Obr. 3 Stabilitnรฉ opatrenia H, pohฤพad od obce Ivachnovรก โ€“ stav v marci 2024

Prvรก presypanรก galรฉria na diaฤพnici v Slovenskej republike je pri obci Ivachnovรก: Stabilitnรฉ opatrenia zosuvnรฉho รบzemia stavby D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก

Partneri sekcie:

Trasa รบseku diaฤพnice D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก vedie v geologicky nรกroฤnom รบzemรญ. V ฤlรกnku sa budeme zaoberaลฅ konลกtrukciami zaisลฅujรบcimi stabilitu zosuvnรฉho รบzemia pri obci Ivachnovรก, v รบseku km 14,562 โ€“ 15,275 vrรกtane popisu realizรกcie. Zhotoviteฤพom predmetnรฝch stabilitnรฝch opatrenรญ je spoloฤnosลฅ VรHOSTAV-SK.

รšsek diaฤพnice D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก sa zaฤรญna mimoรบrovลˆovou kriลพovatkou Hubovรก, kde je diaฤพnica napojenรก na existujรบcu cestu I/18. Trasa pokraฤuje smerom na vรฝchod mostom SO 201, prekonรกva cestu I. triedy I/18, rieku Vรกh a ลพelezniฤnรบ traลฅ Koลกice
โ€“ ลฝilina.

ฤŽalej vedie severnรฝm svahom รบdolia Vรกhu ponad obec Hrboltovรก, kde vchรกdza do tunela ฤŒebraลฅ, realizovanรฝm pod rovnomennรฝm horstvom, aย vychรกdza pred mimoรบrovลˆovou kriลพovatkou Likavka na vรฝchodnej strane. Odtiaฤพ pokraฤuje pod hradom Likavka, severnรฝm obchvatom obcรญ Martinฤek aย Liskovรก aย mostom SO 216 prekonรกva cestu III. triedy Liptovskรก Teplรก โ€“ Liskovรก, ลพelezniฤnรบ traลฅ Koลกice โ€“ ลฝilina aย rieku Vรกh.

Nรกsledne sa novรฝ รบsek diaฤพnice vย dฤบลพke 14 920 m na svojom konci plynule napojรญ pri obci Ivachnovรก na sprevรกdzkovanรฝ รบsek diaฤพnice D1 smerom do Koลกรญc. Objednรกvateฤพom stavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Bratislava, zhotoviteฤพom je Zdruลพenie ฤŒebraลฅ sย vedรบcim ฤlenom spoloฤnosลฅou OHLA ลฝS, a. s., Brno, aย ฤlenom zdruลพenia spoloฤnosลฅou VรHOSTAV-SK, a. s., Bratislava.

Generรกlnym projektantom stavby je zdruลพenie spoloฤnostรญ DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava, aย GEOCONSULT, s. r. o., Bratislava. Stavba sa realizuje podฤพa zmluvnรฝch podmienok ลพltรฉho FIDIC-uย aย jej ukonฤenie sa predpokladรก koncom roka 2025.
Na zรกklade vรฝsledkov dodatoฤnรฉho inลพinierskogeologickรฉho prieskumu pรดvodnej trasy od zรกpadnรฉho portรกlu tunela ฤŒebraลฅ smerom na Hubovรบ bolo nutnรฉ stavbu preprojektovaลฅ aย zmeniลฅ trasovanie, nรกsledkom ฤoho doลกlo aj kย predฤบลพeniu samotnej trasy vedenej tunelom. Problรฉmy neobiลกli ani vรฝchodnรบ ฤasลฅ stavby, kde bolo takisto na zรกklade dodatoฤnรฝch prieskumov aย sรบvisiacich meranรญ nevyhnutnรฉ vyrieลกiลฅ stabilitnรฉ problรฉmy vย trase nad obcou Liskovรก aย vย ฤasti trasy pred napojenรญm na existujรบcu diaฤพnicu pri obci Ivachnovรก. ฤŒlรกnok sa ฤalej venuje konลกtruk-
ciรกm zaisลฅujรบcim stabilitu zosuvnรฉho รบzemia pri tejto obci, vย รบseku km 14,562 โ€“ 15,275.

Technickรฉ rieลกenie komplexnรฝch stabilitnรฝch opatrenรญ

Stabilitnรฉ opatrenia predstavujรบ nรกvrh รบzemia pre vรฝstavbu a dlhodobรบ premรกvku objektu SO 101-00(2) v รบseku km 14,562 โ€“ 15,275. Ide o zaistenie aktรญvneho prรบdovรฉho zosuvu nad trasou diaฤพnice D1 v km 14,850 โ€“ 14,950 a komplexu aktรญvneho ploลกnรฉho zosuvu a ฤiastkovรฝch prรบdovรฝch a ploลกnรฝch potenciรกlnych zosuvov, zasahujรบcich teleso diaฤพnice v km 15,000 โ€“ 15,110.

Prvรก ฤasลฅ รบzemia je zaistenรก zaลฅaลพenรญm pรคty, kotvenou galรฉriou v kombinรกcii s povrchovรฝm a hฤบbkovรฝm odvodnenรญm รบzemia. Druhรก ฤasลฅ je zaistenรก kotvenou pilรณtovou stenou v kombinรกcii s povrchovรฝm odvodnenรญm รบzemia. Tรบto ฤasลฅ, silovรฉ prvky, rieลกi projektovรก dokumentรกcia s oznaฤenรญm H.I.

Odvodnenie a s nรญm sรบvisiace objekty sรบ rieลกenรฉ v ฤasti H.II (obr. 1). Nรกvrh konลกtrukciรญ vychรกdza aj z vรฝsledkov monitoringu stavby z vrtov vykonanรฝch v rรกmci doplnkovรฝch prieskumov v rokoch 2010 a 2017. V rieลกenom priestore vedie diaฤพnica cez tzv. Ivachnovskรฝ zosuv.

Zosuv Ivachnovรก je vyvinutรฝ na รบpรคtรญ ฤพavรฉho svahu รบdolia Vรกhu v nadmorskej vรฝลกke 505 โ€“ 555 m n. m. Do trasy diaฤพnice D1 zasahuje pribliลพne v km 14,8 โ€“ 15,0. Ide o svahovรบ deformรกciu ploลกnรฉho charakteru, zloลพenรบ z potenciรกlnych a aktรญvnych prรบdovรฝch zosuvov a menลกรญch a vรคฤลกรญch blokov paleogรฉnnych hornรญn a terasovรฝch sedimentov.

Posudzovanรฉ zosuvnรฉ รบzemie mรก ลกรญrku pribliลพne 400 m a dฤบลพku 200 m. Zosuvnรฉ รบzemie je v odluฤnej oblasti vymedzenรฉ vรฝraznรฝmi odtrhovรฝmi hranami. V transportaฤnej oblasti je terรฉn ฤlenitejลกรญ, striedajรบ sa valy s depresiami, s ฤastรฝm zamokrenรญm a vรฝvermi podzemnej vody.

Spodnรก akumulaฤnรก ฤasลฅ zosuvu zasahuje aลพ na okraj รบdolnej nivy Vรกhu a ฤiastoฤne prekrรฝva fluviรกlne nรกplavy rieky. Vรฝsledky inklinometrickรฝch meranรญ za obdobie rokov 2010 โ€“ 2019 preukรกzali svahovรฉ pohyby spodnej akumulaฤnej ฤasti zosuvu s moลพnรฝm negatรญvnym vplyvom na stavbu diaฤพnice a stabilitu celรฉho zosuvnรฉho รบzemia.

Potenciรกlne a aktรญvne ลกmykovรฉ plochy sa nachรกdzajรบ v รญlovitรฝch a suลฅovรฝch zeminรกch zosuvnรฉho delรบvia v hฤบbkach 4,6 โ€“ 7,0 m a ฤiastoฤne zasahujรบ aj do silno zvetranรฉho รญlovcovรฉho podloลพia. Bazรกlne ลกmykovรฉ plochy boli interpretovanรฉ v zvetranom a poruลกenom paleogรฉnnom podloลพรญ v hฤบbkach 10,5 โ€“ 14,4 m, lokรกlne hlbลกie.

Zaistenie zosuvu (ฤasลฅ H.I)

V รบseku km 14,809 444 โ€“ 14,993 993 sa nachรกdza aktรญvne zosuvnรฉ รบzemie, ktorรฉ zasahuje do telesa diaฤพnice okrajom akumulaฤnej ฤasti. Navrhnutรฉ opatrenie pรดsobรญ ako silovรฝ stabilizaฤnรฝ prvok a spolu s presypanรญm konลกtrukcie aj ako priลฅaลพenie oblasti ฤela zosuvu.

Vedenie pravรฉho jazdnรฉho pรกsu diaฤพnice je presypanou galรฉriou. Galรฉria mรก celkovรบ dฤบลพku 140 m s krรญdlami na obidvoch koncoch โ€“ zรกpadnรฉ krรญdlo mรก dฤบลพku 20,55 m a vรฝchodnรฉ krรญdlo 24,0 m. Zaฤiatok รบseku je v km 14,809 444, koniec v km 14,993 993.
Konลกtrukciu galรฉrie tvorรญ uzavretรฝ ลพelezobetรณnovรฝ rรกm podopretรฝ dvomi radmi pilรณt.

Stropnรก doska mรก premennรบ hrรบbku 825 โ€“ 1 150 mm a je zakonฤenรก rรญmsou s celkovou vรฝลกkou 1,87 m. ฤŒelnรก stena s hrรบbkou 800 mm mรก otvory s vรฝลกkou 4,15 m a so ลกรญrkou 2,33 m v osovej vzdialenosti 3,33 m. Medzi otvormi sรบ stฤบpy s pรดdorysnรฝmi rozmermi 1,0 ร— 0,8 m.

Stena je podopretรก jednรฝm radom pilรณt s priemerom 880 mm v celkovom poฤte 70 ks, s dฤบลพkou 10,0 m v osovej vzdialenosti 2 m. Zadnรก stena galรฉrie mรก hrรบbku 1,20 m a je prikotvenรก jednรฝm radom predpรคtรฝch pramencovรฝch kotiev โ€“ 4-pramencovรฉ kotvy s dฤบลพkou 38 m โ€“ a ลกiestimi 6-pramencovรฝmi kotvami s dฤบลพkou 38,0 m, s injektovanรฝm koreลˆom s dฤบลพkou 12,0 m.

Vzรกjomnรก vzdialenosลฅ kotiev v rade je 2,0 m, sklon kotiev je navrhnutรฝ s ohฤพadom na malรบ osovรบ vzdialenosลฅ striedavo 15ยฐ a 25ยฐ od horizontรกly, celkovรฝ poฤet je 68 ks. Stena je podopretรก jednรฝm radom pilรณt s priemerom 1 300 mm v celkovom poฤte 70 ks, s dฤบลพkou 14,0 m v osovej vzdialenosti 2 m.

Zรกkladovรก doska galรฉrie mรก premennรบ hrรบbku 600 โ€“ 735 mm a je uloลพenรก na podkladovom betรณneย  hrรบbky 150 mm. Hornรก hrana dosky je vyspรกdovanรก v sklone 1 % k osi diaฤพnice, kde je umiestnenรก drenรกลพna rรบrka s priemerom 200 mm na odvedenie priesakovรฝch vรดd z konลกtrukฤnรฝch vrstiev vozovky.

Krรญdla galรฉrie sรบ navrhnutรฉ ako uholnรญkovรก stena zaloลพenรก na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach usporiadanรฝch v dvoch radoch. Priemer pilรณt pri vyลกลกรญch dilataฤnรฝch celkoch krรญdel je 1 300 mm (dฤบลพka 14,0 m, spoluย  22 ks) a 880 mm (dฤบลพka 5,5 m, spolu 19 ks) pri niลพลกรญch dilataฤnรฝch celkoch.

Vรฝลกka steny na vรฝchodnom portรกli sa pohybuje od 2,43 do 9,78 m, na zรกpadnej strane od 2,34 do 9,78 m. Krรญdla na oboch portรกloch sรบ rozdelenรฉ do dvoch dilataฤnรฝch celkov, ktorรฝch maximรกlna dฤบลพka je 12,0 m. Hrรบbka drieku je 1 200 mm. Vลกetky hrany ลพelezobetรณnovรฝch konลกtrukciรญ sรบ skosenรฉ 30 ร— 30 mm.

Dilataฤnรฉ celky krรญdel galรฉrie priliehajรบce ku galรฉrii (vyลกลกie dilataฤnรฉ celky) sรบ prikotvenรฉ jednรฝm radom predpรคtรฝch pramencovรฝch kotiev โ€“ 4-pramencovรฉ kotvy s dฤบลพkou 38,0 m โ€“ a dvomi 6-pramencovรฝmi kotvami s dฤบลพkou 38,0 m, s injektovanรฝm koreลˆom s dฤบลพkou 12,0 m.

Hlava kotvy je vrรกtane izolaฤnej podloลพky na ochranu proti bludnรฝm prรบdom.ย  Galรฉria vrรกtane krรญdiel bude z rubovej strany izolovanรก proti zemnej vlhkosti a priesakovej vode uzavretou celoploลกnou hydroizolรกciou z nataviteฤพnรฝch asfaltovรฝch izolaฤnรฝch pรกsov v dvoch vrstvรกch.

Zaizoluje sa strop, zadnรก stena, ฤelnรก stena galรฉrie do รบrovne vozovky ฤพavรฉho jazdnรฉho pรกsu a tieลพ zรกklady krรญdiel galรฉrie. Hydroizolรกcia bude chrรกnenรก na stenรกch, dne galรฉrie a krรญdlach ochrannou geotextรญliou min. 500 g/m2 a doskami z extrudovanรฉho polystyrรฉnu hrรบbky min. 50 mm.

Na strope bude hydroizolรกcia chrรกnenรก ochrannou vrstvou s drenรกลพnou funkciou (napr. SIKAPLAN W TUNDRAIN TYP D) a betรณnovou vrstvouย  hrรบbky 100 mm z betรณnu C 12/15 X0 Cl-0,4 Dmax16 S3, vystuลพenou oceฤพovou zvรกranou sieลฅou typu KH20.
Galรฉria je presypanรก priลฅaลพovacou lavicou zย nenamล•zavรฝch zemรญn vhodnรฝch do nรกsypov, ktorรก tvorรญ sรบฤasne nรกsyp pre prevedenie existujรบcej poฤพnej cesty pozdฤบลพ diaฤพnice.

Povrchovรก รบprava nรกsypu je navrhnutรก vegetaฤnรฝm substrรกtom sย minimรกlnou hrรบbkou 600 mm. Na ochranu proti pรกdu je na rรญmse galรฉrie navrhnutรฉ zรกbradlie sย vรฝลกkou 1,1 m. Odvodnenie nรกsypu je navrhnutรฉ vย dvoch รบrovniach. Hornรฉ drenรกลพne potrubie je umiestnenรฉ na รบrovni stropnej dosky galรฉrie aย bude odvรกdzaลฅ vody steka-
jรบce po povrchu galรฉrie.

Spodnรฉ drenรกลพne potrubie je umiestnenรฉ na รบrovni zรกkladovej dosky galรฉrie aย bude odvรกdzaลฅ presiaknutรฉ vody zo zรกsypu. Drenรกลพne potrubia sรบ napojenรฉ do kanalizรกcie, ktorรก je sรบฤasลฅou objektu SO 101-00(2) Stabilitnรฉ opatrenia, ฤasลฅ H.II. Zย tรฝchto objektov sรบ aj ฤistiteฤพnรฉ.

Vody presiaknutรฉ cez vozovku na zรกkladovรบ dosku galรฉrie sรบ odvedenรฉ drenรกลพnym potrubรญm pomocou zbernรฝch ลกรกcht vย galรฉrii aย pred galรฉriou do cestnej kanalizรกcie
SO 501-00(2) Stoka O. V prรญpade, ลพe v priestore nรกsypu za galรฉriou zemnรก plรกลˆ po odhumusovanรญ nespฤบลˆa podmienky stanovenรฉ normou STN 73 6133: 2017, je nutnรก รบprava podloลพia nรกsypu, ktorรก je navrhnutรก formou zazubenia s vรฝลกkou jednรฉho stupลˆa 1,2 m a hrรบbkou 0,5 m so zhutnenรญm na poลพadovanรฝch D โ‰ฅ 92 % PS (nรกsyp niลพลกรญ ako 10 m).

Na upravenรบ ลกkรกru vย prieฤnom sklone 3,0 % sa nanesie sanaฤnรก vrstva, ktorรก pozostรกva zย dvoch vrstiev vรฝstuลพnรฉho geosyntetika (vรฝstuลพnรก dvojosovรก geomreลพa Tmin = 55 kN/m) aย zย troch vrstiev kameniva tak, aby doลกlo kย jeho dokonalรฉmu zaklineniu do geosyntetiky.

Od podloลพia je geodoska oddelenรก netkanou separaฤno-filtraฤnou geotextรญliou. Pri รบprave zemnej plรกne svahovanรญm dรดjde kย prekrytiu jednotlivรฝch stupลˆov svahovania vytiahnutรญm pรกsov geomreลพe do telesa nรกsypu vย dฤบลพke min. 2,5 m, resp. 1,25 m. Prekrytie je nutnรฉ sย ohฤพadom na zabezpeฤenie rovnomernosti sadania na prechode jednotlivรฝch stupลˆov.

V รบseku v km 14,998 โ€“ 15,110 prechรกdza diaฤพnica komplexom aktรญvneho ploลกnรฉho zosuvu a ฤiastkovรฝch prรบdovรฝch a ploลกnรฝch potenciรกlnych zosuvov. Zaistenie je navrhnutรฉ pilรณtovou stenou. Pilรณtovรก stena je situovanรก v najรบฤinnejลกej polohe v cen-
trรกlnej ฤasti aktรญvneho zosuvu vo vzdialenosti pribliลพne 72,8 m od osi diaฤพnice na pravej strane vย smere staniฤenia (obr. 1).

Obr. 1 Schematickรก situรกcia stabilitnรฝch opatrenรญ HG โ€“ galรฉria, PS โ€“ pilรณtovรก stena, OV โ€“ odvodลˆovacie vrty, VO-1, 2, 3 โ€“ vรฝustnรฉ objekty 1, 2, 3, DR โ€“ drenรกลพne rebrรก, ล S โ€“ ลกtrkovรก stena, ZK โ€“ zbernรก kanalizรกcia
Obr. 1 Schematickรก situรกcia stabilitnรฝch opatrenรญ H
G โ€“ galรฉria, PS โ€“ pilรณtovรก stena, OV โ€“ odvodลˆovacie vrty, VO-1, 2, 3 โ€“ vรฝustnรฉ objekty 1, 2, 3, DR โ€“ drenรกลพne rebrรก, ล S โ€“ ลกtrkovรก stena, ZK โ€“ zbernรก kanalizรกcia | Zdroj: autor

Konลกtrukciu tvorรญ jeden rad pilรณt ร˜ 1 300 mm vย celkovom poฤte 80 ks, sย dฤบลพkou 15,0 m, realizovanรฝch vย osovej vzdialenosti 1,4 m. Pilรณtovรก stena je kotvenรก cez kotevnรฝ prah so ลกรญrkou 1,5 m aย sย vรฝลกkou 1,3 m vย korune jednรฝm radom predpรคtรฝch pramencovรฝch kotiev (7-pramencovรฉ kotvy sย dฤบลพkou 40,0 m sย injektovanรฝm koreลˆom sย dฤบลพkou 14,0 m). Sklon kotiev (spolu 59 ks) je navrhnutรฝ sย ohฤพadom na malรบ osovรบ vzdialenosลฅ striedavo 15ยฐ aย 25ยฐ od horizontรกly.

Zaฤiatok รบseku je v km 14,998 172, koniec v km 15,110 172 D1. Celkovรก dฤบลพka pilรณtovej steny je 112,0 m. Pilรณtovรก stena sa po realizรกcii zo zadnej strany zasype a dotknutรฉ povrchy sa upravia a osejรบ hydroosevom.

Odvodnenie โ€“ znรญลพenie hladiny podzemnej vody aย odvod povrchovรฝch vรดd (ฤasลฅ H.II)

Sรบฤasลฅou zvรฝลกenia stability svahu je navrhnutรฉ znรญลพenie HPV a riadenรฉ povrchovรฉ odvedenie vody. Toto rieลกenie vrรกtane ฤalลกieho prรญsluลกenstva, ako sรบ kanalizรกcie, ลกachty, retenฤnรฉ nรกdrลพe, odvodลˆovacie vrty, ลกtrkovรก stena a vyรบstenie do potoka, sรบ sรบฤasลฅou SO 101-00(2) Stabilitnรฉ opatrenia, ฤasลฅ H.II.

Znรญลพenie hladiny podzemnej vody v zosuvnรฝch oblastiach rieลกia opatrenia, ktorรฉ vรฝznamnรฝm spรดsobom zlepลกujรบ stabilitu zosuvov. Navrhnutรฝ je systรฉm odvodลˆovacรญch vrtov, ktorรฉ sรบ zakonฤenรฉ vo vรฝustnรฝch objektoch, v kombinรกcii so ลกtrkovou stenou a s drenรกลพnymi rebrami (obr. 1 a 2).

 

Obr. 2 Presypanรก galรฉria
Obr. 2 Presypanรก galรฉria | Zdroj: autor

Vybudovanรฉ budรบ tri vejรกre odvodลˆovacรญch vrtov. Dva vejรกre sรบ situovanรฉ za stenou galรฉrie. Tieto vejรกre majรบ 9 vrtov s premennou dฤบลพkou 50 โ€“ 100 m. Tretรญ vejรกr je situovanรฝ v hornej ฤasti zosuvnรฉho รบzemia. Tvorรญ ho 11 vrtov s dฤบลพkou 100 m. Sklon vrtov je 6ยฐ dovrchne, vรฝstroj perforovanou oceฤพovou rรบrkou DN 89. Celkovรฝ poฤet vrtov je 29 ks.

Odvodลˆovacie vrty sรบ zaรบstenรฉ do troch vรฝustnรฝch objektov a odtiaฤพ pomocou kanalizรกcie odvedenรฉ do potoka. Vรฝustnรฉ objekty sรบ umiestnenรฉ za stenou galรฉrie (oznaฤenie VO-1 a VO-2), vรฝustnรฝ objekt (VO-3) je uzavretรฝ vo svahu. Vรฝustnรฉ objekty sรบ navrhnutรฉ ako ลพelezobetรณnovรฉ uzavretรฉ nรกdrลพe so ลกรญrkou 3,1 m a s dฤบลพkou 5,6 m.

Vstup do vรฝustnรฉho objektu je zhora jednรฝm vstupnรฝm otvorom (800 ร— 800 mm) s uzamykateฤพnรฝm kompozitnรฝm poklopom. Hฤบbka nรกdrลพรญ je 6,26 โ€“ 6,9 m, steny aj dno majรบ hrรบbku 300 mm. Dno je vyspรกdovanรฉ smerom do ฤerpacej nรกdrลพe v rohu objektu. Vody z kaลพdej komory nรกdrลพe VO-1 a VO-2 odtekajรบ potrubรญm zbernej kanalizรกcie PP DN/OD315.

Vody z nรกdrลพe VO-3 odtekajรบ potrubรญm zbernej kanalizรกcie PP DN/OD315 najprv do spodnรฉho vรฝustnรฉho objektu VO-2 za galรฉriou v km 14,925 D1.ย  Odvodลˆovacie rebrรก sรบ navrhnutรฉ v obidvoch รบsekoch zaistenia Ivachnovskรฉho zosuvu. V prvej, zรกpadnej ฤasti zosuvu sรบ rebrรก situovanรฉ nad hornรฝm vejรกrom odvodลˆovacรญch vrtov (obr. 2).

Odvรกdzajรบ vodu z oblasti hornej odtrhovej hrany zosuvu. V tejto oblasti sa bude realizovaลฅ 10 odvodลˆovacรญch rebier s dฤบลพkou 35 โ€“ 90 m, hฤบbkou do 5 m. Vzรกjomnรก vzdialenosลฅ rebier je 7,0 m v spodnej ฤasti pri zbernej kanalizรกcii. Druhรก oblasลฅ odvodลˆovacรญch rebier je situovanรก nad pilรณtovou stenou vo vรฝchodnej ฤasti Ivachnovskรฉho zosuvu.

Znรญลพenie je navrhnutรฉ pomocou 9 odvodลˆovacรญch rebier s dฤบลพkou 35 m v osovej vzdialenosti 10,0 m. Hฤบbka rebier je do 5 m. Zaรบstenie drenรกลพneho rebra do zvodnรฉho potrubia je navrhnutรฉ pomocou drenรกลพnych ลกachiet SN8 DN/OD 630 s kalovรฝm priestorom. Poฤet drenรกลพnych ลกachiet odpovedรก poฤtu rebier.

ล trkovรก stena je situovanรก v miernom svahu nad odluฤnรฝmi plochami celรฉho zosuvnรฉho รบzemia Ivachnovskรฉho zosuvu. Jej รบฤelom je zachytรกvanie a odvรกdzanie podzemnรฝch vรดd z bรกzy terasovรฝch ลกtrkov strednej a vyลกลกej terasy Vรกhu, ktorรก sa nachรกdza vo svahu nad zosuvnรฝm รบzemรญm.

Navrhnutรก hฤบbka 3,5 m by mala zaistiลฅ s dostatoฤnou rezervou pretnutie vodonosnรฝch vrstiev terasovรฝch ลกtrkov. Tรกto hฤบbka sa bude upresลˆovaลฅ poฤas vรฝstavby podฤพa konkrรฉtneho priebehu bรกzy ลกtrkovej terasy. Dฤบลพka ลกtrkovej steny je pribliลพne 700 m, ลกรญrka 1,2 m.

Na zaฤiatku รบseku (v smere staniฤenia D1) sรบ vody zo ลกtrkovej steny zvedenรฉ do bezmennรฉho potoka, stekajรบceho po zรกpadnom okraji Ivachnovskรฉho zosuvu. Stena je zakonฤenรก popri poฤพnej ceste za vรฝchodnรฝm okrajom zosuvnรฉho รบzemia. Na konci stena vyklinuje na povrch.

Voda prechรกdza povrchovo hospodรกrskym prejazdom cez poฤพnรบ cestu a ฤalej po svahu otvorenรฝm ลพฤพabom do Ivachnovskรฉho potoka. Dฤบลพka povrchovรฉho odvodnenia je pribliลพne 295 m. Na odvedenie povrchovรฝch vรดd sรบ nad pilรณtovou stenou po celej dฤบลพke konลกtrukcie navrhnutรฉ spevnenรฉ ลพฤพaby z tvรกrnic so ลกรญrkou 600 mm s jednostrannรฝm rozลกรญrenรญm melioraฤnรฝmi doskami do betรณnovรฉho lรดลพka hrรบbky min. 100 mm.

Voda zo ลพฤพabu stekรก do vtokovej ลกachty. Odtiaฤพ odtekajรบ vลกetky vody zbernou kanalizรกciou. Minimรกlny pozdฤบลพny sklon ลพฤพabu je 1 %.ย  Zbernรก kanalizรกcia zaisลฅuje odvod povrchovรฝch aj podzemnรฝch vรดd z priestoru zosuvnรฉho รบzemia v rieลกenom รบseku. V prvej, zรกpadnej ฤasti zosuvu spรกja hornรก vetva zbernej kanalizรกcie spodnรฉ body drenรกลพnych rebier.

Odtiaฤพ vedie pribliลพne po spรกdnici svahu do vรฝustnรฉho objektu za rubom galรฉrie v km 14,925 D1. Z vรฝustnรฉho objektu vedie zbernรก kanalizรกcia pozdฤบลพ galรฉrie, v km 14,875 sa k nej pripรกja odpad z druhรฉho vรฝustnรฉho objektu a odtekรก proti smeru staniฤenia D1 do bezmennรฉho potoka, stekajรบceho po zรกpadnom okraji Ivachnovskรฉho zosuvu.

V druhej, vรฝchodnej ฤasti zosuvu spรกja prvรก vetva zbernej kanalizรกcie spodnรฉ body drenรกลพnych rebier, druhรก vetva odvรกdza vodu z vtokovรฉho objektu ลพฤพabu nad pilรณtovou stenou. Po ich spojenรญ v revรญznej ลกachte odtekรก voda do infiltraฤnรฉho objektu s hฤบbkou pribliลพne 9 m, zakonฤenรฉho v ลกtrkovej terase Vรกhu.

Pre prรญpad, ak sa prรญtok vody nestaฤรญ vsakovaลฅ do podloลพia, je navrhnutรฉ prepadovรฉ kanalizaฤnรฉ potrubie do Ivachnovskรฉho potoka na vรฝchodnej strane zosuvu. V mieste zaรบstenia do potokov sa realizuje opevnenie svahu koryta kamennou dlaลพbou v hrรบbke 200 mm, vyลกkรกrovanou do betรณnovรฉho lรดลพka hrรบbky min. 100 mm. Kanalizaฤnรฉ potrubie je navrhnutรฉ z rรบr PP DN/OD 315, SN16. Vstupnรฉ ลกachty pre revรญziu a ฤistenie zbernej kanalizรกcie sรบ navrhnutรฉ prefabrikovanรฉ, betรณnovรฉ, DN 1000.

Geotechnickรฝ monitoring

Geotechnickรฝ monitoring prebiehal aj poฤas prรญpravy vรฝstavby predmetnรฉho stavebnรฉho objektu. Merali sa deformรกcie svahu v zosuvnom รบzemรญ v inklinometrocha hladiny podzemnรฝch vรดd v pozorovacรญch vrtoch a realizovali sa merania na pevnรฝch bodoch.

Nรกsledne poฤas vรฝstavby prebiehali na prieฤnych rezoch po spรกdnici zosuvnรฉho svahu merania na konลกtrukciรกch a sledovali sa svahovรฉ pohyby v takomto rozsahu:

โ€ข meranie deformรกciรญ vย inklinometrickรฝch vrtoch + geodetickรฉ merania vย zosuvoch,
โ€ข meranie deformรกciรญ galรฉrie geodetickรฝm meranรญm, na rรญmsu budรบ osadenรฉ geodetickรฉ znaฤky vย kaลพdom reze,
โ€ข meranie deformรกciรญ pilรณt aย zadnej steny galรฉrie inklinometrami,
โ€ข skรบลกky integrity pilรณt po dokonฤenรญ ich betonรกลพe โ€“ pri vลกetkรฝch pilรณtach,
โ€ข meranie sรญl na predpรคtรฝch lanovรฝch kotvรกch dynamometrami aj po dokonฤenรญ konลกtrukcie v kaลพdom reze,
โ€ข merania hladรญn podzemnej vody vย pozorovacรญch vrtoch,
โ€ข meranie vรฝdatnosti odvodลˆovacรญch vrtov raz za mesiac do dokonฤenia stavby.

Na zรกklade meranรญ hladรญn podzemnรฝch vรดd a vรฝdatnostรญ vรฝtokov z odvodลˆovacรญch vrtov bude moลพnรฉ overiลฅ ich รบฤinnosลฅ a spresniลฅ intervaly ich ฤistenia. Inklinometre v pilรณtach galรฉrie pokraฤujรบ v konลกtrukcii galรฉrie. Inklinometer v pilรณte na ฤelnej strane bude ukonฤenรฝ v okne galรฉrie medzi stฤบpmi a inklinometer v pilรณte na zadnej stene prechรกdza celou vรฝลกkou galรฉrie aลพ nad terรฉn.

Obr. 3 Stabilitnรฉ opatrenia H, pohฤพad od obce Ivachnovรก โ€“ stav v marci 2024
Obr. 3 Stabilitnรฉ opatrenia H, pohฤพad od obce Ivachnovรก โ€“ stav v marci 2024 | Zdroj: autor

Po skonฤenรญ vรฝstavby projekt poลพaduje merania vย uvedenรฝch profiloch minimรกlne 5 rokov po uvedenรญ celรฉho diaฤพniฤnรฉho รบseku do prevรกdzky alebo aลพ do ustรกlenia svahovรฝch pohybov. Meranie bude prebiehaลฅ na zรกklade ลกpecifikรกcie vย rรกmci celkovรฉho monitoringu stavby.

Realizรกcia

Prรกce na predmetnรฝch stabilitnรฝch opatreniach sa zaฤali v jรบni 2023 na viacerรฝch pracoviskรกch. V staniฤenรญ v km 14,815 600 โ€“ 14,984 400 v mieste budรบcej galรฉrie sa vykopali jamy pre vรฝstavbu vรฝustnรฝch objektov VO-1 a VO2 a realizรกciu odvodลˆovacรญch vrtov.

Po zriadenรญ vrtov sa postavili samotnรฉ vรฝustnรฉ objekty s odvedenรญm vody z vrtov do zbernej kanalizรกcie, orientovanej pozdฤบลพ telesa diaฤพnice. Sรบฤasne sa realizovali veฤพkopriemerovรฉ pilรณty v mieste zvislรฝch stien a krรญdiel galรฉrie a nรกsledne na pilรณtovej stene v staniฤenรญ v km 14,998 โ€“ 15,110.

Nezรกvisle od tรฝchto konลกtrukciรญ sa rozbehli prรกce na odvodnenรญ, konkrรฉtne vรฝstavba ลกtrkovej steny vrรกtane zbernรฝch potrubรญ a vyรบstenรญ do recipientov a zbernรก kanalizรกcia ako prepojenie medzi vรฝustnรฝmi objektmi VO-3 a VO-2. V mieste budรบceho VO-3 sa zrealizovali odvodลˆovacie vrty, nadvรคzujรบce drenรกลพne rebrรก a samotnรฝ vรฝustnรฝ objekt.

Drenรกลพne rebrรก vrรกtane zbernej kanalizรกcie so zaรบstenรญm do recipientu sa vybudovali aj nad pilรณtovou stenou, na ktorej bol zrealizovanรฝ ลพelezobetรณnovรฝ kotevnรฝ prah, a boli vyvล•tanรฉ, osadenรฉ a po zainjektovanรญ koreลˆa kotvy aj predopnutรฉ trvalรฉ lanovรฉ kotvy. V tomto ฤase sรบ ukonฤenรฉ prรกce na odvodnenรญ svahu a pilรณtovรก kotvenรก stena.

Obr. 4 Stabilitnรฉ opatrenia H, pohฤพad v trase smerom na Liptovskรฝ Mikulรกลก โ€“ stav v marci 2024
Obr. 4 Stabilitnรฉ opatrenia H, pohฤพad v trase smerom na Liptovskรฝ Mikulรกลก โ€“ stav v marci 2024 | Zdroj: autor

V rรกmci vรฝstavby samotnej galรฉrie je zrealizovanรก zรกkladovรก doska. Je dokonฤenรก zvislรก plnรก stena v styku s nรกsypom, zaizolovanรก, a postupne sa za ลˆou buduje priลฅaลพovacรญ nรกsyp, ktorรฝ slรบลพi aj ako podklad pre preklรกdku pรดvodnej poฤพnej cesty. Po dosiahnutรญ รบฤinnej vรฝลกky nรกsypu sa realizujรบ lanovรฉ kotvy, ktorรฉ ukotvujรบ samotnรบ galรฉriu a pomรกhajรบ zniลพovaลฅ รบฤinok svahovรฝch deformรกciรญ.

Zrealizovanรก je tieลพ druhรก zvislรก stena โ€žs oknamiโ€œ a po jednotlivรฝch dilataฤnรฝch celkoch prebieha betonรกลพ stropu galรฉrie. Sรบbeลพne sa realizujรบ konลกtrukฤnรฉ vrstvy vozovky budรบcej diaฤพnice (obr. 3 a 4). Veฤพkopriemerovรฉ pilรณty a odvodลˆovacie vrty zrealizovala spoloฤnosลฅ OHLA ลฝS, a. s., vลกetky ostatnรฉ prรกce zabezpeฤuje a realizuje spoloฤnosลฅ VรHOSTAV-SK, a. s. Predpoklad ukonฤenia prรกc na stabilitnรฝch opatreniach H je v auguste 2024.

Zรกver
Stabilitnรฉ opatrenia zosuvnรฉho รบzemia stavby D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก pri obci Ivachnovรก v รบseku km 14,562 โ€“ 15,275 predstavujรบ komplexnรฉ rieลกenie problรฉmu predmetnej lokality na zรกklade najnovลกรญch poznatkov. Technickรฝ nรกvrh odzrkadฤพuje zloลพitosลฅ geologickej skladby danรฉho รบzemia so vลกetkรฝmi dรดsledkami. Dรดslednรฉ dodrลพiavanie technologickej disciplรญny a postupov vรฝstavby v sรบlade s harmonogramom stavby zodpovednรฝm zhotoviteฤพom pomรกha vytvoriลฅ okrem hlavnej ochrannej funkcie stabilitnรฝch opatrenรญ H aj jedineฤnรฉ dielo s osobitรฝm architektonickรฝm vรฝrazom v regiรณne dolnรฉho Liptova.

TEXT: Ing. Mojmรญr ล tefanec
FOTO Aย OBRรZKY: VรHOSTAV-SK, a. s.

Mojmรญr ล tefanec je obchodnรฝm riaditeฤพom divรญzie Slovensko vย spoloฤnosti VรHOSTAV-SK, a. s.

Zdroje
1. Dokumentรกcia realizรกcie stavby pre objekt SO 101-00(2) Diaฤพnica vย km 7,000 โ€“15,275 ฤŒasลฅ stabilitnรฉ opatrenia, ฤasลฅ H.Iย km 14,809 โ€“ 15,110, ktorรบ vypracoval AMBERG ENGINEERING Brno pre generรกlneho projektanta โ€žZdruลพenie D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรกโ€œ sย vedรบcim ฤlenom DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava
2. VรHOSTAV-SK, a. s., Bratislava
3. Zdruลพenie ฤŒebraลฅ
4. www.ndsas.sk

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 2/2024

Najฤรญtanejลกie