Prvรก presypanรก galรฉria na diaฤพnici v Slovenskej republike je pri obci Ivachnovรก: Stabilitnรฉ opatrenia zosuvnรฉho รบzemia stavby D1 Hubovรก โ Ivachnovรก
Trasa รบseku diaฤพnice D1 Hubovรก โ Ivachnovรก vedie v geologicky nรกroฤnom รบzemรญ. V ฤlรกnku sa budeme zaoberaลฅ konลกtrukciami zaisลฅujรบcimi stabilitu zosuvnรฉho รบzemia pri obci Ivachnovรก, v รบseku km 14,562 โ 15,275 vrรกtane popisu realizรกcie. Zhotoviteฤพom predmetnรฝch stabilitnรฝch opatrenรญ je spoloฤnosลฅ VรHOSTAV-SK.
รsek diaฤพnice D1 Hubovรก โ Ivachnovรก sa zaฤรญna mimoรบrovลovou kriลพovatkou Hubovรก, kde je diaฤพnica napojenรก na existujรบcu cestu I/18. Trasa pokraฤuje smerom na vรฝchod mostom SO 201, prekonรกva cestu I. triedy I/18, rieku Vรกh a ลพelezniฤnรบ traลฅ Koลกice
โ ลฝilina.
ฤalej vedie severnรฝm svahom รบdolia Vรกhu ponad obec Hrboltovรก, kde vchรกdza do tunela ฤebraลฅ, realizovanรฝm pod rovnomennรฝm horstvom, aย vychรกdza pred mimoรบrovลovou kriลพovatkou Likavka na vรฝchodnej strane. Odtiaฤพ pokraฤuje pod hradom Likavka, severnรฝm obchvatom obcรญ Martinฤek aย Liskovรก aย mostom SO 216 prekonรกva cestu III. triedy Liptovskรก Teplรก โ Liskovรก, ลพelezniฤnรบ traลฅ Koลกice โ ลฝilina aย rieku Vรกh.
Nรกsledne sa novรฝ รบsek diaฤพnice vย dฤบลพke 14 920 m na svojom konci plynule napojรญ pri obci Ivachnovรก na sprevรกdzkovanรฝ รบsek diaฤพnice D1 smerom do Koลกรญc. Objednรกvateฤพom stavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Bratislava, zhotoviteฤพom je Zdruลพenie ฤebraลฅ sย vedรบcim ฤlenom spoloฤnosลฅou OHLA ลฝS, a. s., Brno, aย ฤlenom zdruลพenia spoloฤnosลฅou VรHOSTAV-SK, a. s., Bratislava.
Generรกlnym projektantom stavby je zdruลพenie spoloฤnostรญ DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava, aย GEOCONSULT, s. r. o., Bratislava. Stavba sa realizuje podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลพltรฉho FIDIC-uย aย jej ukonฤenie sa predpokladรก koncom roka 2025.
Na zรกklade vรฝsledkov dodatoฤnรฉho inลพinierskogeologickรฉho prieskumu pรดvodnej trasy od zรกpadnรฉho portรกlu tunela ฤebraลฅ smerom na Hubovรบ bolo nutnรฉ stavbu preprojektovaลฅ aย zmeniลฅ trasovanie, nรกsledkom ฤoho doลกlo aj kย predฤบลพeniu samotnej trasy vedenej tunelom. Problรฉmy neobiลกli ani vรฝchodnรบ ฤasลฅ stavby, kde bolo takisto na zรกklade dodatoฤnรฝch prieskumov aย sรบvisiacich meranรญ nevyhnutnรฉ vyrieลกiลฅ stabilitnรฉ problรฉmy vย trase nad obcou Liskovรก aย vย ฤasti trasy pred napojenรญm na existujรบcu diaฤพnicu pri obci Ivachnovรก. ฤlรกnok sa ฤalej venuje konลกtruk-
ciรกm zaisลฅujรบcim stabilitu zosuvnรฉho รบzemia pri tejto obci, vย รบseku km 14,562 โ 15,275.
Technickรฉ rieลกenie komplexnรฝch stabilitnรฝch opatrenรญ
Stabilitnรฉ opatrenia predstavujรบ nรกvrh รบzemia pre vรฝstavbu a dlhodobรบ premรกvku objektu SO 101-00(2) v รบseku km 14,562 โ 15,275. Ide o zaistenie aktรญvneho prรบdovรฉho zosuvu nad trasou diaฤพnice D1 v km 14,850 โ 14,950 a komplexu aktรญvneho ploลกnรฉho zosuvu a ฤiastkovรฝch prรบdovรฝch a ploลกnรฝch potenciรกlnych zosuvov, zasahujรบcich teleso diaฤพnice v km 15,000 โ 15,110.
Prvรก ฤasลฅ รบzemia je zaistenรก zaลฅaลพenรญm pรคty, kotvenou galรฉriou v kombinรกcii s povrchovรฝm a hฤบbkovรฝm odvodnenรญm รบzemia. Druhรก ฤasลฅ je zaistenรก kotvenou pilรณtovou stenou v kombinรกcii s povrchovรฝm odvodnenรญm รบzemia. Tรบto ฤasลฅ, silovรฉ prvky, rieลกi projektovรก dokumentรกcia s oznaฤenรญm H.I.
Odvodnenie a s nรญm sรบvisiace objekty sรบ rieลกenรฉ v ฤasti H.II (obr. 1). Nรกvrh konลกtrukciรญ vychรกdza aj z vรฝsledkov monitoringu stavby z vrtov vykonanรฝch v rรกmci doplnkovรฝch prieskumov v rokoch 2010 a 2017. V rieลกenom priestore vedie diaฤพnica cez tzv. Ivachnovskรฝ zosuv.
Zosuv Ivachnovรก je vyvinutรฝ na รบpรคtรญ ฤพavรฉho svahu รบdolia Vรกhu v nadmorskej vรฝลกke 505 โ 555 m n. m. Do trasy diaฤพnice D1 zasahuje pribliลพne v km 14,8 โ 15,0. Ide o svahovรบ deformรกciu ploลกnรฉho charakteru, zloลพenรบ z potenciรกlnych a aktรญvnych prรบdovรฝch zosuvov a menลกรญch a vรคฤลกรญch blokov paleogรฉnnych hornรญn a terasovรฝch sedimentov.
Posudzovanรฉ zosuvnรฉ รบzemie mรก ลกรญrku pribliลพne 400 m a dฤบลพku 200 m. Zosuvnรฉ รบzemie je v odluฤnej oblasti vymedzenรฉ vรฝraznรฝmi odtrhovรฝmi hranami. V transportaฤnej oblasti je terรฉn ฤlenitejลกรญ, striedajรบ sa valy s depresiami, s ฤastรฝm zamokrenรญm a vรฝvermi podzemnej vody.
Spodnรก akumulaฤnรก ฤasลฅ zosuvu zasahuje aลพ na okraj รบdolnej nivy Vรกhu a ฤiastoฤne prekrรฝva fluviรกlne nรกplavy rieky. Vรฝsledky inklinometrickรฝch meranรญ za obdobie rokov 2010 โ 2019 preukรกzali svahovรฉ pohyby spodnej akumulaฤnej ฤasti zosuvu s moลพnรฝm negatรญvnym vplyvom na stavbu diaฤพnice a stabilitu celรฉho zosuvnรฉho รบzemia.
Potenciรกlne a aktรญvne ลกmykovรฉ plochy sa nachรกdzajรบ v รญlovitรฝch a suลฅovรฝch zeminรกch zosuvnรฉho delรบvia v hฤบbkach 4,6 โ 7,0 m a ฤiastoฤne zasahujรบ aj do silno zvetranรฉho รญlovcovรฉho podloลพia. Bazรกlne ลกmykovรฉ plochy boli interpretovanรฉ v zvetranom a poruลกenom paleogรฉnnom podloลพรญ v hฤบbkach 10,5 โ 14,4 m, lokรกlne hlbลกie.
Zaistenie zosuvu (ฤasลฅ H.I)
V รบseku km 14,809 444 โ 14,993 993 sa nachรกdza aktรญvne zosuvnรฉ รบzemie, ktorรฉ zasahuje do telesa diaฤพnice okrajom akumulaฤnej ฤasti. Navrhnutรฉ opatrenie pรดsobรญ ako silovรฝ stabilizaฤnรฝ prvok a spolu s presypanรญm konลกtrukcie aj ako priลฅaลพenie oblasti ฤela zosuvu.
Vedenie pravรฉho jazdnรฉho pรกsu diaฤพnice je presypanou galรฉriou. Galรฉria mรก celkovรบ dฤบลพku 140 m s krรญdlami na obidvoch koncoch โ zรกpadnรฉ krรญdlo mรก dฤบลพku 20,55 m a vรฝchodnรฉ krรญdlo 24,0 m. Zaฤiatok รบseku je v km 14,809 444, koniec v km 14,993 993.
Konลกtrukciu galรฉrie tvorรญ uzavretรฝ ลพelezobetรณnovรฝ rรกm podopretรฝ dvomi radmi pilรณt.
Stropnรก doska mรก premennรบ hrรบbku 825 โ 1 150 mm a je zakonฤenรก rรญmsou s celkovou vรฝลกkou 1,87 m. ฤelnรก stena s hrรบbkou 800 mm mรก otvory s vรฝลกkou 4,15 m a so ลกรญrkou 2,33 m v osovej vzdialenosti 3,33 m. Medzi otvormi sรบ stฤบpy s pรดdorysnรฝmi rozmermi 1,0 ร 0,8 m.
Stena je podopretรก jednรฝm radom pilรณt s priemerom 880 mm v celkovom poฤte 70 ks, s dฤบลพkou 10,0 m v osovej vzdialenosti 2 m. Zadnรก stena galรฉrie mรก hrรบbku 1,20 m a je prikotvenรก jednรฝm radom predpรคtรฝch pramencovรฝch kotiev โ 4-pramencovรฉ kotvy s dฤบลพkou 38 m โ a ลกiestimi 6-pramencovรฝmi kotvami s dฤบลพkou 38,0 m, s injektovanรฝm koreลom s dฤบลพkou 12,0 m.
Vzรกjomnรก vzdialenosลฅ kotiev v rade je 2,0 m, sklon kotiev je navrhnutรฝ s ohฤพadom na malรบ osovรบ vzdialenosลฅ striedavo 15ยฐ a 25ยฐ od horizontรกly, celkovรฝ poฤet je 68 ks. Stena je podopretรก jednรฝm radom pilรณt s priemerom 1 300 mm v celkovom poฤte 70 ks, s dฤบลพkou 14,0 m v osovej vzdialenosti 2 m.
Zรกkladovรก doska galรฉrie mรก premennรบ hrรบbku 600 โ 735 mm a je uloลพenรก na podkladovom betรณneย hrรบbky 150 mm. Hornรก hrana dosky je vyspรกdovanรก v sklone 1 % k osi diaฤพnice, kde je umiestnenรก drenรกลพna rรบrka s priemerom 200 mm na odvedenie priesakovรฝch vรดd z konลกtrukฤnรฝch vrstiev vozovky.
Krรญdla galรฉrie sรบ navrhnutรฉ ako uholnรญkovรก stena zaloลพenรก na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach usporiadanรฝch v dvoch radoch. Priemer pilรณt pri vyลกลกรญch dilataฤnรฝch celkoch krรญdel je 1 300 mm (dฤบลพka 14,0 m, spoluย 22 ks) a 880 mm (dฤบลพka 5,5 m, spolu 19 ks) pri niลพลกรญch dilataฤnรฝch celkoch.
Vรฝลกka steny na vรฝchodnom portรกli sa pohybuje od 2,43 do 9,78 m, na zรกpadnej strane od 2,34 do 9,78 m. Krรญdla na oboch portรกloch sรบ rozdelenรฉ do dvoch dilataฤnรฝch celkov, ktorรฝch maximรกlna dฤบลพka je 12,0 m. Hrรบbka drieku je 1 200 mm. Vลกetky hrany ลพelezobetรณnovรฝch konลกtrukciรญ sรบ skosenรฉ 30 ร 30 mm.
Dilataฤnรฉ celky krรญdel galรฉrie priliehajรบce ku galรฉrii (vyลกลกie dilataฤnรฉ celky) sรบ prikotvenรฉ jednรฝm radom predpรคtรฝch pramencovรฝch kotiev โ 4-pramencovรฉ kotvy s dฤบลพkou 38,0 m โ a dvomi 6-pramencovรฝmi kotvami s dฤบลพkou 38,0 m, s injektovanรฝm koreลom s dฤบลพkou 12,0 m.
Hlava kotvy je vrรกtane izolaฤnej podloลพky na ochranu proti bludnรฝm prรบdom.ย Galรฉria vrรกtane krรญdiel bude z rubovej strany izolovanรก proti zemnej vlhkosti a priesakovej vode uzavretou celoploลกnou hydroizolรกciou z nataviteฤพnรฝch asfaltovรฝch izolaฤnรฝch pรกsov v dvoch vrstvรกch.
Zaizoluje sa strop, zadnรก stena, ฤelnรก stena galรฉrie do รบrovne vozovky ฤพavรฉho jazdnรฉho pรกsu a tieลพ zรกklady krรญdiel galรฉrie. Hydroizolรกcia bude chrรกnenรก na stenรกch, dne galรฉrie a krรญdlach ochrannou geotextรญliou min. 500 g/m2 a doskami z extrudovanรฉho polystyrรฉnu hrรบbky min. 50 mm.
Na strope bude hydroizolรกcia chrรกnenรก ochrannou vrstvou s drenรกลพnou funkciou (napr. SIKAPLAN W TUNDRAIN TYP D) a betรณnovou vrstvouย hrรบbky 100 mm z betรณnu C 12/15 X0 Cl-0,4 Dmax16 S3, vystuลพenou oceฤพovou zvรกranou sieลฅou typu KH20.
Galรฉria je presypanรก priลฅaลพovacou lavicou zย nenamลzavรฝch zemรญn vhodnรฝch do nรกsypov, ktorรก tvorรญ sรบฤasne nรกsyp pre prevedenie existujรบcej poฤพnej cesty pozdฤบลพ diaฤพnice.
Povrchovรก รบprava nรกsypu je navrhnutรก vegetaฤnรฝm substrรกtom sย minimรกlnou hrรบbkou 600 mm. Na ochranu proti pรกdu je na rรญmse galรฉrie navrhnutรฉ zรกbradlie sย vรฝลกkou 1,1 m. Odvodnenie nรกsypu je navrhnutรฉ vย dvoch รบrovniach. Hornรฉ drenรกลพne potrubie je umiestnenรฉ na รบrovni stropnej dosky galรฉrie aย bude odvรกdzaลฅ vody steka-
jรบce po povrchu galรฉrie.
Spodnรฉ drenรกลพne potrubie je umiestnenรฉ na รบrovni zรกkladovej dosky galรฉrie aย bude odvรกdzaลฅ presiaknutรฉ vody zo zรกsypu. Drenรกลพne potrubia sรบ napojenรฉ do kanalizรกcie, ktorรก je sรบฤasลฅou objektu SO 101-00(2) Stabilitnรฉ opatrenia, ฤasลฅ H.II. Zย tรฝchto objektov sรบ aj ฤistiteฤพnรฉ.
Vody presiaknutรฉ cez vozovku na zรกkladovรบ dosku galรฉrie sรบ odvedenรฉ drenรกลพnym potrubรญm pomocou zbernรฝch ลกรกcht vย galรฉrii aย pred galรฉriou do cestnej kanalizรกcie
SO 501-00(2) Stoka O. V prรญpade, ลพe v priestore nรกsypu za galรฉriou zemnรก plรกล po odhumusovanรญ nespฤบลa podmienky stanovenรฉ normou STN 73 6133: 2017, je nutnรก รบprava podloลพia nรกsypu, ktorรก je navrhnutรก formou zazubenia s vรฝลกkou jednรฉho stupลa 1,2 m a hrรบbkou 0,5 m so zhutnenรญm na poลพadovanรฝch D โฅ 92 % PS (nรกsyp niลพลกรญ ako 10 m).
Na upravenรบ ลกkรกru vย prieฤnom sklone 3,0 % sa nanesie sanaฤnรก vrstva, ktorรก pozostรกva zย dvoch vrstiev vรฝstuลพnรฉho geosyntetika (vรฝstuลพnรก dvojosovรก geomreลพa Tmin = 55 kN/m) aย zย troch vrstiev kameniva tak, aby doลกlo kย jeho dokonalรฉmu zaklineniu do geosyntetiky.
Od podloลพia je geodoska oddelenรก netkanou separaฤno-filtraฤnou geotextรญliou. Pri รบprave zemnej plรกne svahovanรญm dรดjde kย prekrytiu jednotlivรฝch stupลov svahovania vytiahnutรญm pรกsov geomreลพe do telesa nรกsypu vย dฤบลพke min. 2,5 m, resp. 1,25 m. Prekrytie je nutnรฉ sย ohฤพadom na zabezpeฤenie rovnomernosti sadania na prechode jednotlivรฝch stupลov.
V รบseku v km 14,998 โ 15,110 prechรกdza diaฤพnica komplexom aktรญvneho ploลกnรฉho zosuvu a ฤiastkovรฝch prรบdovรฝch a ploลกnรฝch potenciรกlnych zosuvov. Zaistenie je navrhnutรฉ pilรณtovou stenou. Pilรณtovรก stena je situovanรก v najรบฤinnejลกej polohe v cen-
trรกlnej ฤasti aktรญvneho zosuvu vo vzdialenosti pribliลพne 72,8 m od osi diaฤพnice na pravej strane vย smere staniฤenia (obr. 1).
Konลกtrukciu tvorรญ jeden rad pilรณt ร 1 300 mm vย celkovom poฤte 80 ks, sย dฤบลพkou 15,0 m, realizovanรฝch vย osovej vzdialenosti 1,4 m. Pilรณtovรก stena je kotvenรก cez kotevnรฝ prah so ลกรญrkou 1,5 m aย sย vรฝลกkou 1,3 m vย korune jednรฝm radom predpรคtรฝch pramencovรฝch kotiev (7-pramencovรฉ kotvy sย dฤบลพkou 40,0 m sย injektovanรฝm koreลom sย dฤบลพkou 14,0 m). Sklon kotiev (spolu 59 ks) je navrhnutรฝ sย ohฤพadom na malรบ osovรบ vzdialenosลฅ striedavo 15ยฐ aย 25ยฐ od horizontรกly.
Zaฤiatok รบseku je v km 14,998 172, koniec v km 15,110 172 D1. Celkovรก dฤบลพka pilรณtovej steny je 112,0 m. Pilรณtovรก stena sa po realizรกcii zo zadnej strany zasype a dotknutรฉ povrchy sa upravia a osejรบ hydroosevom.
Odvodnenie โ znรญลพenie hladiny podzemnej vody aย odvod povrchovรฝch vรดd (ฤasลฅ H.II)
Sรบฤasลฅou zvรฝลกenia stability svahu je navrhnutรฉ znรญลพenie HPV a riadenรฉ povrchovรฉ odvedenie vody. Toto rieลกenie vrรกtane ฤalลกieho prรญsluลกenstva, ako sรบ kanalizรกcie, ลกachty, retenฤnรฉ nรกdrลพe, odvodลovacie vrty, ลกtrkovรก stena a vyรบstenie do potoka, sรบ sรบฤasลฅou SO 101-00(2) Stabilitnรฉ opatrenia, ฤasลฅ H.II.
Znรญลพenie hladiny podzemnej vody v zosuvnรฝch oblastiach rieลกia opatrenia, ktorรฉ vรฝznamnรฝm spรดsobom zlepลกujรบ stabilitu zosuvov. Navrhnutรฝ je systรฉm odvodลovacรญch vrtov, ktorรฉ sรบ zakonฤenรฉ vo vรฝustnรฝch objektoch, v kombinรกcii so ลกtrkovou stenou a s drenรกลพnymi rebrami (obr. 1 a 2).
Vybudovanรฉ budรบ tri vejรกre odvodลovacรญch vrtov. Dva vejรกre sรบ situovanรฉ za stenou galรฉrie. Tieto vejรกre majรบ 9 vrtov s premennou dฤบลพkou 50 โ 100 m. Tretรญ vejรกr je situovanรฝ v hornej ฤasti zosuvnรฉho รบzemia. Tvorรญ ho 11 vrtov s dฤบลพkou 100 m. Sklon vrtov je 6ยฐ dovrchne, vรฝstroj perforovanou oceฤพovou rรบrkou DN 89. Celkovรฝ poฤet vrtov je 29 ks.
Odvodลovacie vrty sรบ zaรบstenรฉ do troch vรฝustnรฝch objektov a odtiaฤพ pomocou kanalizรกcie odvedenรฉ do potoka. Vรฝustnรฉ objekty sรบ umiestnenรฉ za stenou galรฉrie (oznaฤenie VO-1 a VO-2), vรฝustnรฝ objekt (VO-3) je uzavretรฝ vo svahu. Vรฝustnรฉ objekty sรบ navrhnutรฉ ako ลพelezobetรณnovรฉ uzavretรฉ nรกdrลพe so ลกรญrkou 3,1 m a s dฤบลพkou 5,6 m.
Vstup do vรฝustnรฉho objektu je zhora jednรฝm vstupnรฝm otvorom (800 ร 800 mm) s uzamykateฤพnรฝm kompozitnรฝm poklopom. Hฤบbka nรกdrลพรญ je 6,26 โ 6,9 m, steny aj dno majรบ hrรบbku 300 mm. Dno je vyspรกdovanรฉ smerom do ฤerpacej nรกdrลพe v rohu objektu. Vody z kaลพdej komory nรกdrลพe VO-1 a VO-2 odtekajรบ potrubรญm zbernej kanalizรกcie PP DN/OD315.
Vody z nรกdrลพe VO-3 odtekajรบ potrubรญm zbernej kanalizรกcie PP DN/OD315 najprv do spodnรฉho vรฝustnรฉho objektu VO-2 za galรฉriou v km 14,925 D1.ย Odvodลovacie rebrรก sรบ navrhnutรฉ v obidvoch รบsekoch zaistenia Ivachnovskรฉho zosuvu. V prvej, zรกpadnej ฤasti zosuvu sรบ rebrรก situovanรฉ nad hornรฝm vejรกrom odvodลovacรญch vrtov (obr. 2).
Odvรกdzajรบ vodu z oblasti hornej odtrhovej hrany zosuvu. V tejto oblasti sa bude realizovaลฅ 10 odvodลovacรญch rebier s dฤบลพkou 35 โ 90 m, hฤบbkou do 5 m. Vzรกjomnรก vzdialenosลฅ rebier je 7,0 m v spodnej ฤasti pri zbernej kanalizรกcii. Druhรก oblasลฅ odvodลovacรญch rebier je situovanรก nad pilรณtovou stenou vo vรฝchodnej ฤasti Ivachnovskรฉho zosuvu.
Znรญลพenie je navrhnutรฉ pomocou 9 odvodลovacรญch rebier s dฤบลพkou 35 m v osovej vzdialenosti 10,0 m. Hฤบbka rebier je do 5 m. Zaรบstenie drenรกลพneho rebra do zvodnรฉho potrubia je navrhnutรฉ pomocou drenรกลพnych ลกachiet SN8 DN/OD 630 s kalovรฝm priestorom. Poฤet drenรกลพnych ลกachiet odpovedรก poฤtu rebier.
ล trkovรก stena je situovanรก v miernom svahu nad odluฤnรฝmi plochami celรฉho zosuvnรฉho รบzemia Ivachnovskรฉho zosuvu. Jej รบฤelom je zachytรกvanie a odvรกdzanie podzemnรฝch vรดd z bรกzy terasovรฝch ลกtrkov strednej a vyลกลกej terasy Vรกhu, ktorรก sa nachรกdza vo svahu nad zosuvnรฝm รบzemรญm.
Navrhnutรก hฤบbka 3,5 m by mala zaistiลฅ s dostatoฤnou rezervou pretnutie vodonosnรฝch vrstiev terasovรฝch ลกtrkov. Tรกto hฤบbka sa bude upresลovaลฅ poฤas vรฝstavby podฤพa konkrรฉtneho priebehu bรกzy ลกtrkovej terasy. Dฤบลพka ลกtrkovej steny je pribliลพne 700 m, ลกรญrka 1,2 m.
Na zaฤiatku รบseku (v smere staniฤenia D1) sรบ vody zo ลกtrkovej steny zvedenรฉ do bezmennรฉho potoka, stekajรบceho po zรกpadnom okraji Ivachnovskรฉho zosuvu. Stena je zakonฤenรก popri poฤพnej ceste za vรฝchodnรฝm okrajom zosuvnรฉho รบzemia. Na konci stena vyklinuje na povrch.
Voda prechรกdza povrchovo hospodรกrskym prejazdom cez poฤพnรบ cestu a ฤalej po svahu otvorenรฝm ลพฤพabom do Ivachnovskรฉho potoka. Dฤบลพka povrchovรฉho odvodnenia je pribliลพne 295 m. Na odvedenie povrchovรฝch vรดd sรบ nad pilรณtovou stenou po celej dฤบลพke konลกtrukcie navrhnutรฉ spevnenรฉ ลพฤพaby z tvรกrnic so ลกรญrkou 600 mm s jednostrannรฝm rozลกรญrenรญm melioraฤnรฝmi doskami do betรณnovรฉho lรดลพka hrรบbky min. 100 mm.
Voda zo ลพฤพabu stekรก do vtokovej ลกachty. Odtiaฤพ odtekajรบ vลกetky vody zbernou kanalizรกciou. Minimรกlny pozdฤบลพny sklon ลพฤพabu je 1 %.ย Zbernรก kanalizรกcia zaisลฅuje odvod povrchovรฝch aj podzemnรฝch vรดd z priestoru zosuvnรฉho รบzemia v rieลกenom รบseku. V prvej, zรกpadnej ฤasti zosuvu spรกja hornรก vetva zbernej kanalizรกcie spodnรฉ body drenรกลพnych rebier.
Odtiaฤพ vedie pribliลพne po spรกdnici svahu do vรฝustnรฉho objektu za rubom galรฉrie v km 14,925 D1. Z vรฝustnรฉho objektu vedie zbernรก kanalizรกcia pozdฤบลพ galรฉrie, v km 14,875 sa k nej pripรกja odpad z druhรฉho vรฝustnรฉho objektu a odtekรก proti smeru staniฤenia D1 do bezmennรฉho potoka, stekajรบceho po zรกpadnom okraji Ivachnovskรฉho zosuvu.
V druhej, vรฝchodnej ฤasti zosuvu spรกja prvรก vetva zbernej kanalizรกcie spodnรฉ body drenรกลพnych rebier, druhรก vetva odvรกdza vodu z vtokovรฉho objektu ลพฤพabu nad pilรณtovou stenou. Po ich spojenรญ v revรญznej ลกachte odtekรก voda do infiltraฤnรฉho objektu s hฤบbkou pribliลพne 9 m, zakonฤenรฉho v ลกtrkovej terase Vรกhu.
Pre prรญpad, ak sa prรญtok vody nestaฤรญ vsakovaลฅ do podloลพia, je navrhnutรฉ prepadovรฉ kanalizaฤnรฉ potrubie do Ivachnovskรฉho potoka na vรฝchodnej strane zosuvu. V mieste zaรบstenia do potokov sa realizuje opevnenie svahu koryta kamennou dlaลพbou v hrรบbke 200 mm, vyลกkรกrovanou do betรณnovรฉho lรดลพka hrรบbky min. 100 mm. Kanalizaฤnรฉ potrubie je navrhnutรฉ z rรบr PP DN/OD 315, SN16. Vstupnรฉ ลกachty pre revรญziu a ฤistenie zbernej kanalizรกcie sรบ navrhnutรฉ prefabrikovanรฉ, betรณnovรฉ, DN 1000.
Geotechnickรฝ monitoring
Geotechnickรฝ monitoring prebiehal aj poฤas prรญpravy vรฝstavby predmetnรฉho stavebnรฉho objektu. Merali sa deformรกcie svahu v zosuvnom รบzemรญ v inklinometrocha hladiny podzemnรฝch vรดd v pozorovacรญch vrtoch a realizovali sa merania na pevnรฝch bodoch.
Nรกsledne poฤas vรฝstavby prebiehali na prieฤnych rezoch po spรกdnici zosuvnรฉho svahu merania na konลกtrukciรกch a sledovali sa svahovรฉ pohyby v takomto rozsahu:
โข meranie deformรกciรญ vย inklinometrickรฝch vrtoch + geodetickรฉ merania vย zosuvoch,
โข meranie deformรกciรญ galรฉrie geodetickรฝm meranรญm, na rรญmsu budรบ osadenรฉ geodetickรฉ znaฤky vย kaลพdom reze,
โข meranie deformรกciรญ pilรณt aย zadnej steny galรฉrie inklinometrami,
โข skรบลกky integrity pilรณt po dokonฤenรญ ich betonรกลพe โ pri vลกetkรฝch pilรณtach,
โข meranie sรญl na predpรคtรฝch lanovรฝch kotvรกch dynamometrami aj po dokonฤenรญ konลกtrukcie v kaลพdom reze,
โข merania hladรญn podzemnej vody vย pozorovacรญch vrtoch,
โข meranie vรฝdatnosti odvodลovacรญch vrtov raz za mesiac do dokonฤenia stavby.
Na zรกklade meranรญ hladรญn podzemnรฝch vรดd a vรฝdatnostรญ vรฝtokov z odvodลovacรญch vrtov bude moลพnรฉ overiลฅ ich รบฤinnosลฅ a spresniลฅ intervaly ich ฤistenia. Inklinometre v pilรณtach galรฉrie pokraฤujรบ v konลกtrukcii galรฉrie. Inklinometer v pilรณte na ฤelnej strane bude ukonฤenรฝ v okne galรฉrie medzi stฤบpmi a inklinometer v pilรณte na zadnej stene prechรกdza celou vรฝลกkou galรฉrie aลพ nad terรฉn.
Po skonฤenรญ vรฝstavby projekt poลพaduje merania vย uvedenรฝch profiloch minimรกlne 5 rokov po uvedenรญ celรฉho diaฤพniฤnรฉho รบseku do prevรกdzky alebo aลพ do ustรกlenia svahovรฝch pohybov. Meranie bude prebiehaลฅ na zรกklade ลกpecifikรกcie vย rรกmci celkovรฉho monitoringu stavby.
Realizรกcia
Prรกce na predmetnรฝch stabilitnรฝch opatreniach sa zaฤali v jรบni 2023 na viacerรฝch pracoviskรกch. V staniฤenรญ v km 14,815 600 โ 14,984 400 v mieste budรบcej galรฉrie sa vykopali jamy pre vรฝstavbu vรฝustnรฝch objektov VO-1 a VO2 a realizรกciu odvodลovacรญch vrtov.
Po zriadenรญ vrtov sa postavili samotnรฉ vรฝustnรฉ objekty s odvedenรญm vody z vrtov do zbernej kanalizรกcie, orientovanej pozdฤบลพ telesa diaฤพnice. Sรบฤasne sa realizovali veฤพkopriemerovรฉ pilรณty v mieste zvislรฝch stien a krรญdiel galรฉrie a nรกsledne na pilรณtovej stene v staniฤenรญ v km 14,998 โ 15,110.
Nezรกvisle od tรฝchto konลกtrukciรญ sa rozbehli prรกce na odvodnenรญ, konkrรฉtne vรฝstavba ลกtrkovej steny vrรกtane zbernรฝch potrubรญ a vyรบstenรญ do recipientov a zbernรก kanalizรกcia ako prepojenie medzi vรฝustnรฝmi objektmi VO-3 a VO-2. V mieste budรบceho VO-3 sa zrealizovali odvodลovacie vrty, nadvรคzujรบce drenรกลพne rebrรก a samotnรฝ vรฝustnรฝ objekt.
Drenรกลพne rebrรก vrรกtane zbernej kanalizรกcie so zaรบstenรญm do recipientu sa vybudovali aj nad pilรณtovou stenou, na ktorej bol zrealizovanรฝ ลพelezobetรณnovรฝ kotevnรฝ prah, a boli vyvลtanรฉ, osadenรฉ a po zainjektovanรญ koreลa kotvy aj predopnutรฉ trvalรฉ lanovรฉ kotvy. V tomto ฤase sรบ ukonฤenรฉ prรกce na odvodnenรญ svahu a pilรณtovรก kotvenรก stena.
V rรกmci vรฝstavby samotnej galรฉrie je zrealizovanรก zรกkladovรก doska. Je dokonฤenรก zvislรก plnรก stena v styku s nรกsypom, zaizolovanรก, a postupne sa za ลou buduje priลฅaลพovacรญ nรกsyp, ktorรฝ slรบลพi aj ako podklad pre preklรกdku pรดvodnej poฤพnej cesty. Po dosiahnutรญ รบฤinnej vรฝลกky nรกsypu sa realizujรบ lanovรฉ kotvy, ktorรฉ ukotvujรบ samotnรบ galรฉriu a pomรกhajรบ zniลพovaลฅ รบฤinok svahovรฝch deformรกciรญ.
Zrealizovanรก je tieลพ druhรก zvislรก stena โs oknamiโ a po jednotlivรฝch dilataฤnรฝch celkoch prebieha betonรกลพ stropu galรฉrie. Sรบbeลพne sa realizujรบ konลกtrukฤnรฉ vrstvy vozovky budรบcej diaฤพnice (obr. 3 a 4). Veฤพkopriemerovรฉ pilรณty a odvodลovacie vrty zrealizovala spoloฤnosลฅ OHLA ลฝS, a. s., vลกetky ostatnรฉ prรกce zabezpeฤuje a realizuje spoloฤnosลฅ VรHOSTAV-SK, a. s. Predpoklad ukonฤenia prรกc na stabilitnรฝch opatreniach H je v auguste 2024.
Zรกver
Stabilitnรฉ opatrenia zosuvnรฉho รบzemia stavby D1 Hubovรก โ Ivachnovรก pri obci Ivachnovรก v รบseku km 14,562 โ 15,275 predstavujรบ komplexnรฉ rieลกenie problรฉmu predmetnej lokality na zรกklade najnovลกรญch poznatkov. Technickรฝ nรกvrh odzrkadฤพuje zloลพitosลฅ geologickej skladby danรฉho รบzemia so vลกetkรฝmi dรดsledkami. Dรดslednรฉ dodrลพiavanie technologickej disciplรญny a postupov vรฝstavby v sรบlade s harmonogramom stavby zodpovednรฝm zhotoviteฤพom pomรกha vytvoriลฅ okrem hlavnej ochrannej funkcie stabilitnรฝch opatrenรญ H aj jedineฤnรฉ dielo s osobitรฝm architektonickรฝm vรฝrazom v regiรณne dolnรฉho Liptova.
TEXT: Ing. Mojmรญr ล tefanec
FOTO Aย OBRรZKY: VรHOSTAV-SK, a. s.
Mojmรญr ล tefanec je obchodnรฝm riaditeฤพom divรญzie Slovensko vย spoloฤnosti VรHOSTAV-SK, a. s.
Zdroje
1. Dokumentรกcia realizรกcie stavby pre objekt SO 101-00(2) Diaฤพnica vย km 7,000 โ15,275 ฤasลฅ stabilitnรฉ opatrenia, ฤasลฅ H.Iย km 14,809 โ 15,110, ktorรบ vypracoval AMBERG ENGINEERING Brno pre generรกlneho projektanta โZdruลพenie D1 Hubovรก โ Ivachnovรกโ sย vedรบcim ฤlenom DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava
2. VรHOSTAV-SK, a. s., Bratislava
3. Zdruลพenie ฤebraลฅ
4. www.ndsas.sk