Časť diaľnice D1 pri obci Ivachnová je sprejazdnená

Prvá presypaná galéria na diaľnici bola sprejazdnená v decembri

Partneri sekcie:

Dňa 19. decembra 2024 bola uvedená do prevádzky časť úseku diaľnice D1  Hubová – Ivachnová, ktorá je toho času vo výstavbe. Približne dvojkilometrová sprejazdnená časť sa začína v smere od Ružomberka jednosmerným pravým zjazdom z cesty I/18 a pokračuje prípojnou vetvou na novovybudovaný dvojpruh diaľnice smerom do Popradu, ktorý je napojený pri obci Ivachnová na už existujúcu diaľnicu D1.

Sprejazdnená časť diaľnice v tomto smere zahŕňa aj presypanú galériu v dĺžke 140 m, ktorá tvorí súčasť stabilitných opatrení zrealizovaných v dotknutom území (bližšie IS 02/2024 Stabilitné opatrenia zosuvného územia stavby D1 Hubová – Ivachnová pri obci Ivachnová – prvá presypaná galéria na diaľnici v Slovenskej republike).

Opačný smer, prejazd od Popradu do Ružomberka, vedie z dôvodu dobudovania ľavého pruhu diaľnice po existujúcej ceste I/18, na ktorú zídu motoristi zo zjazdu v križovatke Ivachnová pred Kozím vŕškom.

Nový úsek diaľnice

Úsek diaľnice D1 Hubová – Ivachnová sa začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, kde je diaľnica napojená na existujúcu cestu I/18. Trasa pokračuje smerom na východ mostným objektom, ktorým prekonáva cestu I. triedy I/18, rieku Váh a železničnú trať Košice – Žilina. Ďalej vedie severným svahom údolia Váhu ponad obec Hrboltová, kde vchádza do tunela Čebrať, realizovaným pod rovnomenným horstvom, odkiaľ na východnej strane vychádza pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka.

Odtiaľ trasa pokračuje popod hrad Likavka severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a mostným objektom prekonáva cestu III. triedy Liptovská Teplá – Lisková, železničnú trať Košice – Žilina a rieku Váh. Následne sa nový úsek diaľnice v celkovej dĺžke 14 920 m na svojom konci plynule napojí pri obci Ivachnová na sprevádzkovaný úsek diaľnice D1 smerom do Popradu.

Objednávateľom stavby je Národná diaľničná spoločnosť, a.s., Bratislava, zhotoviteľom je Združenie Čebrať, tvorené spoločnosťou VÁHOSTAV, a.s., Bratislava, a vedúcim členom OHLA ŽS a.s. Brno.  Generálnym projektantom stavby je združenie spoločností DOPRAVOPROJEKT a.s. Bratislava a GEOCONSULT s.r.o. Bratislava. Stavba sa realizuje podľa zmluvných podmienok žltého FIDIC-u.

V geologicky náročnom území

Trasa predmetného úseku vedie v geologicky náročnom území. Na základe výsledkov dodatočného inžinierskeho-geologického prieskumu v pôvodnej trase od západného portálu tunela Čebrať smerom na Hubovú bolo nevyhnutné stavbu preprojektovať (vrátane zmeny trasovania), následkom čoho sa predĺžila aj trasa vedená tunelom približne o 1,6 km.

V blízkosti západného portálu tunela sa pri výkopových prácach objavili jaskynné systémy, priamo zasahujúce do trasy diaľnice.  Problémy neobišli ani východnú časť stavby, kde bolo na základe dodatočných prieskumov a súvisiacich meraní nevyhnutné vyriešiť stabilitné problémy nad križovatkou Likavka, v trase nad obcou Lisková alebo v časti trasy pred napojením na existujúcu diaľnicu pri obci Ivachnová (riešené aj pomocou už zmienenej galérie).

Vzhľadom na postup výstavby bolo nevyhnutné novovzniknuté skutočnosti bezodkladne riešiť, čo sa vďaka konštruktívnej spolupráci Národnej diaľničnej spoločnosti, členov realizujúceho združenia, združenia projektantov, stavebného dozoru a ostatných dotknutých strán podarilo – všetci zúčastnení vždy spoločne hľadali a našli primeraný spôsob riešenia vzniknutých problémov.

TEXT A FOTO: VÁHOSTAV, a.s.

Článok bol uverejnený v časopise IS 1/2025