koridor ฤ. V: Benรกtky โ Terst/Koper โ ฤฝubฤพana โ Budapeลกลฅ โ Uลพhorod โ ฤฝvov aย jeho vetvu Bratislava โ ลฝilina โ Koลกice โ ฤierna n/Tisou.
Modernizรกcia ลพelezniฤnรฝch tratรญ vychรกdza zย koncepcie eurรณpskych dopravnรฝch koridorov, ktorรฉ boli definovanรฉ na paneurรณpskych konferenciรกch ministrov dopravy, aย to najmรค na 2. paneurรณpskej konferencii, ktorรก sa konala vย roku 1994 na Krรฉte. Pre paneurรณpsku dopravnรบ sieลฅ bola vyฤlenenรก sieลฅ multimodรกlnych koridorov pre ฤlenskรฉ krajiny Eร (TEN-T). Vย rรกmci nej sa pripravujรบ aย realizujรบ dopravnรฉ siete (cesty, ลพeleznice, vzduลกnรฉ trasy aย vodnรฉ cesty) tak, aby ich mohli bez obmedzenรญ vyuลพiลฅ vลกetky krajiny Eurรณpy. Zย hฤพadiska ลพelezniฤnej dopravy je cieฤพom zjednotenie celรฉho ลพelezniฤnรฉho systรฉmu vย Eร aย harmonizรกcia technickรฝch, kvalitatรญvnych ukazovateฤพov aย legislatรญvnych opatrenรญ tak, aby doลกlo kย zvyลกovaniu vรฝkonnostnรฝch parametrov ลพeleznรญc.
Vรฝstavbou ฤasti projektu Predmestie โ Filiรกlka โ Petrลพalka, prepojenie koridorov, vznikne novรฉ ลพelezniฤnรฉ prepojenie medzi existujรบcimi ลพelezniฤnรฝmi stanicami Predmestie aย Petrลพalka. Dรดjde tรฝm kย obnoveniu bรฝvalรฉho prepojenia, ktorรฉ sa zruลกilo pre mohutnรฝ rozvoj mesta vย 70. rokoch, keฤ sa povrchovo vedenรก traลฅ stala vรฝraznou prekรกลพkou vย ฤalลกom rozvoji mesta.
Nรกzvy jednotlivรฝch ฤastรญ projektu: Stavba ฤ. 1: ลฝSR, Bratislava Predmestie โ Bratislava Filiรกlka โ Bratislava Petrลพalka (prepojenie koridorov) Stavba ฤ. 2: Stavba ฤ. 3: ลฝSR, Devรญnska Novรก Ves โ Marchegg, elektrifikรกcia |
Pripravovanรฝ rozvoj Bratislavy juลพnรฝm smerom vyvolรก zvรฝลกenรฉ nรกroky na prepravnรฉ kapacity vo vzลฅahu kย centru mesta, ฤo bude moลพnรฉ zabezpeฤiลฅ integrรกciou mestskej koฤพajovej dopravy do ลพelezniฤnรฝch koridorov. Prepojenรญm miest Bratislava โ Viedeล kapacitnou koฤพajovou dopravou aย napojenรญm letiska M. R. ล tefรกnika na ลพelezniฤnรบ sieลฅ sa dosiahne integrรกcia dvoch hlavnรฝch miest susednรฝch krajรญn aย susednรฝch regiรณnov. Rekonลกtrukcia ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry bude maลฅ pozitรญvny dosah na zvรฝลกenie kvality poskytovanรฝch sluลพieb, bezpeฤnosลฅ dopravy aย dostupnosลฅ centra Bratislavy vo vzลฅahu kย regiรณnu.
Realizรกciou projektu sa zabezpeฤรญ vybudovanie priameho prepojenia ลพelezniฤnej stanice Predmestie so stanicou Petrลพalka. Navrhovanรก traลฅ sa bude viesลฅ cez ลกirลกie centrum mesta aย bude sรบฤasne plniลฅ aj druhรฝ nemenej vรฝznamnรฝ cieฤพ โ prispievaลฅ kย integrรกcii systรฉmov hromadnรฝch doprรกv na รบzemรญ hlavnรฉho mesta. Vย rรกmci navrhovanej trate dรดjde kย segregรกcii nรกkladnej aย osobnej dopravy sย tรฝm, ลพe dopravnรบ cestu budรบ vyuลพรญvaลฅ okrem dopravcov osobnej medzinรกrodnej, diaฤพkovej aย ostatnej ลพelezniฤnej dopravy aj dopravcovia zabezpeฤujรบci mestskรบ, prรญmestskรบ aย regionรกlnu koฤพajovรบ dopravu. Pre zabezpeฤenie tohto cieฤพa sa na navrhovanej trase vybudujรบ novรฉ, resp. sa obnovia zaniknutรฉ ลพelezniฤnรฉ stanice aย zastรกvky. Takรฝmito sรบ ลพelezniฤnรก stanica Filiรกlka aย ลพelezniฤnรฉ zastรกvky Slovany, Nivy aย Centrum.
Prepojenie koridorov
Rozhodujรบcou aย dominantnou ฤasลฅou pripravovanรฉho projektu je prvรก stavba โ prepojenie koridorov. Stavba rieลกi realizรกciu novej ลพelezniฤnej trate medzi existujรบcimi ลพelezniฤnรฝmi stanicami Predmestie aย Petrลพalka na ich najkratลกej spojnici tak, ako predurฤujรบ osi ich hlavnรฝch dopravnรฝch koฤพajรญ. Vzhฤพadom na tรบto skutoฤnosลฅ sa navrhovanรก ลพelezniฤnรก traลฅ vedie pod existujรบcou zรกstavbou mesta, ฤo predurฤuje jej vรฝลกkovรฉ vedenie, t. j. vedenie trate vย tuneli.
Vย prvej ฤasti aลพ po stanicu Filiรกlka vedie vย zรกsade vย trase existujรบcej ลพelezniฤnej trate (vย poslednรฝch rokoch vyuลพรญvanej len ako vleฤka na obsluhu niektorรฝch podnikov aย odstavovanie vozลov), ฤalej vedie po juhovรฝchodnom okraji centrรกlnej mestskej zรณny prakticky aลพ po nรกbreลพie Dunaja. Podchรกdza Dunaj vo vzdialenosti pribliลพne 290โm vรฝchodne od Starรฉho mosta aย na petrลพalskej strane sa pravotoฤivรฝm oblรบkom dostรกva do sรบbehu sย existujรบcou traลฅou รstrednรก nรกkladnรก stanica โ Petrลพalka aย zapรกja sa cez novomestskรฉ zhlavie do stanice Petrลพalka. Na petrลพalskej strane tesne za protipovodลovou hrรกdzou sa navrhuje odboฤka Dunaj. Jej vรฝstavba umoลพnรญ pripojenie koฤพajรญ mestskej drรกhy zย navrhovanรฉho nosnรฉho systรฉmu mestskej hromadnej dopravy vedรบceho zย juลพnej ฤasti Petrลพalky.
Celรก navrhovanรก stavba mรก lรญniovรฝ charakter aย jej celkovรก dฤบลพka je asi 8,24 km vrรกtane rekonลกtruovanej stanice Predmestie. Novรก dvojkoฤพajnรก ลพelezniฤnรก traลฅ od konca sรบฤasnej stanice Filiรกlka po zapojenie do stanice Petrลพalka predstavuje vzdialenosลฅ 4,40 km, kย ฤomu moลพno pripoฤรญtaลฅ iย jednokoฤพajnรบ spojku Slovany vย dฤบลพke asi 600โm aย preloลพenรบ dvojkoฤพajnรบ traลฅ Predmestie โ Novรฉ Mesto vย dฤบลพke asi 900โm od konca zhlavia stanice Predmestie po zhlavie stanice Novรฉ Mesto.
Prvรฝ รบsek, stanica Predmestie โ stanica Filiรกlka, je po strรกnke dopravnej navrhnutรฝ ako dvojkoฤพajnรก, elektrifikovanรก traลฅ sย dฤบลพkou zhruba 2,48 km vedenรก prevaลพne vย dvojkoฤพajnom hฤบbenom tuneli. Nasledujรบci traลฅovรฝ รบsek stanica Filiรกlka โ stanica Petrลพalka mรก dฤบลพku 5,42 km aย vo veฤพkej miere vedie vย dvoch jednokoฤพajnรฝch razenรฝch tuneloch. Najvรคฤลกia navrhovanรก traลฅovรก rรฝchlosลฅ je 80 km/hod. bez obmedzenia.
Rozsah koฤพajiska podzemnej stanice Filiรกlka je vรฝsledkom optimalizรกcie dopravnรฝch poลพiadaviek aย ekonomickej nรกroฤnosti. Koฤพajovรฉ rieลกenie uvaลพuje ลกtyry priebeลพnรฉ koฤพaje sย dvoma ostrovnรฝmi nรกstupiลกลฅami sย dฤบลพkou 400โm aย sย jednou stredovou koฤพajou obojstranne zapojenou do hlavnรฝch koฤพajรญ, ktorรก umoลพลuje obraty mestskรฝch vlakov.
Na ลพelezniฤnej trati medzi stanicami Predmestie aย Petrลพalka sa navrhujรบ tri podzemnรฉ ลพelezniฤnรฉ zastรกvky: Slovany, Nivy aย Centrum. Zastรกvka Slovany umiestnenรก vย prvej, teda hฤบbenej ฤasti รบseku, bude maลฅ dve jednostrannรฉ nรกstupiลกtia pri koฤพaji ฤ. 1 aย ฤ. 2 sย dฤบลพkou 150 m. Zastรกvky Nivy aย Centrum sa vybudujรบ vย rรกmci razenรฉho รบseku trate. Budรบ maลฅ podobne ako Slovany po dve jednostrannรฉ nรกstupiลกtia umiestnenรฉ medzi koฤพajami ฤ. 1 aย ฤ. 2 vzรกjomne komunikaฤne prepojenรฉ tromi prieฤnymi chodbami, nรกstupiลกtia budรบ maลฅ dฤบลพku 150 m. Na uvedenรฝch zastรกvkach sa predpokladรก zastavovanie mestskรฝch vlakov, zastavovanie prรญmestskรฝch vlakov, resp. regionรกlnych vlakov zostavenรฝch adekvรกtne pre dฤบลพku hrany nรกstupiลกลฅa.
Okrem priameho spojenia stanรญc Predmestie aย Petrลพalka sรบ vย rรกmci รบseku navrhnutรฉ dve odboฤky, ktorรฉ zvyลกujรบ previazanosลฅ aย vyuลพiteฤพnosลฅ trate. Odboฤka Slovany bude vybudovanรก vย medzistaniฤnom รบseku Predmestie โ Filiรกlka sย cieฤพom priameho koฤพajovรฉho napojenia novej ลพelezniฤnej trate na stanicu Novรฉ Mesto. Odboฤka Dunaj sa vybuduje na zapojenie mestskej drรกhy, vedenej zย mestskej ฤasti Petrลพalka, do novej ลพelezniฤnej trate Predmestie โ Filiรกlka โ Petrลพalka. Odboฤnรฉ vรฝhybky sรบ navrhovanรฉ pre traลฅovรบ rรฝchlosลฅ 80โkm/hod.
Celรก stavba reลกpektuje poลพiadavky modernizรกcie infraลกtruktรบry ลพelezniฤnej dopravnej cesty, nakoฤพko bude zohฤพadลovaลฅ technickรฉ poลพiadavky vyplรฝvajรบce zย predpisu Vลกeobecnรฉ zรกsady aย technickรฉ poลพiadavky na modernizovanรฉ trate ลฝSR rozchodu 1ย 435โmm vย rozsahu, ktorรฝย moลพno splniลฅ vzhฤพadom na nรกroฤnรฉ urbanistickรฉ, dopravnรฉ aย stavebno-technickรฉ podmienky umiestnenia tratรญ ลพelezniฤnรฉho uzla vย meste.
Opis technickรฉho rieลกenia
Stavba prepojenie koridorov zaฤรญna rekonลกtrukciou ลพelezniฤnej stanice Predmestie. รsek po stanicu Filiรกlka predstavuje vybudovanie dvojkoฤพajnรฉho tunela, ktorรฝ sa bude realizovaลฅ hฤบbenรญm vย otvorenom vรฝkope. Sรบฤasลฅou tohto medzistaniฤnรฉho รบseku je aj vybudovanie odboฤky Slovany, zastรกvky Slovany aย objektov รบnikovรฝch vรฝchodov zย tunela aย objektov vstupov do zรกsahovรฝch ciest pre prรญpad mimoriadnych udalostรญ vย tuneli. Sรบฤasลฅou zastรกvky Slovany je aj administratรญvna ฤasลฅ Strediska miestnej sprรกvy. Vybudovanie odboฤky Slovany, ktorรก prepojรญ stanice Filiรกlka aย Novรฉ Mesto jednokoฤพajnou spojkou vย tuneli je navrhnutรฉ vย kriลพovatke ulรญc Kukuฤรญnova โ Pluhovรก.
Navrhovanรก ลพelezniฤnรก stanica Filiรกlka je lokalizovanรก do รบzemia bรฝvalej ลพelezniฤnej stanice, je navrhovanรก ako podzemnรก aย nadvรคzujรบ na ลu zย oboch strรกn tunelovรฉ รบseky ลพelezniฤnรฝch tratรญ. Zo severu je to dvojkoฤพajnรฝ hฤบbenรฝ tunel aย zย juhu dva jednokoฤพajnรฉ razenรฉ tunely. Stanica uvaลพuje aj oย prepojenรญ vestibulu na existujรบci podchod Trnavskรฉ mรฝto.
Medzistaniฤnรฝ รบsek Bratislava Filiรกlka โ Bratislava Petrลพalka predstavuje lรญniovรบ ฤasลฅ stavby, vย rรกmci ktorej sa vybudujรบ dva jednokoฤพajnรฉ tunely medzi stanicami Filiรกlka aย Petrลพalka, vย prevaลพnej dฤบลพke razenรฉ mechanizovanรฝm ลกtรญtom aย len vย ฤasti bezprostredne nadvรคzujรบcej na stanicu vย Petrลพalke budovanรฉ hฤบbenรญm vย otvorenej stavebnej jame. Sรบฤasลฅou predmetnรฉho รบseku sรบ dve podzemnรฉ zastรกvky aย to Nivy aย Centrum, situovanรฉ eลกte na ฤพavej strane Dunaja aย odboฤka Dunaj, vย ktorej sa bude realizovaลฅ rozplet ลพelezniฤnej trate vย smere do stanice Petrลพalka aย trasy mestskej drรกhy smerujรบcej do juลพnej ฤasti Petrลพalky (Janรญkov dvor). Vย predmetnom รบseku, sรบ na zรกklade poลพiadaviek Prezรญdia Hasiฤskรฉho aย zรกchrannรฉho zboru navrhovanรฉ vstupnรฉ objekty pre zรกsahovรฉ jednotky zรกchrannรฉho zboru vย prรญpade mimoriadnych udalostรญ.
Spรดsob vรฝstavby traลฅovรฝch tunelov je pre uvedenรฉ รบseky spoloฤnรฝ. Tie sa budรบ realizovaลฅ ako dve samostatnรฉ rรบry technolรณgiou razenia mechanizovanรฝmi ลกtรญtmi, t. j. technolรณgiou podpovrchovou bez naruลกenia povrchu รบzemia. ล tartovacia jama pre raziaci ลกtรญt bude pre รบsek Filiรกlka โ odboฤka Dunaj situovanรก vย juลพnej polohe stanice Filiรกlka. Pre รบsek odboฤka Dunaj โ stanica Petrลพalka bude ลกtartovacou jamou stavebnรก jama podzemnej odboฤky Dunaj, ktorรก bude zรกroveล slรบลพiลฅ iย ako cieฤพovรก ลกachta na demontรกลพ raziacich strojov.
Razenรฉ zastรกvky Nivy aย Centrum budรบ budovanรฉ konvenฤnou technolรณgiou razenia so spevลovanรญm zeminovรฉho prostredia. Realizรกcia zastรกvok sa predpokladรก tak, ลพe vย prvej fรกze sa vybudujรบ zvislรฉ ลกachty na oboch koncoch potrebnรฉ na realizรกciu staniฤnรฝch tunelov. Vย druhej fรกze sa bude po etapรกch realizovaลฅ hฤบbenรก ฤasลฅ vestibulu, tento postup bude reลกpektovaลฅ dilataฤnรฉ celky aย nevyhnutnosลฅ zachovaลฅ obsluhu aย prรญstup automobilovej dopravy kย okolitรฝm objektom.
Vย prรญpade zastรกvky Nivy bude potrebnรฉ venovaลฅ zvlรกลกtnu pozornosลฅ nรกvrhu etapizรกcie vรฝstavby zย hฤพadiska obsluลพnosti aย prรญstupnosti รบzemia, nakoฤพko vรฝstavba vestibulov aย vertikรกlnych komunikaฤnรฝch ลกรกcht bude prebiehaลฅ vย bezprostrednej blรญzkosti hlavnej autobusovej stanice aย podzemnรฉho vstupu do centrรกly VรB banky. Zรกroveล je potrebnรฉ braลฅ do รบvahy budรบcu urbanizรกciu lokality, pretoลพe sa predpokladรก, ลพe vย ฤase realizรกcie zastรกvky Nivy sa bude realizovaลฅ aj vรฝstavba rozsiahleho urbanistickรฉho komplexu Twin City.
Vzhฤพadom na blรญzkosลฅ brehu Dunaja sa predpokladรก moลพnosลฅ odvozu zeminy vyลฅaลพenej zย razenia aย vรฝstavby tunelovรฝch rรบr lodnou dopravou, ฤo by si vyลพiadalo vybudovanie provizรณrneho prรญstaviska aย nadvรคznรฝch doฤasnรฝch komunikรกciรญ na petrลพalskej strane rieky.
Na umoลพnenie plynulรฉho pokraฤovania prรกc vย trase budรบceho nosnรฉho koฤพajovรฉho systรฉmu slรบลพiaceho e potrebรกm MHD bude vytvorenรฝ โzรกrodokโ tejto trate vย รบseku za odboฤkou Dunaj. Vย rรกmci tejto ฤasti stavby sa budรบ realizovaลฅ dva jednokoฤพajnรฉ tunely zย odboฤky Dunaj smerovanรฉ vย trase pripravovanej mestskej drรกhy pribliลพne vย dฤบลพke 500 m. Tunely konฤia vย objekte prvej budรบcej stanice mestskej drรกhy Einsteinova. Podฤพa predpokladov by mala trasa oboch tunelov vรฝhฤพadovo pokraฤovaลฅ plynulo ฤalej aลพ do lokality druhej stanice NS MHD Chorvรกtske rameno, kde by malo dรดjsลฅ kย zmene technolรณgie vรฝstavby.
Je potrebnรฉ uviesลฅ, ลพe celรก stavba je popri problรฉmoch vyvolanรฝch hustou zรกstavbou aย pripravovanรฝmi investรญciami vย รบzemรญ, ktorรฝm prechรกdza, ovplyvnenรก vo vรฝraznej miere aj existujรบcou technickou infraลกtruktรบrou. Prakticky vย celej zรกujmovej oblasti je vรฝraznรก koncentrรกcia inลพinierskych sietรญ, keฤลพe trasa je vedenรก centrom mesta. Vย jednotlivรฝch komunikรกciรกch, ktorรฉ sรบ stavbou dotknutรฉ je mnoลพstvo inลพinierskych sietรญ, ฤi uลพ ide oย siete potrubnรฉ alebo kรกblovรฉ, ฤi oย hlavnรฉ rรกdy alebo โpodruลพnรฉโ rozvody, alebo lokรกlne prรญpojky inลพinierskych sietรญ do okolitรฝch nehnuteฤพnostรญ. Projekt preto poฤรญta sย mnoลพstvom preklรกdok aย rekonลกtrukciรญ jestvujรบcej infraลกtruktรบry tak, aby koneฤnรฉ rieลกenie stavby prepojenia koridorov bolo optimรกlne zย hฤพadiska vloลพenรฝch nรกkladov ako aj vย priebehu prevรกdzky po realizรกcii tohto diela.
Zรกver
Dopracovanรก dokumentรกcia stavebnรฉho zรกmeru aย dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie pre jednotlivรฉ stavby bola รบspeลกne konferenฤne prerokovanรก sย investorom โ ลฝeleznicami Slovenskej republiky. Predpokladanรฝm termรญnom na vydanie รบzemnรฉho rozhodnutia je mรกj 2009. Jednรฝm zย dรดleลพitรฝch aย dlho oฤakรกvanรฝch mรญฤพnikov projektu bolo schvรกlenie zmien aย doplnkov รบzemnรฉho plรกnu mesta Bratislava, ktorรฉ prebehlo vย decembri minulรฉho roka. Zmeny aย doplnky รบzemnรฉho plรกnu totiลพ premietajรบ projekt ลฝelezniฤnรฉho prepojenia koridorov TEN-T sย letiskom aย ลพelezniฤnou sieลฅou do plรกnu mesta, ฤรญm sa projekt stal realizovateฤพnรฝ.
Vย sรบฤasnosti spoloฤnosลฅ spracovรกva podklady na รบzemnรฉ rozhodnutie, ktorรฉ budรบ smerovaลฅ kย jeho vydaniu aย neskรดr kย vydaniu stavebnรฉho povolenia. Cieฤพom je zรญskanie stavebnรฝch povolenรญ aย zaฤiatok realizรกcie jednotlivรฝch stavieb vย priebehu rokov 2010 aย 2011. Ak sa tento harmonogram dodrลพรญ, stavba by mohla byลฅ uvedenรก do prevรกdzky vย roku 2015.
Okrem uvedenรฝch dokumentรกciรญ zaฤala spoloฤnosลฅ DOPRAVOPROJEKT spracovรกvaลฅ aj tzv. technicko-ekonomickรบ ลกtรบdiu (TEล ), ktorej รบlohou je analyzovaลฅ aย nรกsledne zadefinovaลฅ odporรบฤanรฉ technickรฉ rieลกenia koฤพajovej trate vย trase NS MHD vย รบseku mestskej ฤasti Petrลพalka aย stanoviลฅ ekonomickรฉ parametre stavby. Zloลพitosลฅ รบlohy spoฤรญva predovลกetkรฝm vย tom, ลพe je nutnรฉ vytvoriลฅ modernรฝ integrovanรฝ dopravnรฝ systรฉm koฤพajovej dopravy sย vyuลพitรญm spoloฤnej infraลกtruktรบry pre ลพelezniฤnรบ aย elektriฤkovรบ drรกhu. TEล mรก naฤrtnรบลฅ moลพnosti spรดsobu budovania trate Bosรกkova ulica โ Janรญkov Dvor, ktorรก sa mรก realizovaลฅ na zรกklade Memoranda oย spoloฤnom postupe vย prรญprave, realizรกcii aย vyuลพรญvanรญ ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry na รบzemรญ hlavnรฉho mesta SR Bratislavy budovanej vย rรกmci prioritnรฉho projektu TEN-T 17, na integrรกciu mestskej koฤพajovej dopravy aย ลพelezniฤnej koฤพajovej dopravy. Zรกroveล mรก ลกtรบdia vyrieลกiลฅ zapojenie trate zย Janรญkovho dvora do tunela pripravovanรฉho vย rรกmci projektu TEN-T, aย to vย odboฤke Dunaj โ Bosรกkova ulica, vย ktorej sa vybuduje koฤพajovรฝ rozplet trate ลฝSR smerujรบcej do stanice BA Petrลพalka aย trate NS MHD smerujรบcej do Janรญkovho Dvora, ako aj urฤiลฅ miesto aย podmienky styku ลพelezniฤnej aย elektriฤkovej drรกhy. ฤalej TEล ponรบkne รบvahy oย zapojenรญ trate Bosรกkova ul. โ Janรญkov Dvor na traลฅ Bratislava Petrลพalka โ Rusovce vย smere do Rusoviec aย do ลพelezniฤnej stanice Bratislava Petrลพalka.
Investorom projektu prepojenia ลพelezniฤnรฝch koridorov TEN-T vย Bratislave sรบ ลฝeleznice Slovenskej republiky. Predpokladรก sa jeho vรฝraznรฉ spolufinancovanie zo zdrojov Eurรณpskej รบnie. Celรบ projektovรบ aย inลพiniersku prรญpravu projektu zabezpeฤuje spoloฤnosลฅ DI Koridor, ktorรบ na zรกklade podmienok verejnej sรบลฅaลพe zaloลพili aย jej akcionรกrmi sรบ spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT aย INFRAPROJEKT zย Bratislavy.
Ing.ย arch. Gabriel Koczkรกลก
Foto: DOPRAVOPROJEKT
Gabriel Koczkรกลก je predsedom predstavenstva aย generรกlnym riaditeฤพom spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพnierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.